فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️حتما ببینید (#FATF) با ما چه میکند؟
🤨در مناظرههای انتخابات ریاست جمهوری اسم FATF را زیاد شنیدیم. در این ویدئو خیلی خلاصه معنی FATF را میفهمید و اگر عضوش بشویم چه نتیجهای برای اقتصاد دارد. اتحاد تحریم کنندگان آمریکایی و اصلاح طلبان را در ویدئو می بینید آنجا که مقام آمریکایی خواستار تصویب آن در ایران هست
✍علاوه بر برجام ؛ FATF نیز سندی است که نشان میدهد اصلاح طلبان گوساله های دست آموز یهودند که ماموریتشان فروپاشی ایران از درون و نجات اسرائیل در آخرالزمان
کیهان بررسی میکند
🔰 بلایی که «خاویر میلی» فقط طی ۷ ماه بر سر آرژانتین آورد!
🔸حدود ۷ ماه از زمان روی کار آمدن «خاویر میلی» نئولیبرال در آرژانتین به عنوان رئیسجمهور میگذرد و طی این مدت مردم این کشور با سیاستهای ریاضتی وی به خاک سیاه نشستهاند. گفته میشود به طور میانگین روزی ۵۰ شرکت در این کشور اعلام ورشکستگی میکنند.
🔸دادههای رسمی نشان میدهد که تورم سالانه آرژانتین طی هفت ماهی که از به قدرت رسیدن «خاویر میلی» میگذرد، بالای ۲۷۰ درصد است و اقدامات ریاضتی وی نیز نتوانسته است اسب سرکش تورم را مهار کند. اما «خاویر میلی» که از وی به «ترامپ آرژانتین» نیز یاد میشود، همچنان اصرار دارد که این برنامهها باید اجرا شوند.
#سرویس_خارجی
https://kayhan.ir/001Dvv
#توییت
🔻کدام اسب زینکرده؟
چند مورد را به اجمال عرض میکنم:
۱-رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال با نرخ ۷,۷%
۲-کاهش ۵۲,۹% تورم تولید کننده و ۱۱,۸% تورم مصرف کننده
۳-رشد اقتصادی ۴,۶% براساس گزارش صندوق بینالمللی پول
۴-کاهش شکاف طبقاتی به کمترین مقدار ۹ سال اخیر
کافیست یا بازم بگم؟
سید مصطفی موسوینژاد
🔰واسپاری، نقض غرض است
دولت، برنامه میخواهد نه باب!
🔸ما در این ۴۵ سال، دو گونه رئیس جمهور داشتهایم؛ آنها که خود مستقیماً با مردم تعامل میکردند، و آنان که باب پیدا کرده بودند و آن بابها جای رئیسجمهور حرف میزدند و موضع میگرفتند و اعمال قدرت میکردند!
🔸بنیصدر در مقابل دیگر قوا و نهادها، خیلی ادعای قلدری داشت و شاخ و شانه میکشید؛ اما در واقع، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با ریاست مسعود رجوی، همه کاره او و دفتر وی بودند و جای رئیسجمهور فضاسازی میکردند.
🔸شهید رجایی، دوران کوتاهی رئیسجمهور بود و پس از وی، آیتالله خامنهای رئیسجمهور شد که تعامل مستقیم و بیواسطه با مردم داشت. مرحوم هاشمی نیز، خود با افکار عمومی تعامل داشت؛ هر چند که به مرور، برخی دولتمردان اطراف وی با تشکیل حزب، نقطه ثقل دومی را هم بر ساختند.
🔸پس از آن، حزب کارگزاران در کنار حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب)، نفوذ پر قدرتی در دولت خاتمی پیدا کردند و بنابراین، به گفتمانسازی مستقل در کنار خاتمی پرداختند. هر جاها هم که خاتمی نتوانست یا نخواست پا به پای تندروی های بی حد و مرز آنها حرکت کند، او را به پیاده نمودن از قطار اصلاحات تعدید نمودند.
🔸آقای احمدینژاد در ابتدا با عبور از احزاب و تاکید بر هویت مستقل سر کار آمد، اما در دولت دوم، بشدت تحت تاثیر برخی اطرافیان به ویژه اسفندیار رحیم مشایی قرار گرفت و نسبت به وی کاملا منفعل بود. همین هم، دولت موفق او را در سال های پایانی، تبدیل به دولتی ناموفق کرد.
🔸آقای روحانی، خود را فراتر از احزاب ائتلافی و حامی می دید و حتی مرحوم هاشمی، از برخورد از موضع بالای روحانی گله داشت؛ با این وجود، برخی اصلاح طلبان، روحانی و دولت او را نامزد و دولت و رحم اجاره ای خود نامیدند.
🔸شهید رئیسی (ره) در زمره روسای جمهوری بود که کاملا استقلال رای داشت و با وجود تعامل سازنده با احزاب و محافل و شخصیت های مختلف، شخصیت مستقل خود را حفظ کرد و شخصا، بیشترین تعامل مستقیم با مردم و صاحب نظران را داشت.
🔸آقای پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور، کدام رویکرد را در پیش می گیرد؟ مستقل از احزاب و محافل حامی، و بالا دست آنان، یا زیر دست و تابع آنها؟ قرار است مستقیما با مردم تعامل کند، یا باب و واسطه داشته باشد؟!
🔸بیش از ده روز از انتخاب آقای پزشکیان می گذرد. روز اول پس از انتخاب، اعلام شد که او کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران خواهد داشت، اما ساعتی بعد، برنامه لغو شد که تا امروز هم ادامه دارد.
🔸پزشکیان در این قریب دو هفته، هیچ تعامل رسانه ای مستقیمی با مردم نداشته و امثال آقای ظریف و آذری جهرمی، جای او با مردم حرف زده و در واقع به جای باب و واسطه رئیس جمهور منتخب ظاهر شده اند!
🔸این در حالی است که مردم و کارشناسان از شص آقای پزشکیان و نه دیگران توقع دارند که بگوید درباره برنامه و اولویت های حاکم بر دولت جدید چگونه فکر می کند و بر مبنای آن برنامه، ترکیب دولت را چگونه می چیند و کار را تا کجا پیش برده است؟
🔸در حالی که طرف غربی حتی از گفتن تبریک خشک و خالی به آقای پزشکیان دریغ کرد و مقامات بی سر و پای آمریکایی، انتخابات ایران را زیر سوال بردند، منطقی این است که دولت به مسیرهای دیگری در داخل و خارج (به جای تکرار فرصت سوزی چند ساله روحانی) بیاندیشد و این همه، نیازمند تحرک مستقیم و دو چندان آقای پزشکیان در سر و شکل دادن به دولت و برنامه ها و اولویت آن است. این مهم، قطعا از امثال ظریف بر نمی آید و واسپاری مسئولیت به آنان، نقض غرض است.
#محمد_ایمانی
🔰 اسب زین شده زیر پای دولت چهاردهم / در بهار نرخ بیکاری ۷/۷٪ شد/ دولت سیزدهم رکورد پایینترین نرخ بیکاری طی ۵۰ سال گذشته را زد
🔸بر اساس اطلاعات مرکز آمار در بهار۱۴۰۳ نرخ بیکاری ۷/۷٪ و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱/۲٪ گزارش شد.
🔸نرخ بیکاری ۷.۷ درصدی در فصل بهار سال جاری، کمترین میزان نرخ بیکاری در چندین دهه اخیر است. به گواه آمار، این نرخ در ۳ سال اخیر نزولی بوده و این موضوع نشان میدهد دولت سیزدهم به دنبال ایجاد اشتغال پایدار بوده است.
🔸طی حداقل ۵۰ سال گذشته این نرخ در بازه حدود ۹ تا ۱۴ درصد به ثبت رسید. حتی در مقاطعی که نرخ بیکاری نزولی میشد، اطمینانی برای این موضوع که بالاخره این نرخ، روند سقوط را در پیش گرفته وجود نداشت و با نوساناتی دوباره به ارقام بالاتر میرسید.
اقتدار ولایی
🔰 اسب زین شده زیر پای دولت چهاردهم / در بهار نرخ بیکاری ۷/۷٪ شد/ دولت سیزدهم رکورد پایینترین نرخ بی
🔰 نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی شد
🔸وزیر کار با اعلام شکسته شدن رکورد کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳، ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، افزایش سرمایهگذاری و هدایت نقدینگی به سمت تولید را از عوامل کاهش بیکاری در کشور برشمرد.
🔸مرتضوی: با توجه به کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور، نرخ بیکاری در ۲۶ استان کشور تک رقمی شد.
🔸نرخ بیکاری سایر استانها هم کاهش قابل توجهی داشته و هدفگذاری ما تا پایان سال رساندن نرخ بیکاری به عدد ۶.۹ درصد بوده است.
🔰بگذارید پزشکیان حرف بزند!
🔸ارتباط افکار عمومی با آقای پزشکیان، بلافاصله پس از انتخابات، از سوی برخی مشاوران مانند ظریف و آذری جهرمی و ربیعی و صالحی امیری قطع شده است.
🔸تنها تصاویری که منتشر می شود، خرید او همراه خانواده، شرکت در هیئت های مختلف مذهبی و برخی دیدار های اشخاص و مقامات برای تبریک گفتن است.
🔸اگر قبل از انتخابات می شد که امثال ظریف و آذری جهرمی و عبده تبریزی و محمد فاضلی، جای نامزد انتخابات حرف بزنند، منطقی و محترمانه نیست که همان ها، تصویر آقای پزشکیان را با کادر کاملا بسته و محدود بگیرند و صدایش را هم کلا قطع بکنند و صدای خود را جای صدای او بگذارند!
🔸این مدل محدود سازی و سانسور، شائبه های جدی پدید می آورد؛ این که برخی مشاوران و اطرافیان، در جایگاه بالاتری ایستاده اند (خود را بالاتر می بینند) و ضمنا نگرانند حرف زدن آقای پزشکیان، حاشیه ساز شود. و یا این که ترجیح می دهند خودشان جای فرد منتخب حرف بزنند و تعیین تکلیف کنند!
🔸پشت پرده این رفتار، هر چه که هست -هراس و نگرانی یا تکبر برخی مشاوران متنفذ- توهین به کسی است که حالا رئیس جمهور محسوب می شود. آقای پزشکیان، بازیگر خارجی نیست که بخواهند به جای او، دوبله و صداگذاری بکنند.
#توییت
🔻کدام اسب زین کرده؟ بشمار:
▫️تورم نقطه به نقطه ٣٠(کمترین میزان از سال ٩٩)
▫️تورم سالانه ٣۶(کمترین میزان از سال ٩٩)
▫️تورم مواد غذایی ٢٢(کمترین میزان از سال ٩٩)
▫️تورم تولید ٢٩(کمترین میزان از سال ٩٨)
▫️تورم مسکن ٩.٧(کمترین میزان از سال ٩۵)
▫️رشد نقدینگی ٢۵(کمترین میزان از سال ٩٧)
▫️نرخ بیکاری ٧.٧(کمترین میزان از سال ۶٨)
▫️رشد اقتصادی ۵.١(دومین کشور در سال٢٠٢٣، چشم انداز مثبت)
▫️نرخ فقر با معیار میانی ٠.٨(کمترین میزان از سال٩٨، چشم انداز مثبت)
▫️نرخ فقر با معیار پایین ٠.١(کمترین میزان از سال٩٨، چشم انداز مثبت)
▫️ضریب جینی ٠.٣٨(کمترین میزان از سال ٩٢، چشم انداز مثبت)
▫️فروش نفت حدود ٢ میلیون بشکه(بیشترین مقدار از سال ٩٧)
▫️تولید نفت ٣.٣ میلیون بشکه(بیشترین مقدار از سال ٩٧)
🔻ضمنا:
▫️خزانه بدهکار نیست
▫️وضعیت انبار کالاهای اساسی مطلوبه
▫️مشکل گندم و روغن و نهاده و دام مولد نداریم
▫️مشکلی در پرداخت حقوق کارگران و کارمندان نداریم
#مُحَمَّدیسم
🔰 انتقاد مدیرمسئول روزنامهٔ کیهان از دعوت صداوسیما از ظریف
#حسین_شریعتمداری
🔸دعوت از آقای ظریف یک اقدام نامتعارف است و فاقد توجیه منطقی و قانونی است. کاش صداوسیما از جناب پزشکیان برای حضور در سیما دعوت میکرد.
🔸مخصوصاً اینکه کنفرانس خبریِ از قبل اعلامشدهٔ ایشان به تعویق افتاده و معلوم نیست چرا هنوز انجام نشده است.
🔸آقای ظریف مسئولیت رسمی ندارند و جایگاه کنونیِ ایشان یک جایگاه درونحزبی است و از این روی دعوت از آقای ظریف نمیتواند توجیه قابلقبولی داشته باشد.
🔸به اعتقاد بنده، جناب ظریف قبلاز حضور یکطرفه در تلویزیون باید به چند سؤال دربارهٔ عملکرد خود توضیح بدهند و کاش برادر عزیزمان جناب آقای جبلی قبلاز دعوت از آقای ظریف برای حضور یکطرفه، از برخی کارشناسان برای پرسش چند سؤال راهبردی از ایشان هم دعوت به عمل میآوردند.
✔️⚡️#پی_نوشت:
پزشکیان همچون پیرمردی که دچار فراموشی شده است راه خانه را گم کرده است کسی از او اطلاعی ندارد برای همین ظریف بزرگ خاندان که آدم پررو و کذابی هم هست با بلبل زبانی حقیقت ماجرای گم شدن پیرمرد را کتمان می کند تا اینجای کار مسخره ترین انتخاب تاریخ جمهوری در تاریخ بشر را تجربه می کنیم مردم از بین یک دانشمند مسلط به امور مملکت داری و یک پیرمرد بی خبر از اوضاع ایران و جهان به پیرمرد رای دادند
من نمیدانم در ذهن مردم چه چیزی جا خوش کرده بود که چنین انتخابی داشتند
#مهندس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ایام تبلیغات تمام شد، وعده ها از یاد رفت/ جناب پزشکیان بالاخره حزبی هستید یا نیستید؟
▪️مسعود پزشکیان که در زمان انتخابات مدعی بود که وابسته به هیچ حزب و جریانی نیست حال مشخص شده است حزبی بودن یکی از ملاک های تعیین وزرا و مسولین در کابینه اوست.
▪️محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم شامگاه چهارشنبه در گفتگوی تلویزیونی گفت به این علت که پزشکیان نماینده جبهه اصلاحات در انتخابات بوده است پس نماینده جبهه اصلاحات در کمیته تعیین وزرا حضور دارد.
▪️اعتراف صریح ظریف بر چینش حزبی وزرا در حالی است که پزشکیان در جریان انتخابات با تاختن به رقبای خود مدعی بود که او هیچ وابستگی به حزب و جریانی ندارد و در زمان تشکیل کابینه نیز حزبی عمل نخواهد کرد.
▪️با این حال پس از گذر از ایام تبلیغات انتخاباتی، حرف های زمان انتخابات از یاد رفته و وابستگی حزبی ، یکی از ویژگی های اصلی تعیین کابینه چهاردهم شده است.
✔️⚡️#پی_نوشت:
پزشکیان همچون پیرمردی که دچار فراموشی شده است راه خانه را گم کرده است کسی از او اطلاعی ندارد برای همین ظریف بزرگ خاندان که آدم پررو و کذابی هم هست با بلبل زبانی حقیقت ماجرای گم شدن پیرمرد را کتمان می کند تا اینجای کار مسخره ترین انتخاب تاریخ جمهوری در تاریخ بشر را تجربه می کنیم مردم از بین یک دانشمند مسلط به امور مملکت داری و یک پیرمرد بی خبر از اوضاع ایران و جهان به پیرمرد رای دادند
من نمیدانم در ذهن مردم چه چیزی جا خوش کرده بود که چنین انتخابی داشتند
#مهندس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت / نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت
#مهدی سلحشور
یا حسین...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در دولت سیزدهم ۶ میلیون نفر از جمعیتی که دچار فقر شدید بودند، کاهش یافت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از جلسه هیات دولت:
🔹بانک جهانی این آمار را تایید کرده است.
🔹ضریب جینی روند کاهشی خود را آغاز کرده است.
🔹ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی به ویژه صندوق تامین اجتماعی نه تنها ثابت مانده بلکه رو به افزایش است.
@PadDolat
🔺تیتر روزنامه اصلاح طلب، القای خط خطرناکی است و نمیتواند اتفاقی باشد. گورباچف نماد فروپاشی است؛ جای تعجب دارد #اصلاح_طلبانی که همیشه منتقد رد صلاحیت و نداشتن نامزد در انتخابات بوده اند حالا که برنده مقام ریاست جمهوری شده اند باز هم در خط فروپاشی حرکت میکنند! کندن این چاه برای رئیس جمهور جدید بسیار زود است.
✍علیرضا زادبر
#پی_نوشت:
اصلاح طلبی تفکر نیست بلکه دشمنی با عقل و اندیشه است
🔺مردمی بودن و حسینی بودن پزشکیان قابل تقدیر است اما هنوز ایده مرکزی دولت ایشان مشخص نیست؟!
امیدوارم فقدان ایده حکمرانی را با دوربین درمانی جبران نکنند!
✍ جعفر یوسفی
▪️ کاش تیم رسانهای آقای پزشکیان بعد از انعکاس حضور ایشان در هیات و فضای عمومی جامعه به نقش آفرینی و فعالیتهای ایشان در تشکیل و برنامه دولت چهاردهم و چینش کابینه نیز توجه داشته باشند..
چون در حال حاضر ایشان در این عرصه غایب هستند!
✍ سیدعلی موسوی
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: جمعه - ۲۹ تیر ۱۴۰۳
میلادی: Friday - 19 July 2024
قمری: الجمعة، 13 محرم 1446
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🌹 امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹اهل بیت علیهم السلام در مجلس ابن زیاد، 61ه-ق
🔹رسیدن خبر شهادت امام حسین علیه السلام به مدینه و شام، 61ه-ق
🔹شهادت عبدالله بن عفیف رحمة الله علیه
اگر امید دارید که از این جماعت نفعی به ملت برسد مثل این است که باور کردی همه فاحشه ها پاکدامن اند
بزرگ این جمع ظریف است که معتقد است ملت گله اند باید بلد باشی چگونه به آنان دروغ بگویی؛ روزنامه نویس این جماعت عباس عبدی است که نقشه فیبرنوری مملکت را به دشمنان فروخت و در دادگاه محکوم شد هر کدامشان را بنگری ......
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افشای نقشه براندازان برای غارت اموال مسدود شده مردم ایران
اگر یک روزنامه منتقد پزشکیان به او لقب "گورباچف ایرانی" میداد جای تعجب نداشت؛ چون شهرت گورباچف در دنیا به خاطر ساده لوحی در اعتماد به امریکا بود که در نهایت باعث فروپاشی شوروی شد اما اینکه یک روزنامه طرفدار پزشکیان نیز از حالا او را گورباچف توصیف میکند، نشان میدهد خطر از آنچه که همه فکر میکنند نزدیک تر است!
@sabety_ir ✅
4_5807936759434056656.mp3
52.1M
اگر درباره پرونده کرسنت میخواهید اطلاعات دست اول داشته باشید، فایل صوتی گفتگویی که سه سال قبل (آبان ۱۴۰۰) با آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم داشتم را گوش کنید.
این برنامه شاید تنها برنامه افشاگرانه صداوسیما علیه مافیای نفتی کرسنت بود که موجب فشارهای فراوان به صداوسیما در آن برهه شده بود.
✍دکتر امیرحسین ثابتی
✔️⚡️کرسنت و برجام دو تا خیانت بزرگ اصلاح طلبان به ایران
🔻دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -۱
🖊مهدی جمشیدی
۱. لیبرالهای مذهبی، هویّت پیچیدهای دارند: تو در تو و چند لایهاند و همچون یک متنِ ناخواسته، محمل تأویلهای متعدّد قرار میگیرند و برداشتهای متفاوت را برمیتابند. هر کسی میتواند از زاویهای و به اعتباری به آنها بنگرد و فهم خاصی را ارائه کند. اما حقیقت این است که اینان، باطن «دین» را به نفع «تجدّد»، مصادره به مطلوب میکنند و پوستهای بیخاصیّت و شعاری و ظاهری از دین را به عوام عرضه میکنند تا نشان بدهند که میان دین و تجدّد، جمع کردهاند. عوام نیز که دلبستۀ دین هستند و البته به دلیل غرب زدگی تاریخی، بیش و کم نیز سودای تجدّد دارند، فریب اینان را میخورند و «نسخۀ متناقض»شان را میپذیرند. نخستین نسل از لیبرالهای مذهبی، در روشنفکران دورۀ مشروطه متولّد شد و اینجا، نقطۀ آغاز روایت لیبرالی از اسلام بود. التقاط در رویکرد متمایل به عالَم تجدّد، در این برهۀ تاریخی تحقّق یافت و به یکی از چالشهای معرفتیِ جامعۀ ایران تبدیل شد.
۲. اگر از تحوّلات و تطوّرات نیم قرنِ پس از این بگذریم، به نهضت آزادی و مهدی بازرگان میرسیم که ظهورشان در دولت موقت، در عمل و عین نشان داد که لیبرالهای مذهبی، چه اوصاف و احکامی دارند. اینان، چنان مسألهدار و زاویهمند شدند که امام خمینی، چارهای جز حذف و طردشان ندید و قاطع در برابر حضور و حیات شان در حاکمیّت ایستاد. نسخههای «اصلاحی» و «اعتدالی» از لیبرالیسم مذهبی، در دهههای بعدی سر از خاک التقاط بیرون آورد و برخلاف بازرگان که منتقدِ حاشیه نشین و غیررسمی بود، اینان به عرصۀ «قدرت رسمی» راه یافتند و دههها، نهادهای اصلی و عمدۀ حاکمیّت را در اختیار گرفتند. بهاینترتیب، مرزهای هویّتیای که امام خمینی در دهۀ شصت بر آنها اصرار میورزید، به تدریج درهم شکسته شدند و اختلاط سیاسی در ساحت قدرت رسمی به وقوع پیوست؛ چنانکه یکی از بحرانهای نظام جمهوری اسلامی در دهه های گذشته، نزاع دامنهدار و دشوار بر سر «تداوم هویّت انقلاب» و ایستادن در مقابل خط «استحاله» و «مسخ» آن بوده است.
۳. در ترکیب لیبرالهای مذهبی، مسألهای که در نسبت با عوام موضوعیّت دارد، همین لفظ مذهبی است. لیبرالها، چهرۀ عریان ندارند و آشکارا، منطق سکولار خویش را بیان نمیکنند، بلکه نقاب دیانت بر چهره دارند و حتی با ادبیات دینی، تجدّد را به جامعه القا میکنند. اگر میان «وجه لیبرالی» و «وجه دینی»، تفکیک و تمایز ایجاد کنیم و مجال ترکیب و تلفیق ندهیم، نقشۀ اجتماعی اینان، فرو خواهد ریخت. پس باید در پی واسازی و تجزیه بود و تعارضهای درونی و تضادهای نهفته را در برابر دیدۀ عوام نهاد تا پوشش تزویر، برافتد؛ از جمله باید نسبت هویّتیِ آنها را با عاشورا فهم کرد.
۴. لیبرالهای مذهبی، «انقلاب حسین» را میستایند، اما برای اکنون، «انقلاب» و «انقلابی گری» را برنمیتابند و نسخۀ اصلاح میپیچند. میگویند انقلاب، سرنوشت نامشخص دارد و طرحی است که به دلیل وسعت آرمانها، محاسبه ناپذیر است. به تبعیّت از کارل پوپر، بر این باور هستند که انقلاب، وعدۀ بهشت میدهد اما در عمل، جهنم میآفریند. ازاینرو، باید از انقلاب بر حذر بود و دچار خاماندیشی و بلندپروازی نشد. اگر هم جامعهای، سودایی شد و هوس انقلاب در سر پرورانید و انقلابش نیز به سرانجام رسید، باید انقلاب را یک «نقطه» و «لحظه» بداند و بیدرنگ پس از این، انقلاب و انقلابیگری را کنار بنهد و از «نهضت» به «نهاد» عبور کند. نظریۀ «نظام انقلابی»، خیال اندر خیال است و هیچ گاه میان انقلاب و نظام، همافقی و همنشینی پدید نمیآید. باید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را وانهاد. و اقتضای عقل و ضرورت زمانه این است که «آرمانخواهیِ انقلابی» را به فراموشی بسپریم و یک «نظام واقع بین» را صورت بندی کنیم. ایدئولوژی انقلابی، فقط تا هنگامۀ وقوع انقلاب، کارکرد دارد و پس از آن، با سر به دیوار سختِ واقعیّت برمیخورد و انقلابیها در اثر این حادثه، در مییابند که منطق انقلابی، فقط به کار ویران کردن نظم سیاسی میآید و نمیتوان با منطقی که انقلاب میکنند، حکومت کنند. راه «حکومت» از «انقلاب» جداست و نظریۀ نظام انقلابی، خیال پردازیِ شبه نظری است. به این ترتیب، باید «سرمایۀ انقلابی» را نیز کنار نهاد و به «سرمایۀ اجتماعی» رو آورد. باید در پی «عادی سازی» بود؛ به این معنی که وضع انقلابی، اضطراری و موقتی و نابخردانه است و نباید در آن ماندگار شد، بلکه باید شتابان، به سوی وضع عادی و بهنجار حرکت کرد و رویکردها و انگیزهها و اندیشه های انقلابی را به تاریخ سپرد. باید «نظام» و «اصلاح» را جایگزین «انقلاب» کرد و از انقلاب، یک خاطرۀ تاریخی شدۀ استثنایی ساخت. واقعۀ کربلا نیز با همۀ عظمتش، یک استثناست که قابل اقتباس و اخذ نیست.
🔻دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -۲
🖊مهدی جمشیدی
۱. موضع اخیر محمدجواد ظریف در رسانۀ ملی که در آن، سخن از ضریبدهی به غیرشیعیان در امر حاکمیّت به میان آورد، شاهدی دیگری بر رویکرد ساختار شکنانۀ لیبرالهای مذهبی است. چیزی شبیه همین موضع در دولت پهلوی نیز به وقوع پیوست و قرار شد بر اساس مصوبۀ دولت، زینپس هر یک از نمایندگان، به کتاب مقدس خودش قسم بخورد؛ طرحی که در ظاهر، موجّه به نظر میرسید، اما امام خمینی، آشکارا و قاطع در برابر آن ایستاد و آن را نقطۀ آغاز «از رسمیّت انداختن مذهبِ رسمی کشور» دانست. در حقیقت نیز، دولت پهلوی، چنین سودایی در سر داشت و میخواست با تکثّر دینی در لایۀ سیاسی و حاکمیّتی، اسلام را تحقیر و تضعیف کند و تفوّق و تسلّط را از آن سلب نماید. مخالفت بنیانیِ امام خمینی با این طرح، یکی از ریشههای شکلگیری انقلاب اسلامی بود. امروز نیز به جای «سیاست هویّت»، رهیافت مقابلش که «سیاست تمایز» است، در دستور کار قرار گرفته و لیبرالهای مذهبی تلاش میکنند، وجهِ دینی و شیعیِ جمهوری اسلامی را هرچه بیشتر، کمرنگ و رقیق سازند. در واقع، امر دینی در ساحت رسمی، در حال از دست رفتن و خنثیشدن است و دیانت، در نقطۀ «بازگشت به حریم خصوصی» قرار گرفته است. سکولاریسم، در چنین فضا و موقعیّتی، جان میگیرد و معنا پیدا میکند.
۲. در ایران، هیچ گاه شکاف دینی و مذهبی، فعّال و مؤثر نبوده و چنین نیست که این رویکردِ لیبرالهای مذهبی، پاسخی به تضادها و اصطکاکهای برانگیخته و تشدید شدۀ دینی و مذهبی باشد، بلکه مسأله این است که توقع و نارضایتی، از سوی لیبرالهای مذهبی در این لایهها، ایجاد و تقویت میشد. جامعۀ ایران، وجهِ غالبِ شیعی داشته و این وجه، طبیعی و خودجوش بوده و از متن یک انتخاب اجتماعیِ وجدانی و ارادی برخاسته است. در دورۀ پس از انقلاب نیز بر اساس همین وضع اجتماعی، حاکمیّت و نیروهای سیاسی آن، صورت بندی شد. در طول دهههای گذشته نیز اتفاق جدیدی رخ نداده است، جز اینکه لیبرالهای مذهبی در برهههای انتخاباتی و با هدف جذب آرای لایههای دینی و مذهبی، «حس محرومیّتِ سیاسی» را در آنها دمیدهاند و وعدههای ساختار شکنانه دادهاند. تعبیر ساختار شکنانه، بدین جهت است که اینان، نظم سیاسیِ کنونی را برنمیتابند و میخواهند نسبتهای متفاوت و برون گرایانهای در آن به وجود بیاورند. آنچه که لیبرالهای مذهبی در سر دارند، این است که در بلند مدّت، از «نظم سیاسیِ جمهوری اسلامی» به سوی «نظم سیاسیِ لبنان» حرکت کنند و به بهانۀ تکثّر و تعدّد مذهبی و دینی، حاکمیّت را متناسب با وضع اجتماعیِ خیالیِ خویش، باز صورت بندی نمایند. به باور اینان، اگر حزبالله در لبنان، یک اقلیّت سیاسی و دینی است، اکنون نظام جمهوری اسلامی نیز در چنین موقعیّتی قرار گرفته است و باید برای جلوگیری از تضادها و اصطکاکهای مذهبی و دینی، داوطلبانه به سوی قدرت دهی به نیروهای مذهبی و دینی دیگر برود. این در حالی است که نه جامعۀ ایران و نه جمهوری اسلامی، هیچ یک شباهتی با آنچه که در لبنان میگذرد، ندارند و کاربست منطق سیاسیِ لبنان در ایران، تنازل و تقلیل موهوم است. در ایران، اکثریّت مطلق از آنِ شیعیان است و پیروان مذاهب و ادیان دیگر نیز، وضع سیاسی را موجّه میدانند و اگر لیبرالهای مذهبی، «تحریک گری سیاسی» را کنار بنهند، ضرورتی برای تغییر عاملیّتی در نظام سیاسی وجود نخواهد داشت.
۳. نظریۀ دولت وحدت ملّی، مبتنی بر پیش فرض های ناصوابی دربارۀ جامعه و حاکمیّت در ایران است. نخستین خطا این است که جامعۀ ایران، دچار قهر و گسست و شکاف شده است و راه علاج آن نیز این است که دیگریها و اغیار، به حاکمیّت راه یابند. در نظر آنها، ما با یک جامعۀ به شدّت متکثّر و ناهمساز و چند پاره و تکه تکه روبرو هستیم که دیگر نمیتوان پیرامون روایتهای حاکمیّتی و رسمی، آنها را در کنار هم نشانید، بلکه باید قدرت را توزیع و تقسیم کرد و به هر یک از لایهها، نصیب و بهرهای از قدرت اعطا نمود. اینان از وحدتِ از دست رفته سخن میگویند و راه حل شان نیز بازآرایی ساختار سیاسی است. این فهم غلط از وضع اجتماعی، «گرۀ اجتماعیِ خیالی» را به «گرۀ سیاسیِ واقعی» تبدیل میکند و بیثباتی و عدم تمرکز و حس محرومیّتِ فزاینده میآفریند. وحدت ملّی، یک سخن غلط انداز برای پنهان نگهداشتن طرحی است که در آن، تشیع به تدریج از «اعتبار» و «تفوّق» تهی میشود و در عرض ادیان و مذاهب دیگر مینشیند و در نهایت نیز، دین به «متغیّر بیمنزلت» در سیاستِ نظام جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد. این مرحلۀ پایانی، همان «سکولاریسم» است که اگر طرح اینان به جریان افتد، چهبسا در کمتر از یک دهه، تحقّق یابد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا