فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شهید صیاد شیرازی به روایت استاد حسن عباسی
💚 شهید صیاد شیرازی و آیه «رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا»
🌷 ورود و خروج به هر کاری با صدق در راه خدا
👈 ۹۳/۰۳/۰۳ - 📌 دانشگاه تهران
🌹 به بهانهی سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی؛ ۲۱ فروردین
🔻 استاد عباسی در بین سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ از همرزمان شهید #صیاد_شیرازی (فرمانده نیروی زمینی ارتش) بوده است.
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ تنها عاملی که مردم را جذب میکند، طهارت ماست.
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید.
🔸 تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود.
🔸 باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است.
_ دیدار جمعی از حوزهعلمیههمدان مهر ۹۷
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تاریخ استراتژیک ایران
🔻 این ویدئو تاریخچه ایران را نشان می دهد که از دوره مادها شروع شده، از امپراتوریهای هخامنشی ، اشکانی، ساسانی و ... عبور میکند تا جمهوری اسلامی امروز
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع T4 را به خاطر بسپار !
📌 یادواره شهدای T4 و شهیدمحمدمهدی لطفی نیاسر
🗓 ۲۰ فروردین ۱۴۰۰
📹 مشاهده در یوتیوب:
▫️ youtu.be/rB5VpZyG1sU
📹 مشاهده در آپارات:
▫️ aparat.com/v/F46o8
📹 مشاهده در تلگرام:
▫️ t.me/Dr_abbasi/543
📹 مشاهده در سروش:
▫️ sapp.ir/Dr_abbasi
📹 مشاهده در روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
📹 مشاهده در گپ:
▫️ gap.im/HasanAbbasi_ir/961
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1⃣ تیمسار فرستاده #شاه به محضر امام خمینی در قم در دهه چهل:
بدانید که #سیاست پدرسوختگی داره. در شأن شما نیست!
وادی پدرسوختگی رو برای ما بگذارید و دخالت نکنید.
2⃣ لیبرالهای امروزه: سیاست پدرسوختگی داره!
شما نظامیهایی که از نیروهای مسلح خارج شدید!
وارد #سیاست نشید، در شأن شما نیست.
وادی پدرسوختگی رو برای ما بگذارید.
#تیمسار_پاکروان
✍ توئیت استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ هنر اسلامی
💬 حضرت آیت الله جوادی آملی
🔸 در محضر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) كسی به آن حضرت عرض كرد كه مجلس شما خیلی علمی و آموزنده است، ولی همین كه از محضر و مشهد شما فاصله گرفتیم و بیرون رفتیم آن لذت دیگر در كام ما نیست. حضرت فرمود: «إستَعِن بِیمِینِك»؛[1] چرا به من می گویی؟ به دستت بگو! یعنی آنچه را كه شنیدی یادداشت كن، بنویس و به صورت كتابت در بیاور، وقتی مكتوب شد همیشه با تو است. مجلس سخنرانی سفره غذا نیست، مجلس سخنرانی تهیه #ره_توشه است. فرمود: «إستَعِن بِیمِینِك»؛ از دستت كمك بگیر و آن مطالب را بنویس، همیشه با توست.
🔸 اگر این مطالب در ذهن تحلیل شد، بارآوری های فراوانی هم دارد، چون انسان قدرت فناوری و ابتكار را هم خواهد داشت، آن وقت این نور می شود، این می شود مشمول آن آیه ای كه فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾[2] و مانند آن. چقدر فرق است بین آن مسافر راه گم كرده ای كه به امید برق جهنده در كنار رعد فضا بخواهد راه را پیدا كند و بین یك كسی كه نور فراهم كرده و خدا می فرماید ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ با نور دارد حركت می كند، هر دو راه هست و هر دو هم رفتنی است!
🔸 این را مستحضرید كه شدنی است، اما خدای سبحان به همه این نعمت را نداد. به هر كسی كه این نعمت را داد #توقع_خاصی هم از او دارد؛ مثلاً حُسن صوت به همه داده نشد، حُسن خط به همه داده نشد. این طور نیست كه هر كسی بتواند خطاط خوبی باشد ولو برود تمرین هم بكند یا خواننده خوبی باشد ولو برود تمرین هم بكند، آن طراوت حنجره، آن زیبایی حنجره و آن آهنگ مناسب نصیب هر كسی نیست. آن خطاطی خوب هم نصیب هر كسی نیست. قدرت #تخیل_خوب ـ متخیله خوب ـ البته غیر از خیال این نصیب هر كسی نیست و هنرمندی و فناوری كه بتواند آن متخیل را محسوس كند آن هم نصیب كسی نیست. در این گونه از مجالس یا كتاب هایی از این دست، آن #مایه_های_معقول را به شنونده می دهد، ولی دو مرحله است تا این معقول را بتواند محسوس كند، آن دیگر مربوط به خود شنونده است او چگونه در دستگاه تخیل اش ـ نه خیال ـ متخلیه اش را ترسیم می كند تصویر می كند و به صورت در می آورد، آن هنری است که در اختیار بعضی افراد است نه همه و برخی ها هم نیمه تمام اند نه تام! در عین حال كه متخیله قوی دارند، می توانند آن معقول را در فضای قوه متخیله ترسیم كنند، قدرت محسوس كردن را ندارند كه بتوانند با حركات بدنی، با گفتارشان و با رفتارشان آن متخیل را محسوس كنند. هنر مادامی كه پشتوانه عقلی نداشته باشد همین فیلم های عادی می شود؛ ولی وقتی می تواند سازنده و آموزنده باشد كه بتواند معقول را متخیل كند اولاً، متخیل را محسوس كند ثانیاً.
[1] . سنن الترمذی، ج4، ص464؛ بحار الانوار، ج2، ص152.
[2] . سوره انعام، آیه122.
📚 دیدار جمعی از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی با حضرت استاد
تاریخ: 1384
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تاریخ استراتژیک آفریقا
🔻 این ویدئو تاریخچه آفریقا را از 50 قبل از میلاد تا سال 2016 میلادی را پوشش میدهد
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
✅ ظاهرا تنات میخاره !؟
#کشتی_ساویز
#تاسیسات_هسته_ای_نطنز
✍ توئیت استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ مردم! تیم مذاکرهکننده رو شیرفهم کنید که تحریم لیست هزار و پونصد تایی نداره!
آمریکا با سه سوت، تکلیف سه کلمه رو در کنگره تعیین کنه: #ایسا و #کاتسا و چرخه #یو_ترن ، همین.
✍ توئیت استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ از نمازهایی که ملائک بدان غبطه میخورند...
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
🌙 فرا رسیدن ماه رمضان مبارک باد
💬 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
وَ هُوَ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ وَ هُوَ شَهْرُ الصِّيَامِ وَ هُوَ شَهْرُ الدُّعَاءِ
ماه رمضان، ماه استغفار، ماه روزه و ماه دعاست.
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ جاذبۀ نیت
💬 آیت الله حائری شیرازی
🔸 هواپیما را دیدهاید که از روی زمین اوج میگیرد؟ هواپیما دوباره به زمین بر میگردد، اما موشک از جاذبۀ زمین خارج شده و دیگر بر نمیگردد.
سرعت زیادی لازم است تا موشک از جاذبۀ زمین خارج شود.
🔸 همان طور که زمین «جاذبه» دارد، «نیت » هم «جاذبه» دارد. نیت انسانها گاهی در «جاذبۀ» خود انسان گیر میکند. بسیاری از اعمالی که انسان به سوی ملکوت میفرستد، از جو خودش نمیگذرد؛ او فکر میکند آن عملی که فرستاده، رسیده است! اما در قیامت که عملش را نشانش میدهند میبیند که خیلی از آنها به جاذبۀ خودش باز گشته است.
🔸 درجات عمل، همهاش مربوط به نیت میشود و بستگی دارد به این که تا چه اندازهای بتواند از خودش رها شود که این مربوط به شکستگی و سوز دل است.
@haerishirazi
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ رزق
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَيْسَ لَكَ»؛[1] آنچه براي تو نيست به آن نمي رسي. اگر کار کردي حلال بود در آن شرايط به اين حدّ مي رسي. «کژ روي جف القلم کژ آيدت»،[2] به قول حکيم فردوسي:
اگر بار خار است خود کِشته اي ٭٭٭ وگر پرنيان است خود رشته اي[3]
فرمود اگر راه درست رفتي، يک #رزق_خاص داري؛ بيراهه رفتي يک #رزق_مخصوص داري. نه رزق تو کم و زياد ميشود، شرايط خاص را اگر رعايت کردي؛ نه عمر تو کم و زياد مي شود اگر شرايط مخصوص را رعايت کردي. اگر با #صله_رحم و بهداشت زندگي کردي، عمر مشخص داري. بدون صله رحم و بهداشت زندگي کردي، عمر محدود داري، همه مشخص است. ما يک أجل مقضي داريم يک أجل مسمّيٰ: ﴿أَجَلٌ مُسَمّي عِندَهُ﴾،[4] آن که تقديرپذير و تغييرپذير است همين أجل مقضي است که به دست خود آدم است؛ ولي کلّ اين جريان که «ففي نظام الكلّ كلٌ منتظم».
🔸 گاهي در بعضي از اين اعلاميه ها ميگويند «مرگ نابهنگام»! مرحوم حکيم سبزواري را خدا رحمت کند! فرمود ما چيز نابهنگام در عالم نداريم، هر چيزي #به_هنگام است، ولي اين شخص چون حساب نمي کرد خيال مي کرد که نابهنگام است؛ وقتي علل و عواملش را در نظر بگيرد معلوم مي شود به هنگام است.
ما ليس موزوناً لبعض من نغم ٭٭٭ ففي نظام الكلّ كلّ منتظم
موتاً طبيعيا غدا اخترامي ٭٭٭ قيس إلي کلّية النظام[5]
🔸 شما وقتي مرگ نابهنگام پنداري را بر اساس کلّ نظم علل و اسباب بسنجيد، مي بينيد که در جاي خودش است و به هنگام است. ما چيز نابهنگام در عالم نداريم! «موتا طبيعا غدا اخترامي»، «اخترامي»؛ يعني نابهنگام. اين مرگ، مرگ طبيعي است. کسي آن را نابهنگام مي پندارد که از علل و عوامل قبل و بعدش آگاه نباشد و گرنه:
موتا طبيعيا غدا اخترامي ٭٭٭ قيس إلي کليّة النّظام
ايشان مي فرمايند که نه مرگ جلو و عقب دارد، نه رزق جلو و عقب دارد.
[1]. نهج البلاغه، نامه72.
[2]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آيدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زايدت».
[3]. شاهنامه فردوسي, فريدون, بخش20.
[4]. سوره انعام, آيه2.
1. شرح المنظومة، ج2، ص422.
📚 درس اخلاق
تاریخ: ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تاریخ استراتژیک خاورمیانه
🔻 در این ویدئو تاریخچه خاورمیانه را ببینید که هر ساله نقشه برداری می شود.
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
✅ روحانی ادعا کرد که در صد روز آینده تحریمها برداشته میشود. این ادعا عوامفریبی انتخاباتی است، زیرا محال است که تیم مذاکرهکننده بتواند قوانین تحریمی #ایسا و #کاتسا و #یو_ترن را در این مذاکرات حذف کند.
✍ توئیت استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رونمایی از تیزر مستند جنجالی "فروشنده 3"
🧨 روایتی جدید و تکان دهنده از پشت صحنه آخرین تحولات داخلی و خارجی در آستانه انتخابات
📹 منتظر "فروشنده 3" باشید
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
سؤالی که ذهن حقیررا میآزارد این است:اگر کتابی بدست ما میرسید که گفته میشد یک دانشمند برجسته و نابغهای هزار سال پیش نوشته است آیا برای فهمیدن مطالب آن بیشتر تلاش میکردیم یا برای فهمیدن حقایق و معارف #قرآن کریم؟!
امیدوارم جواب سنجیده ورفتار شایستهای نسبت به این سؤال داشته باشیم
💬 علامه مصباح یزدی
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ اعتصام به قرآن كریم
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 ماه مبارك رمضان فرا رسیده و این اولین ماه از دوازده ماه است هم «رَأْسُ السَّنَة»[1] است و هم «غُرَّةُ الشُّهُور».[2] سالكان كوی حق سالشان از ماه مبارك رمضان شروع می شود و به شعبان ختم می شود؛ زیرا در این ماه مقدّرات علوم و معارف از یك سو و ارزاق و لوازم رزقی از سوی دیگر نازل می شود، هم در ادعیه هم در روایات ماه مبارك رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة» و «غُرَّةُ الشُّهُور» نام گرفت. ماه مبارك رمضان چه شبش و چه روزش خصوصیتی دارد كه در ماه های دیگر نیست؛ این زمان به بركت آن متزمن كه نزول قرآن كریم است نسبت به ازمنه دیگر شرفی دارد كه دیگر ماه ها آن شرف را ندارند. اینكه در دعاها می خوانیم «وَ هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ»؛[3] ناظر به همین است؛ لذا شب و روزش خصوصیتی دارد كه دیگر ماه ها فاقد این خصوصیت اند و آن در اثر نزول قرآن كریم است.
🔸 نزول قرآن كریم همان طوری كه در بحث های دیگر به عرضتان رسید از سنخ آویختن قرآن است نه انداختن! قرآن در ماه مبارك رمضان انداخته نشد آن طوری كه باران را نازل می كنند و به زمین می اندازند كه به صورت تجافی است، بلكه قرآن را آویختند و این قرآن آویخته شده یك طرفش به دست خدای سبحان است و طرف دیگرش به دست مؤمنان و قاریان و مفسّران و عالمان قرآن اندیش. در ماه مبارك رمضان بهترین فرصت برای گرفتن این حبل متین و بالا رفتن است و اگر كسی از افق طبیعت بالا رفت و از منظر فرا طبیعی جهان را دید نه بیراهه می رود نه راه كسی را می بندد؛ نه تنها شیطان های او بستهاند، بلكه او شیطان های دیگران را هم می بندد! نه تنها در جهنم به روی او بسته است، بلكه او توان آن را دارد كه درهای جهنم دیگران را هم ببندد تا كسی به دوزخ نرود! پس مهمترین عنصر این ماه اعتصام به قرآن كریم است؛ خواندن این كتاب، فراگیری این كتاب، پذیرش و #باور_معارف این كتاب و عمل به این كتاب.
🔸 هر اندازه انسان در خدمت قرآن كریم باشد باز راه دارد، چون یك سوی قرآن عربی مبین است كه در سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنَاً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾[4] و سوی دیگرش منزه از عبری و عربی بودن تازی و فارسی بودن و مانند آن است، فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾.[5] این قرآن در آغازش علیّ حكیم است و در انجامش عربی مبین، اگر كسی این عربی مبین را اعتصام كرد و فهمید و باور كرد و عمل نمود كم كم بر اساس «اقْرَأْ وَ ارْقَ»[6] همین طناب را می گیرد بالا می رود تا به نوبه خود به آن علیّ حكیم بار یابد، از علوّ الهی طرفی ببندد و از حكمت الهی بهره ببرد و بشود ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشَاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثیرَاً﴾.[7]
[1]. تهذیب الأحکام, ج4, ص333؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِذَا سَلِمَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ وَ قَالَ رَأْسُ السَّنَةِ شَهْرُ رَمَضَانَ».
[2]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج1، ص31؛ «أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِنَّ الشُّهُورَ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی كِتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِی أَوَّلِ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن».
[3] . إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج1، ص24.
[4]. سوره زخرف، آیه3.
[5]. سوره زخرف، آیه4.
[6]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص606.
[7]. سوره بقره، آیه269.
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1384/07/10
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تاریخ باستان خاورمیانه
🔻 این بخش دوره 3500 قبل از میلاد - 513 قبل از میلاد را پوشش می دهد.
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
📹 ببینید | چرخه کنش سیاسی در قرآن و شاهنامه فردوسی
❇️ طرحریزی استراتژیک - دکترین امتسالاری دینی
💢 سرفصل: مهندسی سیاسی (۳۲) معماری دکترینولوژیک ایران درآستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی (۱۴)
🔺 جهانبینی نجات (۲) - چرخه کنش و کنش گران سیاسی
🗓 تدریس شده در ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
🎞 فیلم جلسه با کیفیت بالا در یوتیوب:
▫️ youtu.be/W-a09JI8ONA
🔺کرسی نظریهپردازی استاد حسن عباسی
🔺دانش دکترینولوژی - علوم استراتژیک
استاد حسن عباسی
🌐 @Hasanabbasi_ir
✅ اصلاح جهان
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 ولی عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور كرد برنامه رسمی #اصلاح_جهان از كجا شروع می شود و حضرت چگونه جهان را پر از #عدل_و_داد می كند؟ وقتی ذات مباركش به دنیا آمد این آیه را تلاوت كرد[1] ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾،[2] این آیه در جریان پیروزی مستضعفان بنی اسرائیل بر مستكبران آل فرعون است. حضرت در روز میلادش این آیه را هنگام تولد قرائت كرد؛ یعنی برنامه من با #مشیت_الهی همراه است، من تنها رسالتم بیان احكام نیست، وضعی كه من به بار می آورم مشابه وضعی است كه موسای كلیم به بار آورد، مشابه وضعی است كه جدم نبی اكرم به بار آورد و مانند آن. پس حضرت در میلادش این كریمه را قرائت كرد، شما وقتی این كریمه را تحلیل می فرمایید می بینید در طرفی از این كریمه موسای كلیم قرار دارد و در جبهه مقابل فرعون واقع شده است. این آیه مفادش آن است كه خدا اراده كرده است بر اساس تكوین كه مستضعفین را از شرّ مستكبرین برهاند #یك، و آنها را وارثان زمین قرار بدهد #دو، و حكومت عدل و داد را به دست اینها بسپارد #سه، فرعون و امثال فرعون را برای همیشه از تاریخ طرد كند #چهار، و مانند آن.
🔸 پس برنامه اصلاحی بقیة الله (ارواحنا فداه) با قرائت همین آیه روشن شد؛ منتها این حضرت وقتی جریان حكومت مستضعفین را تشریح می كند آیات دیگری كه درباره مستضعف آمده را نمی خواند، بلکه جریان مبارزه موسای كلیم را ذكر می كند. سخن بلندی كه عارف نامدار صاحب فتوحات می فرماید این است که می گوید گرچه موسای كلیم پیروز شد و آل فرعون به كام دریا غرق شدند، اما این كار رایگان نبود! این كار با صبر و مقاومت زنان و مردان نستوه بنی اسرائیل بود كه قربانی های فراوانی دادند، آن خون های به ناحق ریخته شده موسی که آل فرعون را به دریا سپرد. بعد می گوید این تجلّی خداست نه به نحو تناسخ! این طور نیست كه آن ارواح در موسی دمیده شدند به نحو تناسخ كه مستحیل است؛ یعنی تلاش ها و كوشش های فراوانی لازم است، قربانی دادن های زیاد لازم است تا در بین این قربانی ها ذات اقدس الهی اراده كند موسای كلیمی قیام كند تا درباره صحنه مقابل خدا بفرماید ﴿فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیمِّ﴾؛[3] ما همه اینها را به دریا ریختیم. پس اگر بقیة الله (ارواحنا فداه) برنامه اش را در هنگام میلاد با قرائت ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ﴾ تبیین كرد، یعنی گرچه مستضعفان پیروزند و گرچه مستكبران محكومند اما قربانی های زیادی لازم است، فداكاری های فراوانی لازم است، این چنین نیست كه بشود ریشه مستكبر را رایگان از جا كند!
🔸 آن كه به فكر خام است كه ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كند و خودش به تنهایی جهان را اصلاح كند، او گرفتار همان فكری است كه به موسای كلیم گفتند ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾.[4] عده ای به موسی گفتند تو و خدای تو به جنگ طاغوتیان بروید ما اینجا نشسته ایم منتظر خبر پیروزی شماییم. آن كه به این فكر است امام بیاید و اصلاح كند، چون امام غایب است به او معتقد است و اگر امام ظهور كرد اول كسی كه مخالف امام است همین فكر است! اینكه می گوید به من چه یا به تو چه خود امام اصلاح می كند این فكرش همان ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ است.
[1] . الغیبة، شیخ طوسی، ج1، ص۲۳۶.
[2] . سوره قصص، آیه5.
[3] . سوره قصص، آیه40.
[4] . سوره مائده، آیه24
📚 سخنرانی در نیمه شعبان
تاریخ: ۱۳۶۹/۱۲/۱۱
@a_javadiamoli_esra
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir