فردای اینکه اغتشاشات کامل بخوابد و شرایط به حالت عادی بازگردد، باید سخت کار کنیم.
ما سالهاست در بحرانها فعال میشویم و فردای آن به خواب فرو میرویم!! دستگاهها، نهادهای مسئول و البته #خانوادهها نباید منفعل باشند. ما نسبت به بچههایمان وظایفی داریم که هیچ نهاد و ارگانی نمیتواند جایگزین ما شود و آن کارها را انجام بدهد.
سوای درس و تحصیل بچهها، چقدر دغدغه داریم #اخلاق و ادب را برای خودمان و فرزندمان اعتلا ببخشیم؟ چقدر #ادب موضوع ماست؟!
مگر امیرالمومنین نفرمودهاند:
🔹« وَ لَا ميرَاثَ كَالْأَدَبِ»
«هیچ میراثی (ارثی) مثل ادب نیست»
یا در روایات شریف دیگری از امیرمؤمنان آمده است:
🔹«خَیْرُ ما وَرَّثَ الاْباءُ لِلاْبْناءِ الاْدَبُ»
«بهترین چیزى که پدران براى فرزندان به ارث مى گذارند ادب است».
همچنین در حدیث دیگرى از حضرت نقل شده:
🔹«قَلیلُ الاْدَبِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرِ النَّسَبِ»
«کمى ادب بهتر از برجستگى بسیار نسب است.»
چقدر خودمان را مخاطب این کلام نورانی میدانیم؟!
( اول به خودم میگویم ... )
🔴 فاحشه خانه ای بنام #ویترین_روبیکا
🔹 آقایان مسئول زودتر اینستاگرام را از فیلترینگ در بیارید تا به درآمد مردم لااقل ضربه ای نخورد و الا روبیکا هیچ فرقی با اینستاگرام ندارد!!!
🔹 فقط بزرگواران کافیه در روبیکا قسمت ویترین وارد شوند تا به عمق فاجعه پی ببرند
🔹 یا جمع میکنید یا جمع خواهیم کرد، خجالت هم خوب چیزیه، شمایی که بخاطر امنیت روانی، جوانان را از اینستاگرام به روبیکا سوق میدید تا حالا فکر کردید که روبیکا چه امنیتی برای جوانان تدارک دیده؟؟
🔹 باید فضا را آماده پذیرش حجاب کرد و قدم به قدم پیش رفت نه اینکه بدون هیچ زمینه سازی برویم خیابان ها و تذکر بدهیم، چون الگوی جوانان چه بخواهیم چه نخواهیم همین سلبریدی ها هستن
🔹 زمینه سازی یعنی ساماندهی فضای مجازی، ساماندهی سلبریدی های بی عرضه، ساماندهی یعنی حذف نفوذی ها
🔹 حالا که دیگه فضای مجازی دست خودمونه دیگر چه بهانه ای دارید؟؟
🔹 اگر اثر فیلترینگ این است که من میبینم من فاتحهی این فیلترینگ را خواندم .
با عربدهکشی و #سلاح سرد و گرم، چند نفری بچههای پلیس و بسیج را میزنی، اگر زمین خورد و #شهید شد، میگویی بیعرضه بود ... اگر تو را زد، میگویی وحشی بود!
پای تروریستها را به کشور باز میکنی، اگر عملیاتش خنثی شد، میگویی ماجرا دروغ است، اما اگر #ترور کرد، میگویی کار خودتان است! اگر هم داعش مسئولیت را برعهده گرفت، میگویی: پس نیروهای امنیتی چه غلطی میکردند و بعد با امنیت نمک میریزی!
خجالت ندارد؟!!!
ضبط صوت خبرنگاری_31.mp3
29.76M
فایل صوتی شماره ۳۱ در باره اغتشاشات
🔴 تحلیل سید مختارموسوی از حادثه تروریستی درحرم شاه چراغ علیه السلام وجمع بندی از حوادث ۴۰ روز گذشته .
🔵 آنچه در ۴۰ روز گذشته در جای جای کشورمارخ داده است ، چه درخیابانها وچه در دانشگاهها وچه درمدارس وبرخی ادارات ، هیچکدام ازمصادیق اعتراضات مدنی ومردچی نبودند .
🔵 آنچه در ۴۰ روز گذشته در کشورما رخ داده است ؛ فاقد کوچکترین نشانه ، شباهت وقرابت نسبت به اعتراضات مدنی ومردمی مرسوم ورایج در دنیا است .
🔵 درحقیقت انچه در ۴۰ روز گدشته بر ملت وکشور ما گذشته است ، یک جنگ تمام عیار ازنوع جنگ شهری وتروریست شهری نیابتی بوده که سربازان فارسی زبان جبهه استکبار در شهرها ودانشگاهها ومدارس کشورما به نمایش گذاشته شد .
🔵 امیدوارم با کنار رفتن آخرین پرده در حادثه تروریستی شاهچراغ عزیز ، وگذشت یک چله ؛ حتی یک نفر هم در ایران وجود نداشته باشد که نسبت به ماهیت ایران ستیزی و اسلام ستیزی وارزش کشی آغشاشگران تردید داشته باشد .
سحرگه ره روی در سرزمینی
همی گفت این معما با قرینی
که ای صافی شراب انگه شودصاف
که درشیشه برآرد اربعینی
🔴داستان برهنگی، فحاشی و خشونت:
عاقبتِ نبرد معطوف به سبک زندگی
1⃣ در مواردی پیش از این، در دورۀ دولت قبل، رهبر انقلاب در مواجهه با اعتراضهای اجتماعی، هم «حقّ» را به معترضان میداد و هم آنها را «مردم» میانگاشت، ولی این بار:
🔹الف. اصل اتّفاق را به «غرب» نسبت داد و آن را «برنامهریزیشده» و «غیرخودجوش» دانست.
🔹ب. نظام و نیروی انتظامی و بسیج را «مظلوم» معرفی کرد، نه مقصر.
🔹ج. خواصی را که بر آتش دمیده بودند، «ملامت» و دعوت به «جبران» کرد.
🔹د. معترضان را نه «مردم» یا حتّی «جوانان»، بلکه سه دستۀ «عاملان دشمن»، «همراهان با دشمن» و «هیجانزدگانِ غافل» قلمداد کرد.
🔹هـ . به ضرورت مواجهۀ «امنیّتی» و «قضائی» اشاره کرد، نهفقط مواجهۀ «فرهنگی».
🔹ز. اعتراضها را «حاشیهای» و «فرعی» دانست، نه مسألۀ «اصلی» و «اساسی».
2⃣ رهبر انقلاب، یک سال پیش دربارۀ «بازسازیِ انقلابی در ساختار فرهنگ و رسانه» سخن گفته بود، امّا چنانکه از این تعبیر پیداست، هدف ایشان «عقبنشینی از ارزشها» و «انتخاب رویکرد انفعالی» نبوده و نیست، بلکه ایشان میخواهد ساختارهای رسمی و غیررسمی، هرچه «بیشتر» و «جدّیتر» به خدمت «ارزشهای انقلابی» گمارده شوند و بر «شتاب حرکتِ تکاملیِ انقلاب»، افزوده شود. این جهتگیری، بهطور کامل در مقابل خواستههای ضدّارزشیِ جریان اغتشاش است.
3⃣ بنابراین، نظام جمهوری اسلامی از مسیر رفته، باز نخواهد گشت، بلکه کوشش میکند شرایط اجتماعی و ساختاری را برای «زندگیِ» معطوف به «کمال» و «سعادت» و «حقیقت»، و نه زندگیِ معطوف به «ولنگاری» و «لاابالیگری» و «اباحیگری» فراهم سازد. «آزادی» نیز در قالب «مردمسالاریِ دینی» و بهخصوص در ساحتهای پساانتخاباتی آن، معطوف به «افزودن بر نقش مردم» و «نقادی عمومی» و «اندیشهورزی غیررسمی» خواهد بود، نه «کشف حجاب» و «برهنگی» و «اختلاط». ازاینرو، «زندگی» و «آزادی» در نگاهِ نظام جمهوری اسلامی، معنایی بسیار متفاوت از جریان اغتشاش دارد.
4⃣ و از آنجا که جریان اغتشاش در همراهسازی مردم با خویش ناکام ماند، نمیتواند تفسیر خود از «زندگی» و «آزادی» را بر نظام، تحمیل کند. زین پس، فضا برای روایتهای ضدّارزشی و اخلاقستیز و غربگرا از زندگی و آزادی، «تنگتر» و «منقبضتر» خواهد شد. «تهدید»های پدید آمده از سوی جریان اغتشاش، به یک «فرصتِ» تاریخی برای عبور از ولنگاریِ فرهنگی و منهدمکردن هستههای اشاعۀ سبک زندگیِ غربی تبدیل خواهد شد. جریان اغتشاش، تمام داشتههایش را صرف پیشروی فرهنگی کرد و برای آینده، هیچ ذخیره و اندوختهای ندارد. «نمایشهای وحشیانه» و «ظهوراتِ ضدّاخلاقیِ» جریان اغتشاش در این مدّت، حماقتبار بود و کار آن را تمام کرد .
🔴 ریشه «فحاشی» در تجمعات از کجاست ؟
🔹 از صحنههایی که این روزها برای انسان محترمی آزار دهنده است، دیدن تصاویر تجمعات چند ده نفره جماعتی به اسم دانشجو است که رکیکترین الفاظ را در شعارهای خود قرار دادهاند و فحشهای زشتی را در محیط دانشگاهی که چند هزار دانشجو دارد، فریاد میزنند و الفاظی را به زبان میآورند که حتی در بیفرهنگترین مکانها و از بیادبترین افراد شنیده نمیشود.
🔸 اما سئوال این است که چرا این جماعت، چنین افتصاحی را به جان خریدهاند؟ چرا این خشونت کلامی و پرخاشگری زننده را به عنوان شناسنامه خود انتخاب کردهاند؟ از این خشونت کلامی دنبال چه هستند؟
✅ برخی آن را در راستای پروژه صهیونیستی حیازدایی و نابودی کامل اخلاق و معنویت دانستهاند. عدهای معتقدند که این کار در راستای پروژه تغییر تصور مردم از نخبهها و دلزدگی نسبت به محیط علم و دانشگاه و گرفتن مرجعیت فکری از این نهاد دنبا میشود. برخی خرس خالهها هم در این بین معتقدند که وجود فحاشی در دانشگاهها نشانه سقوط اخلاقی جامعه و عدم موفقیت جمهوری اسلامی در حوزه دینداری جامعه است در حالی که تعداد افراد فحاش در دانشگاه ۱۰هزار نفره، حدودا ۵۰ تا ۱۰۰ نفر هستند. و اما در چند رسانه پرمخاطب و همسو با اغتشاشگران در توجیه این رفتار قبیح، نکته عجیبی نوشتهاند که در اعتراضات اخیر، فحاشی و رکگویی به رسانه دانشجویان تبدیل شده تا حاکمیت و مردم به آنها و مطالباتشان توجه کنند!
🔹 برای پاسخ به این سئوال، برخی منابع روانشناختی را مرور کردم. روانشناسان معتقدند هر آنچه که از انسان سر میزند، یک رفتار است. کلام انسان هم چیزی است که از او سر میزند و زیرمجموعه رفتار اوست. همه رفتارها هم معطوف به یک هدف است و هدف تک تک رفتارهای آدمی، ارضای یک یا چند نیاز از نیازهای درونی خودش است.
🔸 در منابع روانشناختی به طور کلی، چهار دلیل برای فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک توسط برخی افراد ذکر کردهاند:
1️⃣ روانشناسان اولین دلیل فحاشی را ناکامی فرد در زندگی شخصی یا اجتماعیاش میدانند. برخی انسانها هرگاه در راه رسیدن به هدفشان ناکام میمانند و نمیتوانند به چیزی که میخواستند، برسند، توازن فکریشان بهم میخورد و دست به رفتار خشونتآمیز از جمله خشونت کلامی و فحاشی میزنند.
2️⃣ دومین دلیل که روانشناسان برای فحاشی ذکر کردهاند، یادگیری و آموزشهای غیرمستقیم است. وقتی بچهها، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در محیطهایی زندگی میکنند که فحاشی، بد و بیراه گفتن، لغزشهای زبانی و کلا استفاده از زبان خشونت آمیز در آن محیط خانوادگی یا اجتماعی، یک عادت و امری معمولی است، طبعا آنها متأثر از فضای همان محیط رشد کرده و تربیت میشوند و از آن پس، به صورت ناخواسته، واکنشها به حوادث اطرافشان را با استفاده از واژههای رکیکی که همواره در خانه یا اطراف خود شنیدهاند یا با آنها مورد خطاب قرار گرفتهاند، بروز میدهند.
✅ از یاد نبریم که خشونت کلامی توسط زبان انجام میگیرد و زبان، تنها عضوی از بدن است که آموختههای مغز و ذهن را عملیاتی و تبدیل به صوت میکند. چنین افرادی وقتی در محیطی رشد میکنند که مملو از واژگان رکیک، تحقیرآمیز و خشونت کلامی است، در محاورات روزمره خود، همان واژگان را مورد استفاده قرار میدهند.
3️⃣ سومین دلیل روانشناختی فحاشی از نظر روانشناسان، آسیبهای روانی در افراد است. وقتی کسی از آسیبهای روانی رنج میبرد، در مواقعی که دچار هیجانات روحی میشود، واکنشهای خود به اتفاقات اطرافش را با خشونتهای کلامی يا خشونتهای رفتاری نشان میدهد. بدون شک کسی که مطالبات خودش را با الفاظ رکیک بیان میکند، آسیب روانی دارد.
4️⃣ چهارمین دلیل فحاشی از نگاه صاحبنظران، عدم مهارتهای گفتگو با دیگران است. وقتی فردی نمیتوانند آنچه در دل دارد را به زبان روشن بیان کند یا در برابر سئوالات و مطالباتی که قرار میگیرد، احساس ضعف و ناتوانی میکند، متوسل به خشونت کلامی میشود و ناتوانی خود در پاسخ را با فحاشی جبران میکند. طبعا در این فرض، هر چقدر ناتوانتر، فحشها هم رکیکتر میشود.
🔹 اهل علم در این حوزه به یک قاعده جالب در نگاه انسانهایی که فحاشی میکنند، اشاره کردهاند و آن این است که ادمهای پرخاشگر و فحاش، استراتژیشان این است که با فحاشی و پرخاشگری، کنترل خودت را از دست بده تا بتوانی کنترل دیگران را به دست بگیری!
🔸 به نظرم ریشه فحاشی و رکیکگویی در دانشگاهها به این چهار دلیل برمیگردد: احساس شکست، فقدان قدرت گفتگو و پاسخگویی، عدم تربیت و مشکلات روحی و روانی.
💢 البته یک هدف سیاسی را هم دنبال میکنند و آن عصبانی کردن طرف مقابل و ایجاد درگیری و تهیه خوراک برای روایتسازی رسانههای معاند است .