eitaa logo
هادیان هدایت
199 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
706 ویدیو
392 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ا رسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارمین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام پنجشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده: دکتر محمدرضا هدایت‌پناه موضوع: حلقه‌های مفقوده ماجرای مسلم بن عقیل شرکت به صورت حضوری و مجازی مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴ لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
هادیان هدایت
چهارمین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام پنجشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهن
🔰معرفی اجمالی استاد محمدرضا هدایت‌پناه 🔶ایشان در سال ۱۳۴۵ در دزفول متولد شد. 🔸 از سال ۱۳۶۱ تحصیلات حوزوی را آغاز کرد. 🔸 در دوره‌های مختلف در دروس آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله معرفت و آیت‌الله خرازی شرکت داشته است. 🔺 در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته تاریخ شده است. 🔺در سال ۱۳۸۷ مدرک سطح چهار حوزه در رشته تاریخ را اخذ کرد. 🔰برخی از تالیفات ایشان به شرح زیر است: 👈حدیث برادری در سیره نبوی 👈بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا 👈زبیریان و تدوین سیره نبوی 🔻در چهارمین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام پنجشنبه ۱۲مرداد، ساعت ۱۸ با ارائه استاد محمدرضا هدایت‌پناه،برگزار خواهد شد. 👈یشان درباره حلقه‌های مفقوده ماجرای مسلم بن عقیل سخن خواهد گفت. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 جمعه ☀️ 13 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 17 محرم 1445 هجری قمری 🎄 04 آگوست 2023 میلادی 📎
سلسله نشست های عاشورایی کربلا ، تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه.mp3
15.46M
|||| 🔹 سلسله نشست های عاشورایی 1402 ⬅️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸نشست نهم|تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه 📅زمان :یکشنبه 8 مرداد ماه 1402 🗒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
پنجمین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام جمعه ۱۳ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده: دکتر رسول قلیچ موضوع: دلایل به تاخیر افتادن حرکت امام حسین از مکه به کوفه پس از رسیدن نامه مسلم شرکت به صورت حضوری و مجازی مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴ لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ 14 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 18 محرم 1445 هجری قمری 🎄05 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . صدور فرمان مشروطیت (1285 هـ.ش) . روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔹 این جمله حدیث نیست! 🔹 یکی از سخنرانان مشهور می گفت: در یک نقل داریم سفینة الحسین اوسع و در یک نقل داریم سفینة الحسین اسرع. 🔹اصل مطلب مذکور که کشتی اباعبد الله علیه السلام کشتی نجات است و روایاتی داریم که همه اهل بیت علیهم‌السلام کشتی نجات هستند و یکی از آنها، وجود مقدس امام حسین علیه‌السلام است. ولی محض اطلاع بدانید در هیچ نقلی نداریم که سفینة الحسین اسرع و سفینة الحسین اوسع. 🔹 مرحوم آیت الله شیخ جعفر شوشتری در مقدمه الخصائص الحسینیة شبیه این عبارت را آورده اند و ظاهر از آن جا معروف شده است. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰دیدگاه مولف دانشنامه امام حسین علیه السلام در مورد کلام 👈سفینة الحسین اسرع و اوسع ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
❓❓پرسش : این روایت که از امام صادق (علیه‌السلام) یا یکی دیگر از ائمه نقل شده است: «کلّنا سُفُن النجاه و سفینة الحسین اسرع؛ همه ما (اهل بیت) کشتی نجات هستیم؛ ولی کشتی نجات حسین در تلاطم امواج سریع‌تر است» از نظر سند صحیح است یا خیر؟ 🔰🔰پاسخ 1⃣اين روايت تنها بخش اول آن يعنی عبارت «كلنا سفن النجاة» به عباراتی دیگر از ائمه اطهار(ع) به وفور نقل شده است. 🔶مضمون قسمت اول در روایت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است: 👈«انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق»(۱)؛ «همانا مَثل اهل بیتم در میان شما مانند کشتی نوح است که هر کس سوارش شود، نجات یابد و هر کس از آن تخلف کند، غرق می‌گردد.» 👈 و لی ادامه آن یعنی «و سفینة الحسین اسرع» در منابع ذکر نشده است. 🔰به نظر می رسد آنچه در كلام شمارى از خطبا شهرت يافته كه «اهل بيت عليهم السلام ، همه كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام ، وسيع تر و پُر سرعت تر است» ، 👈مأثور از اهل بيت عليهم السلام نيست . 2⃣پس از جستجوى فراوان در ريشه يابى اين سخن ، 👈مشخّص شد كه اين مطلب ، تحليلى از مرحوم شيخ جعفر شوشترى رحمه الله (م 1335 ق) 🔸در باره ظرفيت فرهنگى تاريخ عاشورا و شخصيت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام در جهت هدايت و نجات انسان هاست . 🔻كلام ايشان در كتاب الخصائص الحسينية ، چنين است : 👇👇👇👇👇 «فرأيت في الحسين عليه السلام خصوصية فى الوسيلة إلى اللّه اتّصف بسببها بانّه بالخصوص، باب من أبواب الجنة و سفينة للنجاة و مصباح للهدى، فالنبى و الأئمة عليهم السلام كلّهم أبواب الجنان ؛ لكنّ باب الحسين أوسع ، و كلّهم سفن النجاة؛ لكنّ سفينة الحسين مجراها فى اللجج الغامرة أسرع و مرساها على السواحل المنجية أيسر ، و كلّهم مصابيح الهدى؛ لكنّ الاستضاءة بنور الحسين أكثر و أوسع ، و كلّهم كهوف حصينة؛ لكنّ منهاج كهف الحسين أسمح و أسهل» ؛ « در حسين عليه السلام براى وسيله تقرّب به خدا بودن، ويژگى اى ديدم كه او ، به سبب آن ويژگى است كه اين گونه توصيف شده است : درى از درهاى بهشت ، كشتى نجات و چراغ هدايت !پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام همگى درهاى بهشت اند ؛ امّا درِ حسين عليه السلام گشوده تر است . همگى كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام در ميان امواج توفان هاى شديد، پُرشتاب تر، و پهلو گرفتنش در ساحل هاى نجات، آسان تر است . همگى ، چراغ هدايت اند ؛ امّا پرتو گرفتن از نور حسين عليه السلام ، بيشتر و وسيع تر است . همگى ، پناهگاه هاى مستحكم اند؛ امّا راه رسيدن به پناهگاه حسين عليه السلام ، هموارتر و آسان تر است» (۲) ✅اما عبارت «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق» که به سفینه معروف است، در منابع معتبر شیعه و اهل سنت آمده است که به برخی از آن ها اشاره می شود: ۱. مستدرک الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج ۷، ص ۴۳۲، المکتبة الشاملة. ۲. اخبار مکه، فاکه ی، ج ۵، ص ۱۰۵، المکتبة الشاملة. ۳. المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۳، ص ۷۵، المکتبة الشاملة. ۴. المعجم الوسط، طبرانی، ج ۸، ص ۱۰۲، المکتبة الشاملة. ۵. المعجم الصغیر، طبرانی، ج ۱، ص ۴۲۷، المکتبة الشاملة. ۶. مسند، شهاب قضاعی، ج ۵، ص ۲۷، المکتبة الشاملة. ۷. فیض القدیر، المناوی، ج ۲، ص ۶۵۸ و ج ۵، ص ۶۶۰، المکتبة الشاملة. ۸. فضائل الخمسة، فیروزآبادی، ج ۲، ص ۶۵. ۹. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۰۸؛ ج ۲۳، ص ۱۱۹، مؤسسه الوفاء، بیروت. (۳) و (۴) ۱۰. طبرسی، الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۷۳، نشر مرتضی، مشهد، ۱۴۰۳. ۱۱. دیلمی، حسن، ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۲۳۳، شریف رضی. ۱۲. شیخ طوسی، امالی، ص ۴۵۹، دارالثقافة، قم، ۱۴۱۴. 🔰🔰نتیجه گیری: 🔻مضمون روایت «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق» 👈در منابع شیعه و اهل سنت بدون عبارت «و سفینة الحسین اسرع» نقل شده است و مصادر و منابع مختلفی نیز این گفته را تائید می کند. 👈 علاوه براین حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» در منابع اهل سنت نقل نشده است. 📖منابع 1⃣مجلسی،محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، ج۴۴، ص۷۶. 2⃣شوشتری، معروف به شرف الدین، جعفر، خصائص الحسینیه، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۳۵ ق، ص۱۴. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 یکشنبه ☀️ 15 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 19 محرم 1445 هجری قمری 🎄06 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . سالروز شهادت امیر سرلشگر خلبان عباس بابایی . حرکت اسرای کربلا به طرف شام (61 هـ ق) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ انتساب جمله «اللهم تقبل منا هذا القربان» به حضرت زینب کبری سلام الله علیها و جمله «احلی من العسل» به حضرت قاسم بن الحسن علیهما السلام 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰سخنی درباره منابع خطبه حضرت زينب(س) در کوفه: ✅از جمله رویدادهای حادثه کربلاء که جامعه شیعه با آن آشنا هستند،خطبه خوانی های حضرت زینب(س) و احتجاجات ایشان در کوفه و شام است،خطبه حضرت زینب(س) در شهر کوفه از جمله همین موارد است. 👈🏻برای جمع آوری منابع این خطبه تتبّعات زیادی صورت گرفته است 👈🏻و چنانچه میدانیم،منابعی نظیر بلاغات النساء ابن طیفور،الفتوح ابن اعثم،امالی شیخ مفید،امالی شیخ طوسی،مقتل الحسین(ع) خوارزمی،مناقب ابن شهر آشوب و الاحتجاج احمد بن علی طبرسی این خطبه را نقل کرده اند و همچنین ابن نما این خطبه را به اختصار در مثیرالاحزان و سید بن طاووس به تفصیل آنرا در لهوف آورده است. 🔰با این وجود استاد رسول جعفریان در برخی از کتب خویش چنین نوشته است: 👈🏻حکایت خطبه خوانی حضرت زینب(س) در کوفه را منابعی چون ابومخنف،بلاذری،ابن سعد و دینوری نیاورده اند،اما ابن اعثم به تفصیل آورده و به نظر می رسد منبع اصلی این خطبه همو باشد(تاریخ خلفاء ص۵۴۵/حیات فکری سیاسی امامان شیعه ص۲۵۱). 👈🏻لازم به ذکر است که گرچه افرادی چون خوارزمی،ابن شهر آشوب و طبرسی این خطبه را از فتوح ابن اعثم گرفته اند ولی ابن طیفور و شیخ مفید این خطبه را با سند مستقل نقل کرده اند و در نوشته استاد جعفریان سخنی از کتاب بلاغات النساء و امالی مفید نیست. 🔶به نظر می رسد استاد جعفریان از آنجا که در جای دیگری منابع اولیه تاریخی عاشورائی را منحصر در پنج کتاب(مقتل ابومخنف،انساب الاشراف،الاخبارالطوال،طبقات ابن سعد و فتوح ابن اعثم)دانسته است.منظور وی از اینکه منبع انحصاری این خطبه،فتوح ابن اعثم است منابع تاریخ نگاری است نه منابع حدیثی و تراجم... 🔙ولیکن با تمام تتبّعاتی که صورت گرفته است این خطبه منابع دیگری هم دارد که تاکنون مورد توجه تاریخ نگاران نبوده است. 🔸ابن الفقیه همدانی(م۳۶۵ق) در کتاب البلدان در فصل ما جاء فی ذمّ الکوفة ص۲۲۴ به نقل خطبه حضرت زینب(س) پرداخته است که البته با تصحیفات فراوانی نیز همراه است،همچنین در همین فصل،وی نقلی را در ذمّ باورهای رشید هجری(از شیعیان خاص اهل البیت)نیز آورده که در خور توجه است. 🔸دیگر منبعی که اخبار حادثه کربلاء را آورده ولی تاکنون مورد توجه نبوده و مشتمل بر این خطبه نیز هست کتاب الاکتفاء فی أخبار الخلفاء نوشته ابن کردبوس توزی(م ۵۷۵ق) که در ج۱ ص۷۴۳ این کتاب،خطبه حضرت زینب(س) در کوفه نقل شده است. 🔚با مقایسه اخبار حادثه کربلاء در کتاب الاکتفاء با اخبار این حادثه در کتاب الفتوح در می یابیم که کتاب الاکتفاء متفردات ابن اعثم را در خود ندارد فلذا می توان دریافت که وی این خطبه را از منبعی دیگر نقل کرده است. 🔹در پایان باید این نکته را متذکر شد که برای بررسی اخبار حادثه کربلاء می بایست تتبّع گسترده ای صورت پذیرد و گرچه تا کنون در این عرصه تلاشهای زیادی انجام شده است ولی هنوز جای تحقیق و تتبّع بیشتری وجود دارد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰البلدان لابن الفقيه الهمداني ص٢٢٤ ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰الاكتفاء لابن كردبوس ج١ص٧٤٣_٧٤٤؛ ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
💠 دانلود فایل کامل برنامه 🗓 13 مرداد 1402 🎙 مرحوم حجت الاسلام مهدی پيشوایی 👇👇👇👇👇
porsmane tarikhi 14020513.mp3
9.74M
💠 دانلود فایل کامل برنامه 🗓 13 مرداد 1402 🎙 مرحوم حجت الاسلام مهدی پیشوایی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 دوشنبه ☀️ 16 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 20 محرم 1445 هجری قمری 🎄07 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . تشکیل جهاد دانشگاهی(1359 هـ .ش) 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓❓ آیا پیامبر در جنگ بدر آب را بر دشمن بست 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
20170923155835-9712-81.pdf
389.8K
🔹عنوان مقاله: بررسی اخبار محسن بن علی علیهماالسلام در منابع فریقین ✍🏻نویسنده: دکتر محمدرضا جباری دکتر محمدجواد یاوری سرتختی 📌چکیده‌ی مقاله: منابع تاریخی و حدیثی فریقین ذیل بررسی فرزندان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و حضرت زهرا علیها‌ السلام، «محسن» را یکی از فرزندان آنان شمرده‌اند. اما منابع عامه درباره‌ی تولد، وفات و یا شهادت محسن اختلاف نظر دارند. بسیاری از آن‌ها ضمن برشماری ایشان در عِداد اولاد حضرت علی علیه‌السلام و فاطمه علیها السلام، صرفاً به مرگ او در کودکی اشاره کرده‌اند. برخی از آن‌ها نیز یا اساساً اخبار شهادت محسن را نقل نکرده و یا تحریف و حذف کرده‌اند. از سوی دیگر، اکثر قریب به اتفاق منابع شیعه علاوه بر ذکر نام محسن، به سقط شدنش در اثر هجوم به بیت حضرت فاطمه علیها السلام تصریح دارند و معدودی نیز وفاتش در کودکی را بدون ذکر سبب نقل کرده‌اند که با قول به سقط و شهادت منافات ندارد. از آن رو که برخی از پژوهندگان معاصر ضمن گزارش اخبار متون شیعه، در اعتبار و دلالت آن‌ها تشکیک روا داشته‌اند، در این مقاله، گزارش‌های موجود در منابع فریقین بررسی و اعتبارسنجی شده است. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰اشاره ابن درید ازدی ( م ۳۲۱ ق ) در کتاب جمهرة اللغة به فرازی از خطبة حضرت زینب (س) در کوفه: 🎙این خطبه 👈🏻در بلاغات النساء به ام کلثوم منسوب شده است 👈🏻و در امالی شیخ مفید، الفتوح ابن اعثم و آثار دیگر به حضرت زینب (س)، ✅با فرض اینکه کنیه ام کلثوم در اینجا اشاره به حضرت زینب است، اختلافی در میان نمی ماند، 🔰 در فراز پایانی این خطبه، واژه ای به کار رفته است که ابن درید در کتاب جمهرة اللغة آن را معنی کرده است و به کاربست آن در این خطبه اشاره کرده است، 🔶در روایت امالی شیخ مفید که از محمد بن عمران مرزبانی ( م ۳۸۴ ق ) به سندش از اسماعیل بن راشد ( م ۱۴۲ ق ) از حذلم بن ستیر نقل شدهاست، در فراز پایانی چنین آمده است: فلا يستخفنكم المهل، فإنه لا يحفزه البدار، ولا يخاف عليه فوت الثار، كلا إن ربك لبالمرصاد 📖( الأمالي للمفيد ص ٣٢٣ ). 🔙ابن درید، در معنای ریشه " حفز " چنین آورده است: الحفز: الإعجال حفزني عَن كَذَا وَكَذَا يحفزني حفزا أَي أعجلني وأزعجني. وَفِي كَلَام لأمير الْمُؤمنِينَ عَليّ بن أبي طَالب عَلَيْهِ السَّلَام: لَا يحفزه البدار عَن مُطَالبَة الأوتار. وَأَخْبرنِي الْحسن بن خضر أَن هَذَا الْكَلَام لأم كُلْثُوم بنت عَليّ عَلَيْهِ السَّلَام قالته فِي كَلَام لَهَا عِنْد منصرفهم من الشَّام إِلَى الْمَدِينَة بعد قتل الْحُسَيْن عَلَيْهِ السَّلَام 📖( جمهرة اللغة لابن دريد ج ١ ص ٥٢٧ ). ❌البته اینکه صدور این خطبه را هنگام بازگشت اسیران از شام به مدینه ذکر کرده است، درست نیست و با منابعی که این خطبه را نقل کرده اند، همخوانی ندارد. 👈🏻اما همانطور که ملاحظه می شود، عبارتی که نقل کرده است مقتبس از همین خطبه ای است که در منابع موجود است و این مطلب نشان می دهد که مقصود، خطبه ای نیست که در بازگشت از شام ایراد شده و در منبعی ثبت و ضبط نشده است بلکه همین خطبه مشهوری که در کوفه ایراد شده است، مراد ابن درید بوده است. ❇️علاوه بر این، همان طور که ابن درید به کلام حضرت امیرالمؤمنین (ع) استشهاد کرده است، به خطبه حضرت زینب (س) نیز استشهاد نموده است و این مطلب، نشان از شهرت این خطبه نزد لغویین کهن دارد، اختلاف تحریرهای این خطبه نیز، این امر را نشان می دهد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰اولین مدعی حدیث وصیث!! 🔶مهدویت یکی از مهم‌ترین مسائل اعتقادی است و به علت نفوذی که این اصل اعتقادی در بین اقشار جامعه دارد جریان‌های انحرافی از زمانهای گذشته بسیار از این اصل سوء استفاده نموده‌اند 🔹احمد اسماعیل بصری برای اثبات ادعای باطل خویش در مورد جانشینی امام زمان (عج) تمسک به حدیث وصیت نموده و بر این باور است که اولین کسی که به این حدیث استناد نماید بر حق می باشد و دیگران باید از او تبعیت نمایند و احمداسماعیل مدعی می‌شود که او اولین کسی است که برای اثبات امامت خویش به حدیث وصیت استناد نموده است. 🔻افراد متعددی پیش از احمد اسماعیل برای ادعاهای باطل خویش به همین حدیث استناد کرده‌اند. 🔺علیرضا پیغان متولد ۱۳۴۵ تهران ادعا نموده بود که امام چهاردهم است و حضرت مهدی بعد از غیبت صغری (علیه السلام فوت نموده اند و قائم احیا کننده عدل او می باشد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42189 📎
📆 تقویم روز 📌 سه‌شنبه ☀️ 17 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 21 محرم 1445 هجری قمری 🎄08 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . روز خبرنگار 📎