eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.6هزار دنبال‌کننده
378 عکس
104 ویدیو
70 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 پخش تصویری اولین جلسه دانش تبلیغ دین 📣 فرصت ویژه برای شرکت در دروس گذشته کلاس دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان ➖ اکران جلسه اول ، دوشنبه 23 خرداد، ساعت 18:30 ➖ مدرسه علمیۀ امام کاظم علیه السلام(شماره مدرس متعاقباً اعلام می‌گردد) 🔹 در پی درخواست مکرر دوستانی که از اواسط دورۀ دانش تبلیغ به کلاس ملحق شده‌اند، تصمیم بر این شد که فیلم و تصویر جلسات گذشته به صورت محدود، هر دوشنبه در مدرسه علمیۀ امام کاظم علیه السلام اکران گردد. ‼️ شرکت برای دوستان مبلغ و فرهیخته‌ای که می‌شناسید و تا بحال در کلاس شرکت نکرده‌اند، بلامانع است. 🔸 سلسله جلسات دانش تبلیغ دین هر هفته دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه‌السلام در حال برگزاری است. لازم به ذکر است این جلسات تا محرم ادامه دارد. 🌐 برای اطلاع از زمان و مکان برگزاری جلسات و همچنین شرایط و ضوابط کلاس به کانال دانش تبلیغ دین مراجعه بفرمایید. 👇👇👇 https://eitaa.com/danesh_tabligh ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌چرا دین را مسخره می‌کنند؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌اسلام دین تعقل یا دین اطاعت؟! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌دوزِ معارف دینی را اعلام کنید ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌چرا دین محلی برای برداشت های ناصواب است؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
💠 تبلیغ نو همگرایی مبلغین دغدغه‌مند در تحول تبلیغ بر اساس نیازهای روز جامعه ❇️ با سخنرانی: استاد علیرضا پناهیان و استاد میرباقری 🕘 زمان: پنج‌شنبه دوم تیرماه ساعت 9 لغایت 13 🔻مکان: سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) 🔰ویژه طلاب برادر و خواهر، فرهنگیان و فعالان رسانه‌ای ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
1401.04.02-Panahian-Zarurat-Tahavol-Dar-Tabliq-Va-Talim-Din-Low.mp3
13.29M
🌀 ضرورت تحول در تبلیغ و تعلیم دین 🗓 1401/04/02 📌قم، جامعة الزهرا(س)، سالن بیداری اسلامی ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔴 هر اشکالی در ابزارهای رسانه‌ای و تعلیم و تربیتی کشور در تبلیغ امور دینی هست، اولاً به ضعف بنیان تبلیغ در حوزه برمی‌گردد 📌ضرورت تحول در تبلیغ و تعلیم دین - قسمت اول 🔘 در کنار چندهزار مبلغ که محتوای تبلیغشان آثار نامطلوب در ذهن مخاطب دارد، وجود صد مبلغ خوب هم فایده چندانی نخواهد داشت 🔘امام(ره) قبل از انقلاب درست گفت که فرمود یک‌ساعت رادیو را در اختیار ما قرار دهید؛ ولی ما راه و روش امام را در تبلیغ، بطور کامل ادامه ندادیم 🔘امروز نسبت به زمان پیامبر(ص)، شرایط جامعه و جهان از هر جهت برای موفقیت در تبلیغ بسیار بهتر است 🔘با توجه به زمینۀ بالای موفقیت در تبلیغ، تدبیر ما برای تبلیغ موفق، بسیار کم است ____ 🔻ممکن است حوزۀ علمیه، طلبه‌های مجاهد و فضلای اندیشمند، خودشان را در امر تبلیغ، دست‌تنها ببینند و بگویند «سینما، رسانه‌ها و بسیاری از برنامه‌سازان تلویزیون و بقیۀ ابزار تبلیغی که پرمخاطب‌تر هستند در اختیار ما نیستند لذا ابزار تبلیغی ‌ما محدود است» 🔻هر اشکالی که در سینما، تلویزیون و سایر ابزار رسانه‌ای و تعلیم و تربیتی کشور در تبلیغ امور دینی می‌بینید، این اشکال اولاً برمی‌گردد به ضعف‌ها و نقایص بنیان تبلیغ در حوزه علمیه. 🔻اگر فیلم و سریال قوی ساخته نمی‌شود، به‌خاطر این است که مطالب قوی به فیلم‌ساز منتقل نشده؛ مثلاً اگر فیلم خوبی دربارۀ حجاب ساخته نشده، اولین نقصش به حوزۀ علمیه برمی‌گردد، باید شما یک کتابی نوشته باشید که حقایق را باز کرده باشد تا استعداد آن کارگردان هم شکوفا بشود. 🔻معنویت رو به پیشرفت موجود در جامعه تماما نتیجۀ موفقیت حوزه در تعلیم و تبلیغ دین نیست، بلکه بیشتر ناشی از فطرت پاک انسان‌ها و کارهای غیر تبلیغی مثل تأثیر عمل آدم‌های خوب مثل خوبان و شهدا است. 🔻امروز نسبت به زمان رسول خدا(ص)، شرایط جامعه و جهان از هر جهت برای موفقیت در تبلیغ بسیار بهتر است. 🔻با توجه به زمینۀ بالای موفقیت در تبلیغ، تدبیر ما برای تبلیغ موفق، بسیار کم است. 🔻امام(ره) قبل از انقلاب سخن به گزافه نگفت که فرمود یک‌ساعت رادیو را در اختیار ما قرار دهید. امام به ادبیات خودش و استادش مرحوم شاه‌آبادی نگاه می‌کرد؛ ولی ما در بدنه حوزه راه امام را در فعالیت‌ تبلیغی چندان ادامه ندادیم. 🔻فایدۀ چندانی ندارد که صد نفر مبلّغ خوب داشته باشیم که از حیث محتوا و روش خوب عمل کنند، اما در کنارش چندهزار مبلّغ داشته باشیم که به شیوه‌ای که آثار نامطلوب در ذهن مخاطب دارد سخن بگویند. 🔻آن چند هزار مبلغ ۲۴ ساعته دارند در این برکه آبی را جاری می‌کنند که آثار سوئی دارد، بعد در کنارش چند تا حرف خوب زده شود، چقدر فایده دارد؟ مهم آن برداشت درست یا غلطی است که مردم در مجموع از دین پیدا می‌کنند. 👤علیرضا پناهیان 🚩 همایش تبلیغ نو در حوزه علمیه قم – ۱۴۰۱/۴/۲ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 دروس دانش تبلیغ دین علیرضا پناهیان از نگاه شرکت‌کنندگان 🔻فعالیت تبلیغی‌ام به قبل و بعد از این کلاس تقسیم میشود! 🔻 مباحث این جلسه، در حد درس خارج تبلیغ دین است 🔻این کلاس برای انتقال محتوا نیست، برای تغییر نگرش و بینش عمیق است @Panahian_ir @Hawzah_Panahian
🌀دین راهی است برای پرده‌برداری از واقعیت، اگر مردم چنین برداشتی از عالمان دینی داشتند که آنها فقط امر خدا را نمی فهمند، بلکه به دنبال فهم واقعیت هستند و امر خدا را حاکی از واقعیت‌های عالم می‌دانند یعنی ما درست تبلیغ کردیم 🔰عدۀ از فضلای حوزه، بر این باورند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! اسلام چند تا حکم داده است، آنها را اجرا کنید و بس، آیا عقل انسان می‌گوید که می توان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟» 👈 هفتمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم _ قسمت اول: 🔻علیرضا پناهیان در ادامه مبحث تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب، از طریق ایجاد یا اصلاح نگرش، به طرح اولین اصل از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اولین اصلی که باید رعایت بکنیم این است که مراقب باشیم با گفتن هر بخش از دین، برداشت ناصوابی از کلیت دین به مخاطب منتقل نکنیم.» 🔻وی در ادامه اصلاح برداشت های ناصوابی که در ذهن مخاطب شکل گرفته را نسبت به انتقال برداشت صحیح از دین در اولویت قرار داد و گفت: «برداشت‌های ناصواب چه بسا از سخن غلط شکل نگرفته باشد بلکه از نحوۀ حکایت از حقایق دینی، نحوۀ تبلیغ و تبیین معارف دین، این برداشت‌های ناصواب پدید آمده است.» 🔻مدرس حوزه علمیه قم، دلیل اولویت داشتن اصلاح برداشت های ناصواب را این‌گونه توضیح داد: «مبلغ هر حرف جدیدی در جهت انتقال برداشت صحیح از دین می‌زند، از آنجا که این سخن در ذهن مخاطب قرار می گیرد و ذهن مخاطب نگرش خاصی به خودش گرفته، همان نگرش خاص را به مفاهیم شما می دهد و نگرش های غلط از دین که در ذهن مخاطب جا افتاده، فرآیند انتقال نگرش صحیح را، مختل می‌کند.» 🔻مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه، ۵ ابزار مبلغ در نحوۀ حکایت از حقایق دینی را موثر دانست و گفت: «۱. انتخاب تعابیر برای هر یک از حقایق و مفاهیم دین، ۲. تعریفی که برای مفاهیم دینی داریم، ۳. اینکه از کجا آغاز کنیم؟ برای مخاطبان، اولین بحث همیشه تاثیرگذارترین بوده است، ۴. ترکیب مفاهیمی که انتخاب کرده‌ایم در کنار هم، ۵. میزان تاکیدی که بر هر یک از مفاهیم داریم، اینها عوامل موثر در نحوۀ حکایت از حقایق دینی است.» 🔻پناهیان در ادامه بحث، چهار تلقی صحیح از دین را برشمرد و گفت: «اولین تلقی صحیح از دین، تلقی دانشی داشتن از دین است، و اینکه مخاطب از دین اینگونه برداشت کند که دین راهی است برای پرده‌برداری از واقعیت، اگر مردم این برداشت را داشتند که عالم دینی نمی‌رود فقط امر خدا را بفهمد، در واقع به دنبال فهم واقعیت است و امر خدا را حاکی از واقعیتهای عالم میداند، زمانی که عالم دینی می‌گوید ربا حرام است، او به مثابه یک دانشمند اقتصادی درک می‌کند ربا موجب می‌شود اقتصاد نچرخد. این یعنی برداشت دانشی از دین، آن گاه دین دانشی است که حکایت از واقعیت می‌کند.» 🔻وی دومین تلقی صحیح از دین را تلقی عقلانی داشتن از دین بیان کرد و گفت:«دانش با عقل فرق می‌کند، عقل در واقع پردازش اطلاعات میکند و قدرت تشخیص و انتخاب آگاهی‌ها است. دین آدم را عاقل می‌کند. یکی از خصوصیات حوزه این است که فقط به علم بها نمی دهد بلکه عاقل‌پرور است و قدرت تحلیل را افزایش می‌دهد. بسیاری از رشته‌های دانشگاهی بیشتر علم محور هستند تا عقل محور، حافظه محوری، بعضا در دانشگاه پر رنگ تر هست تا فهم محوری برخلاف حوزه البته اگر مدرسه علمیه حافظه محور شود، پر خوانی را بر خوش فهمی رجحان دهد، در زمینه پرورش عقل ضعیف خواهد شد.» 🔻این استاد حوزه و دانشگاه، راز موفقیت شهید صدر را نبوغ در عقلانیت مطرح کرد و گفت: «عقل یعنی پردازش دانش و آگاهی‌ها، شهید صدر نابغه بود. اما نبوغش بیش از اینکه در علم باشد، در عقلانیت وی بود، لذا نظریه‌پردازی می‌کرد. در حالی که برخی از فضلای حوزه، قائلند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! نظریه‌پردازی یعنی چه؟ اسلام چند تا حکم داده است آنها را اجرا کنید و بس در حالی که آیا عقل انسان می‌گوید که می‌توان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟» 🔻پناهیان، سومین تلقی صحیح از دین را، که وابسته به تلقی عقلانی از دین داشتن عنوان کرد معماگونه بودن و باابهام بودن دین، معرفی کرد و گفت: «مبلغ نباید در تبلیغ دین، به گونه‌ای سخن بگوید که گویا همه چیز در دین مشخص است و نیاز به تفکر ندارد. امیرالمومنین در خطبه قاصعه اصل ابهام در امتحانات الهی را مطرح می کند. برای تشخیص تکلیف به تفکر نیاز است بلکه برای فهم اصل دین هم به تفکر و تعقل نیاز است. همان طور که از ما خواسته شده به فقه یعنی فهم عمیق از دین برسیم. دعوت به داشتن بصیرت و فرقان نیز، به دلیل همین ابهامی است که در مسیر دینداری رخ میدهد.» ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌چرا فقه‌تبلیغ پیچیده‌تر از فقه به معنای رایج کلمه است؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌راه عبور از امتحانات سخت اجتماعی! (ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 سلام فرمانده چرا موفق شد؟ 🔻این دوستان سرود دیگری، با همین مضامین خوانده بودند که در شهر خودشان هم این غوغا را به پا نکرده بود. 🔻چرا؟! چه تفاوتی میان این دو سرود هست؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀چرا عید غدیر، بزرگترین عید سیاسی است؟ 🔻امام خمینی(ره) عید غدیر را کاملا سیاسی می‌دانستند و می‌فرمودند عید غدیر مقام معنوی امیرمؤمنان علی(ع) نیست، با این استدلال که مقام معنوی انتصابی نیست تمام عظمت غدیر در این است که حضرت برای حکومت منصوب شدند. 🔻مقام معنوی این نیست که در یک روز با بالابردن دست شخصی او را به اوج معنویت رساند؛ مقام معنوی برای افراد معمولی می‌باشد که باید سیرو سلوک کنند و برای اولیای خدا هم از قبل تثبیت شده و طی مراحل خودش رو به صعود است لذا غدیر از این جهت چیزی بر حضرت علی(ع) اضافه نکرد و عظمت بزرگترین عید ما، منصوب شدن ایشان برای حکومت است. 🔻بزرگترین عید ما مسلمانان و بزرگترین شادی ما مؤمنان موضوعش سیاسی است در حالی‌که اصلا با رنگ و لعاب مساجد، حال و هوای هیئت‌ها، فضای تعالیم دینی رایج جامعه ما همخوانی ندارد. 🔻 امام رضا(ع) از مولی‌الموحدین علی(ع) نقل کرده‌اند: در روز عید غدیر برای فرزندان خود لباس نو بخرید، بهترین غذای سال را در عید غدیر داشته باشید، مؤمنان به یکدیگر هدیه بدهند، صلح رحم انجام دهید، اگر برای کسی که نیازمند وام است، وام فراهم کنید منِ علی‌‌بن‌ابیطالب ضمانت می‌کنم آبرویش نرود و وام را برگرداند. 🔻 همچنین مولای متقیان علی(ع) فرموده‌اند: «اگر کسی در عید غدیر یک غذا به کسی دهد ده فعام غذا داده است؛ هر فعام یعنی صدهزار پیغمبر، صدیق و شهید». 🔻نکته قابل توجه و تأمل این است که این توصیه‌ها برای یک عید سیاسی است؛ غدیر نصب به حکومت و بحثی کاملا سیاسی است. 🔻سیاست‌ورزی یک دانش پیچیده است و اگر مردم یک جامعه سیاست‌ورزی را درک نکنند، امام جامعه را تنها می‌گذراند. چنانکه‌ ابوموسی اشعری را به علی‌بن‌ابیطالب(ع) تحمیل کردند به طمع اینکه جنگ به راه نمی‌اندازد. 🔻هر چه غدیر را بیشتر جشن بگیریم، مشکلات جامعه اسلامی کمتر می‌شود در واقع غدیر راه‌حلی است که عاشورا پیش نیاید. 👤 علیرضا پناهیان. ۱۳۹۷/۶/۶ 📚خبرگزاری حوزه http://hawzahnews.com/detail/News/459901 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چقدر پیشرفت معنوی جامعه در اثر تبلیغات دینی است⁉️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀ضعف در بنیان تبلیغ = نقص در جامعه! 🔺ما راه امام در فعالیت‌های تبلیغی و خط فکری ایشان را ادامه ندادیم. 🔺ما ٩٠ درصد به محتوا نیاز داریم و ١٠ درصد به فن خطابه... ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پادشاه عالم! به خرابات هم می‌آید ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌پی دی اف | نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع) 👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی 🔻دریافت: 📎 Panahian.ir/post/5724 ✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان @Hawzah_Panahian
📌آغاز سلسله دروس دانش تبلیغ دین 🔻مدرس: استاد علیرضا 🔸ادامه بحث اصول و مبانی تبلیغ 🔰ویژه طلاب (آقایان) ⏱زمان : سه‌شنبه‌ها بعد از اذان مغرب 🔹مهلت ثبت نام: از 12الی19 مهرماه 🔹شروع کلاس ها: از 19 مهرماه 📌آدرس : قم، خیابان معلم مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) 💎ثبت نام رایگان است 🔺شرایط ثبت نام : ➖ اتمام مقدمات، ➖تعهد به حضور منظم در جلسات 📝ثبت نام از طریق : 🌐 sokhanesadid.ir/course/10150 اطلاعات بیشتر: eitaa.com/danesh_tabligh ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 علت اصلی دین‌گریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد 🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیام‌دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیام‌دهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین». 🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دین‌گریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جمله‌ای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دین‌گریزی می‌شود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دین‌گریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین می‌شود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه می‌کنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم. 🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقی‌های صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت‌ بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعت‌طلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین می‌کند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرم‌کننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمی‌شود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادی‌بخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.» 🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظام‌مند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است» 🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنه‌های زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
📌آغاز سلسله دروس دانش تبلیغ دین 🔻مدرس: استاد علیرضا #پناهیان 🔸ادامه بحث اصول و مبانی تبلیغ 🔰ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکت‌کنندگان(۲) 🔻ما در این مباحث، غافلگیر شدیم 🔻مطالب خیلی عمیق و به‌روز بود؛ میشه گفت درس خارج تبلیغ است 🔻توقع ما از یک کلاس «مبانی تبلیغی»، خیلی متفاوت بود @Hawzah_Panahian
🌀 مبلّغ باید فقیه به معنای عام کلمه باشد ؛ کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند: «این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه می‌کرد» 🔻یکی از آیات کلیدی در باب تبلیغ، این آیۀ قرآن که البته آیۀ مشهوری است، اشاره به یکی از اصول تبلیغ دارد که همواره مورد توجه همۀ علماء بوده است. هدف این آیه یکی از مصادیق کلیدی تبلیغ یعنی انذار، ذکر شده است. 🔻خداوند متعال می‌فرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» این آیه هم ما را به تفقّه هم به انذار بعد از تفقّه دعوت می‌کند. 🔻یکی از اصول تبلیغ عبارت است از اینکه مبلّغ باید فقیه به‌معنای عامّ کلمه باشد و البته فقیه به‌معنای اصطلاحی و خاصّ کلمه هم یکی از لوازم آن است و از سوی دیگر هرکسی فقیه به‌معنای خاصّ کلمه شد معلوم نیست لزوماً فقیه به‌معنای عامّ کلمه هم باشد. 🔻به هر حال اینجا آن سؤال از بین می‌رود که بعضی از طلاب می‌پرسند: «مبلّغ بشوم یا مجتهد؟» چون مبلّغ حقیقی کسی است که فقیه به معنای عام کلمه است و البته اجتهاد به معنای خاص فقهی هم یکی از لوازم آن است. 🔻بهترین تعریف از کلمۀ فقه، فهم عمیق دین هست. چرا اساساً باید دین چیزی باشد که با فهم عمیق بتوان آن را فهمید؟ چون دین دربارۀ موجودی به‌نام انسان است که سطحی نیست و در لایه‌های مختلف روحی خودش استعدادهای پنهان دارد و نیز در پیچیدگیهای روح خودش مکرها دارد. 🔻علاقه‌های انسان بر فهم او اثر می‌گذارد. علاقه‌های بد باعث می‌شود حق را انکار یا تکذیب یا توجیه کند یا خودش را موجه جلوه دهد. لذا خداوند متعال می‌فرماید«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»؛ این یعنی در مقام حق و واقع بصیر هست؛ «وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»؛ اما توجیه‌گر است. 🔻نه تنها انسان در بُعد فردی، بلکه در بُعد اجتماعی نیز پیچیده است، طبیعتا دینی که می‌خواهد برای این انسان باشد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که به صورت سطحی نمی‌توان آن را فهمید. بنابراین نیاز به «تفقه در دین» دارد. 🔻 اگر دین نیاز به فهم عمیق دارد، کسانی که دعوت به سطحی‌نگری می‌کنند دشمنان درجه‌یک دین هستند. الان مردم هر عمامه به سری را دیدند باید بگویند: «او آدم عمیقی است و اینان دشمن سطحی‌نگری و سطحی‌نگری دشمن آنها است و آنها به عمیق‌بودن دین دعوت می‌کنند. 🔻 کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند:«این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه می‌کرد. چقدر عمیق این موضوع یا مسئله را مطرح یا راه حل عمیقی را ارائه کرد. اما اگر در مورد او برداشت‌های دیگری کنند مثلاً بگویند:«فقط جالب حرف می‌زند» این صحیح نیست حتی برای جامعه خطرناک است. 🔻 این که مبلغ بگوید: «من با زبان گرم خودم و لطیفه‌گویی و جالب حرف‌زدن، مخاطب را سرگرم و علاقه‌مند به یک حرف سطحی در دین می‌کنم.» یکی از نتایج این طور تبلیغ کردن، آن است که مخاطب فکر می‌کند: «دین سطحی است!» اگر چنین برداشتی از دین در جامعه ایجاد شود، افراد عمیق از کنار شما مبلغان بی‌تفاوت عبور می‌کنند. 🔻فهم عمیق دین یعنی فهم روابط پیچیده و درک روابط مفاهیم و پدیده‌ها با یکدیگر، فهم رابطۀ بین احکام شرع، فهم رابطۀ بین احکام شرع و نتایج خارجی آن در فرد و جامعه. مثلاً رابطۀ نمازخواندن با بخل نورزیدن چیست؟ فرمود:«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّينَ» فهم این رابطه پیچیده است. 🔻انذاری که بعد از فهم عمیق از دین طبق آیۀ قرآن قرار است اتفاق بیفتد، با بیان آثار سوء دنیوی احکام علاوه بر آثار سوء اخروی اتفاق می‌افتد و نباید اکتفا به آثار اخروی کرد. 🚩 جلسه 18 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سه‌شنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
هدایت شده از سخن سدید
🔺من عرف نفسه فقد عرف ربه 🔺 🔹 برگزاری درس "انسان‌شناسی" (ویژه طلاب برادر حوزه علمیه قم) 🔸به صورت حضوری (رایگان) 🔰مدرس: حجت الاسلام علی میری 🔹شرایط ثبت نام: ➖ اتمام مقدمات ➖تعهد به حضور منظم در درس ➖مشارکت در فعالیتهای پژوهشی کلاس ⏰زمان: شنبه ها و سه شنبه ها - یکساعت به اذان ظهر 📌مکان: قم، خیابان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع) 📆مهلت ثبت نام: 2 الی 8 آبان 💎ثبت نام از طریق سایت: sokhanesadid.ir 🌱باتوجه به برنامه ریزی بر اساس تعداد شرکت کنندگان، لطفا تنها عزیزانی که قصد قطعی شرکت در کلاس را دارند، ثبت نام بفرمایند🌱 🔺سخن سدید @sokhanesadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مهم‌ترین عاملِ موفقیت در تبلیغ چیست؟ روش یا محتوا؟! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian