eitaa logo
هادیان هدایت
198 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
893 ویدیو
454 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ارسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
📬 | 🖌چند نکته درباره‌ی کفاره و فِدیه 🔰
1_4353773739.mp3
11.23M
💠 بررسی فقهی رؤیت هلال ماه _قسمت دوم 👌مفید و قابل استفاده 🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨🎙: «توصیه‌های آیت‌الله بهجت به اهل منبر و مبلغان دینی» ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸انشاالله تعالی آقایان که توفیق پیدا می‌کنند برای تبلیغ بروند، انشاالله خودشان را اول مخاطب می‌دانند در بیاناتی که می‌کنند، تا نتیجه بگیرند. 🔹اگر نتیجه نگرفتند، مستند به مستمعین و مردم شد خُب آنها مختارند، اجبار که نمی‌شود به آنها [کرد]، اما به خود گوینده نباید اشکال وارد باشد، که تو چرا اینطور وارد شدی؟ قول لین (زبان نرم) نیاوردی؟ اهم و مهم را رعایت نکردی؟ کاری نکردی که بدانی یقیناً شارع راضی است؟ 🔻[با گفتن] سب و طعن و فلان، که چرا شما ها منحرف می‌شوید [کار درست نمی‌شود]، با سب و طعن که اینها [هدایت نمی‌شوند]. از این مجلس که خارج شدند سب و طعن یادشان می‌رود. و یکی هم [اینکه] برای سب و طعنِ شما ترتیب اثری قائل نمی‌شوند، در دلشان رد به مثل می‌کنند. 🔸مقصود این است که باید طوری باشد که طریقه‌ای که به دست ما داده شده‌ است – [یعنی] تشبه به خود انبیا و اوصیا در ابلاغات و نصیحت‌ها- را داشته باشیم. اینها را از دست ندهیم. از یقینیات تجاوز نکنیم و آنها را به یقینیات بعث و تحریض (تشویق و ترغیب) کنیم تا بفهمند که همین یقینیات کافی است. [یقینیات] تولید می‌کند، غیر یقینیات را هم می‌فهماند، به همان دلیلی که خودشان یقینیات شده‌اند. 🔹بالاخره طوری باشد که غانما [و با دست پر] برگردیم یعنی کاری کرده باشیم. 🎙بیانات در بین جمعی از طلاب حوزه علمیه قم
✨ 🎙: «توصیه‌های آیت‌الله بهجت به اهل منبر و مبلغان دینی» ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸انشاالله تعالی آقایان که توفیق پیدا می‌کنند برای تبلیغ بروند، انشاالله خودشان را اول مخاطب می‌دانند در بیاناتی که می‌کنند، تا نتیجه بگیرند. 🔹اگر نتیجه نگرفتند، مستند به مستمعین و مردم شد خُب آنها مختارند، اجبار که نمی‌شود به آنها [کرد]، اما به خود گوینده نباید اشکال وارد باشد، که تو چرا اینطور وارد شدی؟ قول لین (زبان نرم) نیاوردی؟ اهم و مهم را رعایت نکردی؟ کاری نکردی که بدانی یقیناً شارع راضی است؟ 🔻[با گفتن] سب و طعن و فلان، که چرا شما ها منحرف می‌شوید [کار درست نمی‌شود]، با سب و طعن که اینها [هدایت نمی‌شوند]. از این مجلس که خارج شدند سب و طعن یادشان می‌رود. و یکی هم [اینکه] برای سب و طعنِ شما ترتیب اثری قائل نمی‌شوند، در دلشان رد به مثل می‌کنند. 🔸مقصود این است که باید طوری باشد که طریقه‌ای که به دست ما داده شده‌ است – [یعنی] تشبه به خود انبیا و اوصیا در ابلاغات و نصیحت‌ها- را داشته باشیم. اینها را از دست ندهیم. از یقینیات تجاوز نکنیم و آنها را به یقینیات بعث و تحریض (تشویق و ترغیب) کنیم تا بفهمند که همین یقینیات کافی است. [یقینیات] تولید می‌کند، غیر یقینیات را هم می‌فهماند، به همان دلیلی که خودشان یقینیات شده‌اند. 🔹بالاخره طوری باشد که غانما [و با دست پر] برگردیم یعنی کاری کرده باشیم. این تبلیغات و این تعلیمات، همان تبلیغاتی است که به بزرگان ما نسبت داده شده [است]. مثل اینکه به سید مهدی قزوینی در حله نسبت داده شده که در یک مجلس و یک منبری که رفته است، چهار هزار [نفر] مستبصر شدند. از همان یک مجلس، از اهل حله. 🔸بالاخره [کار تبلیغات] تا به آن جا می‌رسد. باید جوری [تبلیغ] کند که مطابق شرع باشد، اشکال شرعی به آن وارد نشود، اگر یک نفر غیرمسلمان، مسلمان شود، یا غیرشیعی، شیعی شود، یا غیرمستبصر، مستبصر شود «خیرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمسُ» (از آنچه خورشيد بر آن تابيده است برای تو بهتر است). خدا می‌داند چه مقامی دارد کسی که این کار را کرده باشد. 🔹«مَن أَحیَا نَفساً فَکَأنَّما أَحیَا النّاسَ جَمیعاً» (و هر کس نفسی را حیات بخشد، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.) [مائده، ٣٢] شاید یک روزی [از] همین یک [نفر] سرایت کرد به خیر، به استبصار، به اسلام، به عده کثیری. تا یک وقتی بشود [که] یک جماعتی از ناحیه او مسلمان شوند. خدا بر توفیقات همه بیافزاید. 🎙بیانات در بین جمعی از طلاب حوزه علمیه قم
هدایت شده از انسانِ کامل
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼در هر روز شعبان در وقت زوال { وقت ظهر شرعی } و در شب نیمه ی آن، این صلوات را که از امام سجاد (ع) روایت شده با هم بخونیم | حاج مهدی سماواتی ☀️تولید گروه فرهنگی انسان کامل 🌎@ensanekamel_ir
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه های اخلاقی مرجع راحل آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) در آستانه ماه مبارک رمضان به طلّاب اوایل دهه هشتاد شمسی ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📌 سه شنبه ☀️ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 12 مارس 2024 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت شیخ‌الرئیس، ابوعلی سینا؛ ۴٢٨ق. 🔹 روز بزرگداشت شهدا (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی قدس‌سره مبنی بر تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی؛ ١٣۵٨ش) 🔹 غزوه تبوک؛ ٩ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وظیفه و در صورت نگرفتن روزه در ماه مبارک سالهای قبل 🔒 الف. درخصوص قضای روزه‌ها: 🔑-قضای روزه ی زن باردار و شیرده در هیچ فرضی ساقط نیست. (حضرت امام، آیت الله سیستانی). 🔑-اگر تا ماه رمضان سال بعد (تمام ۱۱ماه بعد نیز) معذور از قضا کردن بوده، و این عذر هم ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود. (امام خامنه ای، آيت الله مكارم) 🔒 ب. درخصوص کفارۀ تأخیر: ۱. بدون‌عذر قضای روزه‌ها را نگرفته است: 🔑-کفارۀ تأخیر واجب است (مراجع تقلید). ۲. به‌علت داشتن عذر(در طول سال)، قضای روزه‌ها را نگرفته است: 🔑-کفارۀ تأخیر واجب نیست. (حضرت امام) 🔑-در صورتی که ترس ضرر برای خودش بوده در حکم بیمار است و پرداخت یک مد طعام واجب است، ولی اگر ترک روزه به دلیل ترس ضرر برای جنین یا کودک بوده، واجب نیست. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑-بنا بر احتیاط واجب، در این صورت هم کفارۀ تأخیر بپردازد. (آیت الله سیستانی) 🔒 ج. در خصوص فدیه (1): 1. روزه برای بچه ضرر دارد: در این فرض نسبت به زن شیرده مطلقا فدیه واجب است، اما راجع به زن باردار سه قول است: 🔑-بر حامل مقرب (2) فدیه واجب است و حامل غیر مقرب نیز به احتیاط واجب باید فدیه بدهد. (امام خامنه ای) 🔑-بر حامل مقرب فدیه واجب است و بر حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی) 🔑-زن باردار باید فدیه بدهد. (اکثر مراجع) نکته: از باقی مراجع تفصیلی در این فرض بین حامل مقرب و غیر مقرب یافت نشد. 2. روزه برای خودش ضرر دارد: 🔑-در این فرض بر زن شیرده و باردار بنابراحتیاط واجب فدیه واجب است. (حضرت امام، امام خامنه‌ای). 🔑-بر زن شیرده فدیه واجب است و در باردار اگر حامل مقرب بوده فدیه واجب است و اگر غیر مقرب بوده فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی) 🔑-بر هیچکدام از زن شیرده و باردار در این فرض فدیه واجب نیست. (آیت الله مکارم). (1) یعنی برای هر ‌روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. (2) منظور از حامل مقرب : زن حامله ای است که زایمان او نزدیک است مثل اینکه وارد ماه نهم حاملگی شده است. 📚آدرس: العروه الوثقی، کتاب الصوم، روزه، احکام قضا، م13؛ و کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، المورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ ۱۷۰۵و۱۷۰۳؛ ۱۷۲۸؛۱۷۲۹؛ امام خامنه ای، رساله آموزشی، درس63، با تغییرات اخیر، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۲، م۲۰۴ آیت الله مکارم، سایت، https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45836&mid=275982 https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45836&mid=275981 ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
حکم ملاعبه 🔒حکم ملاعبه با همسر بدون نزدیکی در حال روزه چیست؟ ✅الف. منی خارج نشده است: 🔑-درصورتی‌که شخص قصد خروج منی را هم نداشته باشد، روزه‌اش صحیح است (مراجع عظام تقلید). نکته: درصورتی‌که شخص قصد خروج منی را داشته است، حکم نیت قاطع را دارد که قبلاً بیان شد. ✅ ب. منی خارج شده است: 1. قصد خروج منی را داشته باشد: 🔑-روزه اش باطل است (مراجع عظام تقلید). 2. قصد خروج منی را نداشته است (ولی عادتش با این مقدار شوخی خروج منی بوده) 🔑-در این صورت روزه باطل است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم ) 🔑-اگر اطمينان داشته كه منى از او خارج نمى‌شود روزۀ او صحيح است و اطمینان نداشته باطل است (آیت الله سیستانی). 3. قصد خروج منی را نداشته است (عادتش هم خروج منی نبوده) 🔑-روزه صحیح است (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم). 🔑-درجایی که احتمال عقلایی خروج منی را می داده است دو صورت دارد: الف) چنانچه خروج منی براثر تماس بدنی با زن بوده است، مثل ملاعبه و بوسیدن و لمس‌کردن، قضا و کفاره، هر دو واجب می‌شود؛ ب) در غیر مباشرت (مانند نگاه به همسر یا صحبت با وی) قضا کافی است (آیت‌الله‌سیستانی). ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فرورفتن غیراختیاری آب در هنگام مضمضه‌کردن 🔒اگر کسی مضمضه کند و آب بی‌اختیار فرو رود، حکم روزه‌اش چیست؟ 🔑-اگر برای وضو مضمضه کرده است روزه اش صحیح است ولی اگر برای خنک شدن دهان یا بی جهت مضمضه کرده در فرض سوال باید قضای آن را بگیرد ولی کفاره ندارد. (حضرت امام، آیت الله مکارم). 🔑-درصورتی که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزه‌اش صحیح است ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بی‌اختیار فرو رود، بنابراحتیاط باید قضای آن روز را بگیرد ولی کفاره ندارد. (امام خامنه ای) 🔑-اگر برای رفع تشنگی بوده است باید قضای آن را بگیرد ولی کفاره ندارد، در غیر این جهت روزه صحیح است. ( آیت الله سیستانی). 📚آدرس: توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۶۸۸؛ وسیلة النجاة، مسئلۀ۱۱۳۸؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، فی موارد وجوب القضا، مورد نهم و مسئلۀ۳؛ امام خامنه ای، جزوه اختلاف فتاوی، ارسالی دی ماه 1400.سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م2048. ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
حکم روزه زن در صورت شک در پاکی قبل از اذان صبح 🔒اگر زن بعد از اذان صبح ببیند پاک شده، اما نمی داند قبل از اذان پاک بوده یا بعد از آن پاک شده؛ آیا باید روزه بگیرد؟ 🔑-در فرض مذکور روزۀ آن روز صحیح نیست و باید قضای آن را انجام دهد. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) نکته: اگر زن در بین روزی که روزه گرفته شک نکند و بعد از اذان مغرب شک نماید که قبل از اذان صبح از حیض پاک شده یا بعد از آن، روزۀ آن روز وی صحیح است. (آیت الله سیستانی) 📚آدرس: امام خامنه ای، استفتائات مرکز ملی، ش555839؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م126؛ سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45845&mid=259183 ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈