eitaa logo
فیش های مطالعاتی یک طلبه
551 دنبال‌کننده
36 عکس
22 ویدیو
0 فایل
در این کانال، فیش هایی پراکنده از مطالعات خودم یا دیگر دوستان که جالب و مهم باشد، گذاشته میشود، در حیطه های مختلف. فیش های قرآنی و روایی در این کانال مستقلا گذاشته میشود: @AyatRevayatEjtemai ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 چند کلمه درباره برچسب تحجر ▫️در ایام انتخابات و خصوصا بعد از، دو گروه و دو جریان حزب اللهی به شدت شروع کردن به زدن و تخریب هم دیگه، جریانی که رو نماینده خودش میدید و جریانی که رو نماینده خودش میدید ▫️این دو جریان همچنان در حال زدن و هم دیگه هستند. هم اون زمان گفتیم و هم امروز میگیم که این امری به شدت هست و اصلا همخوانی با نداره. ▫️البته کردن فکرها و کنش ها هیچ اشکالی نداره اما نقد هم آدابی داره که عموما از هر دو طرف رعایت نمیشه لذا ختم به و و میشه خلاصه هر دو جریان اشتباهات فاحشی داشتند. ▫️اما اخیرا بعد از انتخابات یک جریانی راه افتاد که شروع کرد به جا انداختن و و اون بر ▫️اوج این مسئله، با بحث تحجر و اسلام خوارجی استاد در محرم بود که مفصل به این بحث پرداختند و بعد از اون هم توسط اساتید دیگه و حتی دنبال شد و در فضای مجازی هم به شدت پخش و بحث شد ▫️در نگاه امام راحل، دیگریِ ، است. اسلام امریکایی هم دو شاخه دارد: و ▫️هم باید با تجدد مقابله کرد و هم تحجر، هر دو را باید نقد و نفی کرد. اما سوال مهم این است که از بین این دو، کدام جریان و و است؟ قطعا در دستگاه فکری رهبران انقلاب، اساسی تر و مهمتر است. ▫️ما نمیگوییم نباید تحجر را نقد کرد، اتفاقا باید حسابی هم نقد کرد اما بدانیم از آن، تجدد است. بله برخی به اسم انقلابیگری هرچه توانستند نثار بزرگان نظام، علما و... کردند، از و و و های مختلف از بی بصرت و... که قطعا این روش غلط و اشتباه است ▫️هیچگاه یک انقلابی چنین رفتار نمیکند اما نکته مهم این است که آیا اصلی ترین مشکل امروز ما این جریان است؟ کسی در نقد این جریان حرفی ندارد. اتفاقا برای رشد ، باید این جریان را نقد کرد. اما مشکلی اصلی امروز ما این تفکر است؟ به نظر ما اینگونه نیست. ▫️چیزی که استاد در منبرشان به آن دقت نکردند و را و اساسی معرفی کردند و اساسا را تحجر دانستند. ▫️این نگاه قطعا غلط است. همان گونه که در عصر حضرت امیر عده ای گرفتار این شدند، امروز نیز عده ای دچار این کج فهمی هستند و فکر میکنند تحجر مشکل اصلی است. ▫️عجیب تر و از آن، این که بچه حزب اللهی ها و بچه های را مصداق تحجر معرفی میکنند. من منکر این نیستم که بچه حزب اللهی ها اشتباهاتی دارند و گاهی کنش شان مصداق تحجر است اما با این شیوه برخورد مشکل دارم. ▫️اینها به جریان که میرسند، با یک بحث میکنند و برخورد میکنند که فقط دیدن دارد، اینجا حرف از است، اینجا نباید تند برخورد کرد، اینجا باید داشت و کرد و با آنها کنار آمد و... ▫️اما به بچه حزب اللهی ها که میرسند را مستقیم در شکم فرو میکنند و با بدترین لحن و شکل برخورد میکنند. اگر آن طرف روشش غلط است، خب ما هم که داریم با همان روش غلط شروع میکنیم به برچسب زدن و حذف کردن. ▫️این همان است، اساسا اگر بدنبال اصلاح بچه حزب اللهی ها هستیم، روشش این نیست که از استفاده کنیم، اصلا چه لزومی دارد هی برچسب تحجر بزنیم و آن وقت آنقدر در استفاده از آن را در بیاوریم که دیگر طرف مقابل حالش از شنیدن نقد ما بهم بخورد، ▫️خب همان محتوا را قشنگ بیا و بگو و کن اتفاقا اینگونه خیلی راحت تر مخاطب از شما این را میپذیرد، ▫️اما وقتی با عصبانیت و با برچسب تحجر این را مطرح میکنیم، قطعا هیچ گاه از شما نخواهد پذیرفت بلکه اگر تا دیروز در چشم او هم داشتید، امروز دیگر از مرجعیتش خواهید افتاد، چیزی که بارها دیده ایم و در این ماجراها هم مجدد دیدیدم. ▫️خلاصه اینکه، هیچگاه از این برچسب ها برای بچه حزب اللهی ها استفاده نکرده و نمیکنند، البته نقد میکنند، اما نه اینگونه، نه با برچسب زدن اتفاقا بارها از زدن برچسب و سوپر حزب اللهی و... نهی کرده اند و اینها را ادبیات دشمن دانسته اند ▫️اما نمیدانم چه اصراری است که همدیگر را در بیاوریم و هی بهم برچسب بزنیم. بازهم تکرار میکنم، منکر برخی رفتارهای برخی مذهبی ها نیستم، اما مشکلم روش برخورد با آنهاست. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
✳️ پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پ
این پرونده رو همان موقع که استاد پناهیان، بحث تحجر رو توی منبرشون داشتند کار کردم. حتما از ابتدا این پرونده رو دنبال کنید که مدعای استاد پناهیان چی هست و ما دقیقا با توجه به روایات و تاریخ و صحبت رهبران انقلاب چگونه این مدعا رو نقد کردیم. البته مباحث استاد خیلی قابل استفاده است و پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید اما مدعایی که مطرح کردن به نظر اشتباه می آید.
فیش های مطالعاتی یک طلبه
✳️ پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پ
این کانال هم مال خودمون هست، حتما عضو شید و اگر نکته ای بود حتما در پی وی بفرمایید استفاده میکنیم ارادت
🔸اشکال یکی از فضلای عزیز کانال به دو یادداشت زیر: 1️⃣ چند کلمه درباره برچسب تحجر 2️⃣ پرونده: نقدی بر کلام استاد پناهیان .
فیش های مطالعاتی یک طلبه
🔸اشکال یکی از فضلای عزیز کانال به دو یادداشت زیر: 1️⃣ چند کلمه درباره برچسب تحجر 2️⃣ پرونده: نقدی بر
💠 پاسخی که به ذهن حقیر میرسه به این اشکال: چون این مسئله محل اشکال برخی اعزه دیگه هم بود، به صورت کلی و اجمالا چند نکته که به ذهنم میرسه رو در توضیح اون دو یادداشت ذکر میکنم: 1️⃣ خودم بیش از ده سال هست از مباحث استفاده میکنم و انصافا ایشون رو عالمی و و اهل فضل و میدونم. توصیه میکنم حتما شما هم از مباحث ایشون استفاده کنیم. 2️⃣ خودم حدود 6 7 جلسه از مباحث تحجر استاد پناهیان رو گوش کردم لذا این دو نوشته صرفا براساس یک تیکه کلیپ از ایشون نبوده. 3️⃣ با توجه به آشنایی با مباحث گذشته ایشون، به خلاف برخی عزیزان که مباحث محرم استاد رو جدید میدونستن، به نظرم محتوای این جلساتشون مباحث قبلی شون بود، البته به شدت قابل استفاده اما تنها نکته جدید، زاویه ورودشون بود، یعنی از دریچه تحجر ورود کردن. در واقع بحث جدید اما تکرار مباحث قبلی شون بود. 4️⃣ چیزی که در یادداشت دوم به عنوان ذکر شده، ساخته شده ذهن حقیر نیست، بلکه تصریح استاد در جلسه 5 همان سلسله جلساتشان هست اما چون کانالشون فقط برخی عبارات ایشون رو گلچین کرده بود، من هم فقط همون تیکه رو به عنوان مدعا آوردم، درحالی که عبارات ایشون خیلی از آن کلیپ صریح تر بود. به عنوان مثال استاد تصریح میکنند حضرت امیر بود و اساسا حضرت امیر به نمیپردازند. بعد به شدت تذکر میدهند که فکر نکنید و از جریان خوارج مهمتر و خطرناک تر است، به هیچ وجه. بلکه این جریان خوارج است که مهمترین دشمن حضرت امیر بوده است و حتی اسم را ذکر میکنند که نباید از امثال شخصیتی مثل او غافل بود. تمام حرف ما در یادداشت دوم این بود که این برداشت از سیره حضرت امیر اشتباه است. اساسا حضرت امیر جریان رو یک میدونست و تمام دغدغه حضرت، پرداختن به بود. شواهد متعددی هم برای این مسئله آوردیم. چند بیان هم از آوردیم که فهم رهبری عزیز هم همینگونه است که جریان رو جریان میدونن، نه جریان اسلام خوارجی. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
🔸اشکال یکی از فضلای عزیز کانال به دو یادداشت زیر: 1️⃣ چند کلمه درباره برچسب تحجر 2️⃣ پرونده: نقدی بر
5️⃣ نسبت به یادداشت اول هم اشکال ما خاصتا به استاد پناهیان نبود، چه اینکه خود استاد در یکی از همان جلساتشان تذکر میدهند که من به بهانه بحث تحجر نمیخواهم بچه حزب اللهی ها را متحجر بنامم، اما تمام حرف ما در آن یادداشت، ناظر به محتوای جلسات استاد و بقیه اعزه نبود بلکه ناظر به و آن در بستر اجتماعی بود یعنی شور شدن بحث تحجر در فضای جامعه چه اتفاقاتی رو رقم خواهد زد یعنی وقتی ما، ما، ما همه پر شد از بحث تحجر آن هم در بستر و موقعیتی که تنها یک روز از و شکست طیف انقلابی گذشته آن هم با انواع و اقسام انگ ها و برچسب هایی که طیف مقابل به بچه حزب اللهی ها زده بود، از امثال گرفته تا متحجر و... اینکه شما در این شرایط، را بلند کنی، چه شما بخواهی و چه شما نخواهی، این انگ و برچسب به بچه حزب اللهی ها میچسبد که بله فلان طیف راست میگفت که اینها هستند. اینکار مانند این است که شما سال 92، موضوع منبر خود را بگذارید مسئله و در اسلام. خب مشخص است که این بحث به سود جریان خاص مصادره خواهد شد، درحالی که اساسا او فهم دیگری از تدبیر و اعتدال دارد از طرفی وقتی شما این گفتمان را شروع کنی، چه بخواهی و چه نخواهی، در بستر مجازی و واقعی، یک عده شروع میکنند به یکدیگر متحجر زدن، دو جریانی که در جبهه حزب اللهی با هم اختلاف نظری دارند، هی بهم برچسب میزنند، اینها به آنها متحجر میگوند، آنها هم به اینها تکنوکرات و... 6️⃣ شبیه به همین دعوا در هم افتاد، بعد از جعل دو اصلاح و ، یک عده، خصوصا از علما، به بچه حزب اللهی ها برچسب بودن میزدن و بچه حزب اللهی ها هم به اونها برچسب میزدن و هر گروه هم خودش رو اسلام ناب میدونست. در این فضا ورود کردند و هر دو طرف به شدت نهی کردند که از این برچسب ها استفاده نکنند. نامه معروف امام به آیت الله از نامه های معروف امام هست که حتما بخوانید. 7️⃣ خب یعنی شما میگید بچه حزب اللهی ها هیچ گونه رفتار متحجرانه ای نداشته اند؟ یعنی تحجر رو مسئله مهمی نمیدونید؟ یعنی نباید کرد؟ خیر، اتفاقا یکی از آسیب های مهم جامعه امروز ما تحجر هست، هم نسبت به بچه حزب اللهی ها و هم نسبت به دیگر اقشار جامعه، همونجوری که استاد پناهیان هم بهش اشاره میکنند(هرچند به نظرم تمرکز مباحث ایشون بر تحجر مذهبیون بود) اما تمام حرف اینه که برخورد با این آسیب برچسب زدن نیست، این باعث میشه بیشتر از هم و پیدا کنیم و اساسا در این بستر حرف های طرف مقابل شنیده نمیشه لذا اصلا شکل نمیگیره اما اگر بیاییم همون محتوا و حرف ها قشنگ بزنیم و تبیین کنیم و محفل های مختلف گفتگو راه بیاندازیم، و هیچ نیازی هم به انواع و اقسام برچسب ها هم نیست، حتی اگر طرف مقابل از اینها استفاده کرد، ما به هیچ وجه استفاده نکنیم. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
5️⃣ نسبت به یادداشت اول هم اشکال ما خاصتا به استاد پناهیان نبود، چه اینکه خود استاد در یکی از همان ج
💠 نامه امام به آیت الله خزعلی در نهی تهمت و برچسب زنی: 🔺 گاهى ديده مى‌شود كه بعضى از آقايان محترم در مسائلى وارد مى‌شوند كه موجب شوراى نگهبان است. فقهاى محترم بايد توجه داشته باشند كه نبايد در مسائلى كه مورد هست وارد شوند. از باب مثال در شأن شوراى نگهبان و حتى خود حضرت آقاى نيست كه به افراد مختلف كند. 🔺 اينكه ديگر روشن است كه روى منبر و يا هر كجا است به مسلمانى نسبت داد. بر فرض كه ايشان بگويد من نسبت ندادم ولى اين را كه معترفند كه گفته‌اند: مى‌گويند، آقاى كمونيست است. 🔺 آيا اين توهين و از شخصى كه عضو شوراى نگهبان است آن هم به مسلمانى كه نماينده مردم تهران است، شرعاً چه صورتى دارد. ‼️مادامى كه شما اين‌گونه عمل مى‌كنيد باز هم توقع داريد ، احترام شما را بگيرند. 🔺 آيا شخصى كه مى‌آيد نزد فقهاى شوراى نگهبان و مى‌گويد: اگر گناهى هم كرده‌ام مى‌كنم، راه درستى را رفته است يا كسى كه روى منبر اين توبه را به عنوان ضعف يك نماينده نقل مى‌كند؟ بحث بر سر خوبى و بدى نمايندگان و ساير افراد نيست، بحث بر سر راه و رفتن است. 🔺 همه بايد توجه كنيم كه آلت دست نشويم. بايد سعى شود آقايان به عنوان كه تا اين مرحله حاضر است پيش رود معرفى نشوند. شما نگوييد، آنها به ما بد مى‌گويند و ما با اين صحبتها جواب آنها را مى‌دهيم. 🔺 آنها كه به شما بد مى‌گويند، پست مقدس شوراى نگهبان را ندارند. شما در مكانى نشسته‌ايد كه بايد خيلى از مسائل را با و وزانت خويش حل كنيد. 🔺 حواستان را جمع كنيد كه نكند يكمرتبه متوجه شويد كه همه چيزتان را نابود كرده‌اند. من به شما آقايان علاقه‌مندم ولى لازم مى‌دانم گاهى كه مسئله‌اى را مى‌بينم دهم. 📚 نامه به فقهای شورای نگهبان، خرداد 1367؛ صحیفه امام، ج23، ص612. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍