eitaa logo
فلسفه و عرفان اسلامی'
1.5هزار دنبال‌کننده
201 عکس
455 ویدیو
2 فایل
﷽ علمی_پژوهشی؛ سیری در اندیشه هایِ حضرت‌علامه‌حسن زاده‌آملی لینك گروه علمی_پژوهشی؛ پرسش و پاسخ های فلسفی👇 Join- https://eitaa.com/joinchat/797835625Cfdc874c527
مشاهده در ایتا
دانلود
جان و دل از عاشقان می‌خواستند / جان و دل را می‌سپارم روز و شب می‌گوید: از عاشقان، جان و دل می‌خواستند. شک نداریم که عاشقی که جان و دل ندهد، به واقع عاشق نیست. کسی که عاشق است، هم باید جان بدهد، هم باید دل بدهد. مولانا می‌گوید: جان و دلم را در راه عشق می‌دهم و هر شب و هر روز هم این کار را می‌کنم. در اینجا، «می‌سپارم روز و شب» می‌تواند نشانه این موضوع به شمار برود که جان و دل سپردنم، یکبار نیست بلکه همیشه و هر روز است. یعنی علی الدوام جان و دل می‌سپارم و جان و دل من، در گرو عشق محبوب است، هر لحظه و هر آن و هر شبانه روز. ╰➤ -Erfane_eslamii
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایگاه انسان در بیان استاد فلسفه دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی ╰➤ -Erfane_eslamii
ایراد عرفا به فلاسفه عارف، استدلال فلسفی را مردود نمی‌شمارد و فلسفه را نیز در جایگاه خود نکوهش نمی‌کند بلکه آنچه مورد اعتراض و انتقاد وی واقع می‌شود توقف در مرحله استدلال و منحصر دانستن راه حق به سبک و اسلوب اندیشه فلسفی است. حمله عرفا به فلاسفه به علت این است که آنان کار فلاسفه را ناقص دانسته و معتقدند که این گروه باید پای خود را از مرحله استدلال فراتر گذاشته و با عبور از این مرحله به ساحت بی پایان شهود و مکاشفه راه یابند. جهت مطالعه بیشتر در مورد تعامل و تقابلهای بین فیلسوفان و عرفاء، کتاب «دفتر عقل آیت عشق» نوشته دکتر ابراهیمی دینانی را مطالعه کنید ╰➤ -Erfane_eslamii
مخالفت با فلسفه، فلسفه دیگری است طرفداران فلسفه، مخالفان خود را در مقابل این استدلال قرار می‌دهند، و می‌گویند: یا فلسفه و استدلال فلسفی طریقی است که انسان می‌تواند از آن طریق به نوعی از حقیقت نائل گردد یا نه؟ اگر کسی بگوید: فلسفه چیزی است که می‌تواند چهره ای از حقیقت را برای انسان آشکار سازد، ناچار به ارزش و اعتبار فلسفه اعتراف کرده است. مخالفت با فلسفه فلسفه دیگری است. ولی اگر کسی این ارزش و اعتبار را انکار کرده و فلسفه را امری بی حاصل به شمار آورد، ناچار باید برای اثبات این سخن به نوعی استدلال دست یازد و در همین مورد است که منکر فلسفه با حربهٔ فلسفه به جنگ فلسفه می‌رود و در عین انکار فلسفه، به دامن فلسفه پناه می‌برد. ╰➤ -Erfane_eslamii
37.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه هفتم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/15 ╰➤ -Erfane_eslamii
توسل به اهل بیت(ع)، به ولایت و شخصیت آن‌هاست جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی با بیان اینکه تحلیل ملاصدرا در بحث توسل و شفاعت اهل بیت(ع) بسیار راهگشاست، فرمود: امروز هجمه‌ای که به ما و تفکر شیعه می‌شود همین است که ما مشرک هستیم زیرا ضریح را می‌بوسیم و حاجت می‌خواهیم اما معارف عرفانی و حکمی ما در این زمینه کارساز است چرا که در این ساحت شخص امام در کار نیست بلکه شخصیت اوست؛ ما به جسد امام توسل نمی‌جوییم و در این ساحت هرچه هست خداست و توسل ما به اهل بیت(ع)، به ولایت و شخصیت آن‌هاست نه شخص اهل بیت(ع)، یعنی آن صبغه محبوبی است که در آن‌ها وارد شده است. استاد منصوری لاریجانی با بیان اینکه ساحت قرب، ساحت رهایی است و از همه چیز انسان رها می‌شود و اینها نکاتی است که باید از طریق معارف اهل بیت(ع) حل شود، گفت: حکیم سبزواری در شرح مثنوی می‌گوید، چون من که من نیست من ز اوست، بحث فنا فی‌الله و بقا بالله را مطرح می‌کند بقا بالله بقا به عبودیت است یعنی انسان به ساحت عبودیت وارد می‌شود. ادامه دارد مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «5» ╰➤ -Erfane_eslamii
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر شیطان نبود.... (فرض کنید) اگر شیطان نبود، خداوند نابودش می‌کرد یا اصلا خلق نمی‌کرد؛ در عالم چه اتفاقی می‌افتاد؟ (پاسخ حضار: اصلا رشد نمی‌کردیم و تکامل نبود) چه کسی خوب بود و چه کسی بد؟ (فرض کنید) دروغ معنی نداشت در عالم هستی، آنگاه چه کسی راستگو بود؟ اصلا (راستگو) معنی نداشت. چون دروغ هست، راستی قدرش معین است چون می‌تواند (دروغ) بگوید اما نمی‌گوید. نگران (شیطان) نباشید! بگذارید شیطان کار خودش را انجام دهد اما شما اسیرش نشوید و مبارزه کنید. اگر مبارزه کردی یعنی مرد میدان هستی. اگر تاریکی نبود، روشنایی چه معنی ای داشت؟ به این (مساله در فلسفه) دیالیکتیک توحیدی می‌گوییم. ╰➤ -Erfane_eslamii
آغازِ فساد، ندیدن حقیقت است. خواستن حقیقت از کجا می آید و چه کسی حقیقت را می‌خواهد؟ «من» چون حقیقت است، حقیقت را می خواهد یا چون باطل است حقیقت را می خواهد؟ از سوی دیگر، انسان به هر آنچه آری بگوید با آن متحد می شود. ما به چه چیزهایی آری می گوییم و چه چیزهایی را نه می گوییم؟ پاسخی داده می شود این است که آنچه مطابق طبع ماست، آری می گوییم و آنچه مخالف طبع است، نه می‌گوییم. ╰➤ -Erfane_eslamii
29.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایگاه اندیشه و فردوسی گفتگوی جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی با استاد فلسفه، دانشمند اندیشمند جناب دکتر ابراهیمی دینانی ╰➤ -Erfane_eslamii
41.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه هشتم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/17 ╰➤ -Erfane_eslamii
راه رسیدن به کمال حقیقی چیست؟ قدم اول معرفت است . قدم بعدی در آزادگی یعنی رها شدن از زنجیر شهوات و همّ و غمّ دنیاست. قدم سوم، شناخت راه و تزکیه نفس است. ╰➤ -Erfane_eslamii
اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد می‌شود استاد منصوری با تأکید بر اینکه اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد می‌شود استشهاد این مطلب هم به حدیث از امام رضا(ع) که فرمود آن کسی که می‌فرماید بسم‌الله مراد از بسم الله یعنی اسماءالهی و کسی که اذکار الهی را تکرار می‌کند خودش را به سه نشان علامت‌گذاری می‌کند و اگر اذکار الهی را بگوییم باید حجاب‌ها را یکی پس ازدیگری کنار زنیم و به حقیقت عبودیت راه پیدا کنیم که در اصطلاح عرفان به آن داغ می‌گوییم فردای قیامت ما را با شناسنامه هستی می‌شناسند نه کد ملی استاد با تأکید بر اینکه داغ بسیار مهم است همانطور که شناسنامه ملی داریم این داغی که می‌خوریم شناسنامه هستی ماست و فردای قیامت ما را با کد ملی صدا نمی‌زنند بلکه ما را با کد هستی صدا میزنند بنابراین همه ما یک علامت و نشانه داریم و باید تلاش کنیم آن را به بهترین نحو کسب کنیم عبودیتی که ساحت وجودی انسان در آن خلاصه می‌شود عقل حضور دارد اما عقل قدسی و آسمانی، دل نور نمی خواهد، باده می‌خواهد مستی با دل است اما ارتزاق نور با عقل است در این زمینه استاد ابیاتی از حافظ را بشمرد و گفت: پیاله در شعر حافظ یعنی دنیا و عیش و نوشی که به آدم دست می‌دهد حافظ به دنبال محبت و عشق پاک است خودش می‌فرماید و حتی به ما هم طعنه می‌زند و تأکید می‌کند اگر طهارت نباشد کعبه و بتخانه فرقی نمی‌کند ادامه دارد مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «6» ╰➤ -Erfane_eslamii