🔴مشکلات آموزشی : #کدام_اِ : ---ِیا ـه❓👇
بسیاری از دانش آموزان در نوشتن صدای ( اِ ) در انتهای کلمه دچار مشکل می شوند یعنی واژه های( اصحاب ِ ، دیدن ِ ، سال ِ ، نام ِ ، برای ِ ، پای ِ ) را به صورت ( اصحابه ، دیدنه ، ساله ، نامه ، برایه ، پایه ) می نویسند و بر عکس واژه های ( نامه ، بنده ، خسته ، پرده ، رفته ، دانه ) را به صورت ( نامِ ، بندِ ، خستِ، پردِ ، رفتِ ، دانِ ) می نویسند .
بسیاری از آموزگاران سعی می کنند با بیان و شرح و توصیف « اِ » مالکیت،صاحبی، مضاف و مضاف الیه ، نسبت،صفت و موصوف و امثال آن ، به دانش آموزان نوشتن درست آن واژه ها را آموزش دهند . این روش ها ، دانش آموزان را ، بویژه در سالهای اول و دوم دبستان بیشتر گیج می کند . زیرا رشد ذهنی آنان هنوز به درجه ای نرسیده است که مفاهیم یاد شده را درک کنند و تفاوت آن اصطلاحات را در یابند و به هنگام نوشتن دیکته به کار برند .
☆تجربه های زیادی که برای رفع این اشکال صورت گرفته ، نشان داده است که روش زیر سریع تر از هر روشی ، کودکان را به درست نویسی سوق می دهد .
♦️به هرحال روشی پیشنهادی است که میتوان بهکار برد:
#ابتدا با لحنی خوب و صمیمی از کودکان می خواهیم که به ما گوش کنند . سپس بدین طریق عمل می کنیم :
بچه ها ببینید من برای شما کلماتی را نام می برم بعضی از این کلمه ها طوریست که وقتی من کلمه را بیان کردم شما منتظر کلمه ی دیگری نمی مانید مثلا می گویم ( نامه ، خامه ، خانه ، شانه ) شما متوجه می شوید اسامی چیزهایی را گفتم . اما گاهی نیز کلماتی را می گویم ولی شما منتظر می مانید که ادامه دهم . زیرا آن کلمه به تنهایی،مقصود مرا نمی رساند . مثل ( مدادِ ، قندان ،کفشِ ، دانش آموزِ ، آموزگارِ ) .
در این گونه کلمات شما منتظرید که من ادامه دهم . مثلا ( مدادِ حسن ، قندانِ سفید ، کفشِ قرمز ، دانش آموزِ خوب ،آموزگار ِکلاس اول).
حالا این دو دسته کلمات را مخلوط به کارمی برم .هر وقت بعد از گفتن کلمه ام، منتظر کلمه دیگری بودید دستهایتان را بالا ببرید و اگر نیاز نبود که منتظر کلمه ی دیگری بمانید دستهایتان پایین باشد .
خوب حالا کلمات را می گوییم . آماده اید :
کلاس ِ ، معلم ِ ، مدیر ِ، زن ِ، ساده ، مداد ِ ، خامه ، دانه ، کتاب ِ رنگ ِ ، چاله و ....
کفشِ قرمز ، دانش آموزِ خوب ،آموزگار ِکلاس اول.
♦️بعد از یکی دو جلسه این بازی را انجام دادیم به آنها فقط یک قاعده را آموزش می دهیم . می گوییم هر وقت بعد از تلفظ کلمه شما منتظر کلمه ی دیگری بودید با این « ــِ » آن را مینویسیم و اگرمنتظرکلمه ی دیگری نبودید با « ه یا ـه » ،آن را بنویسید .
♦️البته می توان برای آن اسمی انتخاب کنیم . چون دو کلمه را به همدیگر ربط می دهد . آن را « ــِ » #ربط می نامیم.
♦️برای به یاد سپاری بهتر ، می توان چند ترکیب را روی برگه اینوشت و برای مدتی روی دیوار کلاس نصب کرد . و در هنگام گرفتن املا ، هر وقت به« ــِ » ربط رسیدیم دست را بالا ببریم . با این روش می توان مشکل دانش آموزان را در این مورد رفع نمود و کمتر معلم خسته می شود .
منبع :1- درمان اختلالات دیکته نویسی – نوشته مصطفی تبریزی
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
🔴 #یک مطلب کاربردی :
#ه_آخر_چسبان_ه_آخرتنها :
(ـه آخر چسبان ) و ( ه آخر تنها ) در آخر كلمه هايي كه مصوت )اِ (دارد قرار مي گيرد که:
#اولاً : بدون ( ـه و ه ) معني ندهد مانند : كوزه , پروانه , دانه , ستاره , پرنده ،مدرسه،استفاده ، پاكيزه ،ميوه ، آماده ، به ،سايه ،پنبه و ...
#ثانياً : اگر كلمه ي قبل از (اِ) معني دهد و منتظر كلمه ي ديگري نباشد , نيز (ـه آخر چسبان يا ه آخر تنها ) مي گيرد .
مانند : كرده , بوده , خورده , زده , نامه , دسته , شده , آمده , بسته , ....
________________________
#اي_مستقل
اگر بعدازكلمه هايي كه صداي آخر آنها مصوت (ـه) آخر چسبان يا(ه)آخر تنها باشد,صداي(اي ) بيايد آن را به شكل جديد مي نويسيم : ( اي)
اگر اسم ( اي ) باشد : معناي كلمه ي جديد, نكره است و بر يكي , دلالت دارد .
مثال : خانه + اي ( خانه اي) به معناي يك خانه است.
مثال:دانه اي،كوزه اي،پروانه اي، كاسه اي ، ستاره اي ، پرنده اي ،مدرسه اي ، ميوه اي ،دسته اي ، سايه اي ،پنبه اي ،اندازه اي ،نامه اي ، لاله اي ،جوجه اي ...
كلماتي مانند : رفته , خورده , ديده , شده , خوانده , بسته , بوده , كرده و ...
كه از ريشه ي فعل ( ماضي ساده سوم شخص مفرد + ( ـه , ه )) درست شده است: در صورتي كه به آخر آنها (اي) اضافه شود : اولاً به ماضي نقلي تبديل مي شود . ثانياً فعل دلالت مي كند بر اين كه فعل از دوم شخص مفرد (تو ) صورت گرفته است ..
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
24.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جدول ترکیب و کلمات نشانه-ِ
#نشانه_اِ_ـِ_ـه_ه
#آموزش_ـِ_وسط
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ترکیب
#جدول_تشخیص
#ِدوستی
#تدریس_چهار_شکل_اِ
#استخر
#فارسی
#کلاس_اولی_با_ما_باش
خانم شنبدی
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
11.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روان_خوانی_استخر
#جدول_تشخیص
#ِدوستی
#تدریس_چهار_شکل_اِ
#استخر
#فارسی
#کلاس_اولی_با_ما_باش
خانم شنبدی
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگارش61
#تدریس_چهار_شکل_اِ
#استخر
#فارسی
#کلاس_اولی_با_ما_باش
خانم شنبدی
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگارش62
#تدریس_چهار_شکل_اِ
#استخر
#فارسی
#کلاس_اولی_با_ما_باش
خانم شنبدی
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
9.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگارش63
#تدریس_چهار_شکل_اِ
#استخر
#فارسی
#کلاس_اولی_با_ما_باش
خانم شنبدی
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ای_مستقل
#ِدوستی
#تدریس_چهار_شکل_اِ
#استخر
#فارسی
#کلاس_اولی_با_ما_باش
خانم شنبدی
.
📌 #کانال_گام ب گام اول دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam1