🔺 خیلی ها فکر میکنند چون جمهوری اسلامی #ایران، #ایدئولوژیک به مسائل مختلف نگاه میکنه، پس دچار مشکلات متعددی است
لذا از این مشکلات نجات پیدا نمیکنه الا اینکه نگاه ایدئولوژیکش رو بگذاره کنار
🔺 اما این یک انگاره، #غلط هست.
همین جمله ساده #بایدن رییس جمهور امریکا که چندی پیش گفته بود، مثال نقض بزرگی برای این تصور عوامانه و به شدت #مبتذل است
🔺 به جرات میتوان گفت: اگر امریکا از جمهوری اسلامی ایدئولوژیک تر نباشه، کمتر نیست،
خصوصا در برخی حیطه ها مانند حیطه #سیاست_خارجی.
🔺 پس در اینکه هر دو کشور، ایدئولوژیک رفتار میکنند شکی نیست
اما تفاوت فقط در محتوای آرمان ها و ایدئولوژی هاست، نه اصل آنها.
🔺 امریکا از دید خودش برای #اصل_آزادی و گسترش #لیبرالیسم هزینه میدهد
و #قدرت خود را تابعی از بسط این ایدئولوژی میداند
اما جمهوری اسلامی برای مبارزه و محو #استکبار هزینه میدهد
و افزایش قدرتش تابعی از گسترش و همه گیری همین ایدئولوژی است.
🔺 اساسا ایدئولوژی، #مولد_قدرت است و نمی توان تصور کرد قدرتی در جهان وجود داشته باشد که متکی به یک ایدئولوژی مشخص نباشد.
➕ در ادامه برخی از صحبت های مهم آیت الله #خامنه_ای دراین باره رو میگذارم.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
به گمان من هویت، چه ملّی چه دینی چه قومی امکانی برای توسعه همگرایی و همبستگی است نه بهانهای برای وا
خب بریم ادامه بحث، حتما دو متنی که فرستادم خوندید دیگه؟
نمیدونم منظور آقای یامین پور از ایدئولوژی چیه؟ یعنی چی اگه هویت، ایدئولوژیک بشه، میتونه ابزار طرد و گسست بشه؟
آیا ایشون میخوان همون حرف عده ای در نقد سیاست جمهوری اسلامی در حیطه های مختلف رو بزنن که نباید ایدئولوژیکی در حیطه های اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و... برخورد کرد؟ بعید میدونم این مرادشون باشه
اساسا هویت ما، سازنده ایدئولوژی ماست، هویت ایرانی و اسلامی ما، ایدئولوژی ما رو سامان میده، آخه یعنی چی نباید هویت رو ایدئولوژیکی کرد؟
واقعا این کلام ایشون مبهم هست
اساسا هویت سنخی ایدئولوژیکی داره، چه هویت ما باشه چه هویت غربی ها، ارزش های ما رو همین ها تشکیل میده، رجوع کنید به دو متنی که فرستادم.
با توجه به اشاره ای که در ادامه به بحث خلوص گرایی کردن، احتمالا منظورشون اینه که اگه هویت رو صرفا دینی مطرح کنیم، یعنی نگاه ایدئولوژیک بهش داشته باشیم، ختم به همین نگاه های خلوص گرایی میشه که ایشون میخواد نقد کنه
اگه این باشه، واقعا عجیبه چنین فهمی از دین داشتن، روایات متعددی داریم که بحث خلوص گرایی رو نفی میکنه و اتفاقا دال مرکزی اون ها، انسجام اجتماعی جامعه است.
اینکه ما بگیم اگه میخواید همزیستی مسالمت آمیز و انسجام اجتماعی داشته باشید پس نباید هویت ایدئولوژیکی داشته باشید حقیقتا چیز عجیبی است.
در ادامه هم یه تیکه ای به برخی افراد انداختن(بحث خلوص گرایی) که نتیجه اش قطعا خلاف هدفی است که از اون متن دنبال میکردن لذا اصلا کار قشنگی نبود.
البته در بین بچه حزب اللهی ها، قطعا یکی بهترین افرادی که اخیرا کنش داشتن، دکتر یامین پور هستن و بابت داشتن چنین نخبگانی شاکر هستیم اما نباید دچار افراط و تفریط بشیم.
خلاصه بیان ایشون به شدت مبهم هست و میشه برداشت های ناصحیحی از اونها داشت که ما نخواستیم به اونها اشاره کنیم چون حدس میزنیم منظور ایشون اون نگاه ها نبوده اما به بهانه بیان ایشون اشاره وار به نکاتی درباره ایدئولوژی پرداختیم و در ادامه برخی بیانات رهبری رو میگذاریم.
💠 مغالطه ایدئولوژی زدایی از جامعه
🔺 در اينجا يك #مغالطه اى وجود دارد، كه من براى شما جوانها عرض بكنم:
چند تا #فيلسوف_نماى_غربى عنوان «#ايدئولوژی_زدائى» را مطرح كردند. مىبينيد گاهى در بعضى از اين مقالات روشنفكرى، عنوان «ايدئولوژىزدائى» مطرح مىشود:
🔺 آقا جامعه را با #ايدئولوژى نمىشود اداره كرد.
چند تا فيلسوف يا فيلسوفنماى غربى اين را گفتهاند؛
يك عدهاى هم اينجا #طوطىوار، بدون اينكه #عمق اين حرف را درك كنند، بدون اينكه ابعاد اين حرف را بفهمند چيست، همان را #تكرار كردند، باز هم تكرار مىكنند.
🔺 هيچ ملتى كه داعيهى #تمدنسازى دارد، بدون #ايدئولوژى نمىتواند حركت كند و تا امروز حركت نكرده است.
هيچ ملتى بدون دارا بودن يك #فكر و يك #ايدئولوژى و يك #مكتب نمىتواند #تمدنسازى كند.
🔺 همين هائى كه امروز شما ملاحظه مىكنيد در دنيا #تمدن_مادى را به وجود آوردهاند، اينها با #ايدئولوژى وارد شدند؛ صريح هم گفتند؛ گفتند ما #كمونيستيم، گفتند ما #كاپيتاليستيم، گفتند ما به #اقتصاد_سرمايهدارى اعتقاد داريم؛ مطرح كردند، به آن اعتقاد ورزيدند، دنبالش كار كردند؛
🔺 البته زحماتى هم متحمل شدند، هزينهاى هم بر دوش آنها گذاشته شد.
بدون داشتن يك #مكتب، بدون داشتن يك #فكر و يك #ايمان، و بدون تلاش براى آن و پرداختن هزينههاى آن، #تمدنسازى امكان ندارد.
📚 بيانات آیت الله #خامنه_ای در ديدار جوانان استان خراسان شمالى، 23/7/1391.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 مغالطه ایدئولوژی زدایی از جامعه 🔺 در اينجا يك #مغالطه اى وجود دارد، كه من براى شما جوانها عرض بك
📌 پ.ن: رهبر انقلاب اینجا صریحا بحث #ایدئولوژی_زدایی از جامعه رو یک #مغالطه میدونن،
حالا برادر #یامین_پور میگن باید از #هویت، ایدئولوژی زدایی کرد.
💠 جمع بین تدبیر و عقل با توکل و توسل
🔺 البته پيدا كردن راه حل، هم به #عقل و #تدبير و #هوشمندى نياز دارد، هم به #توكل و #توسل و #توجه و #دعا و #استغاثه.
بزرگانى از #متفكرين_عقلى ما -حالا آن كه بيشتر از همه معروف است، #ملاصدرا است؛ غير از ايشان هم كسانى هستند- مدعىاند و راست هم ميگويند كه ما اين معضله را با #توسل پيدا كرديم.
🔺 ملاصدرا شايد دهها بار در «#اسفار» و جاهاى ديگر همين را ميگويد، #ميرداماد ميگويد، ديگران هم ميگويند كه اين مشكل را با #توسل پيدا كرديم. مشكل چيست؟
مشكلِ معاش و نميدانم خانه نداشتن و اينها نيست؛ #مشكلِ_علمى است؛ يعنى آنى كه راه حلش #عقل انسان است.
🔺 اما همين مشكل علمىاى كه راه حل #عقلانى دارد، معلوم شد كه در كنار تدبير و عقل - كه #وسيله است - يك روحى هم وجود دارد كه آن، #توجه و #توسل است.
🔺 اين، تركيب و ريخت كلى تلاشهاى ما را مشخص خواهد كرد.
ما همچنان كه اگر بخواهيم به يك مسافرتى برويم، بايد خودرو تهيه كنيم، توشهى راه تهيه كنيم،
بايد #بسماللَّه هم بگوئيم، #آيةالكرسى هم بخوانيم، #توسل هم بكنيم تا بتوانيم برسيم؛
🔺 يعنى اين #توسل مانع از اين نيست كه #خودرو تهيه كنيم.
در اين زمينه، خودروى ما، #تدبير و تأمل و مشورت و كار دئوب و پيوسته است، مايهى معنوى و روحىاش هم #توسل و توجه و توكل به خدا و استمداد از پروردگار است.
📚 بیانات آیت الله #خامنه_ای در دیدار اعضای «جامعة المصطفی العالمیة»، 7/11/1388.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 عدم مواجهه هوشمندانه علما و جبهه حق با روشنفکران در دوره معاصر
🔺 دنياى اسلام #غافل بود، سردمداران #فاسد سر كار بودند،
#نوآورى و #نوانديشى در دنياى اسلام نبود،
#نيازسنجىِ تاريخى و زمانى مطلقاً جايش خالى بود؛ اينها #خلأ بود.
🔺 از اين خلأها #غرب استفاده كرد و براحتى توانست #ذهنها و #دلها را تصرف كند؛
قبل از آنكه بخواهد از #لحاظ_سياسى كارى بكند.
شما مىدانيد كه #ايران هيچوقت مثل #هند و #مصر و بعضى از كشورهاى آفريقايى بهطور رسمى #مستعمره نبوده؛
🔺 اما آنچه بر سر ايران آمده، از آنچه بر سر كشورهاى استعمارى آمده، كمتر نبوده؛ حتّى در مواردى بيشتر هم بوده؛ چرا؟
چون #غربىها و #فرنگىها در ايران توانستند اول #ذهنيت و #فكرِ خودشان را رسوخ دهند.
راهش هم روشن بود؛ اول در طبقهى #اعيان و #خواص،
بعد سرريز آن در #عامه_مردم و طبقات ديگر جامعه.
🔺 مقابلهيى هم كه از طرف #علما و #متدينين با اين كار صورت گرفت، مقابلهى #هوشمندانهيى نبود.
آن روزى كه ملت ايران در دورهى #قاجار -حدود صد، صد و پنجاه سال قبل- به تبع علما در مقابل #تهاجم_فرهنگى غرب ايستادند،
نوع برخورد، #هوشمندانه و #عالمانه نبود؛
استفاده از #روشهاى_صحيح نبود؛ #خلأيى وجود داشت؛
🔺 لذا #غرب آمد و #حاكم شد. امروز شما نگاه كنيد؛ در واقع #آقاى_دنيا، غرب است؛ به كمك #علم شان دارند همه چيز دنيا را مىبرند؛
هرجا هم به مشكلى برخورد كنند، با #فشار_سياسى، با #فشار_اقتصادى و با #فشار_نظامى مشكل را حل مىكنند و كار خود را پيش مىبرند.
📚 بيانات آیت الله #خامنه_ای در ديدار ميهمانان مركز جهانى علوم اسلامى، 21/3/1384.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 جایگاه تقیه و تفاوت سیاست اعلامی و سیاست اعمالی در حکمرانی
🔺وقتى از #تقيه صحبت مىكنيم، ممكن است بگوييد تقيه متعلق به آن زمانى بود كه دولت مسلطى بر سركار بود و ما هم مخفى بوديم و از ترس او چيزى نمىگفتيم. نه، همان وقت هم تقيه مسألهى #ترس نبود. «التّقيّة ترس المؤمن»: تقيه #سپر_مؤمن است. سپر را كجا به كار مىبرند؟
🔺سپر در ميدان جنگ مورد استفاده قرار مىگيرد و به هنگام درگيرى به كار مىآيد. پس، تقيه در زمينهى درگيرى است؛ چون تُرس و حرز و سنگر و سپر است. همان وقت هم اينگونه بود.
🔺وقتى تقيه مىكرديم، معنايش اين بود كه ضربهى شمشير را بر پيكر نحس دشمن وارد مىكرديم؛ اما طورى كه او نه شمشير و نه دستى كه شمشير را گرفته و نه بلند كردن و نه فرود آمدن آن را ببيند و بفهمد، بلكه فقط #دردش را احساس كند. تقيه، اين بود.
🔺آنهايى كه در آن روز تقيه مىكردند، همينطور تقيه مىكردند... الآن هم همين معنا را مىدهد.
در حال حاضر، #استكبار_جهانى داراى #قدرتى است و شما هم #مقاصدى داريد و مىخواهيد كارهايى انجام دهيد.
🔺هيچ لزومى ندارد كه هركسى دائم از تريبونها اعلام كند و مسابقه بگذارد كه فلان كار را مىخواهيم بكنيم و بعد هم نكند!
يكى از #رهبران_مسلمانِ پختهى واردى كه من در طول مدت كارهاى سياسى ديدم، «#سكوتوره» بود...
🔺يكوقت به من گفت: «فقط شما يك #عيب داريد و آن اين است كه دائماً همهى كارها را مىگوييد و مطرح مىكنيد.
همهى كارها كه گفتن ندارد. چرا مىگوييد؟ مىگوييد كه چه بشود؟».
🔺شايد من در سال اول #رياست_جمهورى كه اين حرف را از او شنيدم، اصلاً از ته دل #قبول_نكردم.
با خودم مىگفتم كه اين دنيا، دنيايى نيست كه او خيال كند ما اگر چيزى را گفتيم، دنيا مىفهمد و اگر نگفتيم، نمىفهمد و گفتنِ ما مشكلى به وجود آورد.
🔺بعداً #تجربهها به من نشان داد كه او #پخته بوده و مىفهميده است.
من حالا عقيدهام همين است.
بعضى از برادران، در جاهايى خيال مىكنند فقط خودشان هستند و به همين خاطر، مطالب و اهداف و آرزوهايى را به زبان مىآورند و مىگويند كه دشمن از آن #سوءاستفاده مىكند.
🔺ما از اينگونه حرفها داشتيم. شما بايد مراقب باشيد كه #بهانه به دست دشمن ندهيد.
الآن دنيا، دنياى مهمى است. در اين خصوص، #وزارت_خارجه و كسانى كه با #سياست_خارجى سروكار دارند و #مجلس و بقيهى اجزاى #دولت و بعضى از #ائمه_جمعه، در #درجه_اول_اهميت قرار دارند.
پس، مسألهى «#تقيه» بسيار مهم است كه بايد در كار سياست خارجى به آن توجه كنيم.
📚 بیانات آیت الله #خامنه_ای در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى، 9/11/1368
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 اسلام بهترین منبع برای علوم انسانی؛ از جامعه گرفته تا اقتصاد، از تربیت گرفته تا فرهنگ
🔺گمان نكنند بعض از اين اشخاص كه در #اسلام راجع به #جامعه چيزى نيست
يا راجع به #امور_تربيتى كم است.
اسلام #عميقتر از همه جا و از همۀ مكتبها راجع به #امور_انسانى و راجع به #امور_تربيتى [نظر] دارد كه در #رأس_مسائل_اسلام است؛
چنانچه #امور_اقتصادى دارد.
🔺ما نمىتوانيم امروز همان طور كه انبار مىكردند از #غرب براى ما سوغات مىآوردند و در دانشگاههاى ما بچههاى ما را #فاسد مىكردند،
امروز هم بنشينيم كه مغزهايى كه #تربيت_غربى دارند براى ما تربيت كنند بچههاى ما را.
بايد تربيت، #تربيت_قرآنى باشد. #قرآن غنى ترين كتابهاى عالم است در تربيت، در تعليم و تربيت، منتها #متخصص لازم دارد.
🔺اين طور نيست كه بعضى گمان كردند كه ما دو تا آيه را بلديم پس ما قرآنشناسيم، اسلامشناسيم.
كسانى كه قرآن را از رو نمىتوانند درست بخوانند خودشان را #اسلامشناس حساب مىكنند.
كسانى كه اطلاع از #احكام اسلام ندارند، از #اقتصاد اسلام ندارند، از #فرهنگ اسلام ندارند، از #علوم_عقلى اسلام اطلاع ندارند، اينها مىگويند كه در اسلام نيست.
🔺خوب، تو كه اطلاع ندارى، به چه مناسبت يك همچو حرفى مىزنى؟
متخصص لازم است و در اين امر بايد از #حوزههاى_علميه متخصص بياورند، دستشان را دراز كنند پيش حوزههاى علميه كه در آنجا اين نحو #متخصصين هست
و #دانشگاه را باز كنند، لكن #علوم_انسانى اش را بتدريج از دانشمندانى كه در حوزههاى ايران هست
و خصوصاً، در حوزۀ علميۀ قم استمداد كنند.
📚 بیانات #امام_خمینی در جمع ستاد نماز جمعۀ تهران و دانشجويان، 18/9/1360
صحیفه، ج15، ص415.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 اسلام بهترین منبع برای علوم انسانی؛ از جامعه گرفته تا اقتصاد، از تربیت گرفته تا فرهنگ 🔺گمان نكنند
💠 آیا اسلام نظامات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خودش را دارد؟
🔺 «#مذهب_اسلام از هنگام ظهورش متعرض نظامهاى حاكم در جامعه بوده
و خود داراى سيستم و #نظام_خاص: #اجتماعى و #اقتصادى و #فرهنگى بوده است
كه براى تمامى ابعاد و شئون زندگى فردى و اجتماعى قوانين خاصى وضع كرده است و جز آن را براى #سعادت_جامعه نمیپذيرد.
🔺 مذهب اسلام همزمان با اينكه به انسان مىگويد كه خدا را #عبادت كن و چگونه عبادت كن؛
به او میگويد #چگونه_زندگى_كن و روابط خود را با ساير انسانها بايد چگونه تنظيم كنى،
🔺 و حتى جامعه اسلامى با ساير جوامع بايد چگونه روابطى را برقرار نمايد.
هيچ حركت و عملى از فرد و يا جامعه نيست مگر اينكه مذهب اسلام براى آن حكمى مقرر داشته است.»
📚 مصاحبه با روزنامه تایمز، 18/10/1357
صحیفه امام، ج5، ص389
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 نگاه صحیح به نهضت امام و مکتب او
🔺 گاهی به #امام_خمینی و نهضتش، به عنوان یک #اتفاق و حادثه مانند دیگر حوادث نگاه میشود که در لحظه رخ داد و گذشت یعنی به عنوان یک اتفاق در یک مکان و زمان خاص.
🔺اما نگاه صحیح به آن چنین نیست، بلکه باید امام را به عنوان یک #ایدئولوژی و #طرز_تفکر و یک #سبک_زندگی جدید نگاه کرد.
این طرز تفکر و این سبک زندگی، در هر زمان و هر مکان، شرایط و #مقتضیات_متفاوتی دارد.
🔺مانند #امام_حسن و #امام_حسین که فکر و سبک زندگی یکسانی داشتند اما آن اسلام و تفکر، در زمان و مکان امام حسن اقتضا می کند که #صلح کند اما همان اسلام و ایدئولوژی در زمان و مکان امام حسین اقتضا میکند که #قیام کند.
🔺یک جا می شود #قعود و جای دیگر می شود #قیام اما پایه و #مبنای هر دو #کنش، یک نوع تفکر و سبک زندگی است و فقط #اقتضائات زمان و مکانی عوض میشود.
🔺ما امام خمینی را به عنوان یک طرز تفکر و #ایدئولوژی می بینیم، نه به عنوان یک زمان و مکان و یک اتفاق خاص در تاریخ.
این تفکر و ایدئولوژی، همان چیزی است که به آن می گوییم #مکتب_امام؛ که در هر زمان و مکانی طبق شرایط و اقتضائات خاص خود تجلی خاصی دارد.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
صحبت های آقای پزشکیان در دفاع نهایی از وزرای پیشنهادی به مجلس عجیب بود
از همه مایه گذاشتند
از رهبری
از سپاه
از قالیباف
از اطلاعات
یعنی هرکسی رو میتونست بگه گفت که من با اینا هماهنگ کردم، شما رای اعتماد بدید بریم!!
این همه اسم رهبری رو مطرح کردن و پشت ایشان سنگر گرفتن، تا به حال مشاهده نشده بود!
اینکه کل کابینه را بنام رهبر انقلاب تمام کنیم و پشت رهبری قایم شویم، بدعت عجیبی است.
البته ما از پشت پرده ها خبر نداریم اما میدانیم که سیره رهبری هیچگاه چنین نبوده و با منظومه فکری ایشان متعارض است.
رهبر انقلاب آشکارا معیارهای ۱۲ گانه ای را برای وزرای دولت به نمایندگان مجلس در سخنرانی حضوری ابلاغ کردند.
مبنا برای ما باید همین معیارهای ۱۲ گانه رهبر انقلاب باشد.
این رویه غلط و خطرناکی هست که رئیسجمهوری کل کابینه اش را به رهبر انقلاب نسبت دهد و فردا روزی اگر در عملکرد این وزرا اخلال یا ضعف عملکردی وجود داشته باشد بنام رهبری تمام شود.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
صحبت های آقای پزشکیان در دفاع نهایی از وزرای پیشنهادی به مجلس عجیب بود از همه مایه گذاشتند از رهبری
خب کل وزرای پیشنهادی رای آوردن، اون هم عمده شون با قاطعیت.
امیدواریم ان شاالله مجدد رویکرد اقتصادی و سیاسی دهه نود تکرار نشود و آقایان از آن تجربه، عبرت گرفته باشند.
مجلس کار را تمام کرد و اکنون نوبت دولت است که کار را آغاز کند.
منتظر صحبت مهم آقا با کابینه هم می مانیم تا ببینیم طراحی رهبری چیست.
از طرفی با قوام گرفتم دولت و اتمام اربعین، فضا برای تحقق انتقام آماده شده و منتظر کنش مسئولین هستیم. ان شاالله.