فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 گلچین مهم بیانات امروز رهبر انقلاب/ 17 آبان 1403؛ با کمی تلخیص: 1️⃣ جایگاه رهبری: در شاکلهی نظام
مورد آخر، بسیار امیدبخش است، چون ما به این اطمینان عمیق ایشان، عمیقا اعتماد داریم و هرگاه ایشان چنین فرمود، دقیقا همان شد...
💠 اندیشه انسان 250 ساله در بیان فارابی
🔺جناب #فارابی در کتاب #آرا_اهل_مدینه_فاضله، ذیل تبیین مدینه ضاله، کمی هم به مدینه فاضله میپردازد و در آنجا میگوید:
➕«و ملوكُ المُدُن الفاضلةُ الذين يَتَوالَون في الأزمنة المختلفةِ واحداً بعدَ آخَرَ فكُلُهم كنفس واحدة، و كأنَّهُم مَلكٌ واحدٌ يَبقَى الزمانُ كلُّه.»
▫️یعنی #حاکمان_مدینه_فاضله، کسانی هستند که در زمان های مختلف، پشت سر هم یکی یکی آمده اند، درحالیکه همه آنها به مانند یک #نفس_واحدند و انگار که در تمام زمان ها، یک حاکم بوده که براساس #راهبردهایی_واحد و #تاکتیک_هایی_متفاوت درحال تدبیر و اداره بوده است.
➕«و كذلك اِن اِتَّفَقَ منهم جماعةٌ في وقت واحد إما في مدينةٍ واحدة، و إما في مُدُنٍ كثيرة، فاِنَّ جماعتَهم كمَلكٍ واحد و نفوسَهم كنفس واحدة و كذلك أهلُ كلِ رتبةٍ منها، متى تَوالَوا في الأزمان المُختلِفة، فكُلُّهم كنفس واحدة، تَبقَى الزمانُ كلُّه.»
▫️در ادامه فارابی میگوید: همچنین اگر در یک زمان واحد هم، جماعتی از آن حاکمان الهی موجود باشند و ریاست کنند، چه در یک شهر و چه در شهرهای مختلف، همه آنها مانند یک حاکم واحد کنش و رفتار خواهند کرد چرا که نفوس آنها همه مانند یک نفس واحد است.
📌پ.ن:
1. در نگاه فارابی، حاکم، مَلِک و #پادشاه، همان #امام و #نبی الهی است، لذا از این جهت میگوید همه به مثابه یک شخص واحدند.
2. اینکه بتوان ناظر به #همه_انبیا چنین حرفی زد، محل #تأمل است، هرچند فارابی نخواسته چنین نکته را هم بگوید. البته بیانی از #حضرت_امام است که آنجا ایشان چنین نکته ای را میگویند که به نظر میرسد محل #خدشه باشد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 امامتِ اندیشه امام خمینی در حوزه
📝 استاد امینی نژاد
اگر قرار باشد حوزه، #امام_جامعه باشد و آن را هدایت بکند،
باید حضرت امام، #امام_حوزه باشد
یعنی اندیشه ایشان در حوزه، #امامت پیدا کرد،
چه در بعد معنویت، چه در بعد عقلانیت، چه در بعد فقاهت، چه در بعد امتدادی و اجرایی.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش اول)
🔺این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت #علامه_طباطبایی(ره) باز بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را #مبارز_انقلابی میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را #ضد_انقلاب. اما واقعیت ماجرا چیست؟
🔺در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به #اسلام_اجتماعی و #اسلام_سیاسی است هیچ شکی وجود ندارد؛ #تفسیر_المیزان ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که #آیت_الله_خامنه_ای از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل #تشکیل_حکومت و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است:
➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسهاى با مرحوم علّامهى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و #حركت_امام بزرگوار بود...
▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكتهاى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامههايى كه به بعضى از جاها مىنوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مىآوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند:
▫️«جاى شك نيست كه #تقصير_بزرگى انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ #تخلّى_از_امور_سياست و ادارهى كشور و مسألهى #نظام_اجتماعى و #حكومت و غيره.» 18/12/1375
🔺سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ #کنش_اجتماعی جدی ای نمیبینیم؟ چرا با #نهضت_امام همراهی ندارد؟
🔺مسئله مهم در تفاوت #نگاه_راهبردی ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟
🔺#کلان_راهبرد_امام، #قیام_لله_امت بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در #اعتماد_به_خدا و #تکیه_بر_مردم بود. امام اعتقاد عجیبی به #قدرت_مردم داشت.
🔺مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند #مشروطه و #نفت و حتی اتفاقات #صدر_اسلام و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به #مردم اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند:
➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم مینشستند و با یکدیگر صحبت میکردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث میکردم و میگفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمیشوید؟…
▫️ایشان میگفتند:… ما در برههای از زمان میتوانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان #مشروطه و بدو ورود #تمدن_جدید بود- ولی #گناه_بزرگی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایدهای ندارد… این #مبارزات به نتیجهای نخواهد رسید و این نظامی که ما میبینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ذره، از بین نخواهد رفت.
▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچکس شک ندارد– تعبیرش از #واقعیت_جامعه، این طوری بود که میگفت #فایدهای_ندارد!»
حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56
➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان میگفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى میخواهد، پس چرا اقدام نمیكنيد؟
▫️وظيفه ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» میگفتند: «فايده اى ندارد. چه فايده اى دارد؟ نمیبينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371
🔺البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که #فضای_اصلاحی بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی #اعلامیه ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید
🔺اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش دوم)
🔺خلاصه مجموع این مسائل موجب شد تا علامه تمرکز خود را بر فعالیت های #نخبگانی، #علمی و #فرهنگی بگذارد و این مسیر را #راهبرد_اصلی_اصلاح_وضعیت بدانند. به همین دلیل است که ایشان #نقش_خود را در قیام امت اسلام چنین میداند:
➕«از #آیت_الله_سعادت_پرور، علت پر رنگ بودن فعالیتهای علمی علامه را نسبت به فعالیتهای سیاسی شان جویا شدند و ایشان در پاسخ میفرمایند:
▫️«من نیز همین سوال را از علامه پرسیدم. ایشان فرمودند: «من همچون پاسبانِ سر پُست میمانم. اگر آن طرف یک درگیری بشود پاسبانِ سر پُست، پُستش را رها نمیکند و به آنجا برود.»
▫️ماجرا همچون قلعهای است که چند دروازه دارد و من اکنون مشغول نگهبانی یکی از این دروازهها هستم. اگر ببینم که در مقابل دروازه دیگری هیاهو و درگیری ایجاد شده، به هیچوجه نباید از مسئولیت و وظیفه اصلیام غافل شده و خودم را مشغول آن دروازه نمایم.»
به نقل از حجت الاسلام صالحان، کتاب ماجرای علامه و انقلاب، جلد1، ص605، نسخه الکترونیک.
🔺عده ای در تحلیل عملکرد علامه، ایشان را شخصیتی #ضد_انقلاب می دانند، مثلا #سید_حسین_نصر در خاطراتش علامه را مُرَدَّد یا #مخالف_حرکت_امام میداند. این مسئله وقتی شدت میگیرد که به علامه نسبت میدهند در ماجرای شهادت دامادش #آیت_الله_قدوسی گفته:
▫️«در این انقلاب یک #شهید_واقعی بود که مظلومانه هم شهید شد، و آن #اسلام بود.» #محسن_کدیور کسی است که مُجدّانه در تلاش بوده تا نسبت این نقل قول به علامه را اثبات کند.
🔺برخی دیگر نیز مانند #علامه_محمدرضا_حکیمی در کتاب عقلانیت جعفری،جلد1، ص122 همین عبارت را به علامه نسبت داده اند: «چرا علامه طباطبایی، استاد مسلم فلسفه و مروج فلسفه صدرایی، نه تنها گامی در راه انقلاب و تائید آن برنداشت، بلکه با این حرکت و اقدام بشدت مخالف بود و تعبیری تند از ایشان در این باره نقل شده است: این انقلاب، یک شهید دارد و آن هم اسلام است.»
🔺در بررسی صحت سنجی این نقل قول حرف بسیار است اما اجمالا بررسی ما نشان میدهد استناد این نقل به علامه براساس شواهد متعدد صحیح نیست. پاسخ تفصیلی را میتوانید از اینجا دنبال کنید: http://www.ensafnews.com/320588
🔺خلاصه ضد انقلاب بودن ایشان مطلبی مردود است. بله اینگونه هم نبود که ایشان یک #انقلابی_مبارز باشد، به این معنا که وسط میدان حاضر باشد اما در عمل نیز هیچگاه با حرکت امام مخالفتی نکرد بلکه حتی خیلی از #شاگردان_علامه، سنگین وارد جریان انقلاب شده و تبدیل به بازوان قدرتمند این نهضت شدند.
🔺#دکتر_دینانی شاگرد نزدیک مرحوم علامه نیز همین مطلب را تایید کرده و میگویند: «علامهی طباطبایی با انقلاب مخالفت نکرد، ولی ذاتاً #فکر_انقلابی نداشت. صریح بگویم فکر انقلابی نداشت، انقلابش #انقلاب_فلسفی بود.»مصاحبه در تاریخ 23/8/1398
🔺اساسا یکی از تفاوتهای جدی حضرت علامه طباطبایی با حضرت امام در این بود که علامه حقیقتا #اندیشمندی_با_گرایشات_اجتماعی غلیظ بشمار میرفت اما به هیچ وجه #مُصلح_اجتماعی به معنای دقیق کلمه نبود
🔺یعنی با اینکه دارای شخصیتی علمی-فلسفی با گرایشات اجتماعی و دغدغه مند در کارهای گروهی بودند اما بروزات اجتماعی و اصلاحی بسیار کمی در میدان های عمومی کشور داشتند.
🔺درواقع در حوزه #دانش_مباحث_اجتماعی پیشرو بودند اما در صحنه عملیات اجتماعی و در چهره یک مصلح اجتماعی و مردمی، چندان بروزی نداشتند، در حالی که ویژگی اصلی و محوری حضرت امام همین #مُصلح_اجتماعی بودنشان بود.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 وحدت بر حولِ «اسلامِ نابِ امام»، اکسیر اعظم پیروزی
📝 آیت الله خامنه ای
🔺همهى ملت ايران، اين درس پُرمغز و كوتاه را از امام عزيزمان به ياد داشته باشند و «وحدت كلمه بر محور اسلام» را فراموش نكنند؛ «وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً».
به ريسمان الهى چنگزنيد و بر محور اسلام متحد شويد.
🔺اين اتحاد، #علاج_همهى_دردها و كوبندهى تمام دشمنان است. #اكسير_اعظم براى پيروزى ملت ايران، همين يك نكته است: «اتحاد كلمه براساس اسلام».
🔺البته اسلام را به چندگونه معنا نكنند. اسلام مورد نظر ما، همان اسلامى است كه #امام_عزيز در طول زندگيش از آن دم زد و در ده سال درخشان آخر عمرش، با تمام وجودِ خود براى آن سرمايهگذارى كرد؛ اسلامى كه او به ما آموخت و در راه آن حركت كرد.
🔺همه بايد بر گرد محور اسلام و «#خط_امام»، متحد و همدل و مهربان باشند و با يكديگر همكارى كنند، تا هيچ مشكلى بر سر راه ما باقى نماند.
21/4/68
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
🔸#معصومه_ابتکار، سخنگوی دانشجویان #خط_امام که سفارت امریکا را در سال 58 تسخیر کردند، با آن همه دبدبه و کبکبه که ما میخواهیم با امریکا مبارزه کنیم،
🔸امروز بعد از این همه تجربه در مذاکره با امریکا، آن هم با تجربه #دولت_روحانی و خواهش های #ظریف برای مذاکره و «نه، مرسی» گفتن های #ترامپ،
حالا دوباره خواستار مذاکره با ترامپ شده.
🔸#پزشکیان که در اوج جنگ مان با استکبار، حرف از #مدارای_با_دشمن میزند، ابتکار هم که دم از مذاکره با ترامپ،
این جماعت یا #الفبای_سیاست را نمیدانند، یا #الفبای_غیرت را...
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول)
🔺آقای #پالمر در کتاب #تاریخ_جهان_نو(ج1،ص404-408) که از کتب معروف و مهم تاریخ غرب محسوب میشود، درباره ثروت و پیشرفتی که در قرن 18 خصوصا در #اروپای_غربی ایجاد شد، میگوید:
➕«ثروتی که در سواحل غربی اروپا، در کرانه #آتلانتیک جمع گردید، به هیچ وجه فقط بر اثر مجاهدات مردم اروپای غربی نبود. [بلکه] #تمامی_جهان به تشکیل آن کمک نمود.
1️⃣ منابع طبیعی #امریکای شمالی و جنوبی
2️⃣منابع و فنون #آسیا
3️⃣طلا و کارگر #افریقایی
همه صرف تهیه مقادیر معتنابهی کالا گردید که در دنیای تجارت به گردش در آمد.
4️⃣#اروپایی ها ناظر بر این حرکت بودند.»
🔺در ادامه میگویند: «#آسیا به عنوان بازاری برای مصنوعات اروپایی تقریبا بی فایده بود. فراوان بود چیزهایی که اروپاییان از آسیا میخواستند، اما بالعکس مردم آسیا تقریبا به هیچ چیز اروپا نیازی نداشتند.»
🔺بعد میگویند دلیل این مسئله این بود که آسیایی ها خودشان «#صاحب_فرهنگ و #تمدن درخشانی بودند که آنها را از خارج بی نیاز مینمود.»
🔺خب وقتی آسیا نیازی به کالای اروپا نداشته باشد اما اروپا به شدت به کالاهای آسیایی نیاز داشته باشد، اینجا اروپایی ها باید بهایی برای خرید کالا از آسیا بپردازند. خب آن کالا چه بود؟
🔺اینجا بود که «اروپایی ها متوجه شدند تقریبا جز #طلا چیز دیگری را نمیتوانند به آسیا بفرستند. [لذا] از اعصار ماضیه مرتبا طلا بود که مثل نهری از اروپا به آسیا جاری شده بود.»
🔺در ادامه میگویند: حالا اگر اروپا بخواهد همینگونه مرتب از آسیا کالا وارد کند، لازمه اش این است که انبارهایش پُر از طلا باشد.
🔺لذا اینجا بود که «#انگلیسی_ها منبع مهم جدیدی [از طلا] در #افریقا در راسته #خلیج_گینه پیدا کردند که در این محل هنوز ناحیه ای به «#ساحل_طلا» شهرت دارد.»
▪️بله تا تونستند از افریقا طلا #چاپیدند و خرج زندگی خودشان کردند.
ادامه دارد...
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش دوم)
🔺از طرفی دیگر «در قرن هجدهم، #امریکا برای تجارت اروپای غربی بازار بزرگتری بود تا #آسیا».
در واقع «مدت های مدیدی بود که مردم مشرق زمین با #قند و #شکر آشنا بودند و در قرون وسطا اقوام اروپایی، اندکی از این کالا به اروپا رخنه کرده، مایه #تلذذ_ذائقه اعیان و اقطاب روحانی گردیده بود.»
🔺به این معنا که اروپایی ها بعد از وارد کردن قند و شکر از آسیا، شیرینی این کالا زیر زبانشان حسابی مزه کرده بود.
لذا بعد از #کشف_امریکا، دیدند اینجا چقدر زمین بکر و عالی دارد که میشود آن را #چاپید و تبدیل به «#مزرعه_نیشکر» کرد.
🔺خب حالا اگر بخواهند این مزارع را چرخانده و رشد بدهند، نیاز به چه چیزی دارند؟ بله، #نیروی_کار.
همین مسئله بود که «#افریقا را خطه پُر اهمیتی جلوه داد... بعد از آنکه اروپایی ها امریکا را کشف کردند، #اسپانیایی ها و #پرتقالی ها، سیاهان را از اقیانوس اطلس گذرانیده به امریکا بردند.»
🔺در ادامه میگویند: «با ترقی اقتصادی که آن را اصطلاحا «#کشتزاری» نام دادیم و خاصه بعد از 1700 میلادی، #خرید_و_فروش_غلام، یکی از ارکان مهم اقتصادی جامعه گردید.»
بله برای تامین نیروی کار، به سراغ برده داری از افریقا میروند و این مسئله به قدری جدی میشود که از آن تعبیر به «#یکی_از_ارکان_مهم_اقتصادی اون عصر» میکنند.
🔺بعد آمارهایی میدهند که چقدر افریقایی را به عنوان برده به امریکا برده اند و جالب اینکه میگویند «#مسلَّم است که تا چندی بعد از 1800 میلادی، عده افراد افریقایی که به امریکا سفر کرده بودند، به مراتب زیادتر از اروپاییان بود.» عمده افرادی هم که در این عصر دست به برده داری میزدند، #انگلیسی_زبان_ها بودند.
🔺جالب تر اینکه تصریح میکنند: «جای انکار نیست که #ترقی_شگرف_سرمایه_داری_انگلیس در قرن هجدهم تا حد زیادی مبنی بود بر #بنده_ساختن_افریقاییان.»
بعد میگویند: شهر #لیورپول که امروزه به تیم معروف فوتبالش شناخته میشود، از همین مسئله تبدیل به یک #شهر_صنعتی شد:
➕«شهر #لیورپول که در 1700 میلادی جای بی اهمیتی در کنار دریای ایرلند بود، بر اثر #تجارت_غلام و امتعه ای که به دست غلامان ساخته شده بود، بدل به مرکز تجارتی عظیمی با امریکا گردید و همین شهر بود که به نوبه خویش موجد «#انقلاب_صنعتی» در منچستر و سایر شهرهای همجوار شد.»
📌 پ.ن: بنده خدایی میگفت چرا غربی ها این قدر پیشرفت کردند اما ما وضعمان اینگونه است؟ چرا آنها باید آقای دنیا باشند؟ چرا ما نباشیم؟
▫️تمام حرف این است که بابا #تمدن_غرب بیش از #سه_قرن تمام دنیا را #چاپیده و بدین وسیله توانسته برای خودش نان و آبی دست و پا کند، نیاییم پشتوانه چند قرنه آنها را با پشتوانه 40 ساله خودمان مقایسه کنیم.
▫️باید به صورت #کلان به مسئله نگاه کنیم، آنها در 300 400 سال و آن هم با روشی که توضیح دادیم توانستند به اینجا برسند اما ما در 40 سال، با این همه سختی و تحریم و مشکلات و فسادها و خیانت هایی که شده الان اینجاییم که در برخی شاخصه ها، همین الان جزو ده کشور برتر دنیاییم و خودشان به پیشرفت بالای ما اقرار کرده اند.
▫️بله غربی ها، نقاط مثبتی هم داشتند که قطعا باید اخذ کنیم، ما هم در این 40 سال کوتاهی هایی داشتیم که باید جبران کنیم و برای اصلاحش تلاش اما خلاصه در مقایسه حتما باید زمینه ها و شرایط و نقاط شروع حرکت را در نظر گرفت.
▫️ان شاالله که ما هم در آینده ای نه چندان دور خواهیم توانست تمدن اسلامی قرن 4 هجری که مسلمانان #آقای_دنیا بودند را مجدد احیا کرده و بلکه جلوتر رفته و تشکیل یک #تمدن_نوین_اسلامی بدهیم.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟
«تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
🔺اساسا دشمن میخواهد با این حربه، «#هنجارهای_اجتماعی» را تنظیم کند. نتیجه آن نیز «#تغییر_ارزش_ها» است. «#تغییر_سبک_زندگی» نیز به تبع آن خواهد آمد.
🔺آنها ابتدا جو و فضای اجتماعی را سنگین میکنند، به نحوی که شما دیگر جرئت نکنید اعتقادات خود را به راحتی بروز دهید، #مناسک_دینی خود را دنبال کنید و اگر هم انجام دهید، شما را #اُمُّل و عقب مانده معرفی میکنند تا کم کم از آن عقب نشینی کنید.
🔺وقتی به مرور #ظواهر و مناسک دینی کنار رفت، هنجارهای اجتماعی تغییر کرد، نتیجه آن، تغییر ارزش ها خواهد بود.
اگر تا دیروز، #چادر یک ارزش اجتماعی بود، امروز دیگر نداشتن چادر یک ارزش خواهد بود.
اگر تا دیروز، #مشروب نخوردن یک ارزش بود، امروز مشروب خوردن یک ارزش خواهد بود.
🔺لذا اگر تا دیروز به راحتی در جمع دوستانت چادر میپوشیدی، امروز دیگر آنقدر فشار اجتماعی سنگین است که به سختی و با اکراه میتوانی چادر بپوشی.
به این میگویند تغییر «هنجار اجتماعی».
این هنجارها به مرور تولید ارزش های جدید میکنند.
🔺#آقای_اش، از اساتید دانشگاه هاروارد امریکا در اواخر قرن 20، یک آزمون دارد تحت عنوان «#آزمون_همنوایی_اجتماعی».
او در این آزمایش نشان میدهد: #فشار_اجتماعی چقدر در تصمیم گیری افراد و جهت گیری آنها موثر است. وقتی از افراد مورد آزمایش پرسیده میشود چرا کاری را انجام میدهید که میدانید غلط است، پاسخ میدهند چون همه آن کار را انجام میدادند.
لذا اگر من کار دیگری میکردم، مورد «#تمسخر» واقع میشدم.
🔺وقتی ارزش ها تغییر کند، قطعا سبک زندگی ها نیز تغییر میکند. سبك زندگی افراد مربوط به چارچوب فرهنگی جامعه میشود و چارچوب فرهنگی از هنجارها و ارزشها تشكیل شده است.
وقتی ارزشها و هنجارهای یك جامعه تغییر كند، قطعاً روی همه رفتارهای اجتماعی آن جامعه تاثیر میگذارد.
🔺لذا دشمن با راهبرد رعب و وحشت، اینگونه ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی را تغییر میدهد.
تنها کسانی میتوانند مقابل این فشار اجتماعی استقامت کرده و محکم بایستند که دارای یک «#ایمان_قوی»، دارای «#استقلال_فکری»، دارای یک «#عزت_نفس» و اعتماد به نفسی هستند.
🔺کسانی که اهل تفکرند. انسان های محکم و صبوری هستند. از هرچیزی نمیترسند. از تمسخر دیگران نمیترسند. اینها هم دارای یک ایمان حقیقی هستند و هم نتیجه این ایمان، برای آنها یک «#آرامش_درونی» است. لذا این حربه دشمن آنها را از پا در نمی آورد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 خطای مهم عمده متفکرین اسلامی، پیش از انقلاب و حتی امروز، در استخراج مباحث دینی
📝 آیت الله خامنه ای
🔺ما در نوآوريهاى اسلامى در گذشته هاى قبل از انقلاب، هميشه دچار #خطايى بوديم؛ #خود_بنده جزو همان كسانى هستم كه در اين وادى، دچار اين خطا بودم - «و ما اُبرّيءُنفسى» -
در واقع همه ماها در آن زمان - الا شذّ و ندر - دچار اين خطا بوديم؛
🔺و آن اينكه #تفكرات_حاكم_بر_ادبيات_سياسى_جهان، بر روى #جهت_گيرى ما اثر ميگذاشته است.
مثلاً يك روز بود كه #سوسياليسم در ادبيات جهان، موقعيت بسيار والا و بالايى داشت؛ هر كس درباره #اقتصاد_اسلامى بحث ميكرد - همانهايى كه معتقد به اسلام بودند و ميخواستند براى اسلام كار كنند - يك جور قضيه را به طرف آن چيزى كه به آن سوسياليسم گفته ميشد، ميكشاندند!
🔺حتى كسانى كه واقعاً معتقد به اسلام بودند!
و خيلى #انحرافات از اين جا به وجود آمد؛ يعنى واژه ها گرفته شد، تعبيرات سياسى رايج در فرهنگ سياسى دنيا گرفته شد و همينها بدون موشكافيهاى درست، مورد قبول قرار گرفت و هيمنه آن بر ذهن محقق، اثر گذاشت!
🔺به نظر من #قويترين و #بهترين كسى كه در اين زمينه وارد شد، خود #امام بود.
خود امام هم البته از اول نهضت - كه آن وقت ايشان ديگر در ميدان مسايل #فكرى، بروز و ظهورى نداشت - مطالبشان بيشتر #سياسى بود و گرايش به دين، كمتر محسوس بود؛
🔺اما بعد از آنكه ايشان آمدند و انقلاب شد و حرفهاى ايشان مكرر شد، ما ديديم ايشان بر روى #مُرّ_اسلام، تكيه ميكنند؛ درست در موضع يك #فقيه كه منابع فكرى خودش را از كتاب و سنت ميگيرد و ميخواهد بفهمد كتاب وسنت، چه ميگويد؛ ولو با همه حرفهاى رايج در همين ادبيات جهانى سياست و اقتصاد و اينها منافات و مغايرت داشته باشد!
🔺واقعاً بهتر از همه كس در اين زمينه، #امام بود. يكى از همينطلبه هاى خودمان - رفقا - كه حالا هم جزو مسؤولين است، چند سال قبل از اين - بعد از رحلت امام - گفت كه:
شما قبل از انقلاب در اين زمينه ها، اين جور مى گفتيد، حالا جور ديگرى مى گوييد؛ بهايشان گفتم بله، فرق من با بعضيهاى ديگر اين است كه من در آن نقطه، #متوقف نماندم، #عبور_كردم؛
🔺ولى بعضيها همان جا متوقف ماندند. بله، ما اين جور مى گفتيم، منتها بعد خودمان را به امام، #عرضه كرديم. امام، هم #صاحب_فكر بود، هم #صاحب_علم بود؛
يعنى تنها يك آدم صاحب فكر بى علم نبود، عالم بدون تفكر وسيع و قوت انديشه و فكر هم نبود؛ او درست فهميده بود.
🔺من عرضه كردم، ديدم آن را كه ايشان ميگويد، درست است؛ تحليل كردم، #به_خودم_برگشتم، ديدم اين درست است، لذا #من_هم_تصحيح_كردم.
🔺حالا واقعش اين است؛ الان هم متأسفانه همين بلا وجود دارد - البته خيلى كمتر از گذشته - امروز هم باز همه آنچه كه در زمينه #مردم_سالارى گفته ميشود، با توجه به مفهوم دموكراسى غربىاست؛
حالا بحث سكولاريزم و اين حرفها كه هيچ، دموكراسى غربى به عنوان يك معيار گرفتهميشود! در حالى كه همان دموكراسى غربى هم به قول خود آقايان، قرائتهاى مختلف دارد.
🔺بايد ما بدون هيچ گونه ملاحظه اى دنبال كنيم؛ در #مقام_تحقيق اين جورى است ديگر. يك وقت كسى در #مقام_تبليغ، ملاحظه اى را ميكند؛ اما درمقام تحقيق ديگر اين جورى نيست؛
بايستى آن #مُرّ_دين و فهم را در نظر گرفت و آن را بيان كرد. در همه زمينه ها اين جور است؛
🔺بايستى نگذاريم فرهنگ رايج و مسلط غربى، هيچ گونه دخالت، تصرف و نفوذى در فكر ما بكند. انسان گاهى اوقات در زمينه هاى تحقيقات در گوشه و كنار مشاهده ميكند كه بعضيها دچار خطاهايى مى شوند؛
من مى بينم منشأ اغلب اين خطاها اين است كه در يك مسأله به جاى اينكه #حجيت كتاب و سنت و پيش فرض ِحقانيت نظام اسلامى را در نظر بگيرند و وارد ميدان تحقيق بشوند، #پيش_فرض_تفكرات_رايج_غرب را در نظر ميگيرند!
📚 دیدار با محققان مركز تحقيقات علمى دبيرخانه مجلس خبرگان، به نقل از مجله حکومت اسلامی، ج15، ص16.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be