🌹 *هر روز یک ایه 223*🌹
( برداشت های تربیتی از آیات قرآن )
✳️... *وقالَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا إِنَّ الظَّالِمِينَ فِي عَذابٍ مُقِيمٍ*
✳️...*و اهل ایمان می گویند: یقیناً زیانکاران کسانی هستند که روز قیامت سرمایه وجود خود و کسانشان را تباه کرده اند. آگاه باشید! مسلماً ستمکاران در عذابی پایدار و جاودانه اند.* (بخشی از آیه ۴۵ سوره شوری)
✒️ *هدف تربیتی* :
اهمیت حفظ سرمایههای وجودی و خانوادگی.
✒️ *هدف رفتاری* :
سرمایه وجود خود و خانواده را هدر ندهید و از بین نبرید.
✒️ *واژهشناسی*:
*اخسرین*: زیانکارترین
✒️ *برداشت از آیه* :
✅1/ در هر معامله و تجارت و فعالیت اقتصادی بحث *هزینه - فایده* از مبانی تصمیم گیری برای شروع، استمرار یا پایان یک فعالیت سرمایه ای و تجاری است. چنانچه پروژه زیان ده و هزینه آن بالاتر از سود و فایده باشد ادامه آن به صرفه و صلاح نیست.
✅ 2/ حالا اگر هزینه یک فعالیت، معامله یا پروژه به سرنوشت بلند مدت فرد ارتباط داشته باشد هیچ انسان عاقلی خطر و ریسک آن را بدون تحقیق و بررسی دقیق همه جوانب و حسابگری مطمئن نمی پذیرد و بدون اطمینان خاطر سرمایه خود را به خطر نمی اندازد.
✅ 3/ در نگرش خداباوران و هدف گرایان غایت نگر، فرآیند زندگی و تصمیمات مهم انسان در آن بزرگترین خطر و ریسک است که سرمایه و هزینه های پرداختی آن وجود، عمر و سرنوشت نهایی و جاودانه انسان است. در این معامله آنچه که هزینه می شود اگر برگشت پذیر باشد و فراتر از آن سود حاصل شود، در این صورت آن پروژه توجیه پذیر است و آن معامله به صرفه و صلاح است ( *هل ادلکم علی تجاره تنجیکم*...)
✅ 4/ در معامله ای که انسان سرمایه وجودی خود را هزینه می کند و در نهایت آن را می بازد و در این قمار به خاک سیاه ذلت و خواری می رسد بیشترین زیان متوجه وی می شود.( *اخسرین اعمالا* )
✅ 5/ از دیدگاه ایمان باوران عالم و حسابگر دارای عمل صالح، بزرگترین زیان و خسارت آن است که انسان *سرمایه وجود و عمر و شخصیت خویش را بدهد* ولی به دلیل کفر و ظلم و تعدی و عدم رعایت حدود و حقوق الهی، تا ابد خود و خانواده را از دست رفته ببیند.( *فی عذاب مقیم* )
✅ 6/ مسئولیت دیگری که در سرنوشت نهایی ما تأثیر دارد *خانواده* است.( *و اهلیهم* ) مسئولیت هدایت و تربیت و پیشگیری از انحراف خانواده خارج از سرنوشت نهایی ما نیست و در زندگی جاودانه مثبت یا منفی ما دارای نقشه اثر است.
🌹 *بازخورد تربیتی* :
تربیت و هدایت فرزندان از حقوق مسلم آنان بر پدر و مادر( و جامعه) است. پیشگیری از انحراف و سقوط آنان مسئولیت والدین است، اما تصمیم نهایی به اختیار آنان برمی گردد.
فرزندان را رها نکنیم تا در دام و دامان تربیت غیر سالم بزرگ شوند.
┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
🌹 *هر روز یک آیه224*🌹
( برداشت های تربیتی ازآیات قرآن )
✳️ *إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ*
✳️ *اگر صدقات را آشكارا بدهيد، پس آن كار خوبى است، ولى اگر آنها را مخفى ساخته و به نيازمندان بدهيد، پس اين براى شما بهتر است و قسمتى از گناهان شما را مىزدايد و خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.*( بقره /271)
✒️ *هدف تربیتی* :
توسعه و گسترش نوع دوستی، همدردی و حمایت اجتماعی
✒️ *هدف رفتاری* :
اگر کمک های انسانی نوع دوستانه از قبیل صدقه را به صورت مخفیانه انجام دهید بهتر است. حفظ شخصیت آبروی افراد نیازمند واجب است.
✒️ *واژه شناسی* :
*يكفر*: تكفير در اصل به معنى پوشاندن، مراد از آن بخشودن گناه است.
🌹 *روایت مرتبط* :
امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنيد، ولى زكات مستحب را مخفيانه بدهيد.
🌹 *برداشت از آیه* :
✅1/ یکی از اعمال تکمیل کننده ایمان و عبادت مورد تأکید اسلام، دادن صدقه و انفاق و سایر کمک های نوع دوستانه است که سبب تقویت ایمان و باورهای درونی انسان می شود.
✅ 2/ صدقه دادن اگر به صورت علنی و به منظور تشویق دیگران وتوسعه این امر خیرخواهانه باشد به شرط نبودن شائبه ریا کاری و با حفظ شخصیت طرف مقابل پسندیده است. مؤسسات و نهادها و افراد خیراندیش معمولاً برای جمع آوری کمک ها نیازمند به تبلیغ و اطلاع رسانی هستند که در این امر نیازمند مساعدت و حمایت همه افراد می باشد.
( *إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ* ۖ)
✅ 3/ حفظ حرمت وآبرو، کرامت و شخصیت افراد نیازمند و محتاج، مهم تر از رفع مشکل اقتصادی آنان است. در این موارد، هر گونه کمک و مساعدت به صورت مخفیانه و بدون جنجال تبلیغات فضای مجازی باشد خیلی بهتر و شایسته تر است. ( *وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لکم*)
✅ 4/ یکی از آموزه های مهم این آیه که در آیاتی دیگر تکرار شده است و نیاز به بحث مستقل دارد مفهوم *تکفیر* است ( *وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ* ۗ )
تکفیر یعنی از بین رفتن کیفر و آثار گناهان گذشته به خاطر اعمال نیک آینده. در واقع جبران راه اشتباه گذشته که در روان شناسی به عنوان یک شیوه اصلاح و تغییر رفتار نامطلوب بیان شده است. در مفاهیم تربیتی قرآنی نیز این روش مورد تشویق است مثلا کفاره ها برای جبران و تکفیر و نیز حل مشکلات زندگی مردم است.
🌹 *باز خورد تربیتی* :
یک نظام تربیتی جبرانی در خانواده طراحی کنید که هر فردی کار خطا یا اشتباه انجام دهد با کاری پسندیده و خیرخواهانه جبران کند.
🌹🌹🌹┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
💥قال الامام علی علیهالسلام:
أَلاَ وَ إِنَّ مِنْ صِحَّةِ اَلْبَدَنِ تَقْوَى اَلْقَلْبِ.
🦋 امیرالمؤمنین علیهالسلام:
آگاه باشيد كه همانا عامل تندرستى تن، تقواى دل است.
📜 نهجالبلاغه، حکمت ۳۸۸
🆔 @hamyanquran
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : فقط برای خدا
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_فرحزاد
🆔 @hamyanquran
✨﷽✨
✳️ بینیازی گذرا، بینیازی پایدار
✍آیت الله حائری شیرازی؛ امام_هادی علیه السلام میفرماید: «استغنائک عن الشئ خیر من استغنائک به» یعنی از چیزی #بینیاز باشی، بهتر است از اینکه بهوسیلهی آن چیز بینیاز شوی؛ زیرا وقتی روح از چیزی مستغنی شد (استغناء عن الشئ) بهتر است از این که روح بهوسیلهی آن چیز مستغنی گردد. پولدار شدن، استغناء بالشئ است ولی نیاز به پول نداشتن و مستغنی از پول شدن، این استغناء عن الشئ است.
#مؤمن شدن، ملتفت الی الله شدن و متوکل علی الله بودن، و به خدا وابسته بودن و... غنای روحی و روانی به انسان میدهد، و همین است معنای #استغناء، یعنی استغنای از پول و ثروت. آن استغنایی که خدای تعالی استغنای طیّب میداند، این است که انسان از نظر روحی غنی شود.
برخی از صفات با نفس انسان #اتحاد_وجودی پیدا میکنند؛ مانند همین غنا و وقتی اتحاد وجودی پیداکرد، این غنا، غنای ذات و روح انسان میشود. ولی وقتی بهوسیلهی پول غنا حاصل شد، این غنا ذاتی او نیست. غنائی است گذرا که گاهی هست و گاهی نیست.
🔺 شما باید بیابید که غنی هستید و بینیازید، البته نه با پول بلکه بدون آن. به فرمایش امام هادی (علیه السلام)، چون از پول بینیازید، بینیاز هستید، و این نعمتی است، و این شأن شماست.
📚 از کتاب تحجرگرایی ص 71 تا 73
↶【به ما بپیوندید 】↷
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
@hamyanquran
14000202-10-hale-khoob-Medium.mp3
17.39M
احساس ناامنی، یکی از عوامل حال بد
#جلسه_دهم
@hamyanquran
🔴آثار دنیوی و اخروی نفرین کردن!
✅ نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف الکی نیست،
بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود.
🌺حضرت علی علیه السلام میفرماید:
”از نفرین مظلوم بترسید که وی حق خویش را از خدا درخواست میکند و خداوند کسی را از حقش باز نمیدارد.”
⛔️البته لعن یا نفرین بر برادران و خواهران مؤمن و به طور کلی زبان گشودن به نفرین و لعن، امری مذموم است و جز در موارد استثنا از این امر به شدت پرهیز داده شده است!
🔴نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد،
✳️اما حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد.
💠نفرین را خداوند آن گونه که صلاح میداند، اجابت میکند، نه آن طور که نفرین کننده دلش میخواهد، چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد!
♦️بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازه آنچه حق است، نفرین را اجابت میکند، نه بیشتر.
🔰در فرهنگ اسلام عفو و بخشش بر غضب و انتقام خصوصا نسبت به مؤمنین و نزدیکان ترجیح داده شده است.
🔆در عفو لذتی است که در انتقام نیست، همان گونه که رحمت الهی برغضبش سبقت دارد (سبقت رحمته غضبه).
♨️كسى كه ظلم میكند چه بسا در همین دنیا كیفر آن را ببیند.
🔹ثانیاً؛ دیدن كیفر و جزاى بعضى از گناهان در این دنیا، ممكن نیست. مثلاً كسانى كه افراد زیادى را در جنگها و یا بمبارانهاى اتمى و شیمیایى كشته اند، چگونه میتوان آنان را به كیفر واقعى اعمالشان رساند؟
🔵توضیح اینکه:
خداوند نسبت به بنده اش مهربان است تا آخرین مرحله به انسان فرصت میدهد برای توبه و هرگز مانند جباران فوراً اقدام به انتقام نمیکند.
📚میزان الحكمه، جلد 7، ص 3375 ر،ک:میزان الحکمة، محمدمحمدی ری شهری، ج 5، ص 616
چرت زدن مداوم شما را بیشتر در معرض فشار خون بالا و سکته مغزی قرار میدهد!
▫️اگرچه چرت زدنهای کوتاه میتواند لذت بسیاری داشته باشد و این حرکت به خودی خود ضرری نداشته باشد، اما پژوهشگران چینی با انجام مطالعات جدیدی متوجه شدهاند که چرت زدن مکرر میتواند نشاندهنده خطری جدی باشد و در حقیقت با ریسک افزایش فشار خون و سکته مغزی در ارتباط است.
▫️محققان با بررسی اطلاعات دهها هزار نفر در رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال، به این موضوع پی بردند که افراد با چرت زدن مکرر در طول روز، ۱۲ درصد بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا و ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا برای شرکتکنندگان زیر ۶۰ سال ۲۰ درصد و برای افراد بالای ۶۰ سال ۱۰ درصد بود.