eitaa logo
هادیان هدایت
198 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
706 ویدیو
390 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ا رسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
هادیان هدایت
4️⃣باغ های هفتگانه ی مدینه حوائط سبعه، نام هفت باغ در داخل مدینه، بین بقیع و مسجد قبا بوده است، که
5️⃣ خیبر در کتب اهل سنت، روایتی در رابطه با مطالبه حضرت زهرا سلام الله علیها، از سهم محصول خیبر، نقل شده است، این در حالی است که در کتب شیعه، کمتر اشاره ای به این مطلب شده است، در حالی که یکی از دعاوی مطرح شده از سوی حضرت زهراء سلام الله علیها وامیرالمؤمنین علیه السلام، سهم اهل بیت از محصول خیبر می باشد. متن روایت: 4240 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ، بِنْتَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْسَلَتْ إِلَى أَبِي بَكْرٍ تَسْأَلُهُ مِيرَاثَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِالْمَدِينَةِ، وَفَدَكٍ وَمَا بَقِيَ مِنْ خُمُسِ خَيْبَرَ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لاَ نُورَثُ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ، إِنَّمَا يَأْكُلُ آلُ مُحَمَّدٍ - صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِي هَذَا المَالِ»، وَإِنِّي وَاللَّهِ لاَ أُغَيِّرُ شَيْئًا مِنْ صَدَقَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ حَالِهَا الَّتِي كَانَ عَلَيْهَا فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَلَأَعْمَلَنَّ فِيهَا بِمَا عَمِلَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَيْئًا، فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ... (نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 5 صفحه : 139) در عرب جاهلی، در بین مکه و مدینه زمین ارزش اقتصادی نداشت، و اولین زمینی که به عنوان اقتصادی مطرح شد، ارض خیبر و بعد از آن زمین فدک بود، و پس از این دو ارض عراق با وسعتی 36 ملیون جریبی در زمان خلیفه دوم به دست مسلمانان افتاد. زمین های خیبر به دلیل وجود آبهای زیرزمینی قوی، بسیار حاصل خیز بوده اند، محصول خیبر، ما بین جو و گندم، سالیانه حدود چهل هزار تن بوده است، که طبق توافق یهودیان ساکن خیبر با مسلمانان، نیم یا ثلثی از این محصول متعلق به مسلمانان بوده است، و این مقدار توسط پیغمبر اسلام ص به هجده سهم تقسیم شده بود، و هر نفر مسئولیت صد نفر را بر عهده داشته اند و مجموعاً 1800 سهم بوده است. متن کتاب ابو یوسف قاضی: لَمَّا فَتَحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْبَرًا قَالُوا: يَا مُحَمَّدُ إِنَّا أَرْبَابُ الأَمْوَالِ وَنَحْنُ أَعْلَمُ بِهَا مِنْكُمْ فَعَامِلُونَا بِهَا؛ فَعَامَلَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى النِّصْفِ عَلَى أَنَّا إِذَا شِئْنَا أَنْ نُخْرِجَكُمْ أَخْرَجْنَاكُمْ؛ فَلَمَّا فَعَلَ ذَلِكَ أَهْلُ خَيْبَرَ سَمِعَ بِذَلِكَ أَهْلُ فَدَكٍ فَبَعَثَ إِلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحَيِّصَةَ بْنِ مَسْعُودٍ فَنَزَلُوا عَلَى مَا نَزَلَ عَلَيْهِ أَهْلُ خَيْبَرَ عَلَى أَنْ يَصُونَهُمْ وَيَحْقِنَ دِمَاءَهُمْ، فَأَقَرَّهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى مِثْلِ مُعَامَلَةِ أَهْلِ خَيْبَرَ؛ فَكَانَتْ فَدَكُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؛ وَذَلِكَ أَنَّه لَمْ يُوجِفْ عَلَيْهَا الْمُسْلِمُونَ بِخَيْلٍ وَلا رِكَابٍ. (نام کتاب : الخراج نویسنده : أبو يوسف القاضي جلد : 1 صفحه : 62) مجموعه کلمات قدمای اهل سنت در مورد خیبر، اختلافات عجیبی دارند. نخستین نوشتار راجع به خیبر، توسط ابو یوسف تدوین شده است، وی در قرن دوم هجری و در زمان امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) می زیسته. کتاب یحیی بن آدم نیز از کتب بسیار مفید و مورد استفاده در این زمینه می باشد، وی در این کتاب مطالب مرتبط با خیبر را به صورت مفصل نقل کرده است. پس از آن کتاب الأموال ابی عبید و... . نکته اساسی این است که در موضوع خیبر و تفاصیل مربوط به آن، باید به مصادر قدیمی رجوع و آنها را مورد بررسی قرار داد، چرا که در قرن های بعدی، خلط های فراوانی در کتب اهل سنت در موضوع خیبر به وجود آمده است.
طبق نقل کتب تاریخی اهل سنت، ارض خیبر ومحصول آن توسط خلیفه دوم عمر بن الخطاب، در حدود سال هفده یا بیست هجری، پس از اخراج یهودیان ساکن در خیبر، به حفصه و عایشه از همسران پیغمبر اسلام ص، تسلیم شده است، و به هر یک از دو همسر پیغمبر اسلام ص این اختیار داده شد که سهم خود را به صورت غلات و یا زمین های خیبر دریافت کنند، این در حالی است که رسول الله سهم خود را به صورت غلات در بین همسران خود تقسیم کرده بودند، و زمین های خیبر را تقسیم نکرده بودند، با این حال خلیفه دوم از زمین های خیبر به نا حق، سهم هایی برای دو همسر پیغمبر قرار داد، این در حالی است که از تعلق سهم خیبر، به حضرت زهراء سلام الله علیها و اهل بیت وی، نقلی صورت نگرفته است، در حالی که اگر سهم خیبر قابل توارث و تقسیم بوده است، دختر رسول الله ص اولی به این میراث می باشند. متون اهل سنت در مورد اختیار غلات یا زمین در مورد هر یک از حفصه و عایشه متفاوت می باشد، برخی اختیار هر دو را بر غله، برخی بر زمین، و برخی تفصیل یکی از زمین و یکی از غلات، نقل کرده اند. متن حدیث: حَدَّثَنَا نَافِعٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّه عَامَلَ أَهْلَ خَيْبَر يشطر مَا يَخْرُجُ مِنْ زَرْعٍ وَتَمْرٍ، وَكَانَ يُعْطِي أَزْوَاجَهُ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ كُلَّ عَامٍ مِائَةَ وَسْقٍ ثَمَانِينَ تَمْرًا وَعِشْرِينَ شَعِيرًا؛ فَلَمَّا قَامَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ قَسَّمَ خَيْبَرَ، وَخَيَّرَ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَقْطَعَ لَهُنَّ مِنَ الأَرْضِ أَوْ يَضْمَنْ لَهُنَّ الْمِائَةَ وَسْقٍ كُلَّ عَامٍ؛ فَاخْتَلَفْنَ عَلَيْهِ فَمِنْهُنَّ مَنِ اخْتَارَ أَنْ يُقْطَعَ لَهُنَّ وَمِنْهُنَّ مَنِ اخْتَارَ الأَوْسُقَ، وَكَانَتْ عَائِشَةُ وَحَفْصَةُ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنهُ عَنْهُمَا مِمَّنِ اخْتَارَ الأَوْسُقَ. (نام کتاب : الخراج نویسنده : أبو يوسف القاضي جلد : 1 صفحه : 102) هفت قلعه ی خیبر با فاصله سی و هفت کیلومتری از فدک، پس از اخراج یهودیان توسط عمر رو به ویرانی گذاشت، با این حال بقایای این بنا تا زمان حاضر موجود می باشد. متن کتاب: قَالَ: وَحَدَّثَنِي الْحَجَّاجُ بْنُ أَرْطَاةَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَفَعَ خَيْبَرَ إِلَى أَهْلِ خَيْبَرَ بِالنِّصْفِ؛ فَكَانَتْ فِي أَيْدِيهِمْ فِي حَيَاةِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَحَيَاةِ أَبِي بَكْرٍ وَعَامَّةِ وِلايَةِ عُمَرَ، ثُمَّ كَانَ عُمَرُ هُوَ الَّذِي نَزَعَهَا مِنْ أَيْدِيهِمْ. (نام کتاب : الخراج نویسنده : أبو يوسف القاضي جلد : 1 صفحه : 61) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
آشنایی با منابع تاریخ اسلام (یوسفی غروی).pdf
13.15M
کتاب آشنایی با منابع تاریخ اسلام و تشیع و روش نقد اخبار نوشته: یوسفی غروی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
❓❓پرسش خواندن «آیة الکرسی» در حالی‌که چشم‌هایمان بسته است و دستمان را روی آن قرار دهیم؛ نور چشم را زیاد می‌کند، آیا دارای سند است؟ اصلاً این نور چشم دقیقاً چیست؟ 🔰🔰پاسخ اجمالی 🔶قرآن؛ کتابی آسمانی است که برای هدایت انسان‌ها نازل شده و هدف اصلی آن نیز همین مسئله است، اما در عین حال، آثار وضعی متعددی برای برخی از آیات قرآن نقل شده است. 🔸رفع چشم‌درد از جمله آثاری است که برای آیة الکرسی اعلام شده است. البته این فائده مانند دیگر دستوراتی از این دست، علّت تامّه نیست، بلکه در صورت اخلاص نیت و صلاح‌دید پروردگار می‌تواند اثر شفابخشی داشته باشد. 👈🏻اکنون به تعدادی از روایات مفید بودن آیة الکرسى برای چشم اشاره می‌کنیم: 🔹امام علی(ع): «زمانی که کسى مبتلا به چشم درد شود آیة الکرسى را به نیّت شفا بخواند و [اگر] به دل یقین داشته باشد که خوب می‌شود به راستى، إن شاء اللَّه، درمان یابد».[1] امام رضا(ع): «در حمام با آبی که دیگران خود را در آن شسته‌اند، تن مشوئید که چنین عملی بیماری جذام را سبب می‌گردد و اگر کسی در اثر این عمل، بیمار شد، خود مقصّر است و تنها باید خود را ملامت کند». محمد بن علی در این هنگام به امام گفت: اهل مدینه می‌گویند با چنین عملی چشم درد از بین می‌رود. امام(ع) فرمود: «دروغ می‌گویند. در آبی که جنب از حرام، زانی و از همه بدتر ناصبی و همه انسان‌ها از انواع مختلف در آن تن می‌شویند؛ چشم درد خوب می‌شود؟! همانا دوای چشم درد، خواندن حمد، معوّذتین،[2] آیة الکرسی و ... است».[3] 👌🏻آنچه در روایات وجود دارد تنها خواندن آیة الکرسی برای تقویت نور چشم است، ⛔️اما عمل رایجی میان مردم وجود دارد که پس از نماز، دست‌ها را بر روی چشم گذاشته و این آیه را می‌خوانند.خواندن آیه با چنین کیفیتی را در روایات نیافتیم، 🖊 اما از سید بن طاووس نقل است: 🔶نور چشم شخصى ضعیف شد. در خواب، شخصی را دید که به او می‌گوید این کلمات را بخوان: «أُعِیذُ نُورَ بَصَرِی‏ بِنُورِ اللَّهِ الَّذِی لَا یُطْفَى‏؛ پناه می‌دهم روشنى چشم خود را به نور خدا که خاموش نمی‌شود» 👈🏻 سپس دست‌هاى خود را بر چشمان خود بمال 👈🏻و به دنبال آن آیة الکرسى را بخوان. 🖊راوى گوید: پس، آن مرد چنان کرد، چشم‌هایش خوب شد و به دفعات، دیگران نیز این را تجربه کرده و از آن نتیجه گرفتند».[4] 👈🏻باید توجه کرد که داستان ذکر شده به معصوم علیه‌السلام نقل نشده و فقط منبع آن خواب است. 👈🏻از این نقل تاریخی نیز همزمانی خواندن آیة الکرسی و دست بر روی چشم نهادن استنباط نمی‌شود، 🔹اما با این وجود، خواندن آیة الکرسی با این کیفیت و به قصد رجا و امید ثواب و اثر وضعی آن، اشکالی ندارد. پی‌نوشت: [1]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، محقق، غفاری، علی اکبر، ص 106، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1404ق؛ لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، محقق، حسنی بیرجندی، حسین، ص 138، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش.‏ [2]. سوره ناس و فلق را مُعوّذتین می‌گویند؛ ‏طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق، حسینی‏، سید احمد، ج 3، ص 184، تهران، کتابفروشی مرتضوی، چاپ سوم، 1375ش. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 503، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، محقق، کرمانی، ابوطالب، محرر، محمد حسن، ص 325، قم، دار الذخائر، چاپ اول، 1411ق؛ کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح(جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 176، قم، دار الرضی (زاهدی)، چاپ دوم، 1405ق. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
▪️نماز خواندن خلیفۀ اول بر پیکر حضرت زهرا (س)! 🔹ابن عدی در الکامل از قول مالک بن انس نقل کرده که امام صادق (ع) فرمود حضرت فاطمه (س) شبانه از دنیا رفت. پس ابوبکر و عمر و عثمان، طلحه و زبیر و سعید و عدۀ زیادی حاضر شدند و ابوبکر به حضرت علی (ع) گفت: بر فاطمه نماز بگزار. علی (ع) فرمود: لا والله ما تقدمت و انت خلیفة رسول الله، قال فتقدم ابوبکر فصلی علیها فکبر علیها اربعاً و دفنها لیلاً؛ نه به خدا قسم که بر تو پیشی نمی‌گیرم در حالی که تو جانشین رسول خدا (ص) هستی، ابوبکر نماز خواند و بر آن حضرت چهار تکبیر گفت و فاطمه را شبانه دفن کردند» (الکامل فی ضعفاء الرجال، ج 5 ص 422). 🔹قطع نظر از ضعف سند، این روایت با تاریخ و کیفیت دفن حضرت زهرا (س) در تعارض است. آن حضرت تا آخر عمر با ابوبکر سخن نگفت و بر او غضبناک بود 📖(صحیح بخاری، ج5، ص139). 🔹واقدی تصریح می‌کند: نزد ما ثابت است که علی (ع) ایشان را شبانه دفن کرد و بر ایشان نماز خواند. عباس و فضل هم همراه آن حضرت بودند و آنها هیچ فردی را خبر نکردند 📖(السیرة الحلبیة، ج3، ص 511). 🔹منابع تاریخی تأکید دارند که حضرت زهرا (س) رسماً از شرکت افرادی از جمله ابابکر و عمر در مراسم دفن کراهت داشت و به علی (ع) در این باره سفارش کرده بود 📖(الغدیر، ج3، ص 360). 📗«بازکاوی نقش گزاره های تاریخی در نقد محتوایی احادیث»، نوشتۀ ناصر رفیعی. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
💠 به مناسبت ایام فاطمیه، برنامه ماجرا با موضوع «ماجرای نهضت فاطمی(س)» در پنج قسمت پخش خواهد شد. قسمت پنجم، اصغر منتظر القائم با موضوع: «گامهای مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا(س)» 🔸 همچنین در این ویژه‌برنامه، بیانات آیت‌الله حسین غیب‌غلامی در قالب میان‌برنامه در پنج قسمت پخش خواهد شد. ⏰📆 «ماجرای نهضت فاطمی»، شنبه ۲۵ آذر لغایت چهارشنبه ۲۹ آذر حوالی ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه ۴ سیما خواهد رفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌چهارشنبه ☀️ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۶ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 دسامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواتر روایات و اخبار شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از دیدگاه شیعیان 👈 کارشناس : ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
هادیان هدایت
5️⃣ خیبر در کتب اهل سنت، روایتی در رابطه با مطالبه حضرت زهرا سلام الله علیها، از سهم محصول خیبر، نق
6️⃣هشتصد هزار درهم در یکی از منابع تاریخی اهل سنت، به نام تاریخ المدینه المنوره، متعلق به عمر بن شبّه نمیری که از سنیان متعصب و تندرو و تابع دستگاه خلاف می باشد، ذکر شده است که در روزهای آخر عمر رسول الله صلی الله علیه وآله، مبلغی نزدیک به هشتصد هزار درهم از اموال مسلمانان بحرین، به دست حضرت رسول رسیده بوده، و طبق ذکر کتب تاریخی، یکی از موارد مهم مطالبه حضرت زهراء واهل بیت علیهم السلام و بنی هاشم، خمس این مبلغ بوده است که به مراتب با ارزشتر از فدک و باع های اطراف مدینه بوده است، و به احتمال قوی همین مبلغ در جهت آغاز خلافت ابوبکر، و همراه ساختن قبایل بوسیله رشوه و تقسیم اموال، استفاده شده است. این مبلغ بسیار قابل توجه بوده است، چرا که برای نمونه طبق نقل واقدی که مقدار غنائم تمام فتوحات پیامبر ص نقل شده است، در جنگ بدر که حاصل تمام تجارت قریش در آن زمان بوده است، و هیچ یک از جنگهای صدر اسلام به این اندازه غنیمت منقول نداشته است، تنها صد هزار درهم به عنوان غنیمت نقل شده است. متن حدیث: حَدَّثَنَا الصَّلْتُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ شَبُّوَيْهِ، عَنْ سُلَيْمِ بْنِ صَالِحٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُبَارَكِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ قَتَادَةَ، قَالَ: " آخِرُ مَالٍ أُتِيَ بِهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَمَانِمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ مِنَ الْبَحْرَيْنِ، فَمَا قَامَ مِنْ مَجْلِسِهِ حَتَّى أَمْضَاهُ، وَلَمْ يَكُنْ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْتُ مَالٍ، وَلَا أَبِي بَكْرٍ، وَأَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَ بَيْتَ مَالٍ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ. (نام کتاب : تاريخ المدينة نویسنده : ابن شبة جلد : 3 صفحه : 857) (نام کتاب : أدب الكتاب نویسنده : الصولي جلد : 1 صفحه : 190) (نام کتاب : المواعظ والاعتبار بذكر الخطط والآثار نویسنده : المقريزي جلد : 1 صفحه : 173) (نام کتاب : الأوائل نویسنده : العسكري، أبو هلال جلد : 1 صفحه : 152) (نام کتاب : التمسك بالسنن والتحذير من البدع نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 1 صفحه : 115) در زمان رسول الله ص، مکانی برای جمع اموال بیت المال وجود نداشته است، و تنها اتاقی در مسجد النبی برای جمع آوری صدقاتی مانند خرما و امثال آن در نظر گرفته شده بود، و به آن بیت الصدقه می گفتند، و پیغمبر اکرم از سال هشتم شروع به جمع آوری ذکات فطره کردند و این کار در سال نهم و دهم نیز تکرار شد، اما پس از رسیدن مبلغ هشتصد هزار درهم از جانب بحرین، حضرت رسول ص، در صدد ایجاد مکانی خاص برای نگهداری بیت المال بوده اند. ابن ابی الحدید در کتاب خود از تقسیم اموال جهت اخذ بیعت بعد از رحلت حضرت رسول ص، به تفصیل سخن رانده است، و طبق نقل وی روشن می شود که بسیاری از تمهیدات صورت گرفته جهت غصب خلافت از سوی غاصبان، به مدد بذل اموال و رشوه بوده است، و این اموال بر خلاف تصور برخی از متفکرین شیعه، نه از حاصل اموال فدک، بلکه از بیت المال مردم بحرین بوده است، زیرا در آمد فدک به صورت سالیانه بود و در زمان رحلت رسول اسلام ص قابل استفاده نبوده است. کلام ابن ابی الحدید: فلما اجتمع الناس على أبي بكر قسم قسما بين نساء المهاجرين و الأنصار فبعث إلى امرأة من بني عدي بن النجار قسمها مع زيد بن ثابت فقالت ما هذا قال قسم قسمه أبو بكر للنساء قالت أ تراشونني عن ديني و لله لا أقبل منه شيئا فردته عليه . (نام کتاب : شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 2 صفحه : 53) (البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1، ص25، طبق برنامه الجامع الكبير) (الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاى230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 182 ناشر: دار صادر – بيروت) (ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 30، ص 275، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت – 1995) و به همین دلیل، روایت (انا لا نورث) به تنهایی برای رها شدن از مطالبات بنی هاشم کافی نبوده است، و روایت دیگری نیز از سوی راویان اهل سنت، به این روایت ضمیمه شده است، حال آن که اغلب بزرگان شیعه آن را نقل نفرموده اند: متن روایت (إِذَا أَطْعَمَ نَبِيًّا طُعْمَةً):
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْفُضَيْلِ، عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ جُمَيْعٍ، عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ، قَالَ: جَاءَتْ فَاطِمَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، إِلَى أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، تَطْلُبُ مِيرَاثَهَا مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ، إِذَا أَطْعَمَ نَبِيًّا طُعْمَةً، فَهِيَ لِلَّذِي يَقُومُ مِنْ بَعْدِهِ" (نام کتاب : المسند الموضوعي الجامع للكتب العشرة نویسنده : صهيب عبد الجبار جلد : 1 صفحه : 322) بنابر این اهل سنت، باغ فدک و سهم خیبر را از نوع طعمه خالص برای پیغمبر اکرم ص می دانستند، و به همین دلیل سرپرستی ولایت این نوع اموال پس از رحلت پیغمبر اسلام به دست خلیفه و جانشین وی بوده است. اقول والله العالم: در برخی از کتب معتبر اهل سنت، مانند صحیح بخاری، در ارتباط با جزیه ی اهل بحرین، روایاتی در تقسیم هشتاد هزار درهم بین صحابه توسط پیغمبر اکرم صلی الله عليه وآله، در سال آخر عمر مبارکشان، نقل شده است، در این روایات اطلاعات دقیقی در این رابطه ذکر گردیده است، مانند نام والی منصوب از طرف رسول الله صلی الله علیه وآله بر منطقه بحرین در آن زمان که العلاء بن عبد الله بن ضماد الحضرميّ بوده، و فردی که این اموال را از بحرین به مدینه منقل کرده که أبو عبيدة بن الجراح بوده، و زمان دقیق تقسیم این اموال که بعد از نماز صبح بوده، و حتی ذکر نام برخی از افرادی که از این اموال سهمی برداشته اند مانند عباس عموی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله. علاوه بر این که عبارت (فَمَا قَامَ مِنْ مَجْلِسِهِ حَتَّى أَمْضَاهُ) در متن کتاب تاريخ المدينة، خود دلیل دیگریست بر تقسیم اموال اهالی بحرین، در همان مجلسی که اموال مورد نظر، تسلیم و تحویل پیغمبر اسلام صلی الله علیه وآله شده است. متن کتاب صحیح بخاری: حَدَّثَنَا عَبْدَانُ، أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، وَيُونُسُ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ، أَنَّهُ أَخْبَرَهُ أَنَّ المِسْوَرَ بْنَ مَخْرَمَةَ، أَخْبَرَهُ أَنَّ عَمْرَو بْنَ عَوْفٍ، وَهُوَ حَلِيفٌ لِبَنِي عَامِرِ بْنِ لُؤَيٍّ، وَكَانَ شَهِدَ بَدْرًا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بَعَثَ أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ الجَرَّاحِ إِلَى البَحْرَيْنِ يَأْتِي بِجِزْيَتِهَا، وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هُوَ صَالَحَ أَهْلَ البَحْرَيْنِ وَأَمَّرَ عَلَيْهِمُ العَلاَءَ بْنَ الحَضْرَمِيِّ، فَقَدِمَ أَبُو عُبَيْدَةَ بِمَالٍ مِنَ البَحْرَيْنِ، فَسَمِعَتِ الأَنْصَارُ بِقُدُومِ أَبِي عُبَيْدَةَ، فَوَافَوْا صَلاَةَ الفَجْرِ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَلَمَّا انْصَرَفَ تَعَرَّضُوا لَهُ، فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ رَآهُمْ، ثُمَّ قَالَ: «أَظُنُّكُمْ سَمِعْتُمْ أَنَّ أَبَا عُبَيْدَةَ قَدِمَ بِشَيْءٍ» قَالُوا: أَجَلْ يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: «فَأَبْشِرُوا وَأَمِّلُوا مَا يَسُرُّكُمْ، فَوَاللَّهِ مَا الفَقْرَ أَخْشَى عَلَيْكُمْ، وَلَكِنِّي أَخْشَى أَنْ تُبْسَطَ عَلَيْكُمُ الدُّنْيَا كَمَا بُسِطَتْ عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ، فَتَنَافَسُوهَا كَمَا تَنَافَسُوهَا، وَتُهْلِكَكُمْ كَمَا أَهْلَكَتْهُمْ» (نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 5 صفحه : 84) (نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 4 صفحه : 96) (نام کتاب : شرح القسطلاني = إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري نویسنده : القسطلاني جلد : 9 صفحه : 244) متن کتاب التنبیه والإشراف: ذكر السنة العاشرة من الهجرة وهي سنة «حجة الوداع» ... وقدم على رسول الله صلّى الله عليه وسلّم بمال البحرين، وهو ثمانون ألف درهم، وجه به العلاء بن عبد الله بن ضماد الحضرميّ، وكان حليفا لبني أمية وهو أول مال حمل إلى المدينة ففرقه على الناس. (نام کتاب : التنبيه والإشراف نویسنده : المسعودي، علي بن الحسين جلد : 1 صفحه : 239) متن کتاب تفسير الثعلبي: وقال قتادة: ذكر لنا أن نبي الله صلى الله عليه وسلم لما قدم عليه مال البحرين ثمانون ألفا، وقد توضأ لصلاة الظهر، فما أعطى يومئذ ساكنا ولا حرم سائلا حتى فرّقه، فأمر العباس أن يأخذ منه فأخذ، فكان العباس يقول: هذا خير مما أخذ منا، وأرجوا المغفرة. (نام کتاب : تفسير الثعلبي = الكشف والبيان عن تفسير القرآن نویسنده : الثعلبي جلد : 4 صفحه : 374) متن کتاب صحیح بخاری:
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ يَعْنِي ابْنَ طَهْمَانَ، عَنْ عَبْدِ العَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَالٍ مِنَ البَحْرَيْنِ، فَقَالَ: «انْثُرُوهُ فِي المَسْجِدِ» وَكَانَ أَكْثَرَ مَالٍ أُتِيَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلّى الله عليه وسلم، فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الصَّلاَةِ وَلَمْ يَلْتَفِتْ إِلَيْهِ، فَلَمَّا قَضَى الصَّلاَةَ جَاءَ فَجَلَسَ إِلَيْهِ، فَمَا كَانَ يَرَى أَحَدًا إِلَّا أَعْطَاهُ، إِذْ جَاءَهُ العَبَّاسُ، فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ: أَعْطِنِي، فَإِنِّي فَادَيْتُ نَفْسِي وَفَادَيْتُ عَقِيلًا، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «خُذْ» فَحَثَا فِي ثَوْبِهِ، ثُمَّ ذَهَبَ يُقِلُّهُ فَلَمْ يَسْتَطِعْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اؤْمُرْ بَعْضَهُمْ يَرْفَعْهُ إِلَيَّ، قَالَ: «لاَ» قَالَ: فَارْفَعْهُ أَنْتَ عَلَيَّ، قَالَ: «لاَ» فَنَثَرَ مِنْهُ، ثُمَّ ذَهَبَ يُقِلُّهُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اؤْمُرْ بَعْضَهُمْ يَرْفَعْهُ عَلَيَّ، قَالَ: «لاَ» قَالَ: فَارْفَعْهُ أَنْتَ عَلَيَّ، قَالَ: «لاَ» فَنَثَرَ مِنْهُ، ثُمَّ احْتَمَلَهُ، فَأَلْقَاهُ عَلَى كَاهِلِهِ، ثُمَّ انْطَلَقَ، فَمَا زَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُتْبِعُهُ بَصَرَهُ حَتَّى خَفِيَ عَلَيْنَا - عَجَبًا مِنْ حِرْصِهِ - فَمَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَثَمَّ مِنْهَا دِرْهَمٌ. (نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 1 صفحه : 91) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
⭕️ شایعه: آن هنگام که عرب‌ها دختران خود را زنده به گور می‌کردند، ﻧﯿﺎﮐﺎﻥ ﭘﺎک ما، ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺷﺐ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ به نشانه‌ی تولد میترا الهه بانوی ایران باستان، جشن می‌گرفتند. (شب یلدا) ☑️ پاسخ: ۱. همه عرب‌ها دختران را زنده به گور نمی‌کردند. بلکه این رسم زشت در میان برخی بوده، که اسلام آن را محو کرد. ۲. از سویی دیگر میترا اصلاً زن / دختر نیست. بلکه هندوها او را یک خدای نَر و زرتشتیان او را پسر اهورامزدا می‌دانند. شواهدی از قرآن و اَوِستا وجود دارد که نشان می‌دهد میترا (یا همان مِهر)، یک جن نَر است. [متن کامل مقاله]
🔸امروز، ششمین سالی است که در بستر خاک آرام گرفته‌اند. به رسم قدرشناسی از این معلم حکیم و پرمهر، نثار روح مطهرشان و همۀ مؤمنین و مؤمنات، صلوات هدیه کنیم. 🔶عزیزانی که مایل به مشارکت در این ختم صلوات هستند، وارد لینک زیر شده و تعداد صلوات اهدایی خود را ثبت بفرمایند: https://EitaaBot.ir/poll/fya3
26.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا یهودیان بنی اسرائیل دشمن شماره یک اسلامند؟! 🎤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)
🔶 واژه‌ای به زبان سُریانی (Syriac) به معنی "زایش" است، یعنی تولد. زبان سُریانی هم‌تبار زبان عربی است که در سوریه باستان و... مورد استفاده بود. در هم یک واژه هم‌ریشهٔ یلدا وجود دارد. کجا؟ بله... لَم یَلِد و لَم یولَد... 👈🏻 یَلِد یعنی زایش می‌کند. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔻 اما شب زایش کیست؟ ☑️ پاسخ: زایش مِهر (میثرَه یا همان میترا) 👈🏻 برخلاف امروز که اسم دختر است، اما در اَوِستا و سایر متون باستانی، میترا است. یعنی نَر است. 👈🏻 میترا یکی از عجیب‌ترین خدایان جهان باستان است که در هند و ایران و بین النهرین و اروپا و... پرستش می‌شد. 👈🏻 پیشتر در این باره صحبت کردیم که در اوستا، میترا یک بوده: https://www.adyannet.com/fa/news/35077 👈🏻 در کتیبه طاق بُستان کرمانشاه نیز اردشیر دوم (پادشاه ساسانی) در سمت راست، اهورامزدا در وسط و میترا در سمت چپ قرار دارد (چنان که در تصویر بالا آمده است) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔻 👌البته امروزه، شب یلدا به عنوان مراسم جن‌پرستی جشن گرفته نمی‌شود. ❤️بلکه بهانه‌ای است برای مهربانی و دور هم نشستن. 👈 یعنی تغییر ماهیت داده است. به همین خاطر تعارض و تضادی با مسلمانیِ ما ندارد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌پنجشنبه ☀️ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۷ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 دسامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7️⃣ اموال رسول الله ص بعد از رحلت یکی از مباحث مطرح شده از سوی شیعه و اهل سنت، مربوط به اموال و دارایی های رسول الله ص بعد از رحلت می باشد، ابن قیم از علمای اهل سنت، در کتاب زاد المعاد خود، در این باره مطالب مفید و قابل استنادی دارند، برخی از علمای شیعه نیز در مقدمه مباحث مربوط به فدک، در اینباره مطالبی را جمع آوری کرده اند. از جمله اموال ذکر شده یعفور الاغ مربوط به رسول الله، و فضه خادمه حضرت بوده است، اموال فراوانی که به رسول الله ص منتسب می باشند و یکی از موارد مورد ادعای حضرت زهراء سلام الله علیها می باشند. متن کتاب زاد المعاد: وَقَدْ رَوَى الطَّبَرَانِيُّ فِي مُعْجَمِهِ حَدِيثًا جَامِعًا فِي الْآنِيَةِ مِنْ حَدِيثِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: ( «كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيْفٌ قَائِمَتُهُ مِنْ فِضَّةٍ وَقَبِيعَتُهُ مِنْ فِضَّةٍ وَكَانَ يُسَمَّى: ذَا الْفِقَارِ وَكَانَتْ لَهُ قَوْسٌ تُسَمَّى: السَّدَادَ، وَكَانَتْ لَهُ كِنَانَةٌ تُسَمَّى: الْجَمْعَ، وَكَانَتْ لَهُ دِرْعٌ مُوَشَّحَةٌ بِالنُّحَاسِ تُسَمَّى: ذَاتَ الْفُضُولِ، وَكَانَتْ لَهُ حَرْبَةٌ تُسَمَّى: النَّبْعَاءَ، وَكَانَ لَهُ مِحْجَنٌ يُسَمَّى: الدِّقْنَ، وَكَانَ لَهُ تُرْسٌ أَبْيَضُ يُسَمَّى: الْمُوجَزَ، وَكَانَ لَهُ فَرَسٌ أَدْهَمُ يُسَمَّى: السَّكْبَ، وَكَانَ لَهُ سَرْجٌ يُسَمَّى: الدَّاجَ، وَكَانَتْ لَهُ بَغْلَةٌ شَهْبَاءُ تُسَمَّى: دُلْدُلَ، وَكَانَتْ لَهُ نَاقَةٌ تُسَمَّى: الْقَصْوَاءَ، وَكَانَ لَهُ حِمَارٌ يُسَمَّى: يَعْفُورَ، وَكَانَ لَهُ بِسَاطٌ يُسَمَّى: الْكِنَّ، وَكَانَتْ لَهُ عَنَزَةٌ تُسَمَّى: الْقُمْرَةَ، وَكَانَتْ لَهُ رَكْوَةٌ تُسَمَّى: الصَّادِرَةَ، وَكَانَ لَهُ مِقْرَاضٌ اسْمُهُ الْجَامِعُ، وَمِرْآةٌ وَقَضِيبٌ شَوْحَطٌ يُسَمَّى: الْمَوْتَ» ) (نام کتاب : زاد المعاد في هدي خير العباد نویسنده : ابن القيم جلد : 1 صفحه : 128) با توجه به آنچه گذشت، غصب های متعددی توسط بانیان سقیفه، پس از رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله روی داده است، و شایسته است هر یک از این دعاوی به صورت مجزی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، چرا که هر یک از دعاوی موجود، دلایلی برای ثبوت دارند، و روشن است که بیان این مسئله در زمان حاظر، به فهم هر چه بیشتر و بهتر تاریخ کمک شایانی خواهد نمود، علاوه بر این که بی شک اثبات هر یک از این دعاوی به نوبه خود، دلیلی بر حقانیت و مظلومیت مذهب شیعه و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خواهد بود. در پایان ذکر این نکته الزامی است که بیانات و درس گفتارهای ارزشمند حضرت آیت الله مددی، به صورت پراکنده و در طول سالیان متمادی بوده است، و نگارنده با جمع آوری مطالب مختلف دسته بندی و جمله بندی و... مقاله پیش رو را تدوین و تحقیق نموده است.
P-Tarikhi-02-09-23.mp3
11.28M
1️⃣ آیا خلیفه دوم فردی ساده زیست و زاهد بود؟ 2️⃣ شخصیت نائب دوم امام زمان (علیه السلام) چگونه بود و چه خدماتی به شیعه داشتند؟ 3️⃣ آیا امیرالمؤمنین (علیه السلام) از شخصی یهودی پول قرض گرفتند؟ 🎤 پاسخ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
✨﷽✨ 📚 خواندن نماز قضا به نیت چند نفر مطابق با ♻️ فتوای جدید♻️ آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: آیا می‌توان نماز آیات یا یومیه را به این طریق نیت کنیم: اگر بر عهده خودم است برای خودم و الّا برای پدرم باشد و در صورتی که او قضا ندارد برای مادرم باشد؟ 🔑✅ فتوای جدید: اشکال ندارد. 🔰 توضیح: صور مختلف نیت کردن نماز قضای آیات یا قضای یومیه برای خود و یا اموات: صورت 1️⃣ : هم از طرف خودش و هم امواتش تا همه بریء الذمه شوند = صحیح نیست. صورت 2️⃣ : از طرف خودش یا از طرف امواتش، برای هر کسی که نماز قضا دارد = صحیح نیست. صورت 3️⃣ : به صورت ترتیبی در « اشخاص معین » = اشکال نداشته و صحیح است. بدین معنا که نیت می کند اگر خودش نماز قضا دارد، از طرف خودش محسوب شود. اگر خودش نماز قضا ندارد، از طرف پدرش باشد. در صورتی که پدرش هم نماز قضا ندارد، از طرف مادرش باشد و همین طور به ترتیب = در این صورت صحیح بوده و همان شخصِ معیّن در پیشگاه خداوند، بریء الذمّه می شود. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ✍️ چند نکته‼️ 1️⃣ در این حکم فرقی بین "نماز و روزه" نیست. لذا در مورد روزه نیز نیت به صورت ترتیبی بین اشخاص، صحیح است و همان شخصِ معیّن در پیشگاه خداوند، بریء الذمّه می شود. 2️⃣ در "اعمال مستحبی"، نیابت از چند نفر اشکال ندارد؛ بنابراین انسان می تواند اعمال مستحبی مانند زیارت و نماز را به نیابت از همه اموات خود انجام دهد. همچنین اهداء ثواب آن نیز اشکال ندارد؛ بدین صورت که عمل را بدون قصد نیابت از دیگری انجام دهد و ثواب آن را به یک یا چند نفر زنده یا مرده هدیه دهد. و ان شاء الله ثوابش به فضل و کرم الهی، به هر یک از افراد مدّ نظر به طور کامل می رسد. 3️⃣ به طور کلّی کسی که "تعداد نمازهای قضای خود را نمی داند"، می تواند به مقداری که یقین دارد قضا شده، اکتفا کند و نسبت به مقدار مشکوک تکلیفی ندارد. بلی؛ اگر تعداد نمازهای قضا را که بر عهده اش است می داند ــ مثلاً پنج نماز قضای صبح ــ ولی نمی داند چه تعداد از آنها را به‌جا آورده است، باید مقدار مشکوک را انجام دهد. بنابراین، در مثال مذکور اگر فرد یقین یا اطمینان دارد که دو نماز از نمازهای قضا را انجام داده و نسبت به سه نماز دیگر شک دارد، باید سه نماز قضای صبح دیگر بخواند. 4️⃣ کسی که نماز قضا دارد، "واجب نیست فوراً آن را بخواند" ، البته نباید در خواندن آن کوتاهی کند. همچنین می تواند نماز اداء را بخواند؛ ولی احتیاط واجب آن است که اگر فقط یک نماز قضا دارد، ابتدا نماز قضا را بخواند؛ به خصوص اگر نماز قضا مربوط به همان روز باشد. 5️⃣ کسی که نماز قضا بر عهده دارد، می تواند "نماز نافله و نماز مستحبی" بخواند، اما برای صحیح بودن روزه مستحبی لازم است قضای روزه ماه رمضان و همچنین بنابر احتیاط واجب روزه واجب دیگری بر عهدۀ فرد نباشد. 6️⃣ بر "پسر بزرگ" واجب است نمازهایی را که یقین دارد از پدر و بنابر احتیاط واجب از مادرش فوت شده، قضا کند؛ حتّی بنابر احتیاط واجب، اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشند. و در این حکم فرقی نیست که پدر و مادر وصیت کرده باشند یا وصیت نکرده باشند. بله؛ اگر والدین وصیت به خواندن نماز کرده باشند و به وصیت عمل شده و نماز و روزه ها به صورت صحیح خوانده شود، از عهده پسر بزرگتر برداشته می شود. شایان ذکر است اگر تعداد نمازها را می داند باید یقین کند تمام آن تعداد را قضا نموده است. لذا در این صورت خواندن نماز با این نیت که اگر بر عهده ی خودش نماز قضاست، برای خودش باشد و الّا برای پدرش، برای عمل به وظیفه کافی نیست؛ مگر آنقدر بخواند تا یقین کند ذمه ی خودش و پدرش بریء شده است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹