#احادیث #روایات #حیوان #حیوانات #پرنده #کبوتر
🟩 کبوتر در روایات
1️⃣ عبد الکریم بن صالح میگوید : نزد امام صادق رفتم و دیدم سه #کبوتر_سرخ بر بسترشان هستند و #فضله انداختند ! گفتم : قربانت گردم ، اینها بستر را آلوده کردند . امام صادق فرمودند : خوب است که در خانه ، کبوتر باشد .
(کافی ، محققان : علی اکبر غفاری و محمد آخوندی ، جلد 6 ، صفحه 548 ، تهران ، دار الکتب الإسلامیة ، چاپ چهارم ، 1407 ق)
2️⃣ محمّد بن کرامه میگوید : در خانه امام کاظم یک جفت کبوتر دیدم که پَر های آن #سبز بود و اندکى #سرخى داشت و #ماده #سیاه بود و امام #نان برایشان خُرد میکرد .
(مکارم الاخلاق ، صفحه 130 ، قم مقدس ، شریف رضی ، چاپ چهارم ، 1412 ق)
3️⃣ امام صادق فرمودند : #کبوتر از #پرنده هاى #پیغمبران است که در #خانه خود داشتند و در هر خانه که باشند ، آفت #جن به اهل آن خانه نرسد .
(بحارالأنوار ، جلد 60 ، صفحه 93 ، بیروت ، دار إحیاء التراث العربی ، چاپ دوم ، 1403 ق _ هدایة الأمة ، شیخ حر عاملی ، جلد 5 ، صفحه 127 ، مشهد مقدس ، مجمع البحوث الإسلامیة ، چاپ اول ، 1414 ق)
4️⃣ امام صادق فرمودند : صدای پَر زدن کبوتر ، #شیاطین را می راند .
(من لا یحضره الفقیه ، محقق : علی اکبر غفاری ، جلد 3 ، صفحه 350 ، قم مقدس ، دفتر انتشارات اسلامی ، چاپ دوم ، 1413 ق)
5️⃣ مردى به پیامبر خدا از #هراس و #تنهایی شکایت کرد . پیامبر به او فرمودند : یک جفت کبوتر بگیر .
(مکارم الاخلاق ، صفحه 129)
6️⃣ ابوحمزه ثمالى میگوید : نزد امام باقر رفتم و کبوتر های بسیارى در خانه حضرت دیدم .
(طبّ الأئمة ، عبد الله بن بسطام و حسین بن بسطام ، محقق : محمد مهدى خرسان ، صفحه 111 ، قم مقدس ، دار الشریف الرضی ، چاپ دوم ، 1411 ق)
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📿🌺🍃
🌺
❇️ دعا هنگام خروج از منزل
💚 علىّ بن اسباط از حضرت امام رضا عليهالسلام روايت كرده است كه فرمودند:
✍ هرگاه از منزل براى سفر، يا براى كارى در بيرون منزل خارج شدى، بگو:
بِسْمِ اللَّهِ، امَنْتُ بِاللَّهِ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ،
ما شآءَ اللَّهُ، لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ
به نام خدا (ابتدا كردم)، به خدا ايمان آوردم، بر خدا توكّل كردم، آنچه خدا خواهد همان شود، هيچ توانايى و نيرويى جز به سبب خداوند نيست."
✍ پس شياطين با او ملاقات مىكنند، فرشتگان بر صورت آنان مى زنند و مىگويند:
راه نفوذى بر شما نگذاشته است؛ او كه «بسم اللَّه» گفته، ايمان به خدا را اظهار كرده، توكّل بر او نموده و گفته است:
«ما شآءَ اللَّهُ، لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ»
📚 الأمان من أخطار الأسفار والأزمان، ۱۰۵
📚 وسائل الشيعة، ۲۷۹/۸
#امام_رضا علیهالسلام
🌺
📿🌺🍃
📿🌺🍃
🌺
❇️ درخواست روزى
💚 حضرت امام رضا عليهالسلام:
✍ براى درخواست روزى، بعد از هر نماز واجب بگو:
يا مَنْ يَمْلِكُ حَوآئِجَ السَّآئِلينَ،
وَ يَعْلَمُ ضَميرَ الصَّامِتينَ،
لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَ جَوابٌ
عَتيدٌ،
وَ لِكُلِّ صامِتٍ مِنْكَ عِلْمٌ باطِنٌ مُحيطٌ
أَسْأَلُكَ بِمَواعيدِكَ الصَّادِقَةِ
وَ أَياديكَ الْفاضِلَةِ، وَ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ،
وَ سُلْطانِكَ الْقاهِرِ، وَ مُلْكِكَ الدَّآئِمِ،
وَ كَلِماتِكَ التَّامَّاتِ.
يا مَنْ لاتَنْفَعُهُ طاعَةُ الْمُطيعينَ،
وَ لايَضُرُّهُ مَعْصِيَةُ الْعاصينَ،
صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ،
وَ ارْزُقْني مِنْ فَضْلِكَ،
وَ أَعْطِني فيما تَرْزُقُنِي الْعافِيَةَ،
بِرَحْمَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمين
📚 المصباح، ۲۲۳
📚 البلد الأمين، ۵۳ (پاورقى)
📚 بحار الأنوار، ۵۸/۸۶
📚 مقباس المصابيح ص ۵۴
🌺
📿🌺🍃
#دعا
# این دعا را در دوران غیبت، ورد زبانت کن!
امام صادق علیهالسّلام به زراره فرمودند:
اگر زمان غيبت را درك كردى اين دعا را بخوان:
"اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني"
"خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر خود را به من نشناسانى، فرستادهات را نشناختهام؛
خدايا فرستادهات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستادهات را به من نشناسانى حجّتت را نشناختهام؛
خدايا حجّتت را به من بشناسان، زيرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دين خود گمراه میشوم."
📚 اصول كافى
رُوِی عَن رَسوُل الله صلّی الله عَلیه وَآله و سَلَّم قال:
خِصلَتانِ لا تَجْتَمِعانِ فی مُؤمِنٍ اَلْبُخْلُ وَ سُوءُ الظَّنِّ بِالرِّزْقِ[1]
ترجمه: پیامبر اکرم«صلّی الله علیه و آله و سلَّم» فرمودند:
دو صفت است که در مؤمن جمع نمیشود؛ بخل و گمان بد به روزی.
شرح حدیث: در گذشته روایتی را مطرح کردیم در باب اینکه انسان نباید نام مقدس خدا را با قسم خوردن برای امور دنیاییاش وسیله قرار بدهد. عرض کردم این اثر وضعی دارد. قسم راست هم اثر وضعی دارد. برکت را از انسان میگیرد.
گاهی نه! از نظر درونی، انسان در ارتباط با امور دنیاییاش بعد هم نعوذ بالله در ارتباط با خدا این جور میشود. آن روایت از نظر ظاهری بود که از طریق نام خدا مرتّب قسم میخورد که از این راه چیزی بدست آورد. از آن طرف عکسش، اگر بدست نیاورد را میخواهم بگویم. چون دوتاست؛ هم جنبههای مثبت و هم منفی. مثبتش آن بود که گفتم. حالا میروم سراغ منفیاش.
در این روایت که از پیغمبر اکرم هست، حضرت میفرماید که دو خصلت هست که هیچ وقت در مؤمن نمیآید و در او جمع نمیشود. اوّل: مسأله بخل را میفرمایند. بخل؛ از رذائل نفسانی است و معنایش هم این است که انسان در جایی که شرعاًو عقلاً سزاوار است از نعمتهایی را که خدا به او داده مصرف کند، مصرف نکند. (شرعاً و عقلاً). یک بخل داریم، یک اسراف داریم. بخل معنایش این است به اینکه من شرعاً وظیفه دارم مصرف بکنم، خرج نمیکنم. دارم ولی استفاده نمیکنم. اسراف معنایش این است که بیجا خرج میکنم. نباید مصرف کنم ولی مصرف میکنم. کنار بخل که بگذاری اسراف معنایش این است به اینکه جایی که آدم شرعاً سزاوار نیست خرج بکند، نعمت الهیه را هدر بدهد. این راجع به بخل بود که نسبت به خودمان است.
مطلب دوّمی که در این روایت پیغمبراکرم میفرماید، میگوید: «وَ سوُءِالظَّنِّ بِالرِّزْقِ». این یعنی چه؟ این آن جاهایی است که تو هر چه خدا را خواستی وسیله بکنی، کارسازی پیدا نکرد. من تقریباً سعی میکنم روایاتی که میخوانم کمی مرتبط با هم باشد. بگو ببینم در دلت چه خبر است؟ اینجاست که سوءظن و بد گمانی نسبت به رزق پیدا میکنی. یعنی به اینکه اینجا سزاوار بود خدا به من بده، نداد. میفهمی معنایش یعنی چی؟ خوب دقت کنید کلمه اوّل راجع به خودت است. آن راجع به خودت را میآیی روی خداوند پیاده میکنی. یعنی خدا نعوذ بالله بخل ورزید. بخل را معنا کردم دیگر؛ یعنی سزاوار بود به من بده، نداد. این عین بخل است . یک وقت بخل را نسبت به خودت میگویی، یک وقت نعوذ بالله نسبت به خدا « سوء ظَّنِ بالرِّزق»، معنایش بخل نسبت دادن به خداست؛ که سزاوار بود به من بده بخل ورزید و به من نداد. نعوذ بالله. فهمیدی؟ اگر آنجا کارسازی پیدا نکرد از نظر ظاهری، میآیی از این طرف از نظر درونی چه کار میکنی؟ گاهی هم به شما بگویم که شما به زبان میآورید و متوجّه هم نمیشوید. همه شما این حرف من را گوش کنید. میخواهم اینها را بگویم یاد بگیرید؛ که یک چیزهایی از دهانتان بیرون میآید، مواظب باشید! میگویی خدا نخواست. بگو ببینم اینکه میگویی خدا نخواست، با این جمله غرضت این است که مصلحتم نبود و بجا نبود خدا به من بده، نداد. این را میخواهی بگویی؟ که در عمق دلم راضیام. یا نه! میخواهی بگویی خدا نعوذ بالله بخل ورزید؟! کدام اینها را میخواهی بگویی؟ حواست جمع باشد. «خدا نخواستهایی» که از دهانتان بیرون میآید، یک وقت نکند کنارش بخواهی بگویی خدا بخل ورزید!! یعنی بجا بود به من بدهد نداد... آن وقت خیال میکنی که تو خداپرستی؟ مشکلت اینجاست. نمیفهمی این که از دهانت بیرون آمد، اگر با نارضایتی نسبت به خدا باشد، یک گره دیگر میاندازی در کارت. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد..
ا....................
[1] بحار الانوار جلد74، صفحه 174
سوره الکهف: از حضرت صادق(علیهالسلام) منقول است که: هر که سوره کهف را در هر شب جمعه بخواند، نمیرد مگر شهید، و خدا او را در زمره شهدا محشور گرداند و در قیامت با شهیدان بایستد.
و به سند معتبر از آن حضرت منقول است که: هر که سوره کهف را در هر شب جمعه بخواند کفاره گناهانی باشد که از جمعه تا جمعه کرده است.
و در روایت دیگر وارد شده است که: کسی که در روز جمعه بعد از نماز ظهر و عصر بخواند همین ثواب داشته باشد.
و از حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) منقول است که: هر که آیه قل انما أنا بشر مثلکم را تا آخر سوره بخواند در وقت خواب، از خوابگاه او تا کعبه نوری ساطع گردد که میان آن پر باشد از ملائکه، و استغفار از برای او کنند تا صبح. و در حدیث دیگر از حضرت صادق(علیهالسلام) وارد شده است که: هر که این آیه را در وقت خواب بخواند، در هر وقت که خواهد، بیدار شود.
243 ـ منفورترين كس نزد خدا
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنَّ أبغَضَ الخَلقِ إلَى اللّه ِ ثلاثةٌ : الرّجُلُ يُكثِرُ النّومَ بالنّهارِ ولَم يُصَلِّ مِن اللّيلِ شَيئا ، والرّجُلُ يُكْثِرُ الأكْلَ ولا يُسَمّي اللّه َ على طَعامِهِ ولا يَحْمَدُهُ ، والرّجلُ يُكْثِرُ الضِّحْكَ مِن غيرِ عَجَبٍ . (1)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه كس نزد خدا از همه مبغوض ترند: كسى كه روز زياد مى خوابد در حالى كه شب اصلاً نمازى نخوانده است ، و كسى كه زياد مى خورد و هنگام غذا خوردن نام و حمد خدا نمى گويد، و كسى كه بى دليل زياد مى خندد.
عنه صلى الله عليه و آله : أبغَضُ النّاسِ إلَى اللّه ِ ثلاثةٌ : مُلحِدٌ في الحَرَمِ ، ومُبْتَغٍ في الإسلامِ سُنّةَ الجاهِليّةِ ، ومُطلِبُ دَمِ امرئٍ بغير حقّ لِيُهرِيقَ دمَهُ . (2)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مبغوض ترين مردمان نزد خدا سه نفرند: آن كه در حرم (مكّه) ستم كند، و آن كه در اسلام پيگير سنّتى جاهلى باشد و آن كه خواهان به ناحق ريخته شدن خون كسى باشد.
عنه صلى الله عليه و آله : أبغَضُكُم إلَى اللّه ِ المَشّاؤونَ بالنَّميمةِ ، المُفرِّقونَ بينَ الإخْوانِ ، المُلْتَمِسونَ للبُرآءِ العَثَراتِ . (3)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : منفورترين شما نزد خداوند كسانى هستند كه سخن چينى مى كنند، ميان برادران جدايى مى افكنند، و در پى يافتن خطا و لغزش براى افراد بى گناه هستند.
عنه صلى الله عليه و آله : إنَّ أبغَضَ الخَلقِ إلَى اللّه ِ تعالى العالِمُ يَزورُ العُمّالَ . (4)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : منفورترين افراد نزد خداوند متعال دانشمندى است كه به ملاقات كارگزاران [جور ]مى رود.
كنز العمّال عن رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ أبغَضَكُم إلَيَّ وأبعَدَكُم مِنّي يومَ القيامةِ الثَّرْثارونَ، والمُتَشَدِّقونَ ، والمُتَفَيْهِقونَ . قالوا: يا رسولَ اللّه ِ، ما المُتَفَيْهِقونَ ؟ قالَ : المُتَكبِّرونَ . (5)
كنز العمّال : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : در روز رستاخيز منفورترين شما نزد من و دورترينتان از من افراد پرگو، لاف زن و مُتفيهق اند. عرض كردند: اى رسول خدا! متفيهقان كيستند؟ فرمود: متكبّران.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أبغَضُ الخَلائقِ إلَى اللّه ِ المُغْتابُ . (6)
امام على عليه السلام : منفورترينِ آفريدگان نزد خدا غيبت كننده است.
عنه عليه السلام : أمْقَتُ العبادِ إلَى اللّه ِ سبحانه مَن كانَ هِمَّتُهُ (هَمُّهُ) بطنَهُ وفَرْجَهُ . (7)
امام على عليه السلام : دشمن ترين بندگان نزد خداوند سبحان كسى است كه همّ و غمش شكمبارگى و شهوترانى باشد.
عنه عليه السلام : أبغَضُ الخَلائقِ إلَى اللّه ِ تعالى الجاهلُ . (8)
امام على عليه السلام : منفورترينِ مردمان نزد خداوند متعال شخص نابخرد است.
عنه عليه السلام : إنَّ أبغَضَ خَلقِ اللّه ِ إلَى اللّه ِ رجُلٌ قَمَشَ عِلْما ، غارّا في أغْباشِ الفِتْنةِ ، عَمِيا بما في غَيبِ الهُدْنةِ ، سَمّاهُ أشْباهُهُ مِن النّاسِ عالِما ، ولَم يُغْنَ في العِلمِ يَوما سالِما . (9)
امام على عليه السلام : همانا منفورترين خلق خدا نزد او مردى است كه مشتى دانش فراهم آورده، در تاريكيهاى فتنه گرفتار غفلت وسرگشتگى است، مزايايى را كه در صلح و آرامش نهفته است نمى بيند، مردمانِ مانند خودش او را عالم نامند در حالى كه يك روز تمام را صرف علم نكرده است.
عنه عليه السلام : أبغَضُ العِبادِ إلَى اللّه ِ سبحانه العالِمُ المُتَجَبِّرُ . (10)
امام على عليه السلام : منفورترين بندگان نزد خداوند سبحان دانشمند مغرور و متكبّر است.
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : قالَ موسى عليه السلام : يا ربِّ ، أيُّ عِبادِكَ أبغَضُ إلَيكَ ؟ قالَ : جِيفةٌ باللّيلِ بَطّالٌ بالنّهارِ . (11)
امام باقر عليه السلام : موسى عليه السلام عرض كرد: پروردگار من! كدام يك از بندگانت نزد تو مبغوض تر است؟ فرمود: آن كس كه در شب چون مرده مى افتد و در روز بيكار مى گردد.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ أبغَضَ خَلقِ اللّه ِ عبدٌ اتّقَى النّاسُ لِسانَهُ . (12)
امام صادق عليه السلام : مبغوض ترين خلق خدا بنده اى است كه مردم از زبان او بترسند.
(1) كنز العمّال : 21431
(2) كنز العمّال : 43833.
(3) بحار الأنوار : 71 / 383 / 17.
(4) كنز العمّال : 28985
(5) كنز العمّال : 5184.
(6) غرر الحكم : 3128
(7) غرر الحكم : 3294
(8) غرر الحكم : 3359.
(9) كنز العمّال : 44220.
(10) غرر الحكم : 3164.
(11) بحار الأنوار : 76 / 180 / 8.
(12) الكافي : 2 / 323 / 4.
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
حلال زاده غیبت علمای صالح را نمی کند
در ابتدا باید گفت در وصف عالم صالح و فقیه متقی همین بس که بهترین خلق بعد از حضرات ائمه علیهم السلام است.
●ثُمَّ قَالَ قِيلَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (صلوات الله علیه) مَنْ خَيْرُ خَلْقِ اللَّهِ بَعْدَ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى قَالَ الْعُلَمَاءُ إِذَا صَلَحُوا
اما در مورد غیبت هم داریم فردی که دائما غیبت می کند در حلال زاده بودن خودش شک کند.
●قَالَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين علی بن ابی طالب صلوات الله علیه: اجْتَنِبِ الْغِيبَةَ فَإِنَّهَا إِدَامُ كِلَابِ النَّارِ ثُمَّ قَالَ يَا نَوْفُ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلَالٍ وَ هُوَ يَأْكُلُ لُحُومَ النَّاسِ بِالْغِيبَة
●حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه به نوف بکالی فرمودند : از غیبت دوری کن زیرا غیبت خورش سگهای اهل جهنم است؛ دروغ می گوید کسی که گمان می کند از حلال متولد شده است در حالی که گوشت مردم را به وسیله غیبت کردن می خورد.
📚وسائل الشيعة، ج12، ص: 283
جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 147
امالی(صدوق)، النص، ص: 209
روضة الواعظين(ط - القديمة)، ج2، ص: 469
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج72، ص: 248
●قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه و آله: أَلَا وَ مَنْ أَهَانَ عَالِماً فَقَدْ أَهَانَنِي وَ مَنْ أَهَانَنِي فَقَدْ أَهَانَ اللَّهَ فَمَصِيرُهُ إِلَى النَّارِ وَ مَنْ أَكْرَمَ عَالِماً فَقَدْ أَكْرَمَنِي وَ مَنْ أَكْرَمَنِي فَقَدْ أَكْرَمَ اللَّهَ وَ مَنْ أَكْرَمَ اللَّهَ فَمَصِيرُهُ إِلَى الْجَنَّة
●حضرت رسول الله محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند : آگاه باشید هرکس به عالمی اهانت کند به من اهانت کرده و هرکس به من اهانت کند پس همانا به خداوند متعال اهانت کرده است پس سرانجامش به سمت آتش است. و هرکس عالمی را تکریم کند پس همانا مرا تکریم کرده و کسی که مرا تکریم کند پس همانا خداوند متعال را تکریم کرده است و کشس که خدا را تکریم کند پس سرانجامش به سمت بهشت است.
📚جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 38
پس باید به کسی که به بهترین خلق خدا بعد از حضرات ائمه معصومین علیهم السلام اهانت می کند و دائما غیبتشان را می کند وعده آتش داد و در مورد عاقبتش به او هشدار داد و در مورد نحوه تولدش هم که امام معصوم علیه السلام فرمودند غیبت کردن با زنا کردن برابر است.
🟢ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🟢
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
📢 قابل توجه کسانی که اعتراف به گناه، نزد استاد و پیر و مُرشد را جایز میدانند
🔻عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ بَهْرَامَ عَنْ عَمْرِو بْنِ جُمَیْعٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ جَاءَنَا یَلْتَمِسُ الْفِقْهَ وَ الْقُرْآنَ وَ تَفْسِیرَهُ فَدَعُوهُ وَ مَنْ جَاءَنَا یُبْدِی عَوْرَةً قَدْ سَتَرَهَا اللَّهُ فَنَحُّوه...
✍🏻 ابن جميع گوید حضرت امام جعفرالصادق علیه السلام فرمودند: هرکس برای طلب فقه و قرآن و تفسیر آن، نزد ما آید او را مانع نشوید؛ و هرکس برای آشکار کردنِ عیبی که خداوند متعال آن را پوشانده است نزد ما آید، او را برانید.
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ٢/٤٤٢
🟢ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🟢
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
رُوِی عَن الصَّادقِ عَلیهِ السَّلام قَال:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَیبْغِضُ الْمُنْفِقَ سِلْعَتَهُ بِالْأَیمَانِ[1]
ترجمه: خداوند آن کسی را که بخواهد جنسش را با قسمها بفروشد مبغوض میدارد.
شرح حدیث: در گذشته من این روایت را از علی علیه السلام مطرح کردم که حضرت فرمودند: اِنْ کنْتَ حَریصاً عَلی طَلَبِ الْمَضْموُنِ لَک فَکنْ حَریصاً عَلی اَداءِ الْمَفْروُضِ عَلَیک[2]. در آنجا عرض کردم که اگر بنا بر این است که تو نسبت به بدست آوردن روزی¬ ای را که سوختی ندارد خیلی تلاش و کوشش کنی، لا اقل بیا از این طرف همان کوشش را برای بدهی¬ای که داری بکن. کوشش کردن تو در بدهی و طلب مساوی باشد.
بعد در باب کوشش کردن و بدست آوردن روزی گفتم 2 نوع است: عملی و لفظی. لفظی را مثال زدم به اینکه: مرتّباً از خدا بخواهی. امّا حالا یک طور دیگر هم میخواهم بگویم. به ذهنم آمد چون مورد ابتلا است، لازم است این را تذکر بدهم؛ و آن روایتی از امام صادق علیهالسّلام است که حضرت فرمودند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَیبْغِضُ الْمُنْفِقَ سِلْعَتَهُ بِالْأَیمَانِ. خداوند مبغوض میدارد آن کسی را که بخواهد جنسش را با قسمها بفروشد. این از همان مصادیقی است که گفتم. کوشش میکند که روزی بدست بیاورد؛ در قالب اینکه مرتّب قسم میخورد.
اینجا یک نکتهای را عرض میکنم: «بِالْأَیمَان» به قول ما طلبهها یعنی قسمها. معمول این است که قسمها را به خدا میخورند، این مرتکزِ اذهان است که قسم به خدا میخورند. روی این جهت است که در آیه هم دارد به اینکه شما خدا را در معرض قسمهایتان قرار ندهید: وَ لا تَجْعَلوُا اللهَ عُرضَةً لِاَیمانِکم[3].
قسم به خدا خوردن دو نوع است. یک قسمهایی راست است و یک قسمهایی دروغ است. اینجا مراد قسمهای دروغ نیست!! قسم دروغ که حرام است؛ دروغ حرام است. اینجا مراد قسمهای راست به خدا خوردن است. در قسمی که داری میخوری دروغ نمیگویی، واقعاً هم راست میگویی که مثلاً آنقدر خریدم. امّا همین قسم را هم نخور. خدا بدش میآید. آخر نام خدا را که تو نباید برای بدست آوردن کالای ناچیز دنیا هزینه کنی! نام خدا ارزشش خیلی بالاست. در روایت قسم راست است نه قسم دروغ! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَیبْغِضُ الْمُنْفِقَ سِلْعَتَهُ بِالْأَیمَانِ. همان موقعی که داری قسم راست به خدا میخوری، همان موقع مورد غضب خدایی.
ما روایات زیاد داریم که من نمیرسم مطرح کنم. در یک روایت دیگر داریم که مضمونش این است: بدان! دروغ هم نگفتی، راست هم گفتی، فروش هم کردی، سود خیلی معمولی هم بدست آوردی، نگاه کنید چقدر سطحش را آوردم پائین. در روایت داریم که این سود، برای تو برکت ندارد. به خاطر آن قسمهای راستی که خوردی. اجحاف هم نکردی، دروغ هم نگفتی، منصفانه هم معامله کردی، امّا اثر آن قسم تو این است که این سود، برای تو برکت ندارد. چون خدا بدش میآمد که نام او را هزینه کنی برای پول بدست آوردن؛ اثرش این است که برکت را از معاملهات میگیرد.
ا...................
[1]وسائل الشیعه، ج 23، ص 211
[2]غرر الحکم، ص 176، حدیث3370
[3] سوره بقره، آیه 224
سوره مریم: از حضرت صادق(علیهالسلام) منقول است که: هر که مداومت نماید بر سوره مریم، نمیرد تا آنچه خواهد در خود و مال و فرزند ببیند، و در آخرت به او بدهند مثل ملکی که حضرت سلیمان در دنیا داشته است.
سوره طه: از حضرت صادق(علیهالسلام) منقول است که: ترک مکنید سوره طه را که خدا این سوره را دوست میدارد، و هر که این سوره را میخواند دوست میدارد. و کسی که بر قرائتش مداومت نماید حق تعالی در قیامت نامهاش را به دست راستش دهد و او را بر گناهانی که در اسلام کرده است حساب نکند و در آخرت آن قدر مزد به او عطا فرماید که او راضی شود.