✅ پارادایمشناسی تطبیقی
🏡 کلبه کرامت - جلسه ۱۰۰۲
🔖 سرفصل : نقشه خدا و هندسه الهی
🗓 برگزارشده در ۶ بهمن ماه ۱۴۰۱
🔸 سختترین بخش مطالعاتی در مسائل تحقیقاتی و پژوهشی هنگامی است که پارادایمشناسی میکنید. در علوم استقرایی وقتی شما در مورد یک مساله جزئی پژوهش میکنید این کار سادهای است. یک قطعه از یک مبحث علوم انسانی و نظری را بررسی میکنید، این درک و فهمِ سخت و دشواری ندارد. اما مطالعات پارادایمی و نظریهپردازی در سطح پارادایم دشواریهایی دارد. دشوارتر از آن، تبیین پارادایمهای مقارن و معارض با آن است.
🔸 تنظیم نقشه خدا و هندسهالهی منوط به تبیین دو پارادایم ابروادی خداگرایی و سوپرپارادایم امانیسم است. در سوپرپارادایم امانیسم روند با تریدیشن شروع میشود و در یک بازه ۵٠٠ ساله، از عصر کلیسا به عصر بشری و در دوره جدید به عصر حیوانی میرسد.
🔸 اینجا همهی مناسبات انسان با محاسبات حیوانی ارزیابی میشود. اصالت بشر، اصالت خود، اصالت هوی نفس و سیطنیسم و شیطانگرایی موضوعیت دارد. از این جهت تمدن غرب، یک تمدن نکبت و ضاله است.
🔸 مهمترین اصل در جهاد تبیین، تبیین پارادایمی است.
🔸 در ساختارهای پارادایمی اگر کلیت پارادایم را در نظر نداشته باشیم ممکن است در جزییات دچار مشکل شویم. ابتدا باید کلیات را دید و سپس جزئیات. هرگاه میخواهید دچار التقاط، انحراف فکری و ذهنی نشوید، یک مفهوم را در سطح پارادایم مطالعه کنید. یک عامل اصلی انحرافات فکری، عدم تطبیق پارادایمی است و عدم اشراف به پارادایم هاست.
🔸 در ابروادی خداگرایی ممکن است مؤمنین گناهانی را مرتکب شوند، خطاهایی کنند اما به دلیل باور و ایمان به خدا، توبه و استغفار میکنند. با وجود انجام گناه و خطا، چون در پارادایم حق هستند، احتمال رستگاری دارند. در مقابل در وادی امانیسم، اصالت با بشر است و خدا در پیرامون تعریف می شود، در این پارادایم اگر انسان خطا و گناه هم نکند، باز از او قبول نیست. چون ریشه عمل صالحی که فرد انجام می دهد در ایمان نیست. بزرگترین ظلم، شرک به خدا است و انسان لیبرال، برای خدا شریک قائل است و انسان را محور قرار داده است.
🔸 آیه ۶ سوره بقره مصداق کسانی است که امکان بازگشت و توبه ندارند و انذار روی آن ها تاثیری ندارد.
➖ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ
💬 همانا كسانى كه كفر ورزيدهاند، براى آنها يكسان است كه هشدارشان دهى يا هشدارشان ندهى. آنها ايمان نخواهند آورد.
🔸 اگر فهم پارادایمی نباشد، توجه به جزئیات ما را گمراه میکند و دچار خطا و اشتباه محاسباتی میشویم. اگر کل خوب است، اجزاء قابل اصلاح است. اگر کل بد است، اجزاء و عناصر داخل آن، قابل اصلاح نیست.
🔸 هدف خلقت انسان این است که به راز عبودیت پی ببرد. عالم پر از علامت و نشانه است و انسان با استفاده از این نشانهها به خدا میرسد. چنانچه انسان هدف خلقت را گم کند، اگر هر چه کارهای خوب هم انجام دهد، از او قبول نخواهند کرد. هر چه در پارادایم باطل، اعمال خوب انجام دهیم قبول نیست. در مقابل در پارادایم حق، اگر گناه و خطایی از ما سر بزند، میتوانیم با توبه و استغفار زمینه بازگشت خود را به سوی خدا رقم بزنیم.
🔸 مهم ترین عمل صالح، اصلاح نظام فکری است. نسبت ایمان و عمل صالح نسبت یک به صفرهاست. ایمان همانند شماره یک(۱)ای است که در پشت صفرها قرار می گیرد و به سبب عدد یک صفرها خواند میشود. اما اگر ایمانی در پشت عمل صالح ما نبود، اعمال صالحی که انجام میشود مقبول نمی شود.
🔸 ۶۵ بار در قرآن ایمان و عمل صالح باهم تکرار شده است.
〰〰〰
💠 در سوپر پارادایم امانیسم، ۳ عصر داریم:
1⃣ عصر کلیسا
2⃣ عصر بشری
3⃣ عصر حیوانی
🔸 بشر محور همه چیز است. مرکز می شود بشر و همه چیز در پیرامون است حتی خدا.
➿➿
💠 در ابروادی خداگرایی، ۳ عصر داریم:
1⃣ عصر جهل
2⃣ عصر ایمان
3⃣ عصر عقل
🔸 خدا مرکز است و همه چیز به خدا سجده می کند.
〰〰〰
❌ عامل حرکت اجتماعی در جامعه مدرن، نو به کهنه است. در تجدد و مدرنیته، دغدغه اصلی جدید و نو شدن هر مساله است. هدف نو شدن است. همه چیز را کهنه دیدن و در همه پدیده ها شهوت نوسازی داشتن.
✳️ عامل پویایی در قرآن حرکت از جهل به عقل است. اولین پدیده ای که خلق شد، عقل است. خدا مبتنی بر عقل، عالم را شکل داد و خلق کرد.
❓ چه عاملی در پارادایم خداگرایی صیرورت و رشد را شکل میدهد؟ مفهومی به نام حرکت از جهل به عقل.
📹 دریافت فیلم جلسه با کیفیت بالا از یوتیوب و آپارات:
👉 youtu.be/9CA4vdD45SQ
👉 aparat.com/v/sQHLm
@Hasanabbasi_ir
فرآیند انتقالشناسی در سوپر پارادایم امانیسم-نهایی.jpg
2.06M
✅ #پلت | سوپر پارادایم امانیسم [بشرگرایی]
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
Be Soye Mouood - Alireza Beiranvand.mp3
8.16M
🔹فقط نشستنِ به راه تو کمه/باید بلند بشیم برای تو همه/که چشم به راه تو تموم عالمه
🎼 آهنگ «به سوی موعود» صدای علیرضا بیرانوند
🌸 سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) مبارک باد
✅ چرا حجاب اهمیت دارد و وظیفه دولت ها چیست؟
🔸 مساله حجاب برای کشور ما یکی از ارزشهای اسلامی است که تاثیر آن در فرهنگ جامعه ما و نمادین بودن آن برای وجود اسلام در یک کشور آن قدر مهم است که اگر در یک کشور اروپایی(فرانسه) یک خانم روسری سرش کند، اجازه نمیدهند به مدرسه برود.
🔸 [اگر بگویی] مگر این روسری با شما چه کار میکند؟ [می گویند] این حجاب نماد دین است، کشور ما لائیک است و نماد دینی را نباید اجازه بدهیم. شاید به هیچ چیز به اندازه همین [جلوگیری از] روسری خانمها اهمیت نمیدهند. هر روز اخبارش را در روزنامهها میخوانیم. در کشوری که مهد آزادی است، همه نوع آزادی فراهم است، اما اگر خانمی یک روسری سرش کند، از مدرسه بیرونش میکنند. چرا؟ چون میدانند این اهمیت دارد. این یک شعاری است که کار میکند.
🔸 البته همه شعائر محترم است و باید حفظشان کرد، مهمترین شعارهای ما شعارهای مذهبی شیعی است که در رابطه با سیدالشهداست، اینها سر جای خود. اما به هر حال، این هم(حجاب) یک شعار محترمی است که در چشم است و افراد با دیدن این متوجه میشوند که این فرد پابند به دین است، لذا وظیفه دولت اسلامی است اینها را باید حفظ کند. تعرض به این، مثل تعرض به ناموس مردم است. ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
@mesbahyazdi_ir
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 دسترسی سریع و آسان به اخبار استراتژیک در شبکههای اجتماعی: 👇
🔻 اینستاگرام، یوتیوب، توییتر، تردز، تلگرام
🔻 ایتا، سروش، گپ، بله، روبیکا، روبینو
▫️ https://zil.ink/strategicnews
@StrategicNews_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
35.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ در کانال حسن عباسی در یوتیوب ببینید:
👉 youtube.com/hasanabbasi
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کلبهکرامت
💠 هوالحکیم
کلبه کرامت - جلسه ۱۰۰۳
سرفصل : نقشه خدا و هندسه الهی
عصر استعلا
برگزارشده در ۶ بهمن ماه ۱۴۰۱
◀️ مشاهده در یوتیوب
youtu.be/sHH9hqtGK8o
◀️ مشاهده در آپارات
aparat.com/v/t0ABn
@kolbehkeramat_ir
✅ عصر استعلا
🏡 کلبه کرامت - جلسه ۱۰۰۳
🔖 سرفصل : نقشه خدا و هندسه الهی
🗓 برگزارشده در ۶ بهمن ماه ۱۴۰۱
🔸 در ابروادی خداگرایی با ۳ عصر، ۳ سنت، ۳ باور و ۳ مقام روبرو هستیم. با فهم این موارد بر محتوا و مضامین ابر وادی خداگرایی اشراف پیدا میکنیم:
💠 ۳ عصر:
1⃣ عصر جهل (عصر جاهلیت مدرن)
2⃣ عصر ایمان
3⃣ عصر عقل (عصر تعالی)
💠 ۳ سنت:
1⃣ سنت سیئه: اسفل السافلین
2⃣ سنت الهی (قرآن)
3⃣ سنت حسنه (عترت): احسن تقویم
💠 ۳ باور:
1⃣ اسلام
2⃣ ایمان
3⃣ ایقان
🔸 هنگامی که اسلام آوردیم و تسلیم حق شدیم، باور اول را داریم. ایمان که وارد شد، هفت متعلق ایمان در قلب ما شکل میگیرد. پس از آن هفت متعلق ایمان تبدیل میشود به هفت متعلق ایقان.
💠 ۳ مقام:
1⃣ الوهیت
2⃣ ربوبیت
3⃣ عبودیت
〰〰〰
💠 ۴ مولفه عصر جهل:
1⃣ اصالت دادن به پرومتئوس
2⃣ باور به الثئا
3⃣ حیوانانگاری انسان
4⃣ ولایت از هوای نفس
〰〰〰〰
🔸 در عصر ایمان، در مرحله اول که وارد باور اسلام میشویم، از عرفگرایی به سمت شرعگرایی میرویم. سعی بر این است تا تسلیم شرع باشیم نه تسلیم عرف. هنگامی یک مسلم میتواند ادعا کند که تسلیم خدا شده است که شرعیسازی کند، نه عرفیسازی. به نسبت اینکه در شبانهروز میکوشید تا عرف را کنار بگذارید و شرع را در زندگی شخصی و فردی جایگزین کنید و به میزانی که میکوشید در زندگی اجتماعی شرع را جایگزین عرف و قانون کنید، شما مسلمانید.
💠 خروجیها:
1⃣ حفظ حدودالهی
2⃣ نفی طغیان در میزان
🔸 این روند برای هدایت به صراط مستقیم است. ابلیس در صراط مستقیم نشسته برای منحرف کردن انسان. باید او را کنار زده و عبور کنیم. اولین مقدمهی ایستادن در صراط مستقیم، شرعیسازی است.
💠 ۷ متعلق ایمان:
1⃣ ایمان به غیب
2⃣ ایمان به الله
3⃣ ایمان به ملائکه
4⃣ ایمان به آیات امر
5⃣ ایمان به آیات وحی
6⃣ ایمان به انبیاء (ع)
7⃣ ایمان به آخرت
⬇️ نبوت، امامت، ولایت ⬇️
💠 ۷ متعلق ایقان:
1⃣ ایقان به غیب
2⃣ ایقان به الله
3⃣ ایقان به ملائکه
4⃣ ایقان به آیات امر
5⃣ ایقان به آیات وحی
6⃣ ایقان به انبیاء (ع)
7⃣ ایقان به آخرت
🔸 عبور از عصر ایمان، مقدمه ورود به عصر عقل است.
〰〰〰
💠 عصر عقل، در بطن خود ۳ مقام دارد:
1⃣ مقام الوهیت: نفی مقام انانیت است. از خودگرایی دور شدن.
2⃣ مقام ربوبیت: خدا رب است و عالم را ربوبیت میکند.
3⃣ مقام عبودیت: عمل ما . باور ما به مقام الوهیت سبب میشود تا خدا را عبودیت و بندگی کنیم.
🔸 عصر تعالی در هیچ دورهای به شکل جامع و کامل اجرا و عملی نشد، در آخرالزمان هنگام ظهور حضرت عصر عقل محقق میشود و عصر تعالی شکل میگیرد.
💠 مولفه های الوهیت:
🔸 هنگامی که وارد عصر عقل میشویم گام نخست توحید است. شرک زدایی میکنیم و از هر نوع تثلیث عبور میکنیم و به توحید میرسیم. از این مرحله مناسبات را خدایی میکنیم.
توحید
خداشناسی (خداییاندیشی، خداییمحوری، خداییسازی)
بسم الله
نورالله
سبحان الله
روح الله
مقام الله
امرالله
💠 مولفه های ربوبیت:
ولایتالله
حصنالله
قضیالله
قولالله
کلمهالله
دینالله
هدیالله
💠 مولفه های عبودیت:
لقاءالله
معالله
عندالله
تقویالله
عهدالله
عبدالله
〰〰〰
🔸 هم اکنون در عصر جهل، عصر ایمان و عصر عقل هستیم. در شبانهروز در هر ۳ عصر سیر میکنیم. انسان در هر ۳ عصر هر لحظه در حال نوسان است. هر لحظه امکان لغزش وجود دارد.
🔸 حصن به معنای دژ است. انسان تا وارد حصن خدا و حرم خدا نشود احساس امنیت نمیکند.
➖ رسول گرامی اسلام(ص): اللّهُمَّ لا تَکلنی إلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً
💬 بار خدایا! هرگز مرا چشم بر هم زدنی به خویشتن وا مگذار.
🔸 پیچیدهترین نوع نظام مطالعاتی، مطالعات تطبیقی پارادایمی است. درگیر جزئیات در علوم نباشید. همیشه بکوشید پارادایمها را بشناسید. پارادایمشناسی در هر حوزهای ما را از لغزشهای فکری نجات میدهد. ضمنا پارادایمی تفکر کنید. کسی که پارادایمی تفکر نکند به تفکر استراتژیک نمیرسد. همچنین در تفکر فلسفی به نتیجه نمیرسد. در تلقیهای دینی هم کسی که در وادیها سیر نمیکند در جزئیات در متون دینی میماند.
📹 دریافت فیلم جلسه با کیفیت بالا از یوتیوب و آپارات:
👉 youtu.be/sHH9hqtGK8o
👉 aparat.com/v/t0ABn
@Hasanabbasi_ir
نهایی جدید-فرآیند استعلاشناسی در ابر وادی خداگرایی.jpg
1.64M
✅ #پلت | ابر وادی خدا گرایی در نقشه خدا و هندسه الهی
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کم کم داریم به سالگرد عزیزانمون نزدیک میشیم، دریایی از مظلومیت و حقانیت ❤️
🔹 نه میبخشیم نه فراموش میکنیم...
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ خدایا ! فرزندان مملکت اسلامی به دست چه کسانی سپرده شدهاند؟
🔸 غیر از مدیر کل آموزش و پرورش کرمان که باید برکنار شود،
باید استاندار کرمان،
امام جمعه کرمان،
فرمانده سپاه کرمان،
مدیر کل اطلاعات کرمان،
نیز به شدت مواخذه شده،
و آن مردک عوضی که به عنوان دی جی در حال اجرای موسیقی پورن برای دختران دانش آموز است به عنوان مفسد فی الارض دستگیر و محاکمه شود.
🔸 البته اگر استان صاحب دارد، اگر نه که هیچ، اعلام کنید: حاج قاسم بیدار شو، که مقامات استان خوابند، دختران ایزدی را در سنجار نجات دادی، اما امروز دختران کرمان را به عنوان داف زیر سن قانونی ( فراز اصلی موسیقی پورن ) در مدارس کرمان تربیت می کنند.
🔸 نکته حیرت انگیز، این است که ظاهراً کرمان جوان انقلابی ندارد که یک دی جی دیوث نفوذی راست راست در مدارس شهر پرسه می زند و دختران کرمانی را به عنوان داف زیر سن قانونی، به رقص در می آورد. دادستان کرمان کجاست، که دی جی نفوذی ناموس کرمانی ها را داف می خواند. اف بر بسیجی های کرمان.
@Hasanabbasi_ir
✅ کوچه باغ زیبا 🌹
با بوی پاکی و صفای مردم دارالمومنین نجفآباد
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از جنبش مردمی حلالزادهها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ پسران نور ، مردان روشنایی...
🔹 کم کم داریم به سالگرد عزیزانمون نزدیک میشیم، دریایی از مظلومیت و حقانیت
✅ نه میبخشیم، نه فراموش میکنیم!
#مدافعان_حلال_زادگی
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
✅ شهادت فرمانده عملیات یگان امداد بندرعباس
🔸 سرهنگ دوم سعید پناهی فرمانده دلاور عملیات یگان امداد بندرعباس در عملیات تعقیب و گریز قاچاقچیان به شهادت رسید.
🔸 در این عملیات بیش از ۲ هزار قوطی انواع مشروبات الکلی کشف شد.
@Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کلیپی زیبا از صحبتهای استاد حسن عباسی درباره رشادتها و شجاعتهای شهید حسن آبشناسان
🌹 به مناسبت سالگرد شهادت شهید حسن آبشناسان
@Hasanabbasi_ir
41.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حفظ نظام به روش آمریکایی
🔸 حفظ نظام در ایالات متحده آمریکا چگونه است؟
🔸 نقش CIA و FBI در این راستا چیست؟
💬 استاد حسن عباسی - جلسه ۹۸۶ کلبه کرامت
🗓 ۲۸ مهر ۱۴۰۱
ویدئوی کامل جلسه ۹۸۶ کلبه کرامت:
aparat.com/v/fJzwB
@jdale_ahsan
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کلبهکرامت
💠 هوالحکیم
کلبه کرامت - جلسه ۱۰۰۷
سرفصل : نقشه خدا و هندسهی الهی
بیننده در نور
برگزارشده در ۲۷ بهمنماه ۱۴۰۱
◀️ مشاهده در یوتیوب
youtu.be/uY2q1uBruT8
◀️ مشاهده در آپارات
aparat.com/v/VyCkK
@kolbehkeramat_ir
✅ بیننده در نور
🏡 کلبه کرامت - جلسه ۱۰۰۷
🔖 سرفصل : نقشه خدا و هندسهی الهی
🗓 برگزارشده در ۲۷ بهمنماه ۱۴۰۱
🟡 بخش نخست
🔸 حکمت نور موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. نور در عالم ماده و فیزیک بسیار زیاد مورد کاوش قرار گرفته است، اما شناخت و تبیین نور در عالم معنا مورد غفلت واقع شده است. این جلسه درآمدی است بر تبیین حکمت نور.
💠 ۳ مولفه در حکمت نور:
1️⃣ منشاء نور
2️⃣ اشیایی که در اثر تابیدن نور به آنها دیده میشوند
3️⃣ بیننده نور
💠 نور به ۲ بخش کلی تقسیم میشود:
1️⃣ نوری که در فیزیک مطالعه میشود. (در کوانتوم نسبت ماده و نور و تأثیر بر هم نهادشان را تبیین میکند.)
2️⃣ نوری که در نظام معنا مطالعه میشود.
🔸 همانطور که چشم ما اشیا را میبیند، شبیه به آن دوربین عکاسی و فیلمبرداری را ساختند تا تصاویری را که به وسیله تابیدن نور دیده میشوند، ثبت و ضبط کند.
🔸 متاسفانه بخش مطالعات نور در فیزیک از حیث مادی روی بخش عالم معنا سایه انداخته و ذهنهای امروزی بشر احساس میکنند که نور در عالم ماده و فیزیک اصل است.
🔸 اما آنجایی که نور جنبه معنا دارد مربوط به ادیان ابراهیمی است و علوم انسانی غربی در این حوزه مطلقا ساکت است. فلسفه معاصر در نگاه هگل، کانت، دکارت، نیچه، فیخته، هایدگر، سارتر، فوکو و ... هیچکدام در مورد نور در حوزه معنا حرف جدیدی ندارند. نهایتا چیزی که بین فلسفه و علم رقم زدند، شد فیزیک. این ارزشمند است و این را نفی نمیکنیم اما بین کلمه نور که به نظام روشنایی light اطلاق میشود و نور در قرآن، ۱۸٠ درجه فاصله است.
💠 در ایران سه مکتب فلسفی داریم:
1️⃣ مکتب مشا که مربوط به ابن سینا است.
2️⃣ مکتب اشراق مربوط به سهروردی.
3️⃣ مکتب صدرا مربوط به ملاصدرا، موسوم به حکمت متعالیه.
🔸 در نحله صدرایی اصالت را به وجود میدهند. در حکمت الاشراق اصالت به نور داده میشود. بعد از اشراقیون جریان فکری که هستی را از حیث نور خدا، ملائکه، انبیا، ائمه و .... مطالعه کرده باشد نداشتیم.
🔸 خدا نور است و میتابد و آسمانها و زمین روشن میشوند. اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ.
🔸 غیر از خدا؛ انبیا، ائمه، قرآن، ایمان، علم، عدل و... هم نور هستند.
🔸 کسی که مومن است واجد نور است.
🔸 علم نور است. هنگامی که نور در حیطه علم وارد میشود کسی که از آن علم بهرهمند است زندگیاش نورانی میشود و اطرافش را نورانی میکند. اما اگر کسی درگیر علومی شود که کفر را حقنه میکند به ظلمتش افزوده میشود و از او تاریکی و ظلمت متصاعد میشود.
🔺 اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
💬 خداوند سرور كسانى است كه ايمان آوردهاند. آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مىبرد. ولى كسانى كه كفر ورزيدهاند، سرورانشان [همان عصيانگران]طاغوتند،كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مىبرند. آنان اهل آتشند كه خود،در آن جاودانند.
🔸 انسان هرچه در فلسفه غوطهور شود بیشتر در ظلمت غوطهور میشود. اما در حکمت هرچه جلوتر میرود روشنتر میشود. وقتی حکمت به کسی داده شد، او صاحب خیرکثیر میشود.
▫️ در غرب: حرکت در لبه علم و تکنولوژی
▫️ در اسلام: حرکت در لبه علم و حکمت
🔸 یکی از مواردی که باعث ایجاد نور در افراد میشود عبادت است. این عمل، نور است. سجده بعد از نماز، خواندن نماز شب، دعا کردن، مبارزه با ظلم، خدمت به والدین و دیگران. همه این ها ذره ذره جمع میشود و یک ملتی را نورانیتر میکند.
🔸 منشا نور و ظلمات در درون ما است. جامعه سکیولار، جهان پاگانیستی و کفرکیش کل این نورها را منکر شده و خودش را محروم میکند.
🔸 سطح نظام معرفت بشر را چنان مبتذل و سخیف کردند که بشر اصلا نمیتواند به عالم معنا راه پیدا کند.
🔸 حرف حق و نور حق را اگر به اهل انحراف نشان دهی بر کفرشان میافزاید.
🔺 وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
💬 و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا (ی دل) و رحمت (الهی) برای اهل ایمان است و ظالمان را به جز زیان (و شقاوت) چیزی نخواهد افزود.
〰〰〰
📹 دریافت فیلم جلسه با کیفیت بالا از یوتیوب و آپارات:
👉 youtu.be/uY2q1uBruT8
👉 aparat.com/v/VyCkK
@Hasanabbasi_ir
✅ بیننده در نور
🏡 کلبه کرامت - جلسه ۱۰۰۷
🔖 سرفصل : نقشه خدا و هندسهی الهی
🗓 برگزارشده در ۲۷ بهمنماه ۱۴۰۱
🟢 بخش دوم
❓ کسی که باید ببیند، او کیست؟
🔸 به وسیله تابش نور ایمان و عقل، خیر از شر مشخص میشود. چشمی باید باشد تا بتواند نور خیر و ایمان و عدل و قسط را ببیند. دیدن نور عالم معنا کار هر کسی نیست و ظرفیت همه افراد برای دیدن یکسان نیست.
🌹 چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنیست آن بینی 🌷
💠 ۳ مدعی برای رساندن نور به بشر وجود دارد:
1️⃣ ابلیس: آدم و حوا را ترغیب کرد تا از میوه درخت ممنوعه بخورند تا چشمشان به حقیقت باز شود اما سبب هبوط آنها به زمین شد.
2️⃣ پرومته: دادخواهانه روشنایی را از زئوس (خدای خدایان) ربود و به انسان داد.
3️⃣ انبیا
🔸 ابلیس و پرومته روبروی انبیا هستند.
💠 انبیا برای هدایت آدمیان ۲ وسیله دارند که خدا در اختیار آنها قرار داده است:
1️⃣ آیات: حبسِ علامت در شی است که با پرتوی نور حقیقت به هر شی، علامت درون آن رفع حبس شده و آن علامت و نشانی دیده میشود.
2️⃣ بینات: هر کدام خود منشا نور هستند خدا قرآن، انبیا، ائمه، قرآن، علم، ایمان و...
💠 انبیا آمدند تا بشر را از خواب به بیداری و از کوری به بینایی هدایت کنند:
▫️ حرکت از خواب به بیداری: یقظه
▫️ حرکت از کوری به بینایی: رؤیت
🔸 بشر یا با علامتهای ابلیس و پرومته اشیا را لمس میکند و الثئا را رقم میزند و یا به معلمی انبیا با آیات و بینات الهی چشم میگشاید و اشیا را میبیند و حقیقت آنها را در مییابد.
🔸 موسی (ع) وقتی ساخته و اصطناعت شد، حالا هر چوبی به دست گیرد، معجزه میکند. اما در فلسفه غرب کاری به ساخته شدن موسی ندارند، به دنبال به دست آوردن آن چوب هستند. برایشان چوب مهم است.
▪️ در علم و فلسفه دغدغه این است که چه میتوانم بدانم
▪️ در علم وحکمت دغدغه این است که چه میتوانم ببینم
▪️ در هنر غربی مساله این است که چگونه میتوانم بدانم: چگونه دانستن
▫️ در فلسفه پرسش از چیستی عالم است. (آرخه)
▫️ در حکمت پرسش از کیستی عالم است. (آیه)
🔸 غربیها مدعی هستند که میتوانند ببینند، پس باید به دانستن متمرکز شوند. صرفا به دنبال دانایی هستند. در مقابل، مسلمین دغدغه بینایی دارند چون دانایی بلافاصله بعد از بینایی میآید.
🔸 اکنون که مساله ما بیننده است باید به این پرسش پاسخ داد که بیننده چگونه میبیند و ظرفیت بینایی هر کس چیست. همگان یک ظرفیت بالقوه دارند برای دیدن و بینایی. اما اگر خواب بودند نمیبینند و اگر کور بودند نمیتوانند که ببینند.
🔸 هدف خلقت انسان عبودیت است و عبودیت تراز، آمادگی برای دریافتِ تابشِ نور الهی در قلبِ آدم مومن و عبدالله است. کور، از دریافت نور مادی اشیا محروم است اما کسی که دارای کوری فواد است از دریافت نور معنویت و حق محروم است.
〰〰〰
📹 دریافت فیلم جلسه با کیفیت بالا از یوتیوب و آپارات:
👉 youtu.be/uY2q1uBruT8
👉 aparat.com/v/VyCkK
@Hasanabbasi_ir
✅ امیرالمؤمنین عليه السلام: خردمند به عمل خود تكيه مى كند و نادان به آرزوهايش
🔸 العاقِلُ يَعْتَمِدُ على عَملهِ، الجاهِلُ يَعْتَمِدُ على أمَلهِ
📚 غررالحكم حدیث ۱۲۴٠
@Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صفحات استاد حسن عباسی را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
🔸 یوتیوب:
▫️ youtube.com/hasanabbasi
🔸 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir
🔸 توئیتر:
▫️ Twitter.com/hasan_abbasi
🔸 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi_quote
▫️ Instagram.com/hasanabbasi.official
🔸 تلگرام:
▫️ T.me/hasanabbasi_ir
🔸 ایتا:
▫️ Eitaa.com/hasanabbasi_ir
🔸 سروش:
▫️ Sapp.ir/hasanabbasi_ir
🔸 گپ:
▫️ gap.im/hasanabbasi_ir
🔸 روبیکا:
▫️ rubika.ir/habbasi_ir
🔸 بله:
▫️ ble.ir/hasanabbasi_ir
✅ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: زهد به دنيا، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند، حرام كرده است.
🔸 الزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ شُكْرُ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَلْوَرَعُ عَنْ كُلِّ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ
📚 تحف العقول ج1 ص58
🌸 سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک و فرخنده باد 🎊
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🔰 کودکی یک شهید 🌹
🔹 ظاهر یک شهید آینده در مدرسه چگونه بوده است؟
🔹 شهید سجاد زبرجدی در دوره دبستان در مدرسه شهید هاشمی نژاد ♥️
@Hasanabbasi_students
✅ از کودکی برق شهادت در چشمانش میزده و قلب بیننده رو دگرگون میکرده.
🔸 از عکس کودکی سجاد در مدرسه ابتدایی تا عکس های روزهای ماقبل شهادتش، این صفای شهادت در ناصیه اش موج می زده، الله اکبر ! این شهدا هم مثل انبیاء (ع) عجب معلمهای خالصی هستند.
#شهید_سجاد_زبرجدی
@Hasanabbasi_ir
✅ پاییز در کوچه باغ ها؛ پر از آرامش، به طمانینه قلبی مومنین تفت یزد، الحمدلله 🌹
@Hasanabbasi_ir