✅ ایران در حال آزمایش رمزنگاری کوانتومی
🔸 فاز دوم پروژه رمزنگاری کوانتومی فضای آزاد که از فناوریهای بسیار پیشرفته در جهان محسوب میشود، توسط سازمان انرژی اتمی در بخش کوانتوم مخابراتی در کشور آغاز شد.
🔸 بنا بر اعلام سازمان انرژی اتمی ایران، فاز اول این پروژه با موفقیت در فاصله ۳۰۰ متری انجام و عملیاتی شده است و اکنون فاز دوم این پروژه با محوریت ارسال فوتونهای در همتنیده و رمزنگاری کوانتومی بین پردیس مرکزی سازمان انرژی اتمی (شهید شهریاری) و تراز مخابراتی رأس برج میلاد در حال انجام است.
🔸 آنچه در این پروژه پیچیده انجام میگیرد این است که به جای ارسال سیگنال برای مخابرات از درهمتنیدگی فوتون استفاده میشود. این کار باعث میشود که دیگر برای ارسال پیام به رمزنگاری نیاز نباشد، به عبارتی با این کار شکستن و کشف پیامهای مخابراتی برای دشمن به هیچ وجه ممکن نیست.
🔸 قبلا این آزمایش در محیط آزمایشگاهی در فاصله ۳۰۰ متری انجام شده است و اکنون در فاصلهای قابل توجه یعنی از محل قرار گرفتن سازمان انرژی اتمی در امیرآباد شمالی تا برج میلاد انجام میشود. به عبارتی اطلاعات از سازمان انرژی اتمی به برج میلاد و بالعکس ارسال و دریافت میشود و از آنجایی که دیگر در این روش سیگنالی ارسال نمی شود، پیامها قابل ردیابی یا شکستن هم نیستند.
🔸 پس از اجرایی شدن برجام با وجود تحریمها و تهدیدهای کمسابقه آمریکا، ایران توانست پس از دو سال در گامی بلند اولین آزمایش در همتنیدگی در حوزه کوانتوم را با موفقیت به انجام برساند.
🔸 ایران از سال ۹۵ با حدود ۱۲ استاد برجسته به عرصه تکنولوژی کوانتوم ورود پیدا کرد و آزمایشهای مهمی در این رابطه انجام داد. پروژه کوانتوم با همکاری سازمان انرژی اتمی و دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد و در حوزه ارتباطات، کامپیوتر، دستگاههای محاسبات و بیولوژی هم دنبال شد.
🔸 در مرداد ۹۷ پس از دو سال و با حضور مقامات سازمان انرژی اتمی در مرکز ملی لیزر ایران از اولین آزمایشگاه کوانتوم رونمایی و اعلام شد که ایران توانست در محیط آزمایشگاهی کوانتوم را در فاصله یک متری با موفقیت آزمایش کند. با انجام این آزمایش و بنا بر گفته مقامات سازمان انرژی اتمی، ایران اولین کشور خاورمیانه و جهان اسلام است که توانسته به این حوزه از علم و تکنولوژی وارد شود.
🔸 کوانتوم دومین انقلاب قرن حاضر است و دنیای آینده به عبارتی متعلق به کوانتوم است. درهمتنیدگی کوانتومی (Quantum entanglement) پدیدهای بسیار عجیب است که حتی انیشتین هم وجود آن را تایید نمیکرد. در این حالت، جفتهای ذرات به طور جداییناپذیری به هم پیوند خوردهاند به طوری که صرف نظر از فاصله آنها، از روی وضعیت یکی، وضعیت ذره دیگر قابل درک است. میتوان از این فرآیند برای انتقال از راه دور (دوربری) اطلاعات بین این ذرات در فاصلههای بسیار زیاد استفاده کرد. در بیانی دیگر، دو فوتون را در نظر بگیرید که به هم چسبیدهاند، ابتدا باید آنها را از هم جدا کرد اما با وجود جداسازی آنها باید با هم در تماس باشند یا همزاد هم باشند. قطب یکی رو به بالا و دیگری رو به پایین است. حالا اگر یکی را برگردانید آن یکی هم برمیگردد، حتی اگر آنها در فاصله بینهایت از هم باشند و همان لحظه اطلاعات برقرار میشود.
🔸 در حال حاضر کشورهای توسعه یافته این فنآوری را در اختیار دارند و توانستهاند تا ۱۰۰ کیلومتر آن را آزمایش و در اختیار بگیرند در این میان تنها کشور چین توانسته این فنآوری را با فاصله ۷۰۰ مایلی آزمایش کند.
🔸 از آنجایی که ایران یکی از کشورهای مطرح در حوزه نانوتکنولوژی در منطقه و دنیا است و زیرساختهای تکنولوژیک و انسانی مناسب را در اختیار دارد، پیشبینی میشود با سرعت بسیار خوبی مسیر پیشرفت در حوزه کوانتوم را طی کند.
arz.digital/160385
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ دیدار استاد حسن عباسی با آقا جواد و آقا روح الله شمقدری در مراحل پایانی ساخت سریال روزهای ابدی
🔸 این سریال که وقایع سال ۱۳۵۸ را بازنمایی کرده است ، به مداخلات آمریکا در ماه های نخست پیروزی انقلاب پرداخته است ، مداخلاتی که منجر به واکنش دانشجویان پیرو خط امام شد و به تسخیر سفارت آمریکا انجامید.
🔸 آقای شمقدری ضمن نمایش قسمت های مربوط به بخش ماجرای تسخیر سفارت آمریکا ، توضیح مبسوطی ارائه کردند ، و حسن عباسی که از ابتدا به داستان این سریال علاقه مند بود ، قسمت های ۳۶ و ۳۷ را دید و ابراز امیدواری کرد که سریال زیبای روزهای ابدی به زودی به نمایش درآید.
🔸 سریال روزهای ابدی محصول سیما فیلم است که توسط جواد شمقدری نوشته و کارگردانی شده و محسن علی اکبری آن را تهیه کرده است.
🔸 این سریال دی ماه از شبکه یک سیما پخش میشود.
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
11.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سریال روزهای ابدی ، به زودی ....
🔸 این سریال درباره ی ماجراهای واقعی سال ۱۳۵۸ است ، ماجرای اقدامات آمریکا برای براندازی انقلاب نوپای ایران ، که در قسمت های پایانی به بخش های نفس گیر تسخیر سفارت آمریکا می پردازد.
سریال روزهای ابدی کار جدید جواد شمقدری است.
منتظر سریال زیبای روزهای ابدی باشید.
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ آبشار زیبای کشیت
⛰ کرمان، گلباف
🏕 جاذبههای طبیعت ایران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ هماهنگیِ بین «معرفتهای دینی و معرفتهای علمی»، نيازمند هماهنگیِ روشها و متدلوژیهای آنهاست،
و هماهنگیِ روشها نیازمند فلسفۀ روش (فلسفۀ شدن).
💬 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
@mirbaqeri_ir
🔸 منظومۀ عقلانيت اجتماعی بايد اولاً بهصورت جزاير مستقل عمل نكنند، بلکه بهصورت پيوستار عمل كنند و ثانياً، اين منظومه، متعبّد به وحي باشد و بر اساس مديريت ديني شكل بگيرد.
🔸 معرفتهاي ديني و نظری و تجربي در اين منظومه بايد مستند به وحي شوند و معرفت ديني، متغيّر اصلی باشد. در اين صورت، بايد مأموريت تفقه ديني گسترش پيدا كند و وارد عرصهاي شود كه بتواند نيازهاي دانشهاي تجريدي و تجربي به مفروضات اساسی را تأمين كند.
🔸 اگر تفقّه دينی بهدنبال پاسخگويیِ به مفروضات علوم تجربي و علوم تجريدي نباشد، نميتواند در موضع متغيّر اصلي در منظومه معرفتي بشر قرار بگيرد، بلكه ممكن است دانشهاي ديگر، معرفتهاي ديني را تحتتأثير قرار دهند و فقه نيز عرفي شود؛ يعنی در تعامل بين فقه و دانش اقتصادي، روانشناسي، جامعهشناسي و ساير دانشها، آن دانشها، عينيت را بازسازي كنند و معرفت ديني را تابع شرايط عيني تغيير دهند.
🔸 معنای دينيسازیِِ اين فضاي كيهانی آن نيست كه عقل و تجربه و شهود را تعطيل كنيم، بلکه میخواهيم مبتنی بر دين، آنها را شکوفا کنيم. همچنين، وحی را حوزۀ موازي با شهود و تعقل و تجربه فرض نمیکنيم و معيار صحّت هر يک را جدا تعريف نمیکنيم تا هركدام معيار صحّت مستقل و روش تحقيق مستقل از ديگری داشته باشند؛ بلكه اين منظومه کلان تعقّل بايد مبتني بر يك نظام هماهنگ روش تحقيق اتفاق بيفتد كه در آن، استناد به وحي و محاسبات نظري و عقل تجربي و نيز شهود، به هم پيوسته عمل ميكند و چگونگی کاربردی کردن فرهنگ دين نشان داده میشود. به عبارت ديگر، يك #معيار_صحّت_تركيبي در اين منظومه وجود دارد؛ چرا که اگر جزاير مستقلي با معيار صحتها و روش تحقيقهاي مختلف درست کنيم، يك #پيوستار_عقلاني به وجود نخواهد آمد و به طور طبيعی يك تصميمگيري منسجم هم نخواهيم داشت؛ چرا که تصميمگيريها در مقياس توسعه، كلان و خُرد، ناشي از عقلانيت اجتماعي هستند و چنانچه عقلانيت اجتماعی داراي يك پيوستار مناسب نباشد، اين تصميمگيريها نيز جزيرهاي خواهد شد.
🔸 شكلگيري پيوستار ديني در فضاي عقلانيّت اجتماعي نيازمند نرمافزارهايي است كه بتواند تحقيقات را در حوزههاي مختلف بهگونهاي سامان دهد كه همه آنها، مستند به دين شوند و همچنين جايگاه تعقل، تجربه و احساس و شهود انسان در كنار تعبّد به وحي محفوظ بماند. اين امر به يك #روش_تحقيق نياز دارد که بتواند حوزههاي مختلف را بهصورت پيوسته ببيند و حوزه فقاهت را با حوزه دانشهاي تجريدي و تجربي، مرتبط كند و بالعکس. اين نرمافزار، ايمان به وحي را معيار اصلي صحّت قرار ميدهد و در عين حال، معيار صحّت حتماً به كارآمدي تجربي و هماهنگي نظري هم قيد ميخورد؛ در اين صورت، روش تفقّه ديني با روشهاي تجربي در هم تنيده میشوند و #انعكاس_روشها در یکدیگر ديده ميشود.
🔸 بنابراين، این نرمافزار بهدنبال ناديده گرفتن جايگاه مطالعات تجربي، مطالعات ميدانی، محاسبات نظري و شهود بشر نيست بلكه به دنبال برقراري نسبتي بين اینها بر اساس تعبّد و استناد به وحي است.
🔸 نظام روش تحقيق به عنوان #نرمافزار_پیوستارسازی دينی، بايد به گونهاي شکل بگيرد كه تحقيقات را به هم پيوند دهد و بتواند انعكاس آنها را در یکدیگر مشاهده كند.
🔸 روشهای تحقيق نيازمند به #فلسفه_روش_تحقيق هستند. فلسفه روش تحقيق عهدهدار هماهنگي روش تحقيقهاست. اين فلسفه ميتواند فعل تحقيق را تحليل و مدلسازي كند، و زمينه هماهنگ شدن تحقيقات اجتماعي را فراهم آورد؛ يعني اين فلسفه هم توليد نرمافزار و هم سازماندهي مديريتِ آن را به عهده دارد. «فلسفه روش تحقيق» را ميتوان نظريه راهنما هم ناميد. اين نظريه بايد در حوزه تفقه ديني و حوزه دانشهاي تجربي و تجريدي، #نظام_روشگان هماهنگ ارائه دهد و موجب تعامل محصولات آنها شود. در غير اين صورت، اگر روش تفقه ديني با روشها و تحقيقات تجريدي و تجربي تعامل نداشته باشد، هماهنگسازي محصولات آنها دشوار خواهد بود. به عبارت ديگر، قابليت انعكاس دانشهاي ديني در حوزه تجريدي و تجربي و نيز انعكاس دانشهاي تجربي و تجريدي در تفقه ديني را دارا باشد. بنابراین، فلسفه روش تحقیق عهدهدار چنين تعاملي در هماهنگي حوزههای تفقه ديني و حوزههای علوم تجريدي و تجربي نظام روشگان است. اگر روش علم اين قابليت را نداشته باشد كه مفروضات اساسي حوزه دين را بپذيرد و مانند روشهاي پوزيتيويستي عمل كند، هرگز امكان توليد علم ديني وجود نخواهد داشت؛ همچنان كه علم فلسفي الهي نيز به اين ترتيب توليد نخواهد شد؛ لذا به نظريۀ راهنمايي نيازمنديم تا زمينه اين كار را فراهم كند.»
@Hasanabbasi_ir
31.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دو عیب بزرگ آموزش و پرورش
💬 مقام معظم رهبری:
🔸 اساس آموزش و پرورش ضد دینی بود، نه غیر دینی.
🔸 نظام آموزش و پرورش ما یک نظام غرب زده، تقلیدی، مبتنی بر باورها و مبانی پذیرفته در اروپا بود.
🔸 در دوره انقلاب، خیلی کارها در آموزش و پرورش انجام گرفته است. اما نظام آموزش و پرورش تحول پیدا نکرده و همان نظام قدیمی است!
#امام_خامنه_ای
#غرب_زدگی
#تحول
@maktab_eslami
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ حسن عباسی : جشنواره فیلم مقاومت ، بستر " هنر مقاومتی " است
➖ بخش نخست
🔹 به گزارش دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت، حسن عباسی درباره ضرورت این جشنواره گفت :
❓ اهمیت و ضرورت حمایت بیشتر از سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای ملی کشور را در چه چیز میدانید؟
🔸 سه طیف سینمایی در ۴۰ ساله اخیر در سپهر هنری و فرهنگی ایران پدید آمده که به ترتیب سینمای انقلاب اسلامی، سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت اسلامی در برابر استکبار جهانی است. این سه طیف سینمایی که شاید حتی در قالب ژانر هم نگنجد، به سه دلیل رکن هنری سینمای ایران قرن جدید است که در پنج ماه آینده در بهار ۱۴۰۰ این قرن آغاز میشود.
1⃣ اولاً، به دلیل برآمدن این سینما از متن و بطن فرهنگ ملی و اسلامی، که موجب شده است تا این سینما،عملا به سینمای ملی و اسلامی نزدیک شود و در ویترین فرهنگی ایران، این سینما نماد سینمای ملی و اسلامی محسوب شود. ملی و اسلامی بودن آن به دلیل روایت وقایع انقلاب و دفاع مقدس نیست، زیرا در این صورت، صرفاً یک سینمای تاریخی درحوزه تاریخ معاصر بود. بلکه از این روست که این سینما در وجه هنری و مایهشناسی آن درحوزه درام، عمدتاً به دیرینگونه (آرخیاتایپ) بومی ملی و اسلامی تکیه دارد؛ دیرینگونههایی مانند واقعه کربلا، یا جنگ صفین، یا جنگ احزاب و هم چنین دیرینگونهای مانند غیبت کبری و انتظار ظهور منجی.
دستمایه هر اثر هنری، برگرفته از یک یا چند دیرینگونه است، و این دیرینگونهها اگر اصالت داشته باشند، دستمایهای که هنرمند به آن متوسل شده است، اصالت دارد. اگر دستمایه هنرمند ایرانی، همان دیرینگونههای هومری در یونان باستان، برای روایت دفاع مقدس باشد ـ مانند ایلیاد و ادیسه هومر ـ برای ایرانیان مسلمان اصالت ندارد، پس روایت جنگ تحمیلی به عنوان دفاع مقدس مردم ایران مبتنی بر دیرینگونههای رزمآوری هومری یونان باستان، فاقد وجاهت و اصالت است.
در بخش سینمای انقلاب اسلامی هم همین گونه است؛ دیرینگونه وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، انقلاب فرانسه یا انقلاب اکتبر روسیه نبود، بلکه دستمایه انقلابیون مسلمان، همان آیه معروف «ان الله لایغیروا بقوم، حتی یغیروا ما بانفسهم» بود. لذا درسینمای انقلاب هم سینماگر انقلابی نمیتواند از دیرینگونههای غیربومی بهره ببرد. درنتیجه سینمای انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت عملا اصلیترین وجه سینمای ایران امروز است که نام سینمای ملی و بومی آن برخاسته از دستمایهها و دیرینگونههای اصیل اسلامی در آن است.
2⃣ ثانیاً، به دلیل اصیل بودن دیرینگونههای هنری آن، عملاً سینمای دفاع مقدس تنها حوزه سینمایی است که مبین و مروج «رؤیای ایرانی ـ اسلامی» است.
3⃣ ثالثاً، چون سینمای دفاع مقدس، نمایه رؤیای ایرانی ـ اسلامی است، پس نماینده سینمای استراتژیک ایران امروز است.
🔸 سینمای استراتژیک، آن حوزه ی سینمایی است که رؤیای ملی و اعتقادی یک ملت را می نمایاند. سوای از هالیوود که رؤیای آمریکایی را مینمایاند و آمریکا را صاحب سینمای استراتژیک کرده است، هند با بالیوود و کره جنوبی و چین و ترکیه هم در دهه اخیر با تعریف رؤیای هندی، رؤیای چینی، رؤیای کرهای و رؤیای عثمانی ترکیه، در حال ایجاد سینمای استراتژیک خود هستند.
🔸 رؤیای ایرانی اسلامی در سینما تنها از طریق سینمای دفاع مقدس نمایانده شده است، لذا سینمای استراتژیک ایران در سینمای دینی و سینمای دفاع مقدس خلاصه میشود، و الا سینمای عمومی ایران امروز به اذعان سینماگران ایرانی، یک سینمای ابزورد است؛ ابزورد یعنی مهمل! هیچ گاه سینمای ابزورد، نه تنها سینمای استراتژیک نیست، بلکه سینمای ملی هم نیست، زیرا اساسا هنر ابزورد یک هنر ضد رؤیای ملی است. لذا، سینمای دفاع مقدس، سینمای بومی ـ ملی و استراتژیک است و بستر تبیین و تشریح رؤیای ایرانی اسلامی است.
ادامه در پست بعدی...
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir