4_687299036281045188.pdf
6.02M
🔰🔰مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام
✏️ نویسنده: انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم
❇️ ناشر: مرکز مدیریت حوزه های علمیه
⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۵ ه.ش/ چاپ اول
✳️جلد :1️⃣
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
4_687299036281045189.pdf
4.52M
🔰🔰مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام
✏️ نویسنده: انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم
❇️ ناشر: مرکز مدیریت حوزه های علمیه
⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۵ ه.ش/ چاپ اول
✳️جلد :2️⃣
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔘 بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) برگزار میکند:
جلسه #سی_و_نهم لایو آموزشی
〰️〰️〰️〰️〰️
📍با موضوع:
مهدویت در نگاه
امام جواد علیهالسلام
〰️〰️〰️〰️
🔸استاد:
حجتالاسلام والمسلمین فؤادیان
〰️〰️〰️〰️
🕐 زمان:
شنبه ۲۲ دی ماه - ساعت ۱۳
〰️〰️〰️〰️
🌐 لینک برگزاری جلسه:
https://www.aparat.com/mahdaviat.ir/live
نادرستی گزارش تولد امام جواد ع در10 رجب
🔸نگارندگان كهن شيعه؛ مانند اشعرى، كلينى، مسعودى، حسنبنمحمد قمى، مفيد و شیخ طوسی بر تولد امام جواد ع در نیمه ماه رمضان تأكيد دارند. (المقالات و الفرق، ص99 – 96. الكافى، ج1، ص492 . اثبات الوصية، ص183، تاريخ قم، ص200. مسارالشيعة، ص24، المقنعة، ص482. تهذيب الأحكام، ج6، ص102.)
❗️تنها ابن عیاش گفته که تولد امام جواد ع، در ماه رجب بوده و این هم درست نیست؛
🔸 چراكه
✅ اولاً به گفته شيخ طوسى و نجاشى (رجال، ج1، ص225) حافظۀ ابنعياش در پايان عمر ناتوان شد و تعبيرها و مطالب را جابهجا گزارش مىكرد و گزارش او دربارۀ تولد امام¬ جوادع نيز، در این شرایط بوده است، به همین دلیل شيخ طوسى در تهذيب¬الأحكام، به این گزارش او اعتنا نكرده و تولد آنحضرت را در نیمه ماه رمضان دانست.
نجاشى نیز مىگويد: به دلیل فراموشی ابن عیاش از نقل روايت او پرهيز كردم.
✅ثانیاً دعای اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ .... نیز نسخه صحیح آن 👇
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الأول وَ ابْیهِ عَلِيِّ الْمُنْتَجَبِ وَ أَتَقَرَّبُ بِهِمَا إِلَيْكَ ... است و مقصود از آن دو امام، حضرت امیر و امام باقر ع است؛ زیرا تنها همین دو امام هستند که تولد آنان در ماه رجب رخ داده است نه امام جواد و امام هادی،
چراکه بر اساس منابع معتبر، تولد امام هادی ع در نیمه ذیحجه است،
تولد امام جواد ع هم در نیمه ماه رمضان، و نسخه ذکر شده این دعا در مفاتیح الجنان، هم خطا و تصحیف نساخ است.
ر.ک: کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان ع. و تسترى، قاموس الرجال، ج1، ص622، و انتهای ج12.
ی. م
#سلام_امام_زمانم❣
روزی که با یاد و دعای شما شروع شود، حتما تا پایان خیر خواهد بود
السلام علیک یا بقیة الله
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
📌 یکشنبه
☀️ ۲۳ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۱ رجب ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 12 ژانویه 2025 میلادی
📎 #تقویم
💠 حکم اعتکاف مسافر در مسجد کوفه، بدون نذر روزه و قصد اقامت
💬 سؤال:
حکم اعتکاف مسافر در مساجد مدینه، کوفه، مسجدالحرام، سهله و سایر مشاهد مشرفه، بدون نذر روزه و قصد اقامت چیست؟
✅پاسخ:
🔹 بدون نذر و یا قصد اقامت نمیتوان در سفر روزه گرفت و فرقی بین مکانهای مختلف وجود ندارد؛ البته در خصوص مدینه منوره، انسان میتواند برای حاجت، سه روز روزه گرفته و در ضمن معتکف هم بشود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
#احكام_اعتكاف
#مسافر
#آموزش_احکام
#شبکه_حضرت_ولیعصر_عج
━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
هدایت شده از اذکار مأثوره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️⚠️⚠️اگر کسی توان جسمی روزه داری در ماه رجب را نداشته باشد این روایت را بخواند:⚠️⚠️⚠️
برای روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و اما اگر کسی توان گرفتن روزه را ندارد و ضعف جسمانی یا بیماری در بدن دارد در روایت آمده است:
اگر کسی قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را «صدبار» بخواند تا ثواب روزه ماه رجب را دریابد:
سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِيلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ.
منزّه است خدای بزرگ، منزّه است آنکه تسبیح جز برای او سزاوار نیست، منزّه است خدای توانمندتر و بلندمرتبهتر، منزّه است آنکه جامه عزّت در پوشید که فقط او برای آن جامه شایسته است.
📖پینوشت:
ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي (للصدوق)، 1جلد، كتابچى - تهران، چاپ: ششم، 1376ش؛ ص540.
#ماه_رجب
#رجب
🔰کانال اذکار ماثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
🔰🔰موضوع: نماز جماعت
⬅️یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است نماز جماعت است به جهت اهمیت به برخی از احکام نماز جماعت اشاره می کنم:
1️⃣یکی از آداب زیارت این است که هنگام برپایی نماز جماعت، زیارت را قطع کرده و زائر در نماز جماعت شرکت نماید و شرکت نکردن در نماز جماعت از روی بی اعتنایی به نماز جماعت جایز نیست.
📖(رساله مراجع مساله 1401)
❓❓ نکته دوم را با سوالی شروع کنم و آن این است که اگر مسافری که نمازش شکسته است در صورتی که سلام بدهد، اتصال در جماعت قطع می شود؟
⬅️در جواب عرض می شود به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع مسافری که نمازش شکسته است بعد از سلام دادن در رکعت دوم، چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و قطع اتصال جماعت نمی شود.
👌🏻لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
⬅️نکته ای مهم را درباره آداب زیارت باید توجه داشته باشند که زائران محترم در حرم مطهر اهل بیت علیهمالسلام در محضر ولی خدا هستند ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود.
🔰🔰مستند:
⬅️تفاوت فتاوا. نماز جماعت، ذیل مساله 9،
👌🏻امام خمینی(ره): اگر نماز افراد صف جلو تمام شود، ادامه اقتدای کسی که در صف بعد است اشکال دارد، اگرچه آن افراد فوراً به نماز جماعت برگردند؛ بنابراین احتیاط به اینکه به نماز فرادا عدول کنند ترک نشود.(تحریرالوسیلة، شرائط الجماعة، م۷)
👌🏻آیت الله العظمی خامنه ای:
اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیّت فرادا کنند، اگر فاصله با صف جلوتر از آنها بیشتر از یک گام بزرگ باشد، نماز آنها فرادا می شود، مگر اینکه افرادی که نمازشان تمام شده بلافاصله دوباره اقتدا کنند. [۱]
(رساله نماز و روزه، م ۷۲۴ و استفتاء ۴۸)
1. منظور این است که باید بعد از تمام شدن نمازشان فورا اقتدا کنند نه اینکه مثلا صبر کنند تا امام به رکوع رود و بعد اقتدا کنند.
#احکام
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📚 مسح پا با نوک انگشتان دست
💠 سؤال: آیا میتوان مسح پا را با انگشتهای دست انجام داد یا کشیدن کف دست روی پا لازم است؟
✅ جواب: کشیدن مسح با انگشت دست کفایت میکند ولی بهتر است که با تمام کف دست، روی پا را مسح کنید.
#احکام_وضو
#کیفیت_مسح
#مسح_پاها