برکت
بخیل
امام رضا(ع): سخاوتمند از غذاى مردم می خورد تا از غذایش بخورند و بخیل از غذاى مردم نمی خورد تا از غذاى او نخورند. بحارالانوار/ج17/ص291
خیلی ها از این جمله استفاده می کنند که خانه ی کسی نمی روم تا خانه ام نیایند و فکر می کنند با این کار مالشان کم نمی شود در حالی که برکت در رفت و آمد است.
برکت
بجا خرج کردن
امام رضا(ع) فرمود ایمان بنده کامل نمی شود مگر اینکه در او سه خصلت باشد که یکی از آنها بجا خرج کردن است. بحارالانوار/ج17/ص291
چو دخلت نیست، خرج آهسته تر کن
که مى گویند ملاحان سرودى
اگر باران به کوهستان نبارد
به سالى دجله گردد، خشک رودى
سعدی
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
✍🏼 کمال انسان در #عبودیت است، و سبب عبودیت، #ترک_معصیت در اعتقاد و عمل است.
فرد کامل، راهنماست و در این عصر، فرد کامل ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ و طریق رسیدن به ارشاد ایشان، همین توسلات است.
از قبیل: زیارات وارد شده، البته از روی صدق و با عدم تردید و نمازهای آن حضرت و...
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
✍🏼 از ما، عمل چندانی نخواسته اند، مهم تر از عمل کردن، عمل نکردن است! تقوا یعنی عمل گناه را مرتکب نشدن. همه میپرسند چه کار کنیم؟
من میگویم: بگویید چه کار نکنیم و پاسخ اینست:
گناه نکنید.
شاه کلید اصلی رابطه با خدا گناه نکردن است.
خودسازی(حج وعمره)
امام على علیه السلام:
بهترین وسیله اى که متوسلان با آن به خدا تقرب مى جویند. حج و عمره خانه خداست. این دو فقر را مى زدایند و گناهان را مى شویند. نهج البلاغه/خ110
رسول خدا(ص):این عمره تا آن عمره، کفاره گناهانى است که در فاصله آن دو صورت گیرد، و ثواب حجِ پذیرفته بهشت است، و گناهانى هست که جز در عرفات آمرزیده نمى شود.
خودسازی(بهترین هدیه)
امام علی علیه السلام:
بهترین هدیه اى که مسلمانى به برادر خود می دهد، سخن حکیمانه اى است که خداوند متعال به واسطه آن بر هدایت او بیفزاید یا وى را از هلاکت و تباهى نگه دارد. کنز العمال/28892.
لزومی ندارد که هدیه، کالایی گرانبها باشد، چه بسا گاهی جمله ای زندگی فردی را دگرگون کند و برایش خیر دنیا وآخرت بیاورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهدی_جان
فروردین دارد تمام می شود
اولین باران بهار
را که نبوده ای
@zibastory
خودت را
به اولین شکوفی ی
اردیبهشت برسان
می دانی که
اردیبهشت بی تو
بهشت نمی شود
اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجــ🌺
@zibastory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام یوسفی
🔸هروقت گرفتار شدی به امام زمانت هدیه بده!!
#منتظران_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرج_الشریف
#تک_تک_اعمالمون_به_نیت_سلامتی_و_ظهور_امام_زمانمون_
@Montazranmahdi_313✿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بسیار مهم ،بسیار مهم
🔹مباحث تهذیب جامعه بر محوریت زیارت عاشورا
🔹(قسمت دهم)
🎙️ ایجاد زمینه سازی و انقلاب جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
(🔑 سیدعلی رضا حسینی 🔑)
✅ پیشنهاد دانلود و نشر گسترده ...
❗مِنَ إلغَريبْ إلَي الْحَبيبْ❗
دلهاي منتظر و عاشق به ما بپیوندید تا با
غریب ترین شخصيت عالم
امام عصر ،ضرورت وچگونگی یاری
ایشان بيشتر آشنا شويد.
چند بار گوش دهید
🌻🌿🌺🍃
🌿💐
🌺
🍃
#متن 4⃣
🛑 چه نیازی هست که برای ظهور امام عصر عجل الله ، زمینه سازی کنیم و شرایط ظهور را در جامعه فراهم کنیم ⁉️
💥 به این دلیل که👈 حکومتِ هیچ ولیِ زمانی قرار نیست با معجزه در جامعه گسترانیده شود و جامعه باید قابلیت خود را نشان دهد ❗️
💠 امام صادق علیه السلام میفرمایند :
⚜ قسم به خدایی که جانم در دست او است اگر قرار بود کارها خود به خود درست شود برای رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم درست می شد.
[غیبت نعمانی]
✅ به این معنا که جامعه باید مستعد و آماده ی ولیِ هر زمانی باشد. لذا با دست روی دست گذاشتن و یکجا نشستن نمی توانیم شرایط ظهور را فراهم کنیم ، و تا شرایط ظهور هم فراهم نشود ظهور امام عصر صورت نمی گیرد.
🔰 مقام معظم رهبری می فرمایند : جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در آن👈 آمادگی و قابلیت👉 باشد ، در غیر این صورت مثل حرکت انبیا و اولیا در طول تاریخ بی نتیجه میماند.
🌟 مردم جامعه باید به این حقیقت دست یابند که وقتی ما میخواهیم متخصص معصوم را سر راس جامعه قرار بدهیم باید اول از خود جامعه شروع کنیم و آمادگی و قابلیت را در مردم جامعه ایجاد کنیم⬅️ زیرا این امر یک کار جمعی است و این امر مهم هم صورت نمیگیرد الا با تهذیب.
👈 یعنی بندگی خداوند و اطاعت از امام با پیاده شدن ﴿ تقوا ، حقیقت اسماء الله و توجه تام به امام ﴾ در جامعه گسترانیده شود .
✨ پيامبر صلي الله عليه و آله :
يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ .
🔹 پيامبر صلي الله عليه و آله : مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حكومت مهدى را فراهم مى آورند.
[ كنزالعمّال ، ح 38657 ]
🇮🇷 اساس و بنیاد انقلاب ایران با همه انقلاب ها در سراسر جهان متفاوت است.
انقلاب اسلامی نتیجه تلاش و زحمت های بسیار عظیم مردم جامعه از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ است.
❇️ ( ۱۵ سال) زمينه سازی و تلاش مستمر بوده تا انقلاب اسلامی صورت گرفت. قطعا انقلاب حضرت مهدی سلام الله علیه که انقلابی جهانی میباشد زحمت بیشتری دارد.
✍ پس ضروری است که همه مردم جامعه در غیبت امام زمان سلام الله علیه تحت فرمایشات مقام معظم رهبری و با همدلی و گسترش تقوای الهی و تهذیب نفس به صورت فردی و جمعی و با تلاش مستمر زمینه ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم کنند.
🎙 مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی یاوران امام زمان عجل الله (سید علیرضا حسینی)
✅ نشر این مطلب #صدقه_جاریه هست.
🍃
🌺
🌿💐
🌻🌿🌺🍃
برکت
سیره بزرگان
رسول خدا صلی الله علیه و آله: چیزی را که پولش را ندارم، خریداری نمی کنم. نهج الفصاحه/2427
زیر بار قرض و وام رفتن برای تهیه چیزهایی که واقعا ضروری نیست وانسان را به رنج و مشقت می اندازد، روش و سیره بزرگان دینی نیست.
خودسازی(تفاوت)
امام علی علیه السلام:
مردم تا زمانى که متفاوت باشند، همواره در خیر و خوبى هستند و همین که یکسان شدند نابود شوند. غرر الحکم/5097
و از نشانه هاى الهى، آفرینش آسمانها و زمین و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست؛ همانا در این امر براى دانشمندان نشانه هایى قطعى است.سوره روم آیه 22
مرکز فرهنگی هاتف
❣اللهم صلعلیمحمد و آلمحمد
❣#الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج
____⪻🍃🌸🍃⪼____
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
هرگز فکر نکنید با داشتن پول زیاد شما ثروتمند خواهید بود.
در دنیای امروزی ثروت فراتر از پول است.
ناپلون هیل در کتاب کلید طلایی 15 نوع ثروت را معرفی می کند که داشتن آنها ما را ثروتمند میکند:
1- نگرش مثبت
2- ارتباط موثر
3- ادب
4- یادگیری مادام العمر
5- انضباط شخصی
6- تندرستی واقعی
7- آرامش خاطر
8- خلاقیت
9- عشق ورزیدن به کار
10- داشتن برنامه و هدف
11- داشتن قلب و زبان شاکر
12- درک دیگران
13- استفاده موثر از زمان
14- بخشندگی
15- اعتماد به نفس
@zibastory
.
مناجاتی زیبا از خواجه عبدالله انصاری:
بارالها؛
از كوی تو بيرون نشود پای خيالم
نكند فرق به حالم
که برانی
چه بخوانی
چه به اوجم برسانی
چه به خاكم بكشانی
نه من آنم كه برنجم
نه تو آنی كه برانی...
نه من آنم كه ز فيض نگهت چشم بپوشم
نه تو آنی كه گدا را ننوازی به نگاهی
در اگر باز نگردد، نروم باز به جايی
پشت ديوار نشينم چو گدا بر سر راهی
كس به غير از تو نخواهم
چه بخواهی چه نخواهی
باز كن در كه جز اين خانه مرا نيست پناهی...
:
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
📿🌺🍃 اللهم صلی علی فاطمه و ابیها و امها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها عدد ما احاط به علمک و عجل فرجهم
🌺❇️ خواص سوره| سوره مبارکه صافات
💠 بعضی از علما فرمودهاند:
✍ به تجربه ثابت شده خواندن سوره "صافات" در هر جمعه اثر عجیبی در ازدیاد روزی دارد. این مطلب در روایات متعدد ذکر شده است
🔹 امام صادق علیهالسلام:
✍ کسی که در هر روز جمعه سوره "صافات" را بخواند همیشه از هر آسیبی محفوظاست هر بلایی در دنیا از او دور می گردد، رزقش در دنیا به وسیع ترین حالت خود می رسد و خدا او را در مال فرزند و بدنش از ناحیه شیطان رانده شده و دشمن سرکش گرفتار نمی سازد.
📚 مستدرک سفینة البحار جلد۸، صفحه۴۷۴
🌺
📿🌺🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند : به درستى كه هر كه اين صلوات را بعد از نماز عصر بخواند بنويسد حق تعالى براى او صد هزار حسنه و محو فرمايد از او صد هزار سيئه و برآورد صد هزار حاجت او را و بلند فرمايد براى او صد هزار درجه
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِيَاءِ الراضین الْمَرْضِيِّينَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ بَارِكْ عَلَيْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَكَاتِكَ وَ السَّلاَمُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
📿🌺🍃🌺❇️ راه اجابت دعا
💠 از برکات قرائت سوره ها اجابت دعاست.
🔹 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:
✍ هر کس سوره «یس» و «صافات» را
در روز جمعه قرائت کند
و آنگاه دعا کند،
خداوند خواسته اش را اجابت می کند.
📚 الدر المنثور، ج5، ص270
🌺📿🌺🍃لطفا به ثواب حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نشر دهید
دعاي روز جمعه براي بي نيازي
در كتاب منتخب مصباح روايت شده از معصومين عليه السلام هر كس بخواند اين دعا را در هر جمعه هفتاد مرتبه پس بدرستي كه نمي گذرد سه جمعه مگر آن كه حق تعالي او را بي نياز مي گرداند از هر كس به فضل خود ان شاء الله .
بسم الله الرحمن الرحيم
يا مفيد يا غفور يا ودود اغنني بحلالك عن حرامك و بطاعتك عن معصيتك و بفضلك عمن سواك برحمتك يا ارحم الراحمين
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 نماز ۲ ركعتی روزجمعه 🔵
👇💫هرکه این نماز ساده را بجای آورد تا جمعه هفته آینده هیچ فتنه و بلائی به او نمیرسد💫
🔸 هر كه در روز جـمعه ، بعد از نماز ظهر(قبل نماز عصر) دو ركعت نماز كند؛
و بخواند در هر ركعت :
🔸 بعد از حمد ،
هفت مرتبه: قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ
🔸 و بعد از نماز بگويد :
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 *اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتي حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام*
خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السلام.
🔸 تا جمعه ديگر بلائی و فتنه به او نرسد وحقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلی الله عليه وآله و حضرت ابراهيم عليه السلام.
🔸 علاّمه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد.
🌹
از امام موسی بن جعفر(علیهالسلام) روایت شده است: برای خداوند در روز جمعه هزار نسیم رحمت است که هرچه بندهاش بخواهد از آن نسیم مهرآمیز ببخشد، پس هر که بعد از عصر روز جمعه «صدبار» سوره
«انّا انزلناه» را بخواند، حقتعالی آن هزار رحمت را چند برابر گرداند و به او عطا فرماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جدیدترین روایت وزیر نفت عربستان از حمله به #آرامکو:
هر اتفاقی در زندگیام را فراموش کنم آن شب را نمیتوانم فراموش کنم/ بدترین شکست زندگیام بود/ دیدم که چطور در ۲۰ دقیقه نیمی از ظرفیت تولید از بین رفت.
✍محسن رستمی
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
✍🏼 واقعا اگر انسان از صراط مستقیم معرفت گم یا منحرف شود، حالش مانند زنبور عسل است که از ملکه اش جدا شده باشد که قرار و آرام ندارد، سرگردان محض است و ناچار باید در سوراخ جانورهای دیگر برود و طعمه این و آن گردد.
❣اللهم صلعلیمحمد و آلمحمد
❣#الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج
____⪻🍃🌸🍃⪼____
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سلسله مباحث معادشناسی
🔹 قسمت چهاردهم
🔻عوامل فشار قبر
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa
📎 #امام_زمان
📎 #ماه_رمضان
📎 #معاد #برزخ
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💢 ارزش قناعت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ.
🔹قناعت گنجى است كه تمام نمى شود.
📚 حکمت 475 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #ماه_رمضان
📎 #امام_زمان
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 475 نهج البلاغه.mp3
2.12M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 475
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/192692
📎 #امام_زمان
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
🔻حکمرانی فرهنگی به روایت رهبر معظّم انقلاب:
چهارچوبی برای بازسازی فرهنگ(۱)
🖊 مهدی جمشیدی
۱. دوگانۀ «فرهنگبنیانی/ اقتصادبنیانی». فرهنگ، فرع و حاشیه نیست، بلکه در نظام اجتماعی، اصل و اساس است؛ چه از جهت «علّی» و چه از جهت «ارزشی». برخلاف نگاههای رایج که فرهنگ را امر صوری و خنثی و بیتأثیر قلمداد میکنند، باید فرهنگ را پهنۀ دارای «نقش علّیِ تمامعیار» و «ملاک انسانیّت» انگاشت که هم بر ساحتهای مختلف زندگی اجتماعی، اثر کلان و تعیینکننده میگذارد و هم کمال و سعادت فرد و جامعه از آن برمیخیزد. ازاینرو، باید غیرفرهنگ به فرهنگ، «وابسته» و «مشروط» شود. این نگاه از نظریۀ «اصالت فرهنگ» برمیخیزد. در عین حال، ممکن است در برخی مواقع، امور دیگر در مقایسه با فرهنگ، «اولویّت» و «تقدّم» یابند؛ بهطوریکه باید بیش از فرهنگ، دربارۀ آنها کار کرد. در اینجا، سخن از «اولویّت» و «تقدّم» است نه «اصالت» و «بنیانبودن». شرایط خاص اجتماعی، حتّی میتوانند به «امور غیراصیل» نیز ترجیح و تقدّم بدهند و «امر اصیل» را به صورت موقت و موسمی، به حاشیه سوق بدهند. از سوی دیگر، نباید تصوّر کرد که تقدّم یک امر به معنی آن است که باید نسبت به همۀ ساحتهای دیگر، «بیاعتنا» بود و آنها را «رها» کرد، بلکه به این معنی است که در چهارچوب اقتضاهای کنونی و گذرا، باید «تمرکز» و «تکیه» بر روی یکی از ساحتها داشت. از جمله در دهۀ اخیر، همواره «اقتصاد» نسبت به «فرهنگ»، ترجیح داشته است؛ با وجود آنکه در تفکّر رهبر انقلاب، فرهنگ نسبت به همۀ عرصههای دیگر زندگی اجتماعی و حکمرانی، اصالت دارد.
۲. دوگانۀ «مردمی/ متمرکز». دولت اسلامی یک دولت حداکثری و تمامیّتخواه در فرهنگ نیست، بلکه «فرع بر جامعه» است؛ یعنی اصل بر این است که جامعه، نقشآفرینی کند و فرهنگ عمومی را به پیش ببرد و در آنجا که جامعه توان ندارد و کاستی به وجود میآورد، دولت به میدان پا بگذارد. در این صورت، باید نقشهای «سیاستی» و «نظارتی» را به دولت سپرد و نقشهای «تولیدی» و «مضمونی» را به عرصۀ عمومی و فعّالان فرهنگی آن سپرد. در واقع، دولت به «چهارچوبپردازی» و «قاعدهگذاری» مشغول است و میکوشد بستر را برای حرکت محتواییِ جامعه فراهم نماید. این طراحی، بر نظریۀ «مردمسالاری اسلامی» تکیه دارد. پس دولت اسلامی، نه دولت «بیطرف» و «سکولار» است که فرهنگ را به حال خویش رها سازد و سرنوشت آن را به بازار عرضه و تقاضای فرهنگی واگذارد، و نه دولت «اقتدارگرا» و «متمرکز» است که صدر و ذیل فرهنگ را در اختیار خویش بگیرد و مجال کنشگری فرهنگیِ مستقل و آزادی فرهنگی را بستاند.
۳. دوگانۀ «گفتمان/ آمرانهگی». حاکمیّت اگرچه از قدرت رسمی برخوردار است امّا نباید بر زور و قهر و غلبه تکیه کند و ارزشهای فرهنگی را به جامعه تحمیل نماید، بلکه باید مسیر «زمینهسازی» را انتخاب کند و به گونهای جامعهسازی و ساختارپردازی نماید که زندگی مؤمنانه، «ممکن» و «تسهیل» شود. باید ارزشهای فرهنگی در لایۀ فردی به «نظام معانیِ ذهنی» تبدیل شوند که درونی و نهادینه شده و در لایۀ اجتماعی به یک «جریان عمومی» که غالب و مسلّط شده است. این تلقّی بر نظریۀ «رشد اجتماعی» که در متون اسلامی آمده است، استوار است. بر اساس این نظریه، باید به فرد و جامعه، این امکان را داد که شناخت حاصل کنند و بفهمند و صاحب تجربه شوند و در مسیر همین «صیرورتها»، به کمال دست یابند. کمال حقیقی، امری اختیاری است و در آنجا که پای تحمیل در میان است، اثری از کمال نیز وجود نخواهد داشت. پس باید در درون افراد، «تحوّل باطنی» و «اتّفاق انفسی» رقم زد و حال و اوضاع «وجودی»شان را تغییر داد. اگر چنین شود، دگرگونیهای فرهنگی به صورت پایدار و خودجوش صورتبندی خواهند شد و حاجت به «نظارتها» و «تقنینها» و «مجازاتها» کاهش خواهد یافت. در عین حال، نباید خاماندیشی کرد و نگاه آرمانیِ محض داشت و گمان کرد که همگان، دل به تغییر باطنی خواهند سپرد و ارزشها را در درون خویش، نهادینه خواهند کرد، بلکه بهطور طبیعی، همواره کسانی هستند که گردنکشی میکنند و جز با تحمیل و زور قانون، ملزم نمیشوند. در اینجا برای حفظ «مصالح جامعه» و به این دلیل که «حقوق جامعه» بر «حقوق فرد»، تقدّم دارد، دولت اسلامی باید به صورت قاطع و صریح، آزادیهای فرهنگی این عدّۀ اندک را محدود و مهار کند تا فسادپراکنی آنها در عرصۀ عمومی، به حیات معنوی دیگری گزند نرساند.
🖇 منتشرشده در فارس:
https://www.farsnews.ir/news/14020125000857/
🔻حکمرانی فرهنگی به روایت رهبر معظّم انقلاب:
چهارچوبی برای بازسازی فرهنگ(۲)
🖊 مهدی جمشیدی
۴. دوگانۀ «الگو/ مفهوم». از آنجا که عموم مردم بیشتر با «محسوسات» و «عینیّات»، ارتباط دارند و از این مجرا، ارزشها را میپذیرند، باید افزون بر سازوکارهای مفهومی، «مصداقهای عینی» و «نمونههای عملی» از ارزشها را که در برخی از انسانها، «تحقّق» و «تجسّم» یافتهاند را به به عنوان الگو و گروه مرجع پیش روی آنها نهاد. این الگوها حتّی اگر مکتب هم نباشند، دستکم نقش قطبهای فرهنگی و گرانیگاههای فکری را ایفا خواهند کرد و به جامعه، جهت خواهند داد. در عالیترین سطح باید گفت اهل بیت – علیهمالسلام- چنین نقشی را نسبت به معارف و حقایق اسلامی ایفا میکنند؛ چون اینان، تجسّم کامل و عینیّت مطلق همۀ ارزشهای اسلامی هستند.
۵. دوگانۀ «عمل/ معارف». باید متناسب با «موقعیّتهای نوبهنو شونده»، معارف اسلامی و انقلابی را استخراج کرد و به عنوان راهحل و پاسخ، در متن موقعیّت نشاند. به بیان دیگر، باید به موقعیّتهای اجتماعی به چشم «ظرف» نگریست و در نسبت با آنها، ارزشهای فرهنگی را «ترجمۀ عملیاتی» کرد و از کتاب به جامعه سوق داد. حالت مسألهوارگی موقعیّتهای اجتماعی، یک فرصت برای ارائه و تثبیت ارزشها در متن زندگی عینی و واقعی مردم است؛ چنانکه سرمایۀ ایمان مردم را نقد و محقّق میکند. کافی است موقعیّتشناس باشیم و در هر موقعیّت، مسألهها و مشکلهها را استخراج کنیم و آنها را به متون اسلامی ارجاع بدهیم و بکوشیم به هر یک از آنها، پاسخهایی را در قالب مفاهیم، ارائه نماییم. آنگاه این مفاهیم میتوانند به گذار جامعه از دشواریها و تنگناهای اجتماعی کمک کنند و بر بلوغ و رشد آن نیز بیفزایند.
۶. دوگانۀ هوشمندی/ انبوهه. ملاک اثرگذاری فعّالیّتهای فرهنگی، زیاد بودن تعداد آنها نیست و نباید کمّی و آماری به جهان فرهنگی نگریست، بلکه باید کوشید که با کمترینها و حداقلها، بیشترین نتیجه را کسب نمود. برای این امر، به جای طرحهای انفعالی یا دفاعی ساده، باید بر روی «نقاط ضعف دشمن» و «نقاط قوّت خود»، تکیه کرد و به این واسطه، معادله را به صورت «نامتقارن»، زیرکانه به نفع خود تغییر داد. مواجهۀ فرهنگیِ هوشمندانه، نه به طور ضروری، پُرتعداد و حجیم است، و نه مستقیم و مکانیکی، بلکه در آن، هم رندی نهفته است و هم زیرکی.
۷. دوگانۀ حکیمانه/ سطحی. باید از کارهای فرهنگی تزیینی و تشریفاتی که خاصیّت ندارند گریخت و در پی برنامههای «نافع» بود؛ چنانکه باید برنامۀ فرهنگی از «عمق محتوایی» و «اثر کیفی» برخوردار باشند و بتوانند به گونهای، تغییر فرهنگی ایجاد کنند.کارهای فرهنگیِ سطحی، یا بیاثر هستند و یا اگر هم اثری داشته باشند، اثرشان موقتی خواهد بود، حالآنکه کارهای حکیمانه، نظام معرفت و میل را در فرد تغییر میدهند و او را وارد یک عالم معناییِ تازه میکنند.
۸. دوگانۀ «فنآوری/ خامخواری». افزون بر اینکه نباید از نقطۀ صفر آغاز کرد و باید «ظرفیّتها» و «ثروتها»ی فرهنگی را شناخت و به کار گرفت، نباید این استعدادها و قابلیّتها را به صورت «خام» و «فرآورینشده»، به صحنه آورد، بلکه باید مجموعهای از «فنآوریهای فرهنگی» را برای «تبدیل» و «ترجمۀ» آنها به برنامههای فرهنگیِ عملیاتی و میدانی پدید آورد.
۹. دوگانۀ «مرزبندی/ اختلاط». هر چند نباید ارتباط «جهان فرهنگیِ بومی» را با «جهانهای فرهنگیِ بیگانه» گسست و منزوی و خویشبسنده شد، امّا در عین حال، نباید «مرزها» و «حریمها»ی فرهنگی را نادیده انگاشت و به عنوان تعامل و ارتباط، گرفتار «استحاله» و «هضمشدن» گردید. باید وضع ارتباطی بهگونهای صورتبندی شود که «استقلال فرهنگی» و «تشخّص هویّتیِ» ما مخدوش و رقیق نشود و ما به عنوان یک واحد فرهنگیِ متمایز، ارزشهای فرهنگی خویش را نبازیم. این امر آنگاه اهمّیّت دو چندان مییابد که جبهۀ فرهنگی دشمن نیز در پی «نفوذ فرهنگی» و ایجاد «رخنۀ فرهنگی» در درون جهان فرهنگی باشد تا به این واسطه، سلطۀ فرهنگی خویش را تجدید نماید.
۱۰. دوگانۀ خلّاقیّت/ تکرار. اگرچه «ارزشهای فرهنگیِ» اسلامی و انقلابی به دلیل تکیه بر فطرت قدسی، ثابت و همیشگی هستند، امّا «روشهای فرهنگی» که اغلب، موقعیّتی و اقتضاییاند، رنگ کهنگی و تکرار میپذیرند. ازاینرو، باید متناسب با شرایط جدید و نیازهای نوپدید به بازاندیشی در سازوکارها و بازنگری در روشها رو آورد. بازسازی انقلابی نیز وابسته به بازآفرینی روشی است و باید از طریق یافتن «مسیرهای خلّاقانه» و «معبرهای نوآورانه»، به تولید و بازتولید ارزشهای فرهنگ در جامعه پرداخت.
🖇 منتشرشده در فارس:
https://www.farsnews.ir/news/14020125000857/