eitaa logo
هادیان هدایت
199 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
822 ویدیو
424 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ارسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روز 📌 جمعه ☀️ 13 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 17 محرم 1445 هجری قمری 🎄 04 آگوست 2023 میلادی 📎
سلسله نشست های عاشورایی کربلا ، تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه.mp3
15.46M
|||| 🔹 سلسله نشست های عاشورایی 1402 ⬅️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸نشست نهم|تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه 📅زمان :یکشنبه 8 مرداد ماه 1402 🗒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
پنجمین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام جمعه ۱۳ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده: دکتر رسول قلیچ موضوع: دلایل به تاخیر افتادن حرکت امام حسین از مکه به کوفه پس از رسیدن نامه مسلم شرکت به صورت حضوری و مجازی مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴ لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ 14 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 18 محرم 1445 هجری قمری 🎄05 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . صدور فرمان مشروطیت (1285 هـ.ش) . روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔹 این جمله حدیث نیست! 🔹 یکی از سخنرانان مشهور می گفت: در یک نقل داریم سفینة الحسین اوسع و در یک نقل داریم سفینة الحسین اسرع. 🔹اصل مطلب مذکور که کشتی اباعبد الله علیه السلام کشتی نجات است و روایاتی داریم که همه اهل بیت علیهم‌السلام کشتی نجات هستند و یکی از آنها، وجود مقدس امام حسین علیه‌السلام است. ولی محض اطلاع بدانید در هیچ نقلی نداریم که سفینة الحسین اسرع و سفینة الحسین اوسع. 🔹 مرحوم آیت الله شیخ جعفر شوشتری در مقدمه الخصائص الحسینیة شبیه این عبارت را آورده اند و ظاهر از آن جا معروف شده است. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰دیدگاه مولف دانشنامه امام حسین علیه السلام در مورد کلام 👈سفینة الحسین اسرع و اوسع ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
❓❓پرسش : این روایت که از امام صادق (علیه‌السلام) یا یکی دیگر از ائمه نقل شده است: «کلّنا سُفُن النجاه و سفینة الحسین اسرع؛ همه ما (اهل بیت) کشتی نجات هستیم؛ ولی کشتی نجات حسین در تلاطم امواج سریع‌تر است» از نظر سند صحیح است یا خیر؟ 🔰🔰پاسخ 1⃣اين روايت تنها بخش اول آن يعنی عبارت «كلنا سفن النجاة» به عباراتی دیگر از ائمه اطهار(ع) به وفور نقل شده است. 🔶مضمون قسمت اول در روایت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است: 👈«انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق»(۱)؛ «همانا مَثل اهل بیتم در میان شما مانند کشتی نوح است که هر کس سوارش شود، نجات یابد و هر کس از آن تخلف کند، غرق می‌گردد.» 👈 و لی ادامه آن یعنی «و سفینة الحسین اسرع» در منابع ذکر نشده است. 🔰به نظر می رسد آنچه در كلام شمارى از خطبا شهرت يافته كه «اهل بيت عليهم السلام ، همه كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام ، وسيع تر و پُر سرعت تر است» ، 👈مأثور از اهل بيت عليهم السلام نيست . 2⃣پس از جستجوى فراوان در ريشه يابى اين سخن ، 👈مشخّص شد كه اين مطلب ، تحليلى از مرحوم شيخ جعفر شوشترى رحمه الله (م 1335 ق) 🔸در باره ظرفيت فرهنگى تاريخ عاشورا و شخصيت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام در جهت هدايت و نجات انسان هاست . 🔻كلام ايشان در كتاب الخصائص الحسينية ، چنين است : 👇👇👇👇👇 «فرأيت في الحسين عليه السلام خصوصية فى الوسيلة إلى اللّه اتّصف بسببها بانّه بالخصوص، باب من أبواب الجنة و سفينة للنجاة و مصباح للهدى، فالنبى و الأئمة عليهم السلام كلّهم أبواب الجنان ؛ لكنّ باب الحسين أوسع ، و كلّهم سفن النجاة؛ لكنّ سفينة الحسين مجراها فى اللجج الغامرة أسرع و مرساها على السواحل المنجية أيسر ، و كلّهم مصابيح الهدى؛ لكنّ الاستضاءة بنور الحسين أكثر و أوسع ، و كلّهم كهوف حصينة؛ لكنّ منهاج كهف الحسين أسمح و أسهل» ؛ « در حسين عليه السلام براى وسيله تقرّب به خدا بودن، ويژگى اى ديدم كه او ، به سبب آن ويژگى است كه اين گونه توصيف شده است : درى از درهاى بهشت ، كشتى نجات و چراغ هدايت !پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام همگى درهاى بهشت اند ؛ امّا درِ حسين عليه السلام گشوده تر است . همگى كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام در ميان امواج توفان هاى شديد، پُرشتاب تر، و پهلو گرفتنش در ساحل هاى نجات، آسان تر است . همگى ، چراغ هدايت اند ؛ امّا پرتو گرفتن از نور حسين عليه السلام ، بيشتر و وسيع تر است . همگى ، پناهگاه هاى مستحكم اند؛ امّا راه رسيدن به پناهگاه حسين عليه السلام ، هموارتر و آسان تر است» (۲) ✅اما عبارت «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق» که به سفینه معروف است، در منابع معتبر شیعه و اهل سنت آمده است که به برخی از آن ها اشاره می شود: ۱. مستدرک الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج ۷، ص ۴۳۲، المکتبة الشاملة. ۲. اخبار مکه، فاکه ی، ج ۵، ص ۱۰۵، المکتبة الشاملة. ۳. المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۳، ص ۷۵، المکتبة الشاملة. ۴. المعجم الوسط، طبرانی، ج ۸، ص ۱۰۲، المکتبة الشاملة. ۵. المعجم الصغیر، طبرانی، ج ۱، ص ۴۲۷، المکتبة الشاملة. ۶. مسند، شهاب قضاعی، ج ۵، ص ۲۷، المکتبة الشاملة. ۷. فیض القدیر، المناوی، ج ۲، ص ۶۵۸ و ج ۵، ص ۶۶۰، المکتبة الشاملة. ۸. فضائل الخمسة، فیروزآبادی، ج ۲، ص ۶۵. ۹. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۰۸؛ ج ۲۳، ص ۱۱۹، مؤسسه الوفاء، بیروت. (۳) و (۴) ۱۰. طبرسی، الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۷۳، نشر مرتضی، مشهد، ۱۴۰۳. ۱۱. دیلمی، حسن، ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۲۳۳، شریف رضی. ۱۲. شیخ طوسی، امالی، ص ۴۵۹، دارالثقافة، قم، ۱۴۱۴. 🔰🔰نتیجه گیری: 🔻مضمون روایت «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق» 👈در منابع شیعه و اهل سنت بدون عبارت «و سفینة الحسین اسرع» نقل شده است و مصادر و منابع مختلفی نیز این گفته را تائید می کند. 👈 علاوه براین حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» در منابع اهل سنت نقل نشده است. 📖منابع 1⃣مجلسی،محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، ج۴۴، ص۷۶. 2⃣شوشتری، معروف به شرف الدین، جعفر، خصائص الحسینیه، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۳۵ ق، ص۱۴. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 یکشنبه ☀️ 15 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 19 محرم 1445 هجری قمری 🎄06 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . سالروز شهادت امیر سرلشگر خلبان عباس بابایی . حرکت اسرای کربلا به طرف شام (61 هـ ق) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ انتساب جمله «اللهم تقبل منا هذا القربان» به حضرت زینب کبری سلام الله علیها و جمله «احلی من العسل» به حضرت قاسم بن الحسن علیهما السلام 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰سخنی درباره منابع خطبه حضرت زينب(س) در کوفه: ✅از جمله رویدادهای حادثه کربلاء که جامعه شیعه با آن آشنا هستند،خطبه خوانی های حضرت زینب(س) و احتجاجات ایشان در کوفه و شام است،خطبه حضرت زینب(س) در شهر کوفه از جمله همین موارد است. 👈🏻برای جمع آوری منابع این خطبه تتبّعات زیادی صورت گرفته است 👈🏻و چنانچه میدانیم،منابعی نظیر بلاغات النساء ابن طیفور،الفتوح ابن اعثم،امالی شیخ مفید،امالی شیخ طوسی،مقتل الحسین(ع) خوارزمی،مناقب ابن شهر آشوب و الاحتجاج احمد بن علی طبرسی این خطبه را نقل کرده اند و همچنین ابن نما این خطبه را به اختصار در مثیرالاحزان و سید بن طاووس به تفصیل آنرا در لهوف آورده است. 🔰با این وجود استاد رسول جعفریان در برخی از کتب خویش چنین نوشته است: 👈🏻حکایت خطبه خوانی حضرت زینب(س) در کوفه را منابعی چون ابومخنف،بلاذری،ابن سعد و دینوری نیاورده اند،اما ابن اعثم به تفصیل آورده و به نظر می رسد منبع اصلی این خطبه همو باشد(تاریخ خلفاء ص۵۴۵/حیات فکری سیاسی امامان شیعه ص۲۵۱). 👈🏻لازم به ذکر است که گرچه افرادی چون خوارزمی،ابن شهر آشوب و طبرسی این خطبه را از فتوح ابن اعثم گرفته اند ولی ابن طیفور و شیخ مفید این خطبه را با سند مستقل نقل کرده اند و در نوشته استاد جعفریان سخنی از کتاب بلاغات النساء و امالی مفید نیست. 🔶به نظر می رسد استاد جعفریان از آنجا که در جای دیگری منابع اولیه تاریخی عاشورائی را منحصر در پنج کتاب(مقتل ابومخنف،انساب الاشراف،الاخبارالطوال،طبقات ابن سعد و فتوح ابن اعثم)دانسته است.منظور وی از اینکه منبع انحصاری این خطبه،فتوح ابن اعثم است منابع تاریخ نگاری است نه منابع حدیثی و تراجم... 🔙ولیکن با تمام تتبّعاتی که صورت گرفته است این خطبه منابع دیگری هم دارد که تاکنون مورد توجه تاریخ نگاران نبوده است. 🔸ابن الفقیه همدانی(م۳۶۵ق) در کتاب البلدان در فصل ما جاء فی ذمّ الکوفة ص۲۲۴ به نقل خطبه حضرت زینب(س) پرداخته است که البته با تصحیفات فراوانی نیز همراه است،همچنین در همین فصل،وی نقلی را در ذمّ باورهای رشید هجری(از شیعیان خاص اهل البیت)نیز آورده که در خور توجه است. 🔸دیگر منبعی که اخبار حادثه کربلاء را آورده ولی تاکنون مورد توجه نبوده و مشتمل بر این خطبه نیز هست کتاب الاکتفاء فی أخبار الخلفاء نوشته ابن کردبوس توزی(م ۵۷۵ق) که در ج۱ ص۷۴۳ این کتاب،خطبه حضرت زینب(س) در کوفه نقل شده است. 🔚با مقایسه اخبار حادثه کربلاء در کتاب الاکتفاء با اخبار این حادثه در کتاب الفتوح در می یابیم که کتاب الاکتفاء متفردات ابن اعثم را در خود ندارد فلذا می توان دریافت که وی این خطبه را از منبعی دیگر نقل کرده است. 🔹در پایان باید این نکته را متذکر شد که برای بررسی اخبار حادثه کربلاء می بایست تتبّع گسترده ای صورت پذیرد و گرچه تا کنون در این عرصه تلاشهای زیادی انجام شده است ولی هنوز جای تحقیق و تتبّع بیشتری وجود دارد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243