رهبری؛ انتخاب و انتقاد
✍🏻طیبه زاهدی|پژوهشگر اخلاق
🔴حجه الاسلام هادی سروش در بیانی رعایت حقوق بشر در جامعه را شرط اسلامی بودن جامعه میدانند حقوقی چون حق حیات، حق انتخاب دین، حق داشتن یک زندگی آبرومندانه و حق انتخاب حکمران، استیضاح و انتقاد از حاکمیت؛ اما در مورد حق چهارم ایشان به دو نکته اشاره می کنند اول اینکه ایشان بنا به فرموده امام (ره) معتقدند که حکمرانی فقیه در صورت همراه نبودن جمهور مورد مناقشه و اشکال است و از سوی دیگر امکان انتقاد از حاکمیت را حق مسلم مردم می دانند.
🔴اما در مورد همراهی و اقبال جمهور به ولایت فقیه باید عرض کنیم که تعیین رهبر در کشور ما به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقها واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می کنند؛ هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می کنند و درغیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می نمایند.
رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.
ادامه👇👇👇
🔴اما در مورد حق انتقاد و نظارت بر مقام رهبری باید بگوییم که مجلس خبرگان مطابق اصول ۱۱۱ و ۱۰۸ قانون اساسی، دارای وظایف و اختیارات مهمی است، مانند انتخاب رهبری، عزل و برکناری رهبری، نظارت بر رهبری و تدوین مقررات مربوطه. در میان این وظایف و اختیارات، نظارت بر رهبری اهمیتی ویژه دارد. این اهمیت بهخصوص زمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که هرچند عناصر نظارت درونی -مانند تقوی و عدالت- برای تصدی رهبری و نیز بقای منصب رهبری در اصول پنجم و یکصدونهم ذکر شده، ولی شاید این شبهه که این نظارت درونی کفایت نکرده و باید به صورت سیستمی نظارتهایی از بیرون هم بر رهبری اعمال گردد، نیز گاهی بیان شود.
🔴نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی با مکانیسمهای ذیل نظارت بر رهبری را تنظیم مینماید:
- لزوم وجود و بقای شرایط و اوصاف در رهبری طبق اصل ۱۰۹ (نظارت درونی)
بیان تساوی رهبری با مردم در برابر قانون در ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی
اطلاق امر به معروف و نهی از منکر و شمول آن به رهبری در اصل ۸ قانون اساسی
اصل تساوی همگان در برابر قانون (اصل ۲۰) و برخورداری یکسان همهی شهروندان بدون در نظر گرفتن امتیاز خاص (اصل ۱۹)
قراردادن ابزارهای نظارتی در اختیار شهروندان، مانند اصل آزادی مطبوعات و رسانههای گروهی (اصل ۲۴ و ۱۷۵) و آزادی احزاب و تشکیلات سیاسی (اصل ۲۶) و تجمعات و راهپیماییها (اصل ۲۷) در چهارچوبهای مقرر در قانون اساسی
قراردادن مجلس خبرگان به عنوان ناظر بر رهبری در دو بخش بقای شرایط و اوصاف و نیز عملکرد رهبری در اصل ۱۰۸ قانون اساسی.
🔴رهبری بزرگوار نیز خوددر یکی از بیاناتشان خود به این موضوع اشاره کرده اند. ایشان می فرمایند: " هیچکس فوق نظارت نیست. خودِ رهبری هم فوق نظارت نیست؛ چه برسد به دستگاههای مرتبط با رهبری. بنابراین همه باید نظارت شوند. نظارت بر کسانی که حکومت میکنند - چون حکومت بهطور طبیعی به معنای تجمّع قدرت و ثروت است؛ یعنی اموال بیتالمال و اقتدار اجتماعی و اقتدار سیاسی در دست بخشی از حکّام است - برای این که امانت بهخرج دهند و سوء استفاده نکنند و نفسشان طغیان نکند، یک کار لازم و واجب است و باید هم باشد. (۷۹/۱۲/۹)"
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیین رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با حضور شخصیتها، پژوهشگران تاریخ و کارشناسان حقوقی برگزار شد.
🎙مهدیه شادمانی
♦️افتخار داشتم تا به نمایندگی از ملت ایران این دادخواست را علیه آمریکا قرائت نمایم.
♦️کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بهعنوان یک نقطه عطف در تاریخ معاصر ایران شناخته میشود.
این کودتا با نامهای مختلفی همچون کودتای ۲۸ مرداد یا کودتای آمریکایی-انگلیسی معرفی و بهعنوان عملیاتی برنامهریزیشده برای سرنگونی دولت مصدق و بازگرداندن قدرت به شاه ارزیابی میشود. سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی نظیر سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) و ام آی۶ (سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا) نقش کلیدی در این کودتا ایفا کردند.
♦️برخی از اثرات این کودتا:
۱.ساقط نمودن دولت قانونی
۲.ایجاد اختناق داخلی و سرکوب مردم و انقلابیون
۳.چپاول منابع نفت ایران توسط کنسرسیومی متشکل از آمریکا و متحدان غربی او
۴.تحمیل قانون کاپیتولاسیون
۵.تحمیل دکترین ( نیکسون) و .....
♦️این دادخواست به استناد به قوانین حقوقی داخلی و نقض اصول و قواعد بین الملل ذیل است که برخی از این قوانین عبارتند از:
۱.قانون اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۴
۲.قانون مسئولیت مدنی مصوب ۱۳۰۷
۳.نقض قواعد مربوط به حقوق بشر
۴.نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها و ......
💢اولین دادگاه برابر با ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
🗒️@HamQalam
🔻چرا مردم به جای کمک به فقرا و یا کمک به هزینه ازدواج جوانان، برای زیارت اربعین و مناسک پیادهروی هزینه می کنند؟
✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت
🔴در نگاه اسلام انفاق و کمک به فقرا به عنوان حق اجتماعی مردم بسیار مورد سفارش قرار گرفته است تا جایی که انفاق های واجب و مستحبی چون زکات و خمس و صدقه در راستای همین هدف تعبیه شده است.
از دیگر سو حب اهل البیت علیهم السلام با انگیزه قرار گرفتن در مسیر ایشان و باهدف استکمال از جمله ویژگی های شیعیان است. شیعیان به واسطه عزاداری و ز یارت قبور مطهر ائمه معصومین علیهم السلام ارادت خویش را بیان نموده و از ز یارت به عنوان ابزاری برای تهذیب و تطهیر قلب بهره میبرند؛ در این بین زیارت اربعین به دلیل تأثیرات فراوان از اهمیت ویژه تری برخوردار است.
🔴امروزه دشمنان برای کم رنگ نمودن اعتقادات با ایجاد شبهاتی در صدد تضعیف این عقاید برمی آیند و در این مسیر یکی از شگردهای آنان این است که با تقابل و روبهروی هم قراردادن دو امر دینی و اعتقادی به بهانه دفاع از یکی، دیگری را زیر سؤال میبرند.
با توجه به آنچه گفته شد اصل این سؤال که بخواهیم زیارت اربعین را در مقابل کمک به فقرا قرار دهیم سؤال نادرستی است؛ چرا که هر یک از این امور در جایگاه خود الزام و ضروری و دارای اثرات متعدد است و نمیتوان بی دلیل یکی را فدای دیگری نمود.
🔴زیارت رفتن صرفا امر ظاهری و تشریفاتی نیست، اربعین نماد تمسک به عدالت خواهی است و عدالت به واسطه کمک به فقرا و نیازمندان محقق می شود؛ بنابراین اربعین نه تنها مانع کمک نیست که خود انگیزه ای برای یاریرسانی دیگران است. در حقیقت در دل همین امر مستحب امر الزامی چون کمک به فقرا نهفته است.
🔴نکته بعدی اینکه زیارت رفتن و توفیق یافتن بر اربعین در اکثر موارد مساوی است با رقیق شدن قلب انسان. وقتی انسان نسبت به اهل البیت علیهم السلام عشق می ورزد و در مسیر آنها قدم برمیدارد بُعد بینش و گرایش او تقویت می گردد. درواقع عواطف انسان به واسطه این عشق جهت می یابد. انسانی که برای امامش قدم در مسیر زیارت می گذارد قلبش پتانسیل مهربان تر شدن را پیدا میکند و همین ظرفیت روحی قدرت انفاق و بخشش را در وجود او گسترش می دهد. ترویج فرهنگ ایثار و گذشت از مهمترین کارکردهای زیارت اربعین است چرا که این مناسک به زائران یادآوری می کند که از منیت و خودخواهی بیرون آیند و قدم در مسیر دیگرخواهی یا
انفاق بگذارند.
#اربعین
🗒️@HamQalam
مجلس خبرگان، موهبتی الهی
💢 طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری بارها درباره اهمیت و جایگاه ویژه مجلس خبرگان سخن گفتند؛ وجود این مجلس را از ارکان نظام اسلامی خواندند( ۱۳۹۲/۱۲/۱۵) و آن را بالاترین سطح انتخاب( ۱۳۸۵/۰۹/۲۲) و پشتوانه عظیم نظام دانستند( ۱۳۸۵/۰۶/۰۹).
♨️ همچنین، گردهمایی و اجتماع علما و خبرگان دینی از سراسر کشور را به عنوان یکی از برکات وجود این مجلس معرفی کردند:
دربارهی هویّت این مجلس، بنده وقتی فکر میکنم، میبینم این یک موهبت الهی بود که خدای متعال به نظام جمهوری اسلامی عطا کرد؛ مجلس خبرگان یک موهبت است از طرف پروردگار، چیز عظیمی است. اگرچه این مجلس برای هدف خاصّی است که تصریح شده در قانون اساسی لکن با قطع نظر از آن هدف هم، این مجلس خیلی حادثهی بزرگی است؛ پدیدهای است. چرا؟
چون این یک مجموعهای است از علما و صاحبنظران و خبرگان دینی و علمی از سراسر کشور که هر سال -حالا دو مرتبه، اگر اقتضا کند بیشتر- بهمناسبت آن مسئولیّت، دُور یکدیگر جمع میشوند و ظرفیّت عظیمی را به وجود میآورند برای تبادل نظر، برای فکر کردن، برای هماهنگ شدن( ۱۳۹۵/۰۳/۰۶).
💢 ایشان در جایی دیگر، خبرگان رهبری را یکی از سرچشمههای نزول آرامش و انزال سکینه الهی دانستند:
اهمّیّت مجلس و اعضای مجلس بهنحوی است که انسان واقعاً احساس میکند که حضور شما در هرجایی انشاءالله مایهی برکت خواهد بود. مجلس خبرگان میتواند مظهر تام و تمام این انزال سکینهی الهی باشد؛ چون این انزال سکینهی الهی از نشانههای ایمان است: هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم؛(۱) این سکینهی الهی، مایهی ازدیاد ایمان و مایهی تقویت ایمان است. معنای سکینه هم آرامش در مقابل تلاطم است... مجلس خبرگان یکی از جاهایی است که میتواند منبع و منشأ یک چنین آرامشی باشد( ۱۳۹۴/۰۶/۱۲).
▫️به مناسبت نخستین جلسه مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۲ شمسی.
#تاریخ_روز
✍🏻#باسط
🗒️@HamQalam
هدایت شده از آنتی سکولار
قرابت فکری مجمع محققین با فرقه شیرازیها!
♨️ حزب سیاسی مجمع محققین و مدرسین که به دروغ، خود را به حوزه علمیه قم چسبانده است برای فوت پسر رئیس تشیع انگلیسی پیام تسلیت صادر کرد.
⭕️ در بخشی از این پیام آمدهاست: «این مصیبت را به آن مرجع عالیقدر! و دیگر وابستگان تسلیت میگوئیم»
♨️ موضوع مبدل سازی سید صادق به آیتاللهالعظمی در سال ۱۳۸۰ همراه با گسترش شدید فضای رسانهای و تغییرات اساسی در روند اطلاعرسانی و ارتباطات در ایران انجام گرفت.
🔴 برای فهم چرایی استفاده مجمع محققین از واژه مرجعیت برای شیرازی، کافیست به سابقه جریان شیرازی نگاه کنیم.
⭕️ فعالیتهای رسانهای سید صادق منحصر در تمرکز او بر موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت نیست و حضور فعال این شخص و جریان متبوعش در تعارض با نظام اسلامی، بهعنوان امالقری، بهگونهای ویژه قابلملاحظه است که مصداق آن را میتوان در نقش این فرقه و شبکههایش، طی وقایع #فتنهی ۱۳۸۸، بهروشنی پیگیری نمود.
♨️ درمجموع، فرقه شیرازی امروزه علاوه بر آنکه وهن شیعه، در منظر عموم انسانهای مسلمان و غیرمسلمان را فراهم میسازد، مواضع وحدتبخش امام امت در بیداری اسلامی را نیز هدف هجوم خود قرار داده است.
✍️مرتضی حسینی
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir