💪 «فتّاح تبلور حقیقی ایمان و امید»
رهبر فرزانه انقلاب: "هر که ایران را دوست دارد، هر که منافع ملّی کشور را دوست دارد، هر که بهبود اوضاع اقتصادی را دوست دارد، از مشکلات اقتصادی و معیشتی رنج میبرد و میخواهد آن را اصلاح کند، هر که به دنبال جایگاه باعزّت ایران در نظم جهانیِ پیش رو است، هر که این چیزها را دوست دارد، باید برای ترویج ایمان و ترویج امید در ملّت تلاش کند؛ این وظیفه است؛ این وظیفهی همهی ما است". 14/3/1402
🔹ساخت و رخنمایی موشک پیشرفته فتّاح نشان داد «ایمان، امید و تبعیت از ولایت» اکسیر اعظم پیشرفت و گشایش است!
به روح شهید با ایمان و امیدآفرین «حسن طهرانیمقدم» صلوات🌷
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
مواجهه فرهنگی با چالش مسکن
🔸آمارها حکایت از بیش از دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور دارد.
🔸آمارها و شواهد عینی حکایت از وجود تورم بالا و ظالمانه در بخش خرید و اجاره مسکن دارد که طبقه کمدرآمد و متوسط جامعه را در تهیه مسکن مناسب با مشکل مواجه کرده است.
🔸مسکن و سرپناه از ضروریات اولیه و فوری مردم است.
چه باید کرد⁉️
🔸مواجهه سخت قانونی (مانند مالیات بر خانههای خالی) ضروری و لازم است اما کافی و کاملاً جوابگو نیست؛ چراکه اولاً شناسایی کامل خانههای خالی با مشکل مواجه است و ثانیاً مشکل فرار و دورزدن قانون نیز همواره وجود دارد.
🔹راهکار: در کنار مواجهه سخت قانونی و مقدم بر آن، مواجهه نرم فرهنگی ضروری است. زیرساخت فرهنگی و انگیزشی میتواند در کوتاهمدت و بلندمدت هم به کاهش تورم در بخش مسکن کمک کند و هم عرضه خانههای خالی را افزایش دهد.
🔹اولین اقدام پیامبراسلام (صلواتاللهعلیهوآله) برای مقابله با شوک ناگهانیای که با ورود جمعیت زیاد مهاجرین به مدینه به تقاضای مسکن وارد شد، اقدام فرهنگی و استفاده از ظرفیت مردمی و همیاری عمومی بود. ایشان با ایجاد یک زیرساخت فرهنگی و انگیزشی انصار را به سمت عرضه خانههای خالی و نیز مهمانپذیری و اسکان موقت مهاجرین در خانه خویش ترغیب کردند.
🔹جامعه ما در برهه فعلی و برای مقابله با چالش حوزه مسکن به این فرهنگ نیاز مبرم دارد. راهکار قرآنی برای شکلگیری چنین فرهنگی «ایجاد زنجیره تواصی و تحضیض» است. قرآن سفارش میکند که همدیگر را به حق توصیه کنیم؛ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ (عصر، 3). و نیز توصیه میکند نسبت به تأمین معیشت و ضروریات زندگی مسکینان و نیازمندان همدیگر را ترغیب و تشویق کنیم؛ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ (فجر، 18).
🔹شکلگیری این زنجیره و فرهنگ میتواند صاحبان خانههای خالی را طوعاً و با تمایل قلبی به سمت عرضه آن بکشاند و فضای مسابقه در افزایش قیمتها و اجارهبها را بشکند! کما اینکه میتواند نهضت ساخت مسکن توسط خیرین به راه بیاندازد!
#پویش_سقف_مهربانی
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
بانکها غلط میکنند ...❗️
1️⃣ یکی از چالشهای فعلی اقتصاد مسکن، عدم تعادل عرضه و تقاضا به دلیل عرضه محتکرانه در این بخش است.
2️⃣ نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی: ۳ بانک در مجموع ۳۰۰۰ خانه خالی دارند که اسامی را نمیتوانیم اعلام کنیم!
https://www.khabaronline.ir/news/1777604/
3️⃣ رهبر انقلاب: بانکها غلط میکنند با پول مردم برای خودشان امکانات درست کنند. جلوی بنگاهداری بانکها رو بگیرید. (9/6/97)
https://www.farsnews.ir/media/13970607001151/
◀️ - آقای بانک مرکزی! چه کسی باید جلوی بنگاهداری بانکها رو بگیرد⁉️
- آقای قوه قضائیه! چه کسی باید «ترک فعل» مسؤولین در این زمینه را مورد پیگرد قرار دهد⁉️
- آقای مجلس شورای اسلامی! از ظرفیتهای فقهی و قانونی برای جلوگیری از احتکار مسکن استفاده کنید.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۱
✅ اقتصاد اربعینی
🔸در انسانشناسی اومانیستی و بر مبنای اصالت لذّت و فایدهگراییِ بنتامی، انسان بهمثابه یک ماشین منفعتطلبِ بیشینهسازِ حسابگر (لذّت-درد) است که حداکثرسازی لذّت و رفاه مادی نشانه رفتار عقلایی اوست.
🔸در اقتصاد سرمایهداری قیمت تمام حرف را در عرضه و تقاضا میزند و حداکثرسازی سود و مطلوبیت مطابق با آن معنا میشود؛ البته «به شرط ثابت بودن سایر شرایط (ceteris paribus)»!.
🔸این تمام آن چیزی است که ادبیات سرمایهداری چند قرن است به خورد دانشجویان و سیاستگذران دنیا میدهد و بر اقتصاد جهان حکومت میکند.
🔹فرهنگ اربعینی قواعد و ساختارهای روتین اقتصاد متعارف را به چالش کشیده است.
🔹قواعد بازار و تجارت، رابطه عرضه و تقاضا و نیز سود و زیان ماهیت و کارکرد متفاوتی به خود گرفتهاند.
🔹نفع شخصی جای خود را به نفع اجتماعی و ایثار داده است.
🔹در این فرهنگ خدمات اجتماعی فقط وظیفه دولت نیست.
🔹عرضهکنندگانی که توان رقابت ندارند از بازار خارج نمیشوند.
🔹هدف عرضهکننده فقط کسب سود نیست. هدف تقاضاکننده نیز فقط مطلوبیت مادی نیست.
🔹قیمت تمام حرف را نمیزند. یعنی سایر شرایط ثابت نیست؛ بلکه مدخلیت بیشتری دارد!
🔹اقتصاد پیوند با فرهنگ دارد؛ ار نوع توحیدیاش!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۲
فرصتهای سرمایهگذاری؛
انرژی خورشیدی
1⃣عراق از زمان سقوط صدام و نابودی زیرساختهای تولید انرژی با کمبود شدید برق و خاموشی دورهای روزانه مواجه است.
2⃣عراق یکی از چندین کشور آفتابی و گرمسیری دنیاست که صحراها و بیابانهای گستردهای دارد. ایام زیادی از سال دمای هوا بیش از ۴۰ درجه است و به بالا ۵۰ نیز میرسد.
3⃣عراق در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قراردادهایی را با چین و امارات برای ساخت نیروگاه خورشیدی در این کشور امضاء کرده است.
◀️این در حالیست که ایران به عنوان همسایه مرزی و کشورِ تامینکننده برقِ عراق، در قالب دیپلماسی فعال اقتصادی میتواند با ابتکار عمل و هوشمندی از ظرفیت جغرافیایی عراق برای سرمایهگذاری در این حوزه استفاده کند.
ظرفیت و تقاضای عراق برای انرژی برق به اندازهای بالاست که میتواند برای شرکتهای دانشبنیان ایرانیِ فعال در زمینه ساخت پنلهای خورشیدی فرصت بینظیری باشد.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۳
اصول حاکم بر اقتصاد اربعینی
اگر با لنز اقتصادی به همایش بینظیر اربعین نگاه کنیم اصول راهگشایی از آن قابل استخراج است:
۱. یکدلی و وحدت هدف؛کیمیای پیشرفت جامعه اسلامی!
۲. همسویی نفع شخصی با نفع اجتماعی
۳. اثر فرهنگ توحیدی و انگیزه معنوی بر رفتارهای اقتصادی
۴. فقدان نگاه بازاری، قیمتی و کالایی
۵. تصدیگری و میدانداری مردم و تنظیمگری و تسهیلگری دولت
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۴
ضعف زیرساختها
🔸با خودروی خارجی مسیر مهران-کربلا را طی کردیم. نمیدانستیم باید از خودروهای لوکس خارجی خوشحال باشیم یا از پیمودن مسیر ۲۸۰ کیلومتری در ۶-۵ ساعت، ناراحت!؟
پاسخ معما کجاست؟!
بله! عراق زیرساخت جادهای ندارد! اتوبان و جادههای میانبُر ندارد؛ جاده سالم و ایمن ندارد؛
حالا خودروهای لوکس وارداتی داشته باشد، چه سود؟!
گرچه وابستگی ناوگان حملونقل شخصی و عمومی و نیز قطعات خودرو به خارج نیز خود درد دیگریست که کافیست چندماه طرفهای خارجی پا روی نفس عراق بگذارند! چه خواهد شد؟!
🔹باید به تدبیر جمهوری اسلامی در ایجاد زیرساختهای اساسی و نفی وابستگی از اول انقلاب تاکنون آفرین گفت.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
✅ اقتصاد اسلامی در کلام امام صادق علیهالسلام
اَلْعَيَّاشِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
أَ تَرَى اَللَّهَ أَعْطَى مَنْ أَعْطَى مِنْ كَرَامَتِهِ عَلَيْهِ وَ مَنَعَ مَنْ مَنَعَ مِنْ هَوَانٍ بِهِ عَلَيْهِ كَلاَّ وَ لَكِنَّ اَلْمَالَ مَالُ اَللَّهِ يَضَعُهُ عِنْدَ اَلرَّجُلِ وَدَائِعَ وَ جَوَّزَ لَهُمْ أَنْ يَأْكُلُوا قَصْداً وَ يَشْرَبُوا قَصْداً وَ يَلْبَسُوا قَصْداً وَ يَنْكِحُوا قَصْداً يَرْكَبُوا قَصْداً وَ يَعُودُوا بِمَا سِوَى ذَلِكَ عَلَى فُقَرَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ يَرْمُوا بِهِ شَعَثَهُمْ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ مَا يَأْكُلُ حَلاَلاً وَ يَشْرَبُ حَلاَلاً وَ يَرْكَبُ حَلاَلاً وَ يَنْكِحُ حَلاَلاً وَ مَنْ عَدَا ذَلِكَ كَانَ عَلَيْهِ حَرَاماً ثُمَّ قَالَ لاٰ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلْمُسْرِفِينَ ، أَ تَرَى اَللَّهَ اِئْتَمَنَ رَجُلاً عَلَى مَالٍ يَقُولُ لَهُ أَنْ يَشْتَرِيَ فَرَساً بِعَشَرَةِ آلاَفِ دِرْهَمٍ وَ تُجْزِيهِ فَرَسٌ بِعِشْرِينَ دِرْهَماً وَ يَشْتَرِيَ جَارِيَةً بِأَلْفٍ وَ تُجْزِيهِ جَارِيَةٌ بِعِشْرِينَ دِينَاراً ثُمَّ قَالَ لاٰ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلْمُسْرِفِينَ
نقل شده امام جعفر صادق علیهالسلام فرمودند:
« آیا چنان تصور میکنی که خداوند، کسی را که مالی داده به خاطر کرامتش بر او است و فرد محروم از آن را خوار شمرده است؟ هرگز!
بلکه مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت میگذارد، و بر ایشان روا میدارد که از آن با میانه روی بخورند و با میانه روی بنوشند و با میانه روی بپوشند و با میانه روی ازدواج کنند و با میانه روی از مرکب استفاده کنند.
و هر چه جز آن (مصرف اقتصادی) باشد، به فقرای مؤمنان دهند و به نابسامانی زندگی ایشان سامان بخشند.
پس هر کس چنین کند، خوردنی و نوشیدنی و سواری و مرکب و زناشویی او حلال است و هر کس، چنین نکند، بر او حرام خواهد بود. سپس فرمود: اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست نمی دارد.
آیا خیال میکنی که چون خدا به کسی مالی دهد و او را در آن امین بداند، به وی این اجازه را می دهد که اسبی را به ده هزار درهم برای سوار شدن خود بخرد؛ در صورتی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی باشد. و [خداوند در قرآن] فرمود: اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.»
📚وسائل الشیعة ج۱۱ ص۵۰۰، تفسیر العیاشی ج۲ ص۱۳، تفسير الصافي ج۲ ص۱۹۰
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
سیره اقتصادی رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
- عدالت در توزیع قبل از تولید
قسمت اول
«تفکیک مالکیت و انحصارزدایی از منابع عمومی»:
1️⃣با نزول آیات انفال و فیء، ملاکهای مالکیت عهد جاهلی که مبتنی بر نفع شخصی، زور و تصرفات جائرانه بود کنار گذاشته شد و مالکیتهای سهگانه (خصوصی، دولتی و عمومی) تفکیک و مرزبندی شد. با این سیاست هم از تداول ثروت و انحصارگرایی صاحبان امتیازات ویژه بر منابع عمومی جلوگیری شد و هم گستره مالکیت و حاکمیت دولت برای تأمین مصالح عمومی بیشتر گردید.
2️⃣قانون قرقگاه و حِمی جاهلی نهی شد و در اختیار دولت اسلامی قرار گرفت به طوری که افراد حق ندارند بدون انجام کار اقتصادی و بدون اذن حاکم اسلامی منطقۀ ممنوعهای را در زمین و مراتع برای خود ایجاد نمایند.
3️⃣پیامبر مردم را در آتش، آب و مرتع شریک دانسته و از محرومساختن دیگران از مازاد آب منع میکردند.
📚انفال،1، حشر، 7، الوافي، ج۱۸، ص۱۰۰۶، وسائلالشیعه، ج۲۵، ص۴۱۷، مستدرك الوسائل، ج۱۷، ص۱۱۴ و الکافي، ج۵، ص۲۹۳.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
سیره اقتصادی رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
- عدالت در توزیع قبل از تولید
قسمت دوم
«واگذاری زمین»:
1️⃣ قانون احیاء: با این قانون حق بهرهبرداری از زمینهای موات برای همگان،مشروط به اذن حاکم و انجام کار اقتصادی،ضابطهمند گردید. زمینهای مرده وارد چرخه اقتصاد شد و تولید افزایش یافت. محرومین و کمدرآمدان وارد زنجیره تولید شدند و الگوی توزیع منابع و منافع به سمت عدالت پیش رفت.
2️⃣إقطاع أراضی: در کنار ایجاد امکان و فرصت برابر برای عموم مردم در احیای زمینهای موات، پیامبر زمینهایی را با مقاصد مختلف به بعضی افراد برای بهرهبرداری باغی و زراعی واگذار کردند. اقطاع در اکثر موارد اختصاص به نیازمندان و کمدرآمدان داشت. کارکرد اصلی این نهاد اقتصادی عمران و آبادانی زمین بود.
3️⃣إقطاع الدور: واگذاری عرصه و زمین به مهاجرین برای ساخت مسکن از سیاستهای دیگر پیامبر برای محرومیتزدایی و اصلاح الگوی توزیعی بود.
4️⃣أراضی خراجیه: زمینهای کشاورزی، باغات و بستانهایی که از جنگ یا مصالحه با کفار به تصرف مسلمانان درمیآمد، تحت نظارت دولت اسلامی به صورت اجاره، مزارعه و مانند آن به افراد واگذار میشد و خراج آن صرف مسلمانان میشد.
5️⃣إقطاع منابع آبی: در راستای انحصارزدایی و توزیع عادلانۀ منابع طبیعی، پیامبر تعدادی از منابع آبی را به بعضی افراد واگذار کردند.
پ.ن. این إقطاعات گاهی مطلق و غالباً مشروط به اسلام، ایمان، احیاء و اصلاح میشد.
📚الکافي، ج۵، ص۲۸۰ و ج۳، ص۵۱۲، ابنسعد، الطبقات الكبرى، ج 1، از ص 273، عبدالحی الکتانی، نظام الحكومه النبويه، ج 1، ص 163، سیدجعفر مرتضی عاملی، الصحيح من سيره النبي الأعظم، ج 27، ص 308-300، علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول، ج 1، ص 350 و ج 3، ص 433، فصل 13؛ الإقطاعات و جمال موسوی، إقطاع در عهد پیامبر، ص 139.شیخ طوسی، المبسوط في فقه الإماميه، ج 3، ص 274، محقق حلی، شرائع الاسلام، ج 3، ص 218، محمدحسن نجفی، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 38، ص 55، یاقوت حموی، معجم البلدان، ج 2، ص 117، ابن حجر عسقلاني، الإصابه في تمييز الصحابه، ج 2، ص 79 .
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
سیره اقتصادی رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
در «جهش تولید با مشارکت مردمی»:
1️⃣با تفکیک مالکیت و انحصارزدایی از منابع عمومی (زمین، معدن، آب و ...) مردم به ویژه محرومان و کمدرآمدان وارد زنجیره تولید شدند.
2️⃣ واگذاری و ضابطهگذاری زمینهای عمومی با قانون احیاء، انسان مولّد با کار مستقیم را جایگزین سرمایهدار استثمارگر نمود.
3️⃣ تضمین حقوق مالکیت، انگیزه حضور و مشارکت مردم را در تولید مضاعف کرد.
4️⃣ رژیم حقوقی جامع و شفاف در کنار نهادهای اضافی نظارتی و ضمانتی، با کاهش هزینه مبادلاتی و افزایش انگیزه مبادله بر سرعت و حجم مبادلات افزوده و مشارکت مردمی را در تولید تهییج می کرد.
5️⃣ ترویج عقود مشارکتی در قالب مضاربه، مزارعه و مساقات، فضای انگیزهبخشی به مشارکت در تولید و تجارت بخشید
6️⃣مهمتر و زیربنایی تر از همه، ایجاد یک زیرساخت فرهنگی بر مبنای نظام برادری و خیرخواهی ایمانی که اعتماد، اطمینان و ارتباطات امن را گسترده کرد و فضای بیاعتمادی و نااطمینانی را از مبادلات و قراردادها زدود.
◀️ برای تحقق شعارِ باشعور ِ«جهش تولید با مشارکت مردمی» چند راهکار پیشنهاد میشود:
1. واگذاری ضابطهمند منابع عمومی به مردم با هدف ارزشزایی و مشارکتافزایی در تولید؛
2. تقویت نهاد مالکیت از طریق وضع قانون جامع حقوق مالکیت و سیاست حفظ ارزش پول ملی و دارایی شخصی؛
3. نظارت جدی و شرعی بر جهتگیری تسهیلات بانکی به سمت عقود مشارکتی؛
4. ترویج عقود مشارکتی در جامعه به جای گسیل نقدینگی به سمت بازارهای سوداگری و نامولّد
5. کاهش فضای بیاعتمادی و نااطمینانی در مبادلات از طریق حکمرانی مقتدر، نظام قضایی کارآمد و گسترش فرهنگ برادری و تعهد.
✅لازمه مشارکت «امنیت، اعتماد و انگیزه» است!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِي سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ اَلْآدَمِيُّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلنَّوْفَلِيِّ رَفَعَهُ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّهُ ذَكَرَ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ،
أنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَتَبَ إِلَى عُمَّالِهِ:
أَدِقُّوا أَقْلاَمَكُمْ وَ قَارِبُوا بَيْنَ سُطُورِكُمْ وَ اِحْذِفُوا عَنِّي فُضُولَكُمْ وَ اِقْصِدُوا قَصْدَ اَلْمَعَانِي وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْإِكْثَارَ فَإِنَّ أَمْوَالَ اَلْمُسْلِمِينَ لاَ تَحْتَمِلُ اَلْإِضْرَارَ .
(امام على عليه السلام براى كارگزارانش نوشت: قلم هاى خود را نازك كنيد و سطرها را نزديك به هم گيريد و زيادتى كلمات را حذف كنيد و مقاصد و منظورها را در نظر بگيريد! بر حذر مى دارم شما را از پرحرفى و پر نويسى؛ زيرا، اموال مسلمانان نمى تواند اين گونه خسارت ها را تحمل كند.)
📚الخصال ج۱ ص۳۱۰ و وسائل الشیعة ج۱۷ ص۴۰۴
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
«تشخیص اصلح»
عن الجواد عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«مَنْ لَمْ يَعْرِفِ اَلْمَوَارِدَ أَعْيَتْهُ اَلْمَصَادِرُ »
كسى كه راه ورود به كارى را نشناسد، راه برون شدن از آن درمانده اش مى كند.
📚 أعلام الدین ج۱ ص ۳۰۹ و بحار الأنوار ج۶۸ ص۳۴۰
🔹کارگزار و سیاستگذاری میتواند از حل مسائل و مشکلات اقتصادی موفق خارج شود که بتواند ورودگاهها را به خوبی تشخیص دهد و از جای درست وارد شود.
✅ کسی را در انتخابات برگزینیم که فهم درستی از چالشها و مسائل (اقتصادی) و مسیر ورود به آن داشته باشد؛ وگرنه هم خود درمانده میشود و هم یک ملت!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
«تشخیص اصلح»
امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) در وصف کارگزارش مالک اشتر فرمود:
«إِنَّ الرَّجُلَ الَّذِي كُنْتُ وَلَّيْتُهُ أَمْرَ مِصْرَ كَانَ رَجُلًا لَنَا نَاصِحاً وَ عَلَى عَدُوِّنَا شَدِيداً نَاقِماً؛ فَرَحِمَهُ اللَّهُ، فَلَقَدِ اسْتَكْمَلَ أَيَّامَهُ وَ لَاقَى حِمَامَهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ»
(آن مردى که من او را والى مصر کرده بودم مردى بود که نسبت به ما خيرخواه و در برابر دشمنان ما سرسخت و انتقام گير بود، خدايش رحمت کند عمر خود را به پايان برد و مرگ را ملاقات کرد در حالى که ما از او راضى و خشنود بوديم)
📚 نامه 34 نهج البلاغه
✅ صفات یک کارگزار و مدیر کلان در حاکمیت اسلامی:
1. خیرخواه نسبت به رهبر و مردم
2. سرسخت و دارای روحیه انتقامگیرانه نسبت به دشمنان اسلام و نظام اسلامی
3. حرکت در جهت رضایت ولی أمر تا آخرین لحظه حیات
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14