چگونه قدر جوانی را بدانیم؟.pdf
6.59M
🌀چگونه قدر جوانی را بدانیم؟
📌مناسبت: ولادت حضرت علی اکبر (ع)
💎معرفی بحث:
🔻جوان در نگاه جامعۀ ما انسانی است که در آغاز زندگی به صورت طبیعی ناپخته، خام و ناتوان در درک و درایت لازم برای ادارۀ زندگی خودش است و علاوه بر این، معاف برای اینکه مشغول بازی و سرگرمی و بیهودگی باشد و به معاصی و این امور هم مبادرت بورزد.
🔻وقتی چنین نگاه حداقلی به جوان شد؛ چنین موجودی مسئول هم نخواهد بود، قدرتهای خودش را نخواهد شناخت، چرا که فعلاً در ادامۀ دوران کودکی و نوجوانی به سر میبرد.
🔻این نگاه در جامعۀ ما به دوران جوانی نگاه سخیفی است؛ این متن منبر مکتوب در پی اصلاح نگرش نسبت به جوان است.
#منبر_مکتوب #جوان #جهاد_تبیین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌توصیف ذوقی است یا علمی⁉️
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
مهم ترین آمادگی برای ظهور..pdf
8.75M
🌀مهم ترین آمادگی برای ظهور
🔰مهم ترین موضوع برای تفکر در معارف مهدوی چیست؟
📌مناسبت: #نیمه_شعبان
💎معرفی بحث:
🔻موضوع اصلی در معارف مهدوی، مختصات خاص خود حضرت به عنوان «امام» نیست؛ اطلاعات در اینباره آنقدر کم است که ما خودبهخود وادار میشویم دربارۀ «امت» فکر کنیم.
🔺به بیان دیگر، آن چیزی که ما در ارتباط با امام زمان(ع) خیلی نیاز داریم بدانیم؛ امتِ حضرت است و اینکه «این امت چگونه باید باشند؟»
🔺و الا مثلاً اینکه «حضرت الان کجا زندگی میکنند؟ چه ویژگیهایی دارند؟»، اینها اگرچه موضوعات خوبی هستند، ولی مشکل اصلی این است که ما بیشتر باید در اندیشۀ این باشیم که آیا آن امتِ لازم برای این امام، شکل پیدا کرده است یا نه؟ باید بیشتر در اینباره فکر کنیم.
#پناهیان #امام_زمان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
4_5841583546115820777.pdf
409.6K
📌 جزوه نگاهی به فضائل شب نیمۀ شعبان و احیای آن
✍برخی از موضوعات:
🔻نیمه شعبان، شبی که خدا قسم خورده است که سائلی را رد نکند!
🔻اگر میتوانی امشب را بیدار بمان! ؛ تا میتوانی دعا، نماز، تلاوت قرآن
🔻برنامه عبادی امام سجاد(ع) در شب نیمه شعبان
🔻هدیۀ مخصوص امام علی (ع) به کمیل در شب نیمۀ شعبان
🔻 برترین دعا در این شب
#امام_زمان #نیمه_شعبان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌روشِ علمی دلبری از حقیقت
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
نوروز و معنویت.pdf
3.95M
🌀نوروز و معنویت
📌 مناسبت: #نوروز
🔰معرفی بحث:
🔺انسان در دو موقعیت، ضمیر و باطن خودش را آشکار میکند؛ یکی در موقعیت سختی و فشار و دیگری در زمان خوشی، آسایش و فراغت. در سایر اوقات معمولاً انسان رفتار منفعلانه دارد.
🔺در زمان فراغت و بیکاری، باید دید اولین کاری که به ذهن انسان میآید چیست؟ آیا در این اوقات، هوسبازتر میشود و یا مهربانتر میشود؟
#منبر_مکتوب
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌ابزار توصیف گری!
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌علوم مورد نیاز برای توصیف
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
چرا امام صادق ع قیام نکرد؟.pdf
5.74M
🌀چرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟
🔰 پاکی قدرت و احترام به فهم انسانها در سیره سیاسی امام صادق(ع)
📌مناسبت: شهادت امام صادق(علیه السلام)
💎 معرفی بحث:
🔻چرا امام صادق(ع) با اینکه به ظاهر شرایطی برای به قدرت رسیدن ایشان پیش آمده بود، از این شرایط استفاده نکردند؟
🔻چرا با اینکه عده زیادی از ایشان خواستند که قدرت را در دست بگیرند، حضرت نپذیرفتند و مانند امامان قبلی، باز هم مظلومیت و غربت را تحمل کردند؟
🔻معنای پیام امام صادق(ع) به ابومسلم خراسانی که: «تو از مردان من نیستی و زمانه زمانۀ من نیست» چه بود؟
#امام_صادق(ع)
#منبر_مکتوب
#پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀اکثر تبلیغات دینی ما تبشیری است؛ در حالی که انذار و تبشیر باید در کنار هم بلکه لازم است که انذار مقدم باشد
➖فیلم های سینمایی و سریالها برخی مواقع، بدون اجازۀ مخاطبانشان، دست در گرایشات آنها میبرند و خارج از فطرت اراده و نیاز واقعی آنها، تغییراتی را در نگرش مخاطبان ایجاد میکنند. در تبلیغ دین این اجازه به پیامبران داده نشده است
➖مبلّغ دین نباید تحمیل کننده پیام به مخاطب باشد و صرفاً باید به بیدار کردن فطرت مخاطب بپردازد. برای بیدار کردن فطرتها، باید انسان شناس بود؛ راه انسان شناسی، مبارزه با هوای نفس خود است
📌 مهمترین اثر عملیات تبلیغی بر روی ذهن مخاطب؛ اصلاح نگرشها است
👈 پنجمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم:
🔻ما در جلسه گذشته گفتیم هدف نهایی تبلیغ، تاثیرگذاری بر گرایشات است، اما برای تأثیرگذاری بر گرایشها محدودیتهایی را باید رعایت کنیم. ملاک این محدودیتها چیست؟ ما اجازه داریم چه تصرّفاتی در قلب مخاطب داشته باشیم؟
🔻یکی از ملاکها این بود که نباید ما به گونهای بر گرایشات مخاطب تاثیر بگذاریم که حق انتخاب از مخاطب سلب شود. به همین دلیل تبلیغ «تبشیری مطلق» نباید باشد؛ چون مخاطب بی اختیار خواهد شد، پس انذار و تبشیر باید در کنار همدیگر باشد.
🔻امیرالمومنین فرمود: «فقیه کسی است که نه مردم را مایوس می کند و نه مردم را بیش از اندازه امیدوار می کند.»(نهج البلاغه، حکمت90) یعنی تبشیر و تنذیر را کنار هم دارد. اکثر تبلیغات دینی ما تبشیری است؛ در حالی که انذار و تبشیر باید در کنار هم بلکه انذار لازم است که مقدم باشد.
🔻چرا در قرآن تنذیر بر تبشیر غلبه دارد؟ برای اینکه ما در تبلیغ تأثیرگذاریمان روی دلها، فقط جاذبه نیست. چون اگر فقط جاذبۀ محض باشیم آن حقّ انتخاب او را سلب کردیم و از سوی دیگر انذار در تبلیغ بیشتر مورد غفلت قرار می گیرد تا تبشیر، چون تلختر است مخاطب نمیپذیرد. البته اگر تبلیغِ انذاری هوشمندانه و هنرمندانه صورت بگیرد تلخی نخواهد داشت و به همین دلیل اجرای تبلیغ انذاری سختتر از اجرای تبلیغ تبشیری است.
🔻ملاک دیگر برای اینکه مبلغ در تبلیغ محدودیتها را رعایت کرده یا خیر، فطرت است. شما میتوانید دلها را جذب کنید ولی تأثیر شما در دلها نباید خارج از دایرۀ فطرت و نیاز حقیقی و طبیعی او باشد.
🔻همان طور که شما اجازه ندارید، دست در جیب کسی کنید، اجازه ندارید دست در دل مخاطب بیندازید و تغییراتی را در گرایشات او، خارج از فطرت و نیاز او، ایجاد کنید. فیلم های سینمایی و سریالها برخی مواقع، بدون اجازۀ مخاطبانشان، دست در گرایشات آنها می برند و خارج از فطرت، اراده و نیاز واقعی آنها، تغییراتی را در نگرش مخاطبان ایجاد میکنند. در تبلیغ دین این اجازه به پیامبران داده نشده است.
🔻 مبلّغ دین نباید تحمیل کننده پیام به مخاطب باشد و باید صرفا به بیدار کردن فطرت مخاطب بپردازد. این تفاوت بین تبلیغ دین و تبلیغات رایج اغوا کننده است.
🔻برای بیدار کردن فطرتها، مبلغ باید انسان شناس باشد، راه انسان شناسی، جدا از علوم و معارف مربوطه، مبارزه با هوای نفس خود است.
🔻جدای از تاثیرگذاری بر گرایشات، ما در دایره ذهن مخاطب، چه تأثیراتی میتوانیم بگذاریم؟ فهرست این تاثیرات عبارتند از 1️⃣. آگاهی دادن؛ این کمترین کار در تبلیغ است. 2️⃣. تفهیم کردن. چون فهم بعضی چیزها مثل یک خبر ساده نیست، یک عملیات تبلیغی تعلیمی میخواهد تا بتواند بفهماند. 3️⃣. تعلیم دادن؛ یعنی یک سلسله آگاهیها را باید زنجیروار پشتسرهمدیگر با یک ترتیب و ساختار و نظمی به مخاطب بدهید. سخنران برای تعلیم دادن، باید سلسله وار حول یک موضوع سخن بگوید نه مطالب پراکنده بگوید.
🔻4️⃣. به تفکر واداشتن؛ از تقویت تفکر نقدانه تا تقویت تفکر تحلیلی تا تفکر راهبردی برای تشخیص اولویتها. 5️⃣. تذکر دادن که به معنای یادآوری است6️⃣. توجه دادن و تمرکز بخشیدن در مخاطب به یک موضوع خاص و مهم. 7️⃣. تثبیت مطالب در حافظه مخاطب 8️⃣. ایجاد یا اصلاح ذهنیت و نگرش دادن.
🔻مخاطب وقتی از مبلغ مطلبی را میشنود، نسبت به آن شنیدهها، در درون خودش دخل و تصرفی میکند. در نهایت یک برداشت رنگی پیدا میکند، سفید یا سیاه، به آن برداشت نهایی، ذهنیت و نگرش گویند. در یک بررسی معلوم شده نگرش اکثر آدمها نسبت به نماز جمعه این است که نماز جمعه برای آدمهای پیر هست.
🔻شاید این نگرش بخاطر تصاویر تلویزیون ایجاد شده. حالا شما مرتب بگو اینقدر نماز جمعه ثواب دارد، با این نگرش، جوان ها رغبت چندانی به نماز جمعه نمیکنند. روانشناسها میگویند آدمها بر اساس ذهنیتشان تصمیم میگیرند نه بر اساس آگاهیشان.
👤علیرضا پناهیان
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌به زودی منتشر می شود
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌علم کافی نیست
#برداشت_ناروا_از_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian