بازخوانی هویت تمدنی و فرازمانیِ حضرت زهرا سلام الله علیها در آیینه مناسبات سیاسی و اجتماعی معاصر
🖌 سجاد انجمشعاع
سالروز ولادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها فرصتی بیبدیل است برای بازنگری در جایگاه تاریخی، سیاسی و تمدنی این بانوی بزرگوار، نه صرفاً در مقام یک الگوی معنوی، بلکه بهعنوان منبع الهامبخش و نظریهپرداز در سپهر سیاسی و اجتماعی جهان معاصر. پرسش محوری این است: چگونه میتوان از آموزههای ایشان در بازآفرینی گفتمان ساختارمند در شرایط پیچیده و بحرانزده امروز بهره برد؟
۱. بازتعریف هویت زن در نظام فکری اسلامی
حضرت را باید تجسم عینی هویتی چندوجهی دانست که قادر است مرزهای میان معنویت و سیاست، خانواده و اجتماع، و جهاد و عبادت را درهم بشکند. ایشان، برخلاف قرائتهای تقلیلگرایانه از زن مسلمان، با ایفای نقشی بیبدیل در دفاع از ولایت و حقیقت، به نوعی پیشاهنگ نظریه «تعهد اخلاقی در سیاست» محسوب میشوند.
حضرت، فراتر از یک شخصیت تاریخی، مظهر جامعیتی است که در آن، زن به مثابه محور خانواده، خالق و متحولکننده جامعه معرفی میشود. این رویکرد، کاملاً متفاوت از دوگانهسازی افراطی مدرن میان نقشهای اجتماعی و فردی زن است.
در ادبیات معاصر دیپلماسی فرهنگی، «زنانهسازی قدرت نرم» یکی از موضوعات محوری است که میتوان آن را با نقش حضرت در تحکیم پایههای اجتماعی امت اسلامی مرتبط ساخت.
ایشان، در اوج سادهزیستی، منظومهای از ارزشهای والای انسانی را ارائه کردند که جامعه اسلامی را در برابر چالشهای متعدد، مصون نگاه داشت. الگویی که حضرت ارائه میدهد، نه تنها در سطح خانوادگی، بلکه در ساحتهای کلانتر همچون دیپلماسی اجتماعی و سیاسی نیز قابل اقتباس است.
۲. زن در جایگاه بازیگر راهبردی
این نظریه مبتنی بر فرضیهای است که زن، برخلاف تصور کلیشهای، نه حاشیهنشین تحولات، بلکه خود طراح و مبتکر آنهاست. خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نماد روشنی از این رویکرد است. این خطبه را میتوان به مثابه یک بیانیه دیپلماتیک تلقی کرد که در آن، ابعاد مختلف حقوق اقتصادی، عدالت اجتماعی و مشروعیت سیاسی مورد بازخوانی قرار گرفته است.
در اینجا، میتوان خطبه فدکیه را بهمثابه یک «مانیفست سیاسی اجتماعی» بازخوانی کرد:
۱. خطبه، سیاستورزی را به معنای مبارزهای برآمده از حقیقت میداند، نه قدرتطلبی محض.
۲. نقد اقتصادی ایشان از مصادره فدک، یادآور ضرورت بازتوزیع منابع اقتصادی به نفع مستضعفان است؛ مفهومی که امروز در گفتمان عدالتخواهانه جهانی به عنوان «عدالت بازتوزیعی» مطرح میشود.
۳. تحلیل موقعیتی و بازخوانی شرایط مبتلا به کشور
ایران معاصر، در فضای پرتنش منطقهای و بینالمللی، همچون فاطمیهای است که در میان تضادهای بزرگ قدرت، در پی دفاع از آرمانهای الهی و انسانی خویش است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی، بهویژه در محور مقاومت، انعکاس همان راهبرد فاطمی است: ایستادگی در برابر قدرتهای طاغوتی، توأم با جهاد تبیین و ارائه مدلهای بومی مقاومت.
صرفاً به عنوان یک اشاره، تحریمهای اقتصادی علیه ایران را میتوان با مصادره فدک توسط حکومت وقت مقایسه کرد؛ در هر دو مورد، قدرتهای حاکم تلاش میکنند با محدودسازی منابع، مانع از تحقق اهداف عدالتمحور شوند. اما همانگونه که حضرت با خطابههای روشنگرانه خود، انسجام اجتماعی و مقاومت فکری را تقویت کردند، جمهوری اسلامی نیز از «اتحاد راهبردی با ملتهای آزادیخواه»، این فشارها را به فرصتی برای خودکفایی و پیشرفت تبدیل کرده است.
۴. از اندیشه فاطمی تا نظریه حکمرانی
اگر حضرت را پیشگام یک نظریه حکمرانی بدانیم، این نظریه متکی بر سه محور کلیدی خواهد بود:
۱. حقمداری: محوریت حق در تصمیمگیریهای سیاسی و اقتصادی، بهجای منافع زودگذر فردی یا جناحی.
۲. تعهد اجتماعی: مسئولیتپذیری حاکمان در قبال مستضعفان و اقشار آسیبپذیر.
۳. شفافیت و صداقت: ارائه الگوهایی از گفتار و کردار که در تناقض با اخلاق سیاسی رایج قرار ندارد.
امروز، در شرایطی که جهان شاهد بحرانهای ناشی از سیاستهای پوپولیستی و سلطهطلبانه است، الگوی فاطمی میتواند راهگشای سیاستگذاریهای عدالتمحور در سطح بینالمللی باشد.
بدانیم که دیپلماسی مقاومت در محور فلسطین، لبنان، یمن و عراق، امتداد خط مشی فاطمی در دفاع از حق و حقیقت است.
و باز هم بدانیم توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تولیدات داخلی و خودکفا، بازتاب آموزههای ایشان در مبارزه با مصادره اقتصادی قدرتهای استکباری است.
#روز_مادر💐
#میلاد_حضرت_زهرا🌸
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
32.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سکولاریسم حوزوی در حال رشد است!
🎙حجت الاسلام اسکندری
⁉️حوزه علمیه اگر بتواند طی 50 سال آینده، رسوبات تفکر مرحوم فیرحی را پاک کند کار بزرگی کرده است؛ فیرحی با پنبه سر می برید!
⁉️مرحوم فیرحی در اردیبهشت 99 صراحتا گفت در زمان غیبت نه تنها حکومت نباید تشکیل داد حتی تبلیغ دین هم ممنوع است؛ مهدی نصیری تفکر سنتی و فیرحی تفکر مدرن داشت و جالب اینکه هر دو به همین نتیجه رسیدند!!
⁉️فیرحی صراحتا گفته بود دنبال دموکراتیزه کردن فقه است.
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
@sedayehowzeh
@HOWZAVIAN_kerman
🔺 اقامت رایگان در کرمان
🔹به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت سردار دلها، #حاج_قاسم سلیمانی، اقامتگاههای رایگان برای زائرین عزیز در شهر کرمان فراهم شده است.
📌برای مشاهده و رزرو اقامتگاه، در لینک زیر کلیک کنید:
https://B2n.ir/m49006
@HOWZAVIAN_kerman
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
مستند «مجاهد حکیم»
روایتی عمیق از زندگی، اندیشه ها و مجاهدت های علامه محمد تقی #مصباح_یزدی
🎞 کاری از رحامدیا
به زودی...
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
@rahamedia
@HOWZAVIAN_kerman
💠 ویژهنامه #میلاد_امام_محمّد_باقر علیهالسلام
📥 سخنرانی مکتوب
📥 پرسش و پاسخ
📥 مقالات
📥 کلیپ و نماهنگ
📥 پیامک
📥 اشعار
📥 سخنرانی و مولودی
📥 استوری
📥 عکس پروفایل و پوستر
📥 نرم افزار
🌐 دریافت ویژهنامه میلاد امام محمّد باقر علیهالسلام
@balagh_ir
@HOWZAVIAN_kerman
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘شهادت بدهید
گفت این کفن من است، شهادت بدهید! ما چه صلاحیت داریم که شهادت بدهیم! یک کسی که عمری به #قرآن خدمت کرده ، #آبروی ما را ، #امنیت ما را حفظ کرده، #ناموس ما را، #دین ما را حفظ کرده، #شرف ما را، #نظام ما را حفظ کرده، حرفهای #امام را، حرفهای #رهبر را حفظ کرده است!
#حاج_قاسم
@HOWZAVIAN_kerman
گمراه شد هر آنکه زِ این طایفه جداست
هادی شـدی کـه پیـروِ حیدر شویم مـا
«شهادت جانسوز امام هادی (ع) تسلیت»
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سخنان مراجع عظام درباره مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی
آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی
آیت الله العظمی #صافی_گلپایگانی(ره)
آیت الله العظمی #مکارم_شیرازی
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
آیت الله العظمی #نوری_همدانی
آیت الله العظمی #سبحانی
آیت الله العظمی #علوی_گرگانی(ره)
🎥 فیلم سخنان رهبر معظم انقلاب
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
@kashkolenab
@iki_ac_ir
@HOWZAVIAN_kerman
از فرودگاه، بوی دماغ سوخته می آید!
✍️ ابراهیم انجم شعاع
امروزه بصیرت و صبر به هنگام یک روحانی،بهانه به دست دشمن نداد. او می داند که دشمن به دنبال یک بهانه و یک برخورد نابهنجار است تا مرگ مهسای امینی دیگری را رقم بزند.
دشمن احمق، خیال باطل کرده، طلبه ای که همیشه الگوی صبرش اهلبیت بوده امروز در بازی او وارد شود تا بتواند مردم را دوباره تحریک کرده و به صحنه اغتشاش دعوت کند. زهی خیال باطل
#بصیرت
#دشمن_شناسی
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
♦️دیپلماسی رومانتیکی ؟!
🖊سجاد انجمشعاع
در رابطه با سخنان دکتر ظریف که میگوید «همیشه امکان مذاکره با آمریکا هست!»
آیا مذاکره با کشوری که کارنامهاش مملو از خیانت است، چیزی جز پذیرش دیکتههای او خواهد بود؟
در دنیای دیپلماسی، مذاکره یعنی بازی شطرنج قدرت؛ نه پهن کردن قالیچهای برای دستبوسی.
آمریکا، همیشه به دنبال ایجاد زمین بازیای بوده که قواعدش را خودش بنویسد. ظریف باید بداند که ما بازیکنیم، نه مهره.
رهبر معظم انقلاب، این کینه آمریکا را «کینه شتری» خواندند؛ تعبیری که با دقت تمام، خصومت ذاتی واشنگتن را بازنمایی میکند.
در حقیقت به جوهره سیاست خارجی آن اشاره دارند: کشوری که همواره به دنبال تسلیم طرف مقابل است، نه تعامل برابر.
آنچه ظریف به عنوان امکان همیشگی مذاکره مطرح میکند، گویی نگاهی رمانتیک به مفهوم مذاکره است.
اگر دکتر ظریف به دنبال طرحی نو در دیپلماسی است، بهتر است به جای تکرار شعارهای مصرفگرا، راهبردی مبتنی بر دیپلماسی قدرتمحور ارائه دهد:
اتحادهای منطقهای: تقویت روابط با قدرتهای نوظهور مانند چین و روسیه.
آیا پرواضح نیست که تعامل واقعی، نه در کاخ سفید، بلکه در تعاملات راهبردی با بازیگران منطقهای و جهانی رقم میخورد؟
دیپلماسی عمومی: افشای سیاستهای ضدبشری آمریکا در عرصه جهانی.
اگر هنوز کسانی در داخل کشور بر طبل تعامل با چنین دشمنی میکوبند، باید به یادشان آورد: این میدان، عرصه سیاست است، نه محفل خوشخیالی!
#بصیرت
#دشمن_شناسی
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
https://eitaa.com/RevaghFekr
@HOWZAVIAN_kerman
🔻از زندان تا آزادی روح!(۱)
♦️ابراهیم انجم شعاع، سال ۶۰ از دل روستای کوچک رباط در کرمان پا به دنیا گذاشت و در خانوادهای ۱۳ نفره با مشکلات مالی و بیماری پدر رشد کرد.
پدر او کشاورز و مادرش خانهدار بود. آنها با وجود تحصیلات پایین،به فرزندان خود توصیه میکردند که به درس و علم اهمیت بدهند.
♦️چیزی که او را از دیگران متمایز میکرد، عشقش به قرآن و مسجد بود. او از همان بچگی مکبر و اذانگو مسجد بود و این ارتباط نزدیک با روحانی مسجد، تأثیر عمیقی بر انتخاب مسیر زندگیاش گذاشت.
آموزههای مسجد در جان و دل ابراهیم نشسته بود و او را به سمت طلبگی سوق داد.
♦️درابتدا پدرش با طلبه شدن او مخالفت کرد، اما با وساطت روحانی مسجد، بالاخره راضی شد. در سال ۷۴، ابراهیم به حوزه علمیه محمودیه کرمان رفت.او نه تنها دروس حوزه را با موفقیت گذراند، بلکه به تبلیغ و سخنرانی نیز پرداخت و به عنوان یک مبلغ رسمی شناخته شد. وی سپس برای ادامه تحصیل به حوزه معصومیه کرمان رفت و بعد از آن به قم عزیمت کرد.
🆔 @yekiazma_tv
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman