⚫️مقتل قاسم بن الحسن (ع)
🖊ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا سلیمان بن ابی راشد از حمید بن مسلم که گفته است:
🏴به سوی ما کودکی بیرون آمد که گوئیا چهره اش پاره ماهی بود و در دستش، شمشیری و بر تنش پیراهن و شلواری بود و دو کفش، که بند یکی از آن دو، پاره شده بود، فراموش نمی کنم که ( بند کفش ) چپ اش بود.
🔺پس عمرو بن سعید بن نفیل ازدی به من گفت: به خدا سوگند که بر او یورش می برم!
❓❓به او گفتم: سبحان الله! از این کار چه می خواهی؟ تو را قتل ( و جنایت ) این کسانی که میبینی آنها را دوره کرده اند بس است!
😭حمید گفت: (عمرو) گفت: به خدا سوگند که بر او یورش می برم! آنگاه بر او یورش آورد و بازنگشت تا اینکه سرش را با شمشیر بِزَد.
😭 پس آن کودک با صورت بر زمین افتاد و گفت: ای عمو جان!
🖊حمید گوید: حسین(ع) مانند باز شکاری تیز تیز نگریست و سپس چون شیر خشمگین برجست و عمرو را با شمشیر بِزَد و او نیز ساعد دست خویش سپر کرد، پس دستش از آرنج جدا شد آنگاه عمرو، فریادی کشید و از آن کودک کنار رفت.
👈دسته ای از سواران اهل کوفه یورش آوردند تا عمرو را از دست حسین (ع) برهانند، ولی سینه های اسبان، عمرو را در بر گرفتند و سمانشان به حرکت در آمد و او را زیر لگد گرفتند تا اینکه (عمرو) بِمُرد.
😭پس گَرد، اندکی بعد فرونشست و گویا من حسین(ع) را می نگرم که بر سر آن کودک ایستاده است و آن کودک پای بر زمین می ساید و حسین(ع) می گوید: دور باد گروهی که تو را کشتند و آنانکه خصمشان روز قیامت جد توست! سپس گفت: به خدا سوگند که بر عمویت سخت گران است که او را بخوانی ولی پاسخت نگوید و چون پاسخت گفت تو را سودی نبخشد، این صدایی است که شنونده آن (و رها کننده آن) بسیار است و یاری گرش اندک!
سپس او را حمل کرد و گویا من می نگرم که دو پای آن کودک بر زمین کشیده می شود حالی که حسین(ع) سینه اش را بر سینه او گذاشته بود.
حمید گوید: با خود گفتم که با او چه خواهد کرد؟!
پس او را بیاورد تا اینکه با فرزندش علی بن الحسین و کشتگانی که پیرامونش از خاندانش کشته شده بودند، بیانداخت.
پس از آن کودک پرسیدم، گفته شد: او قاسم، پسر حسن بن علی بن ابی طالب است.
⬅️پس طبق نقل ایومخنف،قاتل حضرت قاسم زیر سم اسبان رفته به این واسطه یه درک واصل شد، ولی در روضه ها این مطلب به اشتباه بیان می شود و تصور شده است که حضرت قاسم زیر سم اسبان قرار گرفته است.
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤
🥀ای آخرین سلاله ی زهرا تبارها
ای وارث شکسته دلِ ذوالفقارها...
بی تو چهار فصلِ دلِ من، خزانی است
چشم انتظارِ آمدنِ تو بهارها...
آقا فدای شال عزای محرمت
چشم تو خون شده ز غمِ روزگارها...🥀🌿
🌿🥀السّلامُ عَلی الحُسَین وَ عَلی علی اِبن الحُسَین
وَ عَلی اَولاد الحُسَین وَ عَلی اَصحاب الحُسَین🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #دهه_محرم
📌 شنبه
☀️ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۷ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 13 جولای 2024 میلادی
🔻مناسبتها:
🔹 بستن آب به روی امام حسین علیهالسلام و یارانش بهدستور عمربنسعد؛ ۶١ق.
🔹 گشایش نخستین مجلس خبرگان رهبری؛ ١٣۶٢ش.
📎 #تقویم
⚫️ #عاشورا در منابع #اهلسنت (۱) ⚫️
👈🏼داستان #لوح_سنگی که سیصد سال قبل از #بعثت #پیامبر_اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم نوشته شده بود ...
در سرزمین #روم میجنگیدند، وارد کلیسایی شدند. در آن #کلیسا ، سنگی دیدند که روی آن نوشته شده بود:
آیا گروهی که #حسین ( صلواتاللهعلیه ) را به قتل رساندند، در قیامت به #شفاعت جدّ او، امید دارند؟!
از اهل کلیسا پرسیدیم:
قدمت این کلیسا چقدر است؟
گفتند:
سیصد سال پیش از بعثت پیامبر شما.
📚 المعجمالکبیر، الطبراني(قرن چهارم ه.ق) ج۳ ص۱۳۳
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#امام_حسین #ابا_عبدالله #اباعبدالله
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
.
🏴هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🏴🌿•✾•••┈┈
جلسه اول سلسله نشست های عاشورایی با موضوع جایگاه ابومخنف در مقتل نگاری آیت الله محمدهادی یوسفی غروی.mp3
27.86M
🔹صوت سلسله نشستهای عاشورایی ۱۴٠۲
🔹نشست یکم
جایگاه ابومخنف در مقتل نگاری
🎙 آیتالله محمدهادی یوسفی غروی
▫️چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴٠۲
#صوت_عاشورا
-----------❀❀✿❀❀---------
عروسی قاسم
📌 داستان ازدواج قاسم بن الحسن در کربلا، نخستین بار در کتاب نامعتبر و قصهگونه #روضة_الشهدا آمده است.
✍️ کاشفی مؤلف این کتاب میگوید امام #حسن(ع) هنگام شهادتش به برادر فرمود: دخترت نامزد پسرم #قاسم باشد و به وقتش او را به ازدواج در بیاور.
↩️ آنگاه ذیل حادثه کربلا دوباره از این قصه یاد کرده و میگوید امام #حسین(ع) به وصیت برادر عمل کرد.
🧩 کاشفی با تفصیل بسیار، داستانی عاطفی و اندوهبار از جدایی این زوج جوان ترسیم کرده و نیمصفحه مقتل صحیح این نوجوان هاشمی در نقل ابومخنف (طبری، 447/5) را به 10 صفحه تبدیل کرده است.
❎ نویسندگان برای عاطفی و احساسی کردن شهادت قاسم، همسری برادرش حسن بن حسن مجتبی (الحسن المثنی) با دختر امام حسین(ع) را به قاسم نسبت داده و آن را در #کربلا دانستهاند. مطلبی که در هیچ منبع معتبر و حتی غیر معتبری تا 850 سال پس از واقعه نقل نشده است.
⛔️ مرحوم #مجلسی آن را نمیپذیرد.
❌ محدث نوری آن را نادرست میداند.
🎤 شهید مطهری بر آن اعتراض میکند.
📑 اما همچنان عدهای مایلند تاریخ را تحریفگونه روایت کنند.
جشن عروسی قاسم و سفرههای رنگین عقد او در هیئتها و محافل عزای امام حسین(ع)
در شب ششم محرم 😳
http://khabaronline.ir/xmrpf
#شهیدان_کربلا
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#ذکر_مصائب
#نقد_کژیها
🖊دکتر مصطفی صادقی کاشانی، پژوهشگر تاریخ اسلام، تشیع و اهلبیت(ع).
🔰کانال مستبین(زیر نظر دکتر صادقی کاشانی)
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
جواب مكتب السيّد السيستانيّ - دام ظلّه - في قم المقدّسة حول موافقة وزارة الإرشاد للإصدارات المتعلّقة بالأئمَّة (عليهم السَّلام)، ومفاده:
عموماً الموسيقى المناسبة لمجالس اللهو واللعب محرّمة، وحيازتها على الموافقة لايجعلها حلالاً، ولو كانت بكيفيّة غير لهويّة فهي غير مناسبة لمجالس أهل البيت (عليهم السّلام)، بل لو عُدَّت هتكاً في نظر العرف فهي غير جائزة مطلقاً.
💢متن فارسی استفتاء و پاسخ آیت الله سیستانی را در تصویر 👆🏻 مطالعه کنید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
روز هفتم محرم: منع آب از امام حسین (ع) و هل بیت و اصحاب ایشان
ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا سلیمان بن ابی راشد از حمید بن مسلم ازدی، که گفته است:
از عبیدالله بن زیاد نامه ای به سوی عمر بن سعد آمد (که در آن نوشته بود): اما بعد: پس میان حسین و یارانش و آب حایل شو و نبایستی که قطره ای از آن بچشند، همانگونه که با پرهیزکار پاکیزه ستمدیده، امیر مومنان عثمان بن عفان کردند.
(حمید) گوید: پس عمر بن سعد، عمرو بن حجاج را با پانصد سوار بفرستاد تا بر شریعه وارد شدند و میان حسین و اصحابش و آب حایل شدند و نگذاشتند قطره ای آب بچشند!
و این واقعه، سه روز قبل از کشته شدن حسین بود.
حمید گوید: سپس عبدالله بن ابی حصین ازدی به او گفت: ای حسین! آیا آب را نمی نگری که گویا جگر آسمان است؟! به خدا سوگند از آن نمی چشی تا اینکه از تشنگی بمیری!
پس حسین فرمود: خداوندا او را از تشنگی بکش و هرگز او را میامرز!
حمید بن مسلم گوید: به خدا سوگند که بعد از آن، او را در بیماریش عیادت کردم، پس به خدایی که خدایی جز او نیست، او را دیدم که می نوشید تا اینکه شکمش از آب پر می شد سپس آنرا قی می کرد و دوباره به نوشیدن مشغول می شد تا اینکه دوباره شکمش از آب پر می شد و هرگز سیراب نمی شد و پیوسته روش او همین بود تا اینکه جان خویش بِدَر انداخت ( و بمرد).
💢 روزنامه مجازی ویژه نامه محرم 3️⃣
✍️ پاداش صابران در عصر غیبت
امام حسین علیه السلام: بدانید کسی که در زمان غیبت [فرزندم مهدی] بر آزار و اذیت و تکذیب کردن ها صبور باشد، همانند کسی است که با شمشیر در کنار رسول خدا صلّی الله علیه و آله جهاد می کند.
✅ تولید از ما، انتشار با شما
📎 #محرم
📎 #ملت_امام_حسین
📎 #روزنامه_مجازی
📎 #اعتقادات
💢 روزنامه مجازی ویژه نامه محرم 4️⃣
✍️ اصلاح امر ظهور در یک شب
امام حسین علیه السلام می فرماید: قیام کننده ما اهل بیت، همان فرزندم مهدی است که خداوند امر ظهور او را در یک شب اصلاح خواهد کرد.
✅ تولید از ما، انتشار با شما
📎 #محرم
📎 #ملت_امام_حسین
📎 #روزنامه_مجازی
📎 #اعتقادات
🌱وقتی به تو سلام میکنم وجودم سرشار از امید میشود.و زندگی،شروع به لبخند زدن می کند
#سلام_امام_زمانم❣️
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
جوانان بنی_هاشم.mp3
14.08M
جوانان بنیهاشم بیایید
🖋هر چند زبان شعر با نثر و دقتهای لازم در آن تفاوت دارد و در #شعر میتوان فراتر از واقع را گفت؛ اما باز هم اشعاری هست که با جایگاه امام #حسین(ع) و شهدای کربلا تناسبی ندارد.
🔻اشعاری که هیچگونه نمیتوان آن را با حادثه کربلا تطبیق داد و متأسفانه گاهی مطالبی غلوآمیز یا وهن اهلبیت و #تحریفزا به مخاطب القا میکند.
🔹در این میان شاعرانی هستند که سخن به حق میگویند و طبق روایات صحیح میسرایند.
📌مانند شعر زیبایی که از قدیم درباره شهادت علی اکبر شهرت یافته و هیچگاه کهنه نمیشود:
جوانان بنیهاشم بیایید علی را بر درِ خیمه رسانید
💯 این شعر دقیقاً متن تاریخ است:
ابومخنف در پایان گزارش #حمید_بن_مسلم از شهادت #علی_بن_الحسین(ع) چنین روایت میکند که: اقبل الحسين الى ابنه و اقبل فتيانه اليه فقال: احملوا أخاكم.
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوه
💢 روزنامه مجازی ویژه نامه محرم 5️⃣
✍️ تنهاتر از حسین علیه السلام کیست؟!
شخصی از امام حسین علیه السلام پرسید: آیا شما صاحب این امر [ظهور] هستید؟ حضرت فرمود: نه! صاحب این امر، طرد شده، تک و تنهاست.
📎 #محرم
📎 #ملت_امام_حسین
📎 #روزنامه_مجازی
📎 #اعتقادات
📌پاسخ به یک شبهه
اخیرا در فضای مجازی یک سخنرانی از خانم مرضیه محمدی پخش شده است که در آن فساد اخلاقی یزید تبرئه شده و بیان شده که قیام امام حسین(ع) ربطی به فساد اخلاقی یا دین ستیزی یزید ربطی ندارد، بلکه قیام امام تنها به خاطر ظلم و کشتار مردم بوده است.
پاسخ:
قیام امام حسین (ع) برای آن بود که یزید پایبند به شریعت نبوده و الان که حاکم شده است، فاتحه اسلام خونده شده است. هم ظلم می کند و هم دین را تغییر داده و هم فسق و فجور دارد، چنانکه
⬅️ #ذهبی می نویسد:
#یزید ناصبی و بداخلاق بود.
#شراب می خورد و منکر انجام می داد.
#حکومت خود را با کشتن #حسین(ع) آغاز کرد.
⬅️ #مسعودی می نویسد:
#فساد یزید به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد.
ساز و #آواز در #مکه و #مدینه آشکار گردید و مردم #آشکارا شراب می خوردند.
⬅️امام #حسين(ع) در منزل #بیضه، در مقابل سپاه حربن یزید ریاحی فرمود:
هركس #حاکم_ستمگري را ببیند كه #حرام خدا را #حلال كرده،
پیمان خدا را شکسته، با #سنّت پيامبر خدا(ص) مخالفت ميكند و در ميان مردم #گناه و ستم می کند، سپس با حرف و عمل بر ضد او #قیام نکند،
سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به #کیفر آن حاکم دچار سازد.
📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38.
📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص91.
📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳
رواية أخرى حول مقتل علي بن الحسين الأكبر في كتاب مقاتل الطالبيين ص١١٥_١١٦ فيما رواه عن بعض محدّثي الزيدية؛
نظیره: شرح الأخبار ج ٣ ص ١٥٣
روایتی دیگر از مقتل حضرت علی اکبر (ع)
سعید بن ثابت گوید: هنگامیکه علی بن الحسین به سوی آنان شتافت، چشمان حسین(ع) را اشک بگرفت پس بگریست و سپس گفت: خداوندا تو بر آنان گواه باش که جوانی به سوی آنان شتافت که شبیه ترین آفریدگان به رسول خدا(ص) است.
پس او پیوسته بر آنان می تاخت و سپس به نزد پدرش باز می گشت و می گفت: ای پدر! العطش!
پس حسین(ع) به او می گفت: ای دوست من شکیبایی نما که تا مدتی دیگر رسول خدا(ص) تو را با جامش سیراب کند.
پس همین طور پیاپی حمله می کرد تا اینکه سویش تیری پرتاب شد و در گلویش افتاد و آن را پاره کرد، پس در خونش غوطه ور شد و سپس ندا داد: ای پدر! سلام بر تو! این جدم رسول خدا(ص) است که تو را سلام می رساند و می فرماید سریعتر سوی ما بشتاب!
سپس فریاد بلندی کشید و از دنیا رفت...
مقتل علي بن الحسين الأكبر عليهماالسلام، تاريخ الطبري ج٥ ص٤٤٦_٤٤٧؛
نظيره: مقاتل الطالبيين ص ١١٥، الطبقات لابن سعد ج ٦ ص ٤٣٩، الإرشاد ج ٢ ص ١٠٦ _ ١٠٧ و...
مقتل حضرت علی اکبر (ع)
ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا زهیر بن عبدالرحمن بن زهیر خثعمی:
نخستین کشته از فرزندان ابوطالب در آن روز، علی اکبر فرزند حسین بن علی بود. و مادرش، لیلی دختر ابو مرة بن عروة بن مسعود ثقفی بود، و این (پیشگامی در کشته شدنش) به این خاطر بود که او بر مردمان می تاخت و می گفت:
من علی بن حسین بن علی هستم، به پروردگار بیت سوگند که ما به پیامبر سزاوارتریم. به خدا سوگند که ابن الدعی ( فرزند زنا ) درباره ما حکم نراند...
گوید: پس این کار را چند مرتبه تکرار کرد تا اینکه مرة بن منقذ عبدی لیثی او را نگریست و گفت: گناهان عرب بر من باشد اگر بر من بگذرد و چنان کند که می کند و من پدرش را به عزایش ننشانم!
پس او همین طور با شمشیرش بر مردمان می تاخت و در این میان، مرة بن منقذ بر او یورش برد و او را با نیزه بزد و بیانداخت، پس مردمان او را دوره کردند و با شمشیرهایشان او را پاره پاره کردند!
ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا سلیمان بن ابی راشد از حمید بن مسلم ازدی که گفته است:
آن روز دو گوشم از حسین(ع) شنید که می گفت: خدا بکشد گروهی که تو را کشتند ای پسرکم! چقدر بر خداوند رحمان و بر شکستن حرمت پیامبر جرات دارند! بعد از تو خاک بر سر دنیا!
حمید گوید: و گویا من زنی را می نگرم که مانند خورشید طلوع کننده شتابان بیرون آمده و فریاد می زند: وای برادرم! وای پسر برادرم! پس از ( نسب ) او سوال کردم، گفتند این زن، زینب دختر فاطمه، دختر رسول خدا(ص)، است.
پس آمد تا اینکه خود را بر او انداخت. حسین(ع) نزد او آمد و دستش را گرفت و به خیمه اش بازگرداند.
و سپس حسین، سوی پسرش آمد و جوانانش سوی او آمدند، آنگاه به آنان گفت: برادرتان را حمل کنید.
پس او را از محل شهادتش حمل کردند و جلوی خیمه ای که روبروی آن می جنگیدند، قرار دادند.
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
هدایت شده از صوفی پژوهی
33.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢عاشورا روز شادی از منظر صوفیه
❌از منظر عبدالقادرگیلانی
📹استاد یزدانی
#انحرافات_عملی
#شادی_روز_عاشورا
#عاشورا
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
مقتل أبي الفضل العباس عليه السلام من كتاب شرح الأخبار ج ٣ ص ١٩١ ،١٩٣؛
و کسی که آنروز، کشتن عباس بن علی را عهده دار شد، یزید ( کذا و الأثبت زيد ) بن زیاد ( رقاد ) حنفی ( جنبی) بود. و حکیم بن طفیل طائی سلب او را بگرفت ( لباسهایش را غارت کرد )، و گفته شده که او در کشتنش با یزید ( زید )، شریک شد.
و آن، پس از کشته شدن برادرانش عبدالله و عثمان و جعفر، در حالی که به سوی آب پیش می رفتند، بود.
پس بر او جمعیت زیادی فراهم آمده بودند و زخمهای تیر او را ضعیف کرده بود و به همین شیوه او را بین فرات و خیمه ها در حالی که آب حمل می کرد، کشتند و قبرش نیز همانجا است.
و دستها و پاهایش را از روی کینه، به جهت تعداد زیادی که از آنها کشته بود، قطع کردند و لذا او را سقاء نامیده اند.
العباس وإخوته أولاد أم البنين الأوفياء لإمامهم
كان من الكلابيين الحاضرين في كربلاء عبد الله بن أبي المجل بن حزام الكلابي -إبن خال العبّاس وعبد الله وجعفرٍ وعثمان أولاد أمير المؤمنين(ع) من أم البنين بنت حزام-، فاتّفق مع ابن ذي الجوشن وقاما إلى ابن زياد فقال له عبد الله: أصلح الله الأمير! إنّ بني اختنا مع الحسين، فإن رأيت أن تكتب لهم أمانا فعلت!
قال ابن زياد: نعم، و نعمة عين!. فأمر كاتبه فكتب له أماناً، فبعث به عبدُ الله بن أبي المجل مع مولى له يقال له كُزْمان.
فلمّا قدم عليهم كُزمان بكتاب ابن زياد دعاهم فقال: هذا أمانٌ بعَث به خالُكم!
فقا له الفتية : أقرئ خالنا السلام وقل له أن لا حاجة لنا في أمانكم؛ أمان الله خيرٌ من أمان ابن سميّة.
ثمّ خرج شَمِرٌ حتى وقف على أصحاب الحسين(عليه السّلام) ونادى: أين بنو أختنا؟!
وكأنّهم عرفوه من كلاب فخرج إليه العباس وجعفرٌ وعثمانُ بنو عليّ، فقالوا له: ما لَك وما تريد؟
قال: أنتم يا بني اختي آمنونَ!
قال له الفتية: لعنك الله ولعن أمانَك لئن كنت خالنا! أتؤمننا وابنُ رسول الله لا أمان له!
تاريخ الطبري ج ٥ ص ٤١٥ _ ٤١٦ عن أبي مخنف
من كتاب الاستاذ اليوسفي الغروي