eitaa logo
اف ای تی اف FATF
39 دنبال‌کننده
175 عکس
93 ویدیو
2 فایل
Financial Action Task Force گروه ویژه اقدام مالی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱ سوال اعضای مجمع تشخیص مصلحت از رئیس‌جمهور درباره CFT و پالرمو 🔹دومین جلسه کمیسیون مشترک این مجمع به ریاست محسن رضایی با موضوع بررسی پیوستن ایران به CFT کنوانسیون پالرمو تشکیل شد. 🔸در این جلسه سوالات و ابهامات اعضای مجمع درباره پیوستن ایران به این دو کنوانسیون جمع‌بندی شد و ضمن دعوت از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات برای طرح نظرات کارشناسی خود، مقرر شد سوالات یازده گانه به اطلاع رئیس جمهور برسد و پاسخ رسمی دولت به آنها داده شود تا در کمیسیون مشترک و صحن مجلس قرائت شود. 🔹همچنین کمیسیون مشترک مجمع تا رسیدن به نتیجه نهایی برای طرح در صحن مجمع، جلسات خود را ادامه خواهد داد. خبرگزاری فارس @talabeyeenghelabi
عجله دولت برای اجرای برنامه اقدام FATF 🔹با توجه به تصویب نشدن دوفوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس و در آستانه برگزاری نشست جدید گروه ویژه اقدام مالی FATF، دولت متن لایحه مذکور را مجددا تصویب کرد و در قالب مصوبه دولت به نهادهای ذیربط ابلاغ کرد. 🔸در مجموع، با توجه به اجماع کارشناسان درباره موثرتر شدن تحریم ها با اجرای برنامه اقدام به FATF، مشخص نیست دلیل عجله فراوان دولت در اجرای این برنامه چیست؟ خبرگزاری فارس @fatfnews
استدلال عجیب حامیان FATF درباره اظهارات آمریکایی‌ها 🔹در حالی که وزیر خارجه آمریکا صریحا خواستار تصویب پالرمو و CFT توسط ایران شده است، «مصطفی هاشمی طبا» از فعالان سیاسی اصلاح طلب حامی FATF ادعا کرده است که دشمن می‌داند اگر حرفی به مسئولان ما بزند، ایران لج می کند و به این کنوانسیون‌ها نمی پیوندد! 🔸اگر بخواهیم این استدلال را بپذیریم، پس مثلا هنگامی که دشمن از ما می خواهد توسعه صنعت موشکی را کنار بگذاریم، یعنی توسعه صنعت موشکی ما به نفع آن هاست! و ما برای تامین منافع خودمان، باید صنعت موشکی را تعطیل کنیم! 🔸یا مثلا وقتی که دشمن از ما می خواهد که حضور و نقش آفرینی در منطقه نداشته باشیم یعنی حضور منطقه ای ما به نفع آن هاست! پس ما برای تامین منافع خودمان باید نیروهایمان را از منطقه فرابخوانیم! خبرگزاری فارس @fatfnews
🔸آیت‌الله شبستری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: 🔹دولت هنوز پاسخی به سوالات مجمع درباره لوایح FATF نداده است 🔹عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که «آیا دولت پاسخی به ۱۱ سوال کمیسیون‌های تخصصی درباره لوایح مرتبط با FATF داده است؟» گفت: هنوز دولت در این باره پاسخی به ما ارائه نکرده است. خبرگزاری ساج @fatfnews
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیات ابوالبقای آقای روحانی تمامی نداره آقای روحانی! ما شعار می دیم یا شما که همه چیز رو به هم ربط می دین ولی دریغ از یک استدلال درست هنوز منافع یا به قول شما سیب و گلابی برجام رو بعد از ۴ سال ندیدیم ما رو دنبال نخودسیاه دیگه نفرست رئیس جمهور باز هم بی کفایتی خود و دولتش رو داره به گردن دیگران می ندازه 📡 @fatfnews
کار گروه FATF تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید کرد 🔹 کارگروه ویژه اقدام مالی که مأموریت خودش را مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان عنوان می‌کند امروز اعلام کرد تصمیم گرفته تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران را برای یک دوره دیگر تمدید کند. 😉قبلا هم تو همین کانال گفته بودیم که fatf فقط تهدید می کنه و با اقدامات تقابلی ادعایی ش هیچ کاری از دستش برنمیاد و برای همین، پشت سر هم، این ادعاها رو تعلیق می کنن. @talabeyeenghelabi
📨بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، امام صادق(ع)، علامه طباطبایی، علم‌وصنعت و خواجه‌ نصیرالدین طوسی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیرو اظهار نظر اخیر وی در جلسه هیات دولت در مورد تصویب و اجرای لوایح مرتبط با FATF تاکید کردند: ✍️ءFATF فرصت بهانه‌جویی بیشتری را به دشمن خواهد داد. FATF یکی از ابزارهای اتاق جنگ اقتصادی آمریکا یعنی وزارت خزانه‌داری است که می‌خواهد دست ما را در دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا ببندد و به تبع آن، ما را در خاک خودمان زمین‌گیر کند. ✍️خبرگزاری فارس @fatfnews
اف ای تی اف FATF
📨بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، امام صادق(ع)، علامه طباطبایی، علم‌وصنعت و خو
متن این نامه به شرح زیر است: « جناب آقای روحانی؛ ریاست محترم دولت دوازدهم سلام علیکم برخلاف اظهارات جنابعالی مبنی بر وجود منفعت در همکاری با FATF، کماکان ادله بسیاری جهت اثبات وجود عدم منفعت در همکاری با این سازمان وجود دارد. مشکلات عدیده در لوایح دولت، تنگ‌تر شدن حلقه محاصره اقتصادی، شفاف شدن اطلاعات اقتصادی کشور برای بیگانگان، کوچک شدن سفره مردم و ظهور پدیده خود تحریمی در صورت همکاری با این گروه از جمله مواردی است که ابهامات در همکاری با FATF را افزایش داده‌است. دولت محترم باید بهتر بداند که در شرایط جنگ اقتصادی، اطلاعات و داده‌های اقتصادی حکم مهمات را برای کشور دارد که با تصویب و اجرای کنوانسیون‌های CFT و پالرمو، عملاً راه دسترسی نظام سلطه را به این مهمات باز کرده و تسلط دشمن بر اقتصادمان را مستحکم می‌سازیم. ای کاش جنابعالی به‌جای توجه به توصیه دولت‌های غربی که همواره در راستای منافع خود و تضعیف جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند، قدری نیز به نظرات کارشناسی‌ جوانان نخبه و دلسوزان داخلی توجه می‌کردید. جنبش دانشجویی در راستای روحیه مطالبه‌گری و وظیفه انقلابی خود، در موارد متعددی اشکالات کارشناسی‌ شده وارد بر همکاری با گروه FATF را به مسئولان امر گوشزد نموده است؛ اما دولت محترم و مجلس شورای اسلامی بدون توجه به نظرات کارشناسان و به جای تلاش در راستای حل مشکلات واقعی مردم که سختی‌های معیشتی را به آنان تحمیل کرده است، به دنبال پیشبرد اهداف خود بوده‌اند. جنابعالی در مورد مرتفع شدن زیان‌های احتمالی همکاری با FATF ادعا نمودید که دولت آثار مضر و بندهایی که می‌تواند زیانبار باشد را درنظر گرفته و لوایح مرتبط را به گونه‌ای تنظیم کرده که زیان‌های احتمالی آن زدوده شده ‌است؛ در حالی‌ که حدود سه سال از همکاری ایران با FATF می‌گذرد و به اذعان وزارت امور خارجه، 37 مورد از 41 مورد برنامه اقدام اجرا شده است؛ آیا این همکاری سه ساله، جز آثار زیان‌بار فایده‌ای هم برای کشور داشته است؟ به علاوه این همان ادعایی است که دولت محترم در رابطه با توافقات هسته‌ای نیز بیان می‌کرد و امضای دشمنان را تضمینی برای برون‌رفت از مشکلات معرفی می‌کرد. این در حالی‌ است که در عمل مشاهده شد که دولت نه تنها توانایی وصول منافع خود را نداشت؛ بلکه بسیاری از ظرفیت‌های داخلی کشور از جمله صنعت هسته‌ای را با خسارت‌های جبران ناپذیری مواجه ساخت. آنچه اهمیت دارد، میزان عملیاتی شدن ادعاهای مطرح شده توسط جنابعالی‌ است. باید بدانید که FATF فرصت بهانه‌جویی بیشتری را به دشمن خواهد داد. FATF یکی از ابزارهای اتاق جنگ اقتصادی آمریکا یعنی وزارت خزانه‌داری است که می‌خواهد دست ما را در دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا ببندد و به تبع آن، ما را در خاک خودمان زمین‌گیر کند. در این شرایط، صحبت از توانایی زدودن تبعات منفی آن محلی از اعراب نخواهد داشت. جنابعالی دم از کارآمدی دولت می‌زنید و ادعا می‌کنید که در صورت عدم تصویب این لوایح، مردم حق ندارند بگویند دولت ناکارآمد است و در واقع توپ را در زمین مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌اندازید؛ در حالی که باید به جنابعالی متذکر شویم که کارآمدی صرفاً به حرف نیست و کارآمدی دولت شما را در قضیه برجام به وضوح مشاهده کردیم. به نظر می‌رسد گره زدن مشکلات معیشتی مردم و حل آن به توافق با دشمنان غربی، به مذاق حضرتعالی خوش آمده‌ است و دولت محترم همانگونه که در ماجرای برجام، مشکلات اقتصادی را به سازش با دشمنان گره زد، اکنون نیز همان شیوه ناکارآمد را به کار گرفته و کلید حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در تصویب و اجرای کنوانسیون‌های CFT و پالرمو معرفی می‌کند. حال سؤال این است که آیا انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شود؟ آیا تجربه برجام کافی نبود تا آقایان قدری نیز چشم از دهان دشمن بردارند و به ظرفیت‌های داخلی توجه کنند؟ در پایان توصیه می‌شود ریاست محترم جمهور، کمی دقیق‌تر و کارشناسی‌تر در رابطه با موضوع فوق‌الذکر اطلاع پیدا کنند. به همین منظور، باری دیگر اشکالات کارشناسی‌شده وارد بر تصویب و اجرای کنوانسیون‌های مرتبط با FATF که حاصل زحمات جوانان نخبه می‌باشد، به پیوست تقدیم می‌شود.» @fatfnews
1.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معاون جان کری از راه حل افزایش فشار بر ایران و کنترل قدرت موشکی ایران در جلسه استماع کنگره چه گفت؟ از جمله آسیب های FATF @fatfnews
📰 🔹️دولت پاسخ دهد در ازای برجام چه دریافت کرده که به دنبال تصویب FATF است؟! 🔸روزنامه آرمان روز پنجشنبه در یادداشت سرمقاله خود با عنوان «چرا دولت اصرار می‌کند؟» به موضوع تلاش دولت برای تصویب لوایح FATF پرداخت و نوشت: « کشور یا دولت باید بداند چه امکانات و امتیازاتی در این راستا ارائه می‌دهد و چه امکانات و امتیازاتی دریافت می‌کند. باید دید که آیا دولت با این نگاهی که هرازگاه‌ اشاره‌ای به تصویب قوانین مربوط به FATF دارد، در راستای نظم جهانی است یا خیر؟ اگر در راستای نظم جهانی است، باید پاسخ دهد چه امکاناتی را از عرصه جهانی دریافت کرده است. آخرین مورد که باید بررسی شود برجام است. یک توافق بین‌المللی صورت می‌پذیرد و در شورای امنیت و سازمان ملل مورد تصویب قرار می‌گیرد، با خروج یک کشور، کشورهای دیگر هم‌پیمان این تفاهم‌نامه‌ها قرارداد بین‌المللی چه رویکردی نسبت به آن دولت اتخاذ کردند؟ اروپا مرتبا بیان می‌کند که ایران نباید از برجام خارج شود! آیا این یک توافقنامه یکطرفه است که ایران نباید خارج شود یا در این توافقنامه تعهدات طرفین دیده شده؟ چطور است که بر این اساس آمریکا خودش را جدا کرده، زمان کُشی می‌کند و به مفادی که در آن توافقنامه ذکر شده بی‌توجه است؟ » ▫این روزنامه در ادامه نوشت: «اینکه اروپایی‌ها بیان می‌کنند که ایران باید با قبول عضویت، اطلاعات کشور را -که بعضا نکته خاصی هم در آن نیست- ارائه دهد اما باید سؤال کرد در قبال آن‌چه چیزی دریافت خواهد کرد؟... نکته مهمی که باید به آن توجه کرد و کمتر به آن پرداخته شده، این است که اگر ایران تابع FATF بشود، برقراری رابطه با بخش وسیعی از نظام مالی بین‌المللی دشوار است». ✍️روزنامه کیهان @fatfnews
انتقاد وزیر خارجه آمریکا از عدم تصویب لوایح FATF توسط ایران 🔹پامپئو با حمله به ایران به دلیل عدم تصویب لوایح FATF مدعی شد که اقدامات مخرب ایران تهدیدی برای امنیت جهانی است. ✍️خبرگزاری ساج @fatfnews
به گزارش مشرق، روز جمعه هفته گذشته، گروه ویژه اقدام مالی FATF پس از اتمام نشست خود، بیانیه ای صادر کرد که بخشی از این بیانیه مربوط به ایران می شود. این بخش از بیانیه ۷ بند دارد که به تحلیل بندهای مختلف آن می پردازیم: 1⃣ءFATF در بند اول بیانیه خود، مانند بیانیه های گذشته به سابقه توافقات ایران و این نهاد در سه سال اخیر می پردازد و مجدداً بیان می کند که تعهد سیاسی سطح بالا از سوی ایران برای اجرای برنامه اقدام داده شده و FATF هم در مقابل، اقدامات مقابله ای علیه ایران را به حالت تعلیق در آورده است. 2⃣در بند دوم بیانیه توضیحاتی درباره پیشرفت های ایران آورده شده است، از جمله اینکه ایران نظام شفاف سازی وجوه نقد را در نوامبر ۲۰۱۷ تاسیس کرده، در آگوست ۲۰۱۸ قانون مقابله با تامین مالی تروریسم و در ژانویه ۲۰۱۹ قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح کرده است. همچنین پیشرفت های ایران درباره دو کنوانسیون را مطرح می کند. 3⃣بند سوم بیانیه بند مهمی است که در آن به اقداماتی که ایران باید انجام می داد اما انجام نداده، اشاره شده است. در این بند، موارد هفتگانه ای ذکر شده که ایران هنوز تکمیل نکرده است و توضیح آن برای روشن شدن وضعیت ایران در نسبت با FATF اهمیت بسیاری دارد: الف- مورد اول، موضوع اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است که FATF از ایران خواسته استثنای مربوط به گروه هایی که با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی مبارزه می کنند را از قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم بردارد. ایران یک بار این قانون را اصلاح کرده و ادبیات تبصره گذشته را تغییر داده اما این تغییرات هنوز از نظر FATF کافی نیست. ب- مورد دوم، شناسایی و توقیف دارایی های تروریست ها مرتبط با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است. قطعنامه هایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل ذیل فصل هفتم مربوط به گروه های تروریستی مانند القاعده، طالبان، داعش و … صادر شده است. FATF ذیل استاندارد شماره ۶ خود از کشورها می خواهد که این قطعنامه ها را اجرا کنند و در برنامه اقدام ایران این بحث قید شده است با این مضمون که برای اجرای این قطعنامه ها، باید سازوکارهای حقوقی در ایران ایجاد شود. معنای این اقدام این است که قوانینی در مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت ملی تصویب شود که قطعنامه های سازمان ملل را در داخل کشور نافذ کند. این بحث مسائل جدی از نظر قانون اساسی کشورمان به وجود می آورد. قانون اساسی ما قواعد و قوانین بین المللی را ارجح نمی داند و باید فرایندهایی طی شود تا این اتفاق بیافتد. خصوصاً اینکه این استاندارد در FATF بگونه ای بیان شده است که قطعنامه های بعدی مرتبط هم از نظر کشورها باید پذیرفته شود و این چالش جدی برای حقوق اساسی ما ایجاد می کند. لذا به نظر نمی رسد که افق روشنی برای حل و فصل این مورد وجود داشته باشد. ج- مورد سوم، بحث تاسیس و فعالیت یک رژیم شناسایی مشتری در داخل نظام بانکی ایران است. این مسئله بحث حقوقی ندارد زیرا در قانون مبارزه با پولشویی مطرح شده است، اما FATF از منظر اجرایی به آن نگاه می کند و نشان می دهد که این نهاد هنوز از اجرایی شدن آن مطمئن (ensuring) نشده است. بسیاری از موافقان FATF، کلمه ensuring را اینگونه تحلیل می کردند که ایران باید اطمینان حاصل کند اما این بند نشان می دهد که این اطمینان باید توسط FATF حاصل شود و لذا تا زمانی که بر اساس استانداردها و متدولوژی هایی که برای ارزیابی دارد، رفتار نشود، اعلام رضایت نخواهد کرد. د- مورد چهارم درباره گزارش تراکنش های مشکوک مرتبط با بحث های تروریستی است که ادعا می کند در داخل ایران هنوز یک چارچوب قانونی ایجاد نشده است. با توجه به اینکه ایران در دو قانون داخلی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، چارچوب قانونی ایجاد کرده است، این سوال مطرح می شود که چرا FATF این چارچوب را از ما نپذیرفته است و این نهاد دقیقاً تقاضای چه کیفیتی از چارچوب قانونی را از ایران دارد؟ ه- مورد پنجم درباره چگونگی توقیف دارایی های مشکوک توسط مقامات ذیصلاح است. با وجود اینکه در قانون مبارزه با پولشویی این بحث مطرح شده است اما مورد رضایت FATF قرار گرفته است. و- مورد ششم، از ایران خواسته است که دو کنوانسیون پالرمو و CFT را تصویب و اجرا کند و همچنین تاکید کرده که ایران باید ظرفیت های همکاری های متقابل و دو جانبه را شفاف کند. به نظر می رسد این قسمت مربوط به مباحث حق شرط است و به نوعی حق شرط ها را کنار می گذارد. ز- مورد هفتم درباره شناسایی هویت ذینفع واقعی توسط موسسات مالی در نقل و انتقالات اینترنتی است که از نظر FATF محل ایراد است و ایران باید تکمیل کند. ⚠️بند سوم نشان می دهد که مشکل ایران با FATF صرفاً دو کنوانسیون نبوده و علاوه بر دو کنوانسیون، شش اقدام دیگر هم از کشورمان مطالبه شده که موارد، پیچیده ای هستند و بعضاً ابهام دارد یعنی در برخی