بوی محرم که در فضای شهر پیچده می شود؛ انگار که غم و اندوه دنیا از اعماق جان ها رخت بر می بندد!
در سینه ای که با عشق حسین علیه السلام، تپش ها به جریان رسیده است، جایی برای بخچه ی ماتم ز غیر او یافت نخواهد شد!
ای آنکه اندوهت، شفا بخش قلوب در بندِ دنیایی ماست، این یک محرم را به یادگاری برای حیات اخروی مان انتخاب کن که توشه ی در دستان ما اندک است و کَرَمِ شما بی شمار…
اللهم الرزقنا شفاعة الحسین علیه السلام، یوم الورود…
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#شب_دوم_محرم_الحرام
#لبیک_یا_حسین
@Ghalamzaniii
با احترام به داداش کوچیکه، که البته نمی شناسمشون، باید عرض کنم که بعضی از تحلیل ها دیگه واقعا سطحی نگری حساب میشه!
مثل این یکی…
با یک حساب سرانگشتی هم می توان فهمید که ما حدود ۵۰ هزار نفر کارمند سفارت در کشورهای مختلف داریم و
در زمان انتخابات نیز حدود ۳۰ هزار نفر حاجی در عربستان داشتیم!
رأی حجاج رو طبیعتا نمی دونیم به چه کسی بوده؛ ولی با توجه به موضع گیری های دولت در انتخابات اخیر که متوجه آقای جلیلی بود، می شود نتیجه گرفت که رأی غالب سفارت های ایران در سبد آقای جلیلی بوده است!
بنابراین؛ اتفاق خاصی نیافته که این تعداد رأی برای آقای جلیلی در خارج از کشور در صندوق ها ریخته شده است!
التماس تفکر!
✍🏻فاطمه شکیب رخ
@Ghalamzaniii
اهدای مسئولیت مهم #دختر_اول از جانب بانوی اثر گذار اصلاحات، خانم ابتکار به خانم زهرا پزشکیان!
خب الحمدالله، کل دغدغه خانم ابتکار، در بحث حقوق زنان، معیشت و عدالت اجتماعی و غیره هم تبیین شد!
یعنی دقیقا همان مواردی که در طول این رقابت انتخاباتی، با ساخت دوگانگی و تقابل، بخاطرش رأی جمع کردند!
ممنون که اینقدر صادقید خانم مهم اصلاحات!!!
✍🏻فاطمه شکیب رخ
@Ghalamzaniii
fa-h-roghayeh02-ayatullah-rajaee-dar-manabe3-shia-zekr-nashodeh.mp3
12.88M
⚫️ چرا نام حضرت رقیه (س) در منابع تاریخی کمتر ذکر شده است؟
پاسخ استاد محقق سید مهدی رجایی، نسخهشناس پیشکسوت
#روز_سوم_محرم_الحرام
@Ghalamzaniii
حضرت شهیدة الحُزن و البکاء، رقیه بنت الحسین (سلام الله علیها) در منزل شام بلا، هنگامیکه رأس آغشته به خون پدر را در دامن گرفته و درد دل می نمود، فدایی بودن و فدایی شدن خویش را اینگونه ابراز نمودند:
يا أبتاه ليتني كنت لك الفدى. يا أبتاه ليتني كنت قبل هذا اليوم عميا. يا أبتاه ليتني وسّدت الثرى، و لا أرى شيبك مخضبا بالدما
ای پدر! کاش من فدایت می شدم! کاش قبل از این روز نابینا می شدم و زیر خاک می رفتم و محاسن آغشته به خونت را نمی دیدم!
🖋آنچه که در کلام حضرت عقیلة بنی هاشم، زینب الکبری (سلام الله علیها) به «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» (شریفه ۲۳ سوره مبارکه مریم) بیان گردیده، دلالت دارد بر اینکه این آيه شریفه در خصوص مصائب کربلاء و مصائب منازل السبایا، مصداق اتم و اکمل و مطلق می یابد؛ که هر یک از آنها آنقدر عظیم و ثقیل ، عمیق و طاقت فرسا هستند که چیزی جز «موت» نمی تواند حُرم و داغی آن را التیام بخشد؛ شأن و قدرشان، چیزی جز فدا شدن نیست و جبرانی ندارند جز بذل مهجه (دادن خون قلب) (۱۵)؛ همچنان که حضرت مولانا و صاحبنا بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مصائب سنگین و جانکاه جد شریفشان اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، هر صبح و شام، مهجة قلب مبارکشان، بدون اینکه استحاله گردیده و تبدیل به اشک شود، به همان صورت خون از چشمان مبارکشان جاری می گردد و این حال بر حضرتشان ادامه دارد تا جایی که می فرمایند از این داغ، جان می سپارم! : حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب.
منابع: موسوعة كربلاء ج۲ ص۴۸۵؛ المنتخب فی جمع المراثی و الخطب طریحی، صص ۱۳۶ و۱۳۷؛ فرازی از زیارت ناحیه مقدسه.
#محرم
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصلاً من غذا نمی خوام
به خدا تلخه روزگارم...
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنـا رُقَیَّةَ، عَلَیْکِ التَّحِیَّةُ وَاَلسَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ
#پیشنهاد_تماشا
#روضه
@Ghalamzaniii
🏴در کربلا چه گذشت...
▪️چهارم محرم الحرام | فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام
▪️در این روز ابن زیاد با استناد به فتوائی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین علیه السّلام حریص کرد.
#محرم_الحرام
#لبیک_الحسین
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وَتَنَقَّبَتْ»
اسب به عنوان یک حیوان بسیار باهوش، تواناییهایی مانند یادگیری، حافظه، تشخیص افراد و صداهای مختلف، هماهنگی با سایر اسبها و انسانها، توانایی حل مسائل پیچیده و ارتباط برقرار کردن با انسانها را دارا است؛ در واقع ویژگیهایی مانند شجاعت، خودباوری، قدرت، سرعت، ظرافت و هوشیاری اسب باعث شده، تا از آن به عنوان یک حیوان نجیب یاد شود.
در واقعه ی کربلا این حیوان نجیب، نقش قابل توجه ای داشته است و در این باره نقل قول هایی وجود دارد؛ اما در پایان صحنه ی عاشورا، بر طبق نقل مقتل الحسین علیه السلام، اسب ها بر بدن های مطهر شهدا سلام الله تاختند و این سوال، گاه مطرح می شود؛ که چرا اسبان با وجود فراست و هوش بالایی که از آنها انتظار می رود، بر پیکر انسان قدم نهادند و چنین رفتاری از خود صادر کرده اند!
بنا بر پژوهش جالب آقای عباس موزون، پاسخ این مطلب در زیارت عاشورا آمده است؛ «و لَعَنَ الله اُمّةً اسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ»
این فراز از زیارت اشاره به کسانی دارد که
اسبان خویش را اسرجت؛ یعنی زین کردند، الجمت؛ یعنی لگام کردند و تنقبت؛ یعنی نقاب زدند؛ تا اسب چشمانش نبیند که بر کجا لگد می نهد!
صلی الله علیک یا ابا عبدالله…
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#روز_چهارم_محرم_الحرام
#لبیک_یا_حسین
@Ghalamzaniii
《واقعه ای بسترساز》
واقعه گوهرشاد، یک حادثه مهم با دو کارکرد متفاوت بود، چراکه در نگاه اول این واقعه رامی توان نشان دهنده ی ظرفیت بالای همراهی مردم با علما تا سرحد جان، در دفاع از مقدسات دانست و در نگاه دوم سرکوب قیام توسط دولت پهلوی اول را می شود یک مقدمه چینش شده برای تثبیت آزادی در حجاب برداشت نمود که این اقدام دو اثر مهم در جامعه برجای نهاد؛ اول اینکه پیام حاکمیت در جدیت از حمایت حجاب اختیاری به مردم مذهبی و مدافعان حجاب همگانی منتقل شد، دوم اینکه با ایجاد رعب و وحشت در بین اقشار مذهبی، بساط امر به معروف و مبارزه با بی حجابی حداقل در ملا عام، جمع گردید!
در حالی که کارکرد اول این قیام به دلیل بالا بودن اثرات جنایت در اذهان مردم، به صورت مقطعی جای خود را به کارکرد دوم آن یعنی محدویت مطالبات مذهبی جامعه سپرد و تا مدت ها خاطره ی این جنایت هولناک در بین مردم با تلخی یاد می شد، با گذشت زمان، این تجربه ی تلخ، آغازی برای مخالفت های جمعی به رهبری علماء، و مقابله با سیاست گذاری های سلطنت پهلوی قرار گرفت. از این منظر، واقعه گوهر شاد را می توان حادثه ای بسترساز در وقوع انقلاب اسلامی دانست.
فاطمه شکیب رخ
#روز_عفاف_و_حجاب
@Ghalamzaniii
فرمود اگرچه نبودم تا با آنانکه با تو جنگیدند بجنگم و با کسانی که با تو دشمنى کردند خصومت نمایم، پس بجای آن صبح و شام بر تو مویِه می کنم و به جاى اشک، برایت خون می گریم، تا در حسرت و تأسّف و افسوس مصائب تان از فرط اندوهِ مصیبت و شدّتِ حزن، جان سپارم…
مولای غریبم آجرک الله، روحی و اروحناه فداک💔
و از این اندوه بی پایان شما است که در این سال ها قلوب محبانتان، از مصیبت عاشورا، سوخته است؛ گاهی بر خدا، اشک هایت را کوتاه کن، که شیعیان شما به اندوه جان شما نیز مبتلایتد…
#روز_ششم_محرم_الحرام
#لبیک_یا_حسین
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
گفته اند که تو بی کفن، نه حتی بی کهنه پیراهن، بر ریگ های داغ زمین کربلا، رها شده ای… خاک بر دهانم... که شنیده ام؛ تو را به جای کفن، به نیزه های شکسته و سنگ های بی شمار، کفن کردند!
حسین جانم💔
#لبیک_یا_حسین
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
«قیام امر به خوبی ها»
قیام ماندگار عاشورا را می توان بزرگترین وجهه شکست اراده ی باطل دانست، خواستند حسین (ع) نباشد، او و یارانش را از زمین محو کنند، اما چه شد؟! آیا تفکر و راه حسین (ع) با حذف جسمانی او نابود گردید؟!
در دوران معاصر نیز چه عزم ها کرده اند که راه حسین به فراموشی سپرده شود، مکتب حسین (ع) به تنگنا مبتلا شود، پیروان و عاشقان حسین (ع) دلسرد شوند! اما نشد!
راستی نکند در این ایام، هدف قیام عاشورا به فراموشی سپرده شود و امر به معروف و نهی از منکر به حاشیه رود؛ عزادار سر برهنه، شرب خمر کرده و تمام موارد دیگر که در نهایت به فسق شرعی منتهی می شوند، شاید که در زمره عزاداران حسین (ع) شمرده شوند، اما نمایش فسق در محفل بال ملائک، سبب بطلان مدعی ابتلاء به عزای حسین (ع) است؛ زیرا که هم مسیری و پیروی از مسیر و مکتب حسین (ع) با زنگار میسر نیست و یاران سید الشهداء نیز پس از تطهیر و جبران فسق به خدمت و جان فشانی مفتخر گشتند!
یادمان نرود که گناه آشکار، به مراتب از گناه پنهان سنگین تر است؛ هرچند که در نزد عموم دخالت در امور دیگران فرض شود!
فاطمه شکیب رخ
#جهاد_تبیین
#محرم
@Ghalamzaniii
هدایت شده از دانشکده تاریخ
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
مُحرمنامه (بروزرسانی شده)
۱) جایگاه ابومخنف در مقتلنگاری
🎙آیتالله یوسفی غروی
۲) معرفی مقتل ابومخنف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۳) اعتبارسنجی کتابهای عاشورایی معاصر
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۴) معرفی مقتل لهوف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۵)جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی
۶)نامههای کوفیان؛ آمار و محتوا
🎙دکتر حسین قاضیخانی
۷) گونهشناسی یاران امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیاکبر ذاکری
۸)کربلا، فرهنگ یا تاریخ
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر یدالله مقدسی
۹)عقلانیت رفتاری در سیرهی امام حسین(ع)
🎙دکتر سید حسین فلاح زاده
۱٠) عاشورا به روایت زیدیه
🎞 دکتر سعید طاووسی
۱۱) لیست مقالات معرفی شده با محوریت امام حسین(ع)
🌐 لینک معرفی
۱۲) پیام تسلیت دکتر سید محمد حسینی به مناسبت فرار رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی
🌐 لینک پیام
۱۳) یادداشت علمی: عاشورا گفتمانی شیعی یا رخدادی تاریخی؟
✍🏻 دکتر سید محمد حسینی
۱۴) سوگواری اهلبیت(ع) بر امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
۱۵) تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه
۱۶) نقش عوامل سیاسیاجتماعی در پیدایش قرائتهای مختلف از واقعهی عاشورا
🎙 حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۱۷) ماجرای کتاب شهید جاوید
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۱۸) بهرههای این زمانی عاشورا
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
۱۹) تحلیل حوادث شب عاشورا
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🎙قسمت اول
📝فایل ضمیمه
🎙قسمت دوم
📝فایل ضمیمه
۲٠) بررسی نظریهی شهادتطلبی امام حسین(ع) در کتاب لهوف
🎙دکتر مصطفی صادقی
۲۱) حلقههای مفقودهی ماجرای مسلم بن عقیل
🎙دکتر محمدرضا هدایتپناه
۲۲)طیفبندی نقشها و فرانقشهای زنان در غدیر و عاشورا
🎙دکتر ناهید طیبی
۲۳)دلایل تأخیر حرکت امام حسین(ع) از مکه به کوفه پس از رسیدن نامهی مسلم
🎙دکتر رسول قلیچ
۲۴)عقلانیت حسینی
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۲۵)زمینههای سیاسی قیام عاشورا و پیامدهای آن
🎙دکتر محمدجواد یاوری
۲۶)عزتطلبی در نهضت امام حسین(ع)
📝دکتر نعمتالله صفری فروشانی
۲۷)کتاب حماسهی امام سجاد(ع)
📙مقام معظم رهبری
۲۸) رازگشایی ناهمراهی امام سجاد(ع) با مردم مدینه در واقعه حره
📝دکتر سید علیرضا واسعی
۲۹)وقایع زمان حضور امام حسین(ع) در مکه
🎙استاد دکتر سعید طاووسی
۳٠)ویژگیهای اصحاب شهید حضرت سیدالشهداء
🎙آیتالله محمد عندلیب همدانی
۳۱)سیر اعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تاکنون
🎙آیتالله یوسفی غروی
۳۲)صوت جلسۀ بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته
🎙سید محمود طباطبایینژاد و محمد اسفندیاری
۳۳)تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا
📙دکتر رقیه میر ابوالقاسمی
۳۴)نام و یادکرد حضرت رقیّه(س) در آثار و منابع کهن تا پایان قرن هفتم
✍🏻مقاله: دکتر محمد رنجبرحسینی
۳۵)بازخوانی چند گزارش عاشورایی بر اساس بسترشناسی حوادث قیام
✍🏻مقاله: ابراهیم گودرزی_دکتر نعمتالله صفری فروشانی_سید محمدحسین مقدس نیان
۳۶)اربعین نماد تفکر شیعی و نجاتبخش بشر
📝دکتر سید محمد حسینی
۳۷)گونهشناسی مطالعات عاشورا در يكصد سال اخير در حوزهی علميهی قم
✍🏻 مقاله: دکتر سید محمد حسینی_فاطمه شکیبرخ
۳۸)سنخ شناسی قرائت،ها و رویکردهای عاشورایی در عصر مشروطه و پهلوی
✍🏻مقاله: دکتر سیدمحسن طباطبایی_دکتر محسن رنجبر_دکتر سیدمحمد حسینی
۳۹)معیارهای آسیب شناسی اخبار عاشورا در مقاتل عصر قاجار
✍🏻مقاله: دکتر محمدرضا فلاحگر_دکتر سیدمحمد حسینی_دکتر علی آقانوری
۴٠)دگراندیشی و تأثیر آن بر مطالعات عاشورا در دورهی معاصر(1305-1357) در ایران
✍🏻مقاله: دکتر سیدمحمد حسینی
#محرم
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
اگر می بینید که رضا دوست ها، از شور عزاداری در ایران اسلامی درد بی درمان گرفته اند تعجب نکنید اربابشون هم شمشیر دشمنی اش به روی امام حسین (ع) بالا بود👇👇
رضاخان تا پایان حکومت خود عزاداری
برای سیدالشهدا(ع) را ممنوع کرد.
براساس بخشنامه محرمانه وزارت داخله در ۲۸ اسفند ۱۳۱۴ در ایام سوگواری محرم و صفر راه انداختن دستهها ممنوع شد. حتی روضههای خانگی، مراسمات حوزههای علمیه و از همه عجیبتر، ذکر مصایب در مجالس ترحیم هم ممنوع شد.
#محرم
@Ghalamzaniii