eitaa logo
کانال کنفرانس های ابرگروه فدائیان امام خامنه ای عزیز
446 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
317 فایل
🌹 امام خامنه ای عزیز: چیزی که قدرتمندترین آدم تاریخ (امیرالمومنین علیه السلام ) را آن گونه مظلوم کرد ، نبود #تحلیل_سیاسی در مردم بود والّا همه ی مردم بی دین نبودن، تحلیل سیاسی نداشتند. #تحلیل_سیاسی #رشد_سیاسی_جامعه #بصیرت_افزایی_کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
اما در دین ونگاه توحیدی برعکس است تمام انبیا آمده اند تا چشم دیگر انسانرا باز کنند وازیک چشمی انسانها جلوگیری کنند در بحث نوروز واصلا تمام اعیاد هم این نگاه بسیار ضروری ست والا عمر و وقت و انرژی و شخصیت خود را در امور یبسیار سطحی ومادی و کم ارزش تلف میکنیم در بحث نوروز هم همین مساله را باید مواظبت کنیم بهار طبیعت صرفا بهار عالم ماده است و برای جسم ما فقط می تواند الهام بخض تحول باشد اما حرکت وتحول وتغییر به اراده ی خود انسان هاست از خانه تکانی ظاهر باید به خانه تکانی دل و روح وجان هم برسیم از بهار جسم وماده باید به بهار روح و دل و جان هم برسیم والا ارزش چندانی نخواهد داشت وچه بسیار بهارها که آمده ورفته است اما انسانها هیچ تغییری در خود ایجاد نکرده اندواصلا پیام بهار رادرک نکرده اند!
حتی در تعالیم دنی هم به خوب کردن ظاهر توصیه شده است مثلا در نقلی داریم که حضرت امام صادق فرمود: «إِذَا کَانَ يَوْمُ النَّيْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ أَنْظَفَ ثِيَابِک‏؛ هر گاه نوروز فرا رسيد، غسل کن و پاکيزه‌ترين لباسهايت را بپوش!» الحمد لله فرهنگ عمومي نسبت به نظافت شخصي و پوشيدن لباس پاکيزه مناسب است؛ ولي نظافت نسبت به خيابانها،‌ پارکها و محلهاي تفريحي نيز مراعات شود و روز سيزدهم فروردين که روز طبيعت ناميده شده است،‌ به روز تخريب طبيعت تبديل نشود اما باید به تمیز کردن وپاکی دل هم برسیم واصولا طهارت جان و دل ورح از ظاهر بسیارمهمتر است
مقام معظم رهبری در جواب سؤالی درباره عید نوروز فرمودند: «اسلام با آداب و سنن ملّت‌های مختلف سر جنگ ندارد، گرچه که در اسلام آداب و سنن خاصّی هست، هیچ اشکالی ندارد که ملّت‌های گوناگون در کنار آداب و سنن اسلامی، آداب و سننی را که از قرن‌ها تجربه یا عادت یا به هر حال از گذشتگانشان به ارث برده اند، حفظ کنند. تنها یک شرط باید مورد ملاحظه قرار بگیرد و آن این است که این آداب و سنن ملّت‌ها با روح اسلام منافاتی نداشته باشد و هدف گیری حرکت اسلامی را مختل نکند... می دانیم که هدف اصلی اسلام عبارت است: از به کمال رساندن معنوی انسان‌ها که این هم در سایه تحقق یک اجتماع بر معنای توحید، عملی است و لاغیر... هر سنتی در جامعه که با این جهت گیری مخالفت بکند، با اسلام مخالف است و اسلام آن را قبول نمی‌کند... حالا یک ملّتی رسمش این است که اوّل بهار را جشن می‌گیرد و حلول بهار را برای خودش یک روز نو، روز شیرین و روشنی می‌داند، این چه اشکالی دارد؟ نوروز یعنی، روز نو، یعنی، اوّلین روز سال نو و مبداء سال را هم اوّل بهار می‌گیرد، این چیزی نیست که اسلام با آن مخالفت کند.» اینها فرمایشات رهبرند
، عید واقعی انسان - که برترین مخلوق الهی و گل سرسبد عالم خلقت است - بازگشت به خویشتن، توجّه به مبدأ هستی، تعلیم کتاب سعادتش و در نهایت خود را باز یافتن و به خدا رسیدن است. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «تعلّموا القرآن فانّه احسن الحدیث و تفقّهوا فیه فانّه ربیع القلوب...؛ (9) قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را بفهمید زیرا که بهار دل هاست.» یعنی، جان و روان انسان با تعالیم عالی الهی شکوفا می‌شود. با عمل به دستورات پروردگار به بار می‌نشیند. البته آن گونه که قرآن می‌فرماید: از بهار طبیعت، حیات دوباره یافتن گل‌ها و گیاهان، سبزه‌ها و درختان، به جنب وجوش آمدن پرندگان و حیوانات، طراوت یافتن باغ‌ها و چمن زارها، باید درس رستاخیز و بازگشت به سوی خدا را آموخت. خداوند متعال می‌فرماید: «زمین را جامد و افسرده و بی روح و بی جنبش می‌بینی، امّا همین که آب باران بر آن نازل کنیم، به جنبش و حرکت درآید و فزونی گیرد، و انواع گیاه‌های سرافراز می‌رویاند. این از آن جهت است که خدا حق مطلق است و نظام زنده کردن مرده‌ها در قبضه قدرت اوست، و اوست که بر هر چیزی تواناست سعدی در دیباچة گلستان چنین توصیف می‌کند: «فرّاش باد صبا را گفته، تا فرش زمردین بگسترد، و دایه ابر بهاری را فرموده، تا بَنات نَبات در مهد زمین بپرورد. درختان را به خلعت نوروزی، قبای سبز ورق در بر گرفته و اطفالِ شاخ را، به قدوم موسمِ ربیع، کلاهِ شکوفه بر سر نهاده. عُصاره نای به قدرت او، شهد فایق شده و تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته.» ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کاراند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری بنابراین، اگر کسی با چشم دل به مناظر دل‌انگیز بهاری بنگرد، عطر توحید از همه جا به مشامش می‌رسد.
نوروز، عید بیداری، پاکی، خلوص، صفا و صمیمیت است. در نوروز همان‌گونه که ظاهر خانه و لباس را پاک و تمیز می‌کنیم، باید خانه دل را نیز از آلودگیهای روحی و اخلاقی مانند کینه، عداوت، زشتی و گناه پاک کنیم. دل جایگاه عشق تو باشد نه غیر تو این خانه خدا است به شیطان نمی‌دهم و این زینت ظاهری و معنوی باید همچنان در تمام ایام تکرار شود. همچنان‌که امام عارفان، حضرت علی‌علیه‌السلام در سخنی درباره نوروز می‌فرماید: «نَیرُوزُنَا کُلُّ یوْمٍ؛ هر روز برای ما، نوروز است.» امام‌علیه‌السلام در یک سخن کلی، معیار شادی به‌ویژه در اعیاد را پاکی، صفا و دوری از گناه بیان فرموده است: «کُلُّ یوْمٍ لَا یعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِیدٌ؛ هر روزی که در آن روز، معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد، آن روز عید است.» و این فرمایش امیر مؤمنان‌علیه‌السلام اشاره به این موضوع دارد که روز ترک گناه، روز پیروزی و پاکی و بازگشت به فطرت نخستین است که همان معنای عید است. و در کلام دیگری در روز عید فرمود: «إِنَّمَا هَذَا عِیدُ مَنْ غُفِرَ لَهُ؛ این عید کسی است که آمرزیده شده است.» سید بن طاووس، از اندیشمندان نامور اسلامی، در مورد روز نوروز می‌نویسد: «نوروز، چون روز آغاز آفرینش است، مناسب است روز عید و شادی باشد و از اینرو وارد است که بهترین عطر به کار رود، و پاک‏ترین جامه پوشیده شود، و شکرگزاری گردد. با غسل آماده دعا شوند، و آن را با روزه و نماز مقرّر به کمال رسانند، که آغاز نعمت کبری است و آن برآمدن از نیستی به هستی است و سپس گرایش بشر به ثواب جاوید خدا؛ همچنان‌که فرمان داریم به بزرگداشت روز مبعث و غدیر که آغاز منصب نبوّت و امامت‌اند.»
از منظر آیات وحیانی قرآن، فصل بهار که روز احیاء دوباره طبیعت است و موجودات هستی، جان تازه‌ای می‌گیرند، خیلی شباهت به روز قیامت و زنده شدن انسانها دارد. خداوند در این‌باره می‌فرماید: «یخْرِجُ الْحَی مِنَ الْمَیتِ وَ یخْرِجُ الْمَیتَ مِنَ الْحَی وَ یحْی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کَذلِکَ تُخْرَجُونَ»؛ «او چنان خدای قدرتمندی است که زنده را از مرده بیرون آورد و مرده را از زنده. و زمین را پس از مُردنش زنده می‌سازد و شما نیز این چنین از گورها بیرون آورده می‌شوید.» واقعا اگر انسان به ندای فطرت گوش فرا دهد، در ایام نوروز و فصل بهار، از هر سو می‌شنود که به واسطه ریزش باران، پروردگار به زمین و به هسته‌هایی که درون زمین پنهان‌اند حیات تازه می‌بخشد و هر یک زندگی مجدد خود را آغاز می‌نمایند. حال خداوند قادر نیست در قیامت بدنهای هر یک از افراد بشر را که در اعماق زمین یا در اقطار جهان پراکنده‌اند، مجددا زنده کند؟ و بار دیگر زندگی خود را از سر گیرند؟ یک نکته‌ نوروز، یعنی روز نو اساسى در نوروز هست که در روایات ما به آن توجّه شده است.
نظر رهبری :((امام صادق به یکی از یارانش مى‌فرمایند : «أتدرى ما النیروز؟؛ آیا مى‌دانى نوروز چیست؟» بعضى خیال مى‌کنند که حضرت در این روایت، تاریخ بیان کرده است! که در این روز، هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضیه‌ نوح اتّفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام‌ اتّفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور مى‌فهمم که حضرت، «روز نو» را معنا مى‌کنند. منظور این است: امروز را که مردم، «نوروز» گذاشته‌اند، یعنى روزِ نو! روزِ نو یعنى چه؟ همه‌ روزهاى خدا مثل هم است؛ کدام روز مى‌تواند «نو» باشد؟)) رهبری:((شرط دارد. روزى که در آن اتّفاق بزرگى افتاده باشد، نوروز است. روزى که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگى را محقَّق کنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال مى‌زنند و مى‌فرمایند: آن روزى که جناب آدم و حوّا، پا بر روى زمین گذاشتند، نوروز بود؛ براى بنى آدم و نوع بشر، روز نویى بود. روزى که حضرت نوح - بعد از توفان عالم‌گیر - کشتى خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نویى است و داستان تازه‌اى در زندگى بشر آغاز شده است. روزى که قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویى براى بشریت است - حقیقت قضیه همین است؛ روزى که قرآن براى بشر نازل مى‌شود، مقطعى در تاریخ است که براى انسانها روز نو است - روزى هم که امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام‌ به ولایت انتخاب شد، روز نو است.)) شرط اینکه روزی نوروز باشد اتفاق بزرگ است یعنی هر روز یمی تواند نوروز باشد به شرط اتفاقی بزرگ در عرصه ی معنوی به سمت مثبت بعد رهبری نیتجه می گیرند که ((خوب؛ من حالا به شما عرض مى‌کنم. روزى که انقلاب پیروز شد «نوروز» است، روز نویى بود. روزى که امام وارد این کشور شد، براى ما نوروز بود. روز فتوحات عظیم این جوانان مؤمن و این ایثارگران ما در جبهه نبرد - علیه نظامیانى که از «ناتو» و «ورشو» و امریکا و شوروى و خیلى از مراکز دیگرِ قدرت تغذیه مى‌شدند - روز پیروزى جوانان ما - با ایمانشان - بر آنها «نوروز» است؛ روز نو است.)) شرط عید بودن نوروز این است که : (( حال اگر شما مى‌خواهید روز اوّلِ فروردین را هم براى خودتان روز «نو» و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کارى کنید و حرکتى انجام دهید؛ حادثه‌اى بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! «یا مقلّب القلوب و الابصار. یا مدبّر اللیل و النّهار. یا محوّل الحول و الاحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال‌» اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانى خود را درخشان‌تر کنید، حقیقتاً براى شما «نوروز» است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهاى مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را - که در این راه ریخته شده است - به دل خودتان منتقل کنید، براى شما «نوروز» است.)) رهبری بعد می فرمایند: ((عزیزان من! سعى کنید روز اوّل فروردین را براى خودتان «نوروز» کنید. بعضى کسان روز اوّل ِ فروردینشان «نوروز» نیست. ممکن است اوّل فروردین براى آنها از هر روز نحسى هم نحس‌تر باشد! اوّل فروردین - «نوروز» - براى آنهایى که در درون خود، به فساد و انحطاط گرایش پیدا مى‌کنند، آنهایى که خود را از خدا دور مى‌کنند، آنهایى که خود را از هدفهاى بلند این ملت و این انقلاب جدا مى‌کنند، نوروز نیست، روز عید نیست، روز جشن و روز شادى نیست؛ شوم است! این، آن حقیقت مسئله در باب نوروز است.)) جالبه که برای برخی نوروز روز شوم ونحسی است!!!!!
ضرورت خانه تکانی دل : رسول خدافرمود: «إِنَّ الْقُلُوبَ تَصْدَأُ کَمَا يَصْدَأُ الْحَدِيدُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا جَلَاؤُهَا قَالَ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ وَ ذِکْرُ الْمَوْتِ؛ اين دلها زنگار مي‌گيرند، مانند آهن که وقتي آب به آن برسد زنگ مي‌زند. گفته شد:‌ چه چيزي باعث جلاي قلب (و رفع زنگار) مي‌شود؟ فرمود: زيادي ياد مرگ و خواندن قرآن.» رسول خدا فرمود: «جَلَاءُ هَذِهِ الْقُلُوبِ ذِکْرُ اللهِ وَ تَلَاوَةُ الْقُرْآنِ‏؛ جلادهنده و صفابخش قلبها، ياد خداوند و خواندن قرآن است.» در مجموع : عید در اصطلاح اسلامى هر روزى است که خداوند در آن روز وعدة قبولى اعمال و برآوردن حاجات داده باشد. و از آنجا که هر روزى که انسان گناهى را مرتکب نشود، اعمال و دعاى او و اميد برآمدن حاجاتش وجود دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 پخش زنده سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب یکشنبه اول فروردین ساعت ۱۶:۳۰ 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز یکشنبه اول فروردین ۱۴۰۰ به مناسبت فرارسیدن سال نو بصورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران سخن خواهند گفت. 👈 سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه‌های صدا و سیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی بصورت زنده پخش میشود. 🔺️ نوروز امسال نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مشهد سفر نمیکنند و مراسم سخنرانی نوروزی که هر سال در روز اول سال نو و در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شد، به علت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش کرونا در مشهد مقدس برگزار نمیشود.
🔰 ورود به قرن ۱۳۰۰ آغاز دیکتاتوری رضاخان با کودتای انگلیسی بود و حالا آغاز قرن جدید در سال ۱۴۰۰ همراه با انتخابات است 🔺 رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی: وارد سال ۱۴۰۰ شدیم و با نگاه عرفی وقتی نگاه میکنیم این ورود در قرن جدید محسوب میشود ولو به لحاظ دقت محاسباتی اینجور نباشد اما عرفا میگویند وارد قرن جدید شدیم. یک مقایسه کوچک و پرمعنا با هنگام ورود کشور در قرن قبلی یعنی ۱۳۰۰ اگر بخواهیم بکنیم،‌ در سال ۱۳۰۰ آغاز دیکتاتوری وابسته رضاخان بود که در واقع کودتای انگلیسی به وسیله و به دست رضاخان بود. در واقع حکمرانی وابسته و دیکتاتوری و در حقیقت انگلیسی در کشور بود. امسال در ورود به قرن ۱۴۰۰، سال انتخابات است یعنی حکمرانی مبتنی بر اتکا به نفس و اعتماد به نفس ملی. ما ورودمان در این قرن یک تفاوت به این مهمی دارد.
🔰 در سال ۹۹ جهش تولید کامل صورت نگرفت اما در بخشهای مهمی تولید ما پیشرفت یافت / این پیشرفتها باید ادامه یابد 🔺 رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی: در سال ۹۹ آنچه را که هدف بود و جهش تولید نامیده شده بود به صورت کامل صورت نگرفت ولیکن از حق و انصاف نباید گذشت. در بخشهای مهمی تولید پیشرفت پیدا کرد. در بعضی از موارد جهش هم میتوان به آن اطلاق کرد و در بعضی از موارد هم اگر ولو جهش تولید نیست، پیشرفت تولید قطعا هست. یک فهرست نسبتا طولانی‌ای از کالاهایی که در آنها افزایش تولید داشتیم در اختیار من قرار گرفته که البته من آن فهرست را به‌تمامه نمیخوانم. عمدتاً لوازم خانگی که رشد زیادی کرد. لاستیک خودرو، آلومینیوم، پتروشیمی، فولاد و امثال اینها کالاهایی است که در سال 99 واقعا پیشرفت کرد و رشد کرد. همین بایستی ادامه پیدا کند. این حرکت تولیدی در کشور بایستی ادامه پیدا کند و موانع تولید از سر راه تولید برداشته شود.