eitaa logo
قائمون
320 دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
6.4هزار ویدیو
482 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻روز شنبه در عراق عزای عمومی اعلام شد 🔹نخست وزیر عراق به مناسبت رحلت آیت‌الله سید محمد سعید حکیم، روز شنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. 🆔:@sgm_Ghaemon
♨️امان از قبیله‌گرایی اصلاح‌طلبان 📍معتقدند پایینی رفتار پوپولیسیتی داره و هنوز نیومده متهم می‌شه به اینکه مشکلات مملکت گردنشه. 📍ولی معتقدند بالایی بعد هشت سال خوش گذرونی مقصر نیست و تو نظام هیچ کاره بوده و تصمیمات جای دیگری گرفته می‌شده! 🆔:@sgm_Ghaemon
🔰 مطلوبیت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم . ♦️ نحوه مواجهه مطلوب با غرب 🔸 پ) روابط اقتصادی ایران با کشورهای غربی به گونه‌ای است که در مواقع بحرانی و در هنگام وضع تحریم‌ها، آسیب‌پذیری کشور از این روابط آشکار شده است. مباحث اقتصادی، منفکّ از حوزه‌های راهبردی و کلان، قابل تحلیل نیست و در این راستا نیاز به راهبردی که با تقویت نگاه به داخل، مسیر اخلال در اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم سد شود ضروری به نظر می‌رسد. 🔸 به طور طبیعی، سطحی از روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی لازم و قابل قبول است اما وابستگی اقتصادی به این کشورها در بخش‌های مختلف، منطقی به نظر نمی‌رسد. البته این راهبرد نافی تقویت جنبه‌های اقتصادی در سیاست خارجی نیست بلکه هدف مدیریت مولفه‌های اخلالگر در اقتصاد در موقعیت‌های بحرانی است. 🔸 ت) غرب در مسیر مقابله با جمهوری اسلامی ایران از ابزار حقوق بشر برای اعمال فشار استفاده کرده است و نحوه مواجهه ایران با این مسئله نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برخی محورهای حقوق بشر مورد نظر غرب نیز با ارزش‌های بومی و اسلامی ایران در تضاد است. با این وصف به نظر می‌رسد راهبرد مناسب تأکید بر تفاوت‌های فرهنگی میان ایران و غرب و همزمان بهانه‌زدایی و پرهیز از اعطای فرصت به آنها جهت اعمال فشار باشد. 🔸 معیار قانون اساسی و سایر قوانین داخلی باید برای طرف مقابل تشریح و تبیین شود که این موضوع نیازمند دیپلماسی فعالانه است. در حوزه دیپلماسی همچنین می‌توان به پاسخگو کردن کشورهای غربی در قبال موارد نقض حقوق بشر در آن کشورها اقدام کرد. بهانه‌زدایی در موضوع حقوق بشر نیز نیازمند رعایت دقیق قوانین داخلی و تفکیک نهادهای ناظر بر اجرای قوانین از نهادهای مجری و صادرکننده احکام قضایی است. 🆔:@sgm_Ghaemon
📍صدور حکم جلب برای مهدی هاشمی درپی عدم مراجعه به زندان 🔻مرکز رسانه قوه قضائیه: 🔹هیچگونه مرخصی بی‌وجهی به مهدی هاشمی اعطا نشده است و محکوم علیه، طبق قانون برای مدت مشخصی به مرخصی اعزام شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد. 🔹وی پس از پایان زمان مرخصی، از مراجعت به زندان خودداری و غیبت کرده است؛ اخطار قانونی لازم به وی داده شده است و چون به زندان بازنگشته است بر همین اساس حکم جلب این محکوم صادر شده است. 🆔:@sgm_Ghaemon
هدایت شده از روشنا استان زنجان
3.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انکسار در کلام شهید حاج قاسم سلیمانی؛ به همراه فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) 🌷https://eitaa.com/roshana_zanjan 🌷https://rubika.ir/roshana_zanjan
🌏یادداشت کوتاه: جوانان سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم!! 🗺 دولت سیزدهم باید به جوانان بها دهد، جوانان سرمایه اجتماعی این کشور هستند که تاکنون نادیده گرفته شده اند. 🗺 پایه هر حکومت مردم سالاری سرمایه‌های اجتماعی آن حکومت است. نظام مردم سالارانه با حمایت مردم و اندیشه نخبگان پیش می‌رود. 🗺 همان طور که جمهوری اسلامی ایران خود را نظامی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی و مردم سالارانه معرفی کرده است وظیفه دارد تا از همین مردم برای اداره کشور استفاده کند؛ این هم وظیفه ای دینی و هم وظیفه ای ملی است. 🗺 وقتی مردم در امور سیاسی کشور مشارکت می کنند ظرفیت اجتماعی حول قدرت حاکمه شکل می‌گیرد که گسستش امکان ناپذیر است.  🗺 هر زمانی که حکومت به مردم نیاز دارد آن‌ها در صحنه هستند پس حکومت هم باید قدر این حضور را بداند و از انرژی، توانایی و سواد این بدنه اجتماعی استفاده کند.  🗺 خود مردم تمایل دارند تا در سیاست مشارکت کنند و قوا و نهادهای اجرایی از نظراتشان استفاده کنند. 🗺 جوانان خواهان حضور پررنگ تری در سیاست هستند. آن‌ها انگیزه دارند و امیدوارانه می توانند رابط خوبی میان مردم و مسئولین باشند.  🗺 میانگین سنی دولت قبل آنقدر بالا بود که میل و انگیزه ای برای بهرمندی از ظرفیت جوانان که همان ظرفیت عظیم اجتماعی است نداشت. خروجی این تفکر زمانی دیده شد که در مواجهه با مشکلات جدی کشور راهکار و ابتکار عملی نداشت.  این جوانان سرمایه های اجتماعی کشور هستند؛ این دولت باید به آن‌ها بها دهد تا بتواند همانند جوانان دهه سی و چهل که بزرگترین مشکل کشور یعنی جنگ تحمیلی را حل کردند جوانان دهه های بعد بیانیه گام دوم رهبری معظم انقلاب را عملیاتی کنند. 🕪 سیدجعفرموسوی 🆔:@sgm_Ghaemon
✅چگونه طالبان پیروز شد؟! 🔻در هفته های اخیر، بساری از مقام های دولت آمریکا در مورد ناکارایی ارتش افغانستان صحبت می‌کنند و گویی پیروزی طالبان را صرفا به این ناکارایی نسبت می‌دهند. متن زیر خلاصه ای از مقاله ای است که هفته پیش در نیویورک تایمز، به قلم سپهبد سید سمیع سادات، از فرماندهان ارتش افغانستان، در مورد شرایط منتهی به سقوط کابل منتشر شد. این سپهبد، طبیعتاً در مقاله به دنبال دفاع از عملکرد خود و همقطارانش است. ولی بازخوانی روایت او، برای آشنایی با نگاه دیگری به معادله سقوط افغانستان –که در روایت های یک‌طرفه دولت آمریکا غایب است- مفید خواهد بود: 🔹 این واقعیت است که ارتش افغانستان دیگر روحیه جنگیدن نداشت، اما این امر از تنها گذاشتن ما توسط همکاران آمریکایی‌مان، نیز بی ادبی و بی اعتمادی شخص رئیس جمهوری آمریکا نسبت به نیروهای افغان که در هفته ها و ماه های اخیر دیده شد نشات گرفت... در ۱۶ آگوست آقای بایدن اعلام که نیروهای افغان بدون هیچ‌گونه مقاومتی از هم پاشیده اند . حال آن که... ما ۶۶ هزار نیرو را از ۲۰ سال پیش تاکنون از دست داده ایم که معادل یک پنجم نیروهای رزمی ما می شد. اما چرا شیرازه ارتش افغانستان از هم پاشید؟ 🔹 اول اینکه، توافق صلح صورت گرفته بین دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در فوریه ۲۰۲۰ با گروه طالبان زمینه را برای شکست ما فراهم کرد. تاریخ مصرف منافع آمریکا در منطقه رو به پایان بود . مورد دوم، ما امکان تامین تدارکات و الزامات تعمیر و نگه داری خود را از دست دادیم که نیاز اصلی ما برای عملیات های نظامی بود. مورد سوم، فساد گسترده دولتی در حکومت آقای غنی که باعث شد نیروهای نظامی فلج شوند. 🔹 قبل از توافق [طالبان و آمریکا] طالبان حتی یک پیروزی بزرگ هم علیه ارتش افغانستان کسب نکرده بود... اما بعد از توافق ما هر روز ده ها سربازان را از دست می دادیم... آقای بایدن در آوریل اعلام کرد طرح ترامپ را ادامه می‌دهد و برای عقب نشینی آمریکا برنامه زمانی تعیین کرد. از این جا بود که سقوط به سرازیری آغاز شد . آموزش های نیروهای افغان بر اساس مدل نظامی آمریکایی بود که به نیروهای شناسایی ویژه بسیار ماهر، بالگردها و حملات هوایی متکی بود. وقتی پشتیبانی هوایی از دست رفت و مهماتمان ته کشید، ما برتری مان در برابر طالبان را از دست دادیم .پیمانکاران جنگنده بمب افکن ها و هواپیماهای پشتیبانی نزدیک و ترابری ما را در حین جنگ از لحاظ تعمیر و نگهداری پشتیبانی می کردند. اما در ماه جولای بیشینه 17 هزار پیمانکار از افغانستان خارج شدند... پیمانکاران نرم افزارهای مرتبط با مالکیت سلاح ها و سیستم های رزمی را هم با خود بردند. آن ها سیستم دفاع ضدموشکی بالگردهای ما را از آن ها جدا کردند. دسترسی به نرم افزارهایی که ما خودروها ، سلاح ها و پرسنل خود را از راه آن ها ردیابی می کردیم هم از دست رفت... دیگر امدادرسانی به پایگاه ها با بالگردها ممکن نبود و سربازان مستقر در آن ها تدارکات نمی گرفتند. 🔹 طالبان از آمریکا تضمین عقب نشینی در تاریخ معین را گرفته بود و با حس کردن عدم اراده آمریکا می دانست هیچ یک از اقداماتش با پاسخ مواجه نخواهد شد. این گونه بود که طالبان به اقداماتش شدت بخشید . من و سربازانم در ماه جولای و هفته اول ماه آگوست هر روز با 7 حمله با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده مواجه می شدیم. 🔹 با این حال من نمی توانم عامل سوم را نادیده بگیرم. آمریکایی ها در مورد فساد علنی که ارتش و دولت ما را آلوده کرده بود چندان نمی توانستند کاری بکنند. این تراژدی ملی ما بود. خیلی از رهبران ما -از جمله در داخل نیروهای نظامی-به خاطر پیوندهای شخصیشان و نه لیاقاتشان مقام گرفته بودند. این انتصابات اثر مخربی بر ارتش ملی داشتند ، چون رهبران ما تجربه نظامی کافی برای القای حس اعتماد به نفس و اعتماد به سربازان را نداشتند. فساد باعث اخلال در توزیع جیره های غذایی و سوخت به واحدهای نظامی می شود و روحیه نیروهای ما را نابود کرد. 🔹 در آخرین روزهای جنگ... جنگنده های آمریکایی بالای سر ما تنها به گشت زنی اکتفا می کردند. حس ترک شدن و مورد خیانت قرار گرفتن ما از سوی خلبانان آمریکایی هم که دستور داشتند فقط به رخدادهای روی زمین بنگرند و اجازه کمک نداشتند هم حس می شد. سربازان من در حالی که زیر آتش برتر طالبان بودند صدای جنگنده ها را بالای سرشان می شدند و می پرسیدند چرا خبری از پشتیبانی هوایی نیست. روحیه مان نابود شده بود. در جای جای افغانستان سربازان دست از جنگیدن کشیدند..... 🆔:@sgm_Ghaemon
عامل تورم‌زا، توقف تولید است نه تولید انبوه مسکن 🔹در ارزیابی علت تورم، هم باید شوک افزایش تقاضا را که منجر به تورم می‌شود در نظر گرفت و هم شوک کاهش عرضه را. و این عامل دوم برخلاف نوع قبلی، ویژگی دیگری دارد که آن‌ هم توام بودن با رکود است، چون ‌که اساسا این تورم با کاهش تولید و افزایش هزینه‌های تولید به‌دلیل افزایش نرخ‌هایی چون نرخ ارز و... همراه است که در ادامه عرضه کل را کاهش می‌دهد و جنسی نه همراه با رونق بازار و افزایش تقاضا، بلکه با رکود دارد. 🔸 این دو طیف از تورم هر دو در هر اقتصادی محتمل و قابل وقوع هستند ولی از قضا به علت ضعف‌های تولید در کشورهای درحال ‌توسعه تورم نوع دوم در این کشورها محتمل‌تر است. 🔹برخلاف این ادعا که مسکن مهر موجب افزایش نقدینگی و تورم شد، بررسی‌ها می‌گوید نرخ رشد پایه پولی در سال‌های ۸۹-۸۰ نزدیک به۲۴ درصد بوده، اما همین عدد برای بازه مسکن مهر به ۱۵.۵ درصد رسیده و کم شده، نه اینکه افزایش داشته باشد. 🔸در مقایسه نوع تورم‌های سال ۹۱ و ۹۲ با تورم فعلی باید توجه داشت که این تورم‌ها حاصل از شوک‌هایی برون‌زا و به‌دلیل منقبض شدن دارایی‌های ارزی بانک مرکزی است و نمی‌توان آن را با انقباض و مسیری که دولت حسن روحانی از سال ۹۲ پیش گرفت از بین برد، بلکه با این کار رکود هم به مشکلات اضافه می‌شود و برای مقابله با تورم‌های از جنس افزایش هزینه باید مسیری دیگر در پیش گرفت، نه مسیر انقباض پول با بالا بردن بهره که بخش حقیقی اقتصاد را در مضیقه می‌گذارد. 🔹در وهله دوم می‌توان با دانستن علت تورم‌های سال ۹۲-۹۱ به‌راحتی این را گفت که ساخت مسکن از قبیل ساخت مسکن مهر اگر مشکلاتی همچون مکان‌یابی درست، توجه به تکالیف آمایش سرزمین را درنظر بگیرد، باید با قدرت پیش‌گرفته شود و دولت به‌هیچ‌وجه نباید از تورم خیالی در پیش بترسد، چون‌ متاسفانه از ابتدای شروع دولت روحانی با ادعای خلاف واقع عباس آخوندی مبنی بر اینکه مسکن مهر دلیل تورم است، دولت مسکن را به حاشیه برد که نشان از عدم درک صحیح دولت‌های یازدهم و دوازدهم و مسئولان ذی‌ربط از آن مقوله دارد، گرچه تفکرات غالب در دولت دوازدهم خصوصا تفکرات خود آخوندی که علاقه وافری به بازار آزاد و نئولیبرالیسم هم دارند در تعطیل کردن وظایف دولت در بخش مسکن بی‌تاثیر نبود، کمااینکه خودش‌ هم باافتخار اعلام می‌کرد کار دولت مسکن‌سازی نیست و او هم این کار را نکرد! 🔸ساخت مسکن مهر با تمامی معایبش توانست چهارمیلیون خانوار را صاحب‌ خانه کند که شاید در بهترین حالت ممکن تا آخر عمر مستاجر باقی می‌ماندند و برای حل مشکل مسکن که امروز ما داریم نیاز سریع به اقدام در راستای افزایش تولید مسکن و حل مشکلات طرف تقاضا داریم که بعضا مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است. 🔹 از حیث تولید باید دانست امروز شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی در ایران تقریبا عددی نزدیک ۱.۰۹ است که با عدد مطلوب (۰.۹) فاصله دارد و نیاز به تولید مسکن بیشتر را نمایش می‌دهد، از طرف دیگر سهم هزینه مسکن در سبد خانوارها در نقاط شهری کشور از ۳۷ درصد هم رد شد که نشان از فشار بی‌سابقه بر معیشت مردم و همچنین کمبود مسکن و مشکلاتی در عرضه و تقاضای آن دارد. 🔸همه اینها لزوم ورود دولت به این بخش را جدی‌تر می‌کند، خصوصا که با هدایت اعتبار و نقدینگی به این بخش مانند دوره مسکن مهر دولت توان ایجاد یک رشد ناپایدار را هم دارد که گرچه قابل‌اتکا نخواهد بود اما می‌تواند برای برهه‌ای مفید باشد. 🆔:@sgm_Ghaemon
🌎 نمایش اقتدار ایران با تحقیر آمریکا در مدیترانه 🔸خرید سوخت ایران توسط لبنان و حرکت کشتی‌های ایرانی، نقشه شوم آمریکا و اسرائیل علیه مردم لبنان را نقش بر آب و عصبانیت واشنگتن و رژیم صهیونیستی را در پی داشت. این روزها خبر خرید سوخت ایران توسط لبنان و حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران و پهلوگیری این کشتی‌ها در لبنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. بر همین اساس در هفته‌ها و روزهای اخیر سه کشتی ایرانی به مقصد لبنان حرکت کرده و سوخت صادراتی ایران به مقصد رسیده است. همزمان این احتمال مطرح است که کشتی چهارم به زودی از ایران به راه بیفتد. در روزهای گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی جبران باسیل وزیر امور خارجه سابق و رئیس بزرگ‌ترین فراکسیون مسیحی پارلمان لبنان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فروش محصولات نفتی خود به مشتریان جدید را مورد تأکید قرار داد و افزود: «اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را داشته و تدبیری که دبیرکل پرافتخار حزب‌الله لبنان برای پایان دادن به این بحران دست ساخته صهیونیست‌ها بر ضد مردم لبنان انجام داد، مؤید این واقعیت است که مسیر سرافرازی لبنان تنها از اتکا به خود و استفاده از سرمایه‌ها و منابع خود می‌گذرد».... 🆔:@sgm_Ghaem
🔸 نکات اصلی مصاحبه تلویزیونی رئیسی 🔹 ۱- ابایی از گفت و گو نداریم: موضوع گفت و گو دنبال می شود، اما نه مذاکره برای مذاکره؛ باید نتیجه داشته باشد و تحریم ها رفع شوند. 🔹 ۲- کنایه به روحانی:تصمیمی نمیگیرم که مردم صبح بیدار شوند و تازه متوجه آن بشوند. 🔹 ۳- غیابی برای بازار تصمیم نمیگیریم: به بازار رجوع میکنیم و مشورت میگیریم. معاون اول مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. 🔹 ۴- دفاع از ساخت سالی یک میلیون مسکن:جایی خود دولت میسازد جایی تسهیلات میدهد. انبوه سازان باید وارد شوند و بسازند. تردید نکنید باید بشود 🔹 ۵- همه چیز در گرو واکسیناسیون: کرونا از اولویت های دولت بوده ۴۰میلیون دوز واکسن به زودی وارد میشود و واکسیناسیون با شتاب بیشتری صورت میگیرد. 🔹۶- مبارزه با فساد؛ بعنوان يک کار ويژه در دولت با تهيه منشوري با شناسايي مراکز و بسترهاي فساد زا دنبال مي شود. 🆔:@sgm_Ghaem
🌐 یادداشت تحلیلی| در باب توصیه‌های راهبردی رهبر انقلاب به دولتمردان/ عقلانیت پیش‌شرط انقلابی­‌گری 🗺 موضوع: ((عقلانیت)) پیش شرط ((انقلابی گری)).   🌏 رهبری همواره از تمامی دولت‌ها حمایت کرده‌اند و این حمایت‌ها به معنای دخالت در امور دولت‌ها نیست. به این دولت نیز توصیه‌هایی داشتند. مثلا وقتی در مورد مهار یک بیماری اقتصادی به نام «خلق پول» اشاره داشتند، به نظر کارشناسان ارجاع دادند و نظر خودشان را اعلام نکردند. 🌏 رهبرمعظم انقلاب چند بار در سخنان خود به موضوع عقلانیت انقلابی و لزوم بهره‌گیری از نظرات بدنه کارشناسی خارج از دولت، فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اشاره کردند. علت این است که دولت سیزدهم، دولتی انقلابی و دارای وزرای جوان است. از این رو دولت ممکن است برای ترمیم خرابی‌ها عجله کند که این تعجیل نباید موجب اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده و غیرکارشناسی شود. 🌏 وجه دیگر تاکید رهبری بر عقلانیت، استفاده مداوم از نظرات کارشناسانه، عالمانه و به‌روز در سیاست‌گذاری‌ها و اجراست. تاکنون آیت‌الله رئیسی عاقلانه تصمیم گرفته و کارشناس‌ترین افراد را در کابینه به خدمت گرفته است. فراموش نکنیم دولت گذشته که مدعی بود ژنرال‌ها را به میدان می‌آورد، کابینه‌ای بسیار سیاسی و امنیتی فرسوده تشکیل داد. 🌏 آیت‌الله رئیسی با تکیه بر اصول و مؤلفه‌های مردمی‌بودن، توانست ضمن جذب سرمایه اجتماعی بخشی از اعتماد از دست رفته را به دولت برگرداند؛ اما این مردمی بودن باید تا روزهای پایانی دولت ادامه داشته باشد. 🌏 رهبر انقلاب در سخنان خود بر برخی وجوه مردمی بودن دولت اشاره فرمودند،که یکی از آنان سخن گفتن با مردم است. دولت باید در مورد مسائل مهم و چالشی مدام با مردم سخن بگوید. تنگناها و مشکلات را بگوید و از آنها چاره‌جویی واقعی کند. دولت سیزدهم همانطور که برای تشکیل کابینه از مردم نظرخواهی کرد، برای حل مسائل مهمی همچون آب نیز می‌تواند از مردم و نخبگان نظرخواهی کند و با آنان سخن بگوید. عدم گفتگو با مردم اعتماد و سرمایه اجتماعی را نابود می‌کند؛ کما اینکه حوادث آبان سال 98 نیز ناشی از پنهان‌کاری و حرف نزدن دولتمردان با مردم بود. 🌏 گفتگو با مردم موجب می‌شود تا انتظارات واقعی شکل بگیرد و دولتمردان نیز به آداب گفتگو و عذرخواهی از مردم ملتزم باشند. اگر دولت قبل به موضوع عذرخواهی توجه داشت وحلالیت‌ خواهی‌ها به پایان دوره محول نمی‌شد، این حجم از نارضایتی شکل نمی‌گرفت و سرمایه اجتماعی دولت وضعیت بهتری داشت.   🌏 آنچه رهبر معظم انقلاب بیان داشتند، فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر بود، گفت: مردم، شهروند هستند؛ یعنی هم مسئول هستند و هم باید به آنان خدمت کرد. دولت مردمی هم باید به وجه‌ خدمت‌گذاری توجه داشته باشد و هم مردم را در سیاست‌گذاری و اجرا، مشارکت جدی و واقعی دهد. 🌏 دولت قبل نگاه ابزاری به مردم داشت. در برخی موضوعات همچون ماجرای بنزین، مردم را رقیب خود می‌دانست که منافع دولت را به خطر می‌اندازند. در موضوعات سیاسی نیز مردم را ابزاری برای مقابله با رقیب و جناح مقابل می‌دانست. هر زمان می‌خواست جناح رقیب را تحت فشار قرار دهد، مردم را علیه آنها تحریک می‌کرد. مردم متوجه این نگاه ابزاری دولت بودند و از آن آزرده‌خاطر شدند. از این رو دولت جدید با مردمی که اعتمادشان آسیب دیده، روبرو است. 🌏 دولت سیزدهم باید به معنای واقعی مردمی باشد تا اعتماد آسیب‌دیده مردم ترمیم شود. از این رو نباید وعده‌های غیرقابل تحقق به مردم داده شود. وعده‌ها باید قابل تحقق و شدنی باشد. وعده‌های کوچک، کوتاه‌مدت ولی قابل تحقق به تدریج می‌تواند مردم را نسبت به دولت دلگرم کند. ضمن اینکه برای وعده‌ها روزشمار مشخص شود. دولت سیزدهم باید با سرعت بخشیدن به آهنگ خدمتگزاری در جهت ترمیم شکاف اجتماعی ایجاد شده از دولت قبل همت کند تا بتواند مشارکت عمومی را در جهت یاری رساندن به حاکمیت ودر راس آن دولت مردمی جلب کند. 🕪 سیدجعفرموسوی همپا 🆔:@sgm_Ghaemon