گفته اند که تو بی کفن، نه حتی بی کهنه پیراهن، بر ریگ های داغ زمین کربلا، رها شده ای… خاک بر دهانم... که شنیده ام؛ تو را به جای کفن، به نیزه های شکسته و سنگ های بی شمار، کفن کردند!
حسین جانم💔
#لبیک_یا_حسین
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
«قیام امر به خوبی ها»
قیام ماندگار عاشورا را می توان بزرگترین وجهه شکست اراده ی باطل دانست، خواستند حسین (ع) نباشد، او و یارانش را از زمین محو کنند، اما چه شد؟! آیا تفکر و راه حسین (ع) با حذف جسمانی او نابود گردید؟!
در دوران معاصر نیز چه عزم ها کرده اند که راه حسین به فراموشی سپرده شود، مکتب حسین (ع) به تنگنا مبتلا شود، پیروان و عاشقان حسین (ع) دلسرد شوند! اما نشد!
راستی نکند در این ایام، هدف قیام عاشورا به فراموشی سپرده شود و امر به معروف و نهی از منکر به حاشیه رود؛ عزادار سر برهنه، شرب خمر کرده و تمام موارد دیگر که در نهایت به فسق شرعی منتهی می شوند، شاید که در زمره عزاداران حسین (ع) شمرده شوند، اما نمایش فسق در محفل بال ملائک، سبب بطلان مدعی ابتلاء به عزای حسین (ع) است؛ زیرا که هم مسیری و پیروی از مسیر و مکتب حسین (ع) با زنگار میسر نیست و یاران سید الشهداء نیز پس از تطهیر و جبران فسق به خدمت و جان فشانی مفتخر گشتند!
یادمان نرود که گناه آشکار، به مراتب از گناه پنهان سنگین تر است؛ هرچند که در نزد عموم دخالت در امور دیگران فرض شود!
فاطمه شکیب رخ
#جهاد_تبیین
#محرم
@Ghalamzaniii
هدایت شده از دانشکده تاریخ
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
مُحرمنامه (بروزرسانی شده)
۱) جایگاه ابومخنف در مقتلنگاری
🎙آیتالله یوسفی غروی
۲) معرفی مقتل ابومخنف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۳) اعتبارسنجی کتابهای عاشورایی معاصر
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۴) معرفی مقتل لهوف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۵)جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی
۶)نامههای کوفیان؛ آمار و محتوا
🎙دکتر حسین قاضیخانی
۷) گونهشناسی یاران امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیاکبر ذاکری
۸)کربلا، فرهنگ یا تاریخ
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر یدالله مقدسی
۹)عقلانیت رفتاری در سیرهی امام حسین(ع)
🎙دکتر سید حسین فلاح زاده
۱٠) عاشورا به روایت زیدیه
🎞 دکتر سعید طاووسی
۱۱) لیست مقالات معرفی شده با محوریت امام حسین(ع)
🌐 لینک معرفی
۱۲) پیام تسلیت دکتر سید محمد حسینی به مناسبت فرار رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی
🌐 لینک پیام
۱۳) یادداشت علمی: عاشورا گفتمانی شیعی یا رخدادی تاریخی؟
✍🏻 دکتر سید محمد حسینی
۱۴) سوگواری اهلبیت(ع) بر امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
۱۵) تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه
۱۶) نقش عوامل سیاسیاجتماعی در پیدایش قرائتهای مختلف از واقعهی عاشورا
🎙 حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۱۷) ماجرای کتاب شهید جاوید
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۱۸) بهرههای این زمانی عاشورا
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
۱۹) تحلیل حوادث شب عاشورا
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🎙قسمت اول
📝فایل ضمیمه
🎙قسمت دوم
📝فایل ضمیمه
۲٠) بررسی نظریهی شهادتطلبی امام حسین(ع) در کتاب لهوف
🎙دکتر مصطفی صادقی
۲۱) حلقههای مفقودهی ماجرای مسلم بن عقیل
🎙دکتر محمدرضا هدایتپناه
۲۲)طیفبندی نقشها و فرانقشهای زنان در غدیر و عاشورا
🎙دکتر ناهید طیبی
۲۳)دلایل تأخیر حرکت امام حسین(ع) از مکه به کوفه پس از رسیدن نامهی مسلم
🎙دکتر رسول قلیچ
۲۴)عقلانیت حسینی
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۲۵)زمینههای سیاسی قیام عاشورا و پیامدهای آن
🎙دکتر محمدجواد یاوری
۲۶)عزتطلبی در نهضت امام حسین(ع)
📝دکتر نعمتالله صفری فروشانی
۲۷)کتاب حماسهی امام سجاد(ع)
📙مقام معظم رهبری
۲۸) رازگشایی ناهمراهی امام سجاد(ع) با مردم مدینه در واقعه حره
📝دکتر سید علیرضا واسعی
۲۹)وقایع زمان حضور امام حسین(ع) در مکه
🎙استاد دکتر سعید طاووسی
۳٠)ویژگیهای اصحاب شهید حضرت سیدالشهداء
🎙آیتالله محمد عندلیب همدانی
۳۱)سیر اعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تاکنون
🎙آیتالله یوسفی غروی
۳۲)صوت جلسۀ بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته
🎙سید محمود طباطبایینژاد و محمد اسفندیاری
۳۳)تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا
📙دکتر رقیه میر ابوالقاسمی
۳۴)نام و یادکرد حضرت رقیّه(س) در آثار و منابع کهن تا پایان قرن هفتم
✍🏻مقاله: دکتر محمد رنجبرحسینی
۳۵)بازخوانی چند گزارش عاشورایی بر اساس بسترشناسی حوادث قیام
✍🏻مقاله: ابراهیم گودرزی_دکتر نعمتالله صفری فروشانی_سید محمدحسین مقدس نیان
۳۶)اربعین نماد تفکر شیعی و نجاتبخش بشر
📝دکتر سید محمد حسینی
۳۷)گونهشناسی مطالعات عاشورا در يكصد سال اخير در حوزهی علميهی قم
✍🏻 مقاله: دکتر سید محمد حسینی_فاطمه شکیبرخ
۳۸)سنخ شناسی قرائت،ها و رویکردهای عاشورایی در عصر مشروطه و پهلوی
✍🏻مقاله: دکتر سیدمحسن طباطبایی_دکتر محسن رنجبر_دکتر سیدمحمد حسینی
۳۹)معیارهای آسیب شناسی اخبار عاشورا در مقاتل عصر قاجار
✍🏻مقاله: دکتر محمدرضا فلاحگر_دکتر سیدمحمد حسینی_دکتر علی آقانوری
۴٠)دگراندیشی و تأثیر آن بر مطالعات عاشورا در دورهی معاصر(1305-1357) در ایران
✍🏻مقاله: دکتر سیدمحمد حسینی
#محرم
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
اگر می بینید که رضا دوست ها، از شور عزاداری در ایران اسلامی درد بی درمان گرفته اند تعجب نکنید اربابشون هم شمشیر دشمنی اش به روی امام حسین (ع) بالا بود👇👇
رضاخان تا پایان حکومت خود عزاداری
برای سیدالشهدا(ع) را ممنوع کرد.
براساس بخشنامه محرمانه وزارت داخله در ۲۸ اسفند ۱۳۱۴ در ایام سوگواری محرم و صفر راه انداختن دستهها ممنوع شد. حتی روضههای خانگی، مراسمات حوزههای علمیه و از همه عجیبتر، ذکر مصایب در مجالس ترحیم هم ممنوع شد.
#محرم
@Ghalamzaniii
«برای قلب حسین علیه السلام»
اشک های ما جاری می شود، وقتی که علیِ اکبر بودن تو را بیاد می آوریم، آن هنگام که اشبه الناس به پیغمبر بودنت را می شنویم…
دل پدر را آب کردی پسر، چهره ات کافی نبود؟ خلق و خویت چرا اینگونه به آن ماه بی همتا کشید؟! اصلا خداوند متعال تو را آفریده بود، تا محمد و علی (علیهم السلام) در یک قاب، در برابر چشمان حسین (ع) نقش بندد، تا دل سوختگانی که بی قرارِ نبودنِ خُلقِ عظیمِ رسول الله می شوند، با دیدن تو آرام گیرند، تا آنانی که حسرت دیدار پیمبر (ص) را به اعماق جان نشانده اند، با نظر بر چهره ات سیراب شوند!
جان حسین (ع)، از بس که دیدار رخت، بر کنج محبت قلب بابا نشسته بود؛ میدان جنگ، باب شهادت را به روی تو نمی گشود!
تا آنکه لب های خشکیده از عطش ات بر کام بابا باز شد و آن اجازه ای که در دیدار رسول خدا (ص) می خواستی، مهیا گردید!
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
#محرم
@Ghalamzanii
السَّلَامُ عَلَی الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، الْمِوَاسِی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ، الْآخِذِ لِغَدِهِ مِنْ أَمْسِهِ، الْفَادِی لَهُ الْوَاقِی، السَّاعِی إِلَیهِ بِمَائِهِ الْمَقْطُوعَهِ یدَاهُ
سلام بر عباس بن امیرالمؤمنین، كه با جان خویش برادرش را یاری میكرد و به خاطر او از خود میگذشت، برای فردای قیامتش از دنیایش بهره گرفت، خودش را فدای برادرش کرد و برای او نگهبان و سرباز فداكاری بود، با وجودی كه خود تشنه بود تلاش كرد آبی را كه داشت به حسین(ع) برساند، باآنكه دو دستش بریده شد.
سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۵۷۴.
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مُهَجَهُمْ»
در هنگام قرائت زیارت عاشورا؛ آنگاه که سر بر سجده می نهیم، به جمله ای می رسیم که عمیق است!
"الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ"
«آنان (یاوران امام) کسانی بودند که آخرین قطره خون قلب شان را به حسین «علیه السلام» بذل کردند و قبل از او شهید شدند.»
بذل يعنی بخششی که بازگشت ندارد و مهج آن قسمت درونی قلب است که با مرگ، خون آن خارج نمی شود؛ در واقع این فراز، کنایه به وفاداری یاران امام دارد که تا بذل خون مهج در راه او ایستادهاند!
خداوندا ما را با یاران حسین (ع) استوار کن که اینچنین در راه او ایستادگی کردند…
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
#محرم
#تاسوعا
@Ghalamzaniii
«اشک پر قیمت»
به بهشت روضه حسین علیه السلام که سرازیر می شویم، انگار دعوت لاهوتی، ما را خریده است…اشک های جاری مان در مجلس اشک اباعبدالله، گواه دل های پیوند خورده ی ما در عزای آسمان و زمین است و پلک های ورم کرده ی عشاق الحسین، نمایانِ داغِ جگر سوز قیام عاشورا می شود.
چقدر حال این روزهایمان خریدنی ست.
چقدر این غصه عاشقانه، حرف ها برای گفتن دارد…
اکنون که قطرات اشک بر سوز حسین (ع) آرام آرام ما را به گودال رسانده است و همان لحظه و شمر جالس علی صدرک بر اوج اندوه هایمان نشسته است، به یاد آن قلب داغداری باشیم که به جای اشک، خون در عزای «اشرف اولاد آدم» می گرید، برای غربتش دعا کنیم، تا به محضرشان برسانند که شیعیانتان در این ایام به داغ شما نیز داغدارند و به اشک چشم شما نیز به اندوه دچارند، باشد که نام ما را در شمار دعاگویان حضرت یار بنویسند!
اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِیاکمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ.
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#محرم
#عاشورای_حسینی
@Ghalamzaniii
ابی مخنف می نویسد: "فَذُبِحَ الطِّفلُ مِنَ الاُذُنِ الیَ الاُذُنِ؛ آن تیر زهرآلود گوش تا گوش علی را برید"
امام حسین خون ها را در کف دست جمع می کرد و به آسمان می پاشید و می فرمود: خدایا، بر این قوم گواه باش، گویا نذر کرده اند احدی از خاندان پیغمبرت را باقی نگذارند.
یا الله! بدمِ المظلوم بکربلاء
عجّل فرج المظلوم…
#غزه
#عاشورا
@Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ سَلامٌ عَلى قَلبِ زَينَبَ الصَّبور
🔺 دخَلَتْ زینبُ علی بْنِ زیاد
روضه تمام شد؛ همه رفتند و تو هنوز
بالای تل نشسته ای و خون گریه می کنی...
نه اشتباه گفته اند؛ هرچند به پایان رسید روضه ولی؛ در صحرای آغشته بر خونِ معشوق، در پی طفل گمشده هروله می کنی…
به گمانم، بازهم خطا رفت ماجرا؛ با قصه خیمه و دامن سوخته و رخ نیلی، با دل آشوب و مجروح، روضه ناتمام را تمام می کنی…
غصه هایت بسیار است می دانم!
در اوراق یک کتاب نمی گنجد، می دانم!
مانده ام با این خاطرات چگونه، «دخَلَتْ زینبُ علی بْنِ زیاد» را به تقدیر تاریخ، مبتلا می کنی…
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
#محرم
#زینب(س)
@Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن
ظاهر شدن نور در 7 مكان از سر امام حسین عليه السلام
1. ساطع شدن نور از سر مقدس در کنار دیر راهب مسيحی
2. اسلام آوردن فرد یهودی و خاندانش با رؤیت نور از سر مقدس
3. ساطع شدن نور از سر مقدس در منزل خولی
4. ساطع شدن نور در منزل همسر شمر
5. ساطع شدن نور در منزل هند، همسر یزید
6. ساطع شدن نور از سر مقدس در مجلس یزید
7. حرکت لشکر عمر سعد در مسیر کوفه با نور سر مقدس در تاریکی
بفرمایید روضه؛
کجاها بردنت؛ حجت الاسلام استاد میرزامحمدی
#محرم
@Ghalamzaniii
«زینت العابدین؛ جهادگر تبیین»
امام سجاد علیه السلام در طول حیات بابرکتشان، در اثبات حقانیت و زنده نگهداشتن قیام عاشورا با دو روش به تبیین اقدام نمودند. روش مشهور که به سوگواری دائم در عزای سید الشهداء و یارانشان شناخته می شود، همان اشک و ماتم مستمر از وقوع فاجعه کربلا بود که سوزناکی گریه های حضرت، دل ها را متوجه عمق سنگینی جنایت در حق اهل بیت علیهمالسلام می نمود و روش دوم《تبیین قیام عاشورا》بود. چنانچه این امام همام هنگامی که به شهر دمشق وارد شدند و با پیرمرد نا آگاه و هتاک شامی روبرو گشتند که خداوند را بخاطر کشته شدن شهدای کربلا ستایش می گفت! ایشان بدون ابراز ناراحتی از گفتار وی سعی در روشن نمودن حقیقت برای آن پیرمرد برآمدند.
امام زین العابدین(ع) با قرائت آیه《قُلْ لاَ أَسْئَلُکمْ عَلَیهِ اَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی》 به وی فرمود: ای پیرمرد! آیا از این آیه اطلاع داری؟ پس زمانی که با تایید مخاطب خویش روبرو شد، به معرفی و تفسیر آیه و روشن نمودن مقصود آن اهتمام نمود و فرمودند: قربی ما اهل بیت(ع) هستیم! بعد از آن با اشاره به سوره بنی اسرائیل و تاکید بر《حقّ نزدیکان》و دریافت پاسخ پیرمرد، دگر بار فرمود: آیا آیه《وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیء فَأَنَّ للهِِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی》و بدانید که یکْ پنجمِ آنچه به دست می آورید، برای خداوند و پیامبر و نزدیکان است، را خوانده ای؟
با پاسخ پیرمرد مبنی از آگاهی از آن آیه، امام(ع) فرمود: ای پیرمرد! آن نزدیکان ما هستیم، سپس علی بن الحسین (ع) با قرائت آیه《إِنَّمَا یریدُ اللهَ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهیراً، برای مرتبه آخر با پیرمرد اتمام حجت نمود و فرمود: خداوند طهارت را مخصوص ما اهل بیت (ع) نموده است! در این هنگام پیرمرد، لحظه ای خاموش و از گفته خویش پشیمان شد، سپس سرش را به سوی آسمان، بالا برد و گفت: خدایا! من از آنچه گفتم و از دشمنی با این اهل بیت (ع)، توبه می کنم، خدایا! من از دشمن محمّد و خاندان محمّد(ص) به درگاه تو بیزاری می جویم.
سنجش شرایط شام، استعانت از صبر و بیان ساده در توضیح واقعه از نکات ارزشمند این رفتار تبیینی امام سجاد علیه السلام برداشت می شود، زیراکه مردم شام تربیت یافته ی اسلام دست ساز اموی بودند و از حقائق اسلام واقعی اطلاعی نداشتند و همین امر، علت رفتار تبیینی امام (ع) در شام بوده است، چراکه در کوفه رفتار و گفتار ایشان با مردم در قالب توبیخ بود و جنبه تبیین به خود نداشت و همین امر را می توان از نکاتی دانست که جهادگر تبیین باید به آن توجه کامل داشته باشد.
منابع: بحارالانوار، ج 45، ص 129 ؛ احتجاج، ج 2، ص 120-122؛ تاریخ طبری، ج 2، ص 591 به بعد (حوادث سال سیزدهم).
شهادت سید الساجدین حضرت امام زین العابدین علیه السلام تسلیت باد.
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#جهاد_تبیین
#امام_سجاد
@Ghalamzaniii
در تب می سوخت.
سیدالشهداﷺ به خیمه اش رفت.
پرسید: پدر جان؛
پس برادرم علی اکبرﷺ کجاست؟!
فرمود: پسرم در خیمه ها مردی جز من و تو باقی نمانده؛
همه کشته شده اند.
گریهاش گرفت و فرمود:
عمه جان؛
شمشیر و عصائی به من بده!
سیدالشهدا فرمود:
عصا و شمشیر برای چه میخواهی؟
فرمود: عصا را برای تکیه و شمشیر را
برای دفاع از حریم پیامبر میخواهم
_ چون بعد از شما، دیگر خیری
در این زندگی نخواهد بود.
سیدالشهداﷺ او را به سینه چسباند
و فرمود: پسرم تو،
پاک ترین ذریه من هستی،
تو جانشین من بر این بانوان
و کودکان غریب و مظلوم هستی.
از آنها سرپرستی کن،
مونس آنها باش،
دیگر مردی را به غیر از تو ندارند.
به آنها مهربانی کن.
و بعد سیدالشهدا صدا زد:
ای اهل حرم
کلامم را بشنوید و بدانید این پسرم
جانشین من بر شماست،
و امامی است که اطاعتش واجب است.
معالیالسبطین،ج۲،ص۲۲
#یا_سید_الساجدین_ادرکنی
#محرم
@Ghalamzaniii