این شبها چه بخواهیم؟
حضرت علی(علیهالسلام) در روایتی میفرمایند:
«هرکس ما را با قلبش دوست بدارد و با زبانش یاری کند و در کنار ما با دشمنانمان بجنگد، در بهشت در درجۀ ماست. کسی که ما را دوست بدارد و با زبانش یاری کند، اما با دشمنانمان نجنگد، درجهاش پایینتر است. کسی هم که ما را دوست بدارد، اما نه با زبان و نه با دستش یاریمان نکند، در بهشت است.» (خصال شیخصدوق، ج2، ص629)
این یعنی همین که او را دوست داریم، هیچ کاری هم نکنیم، برات #بهشت برایمان صادر شده است. پس دیگر چه میخواهیم؟ حتی اگر در پی #هدایت و سعادت شخصی خود هستیم، نگران نباشیم و این شبها دغدغهاش را نداشته باشیم.
اما به این بیندیشیم که بهشت بی او چه حُسنی دارد؟ اصلاً کجا بهشت است، جایی که او نباشد؟ اگر او را میخواهیم، پس خودش را بخواهیم و دغدغۀ خودش را داشته باشیم. اما نه برای خودمان؛ برای خودش و برای تمام هستی.
این شبها #لباس_خودبینی و خودخواهی را حتی در امور معنوی از جان خود خلع کنیم و عاری از تمام رنگها و پیرایهها، هدایت را برای همه بخواهیم: "اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج".
#شب_قدر
📱@Lotfiiazar
🌐 hamgaman-institute.ir
امام را بخواهیم، اما دنبالِ دیدن او نباشیم.
اینکه مدام به فکرِ قد و بالا و دیدن و #اظهار_محبت و... باشیم، عاشقی نیست. #عشق، تعین ندارد؛ معشوق، بیتعین است.
به غیب، ایمان داشته باشیم و او را ورای صورتها بیابیم. وگرنه دیدن که جای خود، سالها کنارش هم بنشینیم، بهرهای نمیگیریم.
اگر #دیدن_ظاهری لازم بود، خدای مهربانتر از مادر، امام را به غیبت نمیبرد و تصویر "مَن رَآنی فَقَد رَأی الحق" را از ما دریغ نمیکرد.
حتی قرار نیست مدام قربانصدقۀ او برویم؛ وگرنه میپنداریم که او را خوب میشناسیم و عاشقش هستیم و همین برایمان حجاب میشود.
پس وقتی دلمان تنگ میشود، چه کنیم؟
به این بیندیشیم که چگونه میتوانیم نه فقط در فعل و صفت، بلکه در #اندیشه و #قلب به او نزدیک شویم.
مطمئن باشیم اگر جرعهای از #معرفت_ولایت را به عمق جان بنوشیم و مشاهده کنیم، لذت قربش را با تمام وجودمان میچشیم و دلتنگیمان تنها، دردی میشود که از غیبتش در هستی داریم، نه دلتنگی برای شخص او.
برگرفته از #بیانات_استاد_لطفی_آذر در #شب_نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱
#شب_قدر
📱@Lotfiiazar
🌐 hamgaman-institute.ir
📋 #خلاصه_بحث_روز
سخنرانی سرکار خانم لطفیآذر
خلاصۀ جلسۀ 19
19 #رمضان_1443
وظیفۀ منتظران حقیقی
مهمترین اصل #مدرنیته علمگرایی و #علمزدگی است که بر پایۀ روشهای پژوهشی و تحقیقات علوم طبیعی و تجربی استوار است. در این اصل حق و حقیقت در شناخت تجربی حاصل میشود و خوشبختی و #آرامش بشر در ابعاد گوناگون زندگی مادی توسط روش تجربی تعیین میشود. از طرفی با حاکمیت علم تجربی، حاکمیت خدا، #وحدت، وحی و ارتباط انسان با ورای صورت ظاهری طبیعت کنار رفته و ...
متن کامل در لینک زیر:
hamgaman-institute.ir/خلاصه-دروس/رمضان-1401/وظیفۀ-منتظران
@Lotfiiazar
📋 #خلاصه_بحث_روز
سخنرانی سرکار خانم لطفیآذر
خلاصۀ جلسۀ 20
20 #رمضان_1443
محورهای اصلی اومانیسم
در تفکر دکارتی اصل #سعادت و حیات ارضای نیازهای کاذب است. وقتی در جامعهای چنین شود، معیار اخلاق و زیباییها و حق و باطل، بر اساس #عقل_معاش سنجیده میشود. جاری شدن چنین فرهنگی باعث میشود آموزش و پرورش به اهداف #فطری و #حقیقی نرسد و دانشجویان روشنفکر با نگاه غربگرا، فقط دنبال مدرک و سود شخصی خواهند بود و دیگر تعهدی در کار نخواهد بود و مسؤلیتپذیر نمیشوند.
هدف ما در این مباحث این است که با آگاهی این #نیازهای کاذب را کنار زده و نیازهای فطری و فرهنگ اصیل را دریابیم که اگر چنین شود...
متن کامل در لینک زیر:
hamgaman-institute.ir/خلاصه-دروس/رمضان-1401/محورهای-اومانیسم
@Lotfiiazar