eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.7هزار دنبال‌کننده
376 عکس
102 ویدیو
69 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
📌سلسله دروس دانش تبلیغ دین 🔻مدرس: استاد علیرضا #پناهیان 🔸بحث اول: مبانی و اصول تبلیغ دین 🔰ویژه ط
📣اطلاعیه کلاس دانش تبلیغ دین ✅عضو گیری کانال اطلاع رسانی دوره دانش تبلیغ دین 🔰 عزیزانی که ثبت نامشان در دوره دانش دین در سایت سخن سدید قطعی شده است ، جهت دریافت در کانال اطلاع رسانی این دوره ، به شناسه ادمین ثبت نام دوره ( ‼️فقط در پیام رسان ایتا‼️) پیامی به شکل زیر بدهند : 🔺(دانش تبلیغ دین+نام و نام خانوادگی + کد ملی)🔺 شناسه مسول ثبت نام👈🏻@sokhanesadid1 ⭕️ نکته : لینک گروه تنها در روز 18 بهمن ماه تقدیم میشود . لطفا در بازه زمانی ذکر شده درخواست دریافت لینک بدهید❗️ 🙏لطفا برای دریافت پاسخ صبور باشید☺️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سخن عجیب امام(ره) درباره نحوه تبلیغ دین! 🌀 چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم⁉️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌 توصیف به جای استدلال ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀آیا «ادبیات رایج» در درس‌های حوزۀ علمیه، برای تبلیغ دین کافی و کارآمد است؟ 🔻قرآن «بیان خدا» برای مردم است. فرمود:«هَذَا بَيانٌ لِلنَّاسِ»(آل عمران، 138). می‌توان از «شیوۀ بیان خدا» در قرآن، برای تبلیغ دین، الگو گرفت. 🔻شیوۀ بیان قرآن، چگونه است؟ «شیوۀ بیان قرآن»، بیشتر توصیفی است نه اثباتی. قرآن دائماً در حال توصیف «پدیده‌ها» و حالات «خوبان و بدان» هست. «بهشت و جهنم » را توصیف می‌کند. آیات فراوانی از قرآن به توصیف حالات منافقین می‌پردازد. منافق چگونه آدمی است؟ 🔻عالمان دین در حوزه‌های علمیه پیوسته به دنبال «اثبات حقانیت» هستند و حال‌آنکه از همه آیات قرآن، تعداد اندک و انگشت‌شماری، دربارۀ «اثبات خداوند» و این‌گونه امور آمده است. 🔻ادبیات رایج در درس‌های حوزه های علمیه، که بیشتر اثباتی است، مناسب تبلیغ دین نیست. گویا همۀ مخاطبان، با ذهن بیمار و شبهه‌ناک فرض شده‌اند. درسی برای بیان توصیفی و تحلیلی دین، در حوزه کمتر دیده می‌شود. 🔻«ادبیات قرآن» و «روایات»، که بیشتر «توصیفی و تحلیلی» است؛ بهترین و موثرترین ادبیات برای انتقال مفاهیم دینی به مخاطب است. 👤 علیرضا پناهیان 🚩جامعه الزهرا (س)، قم. همایش «فرصت های فرهنگی ماه رمضان» ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دو اشکال اساسی ما در شیوۀ آموزش دین 🔰توصیف به جای استدلال ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀در اولین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» در حوزه علمیه قم 🌀اجتهاد، شرط لازم، اما ناکافی برای تبلیغ مطلوب 🔻تدریس سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم آغاز شد. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه می‌شود. 🔻علیرضا پناهیان در جسلۀ اول «مبانی و اصول تبلیغ» که به صورت هفتگی برگزار می‌شود، ضمن بررسی پیشینۀ زمانی و شواهد متعدد روند رو به رشد زمینۀ پذیرش دین در جامعه، از سویی و از سوی دیگر خلا تئوریک که در غرب، در اثر ناتوانی در مدیریت جهان، پدید آمده، گفت: «جامعۀ ما در اوج پذیرش معارف دین است، لذا بخش قابل توجهی از دین‌گریزی‌ها و حتی دین‌ستیزی‌ها، ریشه در ضعف ما در تبلیغات دین دارد.» 🔻ایشان با توجه به ضرورت حرکت عالمانه برای «جهاد تبیین» و پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری گفت: «مقام معظم رهبری در چندین سخنرانی اخیرشان بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری مدام تاکید دارند بر ضرورت کار تبلیغی و جهاد تبیین و مدام تذکر می دهند که ما در این زمینه ضعیف هستیم. خب زشت نیست که ما تلاش نمی‌کنیم تا ببینیم ضعف ما در این زمینه در کجاست؟» 🔻این استاد حوزه، با طرح این پرسش که «جدا از میزان تناسب تبلیغات دینی ما با زمانه، اساساً تبلیغات دینی ما، تا چه اندازه منطبق بر آنچه قرآن ما را بدان راهنمایی می‌کند، هست؟» به رسالت حوزۀ عملیه قم در تدوین، تولید و تبویب «دانش تبلیغ دین» براساس قرآن اشاره کرد و گفت: «ادبیات علم کلام، برای تبلیغ دین براساس آنچه در حوزه رایج است، پاسخگوی نیازهای اصلی مخاطب امروز نیست.» 🔻مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه تهران، عامل اصلی موفقیت در تبلیغ را «محتوا» دانست و میزان اثرگذاری روش‌ها و فنون سخنوری در تبلیغ دین را «حداقلی» عنوان کرد و گفت: «تبلیغ دین نیازمند کیاست، بصیرت، فرقان، حکمت و دانشی خیلی بیشتر از فقه (به معنای استنباط احکام) است. هرچند دانش فقه بسیار محترم و لازم است، ولی صدها سال است که علما روی این مباحث کار کرده‌اند و مسیر برای رسیدن به قوه استنباط و اجتهاد در فروعات احکام بسیار مهیا و هموار شده است؛ ولی در خصوص تبلیغ دین، هنوز دانش چندانی مدوّن برای تولید محتوای مناسب، وجود ندارد. تبلیغ دین بر خلاف آنچه ممکن است در ابتدا تصور شود، نیاز به فعالیت علمی پیچده و با خلاقیت دارد.» 🔻وی یکی از اشتباهات رایج در حوزه را مشترک دانستن «فن خطابه» با سخنرانی دینی عنوان کرد. فن خطابه مهارتی است که در علم منطق از آن بحث می‌شود و با استفاده از مشهورات و مقبولات، سعی در اقناع مخاطب دارد. در حالیکه در سخنرانی دینی که الهام گرفته از روش قرآن و انبیاء است، اقناع ناشی از تفکر و تأمل ارزش دارد، نه اقناعی که بر اساس حرفهای مشهور و مقبول، هرچند نادرست باشد. 🔻مدرس حوزه علمیه قم با نقل سخنی از امام صادق(ع)، دربارۀ تفاوت‌های میان فردی، گفت: «یکی از علوم پیچیده در تبلیغ، درک تفاوت‌های میان افراد و تناسب محتوای تبلیغ با انواع مخاطبین است» وی یکی از آسیب‌های جدی تبلیغ را قیاس به نفس مبلغین در تبلیغ و انتقال معارف دین بیان کرد و نیاز تبلیغ به دانش‌هایی نظیر انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی را ضروری و پر اهمیت دانست. 🔻علیرضا پناهیان، اجتهاد را شرط موفقیت در یک تبلیغ مطلوب بیان کرد و گفت: «اگرچه اجتهاد و فقاهت برای تبلیغ لازم است، اما علوم دیگری هم برای موفقیت در تبلیغ نیاز است.» وی در ادامه به ضرورت جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: «ما در سلسله جلسات مبانی و اصول تبلیغ، قصد داریم به اهم مبانی و مسائل این علم بپردازیم». وی در پایان به شرح و تبیین آیه 52 سورۀ ابراهیم، به عنوان یکی از آیات کلیدی در بیان ابعاد تبلیغ اصیل دین پرداخت. 🔻در پایان این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، طلاب حاضر به بیان اشکالات و سوالات خود پرداختند. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌 | امام خمینی(ره) دو روز پس از ورود به ایران: من آمده‌ام که بزرگواری شما را حفظ کنم. من آمده‌ام که دشمن‌های شما را زمین بزنم. من آمده‌ام که دست اجانب را از این مملکت کوتاه کنم. رسول خدا ص در اولین روز اعلام بعثت: من میخواهم تمام زورگویان عالم را نابود کنم. پ ن: العلماء ورثة الانبیاء ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌روشی که طلبه ها در حوزه برای بیان دین یاد نمی گیرند ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀با کدام ادبیات می‌توان امروز، دین را عرضه کرد؟ 🔻در زمان ما، وجود دشمن خارجی و پایان تمدن دشمن خارجی، موجب روشن شدن حرف حق شده است. بطلان حرف‌ها و شعارهای غربی، ظلم و فساد نظام سرمایه‌داری، روشن‌شده است و عوامل فریب کاهش پیداکرده است. در چنین شرایطی، علی‌القاعده، باید بیشترین جذب به دین اتفاق بیفتد. ولی این گونه نیست. 🔻 مشکل اصلی، ضعف تبلیغ و عدم آشنایی اکثر مبلغان با شیوه‌های تأثیرگذاری بر مخاطب، عدم رعایت ظرفیت‌های فهمی، احساسی مخاطب، است که موجب سوءتفاهم و تنفر می‌شود. 🔻مبلغان کمتر از وجوه انسان شناسانه و کارکردگرایانِ دین سخن گفته اند، نظیر اینکه چگونه دین نشاط‌آور است. فرمود:«دین سرور است، الدِّينُ حُبُورٌ»(عیون الحکم،ص37). خیلی فرق می‌کند بین این جمله که «اقتصاد نباید ربوی باشد» تا آنکه «اقتصاد نمی‌تواند ربوی باشد وگرنه بنیان اقتصاد از بین می‌رود» هر دو جمله درست هست اما الآن با کدام ادبیات می‌توان دین را عرضه کرد تا مخاطب آن را بپذیرد. 🔻باید ادبیات دین را تغییر داد. زمانی بود که گفته می شد «ما مسلمانیم»، «ما معتقدیم ...» این ادبیات بیشتر برای حفظ مکتب مناسب بود. اما الان شرایط فرق کرده است. «ما معتقدیم» کارآیی زیادی ندارد. بلکه باید گفت: «بشریت نیاز دارد» باید دین را با ادبیات جهانی معرفی کرد. 🔻هنگامی که با ادبیات ارزشی، دین عرضه می شود، از نظر عملیات روانی، موجب دفع بیشتر مخاطبان می گردد. اما اگر به جای ارزش ها، از حکمت های دین سخن گفته شود، فوق العاده، روی مخاطب، اثرگذار است. 👤 علیرضا پناهیان ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چند نما از کلاس «دانش تبلیغ دین» 🔹سلسله جلسات «دانش تبلیغ دین» 🔸دوشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشا 🔹قم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع) 🔸ویژه طلاب برادر و حضوری 🔰به اطلاع می رساند که جلسه سوم کلاس، دوشنبه 2 اسفند ساعت 19 برقرار می باشد. ⭕️جهت ثبت حضور در کلاس، ثبت نام در سایت ضروری است 📝ثبت نام از طریق 👈سایت : 🌐 sokhanesadid.ir ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
ارزش پدر بودن(1).pdf
453.1K
🌀ارزش پدر بودن 🔺مناسبت: ولادت امیرالمومنین ✍️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌برهان برای مخاطب خاص ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌چرا توصیف بیشتر از برهان در دل ها اثر می کند⁉️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀راه حلی برای جذب حداکثری در تبلیغ دین 📌بسترهای تبلیغ حداکثری دین در جامعه: 1️⃣. رشد معنویت با طی قرون و اعصار در اثر زحمت اولیای دین و علماء 2️⃣. عدم محدودیت تبلیغ دین در جامعۀ ما 3️⃣. خلاء تئوریک در غرب 👈 پس چرا ما در تبلیغ دین، نتوانستیم جذب حداکثری کنیم⁉️ 💎 درس: «دانش تبلیغ دین؛ مبحث اول: مبانی و اصول تبلیغ؛ جلسۀ اول» ___________________ 🔻ما در اثر رشد معنویت طیّ قرون و اعصاری که پشت‌سر گذاشتیم، با مخاطبانی روبرو هستیم که دارای سابقۀ ارادت نسبت به اولیاء دین و دارای تواضع به قرآن کریم هستند. علماء پیشین حوزه هم، توانستند بسیاری از موانع را بردارند. 🔻بنابراین مخاطب ما امروز در اوج پذیرش دین است. اما از سوی دیگر شما در جامعه دو چیز را می‌بینید. یکی اینکه دین‌داران معمولاً به وضع مطلوب رشد نمی‌کنند. دوم اینکه دین‌گریزی هایی در لایه‌هایی از جامعه دیده می‌شود. از تمسخرهایی که به مظاهر دینی صورت می‌گیرد تا توهین‌ها و فرار از دین‌داری که به صورت‌های مختلف وجود دارد. 🔻از سوی دیگر، در جامعۀ خودمان، آسیب‌های اجتماعی نظیر آمار طلاق، کمی فرزندان و اعتیاد، را می‌بینیم و در عرصۀ سیاست، وجود مدیران و سیاستمداران نالایق، فریب‌هایی که برای افکار عمومی ایجاد می‌کنند؛ را شاهد هستیم. 🔻از طرفی ما هیچ محدودیتی برای تبلیغات دینی نداریم. در کشور ما این امکان وجود دارد که بهترین شبکه‌های تلویزیونی در بهترین زمان ها، در اختیار مبلغان باشد. بستر دیگری که در اختیار ما برای تبلیغ دین وجود دارد، این است که خلا تئوریک در غرب اتفاق افتاده. تمدن رقیب شما مضمحل شده است و دیگر حرفی برای گفتن ندارد. پس چرا ما نمی‌توانیم نیاز امروز جامعۀ خودمان را پاسخ دهیم؟ چرا ما در تبلیغ دین آنچنان موفق نیستیم؟! 🔻هر چه دین‌گریزی وجود دارد و بخشی از دین‌ستیزی‌ها، تا اعتیاد و ضدیت با انقلاب، تا جریان های سیاسی مخالف خط مقاومت، همه ناشی از ضعف ما در تبلیغ دین است. 🔻جدای از آمادگی که مخاطب در بستر گذر زمان برای پذیرش دین برای او پدید آمده است و بسیاری از موانع چه داخلی و چه خارجی وجود ندارد، اصلاً ما در هر زمانی داریم زندگی می‌کنیم، بدون ملاحظۀ مقتضیات زمانه، چگونه دین را باید آموزش داد؟ قرآن به ما چه اصولی را برای تبلیغ دین بیان می‌کند؟ اصول تبلیغ، برگرفته از قرآن و متون دینی، به ما شیوۀ صحیح تبلیغ دین را می‌آموزد. 👤علیرضا پناهیان 🚩قم؛ مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) - ۱۴۰۰.۱۱.۱۸ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌توصیف روش قرآنی ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چند نما از کلاس «دانش تبلیغ دین» 🔹سلسله جلسات «دانش تبلیغ دین» 🔸دوشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشا 🔹قم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع) 🔸ویژه طلاب برادر و حضوری 🔰به اطلاع می رساند که جلسه سوم کلاس، دوشنبه 2 اسفند ساعت 19 برقرار می باشد. ⭕️جهت ثبت حضور در کلاس، ثبت نام در سایت ضروری است 📝ثبت نام از طریق 👈سایت : 🌐 sokhanesadid.ir ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 تفکیک بین دروس عقائد و اخلاق برای مردم خلاف روش تبلیغی قرآن است 🌀 سه نکته مبنایی و مهم در تبلیغ دین بر اساس آیات قرآن ➖ قرآن کتاب علمی نیست، بلکه کتابی تبلیغی است ➖ تبلیغ موفق لزوماً رضایت همۀ مردم را به دنبال ندارد ➖ انبیاء همه مسخره می‌شدند، مبلغی که اصلا دشمن ندارد و مسخره نمی‌شود حتما یک اشکالی در نحوۀ تبلیغش وجود دارد 💠 دومین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» در حوزه علمیه قم: 🔻علیرضا پناهیان در این جلسه ضمن بیان اجمالی معنای دو مفهوم مبانی و اصول و تفاوت آنها با یکدیگر، به تبیین برخی از مبانی تبلیغ دین بر اساس آیات قرآن کریم پرداخت. 🔻مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه تهران، ضمن تاکید بر الگوگیری از روش تبلیغی قرآن اظهار داشت: «یادمان باشد قرآن کلام خداست و ما در تبلیغ نباید مانند خدا سخن بگوییم و خودمان را جای خدا بگذاریم. چون خدا در قرآن از موضع کبریایی سخن گفته است و ما باید بین آن خدای متکبّر - که تکبر برای خدا بد نیست - و این بندۀ بعضا مستکبر واسطه بشویم. لذا در مورد فرعون به موسی(ع) فرمود با قول لیّن با او سخن بگو.» 🔻ایشان در ادامه ضمن بیان نکته دیگری درباره تبلیغ به نحوۀ بیان قرآن اشاره کرد و گفت: «قرآن به سیاق کتاب‌های علمی نوشته نشده است. نه اینکه عالمانه نباشد، که سرشار از معانی عمیق علمی است؛ بلکه از نظر روش بیان یک کتاب تبلیغی است، یعنی مطالب قرآن به نظم و تفکیکی که در کتب علمی رایج هست بیان نشده است. مثلا سوره‌ای مخصوص اخلاق فردی، سوره‌ای برای اخلاق سیاسی، سوره‌ای برای اخلاق اجتماعی، سوره‌ای مختص جامعه‌شناسی و یا سوره‌ای برای مباحث علم کلام در قرآن پیدا نمی‌کنید.» 🔻این استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن این سوال که «آیا خداوند در قرآن و ائمه(ع) در کلماتشان بین معارف دینی اینطور تفکیک می‌کردند» این نحو بیان علمی در فعالیت‌های تبلیغی را صحیح ندانست و به برخی آثار سوء تفکیک بین آموزش‌های عقیدتی و اخلاقی اشاره کرد و گفت: «تبلیغ باید مانند قرآن باشد که در هر آیه ترکیبی از انواع موضوعات را بسته به نیاز مخاطب به زیبایی ارائه میدهد. آموزشهای دینی تفکیک یافته معمولا جذابیت لازم را ندارند و حتی موجب برداشت غلط از دین میشوند. مگر اینکه بخواهیم عالم متخصص در رشته های مختلف تربیت کنیم». 🔻ایشان در ادامه به اثرات مخرب این نوع تفکیک‌ها اشاره کرد و افزود: «در علوم انسانی این تفکیک بین علوم اشکالات فراوانی در کاربرد این علوم ایجاد کرده است، مثلاً چون حقوق‌دان‌ها روانشناس نیستند، برای اینکه مرد به زن ظلم نکند قوانینی وضع می‌کنند که باعث می‌شود تمایل مردان به ازدواج از بین برود و ...» 🔻علیرضا پناهیان نحوۀ ارزیابی تبلیغ موفق در حوزۀ علمیه را مورد نقد قرار داد و گفت: «تبلیغ موفق این نیست که مبلغ بتواند لزوما همه مخاطبان را متقاعد کند، اصلاً اینکه بخواهیم به هر قیمتی مخاطب را متقاعد کنیم، تبلیغ قرآنی نیست. بلکه تبلیغ یعنی رسائی، یعنی در جان مخاطب بنشیند و برسد، قرآن می‌فرماید: «وَ قُلْ لَهُمْ في‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَليغاً»(نساء، 63) قول رسا یعنی چه؟ یعنی بر جان مخاطب اثر بگذارد و این اثر اتفاقا گاهی اوقات به این است که لج مخاطب عنود را در مواجهه با حق در می‌آورد.» 🔻وی در توضیح تبلیغ موفق قرآنی گفت: «ما معمولا از مبلغین می‌خواهیم که هیچگاه دافعه نداشته باشند، خود قرآن می‌فرماید: "يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً"(بقره، 26)، نمی‌فرماید بعضی‌ها را گمراه می‌کند بعضی‌ها را هدایت، می‌فرماید یضل به کثیرا. پس ملاک موفقیت تبلیغ این نیست که حتماً مخاطب قانع شود و حرف ما را قبول کند، بلکه ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد، یعنی "فی قلوبهم مرض" باشد و گمراه‌تر بشود. حالا من از کجا بفهمم تبلیغ من مشکل داشته است و یا او مرض داشته است؟ این نیاز به دانش تبلیغ دین دارد.» 🔻ایشان لزوم داشتن دافعه در کنار جاذبه در تبلیغ دین را ضروری دانست و علت دشمن‌سازی و مسخره شدن انبیاء در قرون و اعصار مختلف را اینگونه تبلیغ کردن بیان داشت و گفت: «خداوند در اوّلین آیه‌ای که به پیامبر(ص) دستور تبلیغ علنی داد، فرمود: "فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ"(حجر، 94) "فَاصْدَعْ" یعنی بگو ولو موجب درگیری بشود. یعنی خدا از اوّلش پیش‌بینی کرد که اگر بگویی درگیری و زد و خورد می‌شود، اختلاف می‌شود و با تو مخالفت خواهند کرد. در آیه بعد می‌فرماید: "إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ"(حجر، 95) در واقع تو را مسخره خواهند کرد. 🔻در جای دیگری هم فرمود: "يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ"(یس، 30)، حالا سوال اینجاست که چرا برخی مبلغین به ظاهر موفق اصلا مسخره نمی‌شوند؟» 👤علیرضا پناهیان ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌شبکۀ ملی مبلغینِ چهره‌ به چهره لازم است ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌در تبلیغ دین، محتوا مهم است یا سبک⁉️ 👈🏻بخشی از جلسات "دانش تبلیغ دین" ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فقدان شیعه اجتماعی راز غربت امام کاظم علیه السلام.pdf
481K
🌀فقدان شیعه اجتماعی، راز غربت امام کاظم(ع) 🔺مناسبت: شهادت امام کاظم(ع) ✍️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌یک جایی از قلبشان ناراحت است 🔰توصیف به جای استدلال ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌شیعه اعتقادی؛ شیعه اجتماعی (ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀ترويج مفهوم «کمال» بار روانی منفی دارد ➖تبلیغ یعنی تاثیرگذاری بر گرایشات مخاطب ➖اولین هدف عملیات تبلیغ بیدار کردن گرایش‌های پنهان است ➖ترکیب نابجای گرایش‌های خوب، موجب بد شدن آدم ها می گردد ➖در وجود انسان نمی‌توان گرایش تازه‌ای که هیچ ریشه‌ای نداشته باشد ایجاد کرد 📌۷ هدف مهم عملیات تبلیغ دین 👈 سومین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» در حوزه علمیه قم: 🔻علیرضا پناهیان در بحث مبانی و اصول تبلیغ، به معنای لغوی تبلیغ اشاره کرد و گفت: «تبلیغ در لغت به معنای رسیدن به دورترین و پایانی‌ترین نقطۀ مقصد است.» وی در ادامه، با طرح این پرسش که مقصد نهایی در وجود انسان کدام بخش است؛ با اشاره به آیه 63 سورۀ نساء، نقطه پایانی و مقصد تبلیغ را گرایشات انسان معرفی کرد. 🔻این مدرس حوزه، به عنوان اولین هدف عملیات تبلیغ را بیدار کردن گرایش‌های پنهان بیان کرد و گفت: «معمولاً گرایش های زیبای انسان، پنهان هستند و مبلغ در مقام تبلیغ، گرایشات پنهان انسان را بیدار می کند. بیدار کردن گرایشات فطری عمیق انسان، همان هدف بعثت انبیاء است که امیرالمومنین بدان تصریح کرده است.» 🔻وی، وجه مذکِّر بودن انبیاء را، همان بیدار کننده گرایشات زیبای پنهان انسان مطرح کرد و گفت: «در تبلیغ دین ما نمیخواهیم چیزی از بیرون به مخاطب اضافه کنیم، بلکه باید همان گرایشات درون او را بیدار کنیم. وقتی گرایشات زیبا و پنهان انسان، بیدار شد، تبدیل به حکمت و شکوفایی عقل می شود» 🔻این استاد دانشگاه و حوزه، به شرح کلمات امیرالمومنین درباره فلسفه بعثت انبیاء که همان هدف تبلیغ است پرداخت و گفت: «هدف نهایی تبلیغ، شکوفایی فطرت و گنجینه های پنهان عقل او است» 🔻 وی به عنوان یک مثال مفهوم «کمال» را دارای بار منفی دانست و گفت: «با اینکه کمال، کلمه عربی است اما در قرآن کریم، مفهومی به نام کمال انسان نداریم و به جای آن فلاح و رستگاری و دیگر مفاهیم ذکر شده است. وقتی کلمه کمال به کار می رود، القاء این معنا را می کند که انسان ناقص است و این القاء اثر منفی روی مخاطب می‌گذارد. در حالی که خداوند انسان را طبق آیات قرآن، در بهترین وضعیت خلق کرده است و مقصد نهایی شکوفایی استعدادهای نهفته انسان است به انسان به دیده نقصان و کاستی نمی نگرد؛ مقصد نهایی شکوفایی استعدادهای انسان است.» 🔻 وی در ادامه دومین عملیات تبلیغی بعد از بیدار کردن گرایشات پنهان مخاطب را، تقویت گرایشات بیدار شده عنوان کرد و که البته اولویت سنجی در تقویت گرایشات بیدار شده مخاطب را امری لازم دانست. 🔻علیرضا پناهیان، سومین عملیات تبلیغی براساس هدف تبلیغ را، تضعیف گرایشات بد انسان معرفی کرد و گفت: «گاهی لازم هست که محبت به دنیا را دل مخاطب، تضعیف کرد همان طور که در برخی از روایات همۀ دنیا را به گونه‌ای خلاصه در خوردن، آشامیدن و سوار مرکب شدن و ... کرده اند و با تعابیری آن را تحقیر میکنند تا مخاطب از دنیا دل بکند.» 🔻وی با اشاره به بحث انسان شناسی، با طرح این پرسش که اگر انسان، فطرتی الهی دارد و تمام گرایشات انسان زیبا است؛ پس علت بد شدن انسان چیست؟ در پاسخ به گام بعدی در عملیات تبلیغ اشاره کرد و گفت: «ترکیب نابجای گرایش‌های خوب و به‌هم ریختن اندازه‌ها موجب بد شدن آدم ها می گردد. پس گام بعدی در عملیات تبلیغ، تفکیک گرایشات خوب، یا ترکیب درست گرایش‌های خوب است. مثلا تنوع طلبی که اساسا گرایش خوبی هست اما اگر با لذت طلبی ترکیب شود، فرد دچار افراط در شهوات می‌شود.» 🔻پناهیان، تعیین مصداق برای گرایش‌های خوب و از بین‌بردن مصادیق بد برای گرایش‌های بد را، اقدام دیگری در عملیات تبلیغی برشمرد و گفت: «هر گرایش خوبی که شما بخواهید در فرد ایجاد کنید مسبوق به گرایش‌های قبلی است. گرایش تازه‌ای که هیچ ریشه‌ای نداشته باشد را اساساً نمی‌توان در انسان ایجاد کرد.» 🔻وی در جمع بندی اهداف تبلیغ، گفت: «بیدار کردن گرایش‌های پنهان، تقویت گرایش‌های خوب، تضعیف گرایش‌های بد، ترکیب مناسب ایجادکردن، ترکیب نامناسب برطرف‌کردن، مصداق خوب معرفی‌کردن برای علاقه، از بین بردن یک مصداق بد. اهداف عملیات تبلیغ دین هستند.» ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
چگونه پیامبر جامعه را تزکیه می کند؟.pdf
8.67M
🌀چگونه پیامبر جامعه را تزکیه می کند⁉️ 📎چگونگی تحقق تزکیه در بعثت نبوی 📌 مناسبت: مبعث ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian