هدایت شده از انسانِ کامل
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼در هر روز شعبان در وقت زوال
{ وقت ظهر شرعی } و در شب نیمه ی آن، این صلوات را که از امام سجاد (ع) روایت شده با هم بخونیم
#صلوات_شعبانیه
#کلیپ | حاج مهدی سماواتی
☀️تولید گروه فرهنگی انسان کامل
🌎@ensanekamel_ir
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه های اخلاقی مرجع راحل
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
در آستانه ماه مبارک رمضان به طلّاب
اوایل دهه هشتاد شمسی
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📌 سه شنبه
☀️ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 12 مارس 2024 میلادی
📎 #تقویم
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت شیخالرئیس، ابوعلی سینا؛ ۴٢٨ق.
🔹 روز بزرگداشت شهدا (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی قدسسره مبنی بر تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی؛ ١٣۵٨ش)
🔹 غزوه تبوک؛ ٩ق.
وظیفه #باردار و #شیرده در صورت نگرفتن روزه در ماه مبارک سالهای قبل
🔒 الف. درخصوص قضای روزهها:
🔑-قضای روزه ی زن باردار و شیرده در هیچ فرضی ساقط نیست. (حضرت امام، آیت الله سیستانی).
🔑-اگر تا ماه رمضان سال بعد (تمام ۱۱ماه بعد نیز) معذور از قضا کردن بوده، و این عذر هم ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود. (امام خامنه ای، آيت الله مكارم)
🔒 ب. درخصوص کفارۀ تأخیر:
۱. بدونعذر قضای روزهها را نگرفته است:
🔑-کفارۀ تأخیر واجب است (مراجع تقلید).
۲. بهعلت داشتن عذر(در طول سال)، قضای روزهها را نگرفته است:
🔑-کفارۀ تأخیر واجب نیست. (حضرت امام)
🔑-در صورتی که ترس ضرر برای خودش بوده در حکم بیمار است و پرداخت یک مد طعام واجب است، ولی اگر ترک روزه به دلیل ترس ضرر برای جنین یا کودک بوده، واجب نیست. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🔑-بنا بر احتیاط واجب، در این صورت هم کفارۀ تأخیر بپردازد. (آیت الله سیستانی)
🔒 ج. در خصوص فدیه (1):
1. روزه برای بچه ضرر دارد:
در این فرض نسبت به زن شیرده مطلقا فدیه واجب است،
اما راجع به زن باردار سه قول است:
🔑-بر حامل مقرب (2) فدیه واجب است و حامل غیر مقرب نیز به احتیاط واجب باید فدیه بدهد. (امام خامنه ای)
🔑-بر حامل مقرب فدیه واجب است و بر حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی)
🔑-زن باردار باید فدیه بدهد. (اکثر مراجع) نکته: از باقی مراجع تفصیلی در این فرض بین حامل مقرب و غیر مقرب یافت نشد.
2. روزه برای خودش ضرر دارد:
🔑-در این فرض بر زن شیرده و باردار بنابراحتیاط واجب فدیه واجب است. (حضرت امام، امام خامنهای).
🔑-بر زن شیرده فدیه واجب است و در باردار اگر حامل مقرب بوده فدیه واجب است و اگر غیر مقرب بوده فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی)
🔑-بر هیچکدام از زن شیرده و باردار در این فرض فدیه واجب نیست. (آیت الله مکارم).
(1) یعنی برای هر روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد.
(2) منظور از حامل مقرب : زن حامله ای است که زایمان او نزدیک است مثل اینکه وارد ماه نهم حاملگی شده است.
📚آدرس:
العروه الوثقی، کتاب الصوم، روزه، احکام قضا، م13؛ و کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، المورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ ۱۷۰۵و۱۷۰۳؛ ۱۷۲۸؛۱۷۲۹؛ امام خامنه ای، رساله آموزشی، درس63، با تغییرات اخیر، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۲، م۲۰۴ آیت الله مکارم، سایت، https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45836&mid=275982
https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45836&mid=275981
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
حکم ملاعبه
🔒حکم ملاعبه با همسر بدون نزدیکی در حال روزه چیست؟
✅الف. منی خارج نشده است:
🔑-درصورتیکه شخص قصد خروج منی را هم نداشته باشد، روزهاش صحیح است (مراجع عظام تقلید).
نکته: درصورتیکه شخص قصد خروج منی را داشته است، حکم نیت قاطع را دارد که قبلاً بیان شد.
✅ ب. منی خارج شده است:
1. قصد خروج منی را داشته باشد:
🔑-روزه اش باطل است (مراجع عظام تقلید).
2. قصد خروج منی را نداشته است (ولی عادتش با این مقدار شوخی خروج منی بوده)
🔑-در این صورت روزه باطل است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم )
🔑-اگر اطمينان داشته كه منى از او خارج نمىشود روزۀ او صحيح است و اطمینان نداشته باطل است (آیت الله سیستانی).
3. قصد خروج منی را نداشته است (عادتش هم خروج منی نبوده)
🔑-روزه صحیح است (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم).
🔑-درجایی که احتمال عقلایی خروج منی را می داده است دو صورت دارد:
الف) چنانچه خروج منی براثر تماس بدنی با زن بوده است، مثل ملاعبه و بوسیدن و لمسکردن، قضا و کفاره، هر دو واجب میشود؛
ب) در غیر مباشرت (مانند نگاه به همسر یا صحبت با وی) قضا کافی است (آیتاللهسیستانی).
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فرورفتن غیراختیاری آب در هنگام مضمضهکردن
🔒اگر کسی مضمضه کند و آب بیاختیار فرو رود، حکم روزهاش چیست؟
🔑-اگر برای وضو مضمضه کرده است روزه اش صحیح است ولی اگر برای خنک شدن دهان یا بی جهت مضمضه کرده در فرض سوال باید قضای آن را بگیرد ولی کفاره ندارد. (حضرت امام، آیت الله مکارم).
🔑-درصورتی که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزهاش صحیح است ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بیاختیار فرو رود، بنابراحتیاط باید قضای آن روز را بگیرد ولی کفاره ندارد. (امام خامنه ای)
🔑-اگر برای رفع تشنگی بوده است باید قضای آن را بگیرد ولی کفاره ندارد، در غیر این جهت روزه صحیح است. ( آیت الله سیستانی).
📚آدرس:
توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۶۸۸؛ وسیلة النجاة، مسئلۀ۱۱۳۸؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، فی موارد وجوب القضا، مورد نهم و مسئلۀ۳؛ امام خامنه ای، جزوه اختلاف فتاوی، ارسالی دی ماه 1400.سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م2048.
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
حکم روزه زن در صورت شک در پاکی قبل از اذان صبح
🔒اگر زن بعد از اذان صبح ببیند پاک شده، اما نمی داند قبل از اذان پاک بوده یا بعد از آن پاک شده؛ آیا باید روزه بگیرد؟
🔑-در فرض مذکور روزۀ آن روز صحیح نیست و باید قضای آن را انجام دهد. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
نکته: اگر زن در بین روزی که روزه گرفته شک نکند و بعد از اذان مغرب شک نماید که قبل از اذان صبح از حیض پاک شده یا بعد از آن، روزۀ آن روز وی صحیح است. (آیت الله سیستانی)
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتائات مرکز ملی، ش555839؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م126؛ سایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45845&mid=259183
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
سلسله نشستهای تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریانهای انحرافی
▫️شبهای ماه مبارک رمضان
▫️از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۰۰
▫️در بستر اسکای روم
✅ شرکت در نشستها به صورت رایگان و همراه با اعطای گواهی حضور میباشد.
🌐 لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/i5gtIIhk
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
استاد نصوری1_302476023.mp3
زمان:
حجم:
3.68M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 1
❇️جلسه اول
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [1]سوره حمد، آیات4و7
⬅️در دوتا از آیات سوره حمد اشاعه ای دارد به حضرت مهدی (ع)، با توجه به روایاتی که به دست ما رسیده👇
💠«إهدِنَا ألصِراطَ ألمُستقیمِ» آیه [4]، از خدا طلب می کنیم که ما را به راه راست هدایت بکند.
💭امام صادق (ع) در مقام جواب نسبت به سوالی که مفضل بن عمر از ایشان میپرسد که صراط چیست؟ حضرت میفرماید «هُوَ اَلطَّرِيقُ إِلَى مَعْرِفَةِ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ..» صراط راهی که به سوی شناخت خداست و دوگونه هم هست✌️ «صِرَاطٌ فِی اَلدُّنْيَا وَ صِرَاطٌ فِی اَلْآخِرَةِ» یکی در دنیاست، یکی در آخرت.
👌اما «الصِّرَاطُ الَّذِى فِى الدُّنْيا» صراطی که در دنیاست «فَهُوَ اَلْإِمَامُ اَلْمُفْتَرَضُ اَلطَّاعَةِ مَنْ عَرَفَهُ فِی اَلدُّنْيَا»؛ این خیلی نکته جالبی ست که امام صادق صراط در دنیا را می گوید امام🔆 است، فرمانبرداری از او واجب است، اطاعت از او واجب است.✅ و این توجه به این دارد که ما نسبت به امام زمان (ع) از خدا هر روز در نماز این را می خواهیم که خداوندا ما را کمک کن که امام مهدی در دوران فعلی ما به نوعی صراط الهی ست چون امام هست که ما را به سمت بندگی خدا می برد.
✍️در جایی دیگر امام صادق در تفسیر همین آیه «إهدِنَا ألصِراطَ ألمُستقیمِ» میفرماید؛ «اَلطَّرِيقَ وَ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ» صراط مستقیم درخواست راهیابی به راه و معرفت امام است.
⚠️خُب راههای متعددی در برابر انسان قرار دارد که او باید یکی را انتخاب کند؛ راههای خواسته ها و هوس های خود، انتظارات و توقع ها هست حالا در زندگی چه مردم چه خودش، راه وسوسه های شیطانی🔥، راه طاغوت هاست، راه پیشینیان خودش است، در یک فرهنگ و سنتی که خدا گریز بود خدای ناکرده دارد بزرگ می شود، راه خدا و راه اولیای خدا هست، این توجه را در این مسیر باید از خدا بخواهیم که در راهی برویم که امام معصوم✨ دارد می رود و در این راه ان شاءالله بتوانیم ثابت قدم بمانیم.
💠نکته بعد در ادامه همین سوره
حمد در آیه [7] ضرورت معرفت به امام زمان (ع) روشن می شود «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» می گوییم خداوندا ما را به راه کسانی که آنها را مشمول نعمت خود ساختی، یعنی آنها هدایت کن، نه به راه غضب شدگان و گمراهان.
✅جالب است امام صادق (ع) در ذیل تفسیر همین آیه می گوید؛ «الضَّالّینَ الشّاکُ والَّذیِنَ لَا یَعرِفُونَ الاِمَامَ» ضالین و گمراهان، شکاکان کسانی هستند که امامشان را نمیشناسند❌.
🌀پس اینکه پیامبر می فرمایـد؛ در مسیری قرار بگیرید که شناخت امام برنامههایتان باشد، همانطور که پیامبر فرمود «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» این آیه راه مستقیم را راه 👈کسانی معرفی میکند که مشمول نعمت الهی شدند👉. ما در روایات داریم که عنایت الهی را باید توجه داشته باشیم و یک نعمت بدانیم صراط مستقیم و همچنین جزء ضالین قرار نگیریم، جزء شکاکان قرار نگیریم چون آنها هستند که راه کج و انحراف را می روند.
🔸ما دو آیه دیگر داریم که در
همین قرآن کریم📖 اشاره دارد؛ یکی در سوره نساء آیه [69] و یکی در سوره مریم آیه [59]، آنجا می گوید کسانی که مشمول نعمت الهی شدند چه کسانی ها هستند؛ «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ»✨ می گوید کسانی که این راه مستقیم را معرفی می کند که مشمول نعمت الهی هستند انبیاء و صدیقین و شهدا و صالحین.
⚠️توجه به راه این بزرگان👥 و آرزوی پیمودن آن و تلقین آرزو به خودمان، ما را از خطر کجروی و قرار گرفتن در خطوط انحرافی باز می کند. لذا انسان منتظر بعد از این درخواست از خدا تقاضا می کند در مسیر غضب شدگان و گمراهان قرار نده، خدایا ممنونم💐 که مرا در مسیر صراط مستقیم قرار می دهی، «وَلَا الضّالّينَ» نه جزء آن افراد ضالین، ناسپاسان، لجبازان، گرفتار هستند.
⬇️⬇️⬇️
☝️لذا اینکه پیامبر بزرگوار✨ در
پایان عمر مبارکشان توجه به ″قرآن و عترت″ دادند، فرمودند «تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» یعنی واقعا مثل ریل قطار دوتا کنار هم باید ببینیم. ❌نه فقط به قرآن بچسبیم اهل بیت را رها کنیم. نه اهل بیت را بچسبیم قرآن را رها کنیم، باید دوتا کنار هم باشد⚠️. راه صعود و راه حرکت را برای ما هموار بکند. پس اگر در نماز میگوییم خدایا ما را جز ضالین قرار نده، برای اینکه منحرف نشویم، باید به قرآن و اهل بیت رجوع بکنیم به آنها تمسک کنیم. این یعنی معلم و کتاب باید با هم باشد، راهنما و نقشه باید کنار هم باشد تا خودمان را در آن مسیر قرار بدهیم.
👌لذا وقتی امام صادق (ع)🔆
می خواهد این مسیر را برای ما تدوین کند می گوید باید از خدا بخواهید «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى». باید توجه به این داشته باشیم ...
⬅️در سوره ذاریات آیه [56] خدا
می فرماید انتظارم از تو این است که «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» تو برسی به آن قله عبودیت💞 و بندگی، معرفت کامل. جالب است برای همین «لِيَعْبُدُونِ» امام حسین (ع) می فرماید؛ «مَعْرِفَـةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَـانٍ إِمَامَهُمُ» معرفت خدا، شناخت مردم هر زمان نسبت به امامشان هست.
⚠️یعنی معرفت خدا جز با معرفت امام زمان حاصل نمی شود.⚠️
✅پس آفرینش برای عبادت خداست، و عبودیت خدا نزدیک بشویم و بندگی خدا بکنیم و در نهایت این است که در این مسیر اگر میخواهیم برویم باید ″امام زمان″ خودمان را بشناسیم. لذا این توجه را داشته باشید معرفت به امام، آن تمام شاکله ی🔐 زندگی خودمان را باید امام قرار بدهیم، امام دیگر نباید بخشی از زندگی ما قرار بگیرد، باید روح حاکم بر تمام شئونات زندگی باشد.
👌ان شاءالله به برکت همین سوره حمد که شناسنامه💌 قرآن هست، هم به راه راست هدایت بشویم، توحید محور بشویم و هم در مسیری قرار بگیریم که جزء ضالین نشویم و بتوانیم ان شاءالله جزء انسانهای که در مسیر معرفت اصیل قرار می گیرند.
🖇 #متن_آیات_مهدوی 1
🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈