4_5922417502096199950.mp3
37.95M
صوت کامل گفتگو با حجه الاسلام رسایی در برنامه جهان آرا
در ابتدای این برنامه نیز با آقای روح الله نوبخت معاون فرهنگی سپاه تهران گفتگویی کوتاه درباره شهدای امنیت انجام شد.
زمان: دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱
@Fahma_KanoonTaha
🚨دلارهای سعودی اماراتی در جیب لیدرهای مجازی اغتشاشات☝️
🔹افشاگری یک بلاگر ساکن امارات: برای هر استوری ۲۰۰ دلار می دهند!
👈 علی آقای کریمی تو چقدر گرفتی؟!
@Fahma_KanoonTaha
🔴 «دورهمی» پخش نمیشود
♦️رئیس سازمان صداوسیما: برنامههایی که برای آنها هزینه میکنیم باید متناسب با ذائقه جامعه، نیازها و اولویتهای فرهنگی و اجتماعی مخاطبین باشد، هرگاه برنامهای از این شکل و زاویه خارج شود، طبیعتا مورد استقبال و علاقه مخاطبین ما واقع نمیشود و ماهم از آنها استفاده نمیکنیم.
@Fahma_KanoonTaha
🔻«نمیگذاریم دولت تشکیل شود»
🔹فتاح الشیخ عضو جریان صدر در ادامه مخالفت با تشکیل دولت عراق از سوی گروه چارچوب هماهنگی شیعی، برگ برنده صدر را دراختیار داشتن توده مردمی دانست و تهدید کرد: خیابان برای جریان صدر است و خیابان نیز با تشکیل دولت مخالف است.
🔸فتاح گفت: دعوت رئیس مجلس (از نمایندگان) برای انتخاب رئیسجمهور در روز پنج شنبه تکرار سناریوی انتخابات گذشته است که در یک شب برهم صالح رئیسجمهور و عادل عبدالمهدی نخستوزیر تعیین شدند.
@Fahma_KanoonTaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشکر جالب یک خانواده از مامورین نیروی انتظامی
@Fahma_KanoonTaha
🔴 انهدام باندقاچاق سلاح گروهک های تروريستی در شمال غرب
♦️روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (علیه السلام): با هوشیاری رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیهالسلام، یکی از باندهای قاچاق سلاح و مهمات مرتبط با گروهکهای تروريستی ضدانقلاب و سرویس های جاسوسی بیگانه کشف و متلاشی شد.
♦️در این اقدام اطلاعاتی نه قبضه سلاح جنگی ژ۳ و مقادیر زیادی مهمات جنگی کشف و ضبط گردید.
@Fahma_KanoonTaha
🔻در دفاع از استاد کچویان:
فرهیختهستیزیِ نافرهیختگان
✍ مهدی جمشیدی
۱. سردبیر روزنامۀ «فرهیختگان»، آقای مسعود فروغی، در یادداشتی با عنوان «جناب کچویان! اقناع پیشکش، آتش را زیاد نکنید» مدّعی شده است که استاد کچویان در گفتگوی خویش با شبکۀ افق، همۀ کسانی را که شعار «زن، زندگی، آزادی» میدهند به «هرزگی» و «فحشا» متهم کرده است؛ چون ایشان گفته است که از شعار «زن، زندگی، آزادی»، «زن، هرزگی، فحشا» را میخواهند. بهنظرم چنانچه «پیشداوریهای غیرمعرفتی» و «سوگیریهای لجوجانه» را کنار بگذاریم و صادقانه به سخن ایشان بنگریم، بهروشنی درخواهیم یافت که مقصود ایشان، بیان خواستِ «تکتک» کسانیکه این شعار را در خیابان سرمیدهند نیست، بلکه این «خواست»، به طرّاحان این شعار و همچنین آن عدّهای که در خیابان در پی هرزگی و فحشا هستند بازمیگردد، نه «همگان». بسیارند کسانی که فهم سیاسی و درک اجتماعی ندارند و از خاستگاه این شعار و زنجیرۀ فرهنگیِ تعریفشده در پشت آن بیخبرند و فقط یک «هیجانِ ناگهانی»، آنها را به صحنه کشانده است. چنین کسانی، اهل هرزگی و فحشا نیستند. این تفسیر، آنقدر «بدیهی» است که تفسیر دیگری جز آن را فقط با «جوزدگی» یا «غرضورزی» میتوان توجیه کرد.
۲. استاد کچویان با مطرحکردن این «مفاهیمِ جایگزین»، به دنبال آن است که «واقعیّتِ نهفته» را برای مخاطب، آشکار سازد و به او تفهیم کند که الفاظ «زندگی» و «آزادی»، پوششها و لعابهایی هستند برای «هوسبازی» و «لذّتپرستی»، و چنانچه این زنجیره ادامه یابد، پرده از این واقعیّتها برداشته خواهد شد. ایشان در همین «نقطۀ آغاز»، سرنوشت و فرجام را بیان میکند تا مخاطب جوان، آگاه شود که این «راه»، به کدام «مقصد» میرسد. طرّاحان این شعار، با زیرکی دریافتهاند که باید در مراحل آغازین، مفاهیم «خنثی» و «چندپهلو» بیافرینند تا بتوانند یک «چتر کلّی» ایجاد کنند که بسیاری از جوانان با «ذهنیّتهای خویش»، و نه بر اساس «دلالت واقعیِ این مفاهیم»، خویش را در زیر آن تعریف کنند و با آن همصدا شوند. امّا پس از اینکه بدنۀ اجتماعی در راستای این شعار بسیج شد و حرکت و جریان به راه افتاد، بهتدریج، خویشتنِ واقعیشان را عیان میکنند. «متفکّرِ عاقبتاندیش»، میکوشد شعارها و نمادها و گفتهها را در همین مرحلۀ ابتدایی، «واسازی» کند و مخاطب را با واقعیّتهایی که چندی بعد آشکار خواهند شد، روبرو نماید. روشن است که این منطق، مخاطب جوان را دچار «تردید» میکند و به وادی «پرسش» و «تأمّل» میافکند و احساسش را مهار میکند.
۳. دو بند پیشین، بر اساس خوشبینی نگاشته نشده است و چهبسا مخاطب از غلظت و شدّت آن تعجب کند. این برداشت، درست است و دلیلش نیز این است که «روزنامۀ فرهیختگان»، در مسیری غلتیده است که من آن را «شبهانقلابیگریِ متمایل به لیبرالیسم» میخوانم. مواضع این روزنامه نشان میدهد که پای یک «خطّ» در میان است و بناست با پرچم جبهه و جریان «انقلاب»، همان استدلالهای فسیلشدۀ «جریان روشنفکریِ شبهدینی»، تکرار شود. انقلابی که اینها از آن سخن میگویند، بیشتر به «اصلاح» شبیه است تا «انقلاب». در ماجرای طرح تنظیمگری فضای مجازی، هرچه که در توان داشتند را برای تخریب این طرح و مسدود کردن باب «نفوذ غرب» بهکار بستند و شعلهها افروختند. من این جریان را «خطرناک» قلمداد میکنم و معتقدم روایت اینان از انقلاب و انقلابیگری، آغشته به «تحریف» و «ناراستی» است. رندانه میخواهند «چهرۀ روشنفکرانه» از خویش بسازند. اگر جریان چپ، سالها کوشش کرد که از امام خمینی، تصویرسازیِ لیبرالی کند، اینان نیز ارائۀ «روایت لیبرالی از آیتالله خامنهای» را در دستورکار خویش قرار دادهاند. چیزهایی که این روزها مینویسند، «تحریف نظرات رهبر انقلاب» است. «مواجهۀ گزینشی» میکنند تا خویش را اثبات کنند و حقیقت را در چاه کجروایت حبس کنند. سردبیر که این اندازه بیربط و معوج بنویسد، حساب باقی روشن است. به «مهدی فضائلی» استناد کردهاند تا نظر «رهبر انقلاب»، آشکار شود! عجبا! چه زبانی «گویاتر» و «رساتر» از زبان رهبر انقلاب؟! ایشان محتاج «سخنگو» و «زبان مکمّل» نیست. هرچه لازم بوده و هست را خود گفته و تصریح کرده است که حکومت اسلامی باید از «حرام اجتماعی»، از جمله کشف حجاب، جلوگیری کند! امّا روزنامۀ فرهیختگان، این پاره از تفکّر ایشان را «حذف» میکند تا از آب گلآلود، ماهی خویش را صید کند. این بازیِ غیراخلاقی با تفکّر رهبر انقلاب، روا نیست. اعتبارزدایی از متفکّری همچون استاد کچویان که در تمام ایران، نظیر ندارد و کارنامهاش، سرشار از خدمات و حسنات به انقلاب است، جفای ناجوانمردانهای است. میخواهند «صدای دشمن» را در جبهۀ انقلاب، طنینانداز کنند و با «مسألهسازیهای دروغین»، توان ما را بفرسایند. جنگ روایتها، این اندازه «درونی» و «نزدیک» شده است.
@Fahma_KanoonTaha
🔴 دعا کننده برای فرج محبوب ترین افراد نزد خداوند
🔹 دعا کننده برای تعجیل در فرج و ظهور مولایمان صاحب الزمان علیه السلام محبوب ترین افراد نزد خدای تعالی است.
🔹 زیرا که او به عموم مومنین نفع رسانیده، و نیز شادمانی و سرور را بر ائمه اطهار و خاندان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وارد ساخته است.
📚 مکیال المکارم، ج ۱، ص ۴۸۶
#امام_زمان(عج)
@Fahma_KanoonTaha
🔴 لیدرهای اغتشاشات تجمع مسالمت آمیز کارگران پارس جنوبی دستگیر شدند
↩️ معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر:
🔹لیدرهای اغتشاشات تجمع مسالمت آمیز کارگران پارس جنوبی دستگیر شدند
🔹در این تجمع مسالمتآمیز عدهای آشوبگر وارد ماجرا شده و چند کانکس آتش زدند که با درایت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی لیدرهای اصلی شناسایی، دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شدند.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
🌸 زیارت امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در روز چهارشنبه ✨السَّلامُ عَلَ
🌹روز پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیهالسلام) است.
✨السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَ خَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، وَ هٰذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَ إِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
#صحیفه_بخوانیم #دعای_پناه_بردن_به_خداوند_از_شر_شیطان 🔰 فرازی از هفدهمین دعای صحیفه سجادیه (۸) 🔸 ال
#صحیفه_بخوانیم
#دعای_پناه_بردن_به_خداوند_از_شر_شیطان
🔰 فرازی از هفدهمین دعای صحیفه سجادیه (۹)
🔸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَوِّلْ سُلْطَانَهُ عَنَّا، وَ اقْطَعْ رَجَاءَهُ مِنَّا، وَ ادْرَأْهُ عَنِ الْوُلُوعِ بِنَا.
🔹 خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و سلطه و تسلّط شیطان را از ما بگردان و امیدش را از ما قطع کن و او را از حرص ورزیدن به گمراهی ما دفع فرما.
📚 صحیفه سجادیه، دعای هفدهم
🍃🍃🍃
@Fahma_KanoonTaha
🔴 سلطنت ماندگار
♦️ سلیمان بن داوود (علیه السلام) در موکب خود از جایی عبور می کرد و پرندگان بر او سایه افکنده و جن و انس از چپ و راستش ملازم او بودند.
♦️ راوی می گوید: سلیمان به عابدی از بنی اسرائیل رسید. عابد گفت: سوگند به خدای پسر داوود! خدا به تو سلطنتی بس بزرگ داده است.
♦️ سلیمان گفت: یک #سبحان_الله که در نامه عمل مؤمن ثبت شود، بهتر از آن چیزی است که به پسر داوود داده شده است؛ زیرا آن چه به پسر داوود داده شده از بین می رود؛ ولی ذکر خدا می ماند.
📚 راه روشن، ج ۵، ص ۴۹۰
@Fahma_KanoonTaha
💢 یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید چطور باشد
♦️امام خمینی(ره): دولت واقعاً باید با تمام قدرت آنطوری که علی علیه السلام برای محرومین دل می سوزاند این هم با تمام قدرت، دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد.
📚صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۱۵۹
@Fahma_KanoonTaha
🔴 امر و نهی مکرّر [شیوه تکرار]
امام خامنه ای(مد ظله العالی):
♦️«بزرگترین حربه در مقابل گناهکار، گفتن و تکرار کردن است. اینکه یک نفر بگوید اما ده نفر ساکت بنشینند و تماشا کنند، نمی شود. اگر یکی دچار ضعف نفس بشود، یکی خجالت بکشد و یکی بترسد، اینکه نهی از منکر نخواهد شد... در مقابل این منکرات، عامل بازدارنده، نهی است؛ نهی از منکر. بگویید: «آقا، نکن.» این تکرارِ «نکن» برای طرف مقابل، شکننده است. این نکتۀ اول؛ که نهی از منکر، اراده و تصمیم و قدرت و شجاعت لازم دارد، که بحمدلله، در قشرهای مردم ما و در زن و مرد ما وجود دارد. باید آن را به کار بگیرید. منتظر نباشید که دستگاه ها بیایند و کاری بکنند. » (۱)
♦️هزار نفر بگوید!
«عاملی که جامعه را اصلاح می کند، همین نهی از منکر زبانی است. به آدم بدکار، به آدم خلاف کار، به آن آدمی که اشاعه ی فحشا می کند، به آن آدمی که می خواهد قبح گناه را از جامعه ببرد، مردم باید بگویند. ده نفر، صد نفر، هزار نفر! افکار عمومی روی وجود و ذهن او باید سنگینی کند. این، شکننده ترین چیزهاست.» (۲)
♦️تجربه کنید!
«من چند سال است که گفته ام امر به معروف و نهی از منکر. البته عدّه ای این کار را می کنند؛ اما همه نمی کنند. همه تجربه نمی کنند، می گویند آقا چرا اثر نمی کند؛ تجربه کنید. منکری را که دیدید، با زبان تذکّر دهید. أصلاً لازم هم نیست با زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کی می تواند منکر را ادامه دهد؟» (۳)
♦️بارها گفته شود!
«نهی از منکر کردن، مثل این است که بگویید آقا چرا این کار را می کنی؟ این چه حرکت بدی است که انجام می دهی؟ یک نفر بگوید، دو نفر بگویند، ده نفر بگویند؛ بالاخره طرف مجبور می شود ترک کند؛ یعنی اگر بارها گفته شد، روحاً مغلوب می گردد.» (۴)
▫️پی نوشت ها:
۱. ۱۳۷۱/۷/۲۹ دیدار با قشرهای مختلف مردم.
۲. ۱۳۷۱/۴/۲۲ دیدار با فرماندهان نیروهای مقاومت بسیج سراسر کشور.
۳. ۱۳۷۷/۲/۲۲ پرسش و پاسخ دانشگاه تهران.
۴. ۱۳۷۷/۱۲/۴ پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سر دبیران نشریات دانشجویی.
📚برگرفته از کتاب "فعل خوبان" نگرشی نو به امر به معروف و نهی از منکر، اثر #عبدالرحیم_بیرانوند
@Fahma_KanoonTaha
http://l1l.ir/2o-6
💢 «کاپیتولاسیون» به زبان ساده!
♦️امام خامنه ای(مد ظله العالی): «[پیش از پیروزی #انقلاب_اسلامی] آمریکائیها چند ده هزار مامور در ایران داشتند اینها مامورین سیاسی بودند، امنیتی بودند، نظامی بودند؛ در داخل مجموعهی مدیریت ایران - چه در ارتش، چه در سازمانهای اطلاعاتی، چه در بخشهای برنامهریزی، چه در بخشهای گوناگون دیگر - نشسته بودند، پول و مزد خودشان را به اضعاف مضاعف از دولت ایران میگرفتند، اما برای #آمریکا کار میکردند. این کار بدی بود که در کشور ما اتفاق افتاده بود. رژیم طاغوت #پهلوی به خاطر وابستگیاش به آمریکا، به خاطر مزدوریاش برای آمریکا، بتدریج در طول چند سال اینها را داخل کشور آورده بود. تا اینجای کار، بد بود؛ اما آنچه که اتفاق افتاد، یک چیز بد مضاعف بود، بد به توان چند بود.
♦️ آن کار بد مضاعف این بود که آمدند در مجلس شورای ملی و مجلس سنای آن روز تصویب کردند که مامورین آمریکائی از دادگاههای ایران و امکانات قضائی و امنیتی ایران معافند. یعنی اگر فرض کنید یکی از این مامورین جرم بزرگی در ایران مرتکب شود، دادگاههای ما حق ندارند او را به دادگاه بطلبند و محاکمه کنند و محکوم کنند؛ این اسمش #کاپیتولاسیون است.
♦️این نهایت ضعف و وابستگی یک ملت است که بیگانگان بیایند در این کشور، هر کاری دلشان میخواهد، بکنند؛ دادگاههای کشور و پلیس کشور اجازه نداشته باشند اندکتعرضی به اینها بکنند. آمریکائیها این را از رژیم #طاغوت خواستند، رژیم طاغوت هم دودستی تقدیمشان کرد: قانون کاپیتولاسیون.»
♦️ #روایت_تاریخی: حضور سُلطهطلبانهی مأموران آمریکایی در ایران در زمان رژیم پهلوی و تصویب قانون کاپیتولاسیون در جهت مصونیت آنها
🗓 بیست و یکم مهر سالروز تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۴۲
@Fahma_KanoonTaha
🔴 کاپیتولاسیون چه بود و از کجا آمد/ روند اجرا و لغو نهایی کاپیتولاسیون در ایران
♦️کاپیتولاسیون به این معناست که اگر تبعه کشوری در کشور دیگر مرتکب جرم یا جنایتی می شد آن کشور حق دستگیری و مجازات وی را نداشت و باید به کشور خود فرستاده می شد تا طبق قوانین کشور خودش با آن برخورد شود
♦️کاپیتولاسیون موجب برتری و تقدم اتباع خارجی بر اتباع کشور می شد و باعث می گردید که رجال مملکت را به بیگانگان و قدرت قضایی و سیاسی آنان سوق دهد و حتی در سایه کاپیتولاسیون، بیگانگان هر چه می خواستند به ایران وارد و یا از ایران خارج می کردند. کاپیتولاسیون اصل حاکمیت و استقلال کشور را متزلزل می ساخت و به قوانین خارجی اعتبار برون مرزی می بخشید و اتباع کشور را از حمایت کامل قضایی محروم می کرد و حق مشروع آنان را به بیگانگان می داد و به دلیل همین مضرات جبران ناپذیر، مردم ایران نسبت به کاپیتولاسیون عکس العمل های شدیدی از خود نشان می دادند.
♦️با درخواست وپیگیری امریکا لایحه مصونیت مستشاران و تبعه آمریکا در ایران در ۱۳ مهرماه ۱۳۴۲ در مجلس عالیه به تصویب رسید و در ۲۱ مهرماه ۱۳۴۳ مجددا مورد تصویب نمایندگان دو مجلس سنا و شورای ملی قرار گرفت.
♦️در ۴ آبان ۱۳۴۳، امام خمینی(ره) با ایراد سخنرانی مهیج و کوبنده، موضع نهضت را در برابر استکبار غرب و شرق روشن ساخت. اعلامیه امام (ره) در تیراژ وسیعی چاپ و منتشر شد؛ فرازهایی از این اعلامیه به شرح زیر است: " آیا ملت ایران می داند که مجلس به پیشنهاد دولت سند بردگی ملت ایران را امضا کرد؟.... سند وحشی بودن ملت مسلمان را به آمریکا داد.... قلم سیاه کشید بر جمع مفاخر اسلامی و ملی ما... اهانت به ارتش محترم ایران و صاحب منصبان و درجه داران نمود... حیثیت دادگاههای ایران را پایمال کرد... اکنون مستشاران نظامی و غیر نظامی آمریکا با جمیع خانواده و مستخدمین آنها آزادند هر جنایتی بکنند. هر خیانتی بکنند، پلیس حق بازداشت آنها را ندارد... بر پیشوایان دول اسلامی است که فریاد ما را به دنیا برسانند... هدف مراجع عظام و روحانیون در هر جا باشند یکی است و آن پشتیبانی از دیانت مقدسه اسلام و قرآن مجید و طرفداری از مسلمین است....
♦️لذا در سیزده آبان امام(ره) را از قم دستگیر و به ترکیه تبعید کردند.
♦️حسنعلی منصور که تصویب کاپیتولاسیون و به دنبال آن تبعید امام خمینی را انجام داده بود در نخستین روز بهمن سال ۱۳۴۳ توسط یکی از اعضای "هیات موتلفه اسلامی" به نام محمد بخارایی کشته شد.
♦️سرانجام با پیروزی انقلاب به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب شورای انقلاب در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸، حق کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات آن برای همیشه و به طور نهایی لغو شد.
@Fahma_KanoonTaha
👆اگر کسی فریاد نزند گناهکار است
♦️۲۱ مهر ١٣٤۲
تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلس شورای ملی
@Fahma_KanoonTaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر میخواهید بدانید کاپیتولاسیون چه بود این ویدئو را ببینید
♦️۲۱ مهر سالروز تصویب کاپیتولاسیون در مجلس ملی
@Fahma_KanoonTaha
🏴 سالروز شمسی عاشورا
🌹واقعه عاشورا ۲۱ مهر سال ۵۹ شمسی رخ داده است
@Fahma_KanoonTaha
❤️باید همیشه نام تو نقش جبین شود
هر گوهری که فاطمه دارد چنین شود
♦️دشمن حریف شیعه حیدر نمیشود
هرگز حریف هیبت رهبر نمیشود
#اسماعیل_رضایی
@Fahma_KanoonTaha
🔴 تزریق ویروس خطرناک انفعال و بی تفاوتی به بهانه «عدم دو قطبی سازی» / ترس از دو قطبی شدن؛ چرا؟!
♦️یکی از علل مهم گسست های اجتماعی دمیدن در دو قطبی هایی است که مردم را در مقابل همدیگر قرار می دهد و امروز یکی از راهبردهای کلیدی دشمنان، التهاب آفرینی و نفرت پراکنی در کشور از طریق تحریک قطب های متقابل در متن یا نهان جامعه است که البته در بسیاری از اوقات این دو قطبی شدن ها فرسنگ ها با نیازهای واقعی جامعه فاصله دارد و فقط ابزار رسانه ای در برجسته کردن آن موثر است.
نگارنده به جدّ معتقد است که دو قطبی کردن جامعه مطلوب نیست، اما لازم است همه کنشگران فرهنگی و سیاسی به پنج نکته مهم توجه کنند:
⛈ غالبا این، جریان رسانه ای دشمن بوده که با ابزار رسانه و یارگیری از مردم در ایجاد دو قطبی و یا تحریک حساسیت آن نقش داشته و معمولا واکنش مؤمنان جامعه حالت تدافعی داشته که آن هم برای حفظ حداقل ها بوده بنابراین در مواجهه با دو قطبی سازی دیگران حق نداریم نیروهای مؤمن و دغدغه مند را که از سر تکلیف دینی عکس العملی نشان داده اند تخطئه کنیم و الا جوانان مؤمن و انقلابی اگر می خواستند فضای الفت و همدلی را در جامعه به سبب هنجار شکنی هایی که رخ می دهد بشکنند قطعا فضا به گونه دیگری می شد.
⛈ اگر چه باید مراقب دو قطبی سازی های بی فایده و کاذب بود اما باید توجه کرد که گریزی هم از دو قطبی های موجود در جامعه نیست و نمی توان از آنها فرار کرد چون ترس از دو قطبی شدن فضا سبب عدم اعلام موضع قاطع، صریح و به موقع از طرف مؤمنین و منفعل شدن در برابر دو قطبی سازی های رسانه ها و جریان های معاند و در نهایت تسلیم در مقابل اراده دشمن می شود که آن نیز خطایی آشکار است و استحاله فرهنگی مورد نظر دشمن را سرعت می بخشد و قطعا در جنگ اراده ها جبهه مؤمنان را مغلوبه می کند.
⛈ قرآن کریم پر است از بیان دو قطبی های موجود در جامعه و توصیه به استقامت در مقابل فشارهایی که در مقابل جریان توحید وجود دارد.
اصلی ترین دو قطبی نیز از منظر قرآن کریم دو قطبی ایمان و کفر است و دیگر مفاهیم متضاد در قرآن کریم مثل نور و ظلمت، خیر و شر، حق و باطل و مانند آن متفرع بر محور اصلی کفر و ایمان هستند.
آنچه از حدیث جنود عقل و جهل در ابتدای کافی شریف استفاده می شود نیز این است که دوگانگی بین دو قطب فلسفی معرفتی در نظام خلقت(عقل و جهل)امری اجتناب ناپذیر است.
⛈ امروز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با محوریت قرآن و عترت مورد تهاجم همه جانبه جبهه کفر و نفاق با محوریت التقاط و هوس قرار گرفته و توجه به اصل مقابله به مثل در دفاع از آرمان ها و اصول باید مورد توجه قرار بگیرد نه اینکه با کج فهمی یا حماقت، حضور میدانی جوانان و نوجوانان دلباخته به اسلام در مقابله با این شیطنت ها را دو قطبی سازی بنامیم و آنها را دلسرد کنیم.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مقابل دو قطبی سازی قریش پس از غزوه حمراء الاسد که شعار «اعل هبل اعل هبل»می دادند به اصحاب خود دستور دادند شعار «الله اعلی و اجلّ» سر بدهند.
⛈ تجربه ثابت کرده که موضع گیری انفعالی برخی از مسئولان و نخبگان فرهنگی کشور، در مقابل تهاجم هیبریدی دشمن و استفاده رسانه ای معاندان از راهبرد دو قطبی سازی نه تنها فضای جامعه را رو به آرامش نمی برد بلکه امنیت اخلاقی و معنوی جامعه را رو به روز بیشتر به مخاطره خواهد انداخت و سنگرهای بیشتری را در عرصه فرهنگی از جبهه انقلاب خواهد گرفت.
نتیجه این انفعال هم می شود تئوریزه کردن ترک امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک ابزار مهم نظارت عمومی و یک فریضه مسلّم شرعی، آن هم از طرف عده ای به ظاهر مذهبی و انقلابی و این خطری است که امروز جامعه مذهبی ایران را تهدید می کند.
💡 جامعه مؤمنان در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی قطعا با مانع تراشی های بیشتری از سوی دشمنان اسلام مواجه می شوند اما آنچه در این میان مهم است استقامت و عدم انفعال در مقابل هوچی گری های جریان های معاند است.
📝 محمد استوار میمندی
مدیر حوزه علمیه فارس
@Fahma_KanoonTaha