eitaa logo
هم قلم
540 دنبال‌کننده
958 عکس
234 ویدیو
8 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Hosseyni_970
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است 🎙رهبر معظم انقلاب 📌مسئله‌ی غزّه، همچنان مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام است. آنچه من درباره‌ی مسائل خارجی و فعّالیّت حوزه‌ی دیپلماسی و مانند اینها برای مجلس عرض کردم، یکی از مصادیقش، همین مسئله‌ی غزّه است؛ آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است. الان درست است که با گذشت ماه‌ها، آن شور اوّلیّه در خیلی از افراد نیست، امّا حقیقت امر این است که همان اهمّیّت روزهای اوّل، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روزبه‌روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد. 📌یک دستگاه باعظمت نظامی و سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا، پشت سر رژیم غاصب صهیونیست دارند با یک گروه مقاومت میجنگند، نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند؛ چون حماس را نمیتوانند به زانو دربیاورند، چون مقاومت را نمیتوانند به زانو دربیاورند، دقّ دلی‌شان را روی مردم خالی میکنند، بمب‌ها را روی سر مردم، مدرسه، بیمارستان، کودک و زن میریزند؛ نهایت جنایت و سَبُعیّت دارد جلوی چشم مردم دنیا انجام میگیرد؛ مردم دنیا هم در واقع دیگر حالا دارند قضاوت میکنند علیه رژیم غاصب خبیث. مسئله تمام نشده؛ مسئله همچنان ادامه دارد؛ فعّال باشید ان‌شاء‌الله.۱۴۰۳/۰۴/۱۳ 🗒️@HamQalam
بارخدایا؛ ای صاحب عزت، تو خود صاحب کعبه بودی و حافظ آن در برابر سپاه ابرهه و پرندگان ابابیل را مامور نابودی شان قراردادی و عزت پوشالی شان را بر سرشان خراب کردی ای صاحب قدرت، تو خود حاکم اصلی حکومت اسلامی هستی و حافظ آن، این بار پرندگان ابابیل را به دستان غیور مردان ایرانی‌مان بر سر اسرائیل کودک کش خراب کن و برای همیشه جامعه بشری را از وجود نحس و نامیمونش پاک کن. یا انیس القلوب، ای مهربان ترین مهربانان نائب امام زمان‌مان را بیش از پیش یاری فرما و بیش از پیش بر اقتدار رهبریش بر حکومت اسلامی بیافزایی. آمین 🗒️@HamQalam
🔻تحمیل در دینداری ✍🏻طیبه زاهدی| پژوهشگر 🔴هادی سروش در بیانی وظیفه انبیا و اولیا (ع) را تنها ابلاغ، خیرخواهی و وفای به پیمانهای الهی می داند و اذعان می کند که در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هیچ گونه تحمیلی در دینداری نبوده است. 🔴در پاسخ عرض میکنیم که بنابر آموزه های دین مبین اسلام مانند آیه "لا اکراه فی الدین" در انتخاب دین تحمیلی وجود ندارد، البته این عدم تحمیل به این معناست که اجبار و اکراه تکوینی نفی‌ شده است. یعنی خداوند متعال به‌ اجبار مکانیکی کسی را به‌سوی دین نمی‌کشد، اما این به این معنا نیست که از جهت تشریعی نیز کسی را مکلّف به دین‌داری و مسلمان شدن نکند، زیرا هدف از خلقت انسان و جن چیزی جز عبودیت آن‌ها نیست ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ﴾؛ و من جن و انس را نیافریدم مگر براى اینکه عبادتم کنند و این عبودیت تنها با پذیرش دین الهی محقق می‌شود. از طرفی در هر زمان، یک دین حق وجود دارد و معنای «لا اکراه» این نیست که در هر زمان، دین حق، متعدد است و هرکدام را خواستید می‌توانید انتخاب کنید. 🔴اما بعد از پذیرش دین، اسلام عمل به آموزه های دین را از مسلمانان خواسته است. بله ورود در حریم خصوصی افراد و رصد آن ها جایز نیست اما در مواردی هم شرع و هم قانون عمل به آموزه های دینی و الزامات قانونی را لازم می دانند و حتی وجود مقدس حضرات معصومین (ع) هم در آن مدارا و مسامحه را جایز نمی‌دانستند که از آن جمله می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد: ادامه👇👇👇
1️⃣انعطاف ناپذیری در برنامه‌های دینی؛ برنامه‌ها و تعالیم دینی انبیا اعم از عقاید، احکام و اخلاق که با ادله قطعی جزء دین شمرده می‌شوند به‌هیچ‌وجه قابل تسامح نیستند و به این بهانه که مورد پذیرش مردم نمی‌باشند و دردسرساز و مشکل آفرین هستند، نمی‌توان آنها را مورد مسامحه قرار داد. 2️⃣عدم تساهل در حدود الهی؛ از نظر اسلام، اقدام مخالفان اگر منافع شخصی انسان را به‌خطر اندازد و عفو و مدارا، ظلم‌پذیری و ذلّت نباشد، شایسته است انسان شیوه مدارا و تساهل در پیش بگیرد. اما اگر اقدام مخالفان در تعارض با حدود الهی باشد، چون انسانیّت انسان در گرو رعایت حقوق الهی می‌باشد، مسامحه جایی ندارد و باید به اقدام عملی روی آورد. مهم‌ترین اقدام عملی که در اسلام تأکید فراوانی بر آن شده «امر به معروف و نهی از منکر» است که دارای شروط و مراحلی است. اما کمترین ثمره آن نظارت عمومی و حراست از احکام و حدود الهی است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «مسلمانی که شکسته شدن حدود الهی را ببیند، اما واکنشی از خود نشان ندهد، مرده‌ای است بین زندگان.» مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی و فلسفه تأسیس آن اجرای احکام و حدود الهی است. از این‌رو، برخورد قاطع پیامبر به‌عنوان حاکم اسلامی در صدر اسلام با متخلّفان را شاهدیم و در آیات قرآن نیز بر اجرای احکام و حدود الهی تأکید شده‌است؛ 3️⃣عدم تسامح در عدالت اجتماعی و حقوق مردم‌؛ مانند غارتگران اموال بیت المال و اخلالگران امنیت اجتماعی؛ هدف کلی ادیان الهی برقراری موازین عدالت اجتماعی است تا زمینه تکامل اخلاقی و معنوی همه افراد پدید آید. در مواردی که حقوق شخصی مطرح هستند، می‌توان تسامح نمود، اما جایی که عدالت اجتماعی و حقوق افراد دیگر مطرح است، تسامح در کار نیست و باید با قاطعیت برخورد نمود. 🗒️@HamQalam
🔻تأثیرِ وادادگیِ مردم در جنگ شناختی بر معاهده صلح تحمیلیِ دوران امام حسن مجتبی "علیه السلام" ✍مریم اشرفی گودرزی 🔴بیست و ششم ربیع الاول سال ۴۱ هجری قمری، سالروز صلح امام حسن مجتبی "علیه السلام" با معاویة بن ابی سفیان است. صلحی تحمیلی که به عنوان یک راهبرد حفاظتی از سوی امام مجتبی "علیه السلام" برای بقای اسلام و خنثی شدن توطئه معاویه مبنی بر حذف کامل نام و مرام پیامبر اعظم "صلوات الله علیه" رقم خورد و تصمیمی دشوار اما گریز ناپذیر را بر امام معصوم تحمیل نمود. 🔴جامعه مسلمین هنوز از ضربه ی خدعه آل ابی سفیان در صفین به خود نیامده بود و دستگاه یهودیانِ سازمان یافته در پیکره ی سفیانیها، با شدت و جدیت فضای جامعه را درگیر یک جنگ شناختیِ تمام عیار نموده بود و جامعه ی هدف در این منازعه، مردمِ بی ثبات کوفه بودند که سابقه شان گواه این بود که هیچ گاه نتوانسته اند بر تصمیمات درست و تبعیت از امام جامعه، راسخ باشند. کوفه، ملعبه ی دست منافقینی بود مانند ولید بن عقبه و اشعث بن قیس که به خوبی توانسته بودند در عین حال که حافظ منافع معاویه در این شهرِ پر آشوب باشند، پایگاه اجتماعی در میان مردم ایجاد نموده و پرده ای بر فعالیتهای منافقانه شان بپوشانند. 🔴امام حسن مجتبی "علیه السلام" نظر به وجود این از هم گسستگی از سویی باید یاران خویش را که مشتاق جهاد با معاویه بودند اجابت می نمودند و از سویی دیگر استعداد و اشتیاق مسلمین در جنگ جمل و صفین رو به افول نهاده و التهاب بر فضای جامعه مستولی شده بود. سپاهی که پدر بزرگوارشان، امیرالمؤمنین "علیه السلام" در نخیله گرد آورده بودند پس از شهادت ایشان بنای ناسازگاری و عذر تراشی نهادند و متفرق شدند و هنگامی که پس از نهیب امام حسن مجتبی در پی عزیمت معاویه به موصل و استقرار او در روستای مسکن، اندک نفراتی به قصد جهاد و همراهیِ امام گرد هم می آیند، دستگاه شایعه پردازِ معاویه قوی تر از قبل وارد عمل می شود. و از سویی دیگر برق سکه های معاویه کارِ خودش را می کند. 🔴عبیدالله بن عباس، فرمانده سپاه و عمو زاده ی امام، مردی است که فرزندانش به دست معاویه کشته شده اند اما در پی پیغامی از معاویه، وظیفه مسلمانی و شرافت هاشمیِ خود را به باد می دهد. متن پیام این است: "اگر به جانب ما بیایی، یک میلیون درهم به تو می‌دهیم؛ نصف آن نقد و نصف دیگرش در کوفه". و عبیدالله بن عباس، سپاه را وامی گذارد و به سوی دشمن می رود. قیس بن سعد عباده می ماند و لشگری از هم گسسته که شایعه ی کشته شدن قیس توسط نیروهای نفوذی و سازمان یافته معاویه منتشر می گردد و قبل از اینکه صلحی منعقد شده باشد، اخبار کذب صلح امام را گسترش داده اند. 🔴آن قدر معاویه در این جنگِ شناختی می تازد که حتی یارانِ نزدیک امام سردرگم می شوند و غفلت زده و مستأصل، امام را مذل المؤمنین خطاب می کنند! هیهات از اجتهاد به رأیِ علما و فقها و امان از کم بصیرتیِ خواص و زنهار از قدرتِ اغواگریِ شیاطین جن و انس! و محصول همه ی اینها می شود صلحی تحمیلی و نوشیدن جام زهر برای امامی که باید میان بقاء امت مسلمین و استحاله و هدمِ کامل آن یکی را برگزیند و استراتژی صلح، کار آمدترین و مدبرانه ترین، راهبردی است که می تواند فرصتی فراهم آورد که دروغها و خدعه های سفیانیان و مروانیان رخ بنماید و مسلمانان به وفاق بر حق دست یابند و قیامِ بیدارگرِ عاشورا در سال ۶۱ هجری در کربلا بر پا گردد. 🗒️@HamQalam
⁉️چرا باید مذهب را خواستار باشیم؟! 🔸️مذهب، انسان را از اسارت به حریت و از حریت به عبودیت و از عبودیت به رسالت، به حرکت، به نور و عمل، می‌رساند و او را در هستی قانونمند، قانونمند می‌سازد و پیش می‌برد. 🔻کتاب روش نقد جلد اول، عین صاد 🔸️نیاز ما به مذهب، با شناخت عمیق از خودمان و هستی، معنا می‌یابد وگرنه برای انسانی که خودش را نمی‌شناسد، از ضعف و فقر و عجز و جهل خود غفلت می‌کند! برای انسانی که استعدادهایش را نمی‌بیند و اندازه‌ی آنها را نمی‌یابد، مذهب معنایی ندارد، چون این انسان، اسیری است در بند خود یا خلق یا دنیا که متاسفانه این انسان با نشناختن خود، اسارتش را نمی‌فهمد. این انسان، برای خود حرکتی در جهت بالا را هرگز نمی‌طلبد برای انسانی که هستی را بی‌شعور می‌داند، برای حرکت‌هایش، توجهی به قوانین هستی نخواهد کرد. بنابراین برای او مذهب، بی‌معناست!! مذهب ضرورتی ندارد بلکه بالاتر مذهب مخالف شادی و لذت و رفاه می‌شود. 🔸️درحالیکه مذهب آمده است او را از اسارت به حریت بعد عبودیت و بعد رسالت برساند. مذهب آمده، او را به حرکت دربیاورد. مذهب آمده که با وحی‌ش با احکام و کتابش، انسان را از قوانین هستی آگاه کند تا او با این قوانین درگیر نشود، تا او با این هستی باشعور، به سمت سعادت حرکت کند. براستی در حقِ کلمه‌ی مذهب، اجحاف کرده‌ایم، اجحافی با دایره‌هایی که بر دور این مفهوم کشیده‌ایم و با آن دایره‌ها و حدها متاسفانه، شناخت درخوری به مردمِ تشنه‌ی وحی نداده‌ایم. 🗒️@HamQalam
🔻«زیارت عاشورا» بیانگر تقابل مراحل کفر با مراتب حق است ▪️سلام ها و لعن های زیارت عاشورا در بردارنده درس ها و عبرت های فراوانی است. در ابتدای زیارت عاشورا با سلام دادن بر حسین بن علی، نسب او را به رخ عالم می کشیم و او را نوه پیامبر، فرزند حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کنیم. ▪️در ادامه علاوه بر ادای احترام به امام، به تبیین عقیده خویش می پردازیم عقیده ای که به ارتباط امام با حق طلبان ختم می شود. ▪️و به دنبال آن با مخاطب قرار دادن کسانی که پایه گذار ظلم و جور بودند دشمنان امام را مورد لعن قرار می دهیم. ▪️از مهمترین گروههایی که در این زیارت مورد لعن قرار می گیرند کسانی هستند که امام را از مقام امامت جدا کرده و نهایتا ایشان را به شهادت رساندند. آنچه در این بخش از زیارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان سلسله مراتب مقابله تمام کفر با تمام حق است؛ چه آنها که ظلم بر امام معصوم (علیه السلام) را روا داشتند و زمینه را برای فراهم شدن این وقایع فراهم کردند و چه آنها که سالها قبل در ماجرای سقیفه غصب خلافت و حکومت را رقم زدند. ▪️آری آن لعن و سلام ها گویی مبیّن تقابل مراحل کفر با مراتب حق است و نیز بازگو کننده استمرار لعن ها در طول زمانهای مختلف و تا روز قیامت…. ▪️زیارت عاشورا به وضوح نشان دهنده این امر است که دشمنان امام از هیچ تلاشی برای مقابله با ایشان فروگذار ننموده و از ابزارها و روش های مختلفی برای رسیدن به اهداف شوم خویش بهره بردند. گاهی امام و یارانش را تحت فشار اقتصادی قرار داده، گاهی روش مدیریتی امام را ناکارآمد جلوه می دادند، گاهی نیز با دشنام، توهین و دروغ بستن به امام به خیال خودشان جایگاه معنوی امام را تنزل می دادند و از همه اینها هدفی جز عزل امام از مقام حکومت و امامت نداشتند و نهایتا وقتی وجهه امام(ع) را در میان مردم از بین بردند به عنوان یک خارجی ایشان را به شهادت رساندند. ▪️شهادت ایشان اگرچه رسوائی سیاست اموی را تا روز قیامت رقم زد، اما همچنان ما را بیش از هزار سال است که از وجود ظاهری امام معصوم(عج) محروم نموده است. ▪️آنچه امروز در جامعه کنونی و در کشورهای مسلمان همچون فلسطین و غزه شاهد هستیم، پیش زمینه اش به کربلا و حتی قبل تر از آن به سقیفه باز می گردد. اینکه می گویند «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نمایانگر این است که اگر دیروز حضرت زینب(س) با صبر خویش و روشنگری اش مقابل تحریف عاشورا قد علم نمودند، امروز نیز که زنان و کودکان ملتهای مسلمان تحت ظلم در حال تجربه جنایت های زورگویان زمانند، بر ماست که زینب گونه به رسوای ظلم بپردازیم. ✍ 🗒️@HamQalam
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مرزبندی پیرو امام باید با اسلام سکولار و اسلام متحجر مرزبندی داشته باشد. اسلام ناب؛ متکی به کتاب و سنت است با فکر روشن و با آشنایی با زمان و مکان و نیازهای بالفعل انسان و جوامع بشری و با شناخت دشمن و با شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل شده در حوزه علمیه از طریق استنباط به دست می آید. 🗒️@HamQalam
مگر دیدن کوله‌پشتی‌ها پشت شیشه‌ی مغازه‌ها گریه دارد؟! 🗒️@HamQalam
رهبری؛ انتخاب و انتقاد ✍🏻طیبه زاهدی|پژوهشگر اخلاق 🔴حجه الاسلام هادی سروش در بیانی رعایت حقوق بشر در جامعه را شرط اسلامی بودن جامعه می‌دانند حقوقی چون حق حیات، حق انتخاب دین، حق داشتن یک زندگی آبرومندانه و حق انتخاب حکمران، استیضاح و انتقاد از حاکمیت‌؛ اما در مورد حق چهارم ایشان به دو نکته اشاره می کنند اول اینکه ایشان بنا به فرموده امام (ره) معتقدند که حکمرانی فقیه در صورت همراه نبودن جمهور مورد مناقشه و اشکال است و از سوی دیگر امکان انتقاد از حاکمیت‌ را حق مسلم مردم می دانند. 🔴اما در مورد همراهی و اقبال جمهور به ولایت فقیه باید عرض کنیم که تعیین‏ رهبر در کشور ما به‏ عهده‏ خبرگان‏ منتخب‏ مردم‏ است‏. خبرگان‏ رهبری‏ درباره‏ همه‏ فقها واجد شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصد و نهم‏ بررسی‏ و مشورت‏ می‏ کنند؛ هر گاه‏ یکی‏ از آنان‏ را اعلم‏ به‏ احکام‏ و موضوعات‏ فقهی‏ یا مسائل سیاسی‏ و اجتماعی‏ یا دارای‏ مقبولیت‏ عامه‏ یا واجد برجستگی‏ خاص‏ در یکی‏ از صفات‏ مذکور در اصل‏ یکصد و نهم‏ تشخیص‏ دهند او را به‏ رهبری‏ انتخاب‏ می‏ کنند و درغیر این‏ صورت‏ یکی‏ از آنان‏ را به‏ عنوان‏ رهبر انتخاب‏ و معرفی‏ می‏ نمایند. رهبر منتخب‏ خبرگان‏، ولایت‏ امر و همه‏ مسئولیت‏ های‏ ناشی‏ از آن‏ را بر عهده‏ خواهد داشت‏. رهبر در برابر قوانین‏ با سایر افراد کشور مساوی‏ است‏. ادامه👇👇👇