✨سال ۱۴۰۳ و سال جهش تولید با مشارکت مردم بر همه مردم ایران مبارک باد.
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
https://eitaa.com/s_ahmad_ir
🔸شاید گره و مشکل اصلی اقتصاد ایران در این سال ها، در چالش های اقتصادی اش مخصوصا در تولید، کنار بودن یا به تعبیری کنار زدن مردم بود که حضرت آقا امسال به درستی نقطه زنی کردند و شعار سال را #جهش #تولید #با #مشارکت #مردم نام گذاری کردند.
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
https://eitaa.com/s_ahmad_ir
🔸از همین الان باید نگران #تحریف شعار سال و مرادف خواندن آن با خصوصی سازی غلط این سال ها به اسم مردمی سازی بود.
✍️سید احمد
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
#تحریف
https://eitaa.com/s_ahmad_ir
رهبر انقلاب در دیدار نوروزی ۱۴۰۳:
🔻اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا کند در همۀ اوضاع کشور تاثیر میگذارد. میشود گفت در دین و دنیای مردم تاثیر میگذارد.
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
https://eitaa.com/s_ahmad_ir
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
⁉️ کارگر در سال ۱۴۰۳ چقدر حقوق میگیرد؟
🔻دریافتی کارگر مجرد= ۹ میلیون و دویست هزار تومان
🔻 دریافتی کارگر با یک فرزند= ۱۰ میلیون و چهارصد هزار تومان
🔻 دریافتی کارگر با دو فرزند= ۱۱ میلیون و صد و شصت هزار تومان
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔸 زمینه ی مشارکت مردم در اقتصاد باید در سه حوزه ی:
_تصمیم گیری
_میدان اجرا
_نظارت
توسط مسئولین فراهم گردد.
✍️سید احمد
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
https://eitaa.com/s_ahmad_ir
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
12.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از راههای اصولی برای گسترش #مشارکت_مردم در اقتصاد، ایجاد و گسترش شرکتهای #تعاونی است
در چنین شرکتهایی که نمونههای موفقی مانند باشگاه ورزشی بارسلونا، شرکت موندراگون و ... (معرفی ۳۰۰ شرکت تعاونی برتر ۲۰۲۲) بجای اینکه تمرکز ثروت در دست یک فرد باشد و همه برده و نوکر او باشند، همه کارگران خود مالک و سهامدار شرکت و تصمیمگیرنده در آن هستند.
در این کلیپ توضیحات کوتاهی در مورد شرکت موندراگون را ملاحظه میفرمایید.
👈دولتها بجای تصدیگری مستقیم(اقتصاد کمونیستی) و واگذاری اقتصاد به سرمایهداران(اقتصاد سرمایهداری) باید به ایفای نقش جدیِ حمایتی، هدایتی و نظارتی در ایجاد و گسترش تعاونیها داشته باشند!
#جهش_تولید_بامشارکت_مردم
💠 احمد نبویان
🔗@ahmad_nabavian
📌#اقتصادنا شامل مباحث اقتصادی شهید آیت الله محمد باقرصدر است.🌱
🔻این کتاب از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول و دوم به نقد نظام سرمایهداری و سوسیالیسم میپردازد و بخش سوم که مهمترین بخش این کتاب است، به #اقتصاد_اسلامی میپردازد.🌱
🔰شاهکار شهید صدر، در همین بخش از کتاب تجلی یافته است. در این بخش که مورد نظر ما در این گزارش است، مباحث مختلفی گنجانده شده است: در مقدمه این بخش که با عنوان «نشانههای کلان و اساسی اقتصاد اسلامی» نام گرفته، تاملاتی روششناختی آمده است و پس از آن، بخشی به نظریه توزیع پیش از تولید و نظریه توزیع پس از تولید، اختصاص داده شده و سپس به نظریه تولید و سپس به مسئولیت دولت در نظام اقتصاد اسلامی پرداخته شده است.🌱
#معرفی_کتاب
#اقتصاد_اسلامی
#شهید_صدر
📍عضویت در کانال دانشکده اقتصادی👇
🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir
💢حداقل دستمزد ۱۴۰۳ نسبت به دلار
🔹حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
#دستمزد
#دلار
📍 عضویت در کانال دانشکده اقتصادی👇
🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir
♻️خبط فاحش اقتصاد ایران:
🔰نکته بسیار مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از مسائل اقتصاد ایران و بسیاری از عدم تعادل ها و موانع،به خاطر طولانی شدن و پیچیده شدن شرایط دوره گذار(از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن)
ماهیت تاریخی پیدا کرده اند و به وضعیت نهادی،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی کشور گره خورده اند.لذا مسائل و موانع تاریخی را نمی توان صرفاً با سیاست گذاری اقتصادی آن هم از نوع سیاست های صرفاً قیمتی رفع و رجوع کرد.🌱
🔰 اگر با پدیده های ماهیتا تاریخی برخورد مقطعی و سیاستی قیمتی انجام شود، مطمئنا شرایط را بدتر میکند و این خبط فاحشی است که ما در برنامههای توسعه مرتکب شدیم و میخواهیم با شوک درمانی و صرف رها کردن قیمت های کلیدی،تورم و بیکاری مزمن را مرتفع کنیم و با فساد و قاچاق و پولشویی مبارزه کنیم و از فرار مغز ها جلوگیری کنیم.حقوق مالکیت را ارتقا دهیم و فضای کسب و کار را بهبود بخشیم.🌱
🔰در اقتصاد حتی موضوعاتی مثل تورم،بیکاری،بی ثباتی نقدینگی و رکود وقتی ماندگار شوند ماهیت تاریخی پیدا میکنند و با زمینه های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی در هم آمیخته می شود چه رسد به موضوعاتی مانند نهاد ها و فضای کسب و کار و فساد.🌱
🔍 بنابراین باید از این اشتباه فاحش روش شناختی و سیاستی دست برداشت و فضای ذهنی و سیاست گذاری را تصحیح کرد. 🌱
🖍منبع:مقدمه ای بر اقتصاد ایران دکتر عباس شاکری
#تحلیل_اقتصادی
#اقتصاد_ایران
#شوک_درمانی
#سیاست_قیمتی
📍 عضویت در کانال دانشکده اقتصادی 👇
🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir
♦️فرشاد مومنی، اقتصاددان گفت: در شگفتم که چرا مسئولان مملکت هوشیار نمیشوند!!
فرشادمؤمنی:
🔹 در چنین شرایطی که اینقدر منطقه پرآشوب و شکننده است و در شرایطی که در کتاب بالدوین برنامهریزی و توسعه در ایران به شکلی و در کتاب ریچارد نفیو، تحت عنوان «هنر تحریمها: نگاهی از درون میدان» به شکل دیگری؛ به صراحت و عریانی این بحث مطرح شده است که تهی کردن ذخایر ارزی کشور و مصرف کردن آنها در موارد غیرضروری میتواند شکنندگیهای نظام ملی را افزایش دهد، من واقعا در شگفتم که چرا مسئولان کلیدی کشور هوشیار نمیشوند؟
#نقد_تحلیل_اقتصادی
#اقتصاد_ایران
📍 عضویت در کانال دانشکده اقتصادی👇
🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir
◾️ اقتصاد در دوران قرون وسطی و نهضت رنسانس:
♦️پارت پنجم:
🔰 فارابی و مدینه فاضله فارابی:
ابو نصر فارابی(۳۳۹_۲۵۹) اولین فیلسوف و اقتصاددان ایرانی و به اعتقاد بعضی صاحب نظران،مؤسس فلسفه اسلامی بود.فارابی به لحاظ دانش عمیقی که در علوم انسانی و اقتصاد کسب کرد و به این علت که آثار ترجمه شده ارسطو را جمع آوری و تفسیر کرد،معلم ثانی لقب گرفت.فارابی برای مدتی در بغداد زندگی کرد و بعد به مصر و دمشق مهاجرت کرد و در سن ۸۰ سالگی در شهر دمشق درگذشت.
🔰 فارابی کتاب های متعددی نوشته است که مهمترین آنها کتابی است تحت عنوان آرا یا اندیشه های اهل مدینه فاضله
که در آن فارابی با استفاده از فلسفه یونان به تجزیه و تحلیل خصایص مدینه فاضله خود پرداخت که دنباله آرمان شهر افلاطون بود.فارابی معتقد است که علت اصلی پیدایش اجتماع یا تشکیل جامعه،تقسیم کار و روحیه تعاون و همکاری اقتصادی است.
🔰بر اساس نظر فارابی انسان چون مرکب از تن و روان است دارای دو نوع نیاز است،نیاز های تن یعنی نیاز هایی که مربوط به مصرف کالاهای ضروری مانند خوراک و پوشاک،مسکن و غیره هست و دوم نیاز ،نیازهای کمالی انسان است مانند دانش،حقیقت،خداپرستی...
از نظر فارابی نیل به فضیلت و کمالات مقدم بر نیاز های مادی هست و اساس مدینه فاضله فارابی توحید و عدالت است.
🔰سعادت از نظر فارابی دو بعد دارد،یکی بعد اقتصادی که مربوط به نوع کالا و مقدار و مرغوبیت آن میشود و در این رابطه هرگاه میزان تخصص در جامعه بیشتر شود،سعادت آن جامعه بیشتر خواهد شد.
و دومین بعد،بعد کمالی و نفسانی است که به رابطه موجود بین اقتصاد و اخلاق بستگی دارد.هر گاه در جامعه ای اقتصاد از اخلاقیات جدا باشد،چنین جامعه ای مدینه فاضله نیست بلکه ضد مدینه فاضله است.
🔸 منبع:تاریخ عقاید اقتصادی دکتر فریدون تفضلی
#تاریخ_عقاید_اقتصادی
📍 عضویت در کانال دانشکده اقتصادی👇
🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir