eitaa logo
حوزه علوم میان رشته ای دانشگاه پزشکی قم
513 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
536 ویدیو
38 فایل
پیامبر اکرم(ص): «وای به حال مسلمانی که حداقل یک روز در هفته را به آموختن آموزه های دین خود اختصاص ندهد» حوزه علوم اسلامی میان رشته ای دانشگاه علوم پزشکی قم تنها حوزه میان رشته ای کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم براساس تقویم آموزشی، سال جدید تحصیلی حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم به صورت رسمی از پنجشنبه ۹۷/۰۷/۱۲ آغاز شد. در سال تحصیلی جدید حدود شصت نفر از معرفت جویان این حوزه فعالیت های خود را در قالب دو دوره آموزشی آغاز نمودند. دروس ارائه شده در این ترم عبارت است از: تاریخ پزشکی ایرانی و اسلامی، فقه عمومی، جهاد اکبر، تاریخ تحلیلی اسلام، نظام اندیشه و آشنایی با علوم اسلامی. قابل ذکر است برنامه های علمی، فرهنگی و پژوهشی گوناگونی نیز برای این ترم در نظر گرفته شده است. @muqnahad
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم @muqnahad
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم @muqnahad
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم @muqnahad
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم @muqnahad
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم @muqnahad
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم @muqnahad
💢آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم @muqnahad
💠 رسالت دانشجو از دیدگاه شهید بهشتی 🔻دانشجو درس می‌خواند که چکار کند؟ برای اینکه عنصر‌ مفیدی برای جامعه باشد یا درس می‌خواند که نمره بگیرد؟ اصولاً دانشگاه باید شوق انگیز باشد، هنوز هم دانشجوی ما درس می‌خواند که امتحان بدهد ونمره بگیرد. وای به حال ما اگر بخواهد این شیوه ادامه داشته باشد. 🔻 دانشجو رسالتش در این است که در برابر دردهای جامعه برای همیشه حساس بماند فقر و محرومیت گودنشینان را دریابد و نه اینکه فارغ التحصیل که شد و یک شغلی که پیدا کرد هر قدر که شغلش بهتر می‌شود حساسیتش کمتر بشود. ❌ این آن دردی است که ده‌ها سال به آن مبتلا بودیم چه می‌خواهید بکنید؟ وای به روزی که تحصیل کرده های جامعه اعم از روحانی ،معلم ،دانشگاهی ،دبیر ، استاد ، واعظ، امام جماعت، مراجع تقلید، نویسنده ، گوینده و… بی درد شوند وای به حال جامعه‌ای که گروه ممتازش تبدیل بشود به گروه بی درد. خوب از کی باید پیش بینی کنیم که به وادی بی دردان سرازیر نشویم؟ از کی باید پیش بینی کنیم؟ ازکجا؟ از همین دوره دانشجویی دوران دانشجویی تمرینی است و الگویی است ازفردای دانشجو، دانشجوی بی تفاوت ، فارغ التحصیل بی تفاوت است…! 📌این دانشجوست که باید در برنامه خودسازی پیش بینی کند که چه جور خودش را بسازد که فردا به خیل بی دردان نپیوندد بلکه روز به روز دردمندتر بماند. ✅اگر دانشجو امروز خودش را طوری ساخت که فردا به صورت یک عنصر پر توقع امتیاز طلب در نیاید و به درون توده‌ها برود فردایش از امروز برای حساس ماندن و دردها را لمس کردن مناسب‌تر است. 🔰شهید بهشتی🔰 http://eitaa.com/HDPqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چون امسال مشکلات مالی بیشتره ما امسال اربعین بیشتر شرکت می کنیم ☀حسین جان همه هستی من بفدای تو ♦️جان امام حسین ع گوش کنید و برای دیگران بفرستید. 🌷همه با هم در برگزاری همایش عظیم پیاده روی اربعین سهیم می شویم . عزیزان دانشگاهی که نمی توانند در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کنند با کمک های مالی خود بستر را برای دیگر زائرین فراهم نمایند .
چون امسال مشکلات مالی بیشتره ما امسال اربعین بیشتر شرکت می کنیم ☀حسین جان همه هستی من بفدای تو ♦️جان امام حسین ع گوش کنید و برای دیگران بفرستید. 🌷همه با هم در برگزاری همایش عظیم پیاده روی اربعین سهیم می شویم . عزیزان دانشگاهی که نمی توانند در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کنند با کمک های مالی خود بستر را برای دیگر زائرین فراهم نمایند . ⚡شما می توانید با تقبل هزینه یک وعده غدایی تا هزینه سفر یک تا ده زائر به این فیض بزرگ نائل شوید . شماره حساب ۱۵۷۷۵۰۲۸۰ بانک رفاه 5894 6370 0000 3027 شماره کارت رفاه بنام نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم
اخلاق حرفه ای انسانهای با تجربه می‌دانند مراعات اخلاق، اولا به سود خود آنهاست چرا که به تجربه دریافته اند که رفتار غیر اخلاقی اگر چه ممکن است نفع لحظه‌ای داشته باشد اما در ادامه، ضرر های فراوانی خواهد داشت. آدم بی تجربه ضرر رفتار غیر اخلاقی را متوجه نمی‌شود اما انسان حرفه‌ای می‌داند رعایت اخلاق به سود خود و شغل او نیز هست. http://eitaa.com/HDPqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 در پی تدوین شدن الگوی پایه‌ی اسلامی ایرانی پیشرفت 📣 فراخوان رهبر انقلاب از صاحب‌نظران برای بررسی و اصلاح سند اولیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔻 در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاهها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند. ایشان همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوری‌که از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد. متن ابلاغ رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: 👈 بسم الله الرحمن الرحیم خداوند جلّ و علا را سپاس می‌گزارم که با هدایت و توفیق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از هفت سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. این سند اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت را تدوین کرده و اُفق مطلوب کشور را در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای نیل به آن را طراحی کرده است که با تحقق آن که کاری عظیم و دشوار، امّا ممکن و شیرین است کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه مبارک تمدن نوین اسلامی ایرانی در زیست بوم ایران رُخ خواهد نمود. ان‌شاءالله. اکنون با تقدیر از متفکران و استادان و صاحبنظرانی که طراحی این سند مهم و مدیریت تهیه آن را بر عهده داشته‌اند، مقرر می‌دارد: ۱-    مجمع تشخیص مصلحت نظام سند پیوست را بعنوان چارچوب بالادستی سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار دهد و پیشنهادهای تکمیلی برای حصول اطمینان از کفایت آن را در جایگاه یاد شده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست‌های کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری نماید. ۲-    مجلس شورای اسلامی با نگاه ملی به بررسی سند حاضر بپردازد و نکات ضروری برای ارتقای آن را بعنوان سند بالادستی قوانین برنامه‌ای کشور پیشنهاد نماید و تمهیدات لازم را برای تهیه و تصویب طرح‌ها و لوایح برنامه‌ای در چارچوب نسخه نهایی آن مقرر سازد. ۳-    دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول آفرینی بررسی نماید و پیشنهادهای عملی برای ارتقای آن را ارائه دهد. از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای این منظور استفاده شود. ۴-    شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در حیطه وظایف خود به بررسی و ارائه پیشنهاد نسبت به این نسخه از الگو بپردازند. ۵-    دانشگاهها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند. ۶-    مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آنها را تنظیم و نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دریافت و دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند. و ان‌شاءالله نسخه‌ی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید. ۷-    پس از آن، برای آماده شدن همه‌ی دستگاههای کشور و کمک عمومی مردم برای اجرای الگو، زمانی اختصاص خواهد یافت، بطوری‌که ان‌شاءالله از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با مقدمات کافی و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد. ۸-    صدا و سیما و دستگاههای تبلیغی و اطلاع رسانی رسمی کشور اخبار فعالیت‌های یاد شده را منتشر نمایند، البته بررسی و ارتقای نسخه حاضر الگو در مراجع یاد شده متمرکز خواهد بود تا این کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد. پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و ساز و کارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود. سیّد علی خامنه‌ای ۲۲ مهر ۱۳۹۷ 🔍 ادامه مطلب👇 http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=40693
آغاز ثبت نام اولیه حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم بشتابید فاستبقوا الخیرات
جمعه ، شنبه و یکشنبه ردضه منرل حاج آقا طاهِری مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی
راهی هستیم با کاروان عاشقان حسین ع با جان ومال نهضت حسین را زنده نگه می داریم . حمایت مادی و معنوی از اعزام دانشجویان زائر پیاده روی اربعین
نشست ماه از سلسله نشست های مهارتهای زندگی با حضور اساتید نامی کشور ✔نشست مهر ماه با حضور استاد دکتر حبشی ♻️با موضوع : هویت پیش نیاز انتخاب آگاهانه ☎دوشنبه ۳۰ مهر ساعت ۱۳:۳۰ برگزار کننده ؛ حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم
معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم با عنایت به اینکه برنامه های ۱-سه شب روضه منزل حاج آقای طاهری در جمعه ، شنبه و یکشنبه ۲- برنامه نشست ماه توسط دکتر حبشی در دوشنبه ۳۰ مهر در ساعت فرهنگی میزبان حوزه علوم اسلامی است اولا زحمت تبلیغ و دعوت از دانشجویان بر عهده عزیزان است ثانیا کمک در پذیرایی و نظم جلسات هم انتظار می رود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 🔸 اصولی را می‌خواهم برای مسئولین فرهنگی بیان كنم كه برگرفته از سرچشمه زلال فرهنگ، یعنی قرآن كریم است، به گونه‌ای كه باور كنیم این اصول ساختگی و بافتنی نیست. 1. از آیه: «إِنَّكَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْت‏» (قصص/56) استفاده می‌شود كه: توفیق هدایت مردم از آن خداست. و هم‌چنین از آیه:    «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» (انفال/63) می‌فهمیم كه بهترین نیروی انسانی (پیامبر خدا) ‌اگر تمام امكانات مادی را در اختیار داشته باشد، تا اراده‌ی خدا نباشد، كارآیی ندارد. بنابراین نیروی انسانی و وجود امكانات لازم است، ولی كافی نیست و باید از خدا بخواهیم كه ما را وسیله‌ی هدایت قرار دهد. 2. از آیه: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» (فاتحه/6) می‌فهمیم: همه‌ی مسئولان فرهنگی در هر تصمیم و برنامه‌ریزی نیازمند هدایت الهی هستند. 3. از آیاتی كه می‌فرماید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏» (انعام/21) (انعام/93) (هود/18) (عنكبوت/68) (صف/7)  می‌فهمیم: انحراف در مسائل فرهنگی مصداق بالاترین ظلم‌هاست. 4. از آیه: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه‏» (انعام/ 124 ) می‌فهمیم: برای سپردن مسئولیت فرهنگی، باید لیاقت و ظرفیت افراد مورد توجه قرار گیرد. 5. از آیه: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذی خَلَقَ‏» (علق/1) می‌فهمیم: كار فرهنگی باید با نام خدا و برای خدا باشد. 6. از آیه: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْت‌‏» (هود/ 112 ) می‌فهمیم: باید در كار فرهنگی پایدار و مقاوم باشیم و آن را به خاطر اهداف دیگر رها نكنیم. اگر می‌بینیم بعضی از بزرگان وصیت می‌كنند كه در مدرسه و یا كتابخانه خود دفن شوند، برای آن است كه بگویند عمرم را پای این مدرسه و كتابخانه دادم. 7.  از آیه: «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون‌‌‏» (صف/2) می‌فهمیم: مسئولین فرهنگی باید خود به آنچه می‌گویند و می‌نویسند عمل كنند. وگرنه عالم بی‌عمل، درختی بی‌ثمر خواهد بود. 8. از آیه:  «رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری ‌‌‏» (طه/25) می‌فهمیم: كار فرهنگی نیاز به روح بزرگ دارد، زیرا اولین درخواست حضرت موسی از خداوند بعد از رسیدن به نبوت تقاضای سعه‌ی صدر بود. 9. از آیه: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك‌‌‌‏»(آل‌عمران/ 159 ) می‌فهمیم: كسانی كه كار فرهنگی می‌كنند، باید از دلی نرم و خلقی عالی برخوردار باشند. 10. از آیه: «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفین‌‌‌‏» (ص/86) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید افرادی بی‌تكلف و بی توقع باشند. 11. از آیه: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنین‏»(شعراء/ 215 ) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید نسبت به زیردستان خود متواضع باشند. 12. از آیه: «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی‏ عِلْما‌‌‌‏» (طه/ 114 ) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید دائماً در فكر رشد علمی باشند و خود را فارغ التحصیل ندانند. 13. از آیه: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةِ الْقَدْر‌‌‌‏» (قدر/1) می‌فهمیم: انتخاب زمان مناسب در كارهای فرهنگی مهم است، نزول قرآن در شب قدر بوده كه به قول قرآن «لیلة مباركه» و «خیرٌ من الف شهر» است. حضرت موسی نیز زمان مناظره با ساحران را روز عید «یوم الزینة» قرار داد تا مردم هم شاد باشند و هم بیدار! 14. از آیه: «وَ ثِیابَكَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید از پاكیزگی و آراستگی لازم برخوردار باشد. 15. از آیه: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ‌‌‏» (قلم/4) و آیه: «لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب/21) می‌فهمیم: كسی كه در فكر ارشاد مردم است، باید از كمالات اخلاقی برخوردار باشد، تا برای دیگران الگو قرار گیرد. 16. از آیه: «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر» (قمر/17،22، 32، 40) می‌فهمیم: مباحث فرهنگی باید به نحوی روان و آسان القاء شود، كه عوام بفهمد؛ «بَیانٌ لِلنَّاس‏» (آل‌عمران/ 138 ) و خواص بپسندد. «قَوْلاً سَدیدا» (نساء/9) 17. از آیه: «لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ‌‌‏» (غاشیه/22) و آیه: «لا إِكْراهَ فِی الدِّین‏» (بقره/ 256 ) می‌فهمیم: تغییر فرهنگ و فكر مردم باید با آزادی و انتخاب و آگاهانه و عاشقانه باشد، نه با زور و استبداد. این فرعون بود كه به پیروان موسی می‌گفت: «چرا بدون اجازه من به او ایمان آوردید.» «آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُم‏» (اعراف/ 123 ) 18. از آیه: «مَحَبَّةً مِنِّی‌‌‌‏» (طه/39) می‌فهمیم: محبوبیت واقعی از طرف خداست، نه آنكه با زرق و برق و دكور و ژست و تابلو و ساختمان و لباس و ماشین و ابزار مُدرن بدست بیاید. http://eitaa.com/HDPqom
توجه فوری توجه 🕌السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین 💢 خوش خبری های ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی قم 💠 ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی قم به ریاست حجته الاسلام و المسلمین سید محمد طاهری خرم آبادی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه برگزار شد. در این نشست که با حضور معاونین آموزشی،فرهنگی و دانشجویی، اداره حراست، رئیس اداره روابط عمومی برگزار شد مقرر گردید : ۱- معاونت آموزشی همه در خواست های مجوز خروج از کشور دانشجویان را ، بدون مطالبه تعهد محضری تائید نماید، ۲-معاونت آموزشی در ضمن یک ابلاغیه رسمی به همه دانشکده ها و اساتید اعلام نماید که غیبت دانشجویانی که عازم سفر کربلا هستند مجاز شمرده شود. ۳_معاونت دانشجویی مبلغ ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری به دانشجویانی که عازم سفر هستند مطابق ضوابط اداری(ارائه مدارک) اعطاء نماید. ۴_نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ، اساتید،دانشجویان و کارکنانی را که عازم سفر زیارتی اربعین هستند به بانک ملت معرفی نموده تا مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ تومان وام در18 قسط دریافت نمایند. ۵- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به دانشجویانی که در قالب کاروان عازم می شوند بسته فرهنگی شامل کتاب،دعا ،تسبیح و چفیه اهداء نماید. ۶_بسیج جامعه پزشکی در موکب کریمه اهل بیت(ع) در کربلای معلی (واقع درکربلا روبه روی باب الراس شارع شهدا بعد از میدان تره بار خیابان روضتین بعد از هتل بیارق کوچه جنب کارواش انتهای کوچه موکب کریمه اهل بیت) میزبان دانشگاهیان می باشد. ۷_سرویس ایاب و ذهاب تا مرز مهران برای دانشگاهیان ثبت نام شده همراه با پذیرایی بین راهی در نظر گرفته شود. ۸- به دانشجویان که بضاعت مالی کمتری دارند کمک هزینه سفر(هزینه ویزا یا کرایه ماشین) داده شود.
♦️اقدام تحسین‌برانگیز یک پزشک در اربعین سال گذشته 🔹پزشکی که به ۳ زبان مختلف از زائران اربعین درخواست کرده تا در صورت نیاز به او مراجعه کنند. http://eitaa.com/HDPqom
ارزش کار بانیان زیارت...
دیدار معرفت جویان حوزه علوم اسلامی با آیت الله جوادی آملی در دومین جلسه حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم با آیت الله جوادی آملی  دیدار نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: «برای عالم شدن هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح» ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در علوم دینی یک سلسله قواعد عقلی وجود دارد و یک سلسله قواعد فقهی؛ قواعد فقهی همین قاعده‌هایی است که در قواعد فقهیه آمده، قاعده ید هست، قاعده تجاوز هست، قاعده فراغ هست، قاعده استصحاب هست، این قواعدی هست که در کتاب‌های دینی ما به صورت قواعد فقهی یا قواعد اصولی جمع شده است که این را ائمه(ع) بیان کرده اند، از طرف دیگر قسمت مهم از مطالبی که فرمودند قواعد فلسفی و کلامی است، قواعد فلسفی و کلامی در نهج البلاغه فراوان است، بیان نورانی امام رضا(سلام الله علیه) هم در توحید مرحوم صدوق همین طور است، از این قواعد عقلی فراوان در کلمات ائمه(علیهم السلام) است. یکی از آن قواعد عقلی فلسفی که در کلمات نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است همین کلمه 32 است که فرمود «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»‏؛ یعنی هر انسانی بالاتر از کار خودش است؛ یعنی یک انسان نمازگزار بالاتر از نماز است، یک انسان روزه‌گیر بالاتر از روزه است، یک انسان زکات‌ده بالاتر از زکات است، این با کدام معیار حل می‌شود؟ فرمود هر کسی که کار خیری انجام داد، بالاتر از آن کار خیر است! اما چگونه می شود نمازگزار بالاتر از این نمازی که ستون دین است باشد؟ این زکاتی که پیوند خلق با یکدیگر را تحکیم می‌کند، چگونه مؤدّی زکات بالاتر از آن است؟ این صومی که «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» است چگونه  می شود صائم بالاتر از «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» باشد؟! آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: حضرت فرمود «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»‏، اگر سرقت بد است، اختلاس بد است، نجومی بد است؛ سارق و مختلس و نجومی بگیر بدتر از آن هستند. اگر خوردن بیت‌المال است، خورنده بدتر از آن است. اگر گرفتن اموال مسلمین بد است، گیرنده بدتر از اوست. این دو تا قاعده عقلی است؛ «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»‏. یعنی بالاتر از هر کاری صاحب آن کار است، چرا؟ چون صاحب کار مؤثر است و این کار اثر اوست. ما که نمی‌خواهیم بگوییم این آقا بالاتر از حقیقت نماز است، اینکه حقیقت نماز را نمی‌خواند! این نماز خودش را می‌خواند. این نماز او هر اندازه بیارزد این نمازگزار از او بهتر می‌ارزد، چون اثر اوست. فعل اوست، هر فاعلی از فعلش قوی‌تر و بالاتر است چراکه پیدایش این اثر از او مؤثر است. شرّ هم «بشرح ایضاً».   معظم له ادامه دادند: همین علی(صلوات الله و سلامه علیه) به مالک فرمود: مالک! حواستان جمع باشد، تو هم یک استاندار خوبی هستی من هم که رهبری‌ام مشخص است، اما مردم را خوب با فرهنگ دین بار بیاور، برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح، در نتیجه شما طوری باشید که ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ مردم هم ﴿وَ رَأَیتَ النَّاسَ یدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً﴾. اما تعبیر مبارک حضرت در آن نامه این است که فرمود مالک! با «إنّ» یعنی تاکید فرمود «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»؛ مردم عماد دین‌اند. مردم چون عمود دین را حفظ کردند خودشان عماد خیمه دین هستند. ایشان در بخش پایان سخنان خود، بیان داشتند: بنابراین اگر ملتی عمود دین را حفظ کرد، می‌شود عماد دین. اگر به ما گفتند: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ»، همین علی(صلوات الله و سلامه علیه) می‌فرماید که «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة». حالا روشن می شود که چرا خدا درباره انسان می‌فرماید: ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾؛ از انسان برتر و بالاتر نیست. این عمود دین نسبت به انسان مفضول است و انسان فاضل است. http://eitaa.com/HDPqom