گرایشی وجود دارد که معتقد است باید ببینیم صرفا ائمه چه گفتهاند و نقلهای دیگری که از عاشورا شده است، نمیتواند مبنای کار ما باشد. نظر شما دراینباره چیست؟
موافق نیستم؛ چون اینجا قرار نیست حکم شرعی بدهیم. تاریخ دانش فقه نیست که ما در آن از کلام معصوم تبعیت کنیم. اینجا با امر واقع سروکار داریم. الــــبــــته مــــــیتــــــوانیم روایتهای ائمه را اصل قرار دهیم؛ اما این ما را از رجوع به روایات دیگران بینیاز نمیکند. ممکن است زمانی مسألهای محل اختلاف باشد؛ مثلا گفته میشود انگشت مبارک امام را بریدند و انگشتر حضرت را غارت کردند؛ اما در روایتی از امام صادق؟ع؟ بهوسیله محمد بنمسلم آمده است: این کذب است و انگشتری امام حسین؟ع؟ الان دست من است و قبل از من دست پدرم بود و قبل از ایشان دست امام سجاد؟ع؟ بود. امام قبل از اینکه به میدان برود، انگشتر را از دستش خارج کرد. امام صادق؟ع؟ میفرماید این انگشتر اینقدر برای من عزیز است که فقط جمعهها برای نماز دستم میکنم. اینجا ما دو روایت داریم که یکی ازطریق معصوم رسیده و دیگری ازطریق غیرمعصوم. اینجا میتوانیم قول معصوم را اولویت دهیم. اصلا امام حسین؟ع؟ وقتی میخواست به میدان برود، همه روایتها گفتهاند که با لباس کهنه به میدان رفت. چطور میشود امامی که به این توجه دارد که لباسش کهنه باشد، انگشتر قیمتی بهدست کند تا خودش را در معرض هتک حرمت قرار دهد؟ ثانیا روایت معصومان هم باید نقد شود. روایت معصوم کلام معصوم نیست. حدیث گزارشی از کلام معصوم است. این گزارش میتواند صدق باشد، کذب باشد، آمیخته صدق و کذب باشد و نقل به معنا و مضمون باشد؛ مثلا مشهور است که امام حسین؟ع؟ حج را نیمهتمام گذاشت. بعد، شریح قاضی گفت چون امام حج را ترک کرده، مرتد شده است؛ بنابراین، خونش مباح است. دو چیز خلاف واقع در این قول هست: اولا شریح قاضی چنین حکمی نداده و در هیچیک از منابع شیعه و سنی نیامده است. البته شریح در خدمت بنیامیه بوده؛ اما چنین چیزی نگفته است؛ ثانیا امام حج را ترک نکرده است. اصلا امام حسین حج نکرده است. امام حسین؟ع؟ طبق روایت صحیحه امام صادق؟ع؟ حج به گردن نداشت. امام حداقل ۲۰ بار حج کرده بود. کسی که یکبار حج را بهجا آورده باشد؛ اگرچه در ذیالحجه در مکه باشد، حج به او واجب نیست. بنابراین، امام عمره مفرده بهجا آوردند. بعد از تکمیل عمره در ۸ذیالحجه ایشان مکه را ترک کردند؛ لذا حج نیمهتمام اصلا مستندی ندارد و خلاف روایت امام صادق؟ع؟ و گزارشهای تاریخی است. البته امام حسین میتوانست «حج» مستحبی را انجام دهد که نداد؛ بلکه عمره انجام داد.
در همین منابع موجود، چه منابع دستاول و چه منابعی که در دوران متأخر نوشته شده است، چه منابعی میتوانیم توصیه کنیم؟ اصلا منابع دستاول برای عموم قابلاستفاده است؟
هم متنهای کهن ترجمههای خوبی دارد و هم در بین آثار جدید کتابهای خوبی هست؛ مثلا همین مقتل ابومخنف که کهنترین گزارش موجود از واقعه عاشوراست، چندینبار چاپ شده است: هم متن اصلیاش و هم چند ترجمه از آن. آنچیزی که توصیه میکنم ترجمه و شرح دکتر حجتالله جودکی است که انتشارات «خیمه» آن را منتشر کرده است. متن هم روان است و بعضی از روضهها عین مقتل ابومخنف؛ مثلا آن شعری که معمولا آیتالله جوادیآملی میخوانند «جوانان بنیهاشم بیایید / علی را بر در خیمه رسانید / خدا داند که من طاقت ندارم / علی را بر در خیمه رسانم»، دقیقا متن مقتل ابومخنف است. همچنین، نحوه شهادت حضرت قاسم؟ع؟ متن مقتل ابومخنف است. یکی از مقاتل کهن که توصیه میشود بخش مربوط به امام حسین؟ع؟ از کتاب ارشاد شیخمفید است. ارشاد در دو جلد به زندگی ائمه میپردازد. در جلد دوم بخش امام حسین؟ع؟، مقتل حضرت آورده شده است که مقام معظم رهبری ارشاد را بهترین مقتل و یکبار هم لهوف را معرفی کردهاند. لهوف البته برای عموم مناسبتر از ارشاد است که کتابی مختصر و مفید از سیدابنطاووس است. البته اشکالاتی دارد و بخشهایی از آن داستانی میشود؛ اما درمجموع متن قابلرجوعی است. لهوف چاپها و ترجمههای زیادی دارد. لهوف تحریف و اضافاتی بر آن بار شده است. بهترین چاپ لهوف برای آقای مصطفی صادقی است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است. او 57 نسخه خطی را دیده است برای اینکه بتواند تحریفات را از متن اصلی تشخیص دهد. یک ترجمه هم آقای سیداحمد فهریزنجانی دارد با عنوان «آهی بر مزار شهیدان» که مؤسسه چاپ و نشر بینالملل آن را چاپ کرده است.
اگر بخواهیم به کتابهای جدیدتر اشاره کنیم، در دوره قاجار مقاتل از آن حالت تاریخی و گزارشی و حماسی فاصله میگیرد و جنبه عزاداری و اشک را تقویت میکند؛ مقتلی که در دوره قاجار نوشته شده، «فیضالدموع» نام دارد که متعلق به بدایعنگار تهرانی است. قلم زیبایی دارد.
2⃣
پایه کتاب او همان لهوف است؛ اما آن را تقویت کرده و مطالبی به آن افزوده است و درواقع، ترجمه فارسی لهوف است. متنش ادبی است؛ اما خیلی سنگین نیست. من و همسرم این متن زیبا و ادبی را در منزل میخوانیم و دوتایی گریه میکنیم. بعدا عدهای به انتقاد از سبک مقتلنویسی دوران قاجار پرداختند؛ مثلا محدثنوری در کتاب «لؤلؤ و مرجان» چنین کرد؛ لذا شاگردش، شیخ عباس قمی، مقتل پیراستهای از نوع نگاه دوره قاجار به مقتل و منابع ضعیف نوشت که حاصلش شد کتاب «نفسالمهموم» که آیتالله فاطمینیا آن را برای عموم توصیه میکند. این کتاب دو ترجمه دارد: یکی ترجمه مرحوم علامه شعرانی بهنام «دمعالسجوم» که برای عموم قابلتوصیه نیست و ترجمه قابلتوصیه متعلق به مرحوم کمرهای است که با عنوان «در کربلا چه گذشت» چاپ شده است. کتاب اخیر زبانش رساتر و بهروزتر است. حتی شعرهای عربی را هم به شعر فارسی درآورده است. آخر هر مطلبی توضیحاتی آورده است که ما از این قسمت مقتل چه چیزی فهمیدیم. آقای یاسین حجازی هم روی این متن کار کرده و بازنویسی نفسالمهموم را به زبان امروز آورده و در «کتاب آه» منتشر کرده است. در دوره معاصر هم کتابهای خوبی نوشته شده است. بعضی کتابها دانشگاهی و حوزوی و البته قطور است؛ مثلا مقتل جامع سیدالشهدا در دو جلد که کار استاد مهدی پیشوایی و تیم شاگردانش است. این کتاب حجیم است؛ اما گزیده یکجلدی از آن هم منتشر شده است. همچنین، «شهادتنامه امام حسین؟ع؟» که آقای ریشهری و تیمشان در 14 جلد کار کردهاند، گزیده فارسی یکجلدی هم از آن منتشر شده که البته آن هم مفصل و قطور است. دو کتاب جمعوجور هم هست: یکی کتاب «عاشورا، چگونه؟ چرا؟» است از حاجآقای جاودان که از درسهای علامه عسگری گرفته شده است. حضور خود آقای جاودان در کتاب پررنگ است و گزارش واقعه را نوشته است و چاپ زیبایی هم دارد و انتشارات مطیع در قم آن را منتشر کرده است. دیگری هم کتاب «مقتل سیدالشهدا؟ع؟» از آیتالله یوسفیغروی است. این را انتشارات اطلاعات به فارسی منتشر کرده است. گاهی وقتی اشکالی به بعضی نقلها گرفته میشود، میگویند در فلان کتاب آمده است. مردم این را بدانند که هرچیزی در کتب آمده، لزوما درست نیست. باید به کتابهایی رجوع کرد که علما و متخصصان این عرصه اتقان نسبی آن را تأیید کرده باشند.
3⃣
🔹کارگاه روششناسی۳ (مغالطات تاریخی)
📝مدرس کارگاه:
استاد محترم دکتر نعمتالله صفری فروشانی
▫️زمان برگزاری کارگاه:
یکشنبههای هر هفته
▫️شروع کارگاه:
از هفتهی دوم اسفند ماه
🔸کارگاه به صورت آفلاین بوده و ثبتنام تنها از طریق ارسال پیام در ایتا به شمارهی زیر میباشد👇🏻
09123513162
🔰نکاتیدربارهیکارگاهروششناسی۳:
◀️ ۱. موضوعات مختلفی برای این کارگاه و در راستای روششناسی مدنظر بود که بالاخره به عنوان مغالطات تاریخی نهایی شد که عنوانی بدیع، کمپیشینه، مفید و کارآمد است.
◀️ ۲. مطالب این موضوع فراوان است و از این رو فعلا نمیتوان آن را در عدد خاصی مثلا ۱۶ جلسه محدود کرد.
◀️ ۳. گرچه برای برخی از دوستان صدور گواهی چندان اهمیت ندارد اما در صورت در خواست برای عدد ۸ جلسه و مضربهای آن مانند ۱۶ و ۲۴ و... میتوان گواهی صادر کرد.
◀️ ۴. کارگاه کاملا رایگان است.
◀️ ۵. نحوهی ثبت نام تنها از طریق ارسال پیامک درخواست به شمارهی درج شده در ایتا خواهد بود. در این دوره برخلاف دورهی قبل اشخاص بدون اجازه به گروه اضافه نخواهند شد.
◀️ ۶. ارسال اطلاعیه برای گروههای دیگر بلامانع است.
◀️ ۷. به زودی گروه مستقلی برای این منظور تشکیل شده و دوستانی که پیامک ارسال کردهاند به آن اضافه خواهند شد.
◀️ ۸. از هفته آینده جلسات کارگاه ترجیحاً در یکشنبهها بارگزاری خواهد شد.
◀️ ۹. ارسال پیامک و حضور در گروه جدید لزوما به معنای الزام استماع صوتها نیست و دوستان میتوانند ناظر خاموش هم باشند.
◀️ ۱٠. با توجه به فایده عام مباحث، دوستان غیرتاریخی نیز میتوانند شرکت نمایند.
هدایت شده از انسانِ کامل
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 چطور به چشمِ امام زمان علیهالسلام
بیایم⁉️
از بیانات حضرت امیرالمومنین علیهالسلام
🎙آیت الله جوادی آملی
۹۵/۱۰/۲۲
انسان کامل
🌎@ensanekamel_ir
💠 فروش ویژه به مناسبت نیمۀ شعبان
📚 کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام
قطع رقعی و وزیری
٢۵ درصد تخفیف
با خرید قطع رقعی در پویش کتابخوانی سلام امام من شرکت کنید
جوایز:
کارت هدیه ۵٠٠هزار تومانی و١۴ هدیۀ متبرک
🕰 از یکم تا هفتم اسفند ماه
🛒 برای خرید اینجا را کلیک کنید
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
آیت الله جوادی آملی.pdf
145.8K
🔰#منبر_مکتوب
🔸موضوع: نیمه شعبان، لیلةالقدر اهل بیت علیهم السلام
📌 حضرت آیت الله جوادی آملی
#نیمه_شعبان
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ|
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
هدایت شده از حقیقت ناب
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼در هر روز شعبان در وقت زوال
{ وقت ظهر شرعی } و در شب نیمه ی آن، این صلوات را که از امام سجاد (ع) روایت شده با هم بخونیم
#صلوات_شعبانیه
#کلیپ | حاج مهدی سماواتی
☀️تولید گروه فرهنگی انسان کامل
🌎@ensanekamel_ir
📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف حقه شیعه شریک شوید❤️
@sajadi43 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
base.apk
16.28M
اپلیکیشن رساله جامع ۴جلدی، منهاج الصالحین و دیگر کتب فقهی آیت الله سیستانی
برای دسترسی راحت تر
به نظرات معظم له
این برنامه را نصب کنید.
👈 در جلد دوم رساله جامع به جزئیات احکام روزه پرداخته شده است.
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
* مجموعه نقد مبانی جریان های تکفیری/ به زبان فارسی
در "مجموعه نقد مبانی جریان های تکفیری"، چگونگی و جریان رشد و نفوذ داعش در کشورها و جوامع به خوبی نشان داده شده که ماهیت این نفوذ، تنها به ابعاد فیزیکی ختم نمی شود و بیش از آن صبغه نظری و عقیدتی دارد. به عبارت دیگر، این عقاید تکفیری است که در مناطق مختلف دنیا، اعم از جوامع عقب مانده و توسعه یافته، در حال رشد و گسترش است و کارهای خشونت آمیز فقط جلوه ای از عقاید و دیدگاه های فکری و نظری آن است. شاید با عملیات نظامی مدتی آتش خشونت ها خاموش شود، اما اندیشه و فکر همچنان در لایه های پنهان اجتماع به حیات خود ادامه می دهد. در این پژوهش آثار، کتب، سخنرانی ها، منابع وابسته، عقاید و باورهای این گروه ها به ویژه داعش بررسی شده تا علل جذابیت داعش برای نسل جوان به دست آید و از سوی دیگر تضادهای این اندیشه با اندیشه اصیل اسلامی تبیین گردد.
مجموعه نقد مبانی جریان های تکفیری توسط سید مهدی علی زاده موسوی در هشت جلد و به 3811 صفحه به زبان فارسی به رشته تحریر درآمده و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) آنرا در قطع پالتویی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار داده است.
https://www.ahl-ul-bayt.org/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/item/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B9-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%
📌 #علی_اکبر از زبان علی اکبر
رجز جناب علی اکبر در ظهر #عاشورا:
من علی فرزند #حسین بن علی هستم،
به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به جانشینی 'پیامبر(ص) سزاوارتریم؛
سوگند به خداوند که این حرامزاده(یزید) نمیتواند بر ما حکم راند،
من شمشیر میزنم و از پدرم حمایت میکنم؛ آن هم شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش.
📖ابن اعثم، الفتوح.
📌 زندگی نامه و #روضه حضرت #علی_اکبر
علی اکبر،
◀️بزرگترین پسر امام #حسین(ع) و مادرش #لیلا است.
◀️او راوی حدیث، مردی رشید، #شجاع، #راستگو، پاک، #درستکار واز جهت #اخلاق و قیافه شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) بود.
◀️جناب علی اکبر، #امان_نامه سپاه ابن زیاد را رد کرد.
◀️اگرچه اقوال زیادی درباره سن جناب علی اکبر وجود دارد، اما به نظر میرسد، سن ایشان بین ۲۳ تا ۲۷ درست است.
◀️طبق زیارت نامه ای که برای ایشان توسط اهلبیت(ع) بیان شده، علی اکبر دارای #همسر و احتمالا ۲ فرزند بوده که اسم یکی از آنان #حسن است.
◀️ایشان اولین شهید بنی هاشم در #کربلا بود.
◀️علی اکبر هنگام ورود به میدان فرمود:
منم علی، فرزند حسین بن علی(ع)،
به خدا سوگند، ما به جانشینی پیامبر سزاواریم.
شما(دشمنان) را با #نیزه و #شمشیر آنقدر می زنیم، تا نیزه خم گردد و شمشیر درهم پیچد.
◀️امام حسین(ع) هنگام #شهادت علی اکبر، صورت خود را به صورت او گذاشت و #خون گلوی او را به #آسمان پرتاب کرد و قطره ای از ان به زمین برنگشت.
◀️در #زیارت_نامه علی اکبر آمده است:
صلی الله علیک و علی عترتک و اهل بیتک و آبائک و ابنائک.
📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۴۱۶، ۲۹۳؛
📚ابن سعد، طبقات الکبری، ج۵، ص۲۱۲؛
📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۶؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۴؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۳۰.
🖊استاد یاوری(دکترای تاریخ تشیع)
#تاریخ
#امام_حسین_علیه_السلام
#علی_اکبر
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🌹 علی اکبر 🌹
📆 یازدهم شعبان در تقویم فعلی کشور، روز ولادت علی اکبر نامگذاری شده است.
⭕️ این نامگذاریها که در سالهای اخیر سرعت و کثرت یافته، اگرچه از نظر برخی افراط در مناسکگرائی و همچنین خلاف تاریخ علمی است،
👌 اما اگر مردم بدانند که صرف نامگذاری و گرامیداشت است و تاریخسازی نباشد میتوان آنها را پذیرفت.
1⃣ گویا ۱۱ شعبان را از مقتل مقرم گرفتهاند و جز ایشان، کسی تاریخ ولادت را ذکر نکرده است.
❌ از سویی این مقتلِ معاصر، نه علمی که عمومی شناخته میشود و مطالب نامعتبر بسیار دارد.
2️⃣ امام #حسین(ع) دو فرزند به نام علی داشت و بنا به روایتی به یکی از امویان فرمود: صد پسر هم داشته باشم نامشان را علی خواهم گذاشت
📖(کافی ۱۹/۶)
❓اما اینکه علی شهید بزرگتر است یا علی سجاد، نظرات گونهگون است.
👈 اختلاف ناشی از آن است که بیشتر منابع معتبر و اخبار تاریخی، شهید #کربلا را بزرگتر میدانند اما هیچ خبری از ازدواج و خانواده او نیست.
↩️ از سوی دیگر امام #سجاد(ع) همان زمان متأهل بوده و گزارشی از حضور فرزندش محمد در کربلا وجود دارد.
🔷 از این رو گروهی همچون شیخ مفید و قاضی نعمان، شهید کربلا را علی کوچکتر از علی سجاد میدانند.
السلام علی الحسین
و علی علی بن الحسین
#تاریخ
#علی_اکبر
🖊دکتر مصطفی صادقی کاشانی، پژوهشگر تاریخ اسلام، تشیع و اهلبیت(ع).
🔰کانال مستبین(زیر نظر دکتر صادقی کاشانی)
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈