eitaa logo
احادیث
35 دنبال‌کننده
5 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام مولانا امیر المومنین علی علیه السلام‏ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعایت کرده است. نهج البلاغه، حکمت ۴۳۹
در ضمن روایتی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِیَ مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَی الصِّرَاطِ طَرَفٌ مِنْهُ بِیَدِهَا وَ هِیَ فِی الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِی عَرَصَاتِ الْقِیَامَةِ هنگامی که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها وارد بهشت می‌گردد، چادر او بر روی صراط کشیده شده و بر روی آن پَهن می‌شود؛ یک طرف چادر به دست اوست و حال این که او در جایگاه خویش در بهشت هست و یک طرف چادر نیز در عرصات قیامت است. در این هنگام منادی ندا سر می‌دهد: یَا أَیُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ ای دوستداران فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ! به رشته‌های چادر او آویزان شوید. فَلَا یَبْقَی مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا حَتَّی یَتَعَلَّقَ بِهَا أَکْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ. در این هنگام باقی نمی‌ماند از محبین فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مگر این که هر کدام به رشته‌ای از رشته‌های چادر آن حضرت آویزان می‌گردد تا این که بیشتر از هزار فِئام و هزار فِئام به چادر حضرت آویزان می‌شوند. اصحاب گفتند: یا رسول الله! یک «فِئام» چند نفر است؟ آن حضرت فرمودند: هزار هزار [یک میلیون] و همۀ ایشان به سبب چادر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از آتش جهنم نجات پیدا می‌کنند. تفسیر امام عسکری علیه‌السلام،ص۴۳۴
جابر مى‌گويد:محضر مبارك امام عليه السّلام عرض كردم: براى چه فاطمه زهراء سلام اللّٰه عليها به زهراء موسوم گرديد؟ حضرت فرمودند:زيرا حقّ‌ عزّ و جلّ‌ او را از نور عظمت خودش آفريد،و هنگامى كه نور وجود فاطمه سلام اللّٰه عليها درخشيد آسمانها و زمين به نورش روشن شده و ديدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائكه حقّ‌ تبارك و تعالى را سجده نموده و عرض كردند:اله و معبود ما،سرور و مولاى ما،اين نور چه خصوصيّتى دارد كه اين قدر تابان و روشن است‌؟ خداوند متعال به آنها وحى فرمود: اين نور از نور من است كه در آسمان ساكنش كرده‌ام آن را از عظمت خويش آفريدم،آن را از صلب پيامبرى از پيامبران خارج نموده‌ام، او را بر تمام انبياء تفضيل و برتريش داده‌ام. از اين نور پيشوايانى را كه به امر من قيام مى‌كنند و مردم را به طرف من هدايت مى‌نمايند بيرون مى‌آورم،اين پيشوايان را پس از انقطاع وحى جانشينان خود در روى زمين قرار مى‌دهم. عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاءُ زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِيَتْ أَبْصَارُ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا لِهَذَا اَلنُّورِ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي . علل الشرایع شیخ صدوق
بَينَما موسى عليه السلام جالِسا إذ أقبَلَ إبليسُ و عَلَيهِ بُرنُسٌ ذو ألوانٍ ··· فقالَ لَهُ موسى : فما هذا البُرنُسُ ؟ قالَ: بِهِ أختَطِفُ قُلوبَ بَني آدمَ، فقالَ موسى : فأخبِرْني بِالذَّنبِ الَّذي إذا أذنَبَهُ ابنُ آدمَ استَحوَذتَ عَلَيهِ؟ قالَ : إذا أعجَبَتهُ نَفسُه، و استَكثَرَ عَمَلَه، و صَغُرَ في عَينِهِ ذَنبُه . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: موسى عليه السلام نشسته بود كه ابليس با برنس .[جبّه كلاه دار، كلاه بلندى كه زهّاد صدر اسلام بر سر مى نهادند، كلاه قلندرى] رنگارنگى وارد شد··· موسى به او فرمود: اين برنس چيست؟ گفت: به وسيله آن، دلهاى فرزندان آدم را مى ربايم. موسى فرمود: اينك مرا از آن گناهى خبر ده كه هرگاه فرزند آدم انجامش دهد، تو بر او مسلّط مى شوى؟ ابليس گفت: هرگاه خودپسند شود و عملش را بسيار شمارد و گناهش در چشم او كوچك آيد.
وقالت : قالَ لی رسولُ الله: یا فاطمهُ مَن صَلّی عَلَیکِ، غَفَرَاللهُ لَهُ وَ اَلَحَقَهُ بی حَیثُ کَنتُ فی الجَنَهِ. حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: روزی رسول خدا خطاب به من فرمودند : ای فاطمه هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را مورد آمرزش خویش قرار می دهد و در هر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد ساخت. صلوات خاصه حضرت صدیقه شهیده: اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکیةِ، حَبِیبَةِ حَبِیبِک وَنَبِیک، وَأُمِّ أَحِبَّائِک وَأَصْفِیائِک، الَّتِی انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَی نِساءِ الْعالَمِینَ. اللّهُمَّ کنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَکنِ الثَّائِرَ اللّهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها. اللّهُمَّ وَکما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدی، وَحَلِیلَةَ صاحِبِ اللَِّواءِ، وَالْکرِیمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلی، فَصَلِّ عَلَیها وَعَلَی أُمِّها صَلاةً تُکرِمُ بِها وَجْهَ أَبِیها مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْینَ ذُرِّیتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیةِ وَالسَّلامِ.
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : اِتَّبِعْ مَن يُبكيكَ و هُو لكَ ناصِحٌ ، و لا تَتَّبِعْ مَن يُضحِكُكُ و هُو لكَ غاشٌّ . امام باقر عليه السلام : از كسى كه تو را مى گرياند اما خيرخواه توست پيروى كن و از كسى كه تو را مى خنداند اما با تو رو راست نيست پيروى مكن. [المحاسن : 2 / 440 / 2526.]
پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله پرچمی سیاه داشتند به نام (( عقاب)) که در روز فتح مکه نیز آن را باز و برافراشته کردند و این پرچم در هیچ جنگی باز نشد مگر آن که پیروزی را نصیب پیامبر کرد. در جنگ صفین به آقا امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کردند : آقا ! پرچم عقاب را باز کنید. حضرت فرمودند: نه، در این جنگ تقدیر خداوند بر پیروزی ما رقم نخورده است. این پرچم به همراه سایر مواریث نبوت، در میان ائمه معصومین علیهم السلام دست به دست گردیده و امروز در اختیار وجود مقدس امام عصر عجل الله فرجه می باشد و روز ظهور آن را خواهند گشود. اما به واقع چه رازی در این پرچم نهفته است که به محض بازشدن پیروزی را نصیب صاحبش خواهد کرد؟ کان فیه رقعة من خمار فاطمة علیها السلام. در آن قطعه ای از مقنعه حضرت زهرا علیها السلام است. معالي السبطين ص٤٠
هر جا نصرتی هست از ناحیه صدیقه طاهره هست راجع به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده : وله قمیص من غزل فاطمه یتقی به نفسه فی الحروب ... امیر مؤمنان علیه السلام در جنگ ها به وسیله پیراهنی که دست بافت زهرا علیها السلام بود جان خود را حفظ می نمود. مناقب ابن شهرآشوب
در حدیثی از زبان «عایشه» می خوانیم که می گوید:من هیچکس را در سخن گفتن از فاطمه شبیه تر به رسول خدا ندیدم، هنگامی که وارد بر پدر می شد به او خوش آمد می گفت، و در برابر دخترش فاطمه بر می خاست وبه استقبالش میشتافت دست او را می گرفت و می بوسید، و او را جای خود می نشاند. عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ: مَا رَأَيْتُ أَحَداً كَانَ أَشْبَهَ كَلاَماً وَ حَدِيثاً مِنْ فَاطِمَةَ بِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَيْهِ رَحَّبَ بِهَا وَ قَامَ إِلَيْهَا فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَ يَدَهَا وَ أَجْلَسَهَا فِي مَجْلِسِهِ بشارة المصطفی ؛ ج 1 , ص 253
مورخین نوشته اند : كان لعلي عليه السّلام من الناس وجه في حياة فاطمة عليها السّلام.فلما توفّيت،انصرفت وجوه الناس عن علی عليه السّلام. ▪️تا وقتی که صدیقه کبری علیها السلام زنده بود، برخی از مردم، احترامی برای امیرالمومنین علی علیه السلام قائل بودند اما بعد شهادت آن بانوی مکرمه، دیگر رویشان را هم از مولا علی علیه السلام بر می گرداندند. 📚 تاریخ الامم و الملوک ج٣ص٢۰٢ 📚العواصم من القواصم ص۵۴
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْهَا شَيْئاً لَمْ تَكُنْ شَيْئاً . امام صادق عليه السّلام مى‌فرمايد: فال بد زدن بر طبق همان چيزى است كه در پيش خود فال بد زده‌اى اگر آسان بگيرى آسان گذرد واگر سخت بگيرى سخت گذرد واگر چيزى به دل نگيرى چيزى در ميان نخواهد بود. فروع کافی ص ۱۹۸