دولت انقلابی اسلامی
دولت دراندیشه اسلامی یک روح کلی است که در کلیت تعالیم آن نهفته است؛ به گونه ای که جدایی دولت از دیانت و شریعت اسلامی درواقع گرفتن روح شریعت از آن است.
حکومت علوی
پس از گذشت 25 سال از رحلت پیامبر(ص) امام علی ع رهبری جامعه اسلامی را به دست گرفت.
در آن زمان جامعه اسلامی دچار مشکلات زیادی بود و در زمینه دینی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اداری نیازمند برنامه و سازماندهی مجدد بود.
✍ #جناب_امیرعباس
2
حضرت امیر المومنین(ع) در همان آغاز اعلام کرد، در آنچه بناحق از بیت المال بیرون رفته حتی اگر در مهر زنان نیز رفته باشد، به بیت المال باز خواهد گرداند.
آنان را که به ناحق در اوج قرار گرفته اند، پایین آورده و آنان راکه خرد شده اند، موقعیت خواهد بخشید.
حضرت امیر(ع) فلسفه پذیرش حکومت اسلامی را دراین حقیقت معرفی می نماید که مبادا انسان های فاسد و فرومایه زمام امور را به دست گیرند:
«لکن ازاین اندوهناکم که بیخردان و تبهکاران این امت حکومت را به دست آورند، آن گاه مال خدا را دست به دست برگردانند و بندگان اورا به بردگی کشند، با نیکو کاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند؛ زیرا از آنان کسی در میان شماست که شراب نوشید و حد براو جاری شد و کسی که اسلام را نپذیرفت اما به ناحق بخشش هایی به او عطا گردید.»
✍ #جناب_امیرعباس
3
در نظام سیاسی اسلام برخلاف دیگر نظام ها لیاقت، کاردانی و امانتداری ملاک ریاست رجال سیاسی و کارگزاران جامعه اسلامی است و برای امتیازات طبقاتی و اعتبارات مادی؛ کوچکترین اعتباری در نظر گرفته نشده است، چنان که پیامبر(ص) می فرمایند:
«هرگاه مقام مسئولی به فردی از مسلمانان مقام و پستی بدهد در حالیکه بداند درمیان مسلمانان کسی لایق تر و شایسته تر به این مقام و عالم تر از او به کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وجود دارد؛ به خدا، پیامبر(ص) و مسلمانان خیانت کرده است.»
✍ #جناب_امیرعباس
4
وظایف دولتمردان
امام علیه السلام اهمیت و حساسیت شغلی عمال را که کارگزاران دولت می باشند درکنار قضات محترم قرار داده است و اینکه کارگزاران براثر برخورد صحیح، موجب استحکام قرارداد ها، پیمانها و جمع آوری منافع ملت و دولت می گردند.
با رفتار، مدیریت و برنامه ریزی صحیح آنان، اطمینان دردل مردم بوجود آمده و موجب سرمایه گذاری های کلان در سطح کشور می گردد، لذا امام علیه السلام نقش کارگزاران را در ردیف قضات قرار می دهد:
«سپس استقرار و آسایش و آرامش برا این دو گروه (سپاهیان و نیرو های دارایی و مالیاتی) بوجود نمی آید مگر با پشتیبانی سایر اصناف و گروهها یی که عبارتند از: قضات و کارگزاران و کاتبان که معاهده ها را با استحکام تنظیم می نمایند و منافع را جلب می کنند و مورد اطمینان و اعتماد مردم در کارهای خاص و جزیی و شخصی و کارهای عام و عمومی قرار میگیرند....»
✍ #جناب_امیرعباس
5
وظایف کارگزاران دولت اسلامی
1-تلاش جهت استقلال، عزت جامعه و نفی سلطه بیگانگان درهمه عرصه ها
2-زمینه سازی جهت رشد و ارتقاء علمی، دینی، فرهنگی و اخلاقی جامعه
3-ایجاد امنیت داخلی و خارجی و حاکمیت عدالت
4-گسترش رفاه و آبادانی و تلاش برای تامین نیازهای مادی جامعه
5-خضوع دربرابر مردم و زمینه سازی جهت امکان مشارکت هرچه بیشتر و بهتر عمومی
✍ #جناب_امیرعباس
6
امام علی علیه السلام به نکته بسیار حساس و مهم اشاره می فرمایند، یعنی فلاکت و پریشانی مردم را ناشی از سه امر می دانند:
1-توجه کارگزاران و مسئولان به دنیا و مال اندوزی و ترجیح مصالح شخصی بر مصالح اجتماعی.
2-غفلت از حوادث و فراز و نشیب هایی که برای ملل سابق بوجود آمده و عبرت نگرفتن ازاین گونه جریانات و پیش آمد های سیاسی و اجتماعی و به فراموشی سپردن آنها.
3-ناامیدی مسئولان ازپایداری نظام و حکومت که بر اثر آن احساس بی تفاوتی از ناحیه آنان نسبت به مسایل اجتماعی و حکومت می گردد.
✍ #جناب_امیرعباس
7
رهبر معظم انقلاب اخیرا و بدون هیچ ملاحظه ای در هر فرصتی بر واژه ی انقلابی گری تاکید ویژه دارند و دائما از انقلاب، خطر انقلاب زدایی، انقلابی گری ، شاخص های جوان مومن انقلابی صحبت می کنند.برای ما یقین است که ایشان همیشه متناسب با شرایط امروز و فردا به خلق یک ادبیات نو یا احیای یک ادبیات فراموش شده می پردازند.در سلسله مباحثی که با توجه به نهج البلاغه شریف و مدد امیرالمومنین بیان شد ، جا به جا شدن ارزش های اصیل با ضد ارزش ها بزنگاه همه این مباحث است.تمام اتفاقاتی که می تواند بر سر قیام بی نظیر پیامبر عزیز بیفتد از این نقطه شروع می شود و از این جا ضربه اصلی وارد می شود.
✍ #جناب_امیرعباس
8
تاکید مولا امیر المونین بر
ارزش ها نقطه میانی بین مبانی نظری و رفتارها هستند.بر اساس مبانی مواردی در نظر فرد خوب و مواردی بد، خیر و شر، زشت و زیبا، منفعت، مضرت و مصلحت می شود.خود به خود این گرایش ها به سمت منفعت ها و مبارزه با مفاسد شکل می گیرد.این ارزش ها هستند که حرکت، شور ایجاد می کنند و استقامت، صبر و امثال این ها را به انسان القا می کند.متاسفانه هم حق و هم باطل روی ارزش ها دست گذاشته است.باید از جایی که باطل قصد نفوذ دارد منافذ را محکم بست.و ارزش ها را حفظ کرد. در انتحابات باید دنبال ارزشها بود و دولتی انتخاب شود که طبق فرمایشات مولا علی (ع) عمل کند.
✍ #جناب_امیرعباس
9
دولتی با روحیه انقلابی یعنی اگر عالم عوض شد تو عوض نشو.یعنی اکثریت مردم معیار تو نباشد.معیار تو همان حقی باشد که صدها بار شیرینی آن را چشیدی و برای آن ایستادگی کردی دولت انقلابی ولایی یعنی احیای ارزش هایی که مایه عزت ما بوده. روحیه غیرانقلابی یعنی روحیه ای که به حال و هوای اکثریت جامعه نگاه می کند.با تغییر حال و هوای دیگران تغییر می کند و به دنبال خوشی است. مانند دولت روحانی که یاداور لیبرال وغربزگی و اشرافی گریست.
✍ #جناب_امیرعباس
10
شاخص های دولت انقلابی از دیدگاه رهبری اهمیت استقلال کشور از لحاظ سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی و معشیتی مردم که باید بسیار جدی گرفته شود.حفظ مبانی و ارزش های دین و انقلاب، از مواردی بود که از دیدگاه رهبری بیان شد. در زمان امیرالمومنین همه نگرش های غیرانقلابی یا مستقیما جیره خوار معاویه بودند یا عملا در مقابل حکومت امیرالمومنین کاری کردند که به نفع معاویه تمام شد.که در زمان معاصر هم شاهد چنین عملکردهایی از دولت بی تدبیر روحانی هستیم.در این فضا امیرالمومنین ارزش های صدر اسلام، احیای سنت و سیره پیامبر، تقوا و دشمن شناسی را یادآوری می کنند.یادآوری کنایه از غفلت است. زمانی موضوعیت دارد که مطلبی را می دانسته و الان فراموش کرده.هر گاه بشریت، امت اسلام و پیروان امیرالمومنین از علم حقیقی که در دست دانشمند ربانی است غفلت کردند ارزش هایشان زیر و رو شد.
✍ #جناب_امیرعباس
11
دولت جوان انقلابی یعنی بایستیم و ببینیم مایه عزت اولیه ما در لایه ارزش ها چه چیزهایی بوده و ارزش ها را احیا کنیم.
امیرالمومنین در لایه عموم مردم دائما اصرار به ارزش ها دارند.ایشان به یادآوری بدبختی دوران جاهلیت و احیا شدن عذاب آن دوره برای مردم و بعد به بعثت و حضور پیامبر و ارزش هایی که اسلام به ارمغان آورد می پردازند. نباید حافظه تاریخی مان را از دست بدهیم.ایرانی به برکت اسلام و انقلاب اسلامی خودش را پیدا کرد.کسانی که می خواهند ارزش های ایرانی را در مقابل ارزش های اسلامی قرار دهند اینها، ایرانی را هم قبول ندارند و در پی این هستند که دستاویزی برای ضربه به اسلام پیدا کنند. همانطور که در دوران اخیر نمونه های فراوانی در دولت اصلاحات و پس از آن در فتنه ۸۸ مشاهده میشود.
✍ #جناب_امیرعباس
12
انقلاب ایران که از دهه 40 خورشیدی به رهبری امام خمینی (ر) آغاز و در بیست و دوم بهمن ماه سال 1357 به پیروزی رسید، بر مبنای تفکر اسلامی و قرآنی طبق فرمایشات مولا امیر المومنین (ع) استوار گردیده و آموزه های ناب قرآن و معارف اهل بیت پشتوانه نظری و فکری آن محسوب می شود. در واقع، انقلاب اسلامی ایران نهضت بازگشت قرآن به صحنه اجتماع، حکومت و سیاست است و لذا شایسته است که تاثیر آموزه های آن در فرآیند تکوین انقلاب از یکسو و نقش آن در استمرار این شجره طیبه از سوی دیگر مورد بررسی و تحلیل عالمانه قرار گیرد. بر این اساس به روش توصیفی - تحلیلی و با هدف تحلیل و مستند یابی دیدگاه های مقام معظم رهبری درباره شاخص های محوری انقلابیگری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن نگاشته شده است، در صدد است ضمن تبیین این نکته که قرآن کریم، کتاب انقلاب و دستورنامه انقلابیون مسلمان و موحد است، شاخص های فوق الذکر را ازمنظر آیات قرآن کریم فرمودید اهل نظر قرار دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد.
✍ #جناب_امیرعباس
13
شاخص های اصلی دولت انقلابی بودن یعنی پایبندی به ارزش ها، هدف گیری آرمان ها، پایبندی به استقلال همه جانبه و تقوای دینی و سیاسی همگی به نحوی مشهود و ظریف، در قرآن مطرح شده است؛ از جمله ارزش های دینی در اموری چون بر پاداشتن نماز، امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با فقر و تنگناهای اقتصادی، تولی و تبری، و عدالت، احسان و ایثار متجلی می شود که قرآن کریم و آموزه های دینی مکررا بدان توجه داده اند. هم چنین استقلال در همه ابعاد و وجوه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خویش به شکل های گوناگون در قرآن مطرح شده است.
✍ #جناب_امیرعباس
14
شهید حاج قاسم سلیمانی شاخص ولایتمداری و انقلابی گری است و راهی که آغاز کرده توسط جوانان مومن و انقلابی ادامه خواهد یافت.
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شاخص ولایتمداری و انقلابی گری است نام و یاد این شهید والامقام همچون ستارهای در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی میدرخشد و راهی که او آغاز کرده توسط جوانان مؤمن و انقلابی ایران اسلامی ادامه خواهد یافت. با بیان اینکه جنبههای مختلف سیره و زندگی این شهید والامقام بهترین الگو برای زندگی در ترازِ انقلاب اسلامی است.
✍ #جناب_امیرعباس
15
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تمام هستی و زندگی اش وقف اسلام و انقلاب اسلامی بود و همواره با شجاعت مثال زدنی در میانه میدان نبرد نقش آفرینی میکرد. مقاومت تنها راه پیروزی در مقابل استکبار جهانی است شهید سلیمانی یکی از تأثیر گذارترین افراد در شکل گیری تفکر و فرهنگ مقاومت در منطقه بود و سهم بزرگی در پیروزیهای جبهه مقاومت داشت.
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نمونههایی از پرورش یافتگان مکتب حسینی و عاشورایی هستند که تا پای جان بر عهد خود باقی ماندند و سرافرازانه به شهادت رسید.
✍ #جناب_امیرعباس
16
.برجسته ترین شاخصه یک دولت انقلابی با بصیرت، دشمن شناسی است، که با آگاهی از اهداف کلیدی دشمن نظیر تخریب ایمان دینی و انقلابی و وحدت ملی، به روش ها و شیوه های آنان در دستیابی به این اهداف از قبیل شبهه افکنی و هنجارشکنی های اخلاقی و اقسام دشمنان دیدروشنی داشته باشد آنگاه با بیان شاخصه روشنگری و نقش بی بدیل آن در انثی سازی فتنه ها و وظیفه سنگین خواص حق در بصیرت افزایی، به شاخصه موقع شناسی اشاره شود که یک دولت انقلابی با بصیرت با رصد لحظه ها، مسیر تاریخ را با اقدام به هنگام، همچون نوزده دی و نه دی، عوض می کند. سپس به اصلی ترین شاخصه یعنی معنویت گرایی که منشا و بصیرت دولت انقلابی است اشاره شود و در نهایت به محوری ترین شاخصه ها، یعنی ولایتمداری پرداخته شودکه در مقایسه با دیگر شاخصه ها، به مثابه عمود خیمه انقلاب است.
✍ #جناب_امیرعباس
17
بصیرت ولایی، عامل پرچم داری در میدان بصیرت افزایی است که موجب می شود ولایتمداران واقعی، در هیچ شرایطی دچار اشتباه نشده و جبهه را گم نکنند. بنابراین، بسیج انقلابی و انقلابیون با فرهنگ بسیجی، با کسب بالاترین معدل در شاخصه های مذکور، بهترین الگوی مصداقی بعنوان انقلابی با بصیرت معرفی شدند.
✍ #جناب_امیرعباس
18
🇦🇪﷽🇦🇪
عنوان کنفرانس :
#ماهیت_روز_قدس
#و_هدف_امامخمینی_از_این_نامگذاری
باحضور و روشنگری استاد ارجمند :
حجتالاسلاموالمسلمین
جناب آقای احمدنعمتی
💠متخصص تفسیر و مشاورهی اسلامی
🕘 ساعت گفتگو: ۲۱
🗓 زمان شنبه ۱۴۰۰/۲/۱۸
🌍 مکان:
#ابرگروه_فدائیانامامخامنهایعزیز
⬅️لطفا سوالات و ابهامات مربوط به موضوع کنفرانس را به آیدی مدیر گروه @HASAN_1524 ارسال فرمائید ➡️
🛑برای گفتگوی#آنلاین و مناظره با میهمان برنامه دوستان خود رابه این سمینار دعوت نمایید🛑
لینک #ابرگروه_فدائیانامامخامنهایعزیز
https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97
لینک آرشیو کنفرانس ها
@Fedayeen
بسم الله الرحمن الرحیم و بهی نستعین انه خیر ناصر و معین سلام علیکم و رحمة الله و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان و اعضای محترم گروه و پوزش بابت تاخیر انشالله که همه عزیزان در این ایام پایانی ماه مبارک رمضان از همه رحمت ها و لحظاتی که در این شبها و روزها باز می شود بهره مند شده باشند به سرشان را با موضوع ماهیت روز قدس و هدف امام خمینی از این نامگذاری شروع میکنیم
اصولاً درباره روز قدس یک دیدگاه نادرستی در میان بسیاری از افراد شکل گرفته است اشکال بزرگ این است که خیلیها تصور میکنند که روز قدس برای صرفاً نجات فلسطین و قدس است در حالی که امام خمینی رحمت الله بلافاصله بعد از انقلاب اولین ماه رمضان بعد از انقلاب اولین جمعه آن ماه رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند و امام لابلای نکات و مطالبی که درباره روز قدس از ایشان صادر شده است رد متعددی دیده میشود که امام تصریح میکنند که روز قدس صرفاً روز فلسطین نیست بلکه روز اسلام است روز رسول اکرم است و روز قیامت و اتحاد مسلمانان است و روزی است که در این روز همه مستضعفان دنیا همه مظلوم این دنیا بیان کنند و متحد شوند و علیه تمام حکومت های ظالم دنیا وارد اقدام و انقلاب شوند.
فلسفه نامگذاری روز قدس کاملا مرتبط با فلسفه انقلاب اسلامی ایران است یعنی همان دلایلی که امام به واسطه آن دلایل قیام کرد و انقلاب کرد و تبعید و شهادت بسیاری از یاران و حتی فرزند خود را در این مسیر متقبل شد به همان دلیل امام روز قدس را هم تاسیس و نامگذاری کرد یعنی هدف از روز قدس در واقع انقلاب اسلامی در کل کشورهای مسلمان و بعد از آن انقلاب علیه ظلم در کل کشورهای دنیا است
در نقلی یکی از اساتید نقل می فرمودند که زمانی مرحوم آقای عسگر اولادی در دوره پهلوی به جهت اذیت آزار ها و زندانی هایی که شاه به آنها تحمیل کرده بود بسیار ناراحت و اذیت شده بودند اما به ایشان فرموده بود که ما کارمان بسیار بزرگ است اول هدف نجات ایران است و بعد تاسیس حکومت و دولت در ایران و بعد از آن آماده کردن دنیا و مردم کشورهای دیگر برای اجرای عدالت و رفع ظلم و بعد از آن آماده سازی دنیا برای ظهور حضرت امام عصر علیه السلام
البته ممکن است تحقیق کمی در نقل قول امام اشتباه کرده باشند اما کلیت مطلب مرحوم امام خمینی هم این است که عرض شد.
در بحث روز قدس باید ببینیم که امام خمینی رحمه الله چه اهداف کلان ای از این نامگذاری داشته است به صورت اجمالی گفتیم که همان اهداف امام درباره انقلاب اسلامی ایران داشت همان اهداف را درباره نامگذاری روز قدس در واقع روز قدس به صدور انقلاب و بحث نهضت مستضعفین و دولت مستضعفین و نابودی همه مستکبرین جهان را هدف دارد.
امام خمینی در نقلی در روز قدس میفرمایند: روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند در واقع روز قدس را امام خمینی روز شناخت منافقین و مسلمان واقعی از هم می دانند.
متاسفانه اینطور قلمداد شده است که روز قدس فقط یک روز است و تا سال بعد دیگر به آن روز توجه نمی شوداما در حالی که روز قدس در واقع در همه روزهای سال باید جریان داشته باشد
امام جای دیگر درباره روز قدس اینطور بیان اینکه روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنید در مقابل مستکبرین باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد ماند تمام ملتها قیام کند و این جرثومه های فساد را به زباله دان ها بزند روز قدس روزی است که باید این دنباله های رژیم سابق پایان آن توطئه چینی های رژیم فاسد و برخورد تا در سایر جاها خصوصاً در لبنان تکلیف خود را بدانند.
از منظر امام خمینی روز قدس روز احیای اسلام است امام میگوید روز قدس روزی است که باید اسلام را احیا کرد و یا بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه اعمال خبیث شما واقع نخواهد شد
نکته بسیار دقیق درباره تعیین روز برای این حرف بسیار مورد غفلت قرار گرفته است امام خمینی از بین تمام سال ماه رمضان را انتخاب کردند و از میان ماه رمضان روز جمعه و از میان تمام جمعه های ماه رمضان جمعه آخرین ماه و بعد از شبهای قدر را را انتخاب کردهاند.