eitaa logo
حضرت استاد فرحناکی دام ظلّه الوارف
397 دنبال‌کننده
159 عکس
68 ویدیو
24 فایل
کانال رسمی استاد شیخ حسین فرحناکی دام ظله استاد خارج فقه و اصول در حوزه علمیه مشهد مقدس توسط ادمین @ahmadafshar0 اداره می‌شود آدرس دیگر شبکه های اجتماعی https://zil.ink/Farahnaki_ir کانال درس فقه: @feqhfarahnaki کانال درس اصول: @osulfarahnaki
مشاهده در ایتا
دانلود
خلقت نورانی اهل بیت صلوات الله علیهم (برگرفته از درس خارج ۳/صفر/١٤٤٢ مصادف با ۳۱/شهریور ماه/۱۳۹۹) علم در قرآن و لسان معصومین صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین و یا حداقل به قول آقایون در صدر اسلام قبل از ورود فلسفه و این مبانی فلسفی به چه معنی است؟ دو ادعا است: 1- تفاکیک: علم به معنای نور است نه دانستن؛ و حدود 6 یا 7 دلیل می‌آورند الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ (مصباح الشريعة / 16 / الباب السادس في الفتيا) 2- تفاکیک: علم فرقش با قطع این است که: قطع: صفت نفسانی است در مقابل ظن؛ و علم: آن رسیدن به واقع را علم می‌گویند هر دو بیان از تفاکیک است که در راستای اثبات مطلبی هستند که قائل می‌شوند بر اینکه العلم نور (البته همه ایشان قائل نیستند لذا نسبت به نحو مطلق نمی‌دهیم بلکه برخی قائلند) و فقط هم قائلند که العلم نور و کار به جایی می‌رسد که اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم خلقتشان ظلمانی است چرا که نور به ایشان اعطاء شده است، پس ذاتشان بر ظلمت است. و آن نوری که می‌گویند حقیقة النور غیر از نور مادی است. و چنانچه از برخی از ایشان نقل شده است این گونه بیان داشتند که 14 طائفه روایت داریم که خلقت اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم باید ظلمانی باشد. که برخی از طوائف این است که خدا ما را خلق کرد و به ما علم را اعطاء فرمود پس معلوم میشود که ذاتشان ظلمانی است. در تنبیهات هم دارد این مطالب را البته گفتیم که برخی از ایشان قائلند لذا در کتاب ابواب الهدی مرحوم میرزی مهدی اصفهانی رحمةالله علیه بحث خلقت ظلمانی را نفی می‌کردند و عبارت ایشان اینگونه بود که نور عقل و نور علم و نور اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم که چند مورد دیگر را برمی‌شمارند و می‌گویند که اینها جز نور حق چیز دیگری نیستند. و عبارات ایشان حداقل با چیزی که ما از برخی از آن ها شنیده بودیم موافق نبود. که ما گفتیم که آن روایات که می‌گویند "اول ما خلق الله العقل" و آن روایت که می‌گوید "اول ما خلق الله نوري" ظاهرا این ها یکی هستند که دو تا اسم دارند، عقل کل في الکل پیامبر صلی الله علیه وآله هستند و ایشان نور هستند، و اقتضاء جمع بین ادله هم همین است و در "خلقکم انوارا" نیز نیازی به توجیه شما نداریم. و آنچیزی را هم که شما فرمودید "رب زدنی علما" منافاتی ندارد، حضرات معصومین صلوات وسلامه الله علیهم چه در علمشان حدوثا و چه در بقاء آن و چه در ازدیادش به پرودگار عالم نیاز دارند و اگر مرادتان این است که مال خودشان نیست، خوب بله فرق بین خداوند تبارک وتعالی و اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم همین است. می‌خواهیم بگوییم که خداوند تبارک و تعالی حضرات معصومین صلوات الله علیهم را نور علم خلق کرد و این جمع با روایات هم سازگار است، چرا که باید خلقت اهل بیت ممتاز باشد چون تعبیر بعضی از روایات این است که ما موجودات و مخلوقات عادی نمی‌توانیم از خداوند متعال مستقیما کسب فیض کنیم و آن واسطه فیض حضرات معصومین صلوات الله وسلامه علیهم فرمودند که نفس های مبارک ایشان هستند، چرا که بدون واسطه افاضه آتش به آب نمی‌شود بلکه باید ظرفی باشد. پس خلقت ایشان باید یک خلقت خاصی باشد که دیگر نیازی به واسطه نداشته باشد و بتواند مستقیم بگیرد. لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اصول کافی استاد فرحناکی دام ظله موضوع: کتاب الحجة باب ان الأئمة ورثوا علم النبي وجميع الأنبياء والأوصياء زمان: پنجشنبه ۲/ربیع الثاني/١٤٤٢ مصادف با ٢٩/آبان ساعت: هفت ونیم ( ۷:۳۰ ) صبح مکان: مدرسه آیةالله خوئي رضوان الله علیه _ مدرس آیةالله سیدان حفظه‌الله https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اخلاق شبّر استاد فرحناکی دام ظله زمان: پنجشنبه ۲/ربیع الثاني/١٤٤٢ مصادف با ٢٩/آبان ساعت: 15:15 مکان: میدان شهدا- عبادی2- محمدزاده15 پلاک5 لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
قصص العلماء.mp3
2.04M
داستانی کوتاه از برنامه ایت الله میلانی در ایام تبلیغ لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اصول کافی استاد فرحناکی دام ظله موضوع: کتاب الحجة باب ان الأئمة ورثوا علم النبي وجميع الأنبياء والأوصياء حدیث ۲ زمان: پنجشنبه ١٠/ربیع الثاني/١٤٤٢ مصادف با ۶/آذر ساعت: هفت ونیم ( ۷:۳۰ ) صبح مکان: مدرسه آیةالله خوئي رضوان الله علیه _ مدرس آیةالله سیدان حفظه‌الله https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
13990903 _ اخلاق.mp3
5.85M
به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام در این ضمن جواب آقایی که ادعا کردند اهل بیت علیهم السلام غنی بودند پس طلاب هم باید غنی از لحاظ مادی باشند و معنای غنی در روایات لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir @osulfarahnaki @feqhfarahnaki
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اخلاق شبّر استاد فرحناکی دام ظله زمان: پنجشنبه ۱۰/ربیع الثاني/١٤٤٢ مصادف با ۶/آذر ساعت: 15:15 مکان: میدان شهدا- عبادی2- محمدزاده15 پلاک5 لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
⭕️معنای اصلی لقب کریمه حضرت معصومه (س) چیست؟ 🔸حجت الاسلام و المسلمین فرحناکی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: 🔹معنای کریمه در قرآن و احادیث بسیار زیاد و به معنای عصمت نزدیک است. 🔹علاقه قلبی شدید بین حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) برقرار بود. 🔹حضرت معصومه(س) پس از ۱۷ روز اقامت در قم، رحلت فرمودند. 👉 yjc.ir/00Vluh 🆔 @YjcNewsChannel
نكته اصولی در بحث منجزیت علم اجمالی (برگرفته از درس خارج استاد مورخ 24/8/99) توجه به این نکته لازم است که بحث ما در تنجیز علم اجمالی است و اینکه حجیت علم اجمالی تا چه حد برش دارد و این ربطی به مقام امتثال ندارد؛ چون مقام امتثال بعد از مقام تنجیز است که بر ذمة مکلف امتثال را می‌آورد و شارع مقدس گاهی در مقام امتثال کوتاه می‌آید و این معنایش این نیست که منجز ما تنجیزش اقتضایی و تعلیقی بوده است اگر مولی ترخیص ندهد! نخیر اتفاقا تنجیزش علیتی بوده است، لکن این مقام، مقام امتثال بوده است. لهذا مشهور که قائلند به علیت علم تفصیلی نسبت به تنجیزش یعنی اینکه مولی حق ترخیص ندارد(گفتیم که ترخیص به این معنی که مولی با اینکه تحفظ بر حکم کرده است معذلک می‌خواهد ترخیص بدهد نه اینکه بیاید و رفع ید بکند) اگر قائل شدیم به علیت علم تفصیلی که مشهور هم قائل شدند به همین شدند، معذلک گاهی در مقام امتثال شارع مقدس جعل بدل کرده است و این اشکالی ندارد و این معنایش غیر از ترخیص است. سیدنا الروحاني ره در منتقی تصریح بر این مطلب دارند اگر چه که خودشان در جایی دیگر ملتزم نیستند، و ظاهرا صحیح هم همین است. مثلا در نماز که باید احراز اجزاء و شرایط را بکنیم، خب علم داریم به اینکه نماز رکوع دارد و قرائت شرط است و ... و به اینها علم تفصیلی هم داریم، اما در مقام امتثال شارع مقدس می‌آید و قاعده فراغ و تجاوز را پیاده می‌کند،! این معنایش این نیست که شارع مقدس جعل ترخیص کرده باشد. در اینجا که من شک دارم که نماز را با رکوع انجام داده‌ام یا نه شارع می‌گوید بگو إن شاء الله من نماز را با رکوع انجام داده‌ام، بقیه نمازت بخوان و نماز تو صحیح است. این جا مولی در مقام امتثال دخالت کرده است و این نماز مشکوک الرکوعیة را معلوم الرکوع لحاظ کرده است، مشکوک الإمتثال را امتثال تصور کرده است. این ربطی به مقام تنجیز ندارد این معنایش این نیست که مولی از تنجیز علم اجمالی رفع ید می‌کند. خلاصه: اینکه جعل بدل در مقام امتثال معنایش این نیست که پس آن منجز منجزیتش اقتضایی بوده است ما میخواستیم جلوی این ملازمه که را بگیرم لذا ملازمه ای در میان نیست؛ و الا باید بگوییم در علم تفصیلی که اکثریت علماء(تقریبا اتفاقی) قائل به علیت بوده‌اند معذلک جعل بدل را در مقام امتثال را قبول می‌کنند. مانند: بحث اجزاء که گفتیم اجزاء مساوی با تصویب نیست بلکه اجزاء عکس تصویب است، اجزاء معنایش این است که واقع است اما تصویب یعنی واقع رفت و چیز دیگری آمد، اجزاء یعنی اینکه واقع بود اما شارع مقدس همین را راضی شده است بجای امتثال آن؛ ما نحن فیه هم همین است منجزیت را شارع مقدس پذیرفته است اما می‌گوید که من این را همان حساب کردم، شما باید نماز تام چهار رکعتی می‌خواندی اما من همین مشکوک چهار رکعتی را چهار رکعت نوشتم پس معلوم می‌شود که آن علم منجز بوده است که شما باید چهار رکعت می‌خواندی وشارع مقدس می‌گوید که ما چهار رکعت برای تو حساب کردیم. که ظاهرا خیلی از بزرگان هم این را خلط کرده‌اند. لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir کانال أستاد: @Farahnaki_ir کانال درس اصول: @osulfarahnaki کانال درس فقه: @feqhfarahnaki
سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اصول کافی استاد فرحناکی دام ظله موضوع: کتاب الحجة باب ان الأئمة عليهم السلام عندهم جميع الكتب التي نزلت من عند الله عز وجل وانهم يعرفونها على اختلاف ألسنتها زمان: پنجشنبه ١٧/ربیع الثاني/١٤٤٢ مصادف با ١٣/آذر ساعت: هفت ونیم ( ۷:۳۰ ) صبح مکان: مدرسه آیةالله خوئي رضوان الله علیه _ مدرس آیةالله سیدان حفظه‌الله @Farahnaki_ir اینستاگرام | تلگرام | درس اصول | درس فقه