eitaa logo
هم قلم
324 دنبال‌کننده
620 عکس
149 ویدیو
7 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. @Roya_afsari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عاشورا در تاریخ (۴) در سیرۀ عملی اهل بیت علیهم السلام ذکر شده، بارها و در هر زمان، با یاد شهدای عاشورا می‌گریستند و حتی به شاعران دستور می‌دادند که در شهادت سیدالشهدا علیه السلام برای آن‌ها شعر بخوانند. بازماندگان عاشورا، پس از بازگشت به مدینه، به عزاداری بر شهدای واقعه‌ی پرداخته و امام سجاد علیه السلام برای آن‌ها غذا آماده می‌کردند. امام صادق علیه السلام در روز عاشورا، گریان بودند و غم در چهره ایشان نمایان بود. امام کاظم علیه السلام از ابتدای محرم خندان دیده نمی‌شدند و در روز عاشورا ناراحتی ایشان به اوج می‌رسید. امام رضا علیه السلام فرمودند که مصییت روز عاشورا پلک چشمان اهل بیت علیهم السلام را زخم کرده و اشک چشمان ایشان را سرازیر کرده است. به علاوه، اهل بیت علیهم السلام، بارها به شیعیان دستور داده‌اند که در روز عاشورا و حتی در مناسبت‌های دیگر، بر امام حسین علیه السلام گریسته، همواره و در تمامی لحظات ایشان را یاد کرده، به ایشان از راه دور و نزدیک، سلام داده و هرگاه که توانستند ایشان را زیارت کنند. اهل بیت علیهم السلام به شیعیان دستور می‌دادند که در روز عاشورا ژولیده موی بوده، لباس‌ها را به مانند اهل مصیبت پوشیده و در خانه‌های خود عزاداری کنند. برخی از مجالس عزاداری بر امام حسین علیه السلام در حضور خود ائمه علیهم السلام انجام می‌شده است. با این وجود، به دلیل اختناق حاکم در جامعه اسلامی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ناگزیر بودند که این مجالس را به صورت غیر علنی برگزار کنند. ➖➖➖➖ 📚ابن قولویه، کامل الزیارات، صص۲۰۸_۲۱۱، ر.ک. شبر، ادب الطف، ج ۱ برقی، محاسن، ج ۲،ص۴۲۰ شیخ صدوق، امالی، ص۱۹۱ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص۸۶. ✍ 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻چه بر سر جامعه اسلامی کوفه آمد؟! 🎙رهبر معظم انقلاب؛ 🔴 "ما امروز یک جامعه‌‌ی اسلامی هستیم. باید ببینیم آن جامعه‌‌ی اسلامی، چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) در همان شهری که او حکومت میکرد، سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند!؟ کوفه یک نقطه‌ی بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایی بود که امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در بازارهای آن راه میرفت؛ تازیانه بر دوش می‌انداخت؛ مردم را امر به معروف و نهی از منکر میکرد؛ فریاد تلاوت قرآن در «آناءاللیل و اطراف النهار» از آن مسجد و آن تشکیلات بلند بود. این، همان شهر بود که پس از گذشت سالهایی نه‌چندان طولانی در بازارش دختران و حرم امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) را، با اسارت میگرداندند. در ظرف بیست سال چه شد که به آن‌جا رسیدند؟ اگر بیماری‌ای وجود دارد که میتواند جامعه‌ای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین (علیهماالسّلام) بوده‌اند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم. امام بزرگوار ما، اگر خود را شاگردی از شاگردان پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه) محسوب میکرد، امام، افتخارش به این بود که بتواند احکام پیغمبر را درک، عمل و تبلیغ کند. امام ما کجا، پیغمبر کجا!؟ آن جامعه را پیغمبر ساخته بود و بعد از چند سال به آن وضع دچار شد. این جامعه‌ی ما خیلی باید مواظب باشد که به آن بیماری دچار نشود. عبرت، این‌جا است! ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم." 🔴 ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمد که حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام)، آقازاده‌ی اوّلِ دنیای اسلام و پسر خلیفه‌ی مسلمین، پسر علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌الصّلاةوالسّلام) در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت مینشست، سر بریده‌اش گردانده شد و آب از آب تکان نخورد! از همان شهر آدمهایی به کربلا آمدند، او و اصحاب او را با لب تشنه به شهادت رسانند و حرم امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) را به اسارت گرفتند! 🔴 حرف در این زمینه، زیاد است. من یک آیه از قرآن را در پاسخ به این سؤال مطرح میکنم. قرآن جواب ما را داده است. قرآن، آن درد را به مسلمین معرفی میکند. آن آیه این است که میفرماید: «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصّلاة واتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیّا(۲).» دو عامل، عامل اصلی این گمراهی و انحراف عمومی است: یکی دورشدن از ذکر خدا که مظهر آن نماز است. فراموش کردن خدا و معنویّت؛ حساب معنویّت را از زندگی جدا کردن و توجّه و ذکر و دعا و توسّل و طلب از خدای متعال و توکّل به خدا و محاسبات خدایی را از زندگی کنار گذاشتن. دوم «واتّبعوا الشهوات»؛ دنبال شهوترانیها رفتن؛ دنبال هوسها رفتن و در یک جمله: دنیاطلبی. به فکر جمع‌آوری ثروت، جمع‌آوری مال و التذاذ به شهوات دنیا افتادن. اینها را اصل دانستن و آرمانها را فراموش کردن. این، درد اساسی وبزرگ است. ما هم ممکن است به این درد دچار شویم. اگر در جامعه‌ی اسلامی، آن حالت آرمانخواهی از بین برود یا ضعیف شود؛ هر کس به فکر این باشد که کلاهش را از معرکه در ببرد و از دیگران در دنیا عقب نیفتد؛ این‌که «دیگری جمع کرده است، ما هم برویم جمع کنیم و خلاصه خود و مصالح خود را بر مصالح جامعه ترجیح دهیم»، معلوم است که به این درد دچار خواهیم شد. ▫️در دیدار فرماندهان گردان‌های عاشورا ۲۲ تیر ۱۳۷۱ 🗒️@HamQalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وَتَنَقَّبَتْ» ▪️اسب به عنوان یک حیوان بسیار باهوش، توانایی‌هایی مانند یادگیری، حافظه، تشخیص افراد و صداهای مختلف، هماهنگی با سایر اسب‌ها و انسان‌ها، توانایی حل مسائل پیچیده و ارتباط برقرار کردن با انسان‌ها را دارا است؛ در واقع ویژگی‌هایی مانند شجاعت، خودباوری، قدرت، سرعت، ظرافت و هوشیاری اسب باعث شده، تا از آن به عنوان یک حیوان نجیب یاد شود. ▪️در واقعه ی کربلا این حیوان نجیب، نقش قابل توجه ای داشته است و در این باره نقل قول هایی وجود دارد؛ اما در پایان صحنه ی عاشورا، بر طبق نقل مقتل الحسین علیه السلام، اسب ها بر بدن های مطهر شهدا سلام الله تاختند و این سوال، گاه مطرح می شود؛ که چرا اسبان با وجود فراست و هوش بالایی که از آنها انتظار می رود، بر پیکر انسان قدم نهادند و چنین رفتاری از خود صادر کرده اند! 🔴 بنا بر پژوهش جالب آقای عباس موزون، پاسخ این مطلب در زیارت عاشورا آمده است؛ «و لَعَنَ الله اُمّةً اسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ» این فراز از زیارت اشاره به کسانی دارد که اسبان خویش را اسرجت؛ یعنی زین کردند، الجمت؛ یعنی لگام کردند و تنقبت؛ یعنی نقاب زدند؛ تا اسب چشمانش نبیند که بر کجا لگد می‌نهد! صلی الله علیک یا ابا عبدالله… ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻عاشورا در تاریخ (۵) عزاداری بر امام حسین علیه السلام افزون بر دوره‌ی حضور ائمه علیهم‌السلام در دوران غیبت کبری نیز در میان شیعیان رواج کامل داشت. در دوران حکومت آل بویه، در سال 352 معز الدولة دستور داد که در شهر بغداد دکان‌ها بسته شود، بازارها و خرید و فروش تعطیل شود، مردم لباس سیاه بپوشند و بر سر در خانه‌ها و مغازه‌ها مُسوح* نصب شود. در همین دوران در مصر و در دوران حکومت فاطمیان، عزاداری بر امام حسین علیه السلام در سال 362 و به دستور المعز لدین الله فاطمی، به صورت علنی برگزار شد. تمامی این آیین‌ها تا پایان حکومت آل بویه در بغداد (سال 448) و حکومت فاطمیان در مصر (سال 567) ادامه داشت.* در دوران حکومت های بعدی نیز گزارش‌هایی در مورد عزاداری بر امام حسین علیه السلام در منابع مختلف گزارش شده است. پس از انقراض حکومت آل بویه، توسط طغرل سلجوقی، عزاداری بر امام حسین علیه السلام در دوران سلجوقیان که تعصب مذهبی شدیدی بر علیه شیعیان داشتند، ممنوع شد. با این وجود، در سال 458 در روز عاشورا یکی از شیعیان از دنیا رفت و شیعیان محلۀ کرخ* به بهانۀ او بر امام حسین علیه اسلام عزاداری کردند. در گزارشی از برگزاری مراسم عاشورا در شهر همچنین در سال 582 شیعیان بغداد در روز عاشورا، با وجود سخت‌گیری حکومت سلجوقی به عزاداری پرداختند. در نسخه‌ای خطی به زبان فارسی که امروزه به شمارۀ 4920 در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود، داستان شهادت تمامی ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده است که بخش عمدۀ آن داستان شهادت امام حسین علیه السلام است. این نسخه بر اساس شواهد در قرن ششم و یا هفتم تألیف شده است. در دوران‌ دولت‌های بعدی نیز عزاداری بر امام حسین علیه السلام همه ساله انجام می‌گرفت. در دوران دولت ایلخانان مغول، نیز شواهدی مبنی بر عزاداری موجود است. در دوران تیموریان است که کتاب روضة الشهدا توسط ملا حسین کاشفی نوشته شد تا چنان که خود نویسنده در مقدمۀ کتاب نیز نوشته است، یک متن جامع فارسی در ذکر مصائب امام حسین علیه السلام موجود باشد. ➖➖➖ *پارچه مسوح، از جنس موی اسب و بز تولید می‌شد و معمولا به رنگ سیاه بوده و پوشیدن آن و یا نصب آن بر در خانه نشانۀ ماتم زدگی بود. *همدانی، تکملة تاریخ الطبری،چاپ شده در ضمیمۀ تاریخ طبری، ج 11، ص 397. *مقریزی، الخطط، ج 2، صص 329 و 436. *محلۀ کرخ از محله های شیعه نشین بغداد بود و تمامی اهالی آن شیعه بوده و هیچ سنی در آن وجود نداشت (حموی، معجم البلدان، ج 4، ص 448). *کاشفی، روضه الشهدا، ص 112. ✍ 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤🕊 محرم جنس غمش فرق می کند. از شب اولش حرارت اندوهش داغی بر دلهایمان است. اما از نیمه ی اول دهه ی اول که می گذرد، قضیه جدی تر می شود. ▪️روضه خوانها از شب اول سفیرِ حسین را مورد روضه قرار می دهند. شب دوم از بارانداختن قافله و رسیدن به کربلا ...از اضطراب زینب و دشت نینوا..می خوانند. ▪️شب سوم از سه ساله دخترِ حسین ناله دارند. شب چهارم از بچه های زینب، یا از حر بن یزید ریاحی...یاد می کنند. ▪️نه مثل اینکه نوبت به بنی هاشم رسیده و قضیه خیلی خیلی جدی تر شده است. به شب نیمه ی دهه ی اول که می رسد پای بچه یتیمانِ حسن وسط میاید. از دست قلم شده ی عبدالله، از احلی من العسلِ قاسم..دم می گیرند. ▪️روضه خوانها شب هفتم از سرباز شش ماهه ی رباب و شبِ هشتم از علی اکبر اربا اربا..ناله ی حیدری دارند. ▪️شب تاسوعا، شب نهم، روضه خوانها پیشِ پسر ام البنین زانو می زنند. آه آه آه روضه به اینجا که می رسد یک آه جگر سوز و یک فشار سینه و یک ناله ی زهرایی می طلبد. ولی اینجا دیگر روضه جدیِ جدیِ جدی می شود. ▪️شب دهم، شب رازو نیاز است. شب یارانِ عزیز است. شب ماندن، شب رفتن، شب حسینی یا یزید است. شب بیعت مولاست. شب درد و فراق است. شب غسل زفاف است. شب عباس و امیر است. شب نامه، شب ناله، شب پایِ رکاب است. شب هفتادو دو یار حسین است. ▪️روز دهم روز شیون و زاری ست. روز باریدن نِی، جوی خون، بوی حبیب است. روز خشکیدن لبها، روز قحطی آبهاست. روز سقا، روز مشک پاره، روز شرمندگی فرات و روز اَین عمی العباس است. روز حلقوم های پاره، روز لبیک یا حسین است. روز شمشیر، روز خنجر، لجام و نعل تازه است. روز گودال، روز تلّ زینبیه است. روز گریه، علقمه، روز عباس و رباب است. روز مولا، روز کشتن از قفا، روز فرار است. روز خیمه، روز سوختن روز دختر، روز بابا امان از انگشت و انگشتر امان از کهنه پیرهن امان از گوشواره امان از رنج دردانه امان از اسارت، امان از افتادنِ ناقه اگر بغض کردی و اشکی روان شد هدیه به مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها.. ✍ 🗒️@HamQalam
ظاهـراً شیـر رسیـده ولـی دیـر شده...❤️‍🩹 حَـربه ی حَـرمَـلـه در ‎ گَـلــوگیــر شده 💔 سلام بر کودکان فراموش شده غزه... 💔 سلام بر کودکان مجروح و استخوان شکسته غزه... 💔 سلام بر کودکان گرسنه و آواره شده غزه... 💔 سلام بر آن کودک غزه که بی صدا گریه کرد... 💔 سلام بر کودکان مجروح غزه که بدون بیهوشی و زیر تیغ جراحی قرآن خواندند... 💔 سلام بر استقامت کودکان غزه که همه شبیه مردان دنیا را ذلیل و روسیاه و رسوا کردند... 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مادرِ طفلِ رضیع 🔸️حضرت رباب علیها السلام، بانویی فرهیخته، عالمه و فاضله بوده که در نزد حضرت سیدالشهدا علیه السلام جایگاهی والا داشته است. امام در شآن او فرموده است: خانه ای که رباب و سکینه در آنند را دوست دارم. "کانت الرباب من أفضل النّساء و أجملهنَّ و خیارهُنَّ"؛ حضرت رباب علیهاالسلام از بافضیلت ترین، زیباترین و بهترین زنان بوده است. زنی که در هنر شعر و ادب و عقل سرآمد است. اول زنی که به حباله ی عقد با حسین بن علی در آمده است. سبقه ی زندگی او با حسین (ع)بیست ساله است. 🔸️بانویی که در کربلا پا به پای همسرش عاشقی کرده است. او در مصائب اباعبدالله الحسین در کاخ عبیدالله سر حسین (ع) را به سینه چسبانده و با گریه های فراوان خط بطلان بر اجتماع یزیدیان کشیده است. 🔸️در راه برگشت از شام به کربلا و مدینه، بعضی گفتند: او یکسال در کربلا مهمان زنان بنی اسد بوده؛ شبها در کنار آنها زندگی کرده و روزها در کنار قبر حسین(ع) به زاری و مرثیه سرایی پرداخته است. اوج محبت او به حضرت سیدالشهداء این است که در طول یکسال به سایه نرفته است و با واقعه ی عاشورا و ابدان مطهر شهداء زیر آفتاب، همدلی کرده است. 🔸️بعضی دیگر نقل کرده اند: چون حضرت زینب (س) مدیریت قافله را داشته است؛ خانم رباب را در کربلا تنها نگذاشته است و او را بهمراه خود به مدینه برده است. این علیا حضرت، در مدینه تا یکسال در زیر آفتاب زیسته و در فراق حسین بن علی گریسته است. 🔸️بانویی که در کربلا از خیمه اش صدایِ ناله و شیون بلند می شود و همه سراسیمه به سمت خیمه اش می دوند...او مادر سکینه و طفلِ رضیع است. آب به رویِ خیام حرم بسته است و شیر رباب خشکیده و علی اصغر بی تاب است. طفل را به پدر می دهد تا سیرابش کند. ▪️حضرت حسین (ع) برای سیراب کردن بچه در مقابل سپاه عمر سعد به اضطرار رسیده است. بچه را روی دست می گیرد یا قوم این بچه را بگیرید و آبش بدهید. سرباز شش ماهه بدون زره و لباس رزم را به جای آب، گوش تا گوشش را با تیر سه شعبه شکافتند به طوری که سر به پوست آویزان شد. ▪️امام بچه را سریعا زیر عبایش پنهان کرد. یک پا جلو دو پا عقب، چطور بچه را به مادر نشان دهد!! سه بار به طرف خیمه روانه شد ولی شرمنده ی رباب است! آخر این خانواده شهره ی امین اند. بچه را از مادرش امانت گرفته چطور او را پس دهد! بسرعت به پشت خیمه ها می رود تا مادرش بچه را نبیند. ▪️عجب بانویی هست خانم رباب! زنی مجلله، چادر به سر و نقاب به صورت، بيرون خيمه ايستاده، منتظر است تا طفل سیراب شده را بیاورد. حسین با سر غلاف شمشیر پشت خیمه قبری کند و بچه را دفن کرد. خبر که سنگین است گزارش خبر سنگین تر است! در آن لحظه مادر طفل به پدر پناه می آورد تا بچه را تحویل بگیرد، علیا مخدره می فهمد طفل سیراب شده است اما با خون حنجرش.. ▪️بانو رباب شرمندگی را به ظاهر حسین تداعی نمی کند. او عاشقِ پدرِ بچه اش هست. او می گوید: حسین جانم سر تو بسلامت باشد..(زبان حال: همه ی سرها به فدای سر تو حسین). ▪️امان از دل رباب دوباره از خرابه صدای شیون رباب بلند است. آب آزاد شده است و مادر علی اصغر شیر دارد ولی طفلی ندارد. السلام علیک یا حضرت رباب علیها السلام ✍ 🗒️@HamQalam
🔻از موعظه تا مبارزه در دل دعوت، اقدام عملی هم نهفته‌است. دعوت صرفاً موعظه نیست. یعنی دعوت می‌تواند اقدام عملی و مخالفت و مبارزه هم باشد و الا دعوتی که صرفاً با زبان باشد و هیچ اقدام و تلاشی برای تحققش انجام نپذیرد دعوت ناقصی خواهد بود. حضرت در صدد بیان مصادیق دعوت هستند که یکی از این مصادیق موعظه است و سایر مصادیق آن رد ظالم و مخالفت و تلاش در جهت احقاق حق. ✍🏻 استاد زهرا ابراهیمی کارشناس اخلاق و تربیت 🔴 محمد سروش محلاتی در یادداشتی با عنوان شهروندان ذی‌حق یا محجوران بی‌حق، با تحلیل خطبه امام‌حسین علیه‌السلام به موضوع ولایت و محبت مسلمانان بر یکدیگر اشاره می‌کند و با اشاره به آیه 71 سوره توبه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را لازمه این ولایت می‌داند. در ادامه با تبیین استدلال امام‌حسین علیه‌السلام به تقدم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بر سایر فرائض، اذعان می‌کند که تا امربه‌معروف نباشد تکالیف دیگر هم در جای خود قرار نمی‌گیرد. سپس با اشاره به ادامه خطبه امام‌حسین.... 🔴 یکی از نکات مبهم متن ایشان این است که چرا بین دُعَاءٌ إِلَی الْإِسْلَامِ و ادامه تعبیر یعنی مَعَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مُخَالَفَهِ الظَّالِمِ… تفکیک قائل شده‌اند؟ گو اینکه دعا الی الاسلام چیز دیگری ا‌ست و رد مظالم چیز دیگر؟ حال‌آنکه امام اشاره می‌کنند که دعا الی الاسلام با رد مظالم و مخالفت با ظالم و… انجام‌پذیر است. همان دعوت به اسلام مساوی‌ست با رد مظالم و مخالفت ظالم و… 🔻جهت مطالعه کامل این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://rahamedia.net/?p=3708&preview=true 🗒️@HamQalam
📌مهم ترین اقدام دشمن 🎙رهبر معظم انقلاب؛ مهم‌ترین کاری که دشمن می‌کند، دو قلم کار است: یک قلم، جدا کردن مردم از نظام؛ یک قلم جدا کردن مردم از بیّنات دین و اصول دین و واضحات احکام اسلامی و شریعت اسلامی است... از توحید و نبوت و امامت و ولایت و از اینها بگیرید تا احكام و حجاب و حدود شرعیه و بقیۀ چیزها... 🔸️همه وظیفه دارند كه در برابر این هنجارشكنی‌های دینی... و این هنجارشكنی‌های اخلاقی و جنسی كه انسان مشاهده می‌كند و ازاین‌قبیل چیزها بایستند... انگیزه‌های داخلی هم وجود دارد؛ اما دشمن تقویت می‌كند... مسئولیت به عهدۀ كیست؟ آیا به عهدۀ دولت است؟ به‌تنهایی، نه. دولت البته مسئولیت‌هایی دارد. من خودم بارها به شورای انقلاب فرهنگی در دوره‌های مختلف گفتم كه شما نمی‌توانید خود را از متدین كردن مردم و وظیفه‌ای كه در این راه دارید، بركنار نگه دارید. اینها مخالف بودند! آن جریان‌های بداخلاق مخالف بودند، می‌گفتند نه، این دینِ دولتی می‌شود! 🔸️من معتقدم دولت در این زمینه وظیفه دارد؛ اما وظیفۀ دولت چیست؟ وظیفۀ دولت درست كردن عقاید مردم است؟ نه، وظیفۀ دولت زمینه‌سازی است؛ وظیفۀ عملیاتی و میدانی به عهدۀ روحانیت است؛ به عهدۀ زبدگان است؛ به عهدۀ نخبگان حوزه و دانشگاه است. این وظیفۀ میدانی است. من امروز نگاه می‌كنم جای این مجموعۀ مكرّم دینی و علمی را در خیلی جاها خالی می‌بینم (۱۳۸۹/۰۶/۲۵). 🗒️@HamQalam
تابلوی هنری 🔴 حجاب زنان سلاحی است برای جلوگیری از طغیان جنبه ی زنانگی‌؛ جنبه ی زنانگی گاهی بر دیگر توانایی های زن غلبه می کند. نرمش در سخن، پای کوفتن به زمین، تبرج و بروز دادن زینت ها.. از همین جنبه ی زنانگی است. آشکار کردن زیبایی ها موجب سرکشی و طغیان زن می شود و او را به یک تابلوی هنری مبدل می سازد. وقتی تابلوی هنری شد، ارزش او فقط به اندازه ی یک تابلو است نه بیشتر. یک زن وقتی به این مدل محدود شد تحقیر می شود، عمر او تباه می شود. از استعدادهای ناب محروم و فرصت های طلایی را از دست می دهد. 🔴 زن در اسلام جایگاه، حرمت، هویت و ارزش دارد، حقوقی دارد؛ حق مهریه، نفقه، حق ارث، حق انتخاب، حق ازدواج، حق مادری، حقوق اجتماعی و سیاسی.... او بیش از آنکه زن باشد و محدود به تنازی، انسانی است در مقام خلیفه اللهی. 🔴 اگر زن بخواهد فقط تابلوی هنری باشد در مسابقه‌ی تن بازنده است چون همیشه یک تنی از او زیباتر است. علاوه بر اینکه این تابلوی هنری مروج بد پوششی و بی بند و باری، کشف حجاب، عادی سازی گناه، تجاوز به ناموس، بی امنیتی و متزلزل کردن کیان خانواده، طلاق و جدایی..است و بی حرمتی به مقام زن خواهد بود. خانم وندی شلیت می گوید: هرچقدر زن پوشیده تر باشد محترم تر خواهد بود. 📚برگرفته از کتاب زن و چالش های جامعه امام موسی صدر ✍ 🗒️@HamQalam
طعم ماندگار عشق به امام حسین(ع) کوچک و بزرگ نمی شناسد، عطش عشق به آن حضرت را خنکای نسیم ملایمی همراه با معنویتی خاص و اشک هایی که قلب را جلا می دهد؛ سیراب می نماید و طعم آن را بر کام جان ماندگار می کند. 🗒️@HamQalam
📌نسخه تکراری سکولارها برای هیات ها اگر بنا باشد دینداری در تمسک به ظواهر آن خلاصه شود، آیا معاویه و غاصبان حکومت علوی، دیندارتر نبودند؟ آیا دامن زدن به اباحه‌گری‌های تحمیلی از سوی جامعه‌ مدرن در مناسک مذهبی، سبب تحریف قیام حسینی (ع) نمی‌شود؟ به‌راستی قیامی که برای زنده‌کردن فطرت انسان‌ها برپا شد، چگونه برای خفته ساختن آنها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد؟ ✍🏻مرضیه پورمسعود|پژوهشگر 🔴 برخی از خطبای هیئات مذهبی با اشاره به رحمت واسعه‌ امام‌حسین(ع) می‌کوشند تا حضور بانوان بی‌حجاب در هیأت‌ها مشروعیت‌ ببخشند. ایشان معتقد هستند نباید از حضور افراد بی‌حجاب جلوگیری کرد چراکه آن‌ها به امام‌حسین پناه آورده‌اند. سؤال اینجاست که آیا رحمت واسعه‌ امام‌حسین صرفاً اذن ورود می‌دهد یا این رحمانیت و رحیمیت، اصلاح عزاداران را نیز در پی دارد؟ 🔴 در چند سال اخیر شاهد ظاهرگرایی‌های متعدد در دینداری بودیم که این ظاهرگرا بودن، همراه با فهم معنای موجود در دینداری نبوده است. ظاهربینی و از سویی میل به کنش‌های سطحی بدون تعمق در معنای آنها را، می‌توان یکی از ویژگی‌های جامعه‌ سکولار تلقی کرد. 🔴 هرچند که تمسک جامعه به ظواهر امور دینی نیز امر مذموم خوانده نمی‌شود ولی رکود در آن، نه‌تنها باعث رشد فکری و دینی جامعه نمی‌شود، بلکه سبب تحریف واقعیت دین، فلسفه‌ آن و همچنین موجب پیشروی خرافه‌گرایی و جاهلیت مدرن می شود. 🔻جهت مطالعه کامل این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://rahamedia.net/?p=3744 ‌🗒️@HamQalam
⚫ قاتلان کربلا، کم‌خطرترین دشمنان امام حسین علیه‌السلام 🔻حسین علیه‌السلام سه گروه دشمن دارد؛ دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم‌خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌کنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند. ولی دسته سوم که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین (ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره‌برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند. ▪️ما چه سودی از عاشورا می بریم؟! اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم، من به شما خبر می‌دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟ ▪️امروز امام حسین علیه السلام نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین (ع) در دستان ماست؛کرامت امت حسین، مقدسات حسین. 📌اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین (ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم ولی گناهان‌مان بیشتر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم، زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. ان‌شاءالله که ما از این دسته نیستیم. ▫️امام موسی صدر در کتاب سفر شهادت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🗒️@HamQalam
صدای زنگ شتران به گوش می رسد. کودکی در آغوش عمه مویه سر می دهد. بیماری زنجیر به دست رو به قتلگاه اشک فراق می ریزد. دختری آن سوتر سرها را حایل خود و چشمان گرگ صفتان قرار داده است. آسمان بی قرار و زمین نالان است. گویی سایه مرگ در همه جا گسترانده شده است. بوی خون دامن بیابان را فرا گرفته است. شامه جهان تیزتر از همیشه پستی و حقارت یزدیان را استشمام می نماید. دخترکان شنهای بیابان را بالش خویش نمودند، تا غربت و تنهایی را در قاب زمانه به تصویر کشند. 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب تمام دست‌های عالَم به وفاداری دست‌های اباالفضل شهادت می‌دهند. 🗒️@HamQalam
فَذَكَّرَ عَطشَ الحُسَين به فرات که رسید، نه آنکه عطش مولایش را به یاد آورده باشد، نه... اصلا مگر لحظه‌ای بود که غم لبان خشک حسینش با او نباشد؟!... او عطشِ حسین را نه به یاد خود که به یاد آب، آورد... ✍🏻 🗒️@HamQalam
▪️‌در کربلا چه خبر است؟ زمزمه‌های عاشورا در پهنه‌ی هستی طنین‌انداز است. ▪️در کربلا چه خبر است؟ آسمان غبار گرفته، زمین ناله سر داده و نغمه‌ی حزن و اندوه در فضا پیچیده است. غوغای لشکر ظلمت، سکوت بیابان را در هم شکسته است. اما در این میان، سرو قامتی ایستاده است، استوار و برافراشته، گویی کوهی از غیرت و رشادت در وجودش نهفته است. عباسِ علمدار، عَلَم حماسه و فداکاری را برافراشته است. او سقای دشت نینواست، آمده تا ندای مظلومیت حسین (علیه‌السلام) را به گوش جهانیان برساند. عباس، برادر وفادار، یار و غمخوار حسین (علیه‌السلام) است همانی که در میدان نبرد، حماسه‌ای جاودانه آفرید و با رشادت‌های بی‌نظیر خود، تن دشمن را به لرزه درآورد. ▪️در کربلا چه خبر است؟ سرو بالابلند حسین در راه دفاع از دین، تمام خود را فدا می‌کند. و شهادت او، نقطه‌ی عطفی می‌شود در تاریخ بشریت. این فداکاری عظیم، درس ایثار و از خودگذشتگی را به تمام انسان‌های آزاده‌ی جهان می‌دهد و نشان می‌دهد که در راه حق و حقیقت، باید از جان و مال خود گذشت. نام عباس، در تاریخ بشریت جاودانه خواهد شد. یاد و خاطره‌ی رشادت‌های او، مشعل راه تمام کسانی می‌شود که در راه آزادی و عدالت گام بر می‌دارند. ▪️در کربلا چه خبر است؟ عشق و ایثار حماسه می‌آفریند و بزرگترین فداکاریِ تاریخ را رقم می‌زند. در کربلا، درس‌های بزرگی از رشادت، ایثار و شهادت نهفته است و عباس معلم این درس‌هاست. ‌ ✍🏻 🗒️@HamQalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مُهَجَهُمْ» در هنگام قرائت زیارت عاشورا؛ آنگاه که سر بر سجده می نهیم، به جمله ای می رسیم که عمیق است! "الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ" «آنان (یاوران امام) کسانی بودند که آخرین قطره خون قلب شان را به حسین «علیه السلام» بذل کردند و قبل از او شهید شدند.» بذل يعنی بخششی که بازگشت ندارد و مهج آن قسمت درونی قلب است که با مرگ، خون آن خارج نمی شود؛ در واقع این فراز، کنایه به وفاداری یاران امام دارد که تا بذل خون مهج در راه او ایستاده‌اند! خداوندا ما را با یاران حسین (ع) استوار کن که اینچنین در راه او ایستادگی کردند… ✍🏻 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمان، دندان روی جگر گذاشته است و دلش نمی‌خواهد به عاشورا برسد! 🗒️@HamQalam
▪️مجلس حسینی؛ مجلس رویش نور رهبر انقلاب: هر کسی در یک محفل حسینی بنشیند و برخیزد، بدون تردید بهره‌ی معنوی از این نشست و برخاست میبرد؛ در این تردیدی نیست. هر کدام از ما ساعتی در این مجالس بنشینیم، دلهایمان آخر آن ساعت از اوّل آن ساعت پاکیزه‌تر و نورانی‌تر میشود. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 🗒️@HamQalam
‌انعکاس عاشورا در آینه‌ی تاریخ ▪️قافله‌ی عشق در پیچ و تاب جاده‌های تاریخ، سفری بی‌پایان دارد. در هر مقطع از این سفر، کربلایی دیگر رقم می‌خورد و ندای حق گوش جان تشنگان عدالت را نوازش می‌دهد. ▪️عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، گویای آن است که واقعه‌ی عاشورا صرفاً محدود به یک زمان و مکان خاص نیست، بلکه انعکاسی از نبرد همیشگی حق و باطل در طول تاریخ بشریت است. ▪️در هر برهه‌ای که ظلم و ستم سر بر می‌آورد و تاریکیِ جهل و نادانی بر جوامع سایه می‌افکند، کربلایی دیگر شکل می‌گیرد. در این کربلاها عاشقان دلسوخته‌ی حق، جان در طبق اخلاص می‌گذارند و با فداکاری و از خودگذشتگی، مشعل نور را روشن نگه می‌دارند. ▪️شهدای هر دوره، وارثان راستین امام حسین (علیه‌السلام) و یاران باوفایش هستند. آن‌ها با رشادت و شجاعت خود در برابر ظالمان و ستمگران ایستادگی می‌کنند و ندای حق را به گوش جهانیان می‌رسانند. ▪️روح حماسه‌ی عاشورا در کالبد تاریخ جاری است و هرگز خاموش نخواهد شد. این روح، مشعل راه تمام آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان در سراسر جهان است و تا زمانی که ظلم و ستم در دنیا وجود داشته باشد، کربلاها و عاشوراها تکرار خواهد شد. 📌ما موظفیم که با تأمل در فلسفه‌ی قیام عاشورا و درس‌های آن، در مسیر حق و حقیقت قدم برداریم و در برابر ظلم و ستم سکوت نکنیم. باید با الگوگیری از شهدای کربلا، پرچم عدالت و آزادی را در اهتزاز نگه داریم و برای رهایی بشریت از قید و بند ظلم و ستم تلاش کنیم. عاشورا، سرچشمه‌ی جوشان عشق و ایثار است. این واقعه‌ی عظیم، یادآور فداکاری و از خودگذشتگیِ بزرگترین انسان‌های تاریخ بشریت است و چراغی روشن در مسیر رستگاری انسان‌ها به سوی حق و حقیقت. ✍🏻 🗒️@HamQalam