eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5هزار دنبال‌کننده
236 عکس
74 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣6⃣1⃣📌آیا اسلام حقوق بشر را می‌پذیرد؟ ✍ پاسخ 1⃣اسلام مترقی ترین حقوق بشر را ۱۴۰۰ سال قبل به جهانیان معرفی کرده است. 2⃣برای نمونه امام سجاد علیه السلام در روایتی طولانی به بیان حق اصناف مختلف بشر پرداخته است. 3⃣برخی از این موارد عبارتند از: حق آموزگار، حقّ دانش آموز، حقّ همسر، حقّ مادر، حقّ پدر، حقّ فرزند، حقّ برادر، حقّ احسان کننده، حقّ مؤذّن، حقّ امام جماعت، حق هم نشین، حق همسایه، حق دوست، حق شریک، حق بستانکار، حق مشاور، حق نصیحت کننده، حق بزرگ سالان، حق خردسال، حق شخص شادمان کننده، حق بدی کننده، حق هم کیش، حق اهل ذمّه. 4⃣ذکر این همه حقوق در اسلام نشان‌دهنده ی توجه فراوان اسلام به مسأله حقوق بشر است، به گونه‌ای که در صورت رعایت این حقوق، جامعه بشری تبدیل به مدینه فاضله ی حقیقی می‌شود. 5⃣تمام این حقوق، مبتنی بر انسان‌شناسی صحیح و در جهت رسیدن انسان به قرب الهی است. 6⃣در عین حال، اسلام با برخی امور ذکرشده در منشور جهانی حقوق بشر مخالف است که در یادداشت آینده به آن خواهیم پرداخت. 🆔@faryab110
🌄 رمضانِ بی‌فایده ✍🏻 عین‌صاد ❞ بعضى وقت‌ها ابرى مى‌آيد، امّا نمى‌بارد. برق مى‌زند، امّا نمى‌بارد. فرصت‌ها را مى‌دهند، امّا ما بهره نمى‌گيريم. رمضان‌ها آمده و رفته، اما جز خيس خوردن چرك‌ها چيزى برايمان باقى نمانده است. در همين شب‌هاى ماه رمضان، كه ما دور هم مى‌نشينيم و مى‌گوييم ماه رمضان جديد آمد. بايد مواظب باشيم و به خودمان فكر كنيم، ولى مانند كسى هستيم كه به حمام آمده است، ولى نه براى تطهير، كه براى بازى. وقتى بچه بوديم، نزديك عيد كه مى‌شد، ما را به حمام مى‌فرستادند. چند تا بچه بوديم، بدجنس و بازى‌گوش. گاهى سه ساعت در حمام مى‌مانديم...همديگر را مى‌زديم و پوست همديگر را مى‌كنديم... وقتى مى‌آمديم خانه، پشت گوش‌ها و پاهامان همه كثيف مانده بود. مادر ما هم كه خيلى دقيق بود، پشت گوش‌ها و آرنج‌هاى ما را نگاه مى‌كرد و مى‌پرسيد: اينها چيه‌؟! ما را تنبيه مى‌كرد و گريه مى‌كرديم. ما حمّام رفته بوديم، اما بازى كرده بوديم. در مقام تطهير نبوديم.رمضان‌ها آمده و رفته، امّا ما لَعْبِ به رمضان داشته‌ايم و جدّى نبوده‌ايم. @einsad 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣6⃣1⃣📌 دیدگاه اسلام درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر چیست؟ (قسمت اول) ✍ پاسخ 1⃣اعلامیه جهانی حقوق بشر، اندکی پس از جنگ جهانی دوم، در سال 1948 میلادی با رأی 48 کشور از اعضای سازمان ملل متحد در 30 ماده تصویب شد. 2⃣در مقدمه و ماده یک از این اعلامیه، انسان موجودی دارای کرامت و شایسته‌ی احترام و تکریم به شمار آمده است. 3⃣این سخن، اجمالا قابل قبول است و عمل به آن می‌تواند زمینه تجاوز به حقوق دیگران را از بین برد. 4⃣ولی در این اعلامیه، مفهوم و حدود کرامت روشن نشده، گویی که هر انسانی دارای کرامت و محترم است! 5⃣از نظر اسلام، خداوند انسان را برتر از دیگر موجودات و سایر موجودات را به خاطر انسان آفریده است. از این جهت، انسان دارای کرامت خدادادی است و بر همین اساس، می‌تواند بیش از هر موجود دیگری به خداوند که دارای کرامت ذاتی است، قرب پیدا کند. 6⃣ نوع دیگری از کرامت، اکتسابی و ارزشی است که با انجام اعمال نیک به دست می آید. از این جهت، انسان نیکوکار دارای کرامت و قابل احترام است. 7⃣ولی انسان بدکردار، شایسته‌ی احترام نیست، چنین انسانی می‌تواند از حیوان هم پست‌تر شود. اگر انسان نیکوکار و بدکار هر دو محترم باشند، در این صورت تفاوتی میان عمل خوب و بد نیست. 8⃣این سخن، تنها دیدگاه اسلام نیست، بلکه برخورد پلیس در تمام کشورها با جنایتکاران، نشان‌دهنده ی این حقیقت است که هر انسانی قابل احترام نیست. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: 🆔@faryab110
3⃣6⃣1⃣📌 دیدگاه اسلام درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر چیست؟ (قسمت دوم) ✍پاسخ 1⃣ماده سوم از اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: هر کس حق دارد از زندگی و آزادی و امنیت شخصی خویش برخوردار باشد. 2⃣این ماده، می‌تواند زمینه احترام به زندگی عمومی را فراهم آورد، در عین حال، چون به طور مطلق بیان شده، بر اساس این ماده، نمی‌توان زندگی هیچ‌کس را از او گرفت، حتی اگر زندگی هزاران نفر را گرفته باشد. ممکن است برخی کشورها به استناد همین ماده، مجازات اعدام را نفی کرده باشند. 3⃣این در حالیست که احترام به حق حیات کسی که حق حیات دیگران را محترم نمی‌شمارد، اولاً بی احترامی به حق حیات دیگران است، ثانیاً موجب سلب حیات دیگران می‌شود. به همین دلیل است که قرآن کریم، پس از تاکید بر اینکه مجازات قتل عمد، قصاص و اعدام است، تصریح میکند که قصاص موجب زندگی است.(بقره، ۱۷۹) بدین معنا که اجرای قانون قصاص و اعدام می‌تواند برای جنایتکاران، بازدارندگی داشته و در نتیجه ضامن حیات دیگر افراد باشد. 4⃣نیز, وقتی از «حق حیات» برای افراد سخن به میان می‌آید، این تلقی برای فرد پیش می‌آید که، میتوانم از حقم چشم‌پوشی کنم و در نتیجه خودکشی مجاز است. ولی در مکتب اسلام، «حیات» یک هدیه‌ی الهی است که انسان نسبت به حفظ آن تکلیف دارد، ازاین‌رو خودکشی حرام است. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: 🆔@faryab110