48.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شرح مثنوی معنوی《مولانا》
[جلسه ششم]
استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙
1402/10/09
╰➤ -Erfane_eslamii
سالک در عرفان اسلامی، عقل است
«قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی»
استاد منصوری لاریجانی گفت: نکته دوم در این آیه پای عقل به میان میآید؛ خداوند فرمود «فَاتَّبِعُونِی» لذا اطاعت و عدم اطاعت به عقل مربوط میشود چون پیامبر عقل کل است و محبت طفیل عقلانیت است و این تعبیر بسیار لطیفی است و عقل نه تنها رسول حق است بلکه مخاطب امر و نهی الهی عقل است و اینجاست که عرفا میگویند سالک در عرفان اسلامی، عقل است.
جناب دکتر منصوریلاریجانی عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت(ع) ادامه داد: بین فکر و ذکر تعامل برقرار میشود و سالک فکر است اما از ذکر تغذیه میشود، خود را تقویت میکند، نورانیت میگیرد و خرج راه تحصیل میکند.
استاد منصوری، با تأکید بر اینکه کسانی که میخواهند از عرفان اسلامی حتی از حکمت اسلامی خوب دفاع کنند باید آثار ملاصدرا را خوب بخوانند مخصوصاً تفسیر آیات، گفت: آن آیات و سورههایی که ملاصدرا به زیبایی تفسیرکرد منطق بر آیات و روایات است و یا کلید حل مشکلاتش را از روایات اهل بیت(ع) یا از ولایت آنها و خلسهها و خلوتهایی که با آنها دارد، گرفته است و اینهاست که به حکمت اسلامی جلوه میبخشد.
《 ادامه دارد》
مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)»
نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی
«3»
╰➤ -Erfane_eslamii
23.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بطلان سیاست، بدون رعایت "حقوق مردم"
در بیان استاد فرهیخته دانشمند اندیشمند حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله
╰➤ -Erfane_eslamii
عقلانیت، جوهر معارف ما قرار گرفته است
جناب استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی با بیان اینکه عقلانیت، جوهر معارف ما قرار گرفته است، گفت: اولیالالباب که همان اهل خرد میدانیم از گردش شبانه روز، لیل و نهار و خلاصه هر چیزی که خداوند پدید آورده است، خداوند را کشف میکنند « الَّذِینَ یذْکُرُونَ اللَّهَ قِیامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ »
همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار» (آیه ۱۹۱ سوره آل عمران).
جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی با تصریح اینکه آیه مذکور بسیار خوب و زیبا اتحاد بین فکر و ذکر را بیان کرده است، گفت: اولیالالباب کسانی هستند که در حال قیام و قعود و همه لحظات زندگی خودشان ذکر میگویند و عقل یک لحظه ذکر را رها نمیکند و انسان به انقطاع نمیرسد تا خودش را از دنیا جدا نکند.
جناب استاد یادآور شد: در ساحت قرب ملاصدرا میگوید همه آثار خلقی سالک گرفته میشود یعنی سالک باید از خودش هم فرا برود و خارج شود آنگاه به ساحت قرب الهی راه پیدا میکند.
《 ادامه دارد》
مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)»
نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی
«4»
╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت امکان و احتمال
وقتی می گوییم که «چیزی امکان دارد» و «چیزی احتمال دارد» آیا بین این دو گزاره فرق است؟ به عبارت دیگر تفاوت امکان و احتمال در چیست؟ امکان، راستگوتر است اما احتمال گاهی دروغ میگوید. آنچه ممکن است، ممکن است که اتفاق بیفتد اما تلاش میخواهد. اما احتمال گاهی فریب میزند، گاهی چیزی را محتمل میداند اما در حالی که ممکن نیست!
╰➤ -Erfane_eslamii
جامعه بدون فلسفه مرده است
آنجایی که پرسش نیست، فلسفه نیست. اگر جامعهای پرسش نداشته باشد، فلسفه در آن جامعه مرده است و جامعه بدون فلسفه، به معنی حقیقی کلمه «مرده است»
فلسفه گفتگوست. جامعه بدون فلسفه بی معنی است. آیا نمیشود که انسان گفتگو نکند و فکر کند؟ خیر. شما هیچگاه فکر جدی ندارید مگر اینکه سؤال جدی دارید. بدون سؤال و طرح پرسش در ذهنتان آیا دنبال چیزی میروید؟ مسائل روزمره (گرسنگی، تشنگی و…) منظورم نیست، آیا بدون طرح پرسش میتوانید در مسائل فکری که مثلاً کتابی را بخوانید یا مساله ای را از شخصی بپرسید و دغدغه مند باشید؟
فکر شما آنجایی جدی است که یک پرسش داشته باشید و هرگاه پرسش نداشتید، هرگز فکر هم ندارید. این اشکال را به من نکنید که من باهوش هستم و خوب زندگی میکنم! بله برای حوائج زندگی ممکن است خیلی هم زیرک باشید ولی یک کشف حسابی (اعم از علمی یا معرفتی) نمیکنید مگر اینکه پرسش داشته باشید. حیوانات برای رفع آنچه به بقایشان کمک میکند، از انسان زیرکتر و باهوشتر هستند. کدام حیوانی هست که در رفع نیازهایش مانده باشد؟ تا پرسش در ذهن شما نقش نبندد شما به دنبال پاسخ نخواهید رفت.
╰➤ -Erfane_eslamii
جان و دل از عاشقان میخواستند / جان و دل را میسپارم روز و شب
میگوید: از عاشقان، جان و دل میخواستند. شک نداریم که عاشقی که جان و دل ندهد، به واقع عاشق نیست. کسی که عاشق است، هم باید جان بدهد، هم باید دل بدهد. مولانا میگوید: جان و دلم را در راه عشق میدهم و هر شب و هر روز هم این کار را میکنم.
در اینجا، «میسپارم روز و شب» میتواند نشانه این موضوع به شمار برود که جان و دل سپردنم، یکبار نیست بلکه همیشه و هر روز است. یعنی علی الدوام جان و دل میسپارم و جان و دل من، در گرو عشق محبوب است، هر لحظه و هر آن و هر شبانه روز.
╰➤ -Erfane_eslamii
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایگاه انسان
در بیان استاد فلسفه دکتر غلامحسین ابراهیمیدینانی
╰➤ -Erfane_eslamii
ایراد عرفا به فلاسفه
عارف، استدلال فلسفی را مردود نمیشمارد و فلسفه را نیز در جایگاه خود نکوهش نمیکند بلکه آنچه مورد اعتراض و انتقاد وی واقع میشود توقف در مرحله استدلال و منحصر دانستن راه حق به سبک و اسلوب اندیشه فلسفی است.
حمله عرفا به فلاسفه به علت این است که آنان کار فلاسفه را ناقص دانسته و معتقدند که این گروه باید پای خود را از مرحله استدلال فراتر گذاشته و با عبور از این مرحله به ساحت بی پایان شهود و مکاشفه راه یابند.
جهت مطالعه بیشتر در مورد تعامل و تقابلهای بین فیلسوفان و عرفاء، کتاب «دفتر عقل آیت عشق» نوشته دکتر ابراهیمی دینانی را مطالعه کنید
╰➤ -Erfane_eslamii