27.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس ##نگارش
💢 درس اول
🔻 بخش دوم
➖➖➖➖➖➖➖
27.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس ##نگارش
💢 درس اول
🔻 بخشاول
➖➖➖➖➖➖➖
@MoallemYariR4 گام به گام درس 1 نوشتاری.pdf
639.5K
🔺 گام به گام درس 1 فارسی نوشتاری چهارم ابتدایی
🔸 #درس1 : آفریدگار زیبایی ستایش
🔸 جواب تمرینات درس اول فارسی نوشتاری چهارم ابتدایی
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
65.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس ####نگارش
🔻 درس دوم
➖➖➖➖➖➖➖
🛑 هفده تمرین عالی برای رفع مشکل کندنویسی:
۱-خط دفتر را رنگی کنید.یک خط در میان بنویسد، مثلاً یک خط زمینه سبز و یک خط نارنجی.
۲-انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که مینویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد.
۳-خمیربازی،چنگ زدن و ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره.
۴-جستجوی اشیای ریز مثل تیله،نخود،تراش،هسته خرما و… در داخل کیسه پر از ماسه و نمک یا چوب اره شده با انگشتان دستی که مداد به دست می گیرد.
۵-غلت دادن گوی در داخل نمک و ماسه،با انگشتان دستی که مداد به دست می گیرد.
۶-با انگشتان دستی که قلم میگیرد و مینویسد از روی زمین چوب کبریت پخش شده را،با ثبت زمان،دونه دونه جمع کند.
۷-چنگ زدن و فشردن توپ پلاستیکی با انگشتان دستی که قلم به دست میگیرد.
۸-چنگ زدن و شانه کردن مو با دست توسط کودک
۹-ریش ریش کردن تارهای فرش یا نخ کاموا با انگشتان دستی که قلم به دست می گیرد.
۱۰-باز و بسته کردن درب بطری،پیچ و مهره،قفل در با کلید در سایزها و اندازه های مختلف در زمان مشخص با انگشتان دستی که می نویسد.
۱۱-شمارش اسکناس با دو انگشتی که مداد را میگیرد.
۱۲-ورق زدن کتاب با دو انگشت
۱۳-جمع کردن سوزن ته گرد از روی آینه با دو انگشت اشاره و سبابه که قلم را به دست می گیرد.
۱۴- دانههای کوچک:
دانههای تسبیح را روی زمین ریخته و از او بخواهیم آنها را با سر انگشتهای شست و اشاره و میانه،جمع کند.
۱۵-هوا نویسی(نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف):
این روش در تند نویسی،کمک قابل توجّهی به دانشآموزان میکند؛چرا که این عمل در تسریع حرکات عضلات دست،بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست،تأثیر بسیاری دارد.
۱۶-سینه خیز رفتن:
روزی چند دقیقه(حداکثر ۱٠ دقیقه) دانشآموز سینهخیز برود.این عمل در هماهنگی اعضای بدن بسیار مؤثّر است.
۱۷-دانشآموز،نقاشی ها را به منظور کمک در تندنویسی بصورت حرکت افقی،عمودی و مورب رنگ آمیزی نماید.
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 صبحانه مناسب برای کودکان دبستانی
🔸 زنگ تغذیه
انواع املاء💐🌹🌹💐
🌾👈املای مشورتی : در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد ، میتوان در هنگام دیکته ، دانشآموز ضعیف را کنار دانشآموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است ، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانشآموز ضعیف ، هم آن لغت را به خوبی به ذهن میسپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمیشود. البته این روش نباید به طور مکرر یا همیشگی باشد.
✏️املای ویرایشی : در هنگام تصحیح کردن املا ، معلم ، صحیح لغات را نمینویسد تا دانشآموزان خودشان درست لغات را از کتاب پیدا کنند و بعد ما به آن املا نمره میدهیم. یعنی ، ابتدا دور کلمات اشتباه خط میکشیم و صحیح آن را بچهها مینویسند و ما به صحیح نوشتن آنها نمره میدهیم.
✒️املای کل خوانی : معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچهها بخواند ، ولی بچهها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود ، یعنی در هر املا ، کل متن باید سه بار خوانده شود.
✏️املای هوایی : میتوان دیکته را به صورت شفاهی خواند و بچهها لغات مهم آن را در هوا انگشت نویسی کنند.
✏️املای لمسی – حدسی : نوع دیگر املا ، بازی و املا است بدین صورت که شاگرد پشت سری ، کلمات را با انگشت روی پشت فرد جلویی می نویسد تا شاگرد جلویی از روش حرکت انگشت فرد عقبی بتواند لغات را حدس بزند و بنویسد.
✏️املای روزنامه ای : بچهها می بایست روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند. این روش میتواند به صورت گروهی هم در خانه انجام گیرد.
✏️املای تکمیلی : میتوان املای را بدون نقطه ، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص تایپ کرده و به دانشآموزان داد تا آنها در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند
✏️املای غلط یابی : میتوان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچهها کلمه غلط را خط بزنند .
✏️املای تصویری : بدین صورت که چندین شکل را به دانشآموزان بدهیم تا آنها املای صحیح نام آن شکل ها را بنویسند.
✏️املای گروهی : به این شکل که بچهها را به گروههای ۵ یا ۶ نفره تقسیم میکنیم و در هر گروه ، هر خط را یک نفر از گروه مینویسد و در انتها نمره گروهی میدهیم و آن املا در پوشه کار گروهها قرار میگیرد.
📕املای انتخابی : هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود مینویسد و ما املای همه گروهها را جمعآوری کرده و میخوانیم و سپس یا بهترین متن را به کل کلاس ، دیکته میگوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس ، دیکته میگوییم.
املای گروه به گروه : بچهها را گروهبندی میکنیم و سپس هر گروه متن دیکتهای را مینویسد و برای گروه دیگر میخواند تا آن گروه بنویسند.
📜املای متن نویسی : بچهها به گروههای ۵ یا ۶ نفره تقسیم میشوند. ۱۰ کلمه مهم از درس انتخاب میکنیم و از بچهها در گروهها میخواهیم که هر کدام جملهای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.
🙇املای تقویت حافظه : بدین صورت که معلم متنی را روی تابلو مینویسد .بعد متن را برای دانشآموزان میخواند و سپس روی نوشتههایش روی تابلو پرده میکشد و بچهها باید هر آنچه از متن فهمیدهاند را بنویسند. سپس معلم پرده را از روی نوشته ها برمیدارد و بچهها متن خود را با متن تابلو مقایسه کرده و به خود امتیاز میدهند.
🎑املای آینهای : میتواند استفاده از آینه باشد بدین صورت که کلمات را بر عکس روی تابلو بنویسیم و بچهها با نگاه کردن به آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند.
🚿املای آبکی : استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچهها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آبپاش به مدرسه میآورند و با آب ، دیکته را روی زمین مینویسند و گروهی نوشتههای هم را می خوانند
✏️انجام املای ببین و به خاطر بسپار
در این املا تعداد مشخصی کلمه توسط دانش آموزان گفته می شود و در تابلوی کلاس در زمان معینی نمایش داده می شود و دانش آموزان باید کلمات را به خاطر بسپارند و بعد از محو کلمات هر تعداد از آنها را که می توانند بنویسند .
هر چه تعداد کلمات درست نوشته شده بیشتر باشد امتیاز بیشتری کسب می کنند .
🌈🌹🌈ارسالی:سرگروه پایه سوم'سرکار خانم خوش زبان
💐💐راه های پیشنهادی برای تقویت املای دانش آموزان ضعیف💐💐
۱- دقّت به مشق (رو نویسی) و تصحیح غلط ها و رعایت خطّ زمینه
۲- توجّه به دست ورزی در دوره ی آمادگی
۳- مطمئن شدن از شناخت حروف الفبای فارسی
۴- بررسی دقیق تکلیف شب در خانه
۵- توجّه بیش تر به دانش آموزان کند نویس
۶- پرهیز از حرکات اضافی موقع گفتن املا
۷- استفاده از دانش آموزان ممتاز برای روخوانی و تکرار و تمرین در کلاس
۸- توجّه به نوع نشستن
۹- استفاده از کارت تند خوانی
۱۰- ترکیب صامت و مصوّت
۱۱- اطمینان از تلفّظ صحیح حروفات توسّط دانش آموزان
۱۲- تصحیح املا توسّط خود دانش آموزان و . . . .
💐🌹💐
🌈🌹🌈ارسالی:سرگروه پایه سوم'سرکار خانم خوش زبان
18.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا