کرونای بامعنای پزشکان
در ادبیات «رنجپژوهان» تفاوتی هست بین «رنج از نداشتن» (suffering from) و «رنج برای داشتن» (suffering for). رنج و درد حاصل از فقدان و نداشتن، رنجی است بیمعنا که عوضی و مابهازایی برای آن رنج وجود ندارد (مانند رنج و درد از فقدان آگاهی و دانش (رنج ناآگاهی و بیسوادی)؛ ولی رنج و درد برای داشتن، رنجی است خودخواسته و معنادار که مابهازاء دارد و منتهی به فایده و نتیجه میشود (مانند رنجِ مادری باردار که در حال فارغ شدن از فرزند خود میباشد). آنچه که در بیمارستانهای ایران امروز و بلکه نقاط مختلف دنیا در مورد ویروس کرونا میگذرد، این دوگانگیِ رنج را آشکارتر میکند: رنجی که بیماران کرونا دارند و ناخواسته بدان مبتلا شده و در ابتلای به آن هم نه تنها حسی از معنا و آرامش ندارند، بلکه همواره در حال اضطراب و نگرانی بسر میبرند؛ و رنجی که پزشکان کروناگرفته بدان مبتلا شدهاند که خودخواسته به استقبال خطر رفتهاند و در راستای حرکتی انساندوستانه و کمک به همنوعان بدان رنج مبتلا شدهاند. این رنج پزشکان و پرستاران رنجی است معنادار و مملو از آرامش. این رنجدیدگی را در میان جامعه پزشکانِ جهادی باید ارج نهاد و آن را همواره در خاطرها زنده داشت.
@Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افکاری که ما رو مریض میکنند، افکاری که ما رو شفا میدهند...
@Habibollah_Babai
👆👆👆
کتاب اسلام و پستمدرنیسم، صاد احمد ص ۲۳۸
نفرتپراکنیهای مدرن علیه اسلام
@Habibollah_Babai
http://sobhe-no.ir/newspaper/898/11/36361
👆👆👆 تحلیلی از "الهیات کرونا"
یادداشت فاخری از مسعود زینالعابدین
@Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمهیدات بهداشتی برای برگزاری دورهمیهای واجب،
در روزهای تعطیلی نمازهای جمعه به بهانههای بهداشتی
@Habibollah_Babai
کرونا و معیارِ «مرگ» در تمدّنها (در کتاب «تنهایی دم مرگ» از نوربرت الیاس)
آرپد ساکولزی (Arpad Szakolczai) نه فقط زندگیِ شخصیتها را در صورتبندی تمدنها مهم میداند، بلکه بر گونۀ مرگ آنها (مثل سقراط و عیسی مسیح) در تحولات انسانی و تمدنی تأکید میکند. از نظر وی هر شخصیتی نمیتواند نقش تحولگریهای کلان را بازی کند، بلکه شخصیتهایی میتوانند تأثیرات بنیادین در پروسۀ تمدنها بجا بگذارند که نه فقط با حیات خود بلکه با نحوۀ مؤثراز مرگِ خود در زندگی و حیات اجتماعی اثری برجا بگذارند. این سخن از ساکولزی نه فقط در مورد آثار تمدنیِ شهادت و شهیدان، بلکه در بارۀ «مرگهای معنادار» (در برابر «مرگهای بیمعنای صنعتی») و تأثیر آن در نظم اجتماعی و تمدنی است. در این نگاه، برای سنجش تمدنها نباید صرفا زندگی و نحوه زندگی را معیار قرار داد، بلکه مهمتر از زندگی، مرگ و چگونه مردن را باید در نظر آورد.
در این باره، کتاب «تنهایی دم مرگ» از نوربرت الیاس در تفکیک مرگ مدرن در عصر جدید و مرگ سنتی در عصر قدیم و جای مقولۀ مرگ دردو سویۀ تمدن غربی و شرقی بسیار حائز اهمیت است. الیاس در این کتاب بر وضعیت مرگ در عصر جدید اشاره میکند و تنهایی بهنگام مرگ را بسیار آزاردهنده میبیند و میگوید همانطورکه افراد در دنیای جدید در عشق ورزیدن تنها هستند، به هنگام مرگ نیز در تنهایی به سر میبرند. بیشترِ مرگهای مدرن در بیمارستان و در تنهایی و در حالتی ناخوشایند رخ میدهد، در حالی که در قدیم افراد در کنار خانواده جهان را ترک میگفتند، اعضای خانواده حرفهای تسلی بخش به فرد محتضر میزدند، فرد محتضر هم اطرافیان خود را نصیحت میکرده و به آنها وصیت مینمود. از نظر الیاس «ما در فرایند تمدن شدن، مسئلۀ مرگ را به شدت سرکوب میکنیم و از آن غافل میمانیم» در حالی که زندگی در زندگی بودناش با مرگ معنا پیدا میکند و با مرگ ادامه مییابد. از این نظر، مرگ و زندگی همیشه با هم و در هم تنیدهاند، در حالی که ما در جریان متمدنشدن اجازه بروز به مرگ در زندگی نمیدهیم. در جهان سنت افرادی که در قید حیات بودند، ناظر و شاهد مرگ اطرافیان هم بودند و مردهها از زندهها رانده نمیشدند، لیکن در دنیای جدید افرادی که دم مرگ هستند از زندهها رانده میشوند و این، مرگ مضاعفی را برای افراد در حال مرگ موجب میشود. در واقع، طی «فرایند تمدن»، مردن هرچه بهداشتیتر شده، ولی بهداشتی شدن مرگ، مرگ را در دنیای مدرن غیر انسانیتر کرده و محتضران را غریبتر و تنهاتر ساخته است. الیاس در این کتاب از ما (پزشکان و پرستاران) میپرسد که آیا نباید بیش از آنکه به فکر مراقبت از جسم و اندام بیماران باشیم باید از «خود» بیماران مراقبت کنیم؟ «گویی تمدن جدید با تکهتکه کردن تن، آن هم به مدد پیشرفتهترین و پیچیدهترین ابزارهای علمی، کلیتی (خودِ انسانی) را که به آن پارهها هویت میبخشد در بوته نسیان نهاده است». نوربرت الیاس بدین نکته اشاره میکند که جان سپردن و مردن خاصه برای کسانی دشوار است که گرچه ممکن است حیاتی پر بار را پشت سر گذاشته باشند، اما احساس میکنند شیوه مردنشان خود تهی از معناست. اگر فردی در آستانۀ مرگ، احساس کند که دیگر ارزش و اهمیت چندانی برای دیگران ندارد، او به راستی تنها است. در این وضعیت مرگ چیز هولناکی نیست، آنچه هولناک است، رنجی است که محتضران میبرند. در واقع مردن در جوامع صنعتیِ ما همراه با انزوای عاطفی است و قبل از اینکه آدمها جسمشان بمیرد، روحشان میمیرد.
@Habibollah_Babai
ادامه 👇👇
نوربرت الیاس با تأکید بر ماهیت مرگ، به مسئله مرگ هراسی در جهان جدید هم اشاره میکند و میگوید: ما در وضعیت مدرن، دلمان نمیخواهد در مورد مرگ فکر کنیم، و دلمان نمیخواهد افراد در حال مرگ را ببینیم، و اساسا دلمان نمیخواهد در مورد گذشتگان و مردهها و قبرهایشان فکر و ذکری داشته باشیم. وی به تلخی میگوید «ناتوانی ما در یاریِ افراد دمِ مرگ، چیزی نیست جز اینکه مرگِ دیگری یادآور مرگ خود ماست. تماس بیش از اندازه با فرد دمِ مرگ تهدیدی است برای رویاپردازی ما در باره نامیراییِ خودمان.» اینکه ما به مثابه یک ربات سخنگو صرفا آمار مردهها را بشماریم و از آن به سهولت و سرعت عبور کنیم نشان از همین ترس از میراییِ خود ما و نگرانی از واقعیت مرگ در آیندۀ نزدیک ما دارد. اگر واقعیت مرگ را بهتر درک میکردیم و آن را در فرایند تمدنی خود سرکوب نمیکردیم امروز در سخن گفتن از مرگ انسانها، انسانیتر عمل میکردیم.
اکنون آنچه که به بهانه کرونای مدرن در جهان مدرن رخ داده، بازگشت مسئلۀ «مرگ» به فلسفهها، فرهنگها، و تمدنهاست. امروزه گونههای مواجهه با مسئله مرگ، مرگاندیشی و رابطۀ مرگ و زندگی، از جمله نقطههای عطف تمدنهای موجود در چالش با ویروس کروناست. شاید یکی از نقطههای چالش تمدن غربی و شرقی، یا تمدن اسلامی و تمدن سکولار در گونههای مواجهه با این پدیده و مرگ یا زندگی برآمده از کرونا باشد. امروزه بسیاری از پزشکان و پرستاران و گاه طلبههای جهادی که در امر خدمت به کروناییها، خود مبتلا به کرونا شدهاند، در رنج و شاید مرگ خود چنین حس تنهایی و یا بیمعنایی را نداشته باشند، ولی این بیمعنایی و حس تنهایی در عموم مبتلایان به کرونا میتواند جای نگرانی داشته باشد که جامعه اسلامی و متولیان فکر و فرهنگ و معنا در آن نباید نسبت به آن بیاعتنا باشند.
دراین باره گروههای زیادی در میان طلبهها و همینطور برخی از بسیجیان آموزشهای مربوط به امر «امداد فرهنگی» را با نظارت نهادهای رسمی گذراندهاند که فعالسازی ظرفیتهای آنها در بیمارستانها میتواند کمکی باشد به آسیبدیدگان روحی از کرونا. از این رهگذر میتوان با مراقبتهای معنوی جلوگیری کرد از مرگهای بیمعنای مدرن و تنهاییهای دم مرگ. هرچند امروز ورود طلبههای جهادی برای کارهای خدماتی بیماران بجای خود کاری است بس ارزشمند ، لیکن رسالت طلبگی چیزی بیش از این اقتضا میکند. طلبههای جهادی و امدادگر قبل از آنکه بخواهند یا بتوانند جای خدمات پرستاری را بگیرند، باید جای خود را در امور روانی و روحانیِ بیماران که بسیار هم خالی است، پر نمایند.
@Habibollah_Babai
https://www.daraian.com/fa/paper/141-day/27346
کرونا و ضرورت توجه به حقوق مستمندان
یادداشت رییس فرهنگستان علوم درباره ترس از ویروس کرونا و آثار پنهان و پیدای آن - ایسنا
https://www.isna.ir/news/98121612793/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1
وبينار مهم با عنوان:
"الهيات زندگي، معنويت و تمدن در كشاكش كرونا"
-جامعه علوم انساني و علوم اجتماعي ايران در اين روزهاي مهم و سرنوشت ساز با سوالات عديده اي مواجه است و ظرفيت خويش را در نسبت با مساله اي عيني بازخواني مي كند. مسائلي از اين قبيل:
⚡️
الهيات سلامت، عرفان تمدني و بهداشت معنوي: نقش كرونا بر ادراك اكنون ما و ترسيم معنای زندگی ما چيست؟
⚡️
سياستگذاري سلامت در غياب معنویت و هويت: آيا جهان سكولارتر مي شود؟
⚡️
جنگ كرونايي! تقابل روايت ها و هذيان گويي اجتماعي (infodemy) : وظيفه نظام رسانه اي چيست؟
⚡️
روانکاوی سبک زندگی در تسخیر تنهایی فناورانه؛ آیا آینده ازآن فناوری است؟
⚡️
مسئله مرگ مدرن (مرگ صنعتی یا مرگ بهداشتی و یا مرگ انفرادی) و تبعات آن برای جوامع مسلمان؟
⚡️
انسجام اجتماعی بعد از مصائب ایرانیان در سال ۹۸ (نگاه تطبیقی به بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله، شهادت حاج قاسم و کرونا)
⚡️
تحلیل فرهنگی از کرونای جهانی در وضعیت جهانی شده چگونه است؟
⚡️
آینده جهان در امتداد ویروسهای مدرن و پیشرفته چيست؟
بر همين اساس به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات فرهنگي تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، مجموعه گفتگوها و هم انديشي هاي ملي به صورت وبينار برگزار مي شود.
وبينار نخست با ارائه آقايان:
دكتر محمدهادي همايون
دكتر حبيب اله بابايي دكتر محمد كاظم فرقاني دکتر محمدرضا بهمنی
دكتر سيد مجيد امامي
دكتر احمد رهدار
دكتر سيد مجيد مطهر نژاد
دكتر احمدشاكر نژاد
دوشنبه 19 اسفندماه از ساعت 10_ 12 صبح
🗣
ورود از طريق لينك سامانه مجازي دانشگاه امام صادق (ع)
آدرس الکترونیکی وبینار:
https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf
مخاطبان می توانند به عنوان کاربر مهمان در سامانه وارد شوند.
@Habibollah_Babai
مسیحیت با کرونا چه میکند؟
«ایمان خود را حفظ کنید، ویروسها را نابود کنید»
1. ویروسها بخشی از خلقت هستند (موقت نیستند) و ما باید یاد بگیریم در کنار آنها ایمن زندگی کنیم.
2. حضور در مراسمات مذهبی برای بسیاری از افراد واقعاً معنادار است، و توصیه به کسی که دیگر چنین کاری نکند، یک راه حل عملی نیست.
3. به جای تعطیلی کلیساها، اقدامات بهداشتی را باید افزایش داد و کلیساها باید به سمت بهداشت بیشتر حرکت کنند (پرهیز از استفاده از جام مشترک، عرضه نان با دستان ضدعفونی شده، پرهیز از تجمع افراد بیمار و آسیبپذیر(نه همه افراد) و خدمات آنلاین به افراد آسیبدیده
4. این اقدامات در مراسمات مسلمانان نیز مراعات میشود و در نمازهای جمعه، کار ضدعفونی کردن با جدیت انجام میشود.
@Habibollah_Babai
شرح نوشته 👇👇👇
در معنای "اسیری"
اسیر آن نیست که دستانش را در بند کرده باشند، اسیر آن است که منطق و زباناش در بند مانده باشد،
اسیر آن نیست که تناش را در زنجیر بسته باشند، اسیر آن است که روح و جاناش را به اسیری برده باشند،
اسیر آن نیست که به اسارت دیگران رفته باشد، اسیر آن است که در اسارت «خود» گرفتار مانده باشد،
و اسیر آن نیست که در زمان و یا مکانی محدود شده باشد، اسیر آن است که از زمان و زمانهاش فراتر نرفته باشد و تاریخ هم او را به فراموشی سپرده باشد.
گرامی باد یاد و نام آزادۀ کربلا عقیلۀ بنیهاشم که آنقدر بزرگ بود که فرودستان تاریخ هرگز نتوانستند آن قامت بلند تاریخ را بپوشانند، او را به اسارت ببرند، و منطق و مراماش یا روح و جاناش را در بند کنند.
@Habibollah_Babai
🏥 پیام سرگشاده کارمند اورژانس قم از #آخوند_های_نفوذی در بیمارستان!
👈 ...وقتی بمب خبری گسترش شدید #کرونا در قم منفجر شد، خانواده، دوستان و نزدیکان، همه واکنش نشان دادند و نگران حال من شدند.
خیلی ها بهم گفتن جانت مهمتر است از شغلت! و میخواستند که ترک پست کنم!
از بس نگرانم بودند یادشان رفت که من نه تنها منبع درآمد و امرار معاش خانوادهام، دریافتی از این شغل درمانی است، بلکه متعهد هستم به حضور!
◽ اما در این روزها افرادی رو دیدم، که بدون نصب اتیکت و نام و نشان، بدون هیچ تظاهر و ریا و منت، کار و خانواده خودرا ترک کردند...
اما بجای گریز از مهلکه و پناه بردن به فضای امن تر، به خط مقدم درگیری با بیماری کرونای بیمارستانهای سانتر کرونا آمدند...
هرکاری که از دستشان برمیآمد،
از جابجایی بیماران کرونایی در تخت...
تا بردن آنان برای انجام تصویربرداری ها و سی تی اسکن ها و جابجایی نمونه های آزمایشگاهی...
تا گندزدایی تخت ها و فضا عمومی اتاق ها و تهیه ویلچر و جابجایی بیماران و کمک به حراست و انتظامات بیمارستان و کمک به خدمات و دستگیری از بیماران نیازمند کرونایی و ایجاد ارتباط بین خانواده های نگران خارج از بخش قرنطینه بابیمار...( چون حضور همراه کنار بیمار ممنوع شده بود)
تا رساندن وسایل و لوازم مورد نیاز برای بیماران در فضای قرنطینه...
◽ این #مجاهدان که همگی طلبههای حوزههای علمیه قم بودند، گاه که بیماران متوجه می شدند اینها که درسکوت و آرامش و با محبت، فقط دارند خدمت میکنند؛
کمک پرستار،
نیروی خدماتی
یا همراه بیمار...نیستند
بلکه طلبه هستند، دست به دعا بر میداشتند...
◽ دلداری این روحانیون، هم به بیمار وهم به خانواده ها، واقعا تاثیر شگرفی در اون لحضه بحرانی داشت.
◽ بدور از همه تملقها و اغراقها، اصلا قصد چاپلوسی ندارم، اما در خدمت دکتر عاملی -متخصص طب اورژانس- بودم که میگفت درسهای زیادی از این عزیزان گرفتم، چقدر بی منت، ایثار رو به تصویر کشیدند.
◽ حاضرم قسم بخورم که مواردی از خدمتگزاری این عزیزان شاهدبودم که اگر کسی جایی برایم تعریف میکرد که گروهی آخوند، اینچنین فداکاری میکردند، شاید تمام و کمال، حرفش را باورنمیکردم!
◽ این دوستان که اکثرا" متاهل و صاحب فرزند هستند، شب تا صبح را بدون استراحت، در کنار بیماران کرونایی سپری کردند.
◽ آقای بشارتی -از کارشناسان اتاق عمل- میگفت اینقدر از آخوندها برایم بدگفتهاند و در ذهنم تصویر بدی ازشون ساخته شده که وقتی این افراد که حتی از نصب اتیکت و انداختن عکس هم خودداری میکردن را دیدم، به شدت حیرت کردم و تصویری از نهایت سادگی و #بیریایی یک طلبه در ذهنم نقش بست.
◽ کاش این فرهنگ احساس وظیفه و خدمت رسانی در دیگر اقشار هم به همین اندازه تقویت میشد.
◽ زیرا مطمئن هستم این حس و حال #جهادی از روی جوگیری و یا تظاهر، بوجود نیامده بلکه حاصل فرهنگ حوزوی و کار فرهنگی عزیزانی در آن محیط معنوی بوده است.
◽ من بعنوان یکی از عوامل کادر درمان، از گروه جهادی طلاب جوان و امدادگران جهادی که در این ایام کنار ماهستند کمال تشکر رو دارم و بهشون دستمریزاد میگم.
✍ حمیدشیرانی از اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم
سهلانگاری در شیوع بیماری حرام شرعی است - ديگران
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45139
@Habibollah_Babai
«استماته»ی پزشکان در خفقان کرونا
شهید شیخ حسین معن شعاری داشته است که «المُستَمیت لا یموت» (نمیمیرد آنکه در پی مرگ میرود). شیخ محمد مهدی شمس الدین در سخن از مرگ فیسبیلالله، به ارادۀمرگ در راه خدا تأکید میکند و چنین ارادهای را برای هر یک از اعضای امت اسلام لازم میشمارد. شیخ محمد مهدی آصفی نیز در بحث از شهادت، از تمنای شهادت سخن میگوید و چنین تمنای قلبی را در شکلگیری عزت و قوت اسلام مهم و سازنده میداند.
اکنون سیاهی کرونا در جامعۀ ایرانی و بلکه جهان امروز نه فقط با پزشکان و پرستاران شهید، سویههای نور و افقهایی نو پیدا کرده، بلکه با بسیاری از آنهایی که زندهاند ولی در هر لحظهشان مستمیتاند، ارادۀ مرگ شرافتمندانه دارند، و در تمنای شهادت بسر میبرند، سویههای قدسی و معنوی پیدا کرده است. فرهنگ استماته (به استقبال مرگ رفتن) در وضعیت انباشتگی مرگ، فرهنگ ارادۀ بر مرگ در وضعیت هراس از مرگ، و فرهنگ تمنای شرافت و شهادت در وضعیت خودخواهیها و فرار از مرگ شرافتمندانه، جزو عناصر سازندهای است که ما را در وضعیتِ بیمعنای کرونا به سمت معنا و معنویت راه میبرد.
@Habibollah_Babai
کروناویروس «جهانیشدن» را به آی سی یو میبرد
اگر کرونا ویروس به سرعت فروکش نکند، فرایند ضدجهانی شدن که پیش از این شروع شده، تقویت خواهد شد. پیش از این پیامبران جهانیسازی فکر میکردند که جهان با تجارت، مسافرت، ادغام مالی جهانی، و انقلاب دیجیتال روابط تنگتری پیدا خواهد کرد و جهان به سمت سرمایهداری پیش خواهد رفت، ولی از دهۀ گذشته شاهد عقب نشینی مداوم از این چشمانداز خوشبینانه هستیم و امروزه بسیاری از کشورها در صدد پسگرفتن کنترل خود برآمدهاند. هر چند افزایش وابستگی متقابل بین کشورها میتواند منبعی برای رفاه عمومی شود، لیکن روابط نزدیک موجب آسیبهای مشترک و بهانهای برای درگیریهای جدید خواهد بود. به گفته والس و نیبور «ارتباطات تنگاتنگ بین کشورها به همان اندازه که حل مسئله میکند، مسئله ایجاد میکند، گاهی بسیار سریعتر از آنچه که بتوان برای آن راه حلی پیدا کرد.»
@Habibollah_Babai
کرونای جهانی، جهانی شدن را کمرنگ خواهد کرد
بیماری کرونا صرفا یک تراژدی مرگ نیست، بلکه افکار و باورهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد که مهمتر از همه «بیمیلی به مشارکت با خارجیها» است. همان طور که مرگ سیاه در اروپا صرفا یک بیماری واگیر نبوده است، بلکه در بردارندۀ عرفانگرایی، عقلستیزی (و شاید علم ستیزی) و بیگانههراسی بود، همینطور ممکن است کوید 19 به کمرنگ کردن جهانی شدن (و شاید بیاعتباری علم) و بیگانه هراسی در سطح جهان دامن بزند.
@Habibollah_Babai
هر میزان در مواجهه با کرونا کارآمدتر ظاهر بشیم، اعتبار جهانی بیشتری پیدا میکنیم.
@Habibollah_Babai
دومین وبینار اجتماعی و فرهنگی کرونا
به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛
دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا با موضوع "نهاد دين و بحران جهاني، فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا" برگزار میشود.
با ارائه هايي از:
دكتر عليرضا شجاعي زند(دانشگاه تربيت مدرس)
دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه)
دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم)
دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه(دانشگاه امام صادق)
دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس)
دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي)
دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين)
يكشنبه 25 اسفندماه 1398ساعت15 تا 18
ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق:
https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf
(حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد)
@Habibollah_Babai