🔻تاریخ نگاری رویداد عاشورا (۱)
🔸️واقعه عاشورا یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین رویدادهای تاریخ اسلام است که شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش را در کربلا به تصویر میکشد. این واقعه در منابع تاریخی متعددی ذکر شده و کتابهای زیادی با عنوان "مقتل الحسین علیه السلام" نوشته شدهاند؛ اما نکته مهم در این زمینه، شیوه گزارشگری منابع مختلف از این واقعه است.
🔸️بر اساس مباحث فلسفه تاریخ، تاریخنگاری امری خودخواسته از طرف مورخ است. مورخان از میان گزارشهای مختلف، به سلیقه خود از منابع مختلف مواردی را انتخاب کرده و در نوشتههای خود نقل میکنند. به عبارت دیگر، مورخان آنچه را که خود صلاح میدانستند، در کتب تاریخی مینوشتند. معیار این صلاحیت تحت تأثیر عقاید مورخ، علایق شخصی، خواستههای وی، فضای سیاسی و اجتماعی دوران، ارزشهای حاکم بر جامعه و نظایر آن است.
🔸️در تاریخنگاری مسلمانان، نمونههای فراوانی را در منابع تاریخی میتوان یافت که مورخان، حوادث را نقل نکرده و خود نیز به این عدم نقل حادثه، تصریح کردهاند. نمونه مشهور در این زمینه، محمد بن جریر طبری، مورخ معروف، است. وی بارها در کتاب خود مینویسد که از ذکر برخی از حوادث خودداری ورزیده و یا نقل آن را خوش نداشته است. بهعنوان نمونه، در حوادث مربوط به اختلاف میان جناب ابوذر با عثمان، وی مینویسد که از ذکر آنها کراهت دارد. وی در جای دیگری از کتاب خود، گزارش نامهنگاریهای میان محمد بن ابیبکر و معاویه را خوش نداشته است. به نظر میرسد، طبری به دلیل اینکه به اعتقاد وی این دو حادثه با عدالت صحابه منافات داشته، آنها را در کتاب خویش نقل نکرده است. لذا عدم ذکر برخی از رویدادها، نوعی محافظهکاری مورخانه است.
🔸️لازم به ذکر است که این سخن به این معنا نیست که به گزارشهای تاریخی نمیتوان اعتماد کرد، بلکه به این معنا است که در بررسی حوادث تاریخی باید به تأثیر دیدگاههای مورخان در گزارش حوادث تاریخی توجه داشت. به ویژه در حوادثی که با مسائل اعتقادی ارتباط تنگاتنگ دارد، باید توجه داشت که مورخان چگونه به گزارشگری حوادث تاریخی پرداختهاند. رویداد عاشورا از جمله حوادثی است که افزون بر ارتباط با مباحث اعتقادی، احساسات را نیز درگیر کرده و تاریخنگاری آن خاص و مورد اهمیت است.
✍#نجمه_صالحی
🗒️@HamQalam
اقدام مهم و به موقع علمای انقلابی در حمایت گسترده از مرجعیت امام خمینی
🔴 دوم مرداد سال ۱۳۴۲ به جهت حرمتشکنیهای متعدد رژیم پهلوی نسبت به حضرت امام(ره)، تعدادی از اصناف، طلاب و بازاریها به علمای مطرح کشور نامه میفرستادند تا حمایت ایشان نسبت به امام راحل را پیگیری کرده و منتشر کنند.
🔴 این مکاتبهها سبب شد تا علمای برجستهای همچون، حضرت آیتالله میلانی(ره)، آیت الله مرعشی نجفی(ره) و دیگر از مراجع آن زمان، حمایت بیچون و چرای خود را از فقیه مجاهد و متقی، حضرت امام خمینی(قدس سره) اعلام دارند.
🔴 آیت الله مرعشی نجفی(ره) در پاسخی که به مکاتبهی تعدادی از طلاب میدهند میفرماید: ... و امید است خداوند متعال موجبات رفع نگرانیهای مسلمین و انجام منویات مقدسه روحانیت اسلام را فراهم نماید.
به راستی متن این پیام و نامههای دیگر چه مضامینی از دین را دنبال میکردند؟
🔴 در جواب باید گفت، انسجام میان فقیهان بزرگ آن زمان در حمایت از یک مرجع عالیقدر جهان تشیع و متن نامههایشان، نه فقط از باب حفظ حرمت شخصیت یک روحانی مشهور، بلکه در راستای حمایت از قیام دینمدارانه و جامعهسازانه امام خمینی(ره) برای برقراری اندیشهی توحیدی بود. اندیشهای که جز با تحقق یافتن حکومت دینی بر محور شریعت متقن اسلام، نمیتوانست در زیست هویتبخش انسانی مردم، میسر گردد.
🔻و اما امروز...
📌سیل عظیمی از تحریفها و اهانتها به سوی شخصیت حقیقی و حقوقی حضرت آیت الله العظمی خامنهای( مُدَّظِلُّه العالی) صورت میگیرد که دامنهی مخاطب آن جهانی است.
سوال اینجاست که آیا در عصر حاضر چنین درکی نسبت به جایگاه ولی فقیه وجود دارد تا دوباره چنین انسجامی برای دفاع از مرجعی عالیقدر توسط علمای ارزشمند حوزوی، صورت بگیرد؟!
▫️دوم مرداد ماه روز حمایت علمای طراز حوزهی علمیه از مرجعیت امام خمینی(ره) است
🗒️@HamQalam
🔻پنج هدیه رهبرانقلاب به دولت پزشکیان
1️⃣طرح این ایده که باور به موفقیت دولت چهاردهم موفقیت همه است، فراتر از تعارفهای سیاسی معمولی بود. مسعود پزشکیان و تیم او که این روزها درگیر انتخاب اعضای کابینه هستند خوب میدانند آنچه رهبری در این خصوص گفتند در بخشهای مهم و اثرگذار حاکمیت تبدیل به یک گفتمان عمومی میشود و راه را برای همکاری همهجانبه با دولت تازهنفس باز میکند. آنچه در این خصوص گفته شده بیش از یک خوشامدگویی، بلکه یک دغدغه گفتمانی است که کمک بزرگی به دولت جدید خواهد بود.
2️⃣مشی عمومی رهبری در آغاز شکلگیری همه دولتها همین مسیر حمایت و مراقبت بوده است، اما این مشی برای دولت جدید آوردههای بهخصوصی هم خواهد داشت. دولت پزشکیان در شرایطی شکل میگیرد که اولا کمتر از 30 درصد واجدان شرایط به آن رای دادهاند، ثانیا رقیب گفتمانیای دارد که فقط کمی از او کمتر رای آورده است. در چنین شرایطی اگر حمایت ویژه از دولت نشود ممکن است از زاویه پایگاه اجتماعی به مشکل بخورد. سخنان حمایتی رهبری، هم نقطه اطمینانی برای پایگاه رای خود آقای پزشکیان به حساب میآید، هم حکم تنظیمکننده رفتار رقیب 14 میلیونی را دارد. که این دومی حتما برای دولت مهمتر است.
3️⃣رهبر انقلاب در این سخنرانی تلویحا ساخت نویی برای فضای سیاسی کشور تبیین کردند. از یکسو میدان نقد تند و غیرملی را که میتوانست میدان مین دولت پزشکیان باشد از رادیکالهای رقیب دولت خالی کردند و از سوی دیگر با شاخصهایی که برای کابینه دولت معرفی کردند، فرصت عبور دولت از تندروهای اصلاحطلب را فراهم کردند. انزوای رادیکالیسم، کلید فهم این ساخت نوی سیاسی است. دولت جدید میتواند با نگاه عقلانیت انقلابی با سپری که در مقابل رادیکالهای دوسو در دست دارد، پروژههای ملی مهمی را پیش ببرد.
4️⃣آیا آیتالله خامنهای راه نقد و نظارت بر دولت پزشکیان را بست؟ عمیقا خیر. آنچه رخ داد شامل چهارچوبسازی و ریلگذاری برای نظارت دلسوزانه و نقد مشفقانه هم بود. این روند از خود جلسه یکشنبه شروع شد. معرفی شاخصهای عمومی مهمی چون انقلابی و متدین بودن، کارآمد بودن و نگاه ملی داشتن برای انتخاب کابینه به مثابه در اختیار قرار دادن یک عینک به منتقدان برای ارزیابی دولت جدید بود. اشتباه نکنید، این به معنای متوقع بودن از دولت برای استفاده از رقبای سیاسی در کابینه نیست، بلکه این شاخصها امکان نظارت بر اعضای کابینه از همان جناح جناب پزشکیان را فراهم کرد. از سوی دیگر چهارچوبمند کردن این امکان را هم در اختیار دولت قرار میدهد که از منتقدانی غیررادیکال بهرهمند باشد. امکانی که دولتهای قبل کمتر از آن برخوردار بودند. رهبر انقلاب در همین جلسه هم از اصولی که به آن باور داشتند کوتاه نیامدند. حمایت مجدد از قانون اقدام راهبردی مجلس درحالیکه رئیسجمهور اسبق و مشاور اصلی آقای پزشکیان با آن مخالفت کردهاند، یک مثال مهم است که نشان میدهد در حمایت از دولت پزشکیان قرار نیست ذرهای از مسیر درست عدول کرد.
5️⃣سخنان رهبری، هم در نقد رادیکالها هم در تبیین شاخص برای اعضای کابینه این فرصت مهم را برای جناب پزشکیان فراهم آورده است تا با خیال راحت از سد تندروهای حزبی اصلاحطلب و سهمخواهان راحت شود. اظهارات افرادی مانند محمد فاضلی، آذریجهرمی، بهزاد نبوی و... نشان میدهد فضای سنگین سهمخواهی و رانتجویی در اطراف رئیسجمهور منتخب وجود دارد. هدیه ویژه رهبری به پزشکیان، تکیهگاهی برای مقابله با همین فرصتطلبان و شکارچیان شنبه است.
🗒️@HamQalam
🔻تاریخنگاری رویداد عاشورا (۲)
🔴عمده منابع گزارش واقعۀ عاشورا و به عبارتی تاریخنگاری این رویداد مهم را میتوان در سه گونه تقسیمبندی کرد.
گونه اول، گزارشهای افرادی است که بهعنوان مورخ لشکر عمر بن سعد، در روز عاشورا حضور داشته و حوادث را گزارش کردهاند.
گونه دوم، بازماندگان از لشکر امام حسین علیه السلام هستند که در روز عاشورا زخمی شده و پس از عاشورا، به بازگویی حوادث این روز پرداختهاند.
گونه سوم، روایات و احادیثی است که از ائمه علیهم السلام نقل شده است.
🔴گروه اول، مورخانی بودند که بهعنوان گزارشگران لشکر عمر بن سعد در کربلا حاضر شده بودند. آنان در واقع به هدف گزارش پیروزیهای لشکر عمر بن سعد در کربلا حاضر شده بودند و بسیاری از این گزارشها بود که در کتابهای تاریخی بعدی به ویژه منابع تاریخی اهل سنت بهعنوان گزارش واقعۀ عاشورا در کتب ثبت شدهاند. این نویسندگان عموما از بسیاری از جزئیات لشکر امام حسین علیه السلام و همچنین سخنان اصحاب الحسین علیه السلام با ایشان و یا با یکدیگر، اطلاع نداشته و یا نقل آنها را خوش نداشتند.
🔴گزارشهای گروه دوم که به صورت محدود در کتابهای تاریخی بعدی، نقل شدهاند، برای بررسی حوادث روز عاشورا از دید لشکریان امام حسین علیه السلام، بسیار قابل استفادهتر هستند.
🔴گزارشهای گروه سوم که اکثرا در منابع حدیثی شیعه نقل شدهاند، بسیار قابل اعتمادتر از سایر گزارشها هستند. چرا که عموماً از منبع وحی و علم الهی اهلبیت علیهم السلام گرفته شدهاند. بسیاری از جزئیات شهادت امام حسین علیه السلام، به ویژه میزان خشونت و توحش لشکریان عمر بن سعد در این منابع نقل شده است.
✍#نجمه_صالحی
🗒️@HamQalam
🔻مناسک اسلامی با تحلیل جامعه شناختی صرف ابتر است
✍🏻دکتر آزاده ابراهیمی فخاری| پژوهشگر
🔴مقاله "نگاهی متفاوت به عزاداری دختران بیحجاب زنجیرزن؛ فرصتی در دل یک تهدید" توسط کاظم راغبی، به بررسی حضور دختران بدون حجاب در مراسم عزاداری محرم میپردازد و آن را از منظری جامعهشناسانه تحلیل میکند.
🔴نکات اصلی مقاله را می¬توان در موارد ذیل احصاء نمود:
• مردمی بودن: مناسک محرم، برخلاف سایر مناسک مذهبی، ماهیتی مردمی دارد و توسط روحانیت به طور کامل کنترل نمیشود. این امر زمینهای را برای نوآوری و انطباق این مناسک با بافتهای مختلف اجتماعی و فرهنگی فراهم میکند.
• اعتراض و گفتمانسازی: ایشان با استناد به نظرات جامعهشناسانی چون گرد باومن، حضور دختران بیحجاب را نوعی "شورش مردمی" علیه گفتمان رسمی دین و روحانیت میداند. این حضور، شکافهای موجود در جامعه دینی را آشکار میکند و به دنبال بازتعریف هویتهای جمعی است.
• معنابخشی و کسب هویت: نویسنده معتقد است که این دختران از طریق حضور در مراسم عزاداری، به دنبال معنابخشی دینی به زندگی خود و کسب هویتی دینی هستند.
• فرصت و تهدید: وی این پدیده را در عین حال که تهدیدی برای انحراف از گفتمان رسمی دین میداند، فرصتی برای شنیدن صدای بخشهایی از جامعه میداند که در تعاریف رسمی دین جایی ندارند.
🔴در پاسخ باید گفت:
ادعای ماهیت مردمی داشتن و عدم کنترل روحانیت براین مناسک در فضایی از سوی نویسنده محترم عنوان می¬گردد که فقهای محترم اصول "فقه عزاداری" را با تاکید بر پیام اصلی عاشورا و ضرورت ترویج معارف دینی در عزاداری پایهریزی کردهاند و به این مسئله اهتمام دارند که برخی از اعمال غلط و انحرافی، میتوانند این هدف را تحتالشعاع قرار دهند. آیا بی¬حجابی به عنوان نفی یک ضروری دین از جمله این اعمال غلط و انحرافی محسوب نمی¬شود؟
روحانیون به عنوان متخصصان دین، وظیفهی تبیین و ترویج آموزههای دینی در میان مردم را بر عهده دارند. آنها از طریق وعظ، تدریس، تألیف کتاب و سایر روشها به مخاطبان خود کمک میکنند تا دین را درک کنند و به آن عمل کنند. روحانیون به عنوان راهنمایان معنوی، به مردم در مواجهه با چالشهای زندگی، یافتن آرامش و معنا، و ارتقای ایمان و تقوای آنها یاری میرسانند. آنها همچنین در برگزاری مراسم مذهبی، انجام فرایض دینی و پاسخ به سوالات و شبهات دینی مردم نقش دارند. با این وجود آیا شورش مردمی علیه اسلام همراه روحانیت همان تهی سازی اسلام از غنای در محتوای هدایتی نیست؟
🔴به عقیدة برخی ازجامعهشناسان، برای فهم جامعهشناسی یک دین، شعایر و آداب از اهمیت بسیاری برخوردارند. از طرفی دیگرباید گفت، شکی نیست که حجاب به عنوان ضروری دین، نشانهای از دینداری و تعلق به مذهب اسلام شناخته میشود. زنان مسلمان با رعایت حجاب، هویت دینی خود را به دیگران نشان میدهند و این امر میتواند در تقویت ایمان و تعهدات مذهبی آنها موثر باشد.با این وجود آیا می¬توان گفت که عده¬ای با زیر پا گذاشتن ضروری و نماد دین، به دنبال معنابخشی دینی به زندگی خود و کسب هویتی دینی هستند؟
🔴 تبدیل تهدید به فرصت، استراتژی و
مهارتی ارزشمند است که میتواند در تمامی ابعاد زندگی، یاریگر انسان و جامعه باشد. اما نحوه به کارگیری این روش در ایجاد تحول در عامل تهدیدگر و تبدیل آن به فرصتی مغتنم بدون باقی ماندن اثرات مخرب تهدید، بررسی همه جوانب امر را میطلبد.
📌تنها از دریچه دید دانشمندان جامعه شناسی و با صرف نظر از ایدیولوژی اسلامی، نمیتوان امور دینی و مناسک غنی مذهبی را تحلیل نمود.
https://rahamedia.net/?p=4029
🗒️@HamQalam
معنویت خواهی و جریان های انحرافی
✍️دکتر مهدیه شادمانی
⛔️دهه ۸۰ به اصرار یکی از نزدیکان به یکی از جلسات کاظمینی بروجردی رفتم. همان یک جلسه و طرح مباحثی که داشت متوجه خط انحراف وی شدم. اما متاسفانه این شیاد چنان مثل یک رهبر معنوی در جذب افراد و ساخت اعتماد نقش بازی کرده بود که تلاشم برای متقاعد نمودن دوستان به نتیجه نرسید. و سالها بعد تازه مسئولین متوجه این جریان انحرافی شده و حسین کاظمینی بروجردی را به اتهام فریب افکار عمومی، انجام اقدامات آشوبگرانه و ارتباطات با بیگانگان به ۱۱ سال زندان محکوم نمودند.
💢اما چه عواملی سبب پیدایش و استمرار این جریان های انحرافی و عدم رویارویی متولیان اصلی می شود:
علل پیدایش: بازار گرم تقاضای معنویت جویی و ناآگاهی توده مردم از یک سو و زیاده خواهی برخی افراد که سبب جریان سازی انحرافی از دین و حتی وصول امکانات مادی نیز میگردد از جمله عوامل اصلی پیدایش است.
کاظمینی بروجردی در اعترافاتش، یکی از اهداف مهم خود را در ساخت فرقه، کسب ثروت ذکر کرده بود!
و متاسفانه این افراد شیاد از جهالت شاگرد سوء استفاده کرده و فقط با تکیه بر لفاظی و سخن وری نه علم و دانش، برای جذب اقدام می کنند.
✅️ اما علت عدم مواجهه سریع و صریح مسئولان با چنین جریان های انحرافی، ساده سازی از خطر امنیتی می باشد و تهدید را فقط در خارج از کشور و اپوزسیون تعریف میکنند!
در صورتی که عدم توجه به این جریان های انحرافی سبب شبکه سازی قوی و تسلط بر افکار مریدان شده و قطعا مواجهه دستگاههای امنیتی را سخت تر می کند. به صورتی که به میزانی شاگردان و هواداران در گرداب اباحه گری می روند که از پیروی مراجع تقلید و توجه به نظرات علما و دانشمندان دین نیز سرباز می زنند!
از دیگر پیامدهای این جریان های انحرافی، پدید آوردن تزلزل در باورهای دینی و مذهبی افراد است که این خود گناه بزرگ و نابخشودنی است که مصداق تام "یا یَصُدّونَ عَن السَبیل للهِ" می باشد.
افشاگری، ایجاد حساسیت و رویارویی امنیتی از راهکارهای عملی مواجهه با این فرقه و جریان های انحرافی است که حتی در ظاهر و در سایه دفاع از رهبری معظم و نظام اسلامی به دنبال حاشیه امن در برابر نیروهای امنیتی نیز هستند.
📌به واقع امروز چند کاظمینی بروجردی با سوء استفاده از نیاز معنویت جویی مردم و غفلت مسئولان در پی ایجاد دام و انحراف برای جامعه به ویژه جوانان می باشد؟!
🗒️@HamQalam
🔻وظیفه حوزه انقلابی و شیعه دفاع از تمامیت دین است
🎙آیت الله حسینی بوشهری
🔴جامعه دینی، جامعه ای است که دارای فرهنگ، مکتب روشن، فکر، فقه، اخلاق و عرفان است همچنین در بٌعد سیاسی نیز جامعه دینی تلاش کرده است که در جبهه دشمن دچار استحاله نشود؛ فتوای میرزای شیرازی کاملا مشخص میکند که ما مرزبان هستیم.
🔴در درگیری مستمر با دشمنان اسلام، مرزبانی از دین یکی دیگر از اقدامات فقهای شیعه در طول تاریخ است؛ گاهی لازم بوده، فقیهی لباس اجتهاد را از تن در بیاورد و لباس مبارزه بپوشد مانند آیت الله حیکم که در عراق در مقابل انگلیسی ها لباس رزم پوشیدند و به مرزبانی از دین در لباس رزم پرداختند.
🔴حوزه انقلابی و شیعه همیشه در همه میدان حضور داشته و دچار خواب غفلت نشده است، در طول تاریخ فقها در عرصه مرزبانی از دین دچار غفلت نشدند.
📌مطالعه کامل گزارش خبری
🗒️@HamQalam
🔻وظیفه اساتید و طلاب بسیجی
🎙آیت الله علم الهدی
🔴ما اساتید و طلاب بسیجی باید روزانه به ادوات مبارزه روز مجهز شویم و با جریانات فکری و اعتقادی مقابله کنیم نه اینکه به دلیل سختی کار مبارزه، به سمت سازش با جریانات زاویه دار برویم.
🔴طلبه و روحانی باید به فکر نوکری و خدمت به امام زمان باشد نه چیز دیگر، روحانیون و طلاب باید دائما برای خود تعیین تکلیف کنند و به محیط پیرامونی و تأثیرگذاری خود فکر کنند، وظیفه طلبه این است که با هر جریان فکری و اعتقادی مبارزه کند نه اینکه خودش را به جریانات حکومتی نزدیک کند و همراه آنان شود و همه مخلوقات را از خود راضی کند.
🔴طلبه غیر از نوکری و خدمت به چیز دیگری نباید فکر کند، اگر چنین شد خدا همه منافع دنیوی را برای او مهیا میکند به همین دلیل نیاز به هیچ کسی ندارد و فقط باید به فکر لبخند رضایت حضرت ولی عصر(عج) باشد.
📌جهت مطالعه کامل گزارش خبری
🗒️@HamQalam
🔻نماز جمعه نیازمند بروزرسانی
✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت
🔴 نماز جمعه یکی از مهمترین مؤلفههای دینداریست، نمازجمعه نه صرفاً یک رفتار عبادی بلکه کنشی اجتماعی، سیاسی و فرهنگیست و نهتنها منجر به ایجاد وحدت میان مردم ما بلکه عامل اتحاد بین تمام مسلمانان جهان است؛ بهگونهای که در سایهٔ این اتحاد مسلمانان قادرند در مقابل دشمنان صفآرایی نمایند.
آنچه در سالهای اخیر با آن مواجهیم اقبال کمرنگ مردم نسبت به انجام این فرضیهٔ الهیست. اینکه چرا زنان و مردان مسلمان نسبت به این عمل عبادی علاقهٔ کمتری نشان میدهند دلایل متعددی دارد که برخی به عملکرد مسئولین و متولیان امر نمازجمعه مربوط میشود و برخی دیگر به کوتاهی و قصور مردم.
🔴در ادامه به برخی از مهمترین دلایل این عدم اقبال اشاره میکنیم؛
1.ضعف در تبیین
ضعف آگاهی مردم نسبت به اثرگذاری عمیق این عمل منجر شده تا نسبت به انجام آن اهتمامی نداشته باشند.
۲- ائمه جمعه
کیفیت سخنرانی و گزینش محتوای مناسب و همسو با نیاز مردم از مهمترین مؤلفههای جذب مخاطب است که باید توسط ائمه جمعه جدی گرفته شود.
۳- ضعف تبلیغ
یکی از ظلمهایی که در سالها اخیر به نمازجمعه شده ضعف تبلیغات است گواینکه تشویق برای شرکت در این فرضیهٔ الهی در دنیای مجازی جایی ندارد
۴- ضعف الگو
متأسفانه شخصیتهای علمی و فرهنگی و هنری در جامعه ما که بهعنوان الگوی جوانان در اجتماع مورد پذیرش قرار گرفتهاند اهتمامی بر شرکت در نمازجمعه ندارند.
و..
🔻جهت مطالعه کامل این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمائید.
https://rahamedia.net/?p=4037
🗒️@HamQalam
هدایت شده از رحا مدیا
🔹اهمیت نماز جمعه در بیان مرحوم آیت الله طالقانی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔻خداوند مرگتان دهد
امام خمينی(ره) میفرماید؛
🔴من عقیدهام است، بهترین دعا برای امثال رئیس جمهور آمریکا و نوکرهای او این است که خدا مرگشان بدهد، این دعا برای آنهاست.
اگر میخواهید نفرین کنید بگویید خدا حفظشان کند؛ برای اینکه هر روز که بر امثال اینها میگذرد جهنمشان بدتر میشود.
جهنم مراتبش مثل خود مراتب انسان لایتناهاست.
هر روزی که بر اهل معصیت بگذرد، جهنمشان بدتر و داغ تر می شود.
پس دعای برای اینها اگر بخواهید بکنید این است که خداوند اینها را مرگ بدهد تا اینکه این جهنم به آن سختی نباشد برایشان.
▫️جدال دو اسلام، گزیده جلد بیست و یکم صحیفه امام ره،صفحه ۷۵
#غزه
🗒️@HamQalam
🔻مقهور هالیود سازان...
🔴امروز ایستادن بر سر اصول و مبانی هزینه دارد. در تقابل با هجمه به حد و حدود مرزهای ایدئولوژیک، راهبرد جبههی حق برای ترغیب به مقابله و دفاع از سرحداتِ مبانی، طرح مولفه «جهاد» است.
جهاد اقتصادی، جهاد نظامی، جهاد تبیین، جهاد سازندگی...
🔴از پائیز هزار چهار صد و یک، با هجمه امپراطوری رسانهها، یک هالیوود سازی عجیب جهت بزرگ نمایی اجرای قانون عفاف و حجاب شکل گرفت که؛ آی دنیا چرا نشستید، ببینید در ایران میخواهند قانون حجاب را اجرایی کنند.
همان زمان عدهای دولت مظلوم شهید رئیسی عزیز را مورد هجمه قرار دادند که بیخیال اقتصاد و رونق تولید، بزن به دل جمع بیحجابی و آنها را بنیان کن... که خوراک رسانههای اصلاحطلب هم در کف خیابان، از اغتشاشات فراهم میشد، با رگبار تیتر و تحلیل و تخریب و تحریف که؛ چرا برخورد خشن، چرا الزام، چرا نشنیدن سخن مخالف، چرا خالص سازی و...
🔴حال که حجاب یک جهاد شده و سیاست پشت پرده معاند عیان شده، برخی مدعیان همه چیز دان، در باب همایش عفاف و حجاب در استادیوم ازادی شروع به نوشتن کردند که:
_این چه کار فرهنگی سبکی بود!
_چرا تو گرما؟!
_چرا تکراری؟!
_چرا الان؟!
_چرا پیوست نداره؟!
_چرا این و آن را دعوت نکردید؟!
و چراهای دیگر...
🔴جا داره چند نکته از این آقایون پرسیده شود:
آیا شما به جهاد بودن دفاع از عفاف و حجاب اعتقاد دارید؟!
آیا وقتی اغتشاشگران از روایت دروغ فوت یک خانم چنان سناریوی هالیودی ساختند و کشور را به مدت شش ماه از اول شخص کشور تا سایر مردم را درگیر کرده بودند، الان شما نمی.توانی با ادبیات تولیدی از این امر جهادی، تبیینی، روشنگرانه، فعال و با شور و نشاط روایتی در خور شأن بسازید؟!
🔴کافی بود موضوع این برنامه و جمع را میدادند دست سروش محلاتی از نهج البلاغه و روایات چنان این کار را دینیسازیون میکرد بیا و ببین.
این تجمع را میدادی به فاضل میبدی چنان هجمهای علیه نهادها و مراکز خاص میساخت.
میدادی دست برهانی برایش ماده و تبصره حقوقی میچید.
دست هر کدام از اصلاح طلبها که میدادی از زاویه دید خودش، مثل آن حادثه در۴۰۱، کنشگری و تولید چنین ادبیاتی میکرد:
اینها دختران ما هستند/ این تجمع فعالانه بود/ صدای دختران را بشنوید/ رشد و ارشاد دهه هشتادیها/ حقوق زنان/ آزادی زن ایرانی/ فرهنگ و تمدن غنی/ دنیا و حقوق بشر باید ببیند و....
📌اما از انجا که جریان خودی دارای اجتهاد و صاحب نظریه خودفهمی است، کار فعالانه یک گروه که به خط زده و از اصول و مبانی بدون حاشیه دفاع کرده را رها کرده و مقهور روایتهای ساختگی اینستاگرامی شده است.
✍🏻#پورمهدی
🗒️@HamQalam
🔻عالم مبارز، محمدتقی بهلول
💢 مجاهد ساعی، محمدتقی بهلول، معروف به بهبول گنابادی از صفشکنان و دلیرانِ مبارزه با حکومت های سلطنتی ایران و افغانستان بود. او در مسیر مجاهدتهای خود، از حبس و تبعید ابایی نداشت و هربار بعد از اتمام دورهی محکومیتش، مبارزات ضد سلطنتی خود را از سر میگرفت. در دورانی که بسیاری از مردم در فقر فرهنگی و بیخبری از احوالات سیاسی جامعه به سر میبردند، او نه تنها مردم کشور خود را در جهاد تبیینش، مخاطب قرار میداد بلکه در ممالک اطراف نیز، دست از جهاد خود نکشید. در بیان اقدامات سیاسی این عالم سلحشور میتوان اجمالا از موارد زیر یادکرد:
۱. سخنرانی علیه رضاشاه و پسرش در مساجد شهرهای مختلف ایران و عراق
۲. مخالفت با قوانین ضد دینی حکومت از جمله آزادی فروش شراب و قمار و ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکرِ روحانیون
۳. فعالیت علیه سلطنت در ۳۱ سال تبعید و زندانی در افغانستان و تحریک افسران پلیس آنجا برای براندازی سلطنت افغانستان
۴. همکاری با رادیوی دولتی مصر و عراق علیه شاه ایران، پس از آزادی از زندان افغانستان
۵. رفتن به مسجد گوهرشاد و تحریک مردم علیه رضاشاه برای بازگرداندن سید حسین قمی( طلبه محصورِ معترض به تغییر لباس و اجباری شدن کلاه شاپو)
▫️به مناسبت سالروز درگذشت شیخ محمد تقی بهلول
🗒️@HamQalam
هدایت شده از آنتی سکولار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسانی استثنائی!
🔻زهد و وارستگی او، تحّرک و تلاش بیوقفهی پیکر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظهی بینظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانهی او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجستهی او، از این مؤمنِ صادق، انسانی استثنائی ساخته بود.
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
🔻دفاع آذر منصوری از دختران مکشفه در دسته عزاداری حسینی
🔴در روز عاشورا دخترانی مکشفه( بدون روسری) در دسته عزاداری مشغول زنجیرزنی هستند. فیلم آن به سرعت در فضای مجازی منتشر میشود که واکنش و اظهار تاسف مومنین را بر میانگیزد.
ساعاتی بعد خبر احضار این دختران و مسئول هیأت مربوطه فضای مجازی را در می نوردد و دیگرانی را به واکنش وا میدارد.
ازجمله کسانی که به این واکنش قانونی و شرعی، عکس العمل نشان می دهد خانم آذر منصوری از فعالین اصلاح طلب است. ایشان از علت این برخورد می پرسد و این اعتراض را بدون مبنا میخواند. سوال ایشان دقیقا این است که: " بر چه مبنایی رفتار آنها را ناهنجار می خوانید؟"
🔴 پاسخ ایشان کاملا مشخص است ونیازی به تبیین ندارد، چرا که اگر ایشان حداقل قرآن را با ترجمه آن تلاوت کرده باشند و حتی نه تدبر، به آیات حجاب و لزوم رعایت آن پی برده بودند. اگر قانون اساسی جمهوری اسلامی را دیده باشند، حتما به اصل قانون اساسی توجه کرده اند که رعایت حجاب اسلامی یک اقدام شرعی قانونی و مدنی به شمار می آید و عدم رعایت آن طبق ماده۶۳۸و۶۳۹ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) درپی دارنده مجازات و جریمه برای کشف کنندگان حجاب و مشوقان به این امروتوابع آن خواهد بود. بنابراین اقدام مورد سوال ایشان، کاملا حرکتی در مقابل قانون شکنی وناهنجاری مدنی بوده است.
🔻اما چند سؤال ازخانم آذر منصوری:
🔴۱) میزان سواد و تشخیص علمی شما در امور
فقهی چقدر است؟
برچه مبنایی در دو کلیپی که ازشما پخش شده اقدام به نگهداری سگ کردهاید و به نوعی آنرا ترویج نمودهاید؟
در این حرکت شما دوحالت متصور است. شما کمترین اطلاعی از احکام نماز ندارید یا سخن ازبدعتی معنادار در میان است که در حال نماز خواندن، سگ از سر و روی شما بالا می رود و درموردی سجده رفتن شما را به تاخیر می اندازد !!
لطفا بفرمایید برچه مبنا وبراساس کدام فتوی اینگونه نماز میخوانید؟
🔴۲) شما که به مبنایی بودن تاکید دارید لطفا مبنای گفتار و اقدامات دوستانتان را هم جویا شوید که هم اکنون در شورای سقیفهی ظریف حضور دارند؟
•لطفا از شهیندخت مولاوردی سوال کنید که ایده فروش نوزاد و همجنسگرایی را با چه مبنایی مطرح کرد؟
•چرا تن فروشی را به رسمیت شناخت و برای این کار کارت شغلی تعریف کرد و خواستار تاسیس سرای روسپیها شد؟
•و از اقای ظریف بپرسید مبنای ایشان برای عضویت افراد معلوم الحالی مثل مولاوردی در شورای راهبردی اش چیست!؟
✍#زینبسیدمیرزایی
🗒️@HamQalam
⁉️چرایی "تنفیذ" در ایران
🔴تنفیذ در لغت چندین معنی دارد؛ ازجمله اجرا کردن، نفوذ دادن، اعتبار دادن و مشروعیت بخشیدن. قوه مجریه به زبان عربی السلطه التنفیذیه است که سلطه یعنی قوه و تنفیذیه یعنی اجرایی. وقتی گفته میشود مقامی یک مقام دیگر را تنفیذ میکند، یعنی به او مشروعیت، اعتبار و اجازه انجام کار را میدهد و نزدیک ترین معنی، اجازه انجام کار است و طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی از جمله اختیارات مقام رهبری، تنفیذ حکم ریاست جمهوری است؛ یعنی به او اجازه اجرای مسئولیتش را میدهد.
🔴در نظام مردمسالاری دینی، دو پایه برای مشروعیت نظام سیاسی پیشبینی شده یکی پایه مردمی و دیگری پایه الهی؛ که پایه مردمی از طریق انتخاب مردم و رأی آنان به رئیسجمهوری تأمین میشود؛ اما پایه الهیاش از طریق تنفیذ رهبری نسبت به انتخاب مردم، احراز میشود؛ یعنی پایه مشروعیت الهی در اینجا تنفیذ است و رئیسجمهوری با تنفیذ، دارای مشروعیت الهی- مردمی میشود.
🔴به عبارت دیگر، انتخابات و کسب اکثریت مطلق یا نسبی آرا روندی حقوقی و قانونی است که مطابق قانون اساسی در مسیر دموکراتیک انجام شده و مقبولیت رئیسجمهور را تأیید میکند. لکن مشروعیت شرعی در راستای حقوق مالکانه مالک هستی از جانب ولی امر مسلمین، به وسیله حکم تنفیذ صورت میگیرد تا اقدامات، تصمیمات و تصرفات مالی رئیسجمهور علاوه بر وجاهت قانونی مشروعیت شرعی نیز پیدا کند.
از طرفی تنفیذ علاوه بر مشروعیت، رئیس جمهور پس از اینکه تنفیذ شد، نسبتبه رهبری هم پاسخگو میشود و باید انتظاراتی را که رهبری در چارچوب قانون اساسی از رئیسجمهور دارد برآورده سازد.
🔴بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی مصوب سال ۱۳۶۸، رئیسجمهور بعد از مقام رهبری، دومین مقام رسمی کشور و اولین مقام اجرایی کشور است.
🗒️@HamQalam