🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات 23 تا 25 سورهی قصص:
🔖 قسمت دوم:
1️⃣ مردمی که از چاه آب میکشیدند، هیچ اعتنایی به این که ناموسِ مردم آنجا معطّل مانده نداشتند؛ ولی برای حضرت موسی(ع) این موضوع، بسیار مهم بود و بر هر کاری اولویّت داشت --> (وجد عليه أمّه من النّاس يسقون و وجد من دونهم إمراتين تذودان قال ما خطبكما).
2️⃣ دختران حضرت شعیب(ع) از جمع نامحرمان فاصله گرفته بودند و توجّهشان فقط به گوسفندانشان بود --> (من دونهم).
3️⃣ دختران حضرت شعیب(ع)، رفتاری بزرگتر از سنّ خود داشتند و به چشم حضرت موسی(ع)، به صورتِ دو زنِ کامل آمدند --> (امرأتين)
4️⃣ موسی(ع) به آنها نزدیک نشد. فقط پرسید چه کاری مهمّی دارید؟ --> (قال ما خطبكما).
5️⃣ موسی(ع) پرسید چه کار مهمّی دارید؟ یعنی زن اگر کار مهمّی نداشته باشد، دلیلی ندارد بدون مرد، وارد اجتماع شود --> (ما خطبكما).
6️⃣ دختران شعیب(ع) دو نفر بودند؛ یعنی اگر زن، مردِ مَحرمی همراه خود نداشت، بهتر است حدّاقل یک همراهِ زن، با خود داشته باشد --> (امرأتين- خطبكما).
@hamyanquran
✨🍃 حتما بخوانید...
🦔 خارپشتی از یک مار خواست بگذارد با او همخانه شود. مار پذیرفت. چون لانهی مار تنگ بود، خارهای تیز خارپشت به بدن مار فرو میرفت و مار را زخمی میکرد.
🐍 اما مار از سر نجابت، دَم بر نمیآورد. سرانجام مار گفت: نگاه کن ببین چگونه مجروح و خونین شدهام. میتوانی لانهی مرا ترک کنی؟
♦️ خارپشت گفت: من مشکلی ندارم. اگر تو ناراحتی، میتوانی لانهی دیگری برای خود بیابی!!!!!!!
💎 عادتها ابتدا به صورت مهمان وارد میشوند اما دیری نمیگذرد که خود را صاحبخانه میکنند و کنترل ما را به دست میگیرند.
✅ مواظبِ خارپشتِ عادتهای منفیِ زندگیتان باشید.
@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : بدون تلاش به آخرت آباد نخواهی رسید!
#حجت_الاسلام_والمسلمین_حسینی_قمی
@hamyanquran
🍃امیرالمؤمنین علیه السلام:
بِالْعَافِيَةِ تُوجَدُ لَذَّةُ اَلْحَيَاةِ
به وسيله تندرستي است كه لذّت زندگي يافت شود.
📙غررالحکم،باب العافیه
⚠️قدر نعمت ها در قياس با ضدّ آنها شناخته مى شود. و به قول شيخ اجلّ، سعدى؛ قدر عافيت كسى داند كه به مصيبتى گرفتار آيد.
@hamyanquran
🔸مشتاقی و صبوری از حد گذشت یارا
🔹گر تو شکیب داری، طاقت نماند ما را
🔸من بی تو زندگانی خود را نمیپسندم
🔹کآسایشی نباشد، بی دوستان بقا را
🔸حال نیازمندی، در وصف مینیاید
🔹آن گه که بازگردی، گوییم ماجرا را
🔸بازآ و جان شیرین از من ستان به خدمت
🔹دیگر چه برگ باشد درویش بینوا را
🔸یا رب تو آشنا را مهلت ده و سلامت
🔹چندان که بازبیند دیدار آشنا را
🔸ای کاش برفتادی برقع ز روی لیلی
🔹تا مدعی نماندی مجنون مبتلا را
🔸سعدی قلم به سختی رفتست و نیکبختی
🔹پس هر چه پیشت آید، گردن بنه قضا را
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@hamyanquran
020.mp3
1.09M
┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━🌸نکات تفسیری ص۲۰
✔هر کاری که می کنیم برای قبولی اش به درگاه الهی دعا کنیم
✔مکانها در استجابت دعا موثرند. حضرت ابراهیم در کنار خانه خدا دعا کرد .
✔تسلیم بودن در برابر فرمان الهی را از خود خدا بخواهیم
✔تسلیم بودن را برای فرزندانمان هم بخواهیم .
✔همواره اهل توبه به درگاه الهی باشیم .
✔در دعاها حتما از کلمه رب استفاده کنیم .
✔اولین وظیفه پیامبران تلاوت آیات خدا است
✔تلاوت آیات خدا تعلیم و تربیت از شئونات پیامبران است .
✔حضرت ابراهیم به زور کامل تسلیم فرمان الهی بود .
✔حضرت ابراهیم در دنیا برگزیده و در آخرت از صالحین است .
✔الله تعالی حضرت ابراهیم را یک الگو معرفی میکند .
✔آخرین حرف حضرت ابراهیم و حضرت یعقوب پیامبر به فرزندانشان توصیه به یکتا پرستی است .
✔هر کس پاسخگوی اعمال خویش است .
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
🌷امیرالمؤمنین على عليه السلام:
🌷خردمند، درباره حقوقى كه بر او واجب است، از خود، بازخواست مى كند
🌷العاقِلُ يَتَقاضى نَفسَهُ بِما يَجِبُ عَلَيهِ
🌷غررالحکم ، حدیث ۲۰۶۶
┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
🌹 *هر روز یک آیه 126*🌹
( برداشت های تربیتی ازآیات قرآن )
✳️ *نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ*
✳️ ما با اين قرآن كه به تو وحى كرديم بهترين داستان را بر تو بازگو مىكنيم، در حالى كه تو پيش از آن، از بىخبران بودى.( سوره یوسف ایه ۳)
✒️ *هدف تربیتی* :
بیان قصه به عنوان یکی از بهترین روش های تربیتی
✒️ *هدف رفتاری* :
از روش داستان گویی برای تربیت، تفکر و تجربه آموزی بهره بگیرید.
✒️ *واژهشناسی* :
*قصص*: قصص : به معنى قصه و قصه گويى است.
🌹 *برداشت از آیه* :
✅1/ در قرآن کریم داستان های هدفمند و هدفگرای واقعی زیادی از پیامبران، اولیاء خدا، دشمنان و منحرفان و حتی انسان های عادی مطرح و بیان شده است اگر چه قرآن کتاب قصه و داستان نیست.
هدف بیان نکات ارزشی، تربیتی، اجتماعی و تاریخی جهت عبرت گرفتن است.
✅ 2/ هدف از بیان این داستان ها تفکر ( *فاقصص القصص لعلهم یتفکرون* ) تجربه و عبرت آموزی، موعظه، تقویت روحی و اراده پیامبر و مؤمنان 1 و ...،ذکر شده است.
✅ 3/ امروزه یکی از بهترین روش های تربیتی قصه و داستان است که بیانی زیبا و پرداختی اثر گذار می طلبد.
داستان های قرآنی از سه مرحله مقدمه،
بیان محتوا و اصل داستان، خاتمه و نتیجه گیری
تشکیل یافته و دارای انواع داستان های کوتاه و بلند است.
نقل مصور و مجسم قصه های قرآنی در قالب نثر و شعر، فیلم و نمایش اثر بسیار مهمی در تربیت انسان بویژه کودکان و نوجوانان دارد.
✅ 4/ ممکن است که استدلال و برهان های عقلی برای عده ای از انسان ها روش مناسبی باشد، در حالی که اثر داستان عمومی تر است و بر جان و فکر و ذهن و احساسات کودک و نوجوان، میانسال و پیر، باسواد و بی سواد اثر و نفوذ دارد.
✅ 5/ البته داستان باید با مخاطب از نظر سن و جنس، سطح فکر و دانش و شخصیت تناسب داشته باشد.
🌹 *باز خورد تربیتی* :
برای فرزندان و دانش آموزان خود داستان گویی را در برنامه داشته باشید چرا که می تواند اثر تربیتی بالایی داشته باشد.
┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
🕊امام على عليه السلام:
حسود به زبان لاف دوستى مى زند و در عمل، مخفيانه دشمنى مى ورزد؛ بنابراين، او نام دوست را برخود دارد اما صفت دشمن را
الحاسِدُ يُظْهِرُ وُدَّهُ في أقْوالِهِ، و يُخْفي بُغْضَهُ في أفْعالِهِ، فلَهُ اسْمُ الصَّديقِ و صِفَةُ العَدُوِّ
📚غررالحكم حدیث 2105
@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : نماز و عمل صالح، گناهان را پاک میکند
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_فرحزاد
@hamyanquran