هدایت شده از اصول فقه معاصر
خطبه فدکیه - نسخه موبایل.pdf
1.6M
📚 متن کامل خطبۀ فدکیۀ حضرت زهرا(س) با ترجمۀ فارسی
خطبه فدکیه با حمد و توصیف خداو یادآوری بعثت پیامبر(ص) آغاز میشود و سپس به نزدیکی امام علی(ع) با پیامبر(ص) و سروَری وی میان اولیای الهی و شجاعتهای بینظیر وی در دفاع از پیامبر(ص) و اسلام اشاره میکند و صحابه را به دلیل پیروی شیطان و آشکاری نفاق شان پس از رحلت پیامبر (ص) و رهاکردن حق، سرزنش میکند. همچنین به غصب خلافت اشاره شده و سخن خلیفه اول که پیامبران ارث نمیگذارند، مخالف آیاتی از قرآن معرفی میشود. فاطمه(س) در این خطبه خلیفه را به دادگاه الهی واگذار میکند و یاران پیامبر را بر سکوت شان در مقابل این ستمها سرزنش میکند و آن را شکستن پیمانشان با رسول خدا میداند و در پایان، ننگ کار آنان را جاودانی و سرانجام آن را دوزخ میشمارد.
پ.ن: فدک دهکدهای حاصلخیز در ۱۶۰ کیلومتری مدینه و نزدیکی خیبر با ساکنان یهودی بود. پس از جنگ خیبر و فتح قلعههای آن توسط مسلمین، یهودیان ساکن در مزارع فدک نمایندگانی نزد پیامبر اسلام(ص) فرستادند و با او مصالحه کردند که نیمی از زمینها را به پیامبر(ص) تحویل دهند.
فدک به حکم قرآن، چون با مصالحه و بدون جنگ به پیامبر(ص) بخشیده شد، مختص پیامبر(ص) بود. حضرت درآمدش را به مستمندان بنیهاشم میداد و پس از نزول آیه «وَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّهُ؛ و آن را به فاطمه(س) بخشید. اما پس از وفات پیامبر(ص)، ابوبکر حدیثی را به پیامبر(ص) نسبت داد که: پیامبران ارث نمیگذارند! از این رو فدک را به نفع خلافت مصادره کرد.
———
🏴 شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
---------------------
🍃@OsulFiqhMoaser
#همایش
🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) و مدرسه فقاهت سلیمانیه با همکاری نهادهای علمی و حوزوی خراسان برگزار می کند:
🌀 دومین همایش فقیه فقه سیاسی
🔖ویژه بزرگداشت مرحوم آیت الله موسوی خلخالی(ره)
🎙با حضور و سخنرانی:
#آیت_الله_اشرفی_شاهرودی
#آیت_الله_علم_الهدی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_مروی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_الهی_خراسانی
📅 زمان: پنجشنبه، ۳٠ آذر، ساعت ۸:۳٠ الی ۱۱
🕌 مشهد مقدس، چهار راه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، کوچه۳، مدرسه علمیه سلیمانیه، سالن همایش ها
#فقه_سیاسی
#فقه_مضاف
#آیت_الله_موسوی_خلخالی
#همایش
#مشهد
---------------------
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
💠 حضرت فاطمه عليهاالسلام :
إذا حُشِرتُ يَومَ القِيامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِيِّ صلي الله عليه و آله؛
آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر (ص) را شفاعت خواهم كرد.
📚 إحقاق الحقّ ، ج 19، ص 129.
🍃🌸🍃🌼
ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به خصوص بر بانوان ارجمند، مبارک باد💐
---------------------
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
عَنْهُ [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى]، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ، عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ الْحُرِّ، عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ [الجُعفي]:
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ [الإمام الباقر] عليهالسلام، قَالَ :
« إِنَّمَا يُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ فِي الدُّنْيَا عَلى قَدْرِ دِينِهِ ».
مؤمن در دنیا تنها به اندازۀ دینش، به بلا آزموده میشود.
📚الکافی- ط دار الحدیث، ج۳ ص۶۳۵ ح۲۳۶۰ ؛ الوافي، ج٥ ص٧٦٤ ح٣٠٠٣ ؛ وسائل الشيعة، ج٣ ص ٢٦٤ ح٣٥٩٩ ؛ بحارالأنوار، ج٦٧ ص٢١٠ ح١٢.
——
🌺 ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تهنیت باد 💐
------------------------
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
1️⃣ قیل لعلیّ بن محمّد علیهما السّلام:
مَن أکمَلُ الناسِ [في] خِصال الخیر؟
قال:
أعمَلُهم بالتَّقیّه،و أقضاهُم لِحُقوق إخوانِه.
به امام هادی علیه السلام عرض شد:
کدام مردمان، کامل ترین ویژگی های خوب را دارند؟
فرمود:
«آنها که تقیه (ملاحظه ظرفیت و امنیت دیگران) را بیشتر به کار می گیرند، و در ادای حقوق برادران (و خواهرانِ) دینیِ خود، کوشاترند.»
📚 تفسیر الإمام العسکریّ علیه السّلام:324،ح 172.عنه البحار:414/72،ضمن ح 68،و وسائل الشیعه:224/16،ضمن ح 21420
🏴🌴🏴🌴🏴🌴
2️⃣ محمد بن إدريس في آخر «السرائر» نقلا من كتاب مسائل الرجال ومكاتباتهم: مولانا علي بن محمد عليهالسلام من مسائل داود الصرمي قال: قال لي:
يا داود!
لَو قُلتُ اِنَّ تارِکَ التَّقیهِ کتارکِ الصَّلاهِ لَکُنْتُ صادقاً؛
امام هادی علیهالسلام به داود صرمی فرمود:
اگر بگویم: هر کس تقیه را ترک کند (ملاحظه ظرفیت و امنیت دیگران را نکند)، مانند کسی است که نماز را ترک کرده؛ هر آینه راست گفتهام.
📚 من لایحضره الفقیه، ج2 ص127 ح2؛ مستطرفات السرائر :ص67 ح10، وسائل الشیعة، ج۱۶، ص۲۱۱. رواه الكليني ج 2 ص 217 في الحسن كالصحيح عن أبي عمر الأعجمى عنه عليه السلام في حديث.
🏴🌴🏴🌴🏴🌴
▪️شهادت حضرت امام هادی علیهالسلام تسلیت باد.
——————-
🍃@FiqhMoaser
سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین الهی خراسانی.mp3
16.95M
🔶 روش نقد
🎙 استاد مجتبی الهی خراسانی
🗓 افتتاحیه جلسات گفتاورد، ۲۷ دی ۱۴۰۲
🔸نقد: ارائهٔ «محاسن» و «معایب» در کنار یکدیگر، بهمنظور «ارزیابی کیفیت»
🔸روش نقد: مسیرها، نیازمندیها، اَشکال و فرایندهای تشخیص کیفیت.
🔸مهارت نقد: دانستن «روش نقد» و بهکاربستن آن.
🔸 ثمرات مهارت نقد:
▪️ تشخیص احسن در بین کلمات حسن
▪️ تشحیص حق در بین کلمات اهل باطل
▪️ تشخیص باطل در بین کلمات اهل حق
🔸 مراد از آیه «فبشّر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه»، تشویق به «سخنگردی» و «دانستن هر چیز» نیست.
به خصوص در عصر انفجار، یادگیری «مهارت نقد» برای طلاب یک ضرورت است.
🔸 از آسیبهای مهم جامعۀ ما «تعارض» است که میتواند از «کتابها» به «کف خیابان» کشیده شود.
دشمن دائما این آسیب را رصد و تشدید میکند و برای او دعوا بر سر حجاب، از پیروزی بیحجابی مهمتر است.
🔸مهارت «نقد» و «گفتگو» میتواند جلوی «انسداد مفاهمه» و تبدیل «تنازع فکری» به «صفآرایی اجتماعی» را بگیرد.
🔸 نیازمندیهای نقد:
▪️تشخیص گونۀ نقد
▪️تعیین هدف نقد
▪️محدودسازی محورهای نقد
▪️آزادگی و انصاف ناقد
▪️اشراف علمی و دقت ناقد
▪️شناخت معیارهای ارزیابی
▪️تعیین شاخصهای سنجش
▪️توجه به شاخص استاندارد
▪️رعایت اخلاق نقد
▪️آزادی نقد و امنیت ناقد
▪️تأثیر و فائده نقد
🔸 معیارهای ارزیابی:
▪️عقلانیت متفاهم
▪️اصالت و استناد دینی
▪️کارایی و اثربخشی
🔸 شکلهای نقد در تراث:
▪️اجابات و ردود
▪️مناظرات
▪️محاکمات
▪️مقارنات
▪️موازنات
▪️تعلیقات
▪️حوارات
🔸 مسیرهای نقد:
▪️ نقد معیارها
▪️ نقد سازهها
▪️ نقد دستاوردها
---------------------
🍃@FiqhMoaser