#سر_سفره_افتتاح
اللّٰهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ ، وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا ...
✦ شکوِه از هجران پــــدری از جنس آسمان
شرافت است بــرای دِلِ #منتظران .
آنان که زنگار تمام غصههای پوچ زمین را
از تار و پود قلبشان زدودهاند...
و تنها غــم آسمانی و جانسوز وجودشان،
دردِ هزار سال یتیمیِ عالــــم است و بس...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 💫
🆔F_mahdaviyat
هدایت شده از صدای پای ظهور
«مسابقه بزرگ مجازی والعصر»
با ۵٩ جایزه نفیس به نام حضرت مهدی (عج)
محتوای مسابقه: ٣٠ آیه از «آیات المهدی» که هر روز در ماه مبارک رمضان به صورت متنی و صوتی و تصویری به حضور شما گرامیان تقدیم میگردد.
ضمناً سؤالات مسابقه، انشاالله در همین کانال اعلام خواهد شد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: « آیات المهدی ٣ »
✍️ آیات المهدی بخش سوم:
امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» میپردازیم که همانطور که قبلاً عرض شد، این آیات را مفسرین، با بهرهگیری از روایات تفسیری و تبیینی اهلبیت (ع)، ناظر به موضوع مهدویت و مسائل و معارف پیرامون آن میدانند؛
💠 «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ🔹الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ🔹أُولئِک عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون»: «و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ] ترس و گرسنگى، و كاهش در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم و مژده ده به شكيبايان و استقامت کنندگان!🔹کسانی که هرگاه مصیبتی به ایشان میرسد، میگویند: «ما از آنِ خداییم و بهسوی او باز میگردیم!» اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و از هدایتیافتگانند!» (بقره/ ١۵۵ تا ١۵٧)
در بیان اجمالی این آیات، ابتدا باید به دو نکته مهم دقت نمود:
1️⃣ در بین سنتها و قوانين الهی، قانونی به نام «ابتلاء و آزمایش» وجود دارد و تمامی انسانها، طبق این سنت الهی، میبایست در این آزمون بزرگ شرکت نموده و غربالگری شوند!
2️⃣ خداوند در مقاطع مختلف تاریخی، به گونه های مختلفی، بشر را آزموده و گاهی این آزمایش الهی، فردی و گاهی اجتماعی (لَنَبْلُوَنَّكُمْ) است که طبق روایات اسلامی، ابتلاعات و آزمایشهای دوره آخرالزمان زمان بیشتر جنبه اجتماعی و عمومی دارد و از سختترین آزمونها در طول تاریخ است! چراکه حجم سنگینی از بلایا و ابتلاعات در این دوره به وجود میآید، لذا مفسرین آیات فوقالذکر را، مصداق دوره آخرالزمان دانستهاند و در ذیل این آیات، روایاتی از اهلبیت عصمت و طهارت (ع) ذکر کردهاند که دلالت بر این موضوع دارد، چنانچه امام صادق(ع) در تبیین این آیات میفرمایند:
«همانا در پیش روی قائم ما، برای مؤمنین، از سوی خداوند نشانههایی خواهد بود...چنانچه خداوند فرموده:
👈«وَ لَنَبْلُوَنَّکمْ»: یعنی پیش از قیام حضرت قائم، شما مؤمنین را (به موارد زیر) خواهم آزمود!
👈«بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ»: آنان را به ترس از سوی حاکمان (و طاغوت های فاسد زمان)؛
👈 «وَ الْجُوعِ»: و ابتلای به گرسنگی، با بالا رفتن قیمتها (گرانی و تورم)؛
👈«وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ»: و (مشکلات مالی) و کساد شدن تجارت و کمی سود؛
👈«وَ نَقْصٍ مِنَ...الْأَنْفُسِ»: و از دست دادن جانها یعنی مرگی سریع و فراگیر (بهگونهای که طبق برخی روایات، مردم از دفنشان عاجز میمانند)؛
👈«وَ نَقْصٍ مِنَ...الثَّمَراتِ»: و نقصی در میوهها یعنی کاهش برداشت محصول و برکات زمین؛
👈«وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» در این هنگام صبر کنندگان را به تعجیل قیام حضرت قائم بشارت دهید!» (الغيبة للنعمانی، ج۱، ص۲۵۰)
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که:
1️⃣ گویا دوران غیبت، دورانِ نیروسازی برای برنامهٔ جهانی اصلاح عالَم است، لذا انسانها در کورهٔ حوادث و آزمونهای سخت قرار میگیرند تا غربالگری شده و مشخص شود چه کسانی همچنان راستقامت و ثابتقدم بر حق، و راضی به رضای خدای حکیمند، تا قابلیت همراهی حضرت مهدی (عج) را پیدا کنند!
2️⃣ بر اساس این آیات، مشخص میشود که انسانهای مؤمنی که در برابر آزمایشهای سخت دوره آخرالزمان، مقاومت و پایداری نمایند، مورد بشارت الهی قرار گرفته: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ»، و الطاف و رحمت خداوند شامل حالشان شده و هدایت میشوند: «عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون» و بالاخره شایستگی یاری و همراهی امام خود را بهدست آورده و خداوند نیز ظهور و حکومت عدل مهدوی را به آنها عطاء مینماید!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: « آیات المهدی ۴ »
✍️ امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
«يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»: «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته را) متذكّر نمى گردند». [بقره/٢۶٩]
✅ برای بررسی این آیه، ابتدا باید «حکمت» را معنا کنیم؛ «حكمت» در زبان عرب، نشان از استواری و اتقان دارد و به علوم محكم و متقن اطلاق میشود، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن علوم نباشد و در این آیه، مفسرین، «حکمت» را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانستهاند، كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوى و تلاش و ایجاد ظرفیت، آن را عطاء مى كند، تا آنان، وسوسه هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و به خير كثير دست یابند!
✍️ اهل بیت عصمت و طهارت در روايات متعدد، معنی حکمت در این آیه را بیان نمودهاند، ازجمله:
1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: (مراد از حکمت)، اطاعت خداوند و شناخت امام (زمان) است!»: «هی طاعةالله و معرفةالإمام». (المحاسن، ج١، ص١۴٨)
2️⃣ همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «(مراد از حکمت) شناخت امام (زمان) و دوری از گناهان بزرگ است»: «معرفة الإمام و اجتناب الكبائر...». (تفسير العياشی، ج١، ص١۵١)
3️⃣ و در برخی روایات نیز «حكمت» را، به معنای، معرفت و تفقّه در دين دانستهاند. [تفسير نورالثقلين، ج ١، ص ٢٨٧]
✅ نکته بعدی، درباره تعبیر «مَنْ یشاءُ» است که به معنی «خدا به هر كس بخواهد، حکمت میدهد!» آمده؛ که باید بدانیم مشیت الهی هم حکیمانه است، و در اینجا خواست خداوند، بدین معناست که خدا حکمت را به کسی که قابلیت، ظرفیت و شایستگی لازم را در خود ایجاد کند، عطاء مینماید! همانطور که هیچ انسان عاقلی، «شیر» پرمنفعت و گوارا را در ظرف کثیف و شکسته نمیریزد!
پس فیض الهی برای همه انسانها، جاری و ساری است، اما افراد باتوجه به میزان تلاش و ایجاد ظرفیت، از فیوضات الهی بهرهمند میشوند! لذا معرفت امام زمان، که حکمت و عطيه بزرگ الهی است فقط شامل کسانی میشود که ظرفیت لازم برای دریافت آن را فراهم نمایند!
✅ نکته دیگر در این آیه «أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» است؛ «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است، لذا صاحبان عقل و خرد ناب را «اولوا الالباب» میگویند که با تفکر و سعی و تلاش به دنبال حکمت رفته و آن را دریافته و به سعادت واقعى دست مییابند!
✅ نکته مهم دیگر در این آیه، تعبیر «خَيْراً كَثِيراً» است که از «حکمت» بهعنوان خیر کثیر و به تعبیر دیگر، «کوثر»، سخن به میان آورده و این بدین معناست که همهى دنيا متاع قليل است، (قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ) [نساء، ٧٧]، ولى «حكمت»، خير كثير است! لذا اگر همه امكانات مادّى، فداى دست يابى به حكمت و معرفت به امام زمان (عج) گردد، ارزش دارد! چراکه حكمت، مادر و شاه کلید همهى خيرات است!
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که مهمترین مصداق حکمت، مسئلهٔ شناخت امام زمان (عج) است و اگر کسی به این نعمت بزرگ دست یابد، به خیر کثیر و کوثر، دستیافته و برکت و سعادت دو جهان را از آن خود کرده است و اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم شد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم در زمان جاهلیت است که هیچ بهرهای از حقیقت و حکمت نداشتند!
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید
🔴 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لاَ تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ.
🔺 اى خدا ! مرا در اين روز بواسطه ارتكاب عصيانت خوار مساز و به ضرب تازيانه قهرت كيفر مكن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمت هاى تو به خلق اى منتهاى آرزوى مشتاقان
مدرسه علمیه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)فلاورجان ازبین خواهران علاقه مند به علوم دینی برای سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ثبت نام به عمل می آورد✨✨✨✨
پذیرش درمقطع عمومی سطح۲(کارشناسی)
آغازثبت نام از۲۵بهمن ماه ۱۳۹۹ تا۳۱اردیبهشت۱۴۰۰
شرایط ثبت نام:متولدین ۱۳۵۹ به بعد
دارابودن مدارک دیپلم یابالاتربامعدل حداقل ۱۲
جهت ثبت نام به پایگاه اینترنتیwww.paziresh.whc.irمراجعه نمائید
یابامراجعه حضوری مدرسه علمیه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)واقع در:خیابان امام-جنب مسجداعظم-کوچه شهیدمصطفی شجاع مراجعه نمائید
برای کسب اطلاعات بیشترباشماره ۳۷۴۲۴۴۵۰ تماس حاصل فرمایید.
18.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️دوران جاهلیت را در زمان خودمان پیدا کنیم!
👈🏼 باید تصورات خود را درباره مردم زمان پیامبر(ص) اصلاح کنیم.
📡 این گفتگو را سحرهای ماه رمضان، حوالی ساعت ۴:۱۵ از شبکه افق به صورت زنده ببینید.
#تاریخ_بعثت و #عصر_ظهور