📌 #امامت در نگاه امام هادی(ع)
امام #هادی(ع) فرمود:
«سلام بر تو باد ای ولی خدا!(علی بن ابیطالب)
شهادت می دهم که تو نخستین #مظلوم و اولین کسی هستی که حقش غصب شد و برای رضای خدا صبر کردی.»
📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص41.
امام هادی(ع) درباره مقام اهل بیت(ع) فرمود:
أشهد أنّكم الائمّة الرّاشدون، المهديّون المعصومون، المكرّمون، المقرّبون، المتّقون، الصّادقون، المصطفون، المطيعون للّه،
معدن الرّحمة، خزّان العلم، قادة الامم، ساسة العباد، امناء الرحمن، ائمة الهدى، ورثة الانبياء، و حجج اللّه على أهل الدنيا و الآخرة و الاولى.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج2، ص610.
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📌چرا امام #هادی(ع) را از #مدینه به #سامراء منتقل کردند؟
امام هادی(ع) از فرصتِ سکونت در مدینه بهره گرفت و شاگردان زیادی را تربیت و علم خود را از جمله سنت نبوی را منتشر کرد. برخی از شاگردان ایشان به املاء حدیث و شکافتن جهات مختلف آن پرداختند.
تلاش امام آنقدر گسترده بود که کارگزار عباسی به متوکل نوشت:
«اگر احتياج به حرم #مکه و #مدینه دارى، مى بايست على بن محمد را از آن جدا سازى؛ زيرا او مردم را به سوى خود فرامى خواند و عده زيادى به او گرويده اند.»
📚مسعودي، اثبات الوصیه للامام على بن ابىطالب، ص233.
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
امام #هادی(ع) در زیارت #جامعه_کبیره، درباره وظایف و جایگاه اجتماعی اهل بیت(ع) نسبت به مردم فرمود:
«آنان پیشوایان امت، صاحبان نعمت و #سیاستگذاران مردم و پایههای شهرها هستند.»
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج2، ص615.
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
👤 حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی(ره):
✅ احیای سنت روزه در ماه رجب و شعبان
🔸سنت اهل بيت علیهمالسلام اين بود كه ماه رجب و شعبان را روزه مىگرفتند و خودشان را براى مهمانى خداى متعال و ماه رمضان، آماده مىكردند. اين سنت قرنها رواج داشته و متأسفانه آرام آرام فراموش شد. ماه رجب و شعبانی در «كنيا» بودم. يك كارمند سفارت از شيعههاى هندى الاصل، در آنجا بود. ايشان سه ماه روزه میگرفت. از ماه رجب شروع مىكرد تا آخر ماه رمضان. در قلب آفريقا، كفرستان، يك جوان يك سنت را حفظ كرده بود!
۱۳۸۲/۰۶/۲۷
✅ ماه رجب؛ آغاز کاملترین تمرین خودسازی
🔶 [این سه ماه] تدریجاً انسان را به نور مطلق نزديک میکند. اول؛ ماه رجب که يک دوران تمرين مقدماتی است. بعدش، ماه تأسی به پيغمبر اکرمصلیاللهعلیهوآله، که مرحله بالاتری است. بعد هم ديگر ماه خداست. آنجا ما بايد نهايت بندگی را به معرض عمل بگذاريم، يعنی از خوردنیها و آشاميدنیها و لذتهای غريزی و اين حرفها هم خودداری کنيم تا بندگیمان را خوب نشان بدهيم، بگوييم ما بندهايم و دنبال کار خودمان نيستيم، دلمان میخواهد غذا بخوريم اما تو گفتی نخور! چشم...این يک تمرين کامل است.
۱۳۸۹/۰۴/۲۳
✅ ماه رجب، فرصت اندیشه در توحید
🔹در ماه رجب خیلى مناسب است مطالعاتى درباره توحید داشته باشیم که مسیر صحیح زندگى ما را مشخص میکند. آنقدر به آدم تعالى میبخشد، آنچنان عزتى به انسان میبخشد که در مقابل هیچ موجودى حاضر نیست خضوع کند؛ چون همه چیز را از خدا میداند.
۱۳۸۷/۰۴/۱۳
✅ همتی برای تربیت توحیدی در ماه رجب
🔸یکى از اعمالى که در ماه رجب وارد شده، روزى هزار مرتبه ذکر «لااله الاالله» است. شاید براى بعضی سخت باشد؛ البته آدم [اگر] همت داشته باشد خیلى هم سخت نیست؛ نیم ساعت وقت میخواهد. [توصیه به این ذکر،] نشان میدهد که توجه به مسئله توحید چقدر در اسلام اهمیت دارد و براى خودسازى و رشد روحى و ترقى روحى انسان مؤثر است.
۱۳۸۷/۰۴/۱۳
✅ تازه اول ماه است، چه عجلهای داری؟!
🔹معمولا شیطان با القاى افکار باطل که در ظاهر حکمتآمیز است، انسان را فریب مىدهد؛ چون علم شیطان نه تنها کمتر از ما نیست، بلکه اگر علم صدها نفر را روى هم بگذاریم به اندازه علم جناب ابلیس نمىشود. مثلا اینگونه القا مىکند که تازه اول ماه رجب است و هنوز سى روز تا آخر ماه براى روزهگرفتن باقى مانده است. روز دیگرى روزه مىگیرى؛ چه عجلهاى در روزه گرفتن دارى؟ و با القائات دیگرى از این قبیل، فرصتها را از ما مىگیرد.
📚پندجاوید، جلد۲، صفحه ۱۲۲
✅ لا اقل سه روز در ماه روزه بگیریم
🔹اقلاً در يك ماه، آدم سه روز را روزه بگيرد براى تأسى به رسول اللّه صلی الله علیه وآله، آدم هر كه را دوست داشته باشد میخواهد يك نشانهاى از او داشته باشد، اينكه ما اين همه اظهار محبت به اهلبيت علیهمالسلام مىكنيم، بايد نشانهاى از زندگى آنها در ما باشد.
۱۳۸۲/۰۶/۲۷
#ماه_رجب
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
15.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴
کلمات الهی▪️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: اگر كسی #موحد_استوار باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می كند... هیچ چیز او را خوشحال نمی كند و هیچ چیز او را نگران نمی كند، چون در هر دو حال #در_معرض_امتحان است و هیچ چیز نشانه فخر نیست! 💢راه سلوک الی الله، از طریق کلمات الهی که وجودات معصومین علیهمالسلام، هستند به سر منزل معرفت حقیقی الهی نائل خواهند شد و ریاضات غیر از مسیر این وجودات نورانی، حاصلی جزمکاشفات شیطانی همچون آن مکاشفه ای که رجبیون دیدهاند، نخواهد داشت. 💢«ابنعربی»، مکاشفه گروهی به نام «رجبیون» را در کتاب «فصوصالحکم» خویش نقل کرده است: «رجبیون گروهی از رجال الله هستند که در هر زمان، چهل نفر از آنان وجود دارند؛ عدد آنان نه کم میشود و نه زیاد. آنان قائم به عظمت الهی هستند. آنان رکن افرادند. آنان ارباب قول ثقیل در آیه شریفه «إنّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً» هستند. یکی از آنان را ملاقات کردم؛ آن کس را که من دیدم، باطن شیعیان رافضی را کشف کرده بود؛ آنان را به صورت خوک میدید. هرگاه به یکی از آنان میگذشت، او را به صورت خوک میدید و میگفت: تو شیعه رافضی هستی، توبه کن! 📖محیی الدین بن عربی، الفتوحات المکیة (عثمان یحیی)، دار احیاءالتراث العربی - بیروت، چاپ دوم، ۱۹۹۴ م، ج۱۱، ص۲۸۵. #شهادت_امام_هادی_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #عرفان_اسلامی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🏴
کلمات الهی▫️ شهادت #امام_هادی (صلوات الله علیه و علی ابائه الاطیبین و ابنائه الانجبین) را به پیشگاه بقیه الله (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می كنیم! وجود مبارك حضرت در اثر مقاومت در برابر حكومت باطل عباسیان همواره مورد خشم آنها بود. وقتی متوكل عباسی گفت این #ابن_الرضا ما را خسته كرد، به دربار ما نمیآید، بالأخره حضرتش را از مدینه به سامرا ـ سُرَّ من رَأی ـ آوردند. ▫️ گاهی عباسیان به این فكر بودند كه جناب موسی مبرقع را هم به عنوان #ابن_الرضا به دربار فرا بخوانند و بعد بگویند ابن الرضا با ما ساخت. وقتی همین موسی مبرقع مورد سؤالات ابن اكثم قرار گرفت، این سؤال ها را به حضور امام هادی (سلام الله علیه) آورد؛ یكی از سؤال ها این بود: اینكه خدا فرمود اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمك بكنند و به مدد آن بیایند، كلمات الهی تمام نمی شود یعنی چه؟ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) به موسی فرمود: «نَحْنُ كَلِمَاتُ اللَّهِ الَّتِی لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا»؛ فرمود ما #كلمات_الهی هستیم كه زوال ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی رسد. ▫️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: «مَنْ كَانَ عَلَى بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَیهِ مَصَائِبُ الدُّنْیا وَ لَوْ قُرِّضَ وَ نُشِرَ»؛ اگر كسی #موحد_استواری باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می كند، چون می داند آنچه که می آید و می رود آزمایش الهی است؛ هیچ چیز او را خوشحال نمی كند و هیچ چیز او را نگران نمی كند، چون در هر دو حال در معرض #امتحان است و هیچ چیز نشانه فخر نیست. #سالروز_شهادت_امام_هادی_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 💢راه سلوک الی الله، از طریق کلمات الهی که وجودات معصومین علیهمالسلام، هستند به سر منزل معرفت حقیقی الهی نائل خواهند شد و ریاضات غیر از مسیر این وجودات نورانی، حاصلی جزمکاشفات شیطانی همچون آن مکاشفه ای که رجبیون دیدهاند، نخواهد داشت. 💢«ابنعربی»، مکاشفه گروهی به نام «رجبیون» را در کتاب «فصوصالحکم» خویش نقل کرده است: «رجبیون گروهی از رجال الله هستند که در هر زمان، چهل نفر از آنان وجود دارند؛ عدد آنان نه کم میشود و نه زیاد. آنان قائم به عظمت الهی هستند. آنان رکن افرادند. آنان ارباب قول ثقیل در آیه شریفه «إنّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً» هستند. یکی از آنان را ملاقات کردم؛ آن کس را که من دیدم، باطن شیعیان رافضی را کشف کرده بود؛ آنان را به صورت خوک میدید. هرگاه به یکی از آنان میگذشت، او را به صورت خوک میدید و میگفت: تو شیعه رافضی هستی، توبه کن! 📖محیی الدین بن عربی، الفتوحات المکیة (عثمان یحیی)، دار احیاءالتراث العربی - بیروت، چاپ دوم، ۱۹۹۴ م، ج۱۱، ص۲۸۵. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💎 بر خواندن دعای حضرت علیّ بن محمّد الهادی علیهماالسلام مداومت نماییم
علىّ بن عاصم از حضرت جواد عليه السّلام و آن حضرت نيز به واسطه پدران بزرگوار خود از امام حسين عليهم السّلام چنين نقل كردند كه گفت: جدّم رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود:
علیّ بن محمّدالهادی علیه السلام در دعايش چنين مىگويد:
«يَا نُورُ يَا بُرْهَانُ! يَا مُنِيرُ يَا مُبِينُ! يَا رَبِّ! ِاكْفِنِي شَرَّ الشُّرُورِ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ، وَ أَسْأَلُكَ النَّجَاةَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ»
مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ كَانَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ شَفِيعَهُ وَ قَائِدَهُ إِلَى الْجَنَّة.
📚(کمال الدین، ج1، ص267)
هر كس كه اين دعا را بخواند، علىّ بن محمّد عليهما السّلام شفيع و پيشواى او به سوى بهشت خواهد بود.
#عرفان_اسلامی
#ذکر
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔶 بازبینی در خوانش دعای «یا من ارجوه»
🔹دعای «یا من ارجوه»، از ادعیهی معروفهی ماه رجب است که پس از نمازهای روز و شب خوانده میشود. صاحب این صفحه کلید پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن را این گونه یافته است:
یا من ارجوه ...[تا این عبارت:] و زدنی من فضلک یا کریم (بدون اخذ محاسن و حرکت دست). (اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴).
🔸توضیح:
حضرت در پاسخ به سائل که میپرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم.
پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابهی دست راست را حرکت میداد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار.
در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بود و نه بیشتر. کیفیت ویژهای را نیز در آن بیان نکردند (اخذ لحیه و حرکت سبابه). آری؛ در این لحظه برای وجود مبارک امام، حالتی معنوی حاصل شد و حضرت برای خودش و نه تعلیم شروع به خواندن دعا کرد و از ابتدای دعا دستی بر محاسن و سبابهی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود.
از شواهد مهم در تایید این فقه الحدیث:
۱. در عبارت پایانی، واژهی «شیبة» نشان دهندهی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالی که اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمیتواند بخشی از دعایی همگانی باشد.
اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژهی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن اصل دعا از اساس رقم می خورد و باز هم کمکی به مدافع خوانش معروف دعا برای همگان نمیکند.
۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسشهای بیپاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخاسته از حالت شخصی امام است.
۳. این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دستها خبری نیست (الکافی، ج۲، ص۵۸).
🔸پ.ن: اینکه حالت ویژهی دو دست، در هنگام خواندن عبارت پایانی (که بیان شد جزء دعا نیست) و نه از ابتدا، از سوی امام پدید آمد، تنها در زاد المعاد مجلسی است. مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، خطای مجلسی بوده که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است (زاد المعاد، ص۱۶).
حتی با عنایت به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداد و امر به کتابت ننمود و برآمده از حالت شخصی حضرت است.
#ماه_رجب
#ادعیه_ماه_رجب
#دعای_یا_من_ارجوه
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈